٤٣
#مناجات_شعبانيه
ادامه شرح "الهي و انا عبدك وابن عبدك "
امام صادق عليه السلام فرمودند: كلمه عبد از سه حرف ع ب د تشكيل شده است
ع حكايت از علم بنده نسبت به خدا مي كند يعني بنده ذاتا خداشناس است و عبد نسبت به مولي جاهل نيست.
ب اشاره به بينونيت و جدايي مي كند يعني بين عبد و غير خدا جدايي است و همه وصل عبد به خداي سبحان است.
د اشاره به دنو و نزديكي مي كند يعني خدايا همه وصل من به تو است ،
خدايا عبد تو هستم و مي شناسمت و بين من و تو قرب است و پيوندم را از ديگران جدا مي كنم .
اين انتساب ما به خدا بالاترين افتخار است كه در دعا نصيب ما مي شود و نشاندهنده اينست كه خداوند براي عبادش خيلي تدارك ديده و سفره هاي متنوع انداخته است .
وقتي اعتراف مي كنيم مالك و زمامدار ما ، خداست خدا هم پذيرايي ويژه به عمل مي آورد و توبه و رجوع عبد را مي پذيرد و خود را به عبد نزديك مي كند
اذا سئلك عبادي فاني قريب
و همچنين نسبت به امورات عبد بسيار دقيق است و به او توجه خاص مي نمايد
الله لطيف بعباده.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات شعبانيه
٨٧/٤/١٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
مناجات مانند تیری در کمان است
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
فرض کن بین دنیا و آخرت یک رودخانه فاصله است و انسان هر چه میخواهد در آخرت بسازد و در آن زندگی کند، باید با تیر و کمان به آن طرف رودخانه پرتاب کند؛ منجنیق یا کمان و زه یا زور بازو، همه اینها میشود تقوا. وقتی تقوا بالا است، یعنی قدرت و خرج پرتاب زیاد است و از رودخانه رد میشود و به آن طرف ساحل میافتد.
وقتی انسان میرود آن دنیا، تمام چیزهای پرتاب شده را جمع میکند؛ با آن همه چیز میتواند بخرد، خانه بخرد، آب بخرد، چشمه بخرد. هر چه در بهشت میدهند از اینها میتواند بخرد. اما اگر محبت دنیا در کار انسان باشد، این تیری که میخواهد از روی رودخانه عبور کند، به خاطر این محبت دنیا در جاذبه خودش محبوس میشود و بر میگردد.
وقتی میرود آن دنیا، میگوید کو؟ میگویند نیامده، نیامده، نیامده.
مناجات هم همین است. نفسِ مناجات تیر است؛ مُناجی تیرانداز است؛ تقوا قوس و وتر است.
مرحوم آيه حائري شيرازي
٢٢٦
#آداب_الصلوه
"معرفي ابليس كل"
ابليس كل، قوه واهمه است كه يك سلسله از موهومات را مزين مي كند و حقيقت جلوه مي دهد
بطور مثال به ما مي قبولاند كه هر يك از انسان ها وجودي بالفعل و مستقل دارند و در عالم كاره اي هستند و توجه به اين استقلال وجودي، توهم بزرگي است زيرا هر يك از ما به اذن الله در جامعه تأثير گذاريم و واقعيت استقلالي نداريم .
بنابراين آن كه در سلوك انسان مانع مي شود و راه بندان ايجاد مي كند ، شيطان است و هر چه ما را به كثرت گرايي سوق دهد و روي چهره جانان پرده بياندازد، چه همسر و فرزند و مقام و ثروت.....
و چه حجب نوراني مثل تفاخر به علم و عبادت .....
هر كدام اگر ما را به خدا نرساند "شيطان من" هستند
نه اينكه في نفسه شيطان باشند.
اين شيطان ها مي توانند هم دنيوي و هم اخروي باشند.
شيطانهاي دنيوي فقر و ثروت
بيماري و سلامتي، قدرت و ضعف ، جهل و علم .... است
و شيطان اخروي بهشت و جهنم است يعني ما بخاطر خدا عبادت نكنيم و براي رسيدن به بهشت و ترس از جهنم اوامر و نواهي را اجرا نماييم،
و گاهي علوم عقليه فلسفي، شيطان ما مي شود و آن هنگامي است كه در اين علوم توقف كنيم و فلسفه را براي فلسفه و يا خودنمايي و تكاثر و تفاخر در علم، بخوانيم نه براي قرب و نزديكي به حضرت حق.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
حضور قلب در نماز، با اراده و تصمیم و فشار و تمرین نیست!
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
قبل از حضور قلب پیدا کردن در نماز، انسان باید اجازۀ ورود به نماز را پیدا کند.
اجازه ورود به نماز لفظاً لفظِ الله اکبر است، اما معناً، معنای الله اکبر است. وقتی معنای الله اکبر در نفس انسان واقعاً بزرگتر از خود انسان و همه تعلّقاتش باشد، زنجیربان، زنجیر را از جلویش بر میدارد و با الله اکبر وارد نماز میشود.
وقتی وارد نماز شد، شیطان نمیتواند وارد این حرم شود. این حرم الهی است. شیطان عبور ممنوع است و حق ورود ندارد. وقتی آمد جایی که در تیررس شیطان نیست، در امان قرار میگیرد و بدون این که به خودش فشار بیاورد، از اول تا آخر نماز حواسش به خدا است.
اصلاً حضور قلب با اراده و تصمیم و فشار و تمرین نیست. حضور قلب ریشه اش تقوا است. ورود به نماز هم ریشه اش همین است.
مرحوم حضرت آيه الله حائري شيرازي
#سبك_زندگی ۷
💠 *برای دست يابی به قدرت تفکر صحیح و تدبّر و فهم بواطن امور بايد چه كرد؟*
⁉️ در سبك زندگی اسلامی برای دست يابی به اين توانايی راهكارهايی ارائه شده است؟
✳️ «علم آموزی» و «حضور در مجلس علم» كه توضيح آن گذشت*
🌀 *٣-طلب خالصانه برای ازدیاد علم و معرفت*
✍️ به فرموده حضرت آیت الله بهجت (ره): اگر کسی اهلیت داشته و طالب معرفت باشد و در طلب، جدیّت و خلوص داشته باشد، در و دیوار به اذن الله معلم او خواهند بود.
💢 دیدگاه نادرستی که به سبک زندگی یک مسلمان آسیب میرساند آن است که: «همین مقدار که آموختم کافی است و نیاز به یادگیری جدید نیست»
✅ در حالی که *انسان همواره باید در صدد کسب علم باشد. علم، عمل را نیز در پی دارد و در زمان خود به مرحله عمل خواهد رسید.*
✍️ در روایت است:
🔸 پیامبر صلیاللهعلیهوآله روزی وارد مسجد شدند. گروهی در گوشهای از مسجد مشغول عبادت و گروهی دیگر در قسمتی دیگر مشغول تعلیم و تعلّم بودند؛ مکانی، حلقه درس و مکان دیگری صف نماز بود.
☘️ پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
🔆 «كِلَا الْمَجْلِسَيْنِ إِلَى خَيْرٍ» هر دو مجلس بسیار خوب است. اما گروهی که هم میآموزند و هم آموزش میدهند از گروه دیگر برتر هستند. من نیز برای تعلیم مبعوث شدهام.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#زیارت_عاشورا ۸۱
💠 *نگاهی گذرا به زیارت عاشورا*
🔆 *«يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيْكَ بِمُوَالاَتِكَ»*
🔆 *«ای ابا عبد الله من به درگاه خدا تقرب میجویم و به درگاه رسولش و به نزد حضرت امیر المؤمنین و حضرت فاطمه و حضرت حسن و به حضرت تو قرب میطلبم بواسطه محبت و دوستی تو»*
شايد خالی از لطف نباشد برای آنكه تنور محبت ما نسبت به اباعبدالله علیهالسلام همیشه بسیار داغ و پر و فروغ باشد به خود یادآور شويم حضور در مجالس معرفتی اباعبدالله علیهالسلام و مدرسه امام حسين علیهالسلام نبايد برای ما عادی جلوه کند تا با عادی نگری گرفتار كم شكری يا ناشكری شويم.
✳️ بلكه بايد در شناحت حضرت هرچه بيشتر تلاش كنيم و شكرمان افزون شود تا به اين نتيجه دست يابيم كه حضور در مجالس حضرت چه عنایاتی را نصيب انسان میكند.
