eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٩١ ٢١-احساس نياز و اضطراب خداي سبحان مي فرمايد: فكفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع والخوف پس ساكنانش نعمتهاي خدا را ناسپاسي كردند و خدا هم طعم گرسنگي و هراس را به مردم آن چشانيد. مجازات ناشكري صوري و ظاهري است . اصل مجازات در عالم آخرت است عذاب ناشكر در دنيا بر مبناي آيه ذكر شده دو امر است : ١-خداوند به ناشكر لباس جوع و گرسنگي مي پوشاند اين عذاب لباسي است كه نمود ظاهري دارد و مخفي نيست ناشكر لباس گرسنگي بر تن دارد و همچون گرسنه كه خود را نيازمند غذا مي داند خود را محتاج عاطفه و مال و توجه ديگران مي داند ٢- ناشكر هميشه احساس ترس و اضطراب دارد و از امنيت فكري بي بهره است. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب شكر ِشكر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٥ https://chat.whatsapp.com/FXIoex8s7ajJVofnAyTgXx پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۹۱ ، آیه ۲۷ (ادامه) 🔆 «ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُخْزيهِمْ وَ يَقُولُ أَيْنَ شُرَكائِيَ الَّذينَ كُنْتُمْ تُشَاقُّونَ فيهِمْ قالَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَى الْكافِرينَ» 🔆 «سپس روز قیامت خدا آنها را رسوا می‌سازد؛ و می‌گوید: «شریکانی که شما برای من ساختید، و بخاطر آنها با دیگران دشمنی می‌کردید، کجا هستید؟!» (در این هنگام،) کسانی که به آنها علم داده شده می‌گویند: «رسوایی و بدبختی، امروز بر کافران است!»» ✍️ در قسمت قبل بیان شد، خدای سبحان روز قیامت به مشرکین خطاب می‌کند شرکائی که برای من اختیار کردید کجا هستند؟ ✳️ آنها در مقابل سؤال خداوند پاسخی ندارند، به همين دليل اوتوالعلم پاسخ می‌دهند: 🔸 امروز روز خواری و ذلت است. بدی بر کافرین مسلط شده است (عَلَى بمعنای استعلاء و غلبه كردن است). ⁉️ سؤال: فایده اعلام بیچارگی مشرکین در قیامت توسط اوتوا العلم چیست؟ ✅ چند پاسخ به این سؤال داده شده است: ✅ ۱- اوتوا العلم در این اعلام بیان می‌کنند که بدی تنها مخصوص مشرکین است ،بنابراين اگر کسی موحد باشد از ذلت وخواری در امان است. این کلام، کلام حقی است که اوتوا العلم در دنیا اعلام می‌کردند و در قيامت آن را تكرار می‌ نمايند زيرا قیامت ادامه دنیاست. ✅ ۲- عبارت «إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَى الْكافِرينَ» در حقیقت بشارتی است که اوتو العلم به خود می‌دهند. ✍️ موحدبا ديدن افرادبی‌دین و فاسق از خدای سبحان تشکر و قدردانی می‌كندکه او را از وادی کفر دور نگه داشته ويا عالم پس از ديدن جاهل و نادان از خداوندسبحان تشکر می‌کند. ✍️ جمله اوتوا العلم نیز همین نقش را دارد، گویا جاری مجرای «الحمدلله الذی هدانا لهذا» است و همان اثر را دارد. آنان می‌گویند: امروز بدبختی مخصوص کافرین است واين سخن بيان مي دارد آنكس كه موحد است در دنیا و آخرت عزیز است. ✅ ۳- اگر خدای سبحان بخواهد بنده‌ای را مورد اهانت خود قرار دهد از زبان صاحبان علم و خوبان مورد اهانت قرارش می‌دهد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٧٥ "ادامه درخواست محبوبترين درخواستها" امام خميني مي فرمايند: از روز ازل درخواست و خواهش همه ما متجلي شدن اسماء و صفات الهي بود و به اين استدعا پاسخ داده شده و اين اسماء و صفات در عالم اعلي موجوديت پيدا كردند. جلوه كامل اسماء و صفات