#حدیث_روز
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه)
✅ برای اینکه بتوانیم *بر اعصاب خود تسلط پیدا کنیم*، به نکات اساسی زیر توجه نماييم روز گذشته نگاه معنوی به بردباری و فروخوردن خشم*را بيان كرديم دومين امري كه لازم است مورد توجه قرار گيرد
🔸فراموش نکردن معاداست
🔹کسی که در اندیشه معاد نباشد، نمی تواند به راحتی در مقابل خشم خود بایستد. همه ما اگر اندکی درباره آخرت و آنچه بنا است بر سر گنهکاران بیاید فکر کنیم، آرام و قرار از کفمان خواهد رفت.
🍃آن وقت است که اندکی اعتقاد به روز قیامت، ما را به تکاپو می اندازد تا به دنبال راهی برای رهایی از غضب الهی در آن روز باشیم. وقتی عصبانی می شویم، یادمان باشد که خداوند در روز قیامت، دل فروخورنده خشم را از امنیت و ایمان پر کرده، حسابرسی اعمالش را آسان نموده و او را عذاب نخواهد کرد.
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
#راهکارهای_مسرور_بودن ۱۶
💠 *تلاش بسيار*
✳️ *یکی از راهکارهای مسرور شدن این است که اساس را بر تلاش و پرکاری بگذاریم نه بر کم کاری، درحالیکه عرف مردم کسی راکه اهل تلاش و فعالیت زیاد است نکوهش می کند و نسبت به او دلسوزی دارد.*
☘️ امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «وَ التَّقْصِيرُ فِي حُسْنِ الْعَمَلِ إِذَا وَثِقْتَ بِالثَّوَابِ عَلَيْهِ غَبْنٌ وَ الطُّمَأْنِينَةُ إِلَى كُلِّ أَحَدٍ قَبْلَ الِاخْتِبَارِ لَهُ عَجْزٌ»
🔆 «کوتاهی در حسن انجام کار زمانی که یقین به ثواب داری خسارت است و یقین به هر کسی قبل از آزمایش و اختبار او عجز است.»
📗 نهج البلاغه، حکمت ۳۸۴
✍️ (تقصیر به معنای کوتاهی کردن است و مراد در اینجا کوتاهی در انجام صحیح کار است)
🔸 در این روایت، کوتاهی در انجام کار به عنوان خسارت آمده است و به تبع خسارت نیز باعث ناخوشی و ناراحتی میشود و فرد را گرفتار عذاب وجدان مینمايد.
✅ برای رفع این معضل باید حسن عمل داشت و به کیفیت کار توجه کرد، این کار خود به خود شادابی و نشاط را به ارمغان میآورد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٣٦
#دعاي_مكارم_الاخلاق
لِي مَعَالِيَ الْأَخْلاَقِ وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ
خدایا به من هبه کن و ببخش برترین های اخلاقی را .
معالی الاخلاق مقابله به مثل با طرف مقابل نیست بلكه مجموعه ای از ارزش های اخلاقیست که در مقابل بدی، خوبی می کند و در مقابل تحقیر، تکریم مي نمايد.
انسان در تخاطب با افراد از طریق اخلاق صحیح مي تواند آنها را تادیب کند نه از طریق بازگو کردن خلقیات زشت آنها.
در صورت داشتن یک چنین صفات ِعالیِ اخلاقی ممکن است انسان گرفتار خود بزرگ بینی و آسيب فخر شود و خود را از جامعه جدا بداند و برای خود عظمتی قائل باشد به همین جهت حضرت سید الساجدین بعد از درخواست معالی الاخلاق از خدای سبحان ، تقاضا می کنند ما را از آفات احتمالی معالی الاخلاق در امان نگه دار.
آفات احتمالی، فخر و فخر فروشي است يعني بواسطه كرامتهاي اخلاقي بر دیگران فخر فروشی کنم که دیگران به من بدی می کنند اما در مقابل من با او خوبی می کنم پس تافته ايي جدا بافته هستم يا فلانی فلان جا مرا تکریم نکرد اما من بودم که برای او ارزش قائل شدم و او را دعوت کردم.
اين یک تفاخر بسیار کاذب و مذمومي است . تنها يك فخر است كه ما مجاز به داشتن آن هستيم و فخري محمود است كه پيامبر ص فرمود: کفی بی فخرا ان اکون لک عبدا خدایا افتخار من همین بس که بنده تو هستم.
در جای دیگر پیامبر ص می فرمایند: الفقر فخری نیازمندی به تو فخر من است. این فخری است که باید داشته باشیم و هر لحظه به خدای سبحان اعلام نياز كنيم .
باید از این که دریافت چنين احساس نیازي را داريم، به خود فخر كنيم . یعنی بدانيم خدا به ما منت گذاشته و این احساس نیاز را عطا فرموده است.
بسیاری از افتخارات مذموم است چون سطح پايين و پست است، افتخار به دنیا، افتخار به مال، افتخار به مقام، افتخار به حسب و نسب، افتخار به پست های اجتماعی و حتي در امور سطح بالا مثل افتخار به ارزش های اخلاقی، افتخار به فضائلی که نصیبم شده این افتخار آن زمانی برای انسان حاصل می شود که انسان موجودی خود را به عنوان آزمايش نبيند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٩/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٥٧
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تسليم
استكبار در مقابل استسلام است
استسلام خضوعي است ظاهري كه منشأ آن خضوع باطن است .
استكبار نيز طغياني در ظاهر است كه منشأ آن خودبزرگ بيني دروني است .
بنابراين از نگاه امام هر خضوع ظاهري استسلام محسوب نمي شود مگر اينكه آميخته به خضوع و خشوع باطني باشد و بالعكس هر نافرماني ظاهري استكبار نيست چنانچه افراد لاابالي زيادي در حامعه هستند اما مستكبر نيستند چون منشأ خودبرتر بيني ندارد.
استسلام لازمه انسان فطري بوده و جزء سپاهيان عقل است همچنانكه استكبار زماني مشاهده مي شود كه فطرت الهيه فرد پنهان شده و جزء جنود جهل قرار گيرد.
اگر انسان بر فطرت قديمي خويش باقي بماند عاشق خداي سبحان شده و در مقابل معشوق خاضع و تسليم گشته و اين تسليم در همه زندگي او ظهور مي نمايد
رسول خدا (ص) مي فرمايد:
المومنون هينون لينون ان قيدوا انقادوا و ان انيخوا استناخوا
مومن آسان گير و نرم خو است . اگر وادار به انقياد شوند تسليم و خوابانيده مي شوند.
حضرت امام لين و هين بودن را در مقابل حضرت حق مي دانند يعني انسان مومن هر آنچه حق بر او وارد كند پذيراست (اعم از مصيبت و شادي )
در خميره مومن جدل و اعتراض نيست اما اگر فطرت از مشاهده حقيقت محجوب گردد در اين صورت زمين وجودي او سنگ مي گردد و استكبار مي ورزد
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٩/٨/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٩
https://chat.whatsapp.com/KYQlDXg3lyp7GPPZ5ywADF
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK