#بیانات_رهبری
💠 *مرهم دلهای خسته و مجروح*
🕋 *حج باید بر دلهای خسته و مجروح مسلمین مرهم نهاده و راه رشد و صلاح را ـ که همانا اتحاد و همبستگی ملتهای مسلمان و عزم راسخ آنان بر مقابله و مبارزه با اردوگاه استکبار و جهانخواران و غارتگران ثروتهای مادی و معنوی مسلمین است به آنان نشان دهد*.
📚 بیانات_رهبری
🌐 emamraoof.com
٢٤٨
#آداب_الصلوه
امام خميني در ادامه مي فرمايند: اگر متوجه شديد همه کارهایی که انجام میدهید با قیومیت بسم الله الاعظم است ، راه رسیدن به عالم وحدت برای شما باز شده است.
در ابتدا میگویيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم الحمدلله…..یعنی به واسطه اسم خدا، حمد خدا را انجام مي دهيم.
کار پیامبرص این بود ما را به خدا برساند، وقتی به خدا رساند میگویيم بالله الحمدلله نه بسم الله الحمدلله، يعني به وسیله خدا حمد خدا را میگویيم كه اين مرحله خیلی بالا يي است .
امام در مورد نقطه زیرباء میفرمايند: نقطه، مقام جمع الجمع است، قرآن در سوره حمد و سوره حمد در بسم الله و بسم الله در باء و باء در نقطه زیر باء جمع است و نقطه، مقام جمع الجمع است.
پیامبر ص و امیرالمومنین ع دو روی یک سکه هستند «َأَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم» نفس پیامبر، امیرالمومنین و نفس امیرالمومنین، پیامبر است ، منتهی پیامبر ظهور دارد و امیرالمومنین پشت پرده و باطن نبوت است.
ولایت، پشت رسالت پنهان است. افراد جلوه رسول را در ظاهر میبینند در حالیکه هرچقدر به رسول بیشتر نزدیک شوند، رسول باطن خودش را که ولی الله است به مردم بيشتر نشان میدهد.
زمان پیامبر افراد زبادي به ظاهر چسبیده بودند ؛ اما به مجرد این که پیامبر از دنیا رفتند به باطن ايشان بي اعتنا شدند، با وجود این که پیامبر ص این باطن را علي الدوام معرفی میکردند.
سئوالي مطرح مي شود كه قیومیت هرکاری با اسم الله الاعظم(پيامبر) است پس چرا ما یا علی میگوییم؟ پاسخ مي دهيم : چون ولایت، باطن رسالت است و جدای از رسالت نیست، هرچقدر به مقام وحدت نزدیک تر شويم ، از باطن رسالت که امیرالمومنین است بیشتر با خبر میشويم، پیامبر ص اسم جامع است؛ ولی جمع الجمع وجود مقدس امیرالمومنین است.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٨١/٢/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٩
https://chat.whatsapp.com/DvZ4KYHdCPCEIF3wloz7Iu
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١
#دعاي_عرفه
بسم الله الرحمن الرحیم
شما یقین داشته باشید همه ما قابلیت و ظرفيت و توانايي بسياري از درخواستها را از خداي سبحان داريم و به همين دليل به ما اجازه اعلام نيازمندي و دعا داده شده است .
ما هیچوقت از خدا نمی خواهیم من را آسمان و گل و سنگ کند، زيرا ما انسانيم و ظرفيت سنگ شدن را نداريم .
در دعا فقط اعلام نیاز می کنيم و مایل هستیم این قابلیت در ما به فعلیت دراید. نمی خواهیم چیز جدیدی در ما احداث بشود.
در دعاتوان و پتانسيل نهفته ما تقويت مي شود به همین دلیل نمی گوییم این دعا مربوط به من و توان من نیست.
ما فقط استعدادها را شناسايي و دست نیازمان را به سوی درگاه بی نیاز دراز می کنیم تا آن استعداد هایی که در ما قرار داده است به حول و قوّه خودش و با خواست ما به فعلیت دربیاید.
"بحث خشيت و خوف سازنده"
امام حسين عليه السلام در روز عزفه با اين دعا آغاز مي كنند:
اللهم اجعلني اخشاك كاني اريك و اسعدني بتقويك
خدایا مرا به گونه ای قرار بده که از تو خشيت داشته باشم گویا تو را می بینم و در محضر تو هستم .
خشیّت ، ترسی عالمانه است که موجب ادب حضور می شود ، بنابراين ترسی نیست که بُعد ایجاد کند.
خشيت، ترسی است که بنده در حضور خدای سبحان آداب را بکار می گیرد.
خشيت از حق يعني خدایا مرا بگونه ايي قرار بده که بر مبناي شناخت و معرفت، از تو حساب ببرم و این حساب بردن موجب فعالیت صحیح و بيشتر من در حضور تو شود نه اینکه منجر به کم کاری و کسالت و بُعد گردد.
گاهی اوقات مردم «یخشون الناس» هستند و از مردم حساب میبرند نه از خدا.
خدایا مي خواهم عالمانه از تو حساب ببرم نه جاهلانه یعنی بدانم و بيابم كه سمیع ، رحیم، بصیر و ...هستي !
ترس جاهلانه مرا قفل مي كند و امكان معرفت افزايي و وصل و اطاعت را از من سلب مي نمايد .
خدايا خشيت و شهود عالمانه تو، باعث ميشود از ريا و تظاهر، دوري و از بسياري از معاصي پرهيز و بگونه ايي عمل كنم كه گويا در مقابل تو هستم .
"رمز سعادتمندي"
«اسعدنی بتقواک» ما در زبان عامیانه می گوییم ان شاء الله خوشبخت شوی، حال در اين دعا خودم برای خوشبختی خودم دعا می کنم،
خدایا مرا سعید کن و سعادت را نصیبم نما! چگونه؟
با اجرای صحیح اوامر و ترک مناسب نواهی یعنی اجرای اوامر بصورت افراط و تفریط و ترک نواهی هم برای نشان دادن به مردم نباشد.
پس اگر تقوا داشته باشيم خوشبختيم، اتقواالله یعنی بخواهید خوشبخت بشوید و سعادت فقط با متقی بودن محقق مي شود در واقع خوشبختي هیچ رمز و كُد دیگری ندارد. بطور مثال اگر کسی زندگی مرفهی دارد اما گناه می کند نمی توانیم بگوییم خوشبخت است.
نكته مهم ديگري كه بايد به آن اشاره كنيم اينست :
ما باید از خدا بخواهیم توفيق رعايت تقوي و كسب سعادتمندي را به ما بدهد ، نمی توانیم بگوییم با این اعمالی که انجام می دهيم و با این اراده های مثبتي که داريم خوشبخت می شويم.
ما برای خوشبخت شدن محتاج او هستيم، ممكن است سوال كنيد: اگر تقوا رمز خوشبختی است و تقوا انجام طاعت و ترک معصیت است ،چرا نبايد به اراده خود تكيه كنيم؟
پاسخ مي دهيم: برای انجام طاعت و ترک معصیت محتاج او هستيم، بايد از او طلب توفیق انجام طاعت و ترک معصیت داشته باشيم و او لوازم و ابزار آنرا فراهم کند. بعنوان مثال براي انجام طاعت به سلامتي جسمي و روحي نياز داريم و اين سلامتي فقط از ناحيه حق تأمين مي شود.
ما براي سعادتمند شدن علاوه بر اینکه بايد از گناه پرهیز کنيم و علاوه بر اینکه بايد انجام طاعت داشته باشيم، باید از منیّت نيز پرهيز نماييم .
اگر ما گرایشات درست و اعمال صحيح .....داشته باشيم اما خود را در انجام آن مستقل ببينيم متقي نيستيم ، خوشبخت کسی است که هم ترک معصیت کرده و هم انجام طاعت دارد و هم شعارش «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» است .
خدا حائل شده است که من معصیت انجام نمی دهم و خدا قوّت داده است که من طاعت انجام می دهم.
"احساس بي نيازي به غير"
«اللهم اجعل غنای فی نفسی » خدایا! بی نیازی مرا در درون خودم قرار بده یعنی باطناً احساس نیازی به غیر تو نکنم.
وقتي خود را بی نیاز از افراد می بینید که هرچه احتياج دارید، حاضر باشد.
این قسمت از دعا از دو دید قابل بررسي است: ١- وقتی خدا در خودم باشد و قرب خاصی به خدا احساس کنم، ديگر هیچ نوع نیازي به احدی نخواهم داشت و بقين دارم اگر صلاح بداند هرچه بخواهم برایم فراهم می کند .
در روز عرفه این درخواست بسيار حياتي است زيرا فقر به سوي حق و عدم نياز به ديگران موجب عزتمندي ما مي شود .
وقتی فکر کنيم همه چیز در اختیارما است، گويا با همه وجود«سخّر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض» را ادراك مي كنيم.
گاهی اوقات فقط بحث خدا داشتن نیست بلکه بحث «من عرف نفسه» است یعنی وقتی بفهميم خدا وجود حقانی به ما عطا كرده است ، خليفه خدا بودن هم قابل فهم مي شود هو الذی جعل لکم خلائف فی الارض
ما بايد گنجینه هایی که خدا در درون ما پنهان كرده کشف کنيم تا از ماسوي الله بي نياز شويم، این گنجینه ها آنقدر زیاد است که نیاز مندي ما به ساير مردم قطع مي شود.
کل مشکلات و درگيري که با اطرافيان داریم بدليل توقع از ديگران و نيازمند بودن به آنان است،
وقتی خود را محتاج به دیگران نبینیم با آنها درگیر نمی شویم.
"نحوه بهره مندي از اعضاء و جوارح"
« متّعنی بجوارحی»
خدایا تا در دنيا هستم مرا از اعضاء و جوارحم بهره مند كن ! بتوانم از دست و پا و زبان و چشم استفاده بهينه داشته باشم و برای من سودآفرین باشند.
معمولا وقتی انسان از چیزی بهره مفيد ببرد، به دنبالش نشاط و لذت هم خواهد آمد. ما نبايد اعضاء و جوارحمان را برای وقتهای خاص و زمانهاي مشخص بگذاریم بلكه بايد علي الدوام و در راه حق از آنان استفاده کنیم.
"چشم و گوش ابدي"
« و اجعل سمعی و بصری الوارثین»
خدایا بعد از من چشم و گوشم زنده بماند.
خدايا بعد از مرگ سمع و بصرم تعطيل و فاني نشود.
چشم من همچنان جمال تو را ببیند و گوش من هم همچنان کلام تو را بشنود.
زنده بمانند تا هر لحظه به تو لبیک بگویم،
خدايا اگر من صداي تو و اوليائت را نشنوم که نمي توانم جواب بدهم، باید صدای داعی الله را بشنوم تا پاسخگو باشم، باید جمالی را ببینم تا عاشقانه از قبر بیرون بیایم.
سمع و بصر من وارث من باشند یعنی اگر من عمری در حال یادگيري بودم بعد از مرگ هم به معرفت افزايي ادامه دهم، اگر یک عمری شنود داشتم و گوشم كلام حق را به قلب منتقل مي كرد، بعد از مرگ هم پیام ها را جدی تر دریافت کنم.
"نحوه انتقام گيري از ظالم"
«و انصرنی علی من ظلمنی ، و ارنی فیه ثاری و ماربی، و اقرّ بذلک عینی»
خدایا هرکس به من ظلم کرده مرا علیه او کمک کن!
خدایا انتقامي كه از او خواهي گرفت را به من نشان بده!
خدايا با حاجت روا كردن من در مورد عقوبت ظالم، چشم مرا روشن كن!
من ظلمنی آن کسی است که به حقيقت انسانی من ظلم کرده است، بطور مثال وقتی سرکردگان صهیونیست ها را بسوزانند و عقوبت كنند، دل ما شاد و همه مسلمانان خوشحال می شوند.
جالب است که بعد از آنهمه لطافت از خدا می خواهیم چشم ما را با انتقام گیری از ظلمه، روشن کند.
يعني همه ما متوجه باشيم كه در ادعيه و درخواستها يك سو نگري نباشد و هميشه رحماء بينهم را مدنظر قرار دهيم و اشداء علي الكفار هم فراموش نشود.
معنای دیگر: وقتی نصرت خدا به میدان می آید ما مغلوب نیستیم و غلبه با مومنين است.
خدایا ما مغلوب آن ظلمه اصلی نباشیم یعنی افکار و فرهنگ آنها بر ما غالب نباشد ، تو کمک کن که ما بر آنها مسلط باشیم.
خدايا نصرتت را فرو فرست كه دشمنان مومنين ريشه كن شوند و به سختي از آنان انتقام گرفته شود
و اگر خداي نكرده روزي جسم ما مغلوب آنان شد، قلب و روح ما مغلوب نشود و بر ايمان ما خدشه وارد نگردد.
الحمدلله ربّ العالمین
استاد بروجردي
كلاس شرح دعاي عرفه
٩٥/٤/٢٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٩
https://chat.whatsapp.com/DvZ4KYHdCPCEIF3wloz7Iu
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#پیامبر_شناسی ۵۶
✍️ در قسمت پیشین به بررسی صفت «داعیالله» پرداختیم و اکنون ادامه مطلب:
🔆 «الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ».
🔆 كسانيكه در نبرد احد پس از آنكه زخم برداشته بودند دعوت خدا و پيامبر اورا اجابت كردند برای كساني كه نيكي و پرهيز گاری كردند پاداشی بزرگ است.
📔 سوره مباركه آل عمران، آيه ١٧٢
🔹 مادامی كه در محضر حضرت باشيم، بینياز از غير خواهيم بود. و به لطف ايشان از لحاظ توان و مال و آبرو و ... تامين خواهيم شد. سرشار از انرژی، مانند كودكی كه با دستهای پر، از محضر پدر باز میگردد.
✳️ مستغنی از غير، سرشار از نشاط و لبريز از نعم و اميدوار. هركس اين حس را در خود نمیيابد، نياز به بررسی عميق دارد. زيرا فرزند خلفی برای اين پدر نبوده كه اكنون تهيدست است.
💠 اين اجر عظيم مقدارش بر هيچ كس نمایان نیست (نكره است) زيرا با ابزار جهانِ ماده قابل سنجش نيست. چنین پاداشی نصيب افرادی خواهد شد، كه به درجه شهود رسيده اند (أحسنوا ) و تقوا پيشه كرده اند و منِ خود را مدفون ساخته اند.
🔸 آن كس كه اين حضور را درك كند، حاضر نيست آن را با چيز ديگری معاوضه كند.
✳️ اين راهی آشكار و مسيري روشن است و پذيرشی بیدرنگ دارد.
💢 طرق ديگر سرشار از ضلالت است و هر انحرافی ناشی از بیتدبيری خود شخص است.
💠 بهطور خلاصه بر اساس مفهوم اين آيه، عمل داعی الله اين چنين است:
🌀 ۱.دعوت
🌀 ۲.مداوا
🌀 ۳.جذبه
🌀 ۴. لطف
🌀 ۵.نظاره.
✳️ وظيفه بنده هم در قبال داعی الله به اين ترتيب است
🔸 ۱.لبيك؛
🔸 ۲.درمان پذيري؛
🔸 ۳.حضور؛
🔸 ۴.صبر.
💠 البته اين وظايف بنده وقتی دارای ارزش است كه بر اساس تقوا باشد و منتسب به پروردگار.
📌 ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#آل_يس ۱۹۰
🔆 *«فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ بِأَئِمَّةِ الْمُؤْمِنِينَ وَ بِكُمْ يَا مَوْلَايَ أَوَّلِكُمْ وَ آخِرِكُمْ وَ نُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَ مَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ آمِينَ آمِين»*
🍃 نگاهی مجدد به فرازهای آخر زيارت آل يس
✍️ گفته شد: گويا امام زمان در فراز فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللَّهِ به زائر آل يس میگویند: *نگو من قابلیت ندارم، بگو نفس من مؤمن است* یعنی دلداده و عاشق پیامبر وآل پيامبر است
✨ عاشق که شد که یار به حالش گذر نکرد
✨ ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست
🔹 زائر هر روز در زيارت ال یس به خودالقا میکند تو قرار است در صف عاشقان پیامبر قرار بگيری، امام زمان از تو خواسته است كه در اين صف حاضر باشی و اگر تو حاضر نباشی بیادبی كردهای،
🔸 اگر اين فراز آل يس را كنار بحث کرامت قرآن قرار دهيم خواهيم ديد امام زمان چه تکریمی از ما به عمل آوردهاند
✳️ ايشان میگويند: هر روز صبح که خود را معرفی میکنی بگو من عاشق خدا و پیامبر هستم، اگر عاشق باشم اهل شکوه و شکایت نيستم، عاشق شکایت ندارد.
✨ زان یار دلنوازم شکری است [بی ]شکایت
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com