eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۸۶ ، آیه ۲۶ (ادامه) 🔆 «قَدْ مَكَرَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْیانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ أَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ» 🔆 «كسانى پیش از ایشان بوده‌‏اند كه (از این نوع توطئه‌‏ها را داشته‌‏اند و) نیرنگ‌ها كرده‌‏اند، ولى خدا به سراغ شالوده (زندگى) آنان رفته است و آن را از اساس ویران كرده است، و سقف (خانه‌‏ها) از بالاى سرشان بر سرشان فرو ریخته است، و عذاب (دنیا) از جایى بر سرشان تاخته است كه انتظارش را نداشته‌‏اند.» ✳️ *«فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ»* ✍️ مفسری می‌‌گويد: نزول عذاب الهی مستلزم فروریختن سقف نیست؛ بلكه از کار افتادن قوه تعقل و تفکر نوعي ازعذاب الهی است، اين قوه موجب رفعت انسان می‌گردد كه با از كار افتادنش رفعت فرد از ميان می‌رود. 🌀 *اگر عقل کسی به جای آنكه از حضور در محضر عقلاء بهره‌مند گردد و تابع نظرات آنان باشد تحت تصرف جهّال و عوام قرار گيرد و از هوی و هوس خود تبعيت كند سبب از دست رفتن موجودی‌هايش شده است .* 🔸 معاشرت و همنشینی دائم با عوام يعنی همنشينی با كسانی كه ساده لوح‌اند و پیرو شریعت نیستند بر فکر انسان اثر می‌گذارد و آن را از کار می‌اندازد، نوعی عذاب به حساب مي آيد زيرا عقل انسان در اين همنشينی‌ها زائل می‌شود و فرد گرفتار عذاب می‌گردد ،اما اگر توفیق حضور در جمع عقلاء نصیب كسی شود خداوند او را از نعمت خاص بهره‌مند ساخته و نسبت به او عنایتی ويژه داشته است. ✳️ *نگاه مجدد:* ✍️ مفسری می‌فرماید: ♦️ *بالاترین عذابی که خداوند بر كسي وارد می‌کند عذابی است که فکر را تحت نفوذ قرار دهد وعقل را تخریب کند .انسان ها معمولا به جهت عذاب‌های زمینی مانند سیل و زلزله و... بیم و هراس دارند اما نسبت به عذاب‌های «مِنْ فَوْقِهِمْ» نگران نیستند.* 🔹 اگر به ما گفته شود: حواس خود را جمع کنيد فلان شخص سعی دارد عقاید شما را مخدوش سازد، این سخن را باور نخواهيم كرد زيرا خیالمان از خودمان راحت است چون معتقديم کسی نمی‌تواند به راحتی در عقاید ما اثر بگذارد چون سال‌هاست دين‌دار بوده‌ايم اما اين تفكر اشتباه است هرگز نباید تصور شود چون سال‌ها شريعت پذيربوده‌ايم گرفتارچنین عذابی نمی‌‌شويم ،اين عذاب در ميان متدينين نيز ديده می‌شود، ✍️ به طور مثال شخص سال خورده‌ای كه از جوان ناپخته‌ی‌ خود اثر پذير است و به دليل سخنان بی‌پايه فرزندش از اعتقادات درست خود كناره می‌گيرد گرفتار اين عذاب است، او بواسطه تفكر فرزندش دچار انحراف فکری و عقیدتی می‌شود و با تخريب عقل، تمام افکارش مادی می‌گردد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
۵۰ 🔆 *«اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيثاقَ اللهِ»* 🔆 *«سلام بر تو‌ای پیمان خدا»* ✳️ از ابتدای خلقت آدم واز عالم الست ، انوار درخشان ولایت و امامت بر انسان جلوه گر شده و شناخت او از وجود مقدس حضرات معصومين علیهم‌السلام قدیمی و دیرینه است. بنابراین مجالی برای انکار امامت نیست. زیرا این عهد و پیمان در عالم ذر از تمامی مردم گرفته شد. خداوندسبحان در ابتدای خلقت انسان از تمامی افراد عهد و پیمان‌ گرفته است: 🔹 اقرار به یگانگی خداوند سبحان و 🔹 اقرار به نبوت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولایت امیرالمؤمنین واولاد حضرت علیهم السلام. ✨ *ناف ما بر مهر او ببریده‌اند* ✨ *عشق او در جان ما کاریده‌اند* 💠 میثاق و عهد الهی در عالم الست با جان انسان آمیخته گردید و در این عالم به ظهور رسید با اين پيمان انسان شایستگی نظر رحیمانه امام را یافته و در چنین مقامی از لغزش‌ها حفظ می‌گردد. «وَ انْظُرْ إِلَیْنَا نَظْرَةً رَحِیمَةً» ✍️ علامه طباطبائی قدس‌سره می‌فرماید: عالم ذر و الست در زمان و دنیای کنونی است. در واقع دو روی یک سکه می‌باشند. یک روی سکه دنیا و روی دیگر آن فطرت الهی است. بنابراین لحظه به لحظه از فطرت الهی پیمان و میثاق گرفته می‌شود که اگر این فطرت در مادیات و تعلقات غرق نشده باشد لیاقت بلی گفتن را دارد. ✅ *در این فراز زائر درود، تحیت، تسلیم و بیعت خود را بازگو کرده، عاجزانه درخواست پیوند ناگسستنی با امام را دارد تا در پناه ایشان از وساوس شیطان، جهل و تیرگی اندیشه در امان بماند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
💠 *شکر* (ادامه) ☘️ پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرماید: 🔆 «مَن اَتی اِلَیكُم مَعروفاً فَكافِئُوهُ و إن لَم تَجِدوا فَاَثنُوا فَاِنَّ الثَّناءَ جَزاءٌ» 🔆 *«اگر كسی به شما محبّتی كرد شما هم محبّت او را جبران كنید و اگر نتوانستید (لااقل) از او تشكر نمایید، این تشكر شما پاداش او خواهد بود.»* 📘 تحف‌العقول، ص ٤٩ ☘️ امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 🔆 «لایَنقطِعُ المزیدُ مِن اللهِ حَتّی یَنقَطِعَ الشُّكْرُ مِنَ العِبادِ» 🔆 *«تا زمانی كه بندگان از شكرگزاری به درگاه خدا دریغ نمی‌دارند ازدیاد نعمت و تفضلات خداوند نیز از آنها دریغ نخواهد شد.»* 📘 تحف‌العقول، ص ٤٨٠ ☘️ مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: 🔆 «مَن لَم یَشكُرِ الاِنعامَ فَلیُعَدَّ مِنَ الاَنعامِ!» 🔆 *«كسی كه نعمت‌ها را سپاسگزاری نمی‌كند باید او را همدوش و در ردیف حیوانات به حساب آورد!»* 📘 فهرست غرر، ص ٨٠ 🌐 emamraoof.com
٨٢ عواقب ناشكري ٩-كفر يكي از عواقب سوء ناشكري كفر است . ناشكر كفران نعمات خداي متعال را كرده و بر نعمات معبود پرده انداخته است . در حديثي از امام صادق ع در رابطه با كفر به تفصيل سخن به ميان آمده است ، حضرت وجوهي براي كفر ذكر مي كنند و يكي از وجوه كفر را كفران نعمت دانسته اند. كفر در اين معنا شامل كساني مي شود كه از نعمات الهي بهره مي برند اما آنها را كتمان مي كنند خداي سبحان مي فرمايند: و ما بكم من نعمه فمن الله اذا مسكم الضر فاليه تجئرون و هر نعمتي كه داريد از خداست سپس چون آسيبي به شما رسد به سوي او روي مي آوريد(و مي ناليد) آنكس كه كفران نعمت مي كند از ابزارهايي كه خداوند سبحان در اختيارش قرار داده استفاده نمي كند و شكر نعماتش را به جا نمي آورد مفسرين مي گويند: گاهي كفران نعمت به كفر اعتقادي بدل مي شود و فرد را تا مرحله انكار خداي سبحان به پيش مي برد. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب شكر ِشكر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٤ https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۳۳ ♦️ در قسمت‌های پیشین به بررسی *ویژگی‌های یاران شیطان* پرداختیم. 🔰 اکنون در ادامه بحث به شناخت یکی دیگر از این خصوصیات می‌پردازیم: 🔹 بين مومن و مسلم در همين جا قابل وصف است، مسلم زمينه گسترده‌ای برای حضور شيطان دارد ولی وقتی به رتبه ايمان رسيد راه نفوذ مسدود خواهد شد. ✳️ *عدم توكل به خدا* 🔆 «انه ليس له سلطان علي الذين امنوا وعلي ربهم يتوكلون.» 📔 سوره مبارکه نحل، آیه ۳۲ 💢 بی‌گمان شيطان بر كسانی كه ايمان دارند و به خدای خود توكل دارند تسلطی ندارد. 🔰 وكيل قرار دادن خداوند در جای جای زندگی مانع نفوذ شيطان می‌شود. ✅ *ايمان از پذيرش ولايت شيطان جلوگيری می‌كند و توكل مانع از تسلط او بر انسان می‌شود.* نفوذ شيطان و يا عدم پايبندی به تعهدات الهی نشان از ضعف در ايمان و توكل دارد. ✍️ خواجه عبد الله انصاری در تعريف توكل چنين بيان می‌دارد كه: 💠 *توكل يعنی خدا را وكيل قرار دهم*، يعنی به علم و قدرت الهی وضعف خود در اجرای امور و برآوردن نيازها ايمان داشته و بدانم نياز به يك وكيل عليم و خبير و قدير دارم كه فقط سزاوار خداوند است. ♦️ *نقص ایمان مقدمه نفوذ شیطان* 🔆 «وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» 📔 سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۲۲ 🔹 در پايانِ كار، شيطان می‌گويد: 💢 خداوند به شما وعده داده بود و به آن عمل كرد و من نيز به شما وعده دادم و به آن عمل نكردم، من بر شما تسلطی نداشتم جز اين كه شما را دعوت نمودم و شما هم دعوت مرا پذيرفتيد. پس به جای من خودتان را سرزنش كنيد. 💢 امروز نه من به فرياد شما می‌رسم و نه شما فرياد رس من خواهيد بود. 💢 من امروز از اينكه مرا شريك خدا قرار داديد تبری می‌جويم. بدون شك برای كافران عذابی دردناك است. ☘️ بر طبق آيات ياد شده *شيطان از تسلط بر قلوب مومنين عاجز است و اگر گاه تسلط او را می‌بینیم، اشكال در ميزان ايمان است نه قدرت نفوذپذيری شيطان.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٢٠٩ "ادب بندگي در قرائت" خداي سبحان براي ادب بندگي در قرائت قران چهار ركن قرار داده است و به ميزاني كه انسان متوجه اين چهار ركن باشد به وظيفه خود عمل كرده است . ١-تذكر ، كه با آيه بسم الله الرحمن الرحيم حاصل مي شود يعني بنده به عالَم نگاه مي كند دنبال مُهر خدايي اش مي گردد يعني هر موجودي يك علامت و سِمِه خدايي دارد به دريا بنگرم دريا تو بينم به صحرا بنگرم صحرا تو بينم ..... بنابراين به هر چيزي نگاه مي كنيم همگي مُذَكِر حق هستند و ما را به ياد اصل و فطرتمان مي اندازد و به هر چه مي نگريم آن چيز نشاني از آن مُسَمي دارد اما همه در آن مسمي فاني هستند و هيچكس از خود وجود استقلالي ندارد. اگر انسان به هر چه توجه كند جنبه خدايي آنرا ببيند و به بُعد كمالي آن توجه كند ، هشيار مي شود كه همه كمالات متعلق به خداي سبحان است در اينصورت زواياي قلب او نيز خدايي مي شود زيرا نقائص و گوشه هاي غير خدايي را نديده است . بديهي است گروهي هم از ذكر حق دورند و اگر هم ذكري مي گويند به دنبال قصر و نهر و حورالعين و جنبه مادي قضايا و دنبال برطرف كردن نيازهاي حيواني خود هستند و بهشت جسماني آنان تأمين مي شود و اگر صحبت از محبت و عشق خدا شود به گويندگان آن حمله مي كنند . اين گروه سدّ و خار راه انسانيت هستند و روندگان بسوي خدا را معطل مي كنند و مردم را از نيازهاي روحي منصرف مي نمايند. امام خميني با صراحت مي فرمايند اينها ماموران شيطان هستند لاقعدن لهم صراطك المستقيم البته اين گروه به فراز پاياني دعاي افتتاح اشاره مي كنند و دليل مي آورند كه اگر نبايد بدنبال حور و غلمان باشيم چرا در اين دعا درخواست مي كنيم ؟ امام خميني پاسخ مي دهند اينها بين حب به كرامت الله و نظر استقلالي به كرامت شبهه دار شده اند يعني ما بهشت را دوست داريم اما چون عطاي خداست ، اگر به ما بگويند بهشت برو ولي با امام رضا ع كاري نداشته باش ، ما اساسا آن بهشت را نمي خواهيم و آن بهشت براي ما زندان مي شود بنابراين نبايد به بهشت نظر استقلالي باشد و به صِرف نعمت بودن ، آنرا دوست داشته باشيم . ما نبايد صرفا خانه را دوست داشته باشيم بلكه بايد به صاحبخانه ارادت بورزيم . بطور مثال آيا اميرالمومنين عليه السلام كه در دنيا به كمترين قناعت مي كرد، در قيامت بدنبال حور و غلمان است ؟؟ خير بلكه از باب اينكه عطيه دوست است ، به آن علاقمند است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨٠/١٢/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٤ https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK