#تفسیر_قرآن ۱۴٢
#سوره_نحل، آیه ۳۶ (ادامه)
🔆 «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ»
🔆 ما در هر امتى رسولى برانگيختيم كه: «خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد!» خداوند گروهى را هدايت كرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت؛ پس در روى زمين بگرديد و ببينيد عاقبت تكذيب كنندگان چگونه بود!» ( آیت الله مکارم)
✳️ (وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ)
برنامۀ دیگر دعوت پیامبران، اجتناب از طاغوت است.
💠 هنگامي كه سخن از طاغوت به ميان مي ايد پادشاهان ظالم به ذهن متبادر می گردد امّا مفسرّین
می فرمایند: کُلُّ مَا سِوَیَ الله یعنی هر غیر خدايی طاغوت است.
✅جنب به معنای پهلو است. قران كريم امر مي كند پهلوی خود را از هر غير خدايي دور نگه دارید. گویا طاغوت ها قصدنزديك شدن ويا به عبارتي چسبيدن به انسان را دارند كه قران به افراد امر مي كند پهلوی خود را از چسبیدن آنها به خود دور نگاه داريد.
🔸نکتۀ جالب آن است که اگر به کلمۀ اجتناب توجه کنید به اين امر پي مي بريد كه طاغوت سريع و به آسانی نمی تواند وارد دل انسان شود امّا می تواند به ظاهر او بچسبد و اين چسبیدن نامطلوب وناپسند است.
❓سؤال: طاغوت هرکس چيست؟
🖋️پاسخ: طاغوت هر انسانی منیّت اوست که باید از آن کناره گرفت زیرا عبودیّت با منیّت سازگار نیست.
تا زمانی که انسان گرفتار منيت باشد و فقط به خود توجه كند، توجهي به حق ندارد و هرگاه توجّه به حق کرد خودش به چشمش نمی آید و تنها وجود موثر را در عالم خداوندسبحان می داند، خداوندی كه هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ (سوره مبارکه حدید آیه 3)
❇️به طور مثال، آنكس كه با تلاش و زحمت به جایگاهي خاص دست يافته یا از طریق دانش وعلم خود به فلان مقام رسيده است ، فضل ولطف خدای سبحان را ندیده گرفته است گرفتار طاغوتي به نام منيت شده است.
✅ در دعوت تمامی پیامبران اثبات و نفی، امر ونهی و وصل وفصلی است همچنانكه قران كريم در اين آيه
می فرمايد:
(اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
انسان نمی تواند هم عبادت خدا را بكند و هم طاغوت را.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#آل -يس١٧١
🔆 « *وَالْمَعروفُ ما أمَرْتُم بِهِ، وَ الْمُنكَرُ ما نَهَيتُم عَنهُ*»
💠در ضیافت امام زمان،زائر اعلام میکند:
*معروف آن چیزی است که شما به آن امر كرده ايدو منکر آن چیزی است که شما از آن نهی فرموده اید.*
✍🏼معروف به معنای شناخته شده و منکر به معنای ناشناخته است.
🔶*هر آنچه تحت امر امام قرار گیرد معروف و مطابق با فطرت الهی است* ،زيرا فطرت امر ونهي الهي را میشناسد و اوامر الهی را از گفتار و اعمال امام باز شناسی مي كند.
🔷 از سویی تابش نور ایمان و بهره مندی از حیات انسانی منوط به شناخت امام هر زمانی است.
انسان بر طبق فطرت اولیه خود از آغاز آفرینش خدا شناس و امام شناس بوده است.
✴️ شناخت و ادراک امام معصوم، انسان را به قله رفیع معرفت میرساند. او آنچه را مطابق عقل و قرآن و سنت باشد، معروف یافته و آنچه نزد قرآن و سنت معصوين و عقل رسمیتی ندارد منکر و ناپسند میشمرد. *چراکه حضرات معصومین بازشناسی معروف از منکر را عهده دار هستند*.
🌀 در عهد الست آموزش معروف و منکر به انسان داده شد. بنابر این او از ابتدا معروف شناس بوده ،حال اگر انکار این واقعیت را داشته باشد، کذب محض است. *معصیت و گناه بر فطرت الهی پرده انداخته درنتیجه، بازشناسی انسان کم رنگ میشود*.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حديث- روز
💠*خوش اخلاقي*
❇️ *مقصود از خوش اخلاقی، برخورداری از ویژگیها و صفات ارزشمندی است که در کردار و گفتار انسان تجلّی پیدا می کند*.
🔰خوش زبانی، احترام به اشخاص، فروتنی، سعه صدر، سلام کردن، دلجویی و مهربانی از مصادیق خوش اخلاقی به شمار می روند.
💠 نیک خویی با مردم بویژه با همسر و فرزندان، تأثیر عمیقی در شخصیت انسان می گذارد و جامعه و محیط خانواده را آکنده از صفا و صمیمیت می کند.
🔆امام صادق علیه السلام فرمود:
*«لا عَیشَ اهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ»*
🔅هیچ زندگانی ای گواراتر از خوش اخلاقی نیست.
📚علل الشرايع، ج 2، ص 559
✅ *ریشه بسیاری از خوبیها و اعمال پسندیده در نیک خویی و خوش رفتاری نهفته است*.
📔حوزه .نت
🌐 emamraoof.com
١٠
#زيارت_غديريه
«السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبَأُ الْعَظِيم الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ»
به امیرالمومنین علیه السلام به عنوان خبر گسترده ای سلام می دهیم که افراد در آن اختلاف می کنند.
در كتاب شيخ رجب برسي صفحه ٣٩ آمده است:، پیامبر ص به قریش گفت « قولوا لا اله الا الله » همه شهادت دادند .
و پیامبر به قریش فرمود: « اشهدوا انی محمد رسول الله» همه گواهی دادند.
سپس فرمود:« صلوا علی هذه البنیه» به سوی این ساختمان یعنی کعبه نماز بخوانید، به سوی این بنا و « فیصلون» همه نماز خواندند.
بعد گفت « صوموا رمضان فی الحواجر» در گرمای تابستان در ماه رمضان روزه بگیرید همه روزه گرفتند و دستور داد زکات مالتان را اخراج کنید همه بی درنگ زکات مال را خارج کردند.
پيامبر ص فرمود : « حج البیت و اعتمروا» حج این خانه را در زمان خاص به جا بیاورید و عمره داشته باشید « فیحجون و اعتمرون» اینها مستمرا حج عمره داشتند.
پیامبر ص به اینها دستور داد باید مبارزه کنید از همسر و بچه هایتان جدا شوید و هیچ کس امتناع نکرد و تا اینجا همه پاسخ مثبت دادند.
سپس فرمود « ان هذا علیا ولیکم بعدی» این علی، ولیّ بعد از من است، « فیعرضون ولا یسمعون» از اين كلام پيامبرص اعراض کردند با وجود این که همه تکالیف را تا به حال شنیده بودند و عمل كرده بودند اما از فرمان پذيرش ولايت علي ع اعراض کردند کانه نشنیدند، خدای سبحان اینها را با لسان توبیخ صدا زد، « قل هو نباء العظیم انتم عنه معرضون»
در صفحه ٥٧ مي گويد: علی ع یک خبر خیلی بزرگ است که عظمت او دنیا و آخرت را پوشش می دهد، ولي شما از او اعراض می کنید، اما باز هم این عتاب کارساز نشد، و اینها به علی اقبالی نداشتند.
بعد از اين اعراض منادی این آیه را خواند «یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها و اکثرهم الکافرون» اینها نعمت خدا را می شناسند، یعنی همه علی شناس بودند اما بعد از مدتی علی ع ِ معرفه، به نظر اینها نکره آمد، علی که شناخته بود را رد و انکار کردند .
قرآن می فرماید « اکثرهم الکافرون» اکثر کسانی که علی را بعد از معرفت انکار کردند، کافر محسوب شدند.
این در ذیل آیه « قل هو نبا العظیم انتم عنه معرضون» بود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت غديريه
١٤٠٠/٣/٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢١
https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
◾️رحلت عالم بزرگوار آيت اللَّه " آقامحمد فرزند آخوند خراساني" (1356 ق)
✍ آيت اللَّه آقا محمد بن آخوند خراساني از علماي معاصر خراسان و رئيس حوزه ي علميه ي مشهد بود. تولد وي در نجف اشرف واقع شده و در مهد علم پرورش يافته است. پس از تحصيل ادبيات، متون فقه و اصول و تكميل سطوح، از محضر مرحوم والدش استفاده ي كامل نمود تا به مدارج اعلاي علمی ارتقا يافت.
✅ او در زمان حيات پدر بزرگوارش، به مشهدمقدس عزيمت كرد و در آن جا اقامت گزيد. در مشهد، حوزه ي درس خارج تشكيل داد و صدها نفر از علما و فضلا به درسش حاضر مي شدند. آقامحمد خراساني سپس داراي رياست تامه و مرجعيت عامه گرديد.
✅ وي در غائله ي مسجد گوهرشاد در سال 1354 ق به تهران منتقل شد و دو سال بعد وفات نمود و در جوار مرقد مطهر سيدالكريم، عبدالعظيم حسني(ع) مدفون گرديد.