پيامبر و آلش است و اولين درخواست مربوط به اسماء و صفات است كه در حضرت واحديت(پيامبر ص) ظهور پيدا كرد و اين درخواست اجابت شد و ظهور پيدا كردند دومين درخواستيكه در عالم صورت گرفته درخواست همين اسماء و صفات براي ساير مردم است يعني اولين درخواست اسماء براي جلوه گري انسان كامل بود و دومين درخواست اينها، افاضه وجود به ساير مردم است . در واقع از طريق پيامبر و آلش به بقيه مردم هم افاضه وجود شد. اين ها دعاي مستجاب بود كه با لسان ذات انجام شده است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح دعاي سحر ٨٤/٥/٣٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٥ https://chat.whatsapp.com/FXIoex8s7ajJVofnAyTgXx پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
⭕️ موضع صریح رهبر انقلاب درباره سلاح اتمی 🔺نسبت دادن ساخت سلاح اتمی به ایران، حرف تکراری و مهملی است
۱ 💠 *مقدمه* ✳️ در اين سلسله مباحث توجه بر آن است كه *عوامل مسرور بودن را پيگير شويم تا شاد باشيم و شاد زندگی كنيم* 🔸 زيرا اساس در زندگی روزمره شاد زندگی كردن است اما گاه افراد شاد نبودن را امری مقدس و الهی می‌دانند و به اين امر افتخار می‌كنند و آن را در شمار حسنات خويش به حساب می‌آورند. ✅ اما اسلام دینی است که اساس را بر شاد بودن قرار داده اما: ⁉️ این شاد بودن چه نوع شادی است؟ ⁉️ شادی که سبب شود انسان وظایف و تکالیفش را به نحو احسن انجام دهد یا خوشی بازدارنده از تکلیف است؟ ⁉️ شادی ظاهری، که فرد را چنان غرق دنيا می‌كند که وظایف روزمره خويش را فراموش كند؟ يا خوشی در عين بندگی كردن حضرت حق است؟ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
استفتا از مراجع عظام درباره پا با نازک آیت الله ❓س 114: بعضی از زنها ادعا می‏کنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نیست و مسح روی جوراب نازک هم جایز است. نظر شریف جنابعالی در این‌باره چیست؟ 🔹ج: در صورتى که رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن مى‏باشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازک باشد، صحيح نيست. آیت الله ❓پرسش :آیا مسح بر روی جوراب و کفش صحیح است؟ 🔹پاسخ :مسح بايد روى پوست و لمس دست بر پا باشد و مسح كردن روى جوراب (ولو نازک ) و كفش فايده ندارد، مگر در حال تقيّه و اگر به واسطه سرماى شديد يا ترس از دزد و درنده‏ و مانند آن نتواند كفش يا جوراب را بيرون آورد كافى است روى آنها مسح كند و اگر روى كفش نجس است، بايد چيز پاكى بر آن بيندازد و بر آن چيز مسح کند آیت الله 🔹مسح كردن از روی جوراب و كفش باطل است ولی اگر انسان به علّت سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند این‌‌ها نتواند كفش یا جوراب را بیرون آورد، احتیاط واجب آن است كه مسح بر جوراب و كفش نموده و تیمّم نیز بنماید و اگر تقیه خوفیّه در بین باشد مسح بر جوراب و كفش كافی است
۶۲ 🔆 *«السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوب»* 🔆 *«سلام بر تو اى پرچم برافراشته و دانش ریزان و فریادرس خلق و رحمت وسیع حق، و آن وعده‌اى كه تکذیب نشود»* ✨ تا نباشی آشنا زین پرده رازی نشنوی ✳️ معرفت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌ موجب ارتقاء انسان و رفع موانع بشری او می‌شود.  🔹 مقدمه وصول به معرفت، محبت و شوق به امام است که این مقدمات انسان را به معرفت و محبوبیت امام سوق می‌دهد. 📗 در زیارت جامعه کبیره در فراز: 🔆 «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تُدْخِلَنِي فِي جُمْلَةِ الْعَارِفِينَ بِهِمْ»؛ «از تو درخواست می‌کنم که مرا داخل در جمله عارفان قرار دهی» 🔸 هر فردی خواستار وصول به معرفت امام است. بنابراین امکان وصول به اين معرفت برای همه میسر است. لکن هر فردی خود باید کشکول نیاز و گدایی را به دست گرفته و به بازار یوسف فروشی رود و اعلام خرید یوسف را داشته باشد. 💠 در عبارت «إِنِّي أَسْأَلُكَ» این واقعیت نهفته است که: *انسان همواره نیازمند به معرفت و شناخت امام است و این نیاز را باید از رحمت واسعه خداوند درخواست کند.* ☘️ حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ» 🔆 «هنگامی‌که خداوند بر عده‌ای غضب کند ما اهل بیت را از مجاورت آنان دور می‌کند» 📘 اصول كافي، ج اول، كتاب الحجة، باب في الغيبة ✅ *در حقیقت اعلام دوستی و محبت خداوند به مخلوقات با قرب و نزدیکی به امام و انسان کامل تحقق می‌یابد*. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
📜 *نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان* ۹۶ ✳️ *«آیا خدا مرا دوست دارد؟»* 🔆 «وَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ یُحِبُّهُ، فَلْیَعْمَلْ بِطَاعَةِ اللَّهِ وَ لْیَتَّبِعْنَا. أَ لَمْ یَسْمَعْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَبِیِّهِ. «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»» 📔 سوره مبارکه آل‌عمران، آیه ۳۱ 🔆 «هر که دوست دارد که بداند خدا او را دوست دارد باید کمر به طاعت الهى بندد و از ما پیروى نماید، آیا نشنیده‏اید که خداوند به پیامبرش فرمود: بگو: «اگر خدا را دوست مى‏دارید، از من پیروى کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد.» ✍️ در این فراز امام علیه‌السلام با استناد به کلام خداوند سبحان، پیروی از خدا و رسول خدا و خاندان پاکش را به عنوان تنها راه جلب رضایت و محبت الهی معرفی می‌کنند. 🌐 emamraoof.com
۳۵ 🔹 یكی از راه‌های شناخت و درك درست مسائل، شناسایی نقطه مقابل و ضد موضوع است. از آنجا كه در عالم، شیطان نیرویی است كه در مقابل خداوند سبحان قرار دارد، شناخت عمیق آن نه تنها باعث می‌شود از او فاصله بگیریم، بلكه منجربه شناخت دقیق‌تر و بهتر خداوند می‌شود. 💢 *عملكرد شیطان* 🌀 ١- *انساء* 🌀 ۲- *تزئین اعمال* 🌀 ۳- *وعده دادن* 🔰 اکنون به بررسی طریقه *انساء* می‌پردازیم: 🔹 انساء: از ماده نسی می‌باشد. به معنی آن‌چیزی که موجب فراموش شدن است. ♦️ از جمله كارهای شیطان این است كه موجب می‌شود فرد خدا را از یاد ببرد. 🔆 «اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ» 🔆 «شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آنها برده» 📔 سوره مبارکه مجادله، آیه ۱۹ ♦️ *شیطان بر فرد غالب می‌شود و كاری میكند كه خدارا فراموش كند.* ✳️ فطرت انسان خداجوست، ولی شیطان با پر رنگ جلوه دادن مسائل دیگری، ابتدا یاد خدا را در برابر انسان كمرنگ می‌كند و سپس آهسته آهسته موجب می‌شود كه انسان پروردگار خویش را فراموش كند. این عملكرد شیطان گام به گام است و ابتدا از تضعیف یاد خدا در خاطر بنده شروع كرده و سپس موجب فراموشی كامل می‌شود. ✍️ برای درک بهتر مطلب، آیه چهل و دوم سوره یوسف را می‌نگریم: 🔆 «وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ.» 🔆 «یوسف به یکی از زندانیان که به ظنّش آزاد و رها می‌شد فرمود: به دربار عزیز رسیدی به عزیز بگو من بیگناهم و مرا یادآوری کن ولی شیطان نام و یاد یوسف را از یاد آن زندانی گرفت و یوسف چندین سال در زندان ماند.» 🔰 خداوند سبحان استفاده شیطان از این روش را برای دور كردن حضرت یوسف از یاد خدا مطرح می‌سازد و این طور بیان می‌دارد كه: سفارش حضرت به فرد زندانی، نشان از این دارد كه یوسف لحظه‌ای از یاد خدا غافل شد و به قدرتی غیر از خدا جهت خلاصی خود تمسک جست. ✅ *بدین ترتیب فراموشی یاد خدا یعنی توسل به غیر خدا. یعنی بردن خواهش نزد دیگران و غفلت از بی‌نیاز مطلق.* 🔸 در چنین شرایطی است كه خداوند سبحان از سر لطف و به جهت تأدیب، بنده ناسی را جریمه می‌كند. هفت سال ادامه اسارتِ حضرت یوسف، نتیجه لحظه‌ای نسيان ایشان از یاد خدا بود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
☝️☝️☝️☝️كتاب شكر ِشكر به پايان رسيد
٩٢ عواقب ناشكري ٢٢-برخورد فوري خداوند با ناشكر خداي سبحان مي فرمايد : فكفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع والخوف در ارتباط با معاصي اي چون غيبت ، تهمت، دروغ... خداوند فورا اقدام به مجازات عاصي نمي كند اما در ارتباط با معصيت ناشكري مجازات يقينا امري فوري است فاء در كلمه فاذاقها دلالت بر فوريت مي كند خداوند فورا از ناشكر سلب نعمت مي كند . سلب نعمت ممكن است به گونه اي باشد كه ظاهرا نعمت از ناشكر سلب شود و يا ممكن است باطني باشد چنان كه نعمت باقي باشد اما اثر و كارايي خود را از دست بدهد. پايان استاد بروجردي كتاب شكر ِشكر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٥ https://chat.whatsapp.com/FXIoex8s7ajJVofnAyTgXx پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝️اگر بداند بخوابد نماز صبح قضا میشود... نظر ۱۰ تن مراجع
٣٤ آيه ١٨ " وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ " و اوست كه بر بندگان خويش چيره است و اوست‏ حكيم آگاه تفسير آيه : ١-در اين آيه شريفه پشت پرده‌‌ی خداي سبحان معرفي می‌شود. اگر مي خواهيد آن مقام غیب‌الغیوبی را بشناسيد، هو پشت پرده‌ی خدا را بايد بشناسيد . هو چیست؟ آن هویی که در سوره‌ی قل هوالله احد می‌خوانیم. با یک تعبیر دیگر در اين آيه بدان معرفت پيدا مي كنيم . ٢-"الْقَاهِر"؛ آن هو کسی است که بر عِبادش مسلط است. (" الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ") بندگانش "‌ ٣-وَهُوَالْحَكِيمُ الْخَبِيرُ " آن هو کمال علم را دارد، هم حکمت دارد، هم از نیاز بندگانش آگاه است. ٤-" هُوَ الْقَاهِرُ " گاهی اوقات انسان برای کسب خیر سراغ بنده، و گاهی برای دفع ضرر سراغ بنده مي رود ، این آیه می‌فرماید " هُوَ الْقَاهِرُ " همه‌ی سلطه متعلق به اوست، (مال آن یک دانه) دفع ضرر را آن یک دانه انجام می‌دهد همانطور که ایجاد خیرات توسط آن یکی است ٥-او (هو) بالای بندگان قرار دارد. دو نكته در اينجا قابل توجه است :. الف)اگر خدای قهار بر من مسلط شد از من، نباید منی باقی بماند. ابن‌عربی مي فرمايد: من به مقام فنا می‌رسد. با یک مثال عامیانه می‌گوییم: فلانی را که دیدم آن قدر هیبت‌اش مرا گرفت كه نفهمیدم چه مي گويم و چه کاري می‌کنم در واقع در محضر او هيچ هيچ بودم حالا خدا می‌گوید " فَوْقَ عِبَادِهِ " ما بالا و فوق عباد هستيم حتي اگر عباد ما را فوق خودشان احساس نکنند هم ما کارشان را انجام می‌دهیم چون مقام بالای دست آنها ،ما هستیم . ب) از طرفي نگرانی هم نداشته باشند. و نگويند تا یک حدّی کار با ماست ، خير کار با آنها نیست که بخواهند نگرانی داشته باشند. كار به دست عباد نيست چون مشکلات را نه تنها دفع نمي کند بلكه پيچيده تر هم مي كند. ٦-" هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ " در عالم همه کاره اوست و وقتی همه کاره اوست، قهر او هم عین مهر او است. وقتی خداوند سبحان با قهرش بر من مسلط شده عین لطف و مهر حق است نه به اين معنا ‌که خداوند کاری را به زور برای من انجام دهد. وقتی قرار است مرا تحت عنایت و توجّه خودش قرار دهد، من می‌شوم عروسک کوکی خدا. همه چیز تحت اراده‌ی او انجام می‌گیرد و از من اراده‌ایی‌ باقی نمي ماند. ٧- " وهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ " خداوند سبحان من و شما را با قهرش ایجاد کرده، زيرا خدا از هيچکدام از ما براي خلق كردن اجازه نگرفت . متاسفانه در مقام تربیت هم خیلی وقت‌ها آدمي عقلش نمی‌رسد که چه بخواهد. وقتی خداي سبحان ایجاد مي كند از من می‌خواهد استعدادهای نهانی و درونی‌ را آشکار کنم، به زور و با قهاريت هم می‌خواهد، نمی‌گوید اگر دلت خواست استعدادهاي درونت را به فعليت تبديل كن ! نمي گويد اگر دلت خواست به همه اعلام کن که من یکی را در عالم دارم ، خير بايد قطعا بگويي در ایجادم " هُوَ الْقَاهِرُ " است و به جهت این‌ الطافی که کرده و من بايد به ظهور برسانم نيز " هُوَ الْقَاهِرُ " است . در عبادت به شما نمي گويد اگر دلتان خواست نماز بخوانید، باید روزه را بگیرم باید نماز را بخوانم باید خمس‌ را بدهم باید محرمات را ترک کنم، چرا؟ چون برای انسانیت‌ لازم است اما عقل خودم متوجه نمي شود که این میزان عبادت برای انسانیت‌ لازم است. ٨-" فَوْقَ عِبَادِهِ " وقتی خدا مي فرمايد من بالای سرت هستم یعنی تو را پشتيباني مي كنم و به میزان بندگی‌ات هوایت را دارم. ٩-اگر این فوق را باور کنیم متوجه مي شويم فوقیت خداوند مکانی نیست تا بالای سر من باشد. همه عالَم یک مافوق بیشتر در عالم ندارند. ١٠-اگر يك مافوق در عالم است چرا به حضرات معصومین اولي الامر و ولي نعمت می‌گوئیم ؟ زيرا آنها هم به اذن خدا ما فوق هستند و خدا فرموده اسم ولي نعمت روی آنها بگذارید ،ولايت آنها در طول ولایت خداست نه در عرض ولایت الهی. " در واقع "وهُوَ الله " يعني آن یک دانه را بالای سرتان قرار بدهيد و هرکس هم که حرف آن یک دانه را منتشر كرد ، حرف او را هم اطاعت كنيد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٨٢/٨/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٥ https://chat.whatsapp.com/FXIoex8s7ajJVofnAyTgXx پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۳ ✳️ در اين سلسله مباحث به شناخت سبك زندگی اسلامی می‌پردازيم، توجه به نكات ظريف اين بحث بسیار حائز اهمیت است. ✅ *در سبك زندگی اسلامی اولین نکته مهمی که در تعامل با خود، باید بکار گرفته شود تفکر است.* در روایت است که: ☘️ امام صادق علیه‌السلام: 🔆 «تفکّر ساعه خَيْرٌ مِنْ‏ عِبَادَةِ سَبْعِينَ‏ سَنَةً» 🔆 «یک ساعت تفکّر از عبادت یک سال و یا از عبادت هفتاد سال برتر است.» 📗 ميزان الحكمه، ج ۷، ص ۵۴۳ 💠 *یعنی تفکر به اندازه هفتاد سال، انسان را به پیش می‌برد.* ⁉️ حال باید دید که تفکر چگونه چنین سیری داشته و نوعی عبادت محسوب می‌شود؟ ✅ *یکی از اصول مهم در عبادات، قصد قربت است.* یعنی قبل از عبادت باید تمرکز شود که آیا غرض از عبادت، رسیدن به حق بوده و یا صرف انجام آن؟ 🔸 قصد قربت یعنی، فکر تمرکز پیش از اجرا. ⁉️ آیا این عمل یا گفتار و یا رفتار مورد پسند خدا و به حق بوده یا نه؟ ⁉️ آیا قرب به حضرت حق ایجاد می‌کند یا بُعد از او؟ 🔰 این تمرکز موجب می‌شود که فرد خودبخود متوجه انجام عمل و یا ترک آن شود. 🔸 بسیاری از گفتارها، رفتارها، و عملکردهای ندامت زا بدلیل بدون فکر انجام شدن آن است. ✳️ *در سبک زندگی اسلامی، اصل اولیه تفکّر و سپس بر اجراست.* ✳️ تفکر، عبادت باطنی و ساماندهی درونی است که وجود آن پیش از عمل، انسان را از سرگردانی و پشیمانی نجات خواهد داد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۲۹ ✨ در مبحث آسیب‌شناسی ارتباطات، عوامل آسیب‌رسان به ارتباطات صحیح را مورد بررسی قرار دادیم و بر این باور هستیم که اگر انسان به این عوامل علم پیدا کند، آفات کمتری به ارتباطات میان افراد وارد می‌شود. ✨ در ادامه بحث به یکی دیگر از *آفت‌های ارتباط صحیح* اشاره می‌گردد: ♦️ *کلام نازیبا و غیر محترمانه* 💥 گاهی اوقات افراد به دلیل صمیمیت به خود اجازه می‌دهند از الفاظ نازیبایی در مقابل دیگران استفاده نمایند. 💢 چنین افرادی از این نکته غافلند که استفاده از الفاظ نازیبا و سخنان غیرمحترمانه در ارتباطات روزمره - هرچندبا افرادی که با آنها بسیار صمیمی می‌باشند - آثار سوئی را در پی داشته و سبب ایجاد کدورت در روابط و در نهایت از بین رفتن صمیمیت می‌گردد. ☘️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «مَنْ قَلَّ عَقْلُه ساءَ خِطابُه»؛ *« هر كه عقلش كم باشد خطاب او بد باشد [سخن به زشتى و درشتى گويد]»* 📘غرر الحکم و دررالکلم، ص۵۹۰ 🌀 طبق فرمایش امیرالمؤمنین علیه‌السلام فردی که کلام نازیبایی دارد حتی اگر به طور کلّی فرد بی‌عقلی نباشد اما حداقل در همان زمان استفاده از الفاظ نازیبا، فرد عاقلی نیست؛ زیرا انسان عاقل برای حفظ شخصیت خویش در کلام خود از الفاظ نیکو و زیبایی استفاده می‌نماید. 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🕯️🕯️ ۳۱ 🌷 ۱ 🔹 *پهلوان بسیجی ابراهیم هادی* از بنیانگذاران گروه چریکی شهید اندرزگو در جبهه گیلانغرب و ستاره ورزش کشتی کشورمان است؛ 🔸 او در اول اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در محله شهید سعیدی حوالی میدان خراسان به دنیا آمد؛ ابراهیم چهارمین فرزند خانواده بود؛ او در نوجوانی طعم تلخ یتیمی را چشید، از آنجا بود که همچون مردان بزرگ زندگی را پیش برد. 🔰 ابراهیم دوران دبستان را به مدرسه طالقانی رفت و دبیرستان را نیز در مدارس ابوریحان و کریم‌خان گذراند. او در سال ۵۵ توانست به دریافت دیپلم ادبی نائل شود. از همان سال‌های پایانی دبیرستان، مطالعات غیر درسی را نیز شروع کرد؛ حضور در هیئت جوانان وحدت اسلامی و همراهی و شاگردی استادی نظیر مرحوم علامه «محمدتقی جعفری» بسیار در رشد شخصیتی ابراهیم مؤثر بود. ✳️ *این شهید مفقود، در دوران پیروزی انقلاب شجاعت‌های بسیاری از خود نشان داد*؛ همزمان با تحصیل علم به کار در بازار تهران مشغول بود و پس از انقلاب در سازمان تربیت بدنی و بعد از آن به آموزش پرورش منتقل شد. ✳️ یکی از کارهای ابراهیم انتقال مجروحان و شهدا از منطقه به عقب جبهه بود. گاهی اوقات پیکرهای مطهر شهدا در ارتفاعات بازی‌دراز بر شانه‌های ابراهیم می‌نشست تا به دست خانواده‌هایشان برسد. ☘️ ۲۲ بهمن ماه سالگرد ایشان بود. جهت شادی روح ایشان صلوات ✨ «الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم» 🌐 emamraoof.com