#پیامبر شناسی ۴۵
💠 شناخت افراد در مورد مسائل مختلف مادامی كه بر واقعیت تكیه داشته باشد از آسیب به دور است.
💢 اگر در امور اعتقادی و شناختی، تعصبات بیجا داخل شود، صحت شناخت را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
💠 *پذیرش جنبه بشری حضرت*
✍️ در ادامه مباحث شناخت پیامبر بر اساس آیات قران كریم و بیان صفات و ویژگیهای ایشان گاه مسائلی مطرح میشود كه مربوط به برخورد مسلمانان در مقاطعی خاص از تاریخ اسلام نسبت به وجود مبارك حضرت است.
🔹 بر اساس اعتقادِ یك مسلمان، پیامبر جلوه كامل خداوند سبحان است.
🔸 جلوه تام حق، كه از هر عیب و معصیتی به دور است و از جانب پروردگار به نبوت بر گزیده شدهاست.
باید توجه داشت تمامی این صفات خاص، او را از قالب بشری خارج نمیکند.
✍️ به عبارت دیگر مجموعه ویژگیهای حضرت از او بشری خارق العاده و نا میرا نمیسازد. در جریان جنگ احد بعد از شایعه كشته شدن پیامبر، عدهای از مسلمانان برای جمع آوری غنائم پست خود را ترك كردند و به این ترتیب موجبات شكست لشكریان اسلام فراهم شد. آیه ای كه در این جا مطرح میشود اشاره به همین واقعه دارد.
🔆 «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ»
🔆 «و محمد جز فرستادهای كه پیش از او هم پیامبرانی آمده و گذشته نیست. آیا اگر او بمیرد و یا كشته شود از عقیده خود بر میگردید؟ هر كس از عقیده خود باز گردد هرگز هیچ زیانی به خدا نمیرساند و به زودی خداوند سپاسگزاران را پاداش میدهد»
📔 سوره مبارکه آلعمران، آیه ۱۴۴
✳️ قرآن پیامبر را مانند پیامبران گذشته، فرستادهای از جانب خدا معرفی میکند، كه همگی آنها یا از دنیا رفته و یا كشته شدهاند.
⁉️ آیا اگر پیامبر كشته شود باید امت به عقب برگردد؟(عقبیه ) بر فرض وجود این حركت قهقرایی، آیا به خدا آسیبی وارد خواهد شد؟ آیا آنان كه وجود پیامبر را از الطاف الهی میدانستند و عدم حضور ایشان را پایان این الطاف نمیدانستند پاداشی نزد خدا نخواهند داشت؟ یا جزای شكرگزاری خود را از درگاه الهی دریافت خواهند كرد؟
🔸 این آیه به این مطلب اشاره دارد كه بُعد بشری حضرت را نباید فراموش كرد. از جمله باورهای ما این است كه «اشهد انك تشهد مقامی و ترد سلامی و انك حی.....» پس در واقع مرگ یك پیامبر به معنی حذف او از روند كمال بشر نیست.
💠 *اساسا بعثت یك رسول به جهت حركت بشریت به سوی كمال است و انبیاء الهی این حركت را رهبری میکنند.*
🔸 پس اینكه با مرگ این فرستاده پیروانش به عقب برگردند از هدف اصلی تكامل فاصله دارد و عقلانی نخواهد بود.
🔸 در واقع ممكن است یك رسول الهی از میان برود ولی رسالت او هرگز نخواهد مُرد. پس بر اساس این آیه، بندهای كه جنبه بشری پیامبر را متفاوت از رسالت او بداند و باور داشته باشد با رفتن پیامبر، رسالت او پابرجا است و در زندگی مسلمانان رسالت حضرت جلوهگری دائم دارد، از جانب خدا به عنوان عبدی شاكر معرفی خواهد شد كه به واسطه این مقام شكر، لایق دریافت عطایای الهی خواهد شد.
✳️ *پس با وجود پیامبر، نعمت شكر را دریافت خواهیم كرد و درك این وجود موجب شناخت بقیه نعم الهی خواهد شد.*
💢 جدا شدن شخص از مسیر تكامل همراه با رحلت پیامبر، فقط متضرر شدن خود شخص را به همراه خواهد داشت و صدمهای به دین خدا و رسول او وارد نخواهد كرد .
✍️ البته دلیل این خسران هم این است كه راه سلوك فقط در محضر پیامبر و با همراهی او طی خواهد شد. انحراف از مسیر حضرت بعد از رحلت ایشان و یا عدم همراهی معصومین پس از حضرت موجب ارتداد شخص و عقبگرد او و بر گشتن به عصر جاهلیت خواهد شد.
💢 فقدان پیامبر به هیچ عنوان موجب ارتجاع نخواهد بود. بعد از ایشان پیامشان را از لسان معصومین دریافت خواهیم كرد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
✅اول نماز یا افطار؟
✍امام باقر عليه السلام : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛ مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند. اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان. راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛ پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است. سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲
#ال_یس ۱۲۴
🔆 *«السَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ السَّلاَمِ»*
✳️ «جوامع» جمع جامع و جامعه است. ظاهراً مقصود از جوامع السلام، سلامهایی است که معانی و معارف وسیع سلام، و انواع صحت، درستی، کمال و عافیت را دربر گرفته باشند.
🔸 ترکیب «جوامعالسلام» تنها در این زیارت بهکار گرفته شده است.
💠 *موارد سلام*:
🔹 در هر زیارت آلیس، انسان به زیارت انبیاء الهی رفته، به آنان سلام میدهد. زائر به زیارت حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و وجود مقدس پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله و.....مشرف میشود.
🔹 یعنی *زائر در هر سلام به امام زمان علیهالسلام، به انبیاء الهی نیز عرض ادب میکند*.
✳️ در این زیارت به رکوع، سجود و قعود و...امام جدا جدا سلام داده میشود. اکنون در این فراز تمام این سلامها نهفته است. زائر حقیقی برای خود هیچ نقش و وجودی قائل نبوده بلکه با خوبان عالم شهدا و صالحین، سلام به حضرت عرض میکند.
💠 *هنگامیکه زائر با بزرگان و خوبان عالم همراه باشد به چشم و نگاه امام میآید. او در کنار ملکوتیان و آسمانیها به حضرت سلام عرض میکند تا مشهود امام شود.*
✍️ جوامع بر وزن مفاعل، صیغه منتهی الجموع است که شامل همه سلامهای افراد از عرش تا فرش میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com