💢 هريك از ما چون گرفتار مشكلی شويم و برای فرج و گشايش آن تلاش كنيم به ما كفته میشود باید در پی دعای صاحب نفسی باشید، اگر یک صاحب نفس قدسی دعايتان کند مشکلتان حل میشود بعد از اين سخن احساس میكنيم مشکل دو برابر شده چون از خود سوال میكنيم حال صاحب نفس کجاست؟
☘️ اما به جرات میتوان گفت:
همه را امام صادق علیهالسلام دعا کردهاند.
🔸 حضرت برای هرکسی که زائر اباعبدالله علیهالسلام شود، دعا كردهاند.
💠 بارها از بيان بزرگانی چون حضرت آيت الله بهجت شنيده شده حضور در مجالس اباعبدالله علیهالسلام، زیارت حضرت به حساب میآيد پس آنكس كه خود را در حضور ببيند زائر است و تحت دعای امام صادق علیهالسلام قرار میگيرد.
☘️ روايت مفصلی از حضرت آمده است كه میفرمايند:
🔆 «.......يَقُولُ اللَّهُمَّ يَا مَنْ خَصَّنَا بِالْكَرَامَةِ وَ وَعَدَنَا بِالشَّفَاعَةِ وَ خَصَّنَا بِالْوَصِيَّةِ وَ أَعْطَانَا عِلْمَ مَا مَضَى وَ عِلْمَ مَا بَقِيَ- وَ جَعَلَ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْنَا اغْفِرْ لِي وَ لِإِخْوَانِي وَ زُوَّارِ قَبْرِ أَبِيَ الْحُسَيْنِ .......»
🔆 «ای خدایی که در میان همه بندگانت ما اهل بیت را اکرام خاص کردهای، اکرامی كه حتی نصیب پیامبران اولوالعزم هم نکردهای.
ای خدایی که وعده شفاعت را به ما دادهای تا بتوانیم دستگیر شیعیانمان باشیم و آنها را در قیامت سفره نشین خود قرار بدهیم. ای خدایی که در میان همه بندگان ما را اوصیا پیامبر قرار دادی
ای خدایی که علم گذشتگان و آیندگان را یکجا به ماعطاكردهای. میزان علمی که نصيب ما كردهای با كسی قابل قیاس نیست.
ای خدایی که قلب عموم مردم را مایل به ما قرار دادهای. ما را چون مغناطیسی ساختهای که مردم به ما متمايل شوند».
🔆 «اغفر لی و لاخوانی و زوار قبر ابی الحسین»
🔆 «خدایا از تومیخواهم من امام صادق را مورد مغفرت قرار بدهی برادان دینی مرا مورد مغفرت قرار بدهی زوار اباعبدالله را مورد مغفرت قرار بدهی.کدام زوار؟»
📗 الکافی، ج ۴، ص ۵۸۲ - کامل الزیارات، ص ۱۱۶
📌 ادامه دارد ...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حديث_روز
🔆 پيامبر صلیاللهعليهوآله: «اَثْنى قَوْمٌ بِحَضْرَتِهِ صلي الله عليه و آله عَلى رَجُلٍ حَتّى ذَكَروا جَميعَ خِصالِ الْخَيْرِفَقالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: كَيْفَ عَقْلُ الرَّجُلِ؟ فَقالوا: يا رَسولَ اللّه ِ نُخْبِرُكَ عَنْهُ بِاجْتِهادِهِ فِىالْعِبادَةِ وَ اَصْنافِ الْخَيْرِ تَساَلُنا عَنْ عَقْلِهِ؟! فَقالَ صلي الله عليه و آله: اِنَّ الاَْحْمَقَ يُصيبُ بِحُمْقِهِ اَعْظَمَمِنْ فُجورِ الْفاجِرِ، وَ اِنَّما يَرْتَفِعُ الْعِبادُ غَدا فِى الدَّرَجاتِ وَ يَنالونَ الزُّلْفى مِنْ رَبِّهِمْعَلى قَدْرِ عُقولِهِم»
🔸 گروهى در حضور پيامبر اسلام، مردى را ستايش كردند و همه ويژگىهاى خوب رابرايش بر شمردند.
