eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٢٣٩ ادامه بحث تسميه و دو صفت رحمن و رحيم امام خميني مي فرمايند: ما مي خواهيم روي هر كاري يك مُهر و داغي بزنيم داغ و مُهر رحمانيت و رحيميت . صفات خدا بي پايان است منتها در اينجا ما به دو اسم محيطه پناه مي بريم يعني رحمن و رحيم . اين دو اسم بر خيلي از اسماء احاطه دارند. امام خميني مي فرمايند: بسياري از پيامبران از مصاديق اسم رحيم به معناي رشد دهنده هستند . در واقع پيغمبران و هاديان طريق، جلوه رحمت رحيميه خداي سبحان هستند. در دعا عرض مي كنيم يا رحمان الدنيا والاخره و رحيمهما اي خدايي كه در دنيا و آخرت رحمان و رحيمي گويا به اين نكته اشاره دارد كه رحيم بودن خدا و به كمال رسانندگي فقط در آخرت نيست رحمانيت خدا يعني افاضه وجود به بنده در دنيا و در آخرت. اجمالا وقتي مي گوييم بسم الله الرحمن الرحيم يعني مي خواهيم مُهر رحمت خدا را روي فعل و عقيده خود بزنيم . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨١/٢/١٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۱۷ ✅ *قناعت در مادیات، عامل عزّت* 🔆 «وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ» 🔆 «و چون گفتيد اى موسى هرگز بر يك [نوع] خوراك تاب نياوريم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمين مى‏‌روياند از [قبيل] سبزى و خيار و سير و عدس و پياز براى ما بروياند [موسى] گفت آيا به جاى چيز بهتر خواهان چيز پست‏‌تريد پس به شهر فرود آييد كه آنچه را خواسته‏‌ايد براى شما [در آنجا مهيا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پيشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا كه آنان به نشانه‌‏هاى خدا كفر ورزيده بودند و پيامبران را بناحق مى‏‌كشتند اين از آن روى بود كه سركشى نموده و از حد درگذرانيده بودند» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۶۱ ✅ *یکی از عوامل عزت، قناعت در مادیات است. در امور مادی باید خود را با پایین‌تر از خويش قیاس کرد و در معنویات با بالاتر از خود.* 💢 اعتراض به تقدیرات الهی و باور نداشتن وعده‌های الهی، عامل ذلت است ✍️ برخی از مفسرین در ذیل آیه فوق می‌گویند اعتراض به تدابیر و تقدیرات الهی موجب ذلت است. 🔸 تقدیر الهی بر بنی‌اسرائیل برخورداری از طعام حکمت و معرفت (منّ و سلوی) بود اما از آنجا که آنان تمام توجه‌شان به چیزی بود که از زمین می‌رویید (مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ) به این طعام قناعت نکردند و از خداوند طلب رزقی غیر از این طعام و غذای مادی را نمودند. 🔰 *درخواست رزق مادی اشكالی ندارد، اشكال در تعلق به مادیات و اسیر شدن به آن است* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۵۷ 🔆 *«يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَ سَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ»* 💠 زائر آل يس باور دارد که سعادت و رستگاری در پیوست به امام صورت می‌گیرد زيرا افراد در ارتباط با امام به دو دسته تقسیم می‌شوند:   🌀 گروهی پشت به امام کرده و از ایشان گریزانند و 🌀 گروه ديگر دست به دامان پر مهر و محبت امام زده‌اند و مطیع ايشانند، فلاح در انتظار اين گروه وخسران ابدی در انتظار گروه اول است. 📔 قرآن می‌گويد: 🔆 «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُّسْفِرَةٌ.........أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ» 🔆 «در آن روز، وجوهی درخشان، خندان [و] شادانند و وجوهی دیگر بر آنها غبار نشسته و آنها را تاریکی پوشانده است. آنان همان کافران بدکارند» 📔 سوره مبارکه عبس، آیات ۳۸ تا ۴۲ ✍️ و در جای ديگر می‌گويد: 🔆 «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ....،تَظُنُّ أَن يُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ» 🔆«در آن روز وجوهی شادابند و به سوى پروردگار خود مى‏‌نگرند و وجوهی دژم هستند؛ چرا که می­‌دانند موردِ عذابی کمرشکن قرار خواهند گرفت» 📔 سوره مبارکه قیامت، آیات ۲۲ تا ۲۵ 💢 بايد گفت هر معصیت کاری در اولين گام از امام زاويه گرفته و ذره ذره و قدم به قدم از ايشان دور شده كه جرأت ارتکاب خلاف را پيدا كرده است ،او بدبختی و شقاوت ابدي را برای خود رقم زده است. ✳️ اما آنان كه اقبال به حضرت دارند سعی می‌كنند در همان راهی گام بگذارند و به پيش روند كه رضايت امام در آن است.   ⁉️ اگر سوال شود در «خالف» که باب مفاعله و طرفینی است، آياپشت کردن و گریز دو طرفه است؟ یعنی زمانی‌که فردی به امام پشت کند امام هم به او پشت می‌کنند؟ ✳️ در پاسخ گفته مي شودحضرت به‌عنوان رحمت واسعه‌ی خدای سبحان در مقابل گریز افراد منتظر می‌ماند تا آنان باز گردند و در زمره سعدای عالم جای گيرند. ✨ نقش وفا می‌کند پشت به ما کی کند ✨ پشت ندارد چو شمع او همگی روست روست 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه) ✅ برای اینکه بتوانیم *بر اعصاب خود تسلط پیدا کنیم*، به نکات اساسی زیر توجه نماييم: 🌀 *نگاه معنوی به بردباری و فروخوردن خشم* 🔸 یادمان باشد که یکی از اولین گام‌های موفقیت در زندگی مشترک، مشخص کردن هدف زندگی بود. در آنجا گفتیم که اگر هدفمان در زندگی خدا باشد، از هر چیزی که ما را به خدا می‌رساند، استقبال می‌کنیم. ✳️ یکی از عوامل بسیار مؤثر برای رسیدن به هدف آفرینش، بردباری و فروخوردن خشم است. با این نگاه، ایجاد زمینه خشم برای انسان فرصتی برای رشد و حتی نشانه محبت خدا به ماست که چنین فرصت رشدی را برای ما فراهم کرده است. 🔹 چقدر انگیزه بخش است، اگر بدانیم خداوند کسانی را که خشم خود را فرو می‌خورند، دوست دارد. اگر فراموش نکنیم تا چه اندازه با کارهای زشتمان خداوند را به خشم آوردیم، اما او حلم ورزید و ما را بخشید، انگیزه بیشتری برای مبارزه با خشم می یابیم. 🔸 پیش از این تأکید کردیم که در مسیر یک زندگی موفق تا چه اندازه نیازمند به چشیدن طعم معنویت هستیم. خداوند با فرو خوردن خشم، ایمانی به انسان عطا می‌کند که طعم آن را در کام دل احساس خواهد کرد. درست است که مبارزه با خشم به ویژه در ابتدا کار آسانی نیست، اما اگر بدانیم خداوند در برابر آن، اجر شهید را به انسان می‌دهد؛ دیگر به راحتی از کنار این پاداش نخواهیم گذشت. 📚 حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
٥٥ ادامه شرح آيه ٣١ ١٧-. «وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ» همه ما روزي بابت تفریط‌هایمان پشیمان می‌شویم. «قَد خَسِرَ» و در همین دنيا به اندازه‌ای که قیامتمان به پا شود بايت تفريط و كم كاري و عدم اخلاص، پشیمان و منفعل می‌شويم . بطور مثال انسان در مجلس عیاشی نگران گذشته‌اش نیست اما اگر در یک مجلس ذکر یا توجه و موعظه قرار بگیرد ، می‌فهمد چه گذشته بدی داشته است و حتی اگر گذشته‌ خوبي هم داشته باشد متوجه مي شود که می‌توانسته خیلی بهتر از شرايط فعلي عمل كند. ١٨- اعلام ندامت در شرایطی است که قیامت فرد به پا شود به همین دلیل می‌گویند بعد از هر کار خوبی هم اظهار ندامت کنید زيرا در آن کار خوب قیامت شما به پا شده و خدا خودش را جلوه‌گر كرده است. ١٩- ابن عربی می‌فرماید: همه تعلقات ما بار است. نفس دارايي بد نيست. داشتن علم، پول، همسر، بچه، پدر و مادر، داشتن موقعیت اجتماعی. نفس اين موجوديها بد نیست. تعلق داشتن به آنها بد است. «يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ» اگر درست خرج کرده بودیم که در قيامت با يار ما مي شد و با صالحان محشور مي شديم . ٢٠-ابن عربي در «عَلَى ظُهُورِهِمْ» مي گويد: گويا این تعلقات بر پشت او حک شده‌اند و در وجود او فرو رفته‌اند. يعني محبت هاي مختلف که در دل ما فرو می‌رود ، دیگر برای محبت خدا جايي نمی‌گذارد، یا حَبیبَ من لاحَبیبَ له. برای همین گفته‌اند اگر مال دارید انفاق کنید تا به تعلق تبدیل نشود. ٢١-اجمال قضیه این كه براي بدست آوردن امور دنيوي خون دلها مي خوريم اما معلوم نيست بتوانيم از آنها استفاده كنيم و بعد از وفات ما ديگري مي آيد و استفاده مي كند در واقع اگر تعلق را قيچي نكنيم، قيچي مي كنند و اگر متوجه نباشیم و حواسمان نباشد، اجبارا از ما می‌گیرند. خانمی می‌گفتند من موهای خودم را که در حمام شستشو مي دهم می‌گویم تو الان این مو را داری ولی شايد سرطان بگیری و با یک شیمی درمانی همه موها از بین برود. بنابراين حتی به همین مو که نگاه می‌کنيم باور داشته باشیم مو متعلق به ما نیست خدا داده و فعلاً استفاده می‌کنيم و از فرداي خود بي خبريم. ٢٢- مجالس ذكر و حضور پيدا كردن بين خوبان براي قطع تعلقات دنيوي و عدم وابستگي به آنهاست . ٢٣-اگر در همین دنیا تعلقاتمان تثبیت شود همین دنیا می‌شود جهنم و آتش محرومیت، که بسیار آزار دهنده است. پايان آيه ٣١ استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٨٢/٩/٢٢ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
. رهبرانقلاب: ما از جوانان عزیزمان - چه دختران و چه پسران - توقّع داریم که در مورد مسائل اساسی کشور، جدّی باشند و جدّی برخورد کنند. _روی این مسأله «جدّی بودن» فکر کنید، بعد خواهید دید خیلی از کارهایی که در گوشه و کنار انجام میگیرد، ناشی از جدّی نبودن است. |• در دعای کمیل میخوانیم: «قوّ علی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزیمة جوانحی و هب لی الجدّ فی خشیتک». 🔹خیال نکنید این دعاها فقط تضرّع و انابه است. در لابه‌لای این تضرّع، معرفتهای لازم برای زندگی گنجانده شده. این دعاها چشمه معارف اسلامی است. 🔺«قوّ علی خدمتک جوارحی»؛ مرا بر انجام این خدماتی که بر عهده‌ام است، از لحاظ جسمانی توانا کن. «و اشدد علی العزیمة جوانحی»؛ اراده و عزم مرا مستحکم کن. «و هب لی الجدّ فی خشیتک»؛ به من حالتِ جد بده؛ سرسری نگرفتن؛ بازیچه نَیَنْگاشتن. ۸۲/۸/۱۵