eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۵ ✨ در مبحث آسیب‌شناسی ارتباطات، عوامل آسیب‌رسان به ارتباطات صحیح را مورد بررسی قرار دادیم و بر این باور هستیم که اگر انسان به این عوامل علم پیدا کند، آفات کمتری به ارتباطات میان افراد وارد می‌شود. 📝 در مبحث سابق ذکر شد در اطراف ما شروری از جمله چشم زخم و حسادت و ... وجود دارد که به سلامت ارتباطات آسیب وارد می‌کند. 💥 در ادامه بحث به چند راهکار برای در امان ماندن از شروری که ما را تهدید می‌کند اشاره می‌کنیم. 🌀 *۱. پناه بردن به خدای سبحان*: با پناهنده شدن به خدای سبحان(«أَعُوذُ بِاللَّهِ‏ مِنَ‏ الشَّيْطَانِ‏ الرَّجِيمِ») در قلعه امن الهی قرار می گیریم، و در این صورت نه آسيبی از ديگران به ما می‌رسد و نه از ما به ديگران. ✅ نکته قابل توجه این است که علاوه بر پناهندگی خود، تمام اطرافيانمان را نیز باید به خداوند پناهنده كنیم. 🔰 در سوره آل عمران، آيه ۳۶ می‌خوانیم که مادر حضرت مريم سلام‌الله‌علیها، از زمان نامگذاری مریم، او و ذریه‌اش را به خدای سبحان پناهنده می‌کند: ✨ *«...إِنِّي سَمَّيْتُها مَرْيَمَ وَ إِنِّي‏ أُعيذُها بِكَ‏ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيم‏»*؛«...من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده‏ شده به تو پناه می‌دهم» 🌀 *۲. دومين راهكار «تقوی» است.* اجرای اوامر و اجتناب از نواهی باعث می‌شود نه آسيبی برسانيم و نه صدمه‌ای ببينيم. ☘️ خدای سبحان در سوره مبارکه آل عمران، آيه ۱۲۰ اشاره می‌کند اگر شما تقوا داشته باشيد، نقشه هيچ كس به شما ضرر نمی زند: 🔆 *«وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ‏ كَيْدُهُمْ‏ شَيْئاً»* ☘️ همچنین در سوره مباركه طلاق، آيه ۴ اشاره می‌کند که اگر تقوا داشته باشد امورات شما آسان می‌شود و گره و سختی در کار شما ایجاد نمی‌شود: 🔆 *«وَ مَنْ يَتَّقِ الله يَجْعَل لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً»* 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۴۵ ✨ در مبحث آسیب‌شناسی ارتباطات، عوامل آسیب‌رسان به ارتباطات صحیح را مورد بررسی قرار دادیم و بر این باور هستیم که اگر انسان به این عوامل علم پیدا کند، آفات کمتری به ارتباطات میان افراد وارد می‌شود. 📝 در مبحث سابق ذکر شد در اطراف ما شروری از جمله چشم زخم و حسادت و ... وجود دارد که به سلامت ارتباطات آسیب وارد می‌کند. 💥 در ادامه بحث به چند راهکار برای در امان ماندن از شروری که ما را تهدید می‌کند اشاره می‌کنیم. 🌀 *۱. پناه بردن به خدای سبحان*: با پناهنده شدن به خدای سبحان(«أَعُوذُ بِاللَّهِ‏ مِنَ‏ الشَّيْطَانِ‏ الرَّجِيمِ») در قلعه امن الهی قرار می گیریم، و در این صورت نه آسيبی از ديگران به ما می‌رسد و نه از ما به ديگران. ✅ نکته قابل توجه این است که علاوه بر پناهندگی خود، تمام اطرافيانمان را نیز باید به خداوند پناهنده كنیم. 🔰 در سوره آل عمران، آيه ۳۶ می‌خوانیم که مادر حضرت مريم سلام‌الله‌علیها، از زمان نامگذاری مریم، او و ذریه‌اش را به خدای سبحان پناهنده می‌کند: ✨ *«...إِنِّي سَمَّيْتُها مَرْيَمَ وَ إِنِّي‏ أُعيذُها بِكَ‏ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيم‏»*؛«...من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده‏ شده به تو پناه می‌دهم» 🌀 *۲. دومين راهكار «تقوی» است.* اجرای اوامر و اجتناب از نواهی باعث می‌شود نه آسيبی برسانيم و نه صدمه‌ای ببينيم. ☘️ خدای سبحان در سوره مبارکه آل عمران، آيه ۱۲۰ اشاره می‌کند اگر شما تقوا داشته باشيد، نقشه هيچ كس به شما ضرر نمی زند: 🔆 *«وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ‏ كَيْدُهُمْ‏ شَيْئاً»* ☘️ همچنین در سوره مباركه طلاق، آيه ۴ اشاره می‌کند که اگر تقوا داشته باشد امورات شما آسان می‌شود و گره و سختی در کار شما ایجاد نمی‌شود: 🔆 *«وَ مَنْ يَتَّقِ الله يَجْعَل لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً»* 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
-گريزي٢ ✍🏼 عبارت دین گریزی از دو قسمت دین و گریز تشکیل شده است. از این رو شایسته است هر یک از این اجزا را جداگانه محل تأمل قرار دهیم . 📗دین: دین به مجموعه تعالیمی گفته می شود که از سوی خدا و توسط انسان هایی برگزیده برای رشد وتعالي انسان آمده است. 🌟 و شامل از سه حوزه *عقاید*، *اخلاق* و *احکام* است . در این مبحث مراد فقط دین اسلام است که توسط آخرین پيامبربر بشریت عرضه شده است. ✅ *عقاید* یعنی حقایق بزرگی که باید آنها را باور داشت و آنها را در ذهن و دل پذیرفت. ✅ *اخلاقیات* صفات نفسانی پایداری است که آدمی باید در جان خویش ایجاد کند و گوهر نفس خود را به آن بیاراید. ✅ *احکام* مجموعه دستورالعمل هایی است که انسان مومن دیندار به آنها موظف است و باید در عمل به کار گیرد و با اعضا و جوارح ظاهری خود انجام دهد. 💠 *دینداری به معنای باورداشتن آن عقاید و تخلق به آن اخلاق و التزام عملی به آن احکام است. البته انسان دیندار در زبان و ظاهر خویش به این دینداری اعتراف و افتخار می کند و آن را آشکار می گرداند*. ✨ آیا اگر کسی *یکی از این سه* را داشته باشد می توان او را دیندار نامید؟ 💠 *یقینا با *داشتن اعتقاد دینی* درجه ای از دینداری حاصل می شود که قابل افزایش است*. *حتی اگر کسی اعتقاد دینی داشته باشد ولی به اخلاق و احکام عملی پایبند نباشد درجه ای از ایمان را دارد*. ‏🌐 emamraoof.com
# پرواز -شمع 🌹*شهید روشن، از زبان همسر* 💠 *خیلی مخلص بود*. 🌟از مهم ترین ویژگی اش همین بود که مي توانستی بفهمی هفت جلد از فلان کتاب را خونده یا فلان کار را کرده. 🌸*هر کاری که می کرد، فقط برای خدا بود و اصلاً دوست نداشت کسی متوجه شود، حتی من که همسرش بودم*. 💫 *علاقه شدید به امام زمان (عج) داشت. علاقه فوق العاده زیاد*. 💢 ما مشکلمان این است که فکر می کنیم امام زمان قراره است ده سال، بیست سال، ۵۰سال دیگر بیاید. انگار هنوز باور نکردیم امام زمانمان را، اما مصطفی این طور نبود. ✴️ *این عشق شدیدش به امام زمان باعث می شد که با انگیزه و فشرده کار کند و سختی ها را تحمل کند. *دعای فرج را هم خیلی دوست داشت*. خیلی مهم فکر می کرد، خیلی زیاد. یکی از ویژگی هایش هم همین فکر کرده بود*. 🍃مصطفی هیچ وقت تک بعدي نبود. نمی گفت فقط درس یا فقط یک چیز خاص. خیلی ابعاد زیادی داشت. به همه چیز با هم توجه داشت. به خاطر همین هم بود که هیچ وقت دل زده نمی شد. آخر آدم های تک بعدی خلاصه تو یک ای خسته و دل زده می شوند، 🍀اما مصطفی با این *همه ابعادی* که داشت و من تازه الان دارم خیلی هایشان را درک می کنم و *با عشقی که به امام زمان داشت*، *هرگز خسته نمی شد. همیشه با انگیزه مشغول بود*. ‏🌐 emamraoof.com
بحث نصيحت☝️
"هوالباقي" شیخ مرتضی انصاری مادرش را بر روی شانه می گذاشت و به حمام می برد تا زن ها او را بشویند و مجدد بر روی شانه می گذاشت و به منزل می آورد. ▫️مردم از او می پرسیدند: در منزل قاطر یا الاغی نداری که او را روی آن بگذاری؟ فرمود: دارم. نمی دانید از وقتی مادرم را بر دوش گرفتم، زیر این بار به ظاهر سنگین چه گره هایی برایم باز شد. وقتی مادر ایشان از دنیا رفت، به پهنای صورت گریه می کرد. چون سن و سالی از مادرش گذشته بود از گریه ی سختِ او اشکال کردند. در جواب فرمود: 😭گریه ام برای این است که از امروز به بعد، به چه شخصی خدمت کنم که خدا این همه گره هایم را باز کند؟ مگر در عالم از مادر، سنگین وزن تر برای رسیدن به خدا داریم؟ *روز پنج شنبه و شب جمعه شاد کنیم روح همه شهدا و امام شهدا و رفتگان، خصوصا شاد کنیم روح پدران و مادران آسمانی و هدیه کنیم حمد و سوره به روح آنان به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص)* *اللهم صل‌ علی‌ محمد‌ و آل‌ محمد‌ و عجل‌فرجهم
‏عکس از طباطبایی
۲۰ 💠 *از افکار خویش مراقبت کنید* ✅ در سبک زندگی اسلامی، همانطور که فرد باید بر رفتار خود مراقبه داشته باشد، بايد از  افکار و ذهن خویش نیز مواظبت نماید تا ذهنیت ناصحیح برای وی شکل نگیرد. 🔹 در قیامت نه تنها از چشم و گوش سوال می‌شود بلکه دل نیز ازخواطری که در آن گذشته بازخواست می‌شود. 🔆 «انَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» 🔆 «بدرستیکه از گوش و چشم و دل سوال می‌شود.» 📔 سوره مباركه اسراء، آیه ۳۶ ✳️ بنابر این اگر انسان اجازه دهد که افکار نامناسب در ضمیر او خطور کند، و مراقبه‌ای نسبت به آن نداشته باشد، آهسته آهسته فکر نامناسب را واقعی می‌پندارد و برای وی محقق می‌شود زیرا ضمیر ناخودآگاه انسان هیچ امری را شوخی نمی‌گیرد و هر آنچه بر آن وارد شود واقعی می‌پندارد. 🔰 از این رو نباید زمام فکر را به حال خود رها کرد تا خواطر سوء در آن راه پیدا کند. 💢 *یکی از خواطر سوء، بدبینی است كه می‌تواند نسبت به آینده و یا اطرافیان باشد. سوء ظن، با سبک زندگی اسلامی سازگار نیست.* ✍️ مثلا نمی توان نسبت به آینده بدبین و نگران بود اما هیچ تدبیری بکار نگرفت. ✳️ در سبک زندگی اسلامی اگرچه نگرانی‌هایی وجود دارد اما با تدبیر صحیح باید تکیه بر فضل و رحمت خدای سبحان نمود و آینده ای بسیار زیبا ترسیم کرد. ✳️ در سبک زندگی اسلامی تدبیر بنده یعنی آنچه را که وظیفه دارد انجام می دهد اما برای نتیجه درست به رحمت خداوند امیدوار است. 📗 در یکی از ادعیه آمده است: 🔆 «الهی..أَذِقْنِي‏ طَعْمَ الْعَافِيَةِ إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي....» 🔆 «خدایا طعم عافیت را تا دم مرگ به من بچشان.» 📗 دعای ٤٨ صحيفه سجاديه 💠 در این دعا آموزش داده شده که نباید به ذهن خود تصوّر پیری و بیماری و از کار افتادگی را داد. 🔸 درست است که کهولت و گذر عمر یک واقعیت است اما تا زمانیکه نیامده، نگرانی نسبت به آن صحیح نیست. بلکه میتوان حسن عافیت را تا هنگام مرگ برای خویش تصور نمود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۹۴ 💠 نگاهی به برخی از فرازهای زیارت عاشورا: ✍️ در خدمت بحث *سلام* بوديم. 💢 هر چه بحث سلام بيشتر مورد بررسی قرار گيرد ضرورت لعن بيشتر هويدا می‌شود. 🔆 *«السلام علیک یا اباعبدالله»* ✍️ در روایات آمده است: 🔆 قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ عليه السلام: «اَلْبادِى بِالسَّلامِ اَوْلى بِاللّهِ وَبِرَسُولِهِ». ☘️ امام صادق عليه‌السلام فرمود: «آغازگر سلام به خدا و رسولش نزديكتر است.» 📗وسائل الشيعة، ج ١٢، ص ٥٥ ☘️ و در روايتی ديگر امام حسین علیه السلام مي فرمايد: 🔆 «لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّادِّ.» 🔆 «سلام کردن هفتاد پاداش دارد، شصت و نه تا برای سلام کننده و یکی برای پاسخ دهنده » 🍀در واقع امتیاز اصلی مربوط به اغازگرسلام است. 🔆از طرف دیگر چون حضرات معصومين جلوه نام عليم وحكيم خداي سبحان هستند به يقين كاري را انجام مي دهند كه نزدحضرت حق پسنديده تر باشد، با اين توضيح آيا حكيم در انتخاب شصت ونه پاداش ويك پاداش كدام يك را انتخاب مي كند؟ به يقين انتخاب ايشان پاداش بيشتراست زيرا او در پی همه كمالات است. 🔰 بر مبنای روايات فوق و توضيح بيان شده، هرگاه زائر می‌گويد: «السلام علیک یااباعبدالله» ✨گويا پاسخ سلام معصوم را می‌دهد كار او جواب سلام است نه خود سلام. سلام را معصوم آغاز می‌كند، جلوه نام خداي سبحان کار حداقلی انجام نمی‌دهدانتخاب او بهره حداکثری است. 🔸 و چون اين اتفاق زيبا رخ دهد وامام آغازگر سلام شود ، زائر از شادی وخوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد و از شدت خجالت و شرمندگی سربلند نمی‌تواند بكند او در پی عنوانی برای خويش است كه با آن عنوان مخاطب سلام امام شود ، آيا صابر است آيا متقی است آيا ....او كيست كه درشعاع سلام امام جای گرفته است؟ 💠 *این سلام بر قلبش مستقر می‌شود و در پاسخ سلام مولايش می‌گويد: «السلام علیک یا ابااعبدالله.»* ✨ عشق از مشوق اول سر زند ✨ تا به عاشق جلوه دیگر کند 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه) ✍️ ايجاد انس ومحبت به عنوان اثر اول خوش اخلاقی بيان شد، اثر دوم 🌀 ۲- *از بین رفتن زمینه اختلافات است* 🔸 خوش اخلاقی یکی از بهترین روش‌های حلّ مشکلات و درگیری‌های خانوادگی است و با آب نیکخویی می‌توان آتش خشونت و کدورت را خاموش ساخت و محیطی آکنده از صفا و دوستی به وجود آورد و زندگی را شیرین ساخت؛ ☘️ بدین جهت امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: 🔆 «بِحُسْنِ الْخُلْقِ یطیبُ الْعَیشُ» 🔆 *با خوش اخلاقی زندگی شیرین و نیکو می‌شود.* ☘️ همچنین فرمود: 🔆 «مَنْ حَسُنَتْ خَلیقَتُهُ طابَتْ عِشْرَتُهُ» 🔆 *«هرکس اخلاقش نیکو شود، معاشرتش پاکیزه و نیک می‌گردد.»* 📚 حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
١٦٨ ادامه بحث توكل براي تصحيح توكل لازم نيست انسان ترك عمل كند بلكه بايد روي اسباب ظاهريه هيچ حسابي باز نكند . خواجه عبدالله انصاري در كتاب منازل السائرين در تعريف توكل مي گويد: اسقاط الطلب غض العين عن السبب انسان هيچ درخواستي نكند و اسباب را ناديده بگيرد امام مي فرمايند : منظور خواجه اين نيست كه انسان عملي نكند و از اسباب استفاده ننمايد بلكه مهم اين است كه هيچ كدام از اسباب را بعنوان وجود مستقل در نظر نگيرد. يكي از اصول معرفت اين است كه انسان ربوبيت و مالكيت خدا را بشناسد اگر خداي سبحان رب است يعني قدرت تصرف در همه اشياء را دارد و اگر مالك هر چيزي است حق تصرف هم دارد چون اساسا مالك، حق تصرف دارد. درجات مردم در مورد معرفت ربوبيت خداي سبحان متفاوت است : دسته اول عموم موحدين هستند كه معتقدند خداوند خالق امور است و عنصر هر چيزي را او آفريده است تصرفات خداي سبحان را محدود مي دانند و براي خدا تصرف بي نهايت قائل نيستند. اين گروه زبانا ذكر مي كنند كه تقدير همه امور بدست خداست اما اين نظريه تنها بر زبان آنها جاري است نه علم به قضيه دارند نه باور قلبي و نه اين حقيقت را مي بينند. از نگاه حضرت امام توحيد اين گروه ناقص است و براي جلوه گري سلطنت خداي سبحان و ربوبيت او ، اسباب ظاهريه را بسيار موثر مي دانند. اين گروه اگر گاهي هم به خدا توجه دارند يا تقليدي است يا احتياط مي كنند به اين معنا كه مي گويند توجه به خدا ضرري ندارد اما اين توجه را جدي و ضروري قلمداد نمي كنند ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٩/٩/١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۵۵ 🔆 *«فَعَلَى الْأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِما وَآلِهِما فَلْيَبْكِ الْباكُونَ وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَلْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ»* 🔆 *«پس بر پاکیزگان از اهل‌بیت محمّد و علی (درود خدا بر ایشان و خاندانشان)، باید گریه‌کنندگان بگریند و زاری‌کنندگان زاری کنند. زاری‌کنندگان زاری کنند و برای مانند آنان باید اشک‌ها روان شود و فریادکنندگان فریاد زنند و شیون‌کنندگان شیون کنند و خروشندگان بخروشند.»* ✳️ پس از آنكه حکایت مصيبت‌های وارد بر خاندان رسول خدا ذکر شد، پس از آنکه رنج‌نامهٔ شهادت، اسارت و قربت خاندان عصمت بازگو شد، بعد از اینکه حتمی بودنِ وعده‌های الهی را خواندیم، و شنیدیم که روزگار چنین باقی نمی‌ماند، باید اقدامی صورت بگیرد. 🔆 *فَلْيَبْكِ الْباكُونَ وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَلْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ* ♦️ نباید در قبال این مصیبت‌ها بی‌اعتنایی کرد؛ باید اهل گریه بر پاکان آل پیامبر بگریَند و آنان که فغان و ناله سر می‌دهند، بر این غصّه‌ها بنالند و مویه کنند و اهل ضجّه، ضجّه زنند و کسانی که ناله و شیون دارند، به عرصه آیند. ✅ این‌ها همه یادآور این مهم است که نباید نسبت به چنین ظلم‌هایی بی‌تقاوت نشست. برای تحقق وعدهٔ الهی هرکسی باید قدم در عرصهٔ عمل نهد و با فغان و گریه و شیون از احساسات خویش یاری طلبد. 💧 اشکی که در مصیبت آل‌الله از دیده سرازیر می‌شود، *آب حیات است*؛ زیرا انسان به هنگام گریه می‌یابد که ریشهٔ دردهای او کجاست. مشکل خود را در دوری از امام خویش می‌یابد و با تضرع به درگاه الهی خواهان رفع این گرفتاری است. 📚«برگرفته از بيانات استاد زهره بروجردى» ‏🌐 emamraoof.com
ا🕋✨🕋✨🕋✨🕋 ا🕋✨🕋✨🕋 ا🕋✨🕋 ا🕋 🖊(۴۱)نام مبارک⚜ *الشهید* ⚜ 📖✨فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهيداً ▫️حال آن‌ها چگونه است هنگامى‌كه از هر امّتى، شاهد و گواهى [بر اعمالشان] مى‌آوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد؟! سوره مبارکه نساء آیه۴۱ 📜🟢سماعه گوید: امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن کُلِّ أمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ علَی هَؤُلاء شَهِیدًا فرمودند: 📌«این آیه به‌طور خاص *در حقّ امّت محمّد (صلی الله علیه و آله)* نازل شده است. *در هر دوره، امامی از ما شاهد بر [اعمال] مردم است و محمّد (صلی الله علیه و آله) در همه‌ی دوران‌ها بر ما گواه است»* 📗الکافی، ج۱، ص۱۹۰/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۵۱ 🧷📍به معنایی میتوان گفت "شهید" *شاهد حقیقت بوده است، پس حاضر است جان خود را فدا کند؛ در نتیجه میتوان گفت جایگاه حضرت خاتم الانبیا و ائمه ی معصومین( علیهم السلام) بالاتر جایگاه شهید است.* "هو الاول و الآخر، هو الظاهر و الباطن" ✨رسول خاتم و ائمه ی معصومین علیهم السلام خود اراده کنند جان میگیرند و جان میدهند...
👈پس میتوان گفت "الشهید" *که یکی از اسماء الله هم هست(یَا شَدِیدُ یَا شَهِیدُ| جوشن کبیر) به معنای گواه و شاهد است.* ✨اَشْهَدُ اَنَّكُمُ الشُّهَدآءُ وَالسُّعَدآءُ ✨أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ وَ شُهَدَاءُ دَارِ الْفَنَاءِ 📗زیارت جامعه کبیره 📜🔸قال السجاد (علیه السلام): ✨القتل لنا عاده و کرامتنا الشهاده. *کشته شدن عادت ما و شهادت کرامت ماست.* 📗بحار الانوار، ج۴۵، حدیث۱۱۸ 🕋 🕋✨🕋 🕋✨🕋✨🕋 🕋✨🕋✨🕋✨🕋
◾️وفات "ابن نفيس" طبيب مسلمان و كاشف گردش ريوي خون(687 ق) ✍ علاءالدين علي ابن نفيس دانشمند و طبيب مسلمان در سال ۶۰۷ ه، در قَرَش (نزدیک دمشق) به دنیا آمد. وی در دانشکده پزشکی «بیمارستان نوری» دمشق به فعالیت پرداخت؛ و علاوه بر طب، علوم فقه، ادبیات و الهیات را نیز آموخت. او علم طب را نزد دانشمندان مشهور آن عصر فرا گرفت و پس از مطالعه و تحقيقات عميق در اين رشته مهارت بسياري پيدا كرد. ✅ يكي از نخستين كتابهاي ابن نفيس شرح تشريح القانون نام دارد كه گردش ريوي خون را شرح داده است. شهرت وی به خاطر توصیف گردش ریوی خون است که برای اولین بار مطرح نموده است. كشف اين گردش خون، مربوط به سه قرن قبل از زماني است كه توسط دانشمندان اروپايي ارايه شده است. به همين جهت، بنا به نظر برخي از محققان، دانشمندان اروپايي، اين نظريه را از ابن نفيس اقتباس كرده اند. ✅ كتاب الشامل، يكي ديگر از آثار اوست كه درباره ي تكنيكِ جراحي، بحثهاي قابل توجهي دارد. سرانجام او در سال ۶۸۷ هجری در دمشق درگذشت