☘️ رسول خدا صلیاللهعليهوآله فرمودند: «عقل او چگونه است؟».
🔸 گفتند: «اى رسول خدا! ما از جديت او در عبادت و ديگر خوبىها سخن مىگوييم و شما از عقل او مىپرسيد؟». فرمودند: نادان از روى نادانى به زشتىهايى بزرگتر از زشتىهاى انسان گنهكار دست مىزند.
✳️ *همانا بندگان به ميزان عقلشان در روز قيامت به درجه بالاتر نائل وبه پروردگارشان نزديك مىشوند.*
📗 تحف العقول، ص ۵۴
🌐 emamraoof.com
#دعاى_ندبه ٤٢
🔆 *«وَ لَوْ لا أَنْتَ يَا عَلِيُّ لَمْ يُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِي وَ كَانَ بَعْدَهُ هُدًى مِنَ الضَّلالِ»*
🔆 *«اگر تو اى على نبودى، اهل ايمان پس از من شناخته نمىشدند و آن حضرت پس از پيامبر، مايه هدايت از گمراهى است.»
✳️ سرّ ايمان افراد پس از وجود مقدس پيامبر اكرم صلّياللهعلیهوآله به وسيله ولادت و محبت حضرت اميرالمؤمنين عليهالسلام اظهار مىشود. این ولایت در سویدای وجود فرد نافذ است و در ظاهر انسان بروز میکند.
🔹میزان و محک ایمان افراد پس از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله، اميرالمؤمنين عليهالسلام هستند.
🔸 *هرآنكس كه دل به محبّت حضرت امير بسپارد، به راحتى از انواع رذائل اخلاقی و معاصى جدا مىشود و اصلاحات لازم بر نفس و به عمل میآید.*
🔆 «كَانَ بَعْدَهُ هُدًى مِنَ الضَّلال»
✳️ ولايت اميرِ مؤمنان عليهالسلام نورى در مقابل تاريکیهای شُبهات و انحرافات است. چراغ راهى است كه انسان را از سرگرانى و گمراهى نجات مىبخشد و مانع سقوط محبین مىشود.
✅ *محبّ اميرالمؤمنين عليهالسلام حتی اگر در برههای از زمان بر زمین افتد، غرق در عالم مادّه نمىشود و به واسطه نور ولايت از هلاكت و سرگرانى نجات مىیابد.*
📚«برگرفته از بيانات استاد زهره بروجردى»
🌐 emamraoof.com
⭕سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم،از خانههای تنگ و تاریک افکارخرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم.
یادداشتهای استاد مطهری،ج6،ص131
#سيزده_بدر
#در_خانه_میمانیم
🍃 روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده بدر از جمله روزهایی است که حکایتها و روایتهای فراوانی درباره آن گفته شده و ....
🔹 سیزدهمین روز نوورز، روزی مقدس نزد ایرانیان باستان بوده است.....
🍃 مشهور است که واژه ی سیزده به در به معنای « در کردن نحسی سیزده» است. اما وقتی به معانی واژه ها نگاه کنیم برداشت دیگری از این واژه میتوان داشت.
🍃 *«در» به جای «دره و دشت» میتواند جایگزین شود. به عنوان مثال علامه دهخدا، واژه «در و دشت» را مخفف «دره و دشت» میداند.*
✨ چو هر دو سپاه اند آمد ز جای
✨ تو گفتی که دارد در و دشت پای
🍃 *یکی از معانی واژه «به»، « طرف و سوی » میباشد.* مانند اینکه میگوییم «به فروشگاه».
☘️ پس با نگاهی کلی میتوان گفت واژه *«سیزده به در» به معنای « سیزدهم به سوی در و دشت شدن»* میباشد که همان معنی بیرون رفتن و در دامان طبیعت سر کردن را میدهد....
💢 *اما امسال به جهت در امان ماندن از بيماری كرونا در خانه میمانيم*
🌐 emamraoof.com
السلام عليك يا مولاي يا صاحب الامر والعصر والزمان
وبا سلام ودرود برهمه منتظران
#مناجات_با_حضرت_وليعصر
يابن الحسن!
عمري گذشت تا به اميد اشارتي/
چشمي بدان دو گوشه ابرو نهاده ايم/
استاد بروجردي
پيام روز جمعه روز موعود
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK