🕌 در محضر امام روح الله (۱۴۶۴)
💠 از تشر دشمنان نترسد
📌امام خمینی :
کسانی را که انتخاب می کنید باید مسائل شخصی را تشخیص دهند،نه از افرادی باشند که که اگر روس یا آمریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسند،باید بایستند و مقابله کنند.
#امام_خمینی
#تفسیر_قرآن ۱۳۷
#سوره_نحل، آیه ۳۵ (ادامه)
🔆 «وَ قالَ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ»
🔆 مشركان گفتند: «اگر خدا مىخواست، نه ما و نه پدران ما، غير او را پرستش نمىكرديم؛ و چيزى را بدون اجازه او حرام نمىساختيم!» (آرى،) كسانى كه پيش از ايشان بودند نيز همين كارها را انجام دادند؛ ولى آيا پيامبران وظيفهاى جز ابلاغ آشكار دارند؟»
✍️ گفته شد:
💢 تفکّر مشرکانه همیشه درطول تاریخ بوده و فقط مخصوص به مشرکین صدر اسلام نیست بلکه امروز نيز دنیای مدرن مبتلا به بيماری شرک است.
🔸 با توجه به اينكه هريك از ما مخاطب آيات هستيم آيا ما در شمار كسانی هستیم كه کمتوفیقیها، نواقص و کاستیهای خود را در زندگی به خداوند نسبت میدهيم یا درشمار كسانی که عامل بیتوفیقی و کاستیها را از سوی خود میدانيم؟
🔰 اگر انگشت اتهام را به سوی خود بگيريم و عامل سلب توفیقات را خود بدانيم، زبان حال و ندای درونیمان این است:
🔆 «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمين»؛ «(خداوندا!) جز تو معبودى نيست! منزّهى تو! من از ستمكاران بودم!»
📔 سوره مبارکه أنبیاء، آیه ۸۷
✳️ خدایا! من به خود ظلم كرده، به خواستِ تو توجه نكرده و به دعوت تو پاسخ ندادهام، اما اگر خود را در كم كاریهايم مقصّر ببينم و خدا را منزه از اينكه در نواقصم نقشی داشته باشد، موحّد ام.
⁉️ سؤال: آیا راهی برای نجات از اندیشه مشرکانه وجود دارد؟
✅ میتوان گفت: *برای نجات انسان بايد عقاید و افکار خود را با دقّت بررسي کند* تا اگر گرفتار چنين شركی است به درد مشرک بودن خويش واقف گردد و به ظالم یا کافر بودنش پی ببرد. به اندازهای که باور کند دردمند است بالاترين گام را، دراصلاح خود برداشته است.
✳️ *گام بعدی مراجعه به طبیب است. طبیب نیز در دسترس و به او نزديك است. طبیب حضرات معصومین علیهمالسلام هستند. آنان، دردهای اعتقادی و اخلاقی ما را مداوا کرده و آنها را بیدرمان رها نمیسازند.*
☘️ امام علی علیهالسلام پیامبر صلیاللهعلیهوآله را به طبیب تشبيه كرده است که با طب خود به دنبال بيماران نیازمند به طبابت میگردد،
🔹 ايشان با توجه به رسالت آن حضرت میفرماید:
🔆 «طبیب دوّار بطبّه»، او پزشک بیمارى جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست است، و با طبّ خویش در حركت است تا بيماران روحی و اعتقادی را درمان كند اين امر کنایه از این است که وى براى درمان جاهلان و گمراهان خود را عرضه مىکند و خویشتن را بر این امر موظّف میداند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#بیانات_رهبری
🇮🇷🇮🇷
💠 *انتخابات؛ مظهر مردمسالاری و حضور مردم از نظر امام*
✳️ ....امام انتخابات را مظهر مردمسالاری میدانست -و همین جور هم هست؛ یعنی امروز مردمسالاری و حضور مردم به وسیلهی انتخابات امکانپذیر است.
📚 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
🌐 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47991
#عزت_و_ذلت ۱۸
♦️ *بیمعرفتی و عدم خضوع در مقابل اهل معرفت، عامل ذلت*
🔆 «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»
🔆 «سپس دلهاى شما بعد از اين [واقعه] سخت گرديد همانند سنگ يا سختتر از آن چرا كه از برخى سنگها جويهايى بيرون مىزند و پارهاى از آنها مىشكافد و آب از آن خارج مىشود و برخى از آنها از بيم خدا فرو مىريزد و خدا از آنچه مىكنيد غافل نيست»
📔 سوره مبارکه بقره، آیه۷۴
💢 قرآن گروهی را معرفی میکند که قلبهایشان مثل سنگ یا محکمتر از سنگ است و تحت سلطه شیطان قرار دارد اينان ذلیلاند.
🔸 *یکی از عوامل ذلت بیمعرفتی است.* قلبی که از آب معرفت بیبهره است ذليل میشود هرگاه انسان از علوم ومعارف حقه دور میماند چون زمينی است كه آب به آن نمیرسد خشكيده وسخت میشود.
💠 گاهی انسان خود از معرفت خاصی بهره نمیبرد اما اهل معرفت را دوست دارد و برای آنان احترام قائل است، به همین جهت خداوند او را عزيز میگرداند.
🔸 از امام صادق علیهالسلام سوال شد؟ چرا این قدر نام سلمان فارسی را میبرید.
🍀 فرمود: اولاً سلمان فارسی نیست بلکه از ماست و سرّش آن است كه سلمان (رضواناللهعلیه) هرگز در برابر خواسته علی بن ابی طالب سلاماللهعلیه خواستهای نداشت و تلاش و كوشش میكرد كه با فقرا بسازد و كوشش او این بود كه از علم و علماء فاصله نگیرد. با علم و دانش و فضایل علمی از یك سو و با نیازمندان از سوی دیگر به سر میبرد و در برابر علی بن ابی طالب سلاماللهعلیه خاضع بود. این سه فضیلت سلمان باعث میشود كه من همیشه اسم او را میبرم.
📘 منابع: کتب دین شناسی، حكمت عبادات، شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ال_یس ۱۵۹
🔆 *«فَاشْهَدْ عَلی ما أشهَدتُکَ عَلَیه»*
🔆 *«پس گواهی ده بر آن چیزی که تو را گواه گرفتم»*
☘️ حضرت در این فراز گواه و شاهد بودن خود را بر اعتقادات حقه و توحیدی زائر بیان میكند. برای در امان ماندن اعتقادات حقه باید این شهادت در حضور امام صورت گيرد تا زائر در سلامت و امنیت باشد.
💠 امام در این فراز به زائر میآموزد که در انجام کلیه خیرات و ابراز اعتقادات صحیح بايد امام را شاهد بگيرد تا بااين كارمحبت باطنی خود را نشان دهد، او میخواهد حضور امام را لحظه به لحظه در سراپردهی قلب خود دریابد.
🔸 هر روز انسان با شاهد گرفتن امام عزت دنیویی و اخروی خود را از ایشان طلب میکند.
🔹 *در واقع او با شاهد گرفتن امام بر اعمال و اقوال و اعتقاداتش میخواهد وجودش قیمتی گردد و محبوب خدای سبحان و امام زمانش قرارگيرد.*
☘️ زائر در این فراز با تمام وجود ابراز می كندبرای اثبات حقانیت و محبوبیت خویش نیازی به تعریف خلق ندارد بلکه امام با نفوذ در قلوب او این كار را عهدهدار میشود.
🔰 به میزانی که انسان به امام نزدیک شود محبوبیتش افزایش مییابد.
🔹 آنچه ناصر انسان در مقابل مخالفان است شهادت امام است که زائر خالص را از تهمتها و خلافها تبرئه میکند.
✳️ هنگامی که انسان جذب مغناطیس وجودامام شود قدرتی قوی نه تنها او را از هرگونه خواري وذلت در امان میدارد بلكه وي را نزد خلق عزيز میدارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٢٤١
#آداب_الصلوه
ادامه شرح رحمن و رحيم
امام خميني مي فرمايند:
يكي ديگر از مصاديق رحمت خدا امر به معروف
و نهي از منكر است
مشروط بر اينكه آمر به معروف، آداب را رعايت كند و غرض او خودنمايي و فخر فروشي نباشد .
انسان بايد قرار را بر اين بگذارد فردي كه منكري را انجام مي دهد ، جاهل است و ما با انسان جاهل با رحمت و رأفت برخورد مي كنيم تا نفس او لايق اوامر ما بشود.
قران شيوه امر به معروف را مي فرمايد:
اذهبا الي فرعون انه طغي فقولا له قولا لينا
خدا موسي و هارون را بسوي فرعون مي فرستد زيرا او طغيان كرده و برخورد با طاغي بايد نرم و ملايم باشد شايد فرعون يادش بيايد كيست يا يك تواضع دروني برايش حاصل شود .
حال فرعون كسي بود كه مي گفت انا ربكم الاعلي و از طرفي پسران را ذبح مي كرد و زنان را براي اسارت نگاه مي داشت .
امام مي فرمايند: با چنين انساني هم كه رب النوع فساد است ، نرم برخورد كنيد .
خداي سبحان در اينجا پيامبري را تربيت مي كند
(موسي) و به او علم و برادري مثل هارون را به او مي دهد و مي گويد اي موسي تو را براي خود ساختم و انتخاب كردم
(امام معتقدند اين خطاب فقط به موسي تعلق ندارد بلكه به هر كدام از ما مي گويد كه تو را براي خود ساختم )
در نهايت خدا يك پيري به نام خضر را هم براي موسي مي فرستد و ١٠ سال تحت تربيت او قرار مي دهد سپس او را وارد وادي طور مي كند و مراحل عديده را مي گذراند تا برسد به جايي كه فرعون را ارشاد كند يعني چهل پنجاه سال سرمايه گذاري مي كند كه يك فرعون را اصلاح نمايد.
خدا مي توانست با يك صاعقه فرعون را بسوزاند ولي رحمت او اقتضا مي كند كه دو پيامبر را به سراغ او بفرستد و حتي بگويد با فرعون نرم برخورد كنيد شايد اصلاح شود .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK