eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا پیامبر به خود سلام می‌گفتند؟☝️
۱۵۷ 🔆 *«و لا بالتَضَرُّع اِلیٰ مَن دونَك اِذا رَهِبْتُ»* ⚡️رَهبة: ترسي است كه اضطراب در اوست و انسان سعی می‌کند خود را از آن نجات دهد. ✨خدايا! من به هنگام خطر می‌ترسم! پس در چنین مواقعی در مقابل غیر تو تضرع و زاري نداشته باشم. يعني به هنگام ترس، تضرعم فقط به‌سوی تو باشد و فقط به تو پناه آورم. ✨ خدایا! اگر نگراني‌هاي ما را ديگران متوجه شوند عقوبت به‌دنبال دارد. چه عقوبتی؟ *«فَأَسْتَحِقَّ بِذَلِک خِذْلَانَک وَ مَنْعَک وَ إِعْرَاضَک»* ♦️«فأستحقَّ بذلک» به‌واسطۀ اين ميادين آزمايش، استحقاق پيدا مي‌كنم «خِذلانك و مَنْعك و اِعْراضك» 🔻۱. *«خذلانك»* تو پَستم كني؛ 🔻۲. *«و منعك»* و به من عطایی نداشته باشی؛ 🔻۳. *«و اعراضك»* و رويت را از من برگرداني. 🔰به‌طور مثال وقتی ما آبرویی در اجتماع نداریم که به هنگام اضطرار نزد دیگران گرو بگذاریم، به‌دلیل رذایلی است که امام سجاد علیه‌السلام برشمردند: به وقت گرفتاری، استعانت به غير داشتیم. در خلال فقر اعلام نياز به غير كردیم. موقع ترس، اضطرابمان را غير حق مشاهده کرده‌اند و به خداي سبحان پناهنده نشده‌ایم پس مستحق خذلان و بي آبرويي هستیم. 💢حقّ ما این است‌ که خدا به ما هبه‌ای نداشته باشد و از ما اعراض کند و موجب ظلمت و کدورت ما شود با اينكه رسم خدا بر رو گرداندن نیست. 🌿داستاني را در يكي از شرح‌هاي دعای مکارم الاخلاق آوردند: فردي به نام محمدبن‌عجلان می‌گوید: سختي بسيار زيادي به من رسيده بود و دِين عجيبي به عهده‌ام آمده بود. تصميم گرفتم به خانۀ امير در مدينه مراجعه کنم مي‌دانستم به‌واسطۀ شناختي كه او از قبل نسبت به من دارد، حتماً نيازم را برآورده مي‌كند. در راه، يكي از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام را ملاقات کردم ايشان هم از قديم با من دوست بود. دستم را گرفت و گفت: فكر مي‌كنم سراغ كسي كه کاری از او برنمی‌آید می‌روی! «وعَلَيك بِمَنْ يَقْدِرُ عَلیٰ ذلك و هو اَجْوَدُ الاجْوَدين.» بر تو باد سراغ كسي بروي كه قدرت دارد دفع اين دين تو را بكند؛ كه من از جدم شنيدم كه پيغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: خداي سبحان به بعضي از انبياءش وحی کرد: «و عزّتي و جلالي» به عزت و جلال خودم قسم، «لَاُقَطِّعَنَّ» حتماً حتماً قطع مي‌كنم، «اَمَلَ كُلِّ مُؤَمِّل لِغَيري» آرزوي هر كسي را كه به غير من آرزو داشته باشد، «بِالْاِياس» مأيوسش مي‌كنم و «لَاَكْسِبَنَّه ثَوبَ المَذِلَّة» حتماً حتماً ذليلش مي‌كنم «و لَاُبْعِدَنَّه مِن فَرَجي و فَضلي» حتماً حتماً او را از فرج و گشايش و زياده‌اي كه برایش قرار دادم، دور مي‌كنم. خداوند می‌فرمايد: «أيُؤَمِّلُ عَبدي في الشدائد غَيري؟ و الشدائدُ بِيَدي!» عبد من است؛ اما در مشكلات آرزويي به غير من دارد؟! در حالي كه شدائد و مشكلات را من ايجاد كردم. «اَو يَرْجو سِواي و اَنا الغَنِيُّ الجَواد» یا اميد به غير من مي‌بنده در حالي كه من بي نياز و بخشنده‌ام. 📘امالی طوسی، ص۵۸۴، ح۱۲۰۸ 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح صحیفۀ سجادیه ۸۱/۸/۱۱ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
💠 *مناجات الشاكين* 🍃 خدايا من حضرات معصومين را واسطه قرار مي‌دهم و درخواست‌هايم را مطرح مي‌كنم: 🔆 «أن لا تَجعَلَني لِغَيرِ جودِكَ مُتَعَرِّضا وَ لا تُصيِّرَني لَلفِتَن غَرَضاً» 🌀 وقتي مي‌گويم من در معرض جود تو قرار بگيرم، یعنی بابت درخواست‌هایم حیا و خجالت ندارم. *حیا در درخواست از خدای سبحان نشانۀ سفاهت است.* 🍃 «خدايا، مرا تحت نام «جواد»ت قرار بده، قلبم را رئوف كن و چشمم را به چشمه تبديل كن» 🌀 *وقتی تحت صفت جود خدا قرار بگیریم، احسانش را به خود مشاهده می‌کنیم.* 🔰 در دعاي بعد از زيارت امام رضا علیه‌السلام مي‌خوانيم: 🍃 «خدايا براي من هيچ چيز كم نگذاشته‌اي، همراهي تورا با خودم همه جا احساس مي‌كنم. هميشه به من عطاياي كثير داده‌اي، احسان و كرم تو بر من جريان داشته و باران جود تو باريده است،* كمكم كن كه دائم در مسجدالحرام‌ات مقیم باشم و در معرض فتنه‌ها قرار نگيرم.» ◀️ *قانون خدا آزمايش است.* از خدا مي‌خواهيم كه ما را با فتنه‌ها آزمايش نكند. ❇️ خدايا، *آبروي ما را با وسعت رزق حفظ كن،* روزي‌هايي كه به ما مي‌دهي، مانع مشاهدۀ تو نشود. ❇️ خدايا، *در مقابل بلاها سپر من باش.* ❇️ خدايا كمكم كن كه *از هيچكس شكايت نداشته باشم* و هميشه مشكل را از خود ببينم. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار با مدیران شبکه معارف صدا و سیما: ❇️ اگر به معارف قرآنی عمل شود مشکلات مرتفع می‌شود ◻️ رسانه‌ها اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند ◻️ قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. ◻️ شما در رسانه باید تلاش کنید تا ثابت کنید انسان یک موجود زنده‌ی ابدی است و ما اگر این معارف قرآنی را درک کنیم دیگر اختلاس و خلاف و دروغ و نفاق و اختلافی نخواهد بود و این مشکلات داخلی را نیز نداشته و مرتفع می شود. ◻️ بعضی خیال می کنند که نیز مانند یک کتاب و روزنامه است که با آتش زدن آن می‌توانند جلوی نشر معارف آن را بگیرند، غافل از اینکه قرآن کریم دارای معارف بلندی است که با این اعمال نمی شود جلوی نشر آن را گرفت! ◻️ تمام این ۸ میلیارد انسان بر روی کره زمین را همین اداره می‌کنند که از طریق پبامبران الهی همچون حضرت ابراهیم خلیل و حضرت موسی، حضرت عیسی و پیامبر گرامی اسلام (علیهم السلام) بیان شده است. ◻️ وقتی امیرالمومنین فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در دور دست‌ها باشد؛ «ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ» این لشکر حاضر را نبین، بلکه اتاق فکر آنها در کوفه و شام را ببین! امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! رسانه ها باید دشمن را بشناسند و رسوا کنند.
پاسخ به شبهه☝️ ⚠️ کافر حربی ، کافر غیرحربی ، اهل کتاب ؟!! 🔴 سوال: آیا هر غیرمسلمانی است؟! آیا طبق ، ما مجازیم هر را بکشیم؟!😳👆 خیر..اگر به مملکت مسلمان تعرض کرد، با او به می پردازیم...
روز 💠 *آثار بخل* 🔹۲. *آثار اجتماعی* 🟥 عامه مردم به سبب طبیعت آزمند بشری و ثروت انبوه افراد بخیل، به آنان روی می‌آورند و در زندگی اجتماعی خوی و خصلت آنها را به خود می‌گیرند. بدین ترتیب، *افراد بخیل عملاً امر کننده به بخل نیز هستند.* 💢 از سوی دیگر چنانچه فرهنگ بخل در جامعه‌ای توسعه یابد، پایه‌های دین و دنیای افراد سست می‌شود. 💢 از آثار سوء اجتماعی بخل، رواج دروغگویی، بیدادگری و قطع رحم در میان افراد جامعه است. 💢 اثر اجتماعی دیگر بخل بی‌وفایی نسبت به دوستان است. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
۴۹ 🔷🔹 نعمتی که خداوند به روندگان در جاده عطا کرده است، نعمتی‌ است بی‌نهایت که از قدیم بوده و جاری است و با بقیۀ نعمت‌ها قابل قیاس نیست. 🔹 یکی از آن نعمت‌ها، اسیر دنیا نبودن است که قدر مشترک آن چهار گروه است. ✅ هیچ‌یک از آن‌ها عاشق دنیا نبودند. *در دنیا زندگی کردند؛ اما گرفتار آن نشدند و از آن عبور کردند.* در دلشان عشق به مولا نهادینه شده بود. ◀️ *ما هم این قابلیت را داریم در حالی‌که س‍ِیر زندگیمان بهره‌مندی از همه تمتعات دنیوی است؛ اما صرفا به جهت ابزار بندگی و رسیدن به حق از آن استفاده کنیم.* ✅ روندگان در صراط کسانی هستند که خدای سبحان آنقدر به آنان عزت داده تا *هرگز درخدمت دنیا قرار نگیرند، بلکه دنیا را در خدمت خودشان قرار دهند.* ❇️ وقتی از خدای سبحان درخواست می‌کنیم ما را در این جاده قرار بده؛ یعنی خدایا، *دنیا را در خدمت ما قرار بده:* 🔆 «سَخَّرَ لَکُم ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الاَرض» 🔆 «و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، براى شما رام نمود.» 📗 سوره‌جاثیه، آیه ۱۳ 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۵۶ 💠 *مدیریت هیجانات؛ نماد توانمندی* 🔆 «لِكَیلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» 🔆 «براى آنچه از دست داده‏‌اید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید و خداوند هیچ متكبّر فخرفروشى را دوست ندارد.» 📗 سوره حدید، آیه ۲۳ 🌀 انسان باید توانایی مدیریت هیجانات و احساسات خویش را داشته باشد؛ در زمان حال زندگی کند و با داشته‌های خویش سرمست و گرفتار نشود. در غیر این صورت، گرفتار توهمات شیطانی و فخرفروشی خواهد شد. ✅ توانمند، توانایی مدیریت غصه‌های خویش را دارد. او در اندوه‌های خود محبوس نمی‌شود و از آن‌ها گذر می‌کند. تمرکز او بر زمان حال، موجودی و وظیفۀ کنونی است و سعی بر جبران نواقص گذشته دارد. 💢 در مقابل، فردی که توانایی مدیریت غصه‌ها و اندوه‌های گذشته را ندارد؛ همواره در زمان گذشته زندگی می‌کند و از لذات زمان حال غافل است. اندوه گذشته نماد ناتوانی است. ✅ انسان توانمند، شادی خود را نیز مدیریت می‌کند. او ضمن پرهیز از فرح کاذب، مراقب است خوشی‌اش، او را از مسیر بندگی خارج نسازد. 💢 گاه مشاهده می‌شود برخی افراد به دلیل کسب موفقیت‌های دنیوی، چنان سرمست می‌شوند که گذر زمان را حس نمی‌کنند و از انجام تکالیف الهی غافل‌اند. 📌 *اگر خوشحالی و فرح، انسان را از مسیر بندگی خارج کند؛ نشانه ناتوانی اوست.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
⭕️⭕️ با سلام و احترام ✳️ به اطلاع کاربران گرامی که در مهلت تمدید ثبت نام ، نام‌ نویسی کرده اند،می رساند: 💢کلاس های دوشنبه هفته اول در روز دوشنبه هفته دوم برابر با ۱۰/ بهمن به ترتیب ساعت ۸ تا ۱۰ بازپخش می‌ شود. ✅جهت استفاده از كلاس‌ها به آدرس زير مراجعه فرمایید: https://emamraoof.com/?p=19995 لغو11
📣📣📣 📣 *اطلاعيه بازپخش* 🟠 *با سلام و احترام* ⏪️ *قابل توجه کلیه ثبت نام کنندگان ترم دوم* 💠 *به دلیل تمدید مدت زمان ثبت نام و استفاده کاربران جدید از جلسات گذشته، موسسه این امکان را فراهم نموده است تا با برنامه زیر بازپخش کلاس‌ها برگزار شود.* 🟥 *دوشنبه فردا: ۱۰ /بهمن ماه :* ♦️ساعت ۸ تا ۸:۵۰ - جلسه اول خردمندانه ساعت ۹ تا ۹:۵۰ - جلسه اول اشتباهات زندگی ♦️ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ - جلسه اول شرح مثنوی معنوی 🔹🔹🔹🔹🔹 ⏹️ *سه شنبه ۱۱/بهمن ماه:* ساعت ۱۰ تا ۱۲ - جلسه اول و دوم تفسیر سوره الرحمن ساعت ۱۳ تا ۱۵ - جلسه اول و دوم ارتباط سازنده 🔹🔹🔹🔹🔹 ⏹️ *چهارشنبه ۱۲/بهمن ماه :* ساعت ۸ تا ۸:۵۰ جلسه اول زندگی سالم ساعت ۹ تا ۹:۵۰ جلسه اول امام زمان شناسی 🌐واحد پشتیبانی موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام
۱۱۱ 🔅*«شاکرةً لِفَواضِل نَعمائِک»* در مطالب قبل بیان شد که شکر از ضروریات زندگی و نیازهای اولیه آدمی است. بنابراین، آنچه در شکر قابل توجه است این است که: 🔹فرد شاکر خود را مستحق دریافت هیچ نعمتی نمی‌داند؛و *همۀ نعمات را لطف و فضلی از سوی خداوند می‌داند؛* 🔹«شاکرة» بر وزن «اسم فاعل»؛ یعنی *وصف دائم فرد باید شکرگزاری باشد؛* 🔹 زیارت امین الله سبک زندگی سالم را به انسان آموزش می‌دهد؛.در چنین زندگی، شکر گاه و بیگاه وجود ندارد، بلکه *فرد طالب شکر دائم است؛* 🔹اتصاف به صفت شکر، شکر پی در پی و دائم را به همراه دارد. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
روز 💠 *احکام بخل* 🔹بخل به لحاظ آثار ان، دارای احکامی است. بخل از پرداخت زکات و سایر واجبات مالی، حرام است. چنان که بخل از بذل علم به اهلش جایز نیست. 🔹بخل از انفاق در غیر موارد واجب، مکروه است. 🔹همنشینی با بخیل، کراهت دارد. کسی که انسان با او مشورت می‌کند سزاوار است از ویژگی‌هایی از جمله؛ پیراسته بودن از صفت بخل، برخوردار باشد؛ از این رو، مشورت کردن با بخیل، مکروه است. 🔹نسبت دادن بخل به مومن، موجب ثبوت تعزیر است. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ رهبر انقلاب: یک دهه عقب ماندگی داریم
الصِّراطَ الْمُسْتَقيم ۵۰ 💠 *تمام روندگان این جاده، نزد خدا آبرومندند و اعتبار دارند.* ✅ ما هم از خدای سبحان می‌خواهیم: «اَن یَجعَلَنی معَکُم وجیهاً فِی الدّّنیا وَالاخرة» ⬅️ صراط مستقیمی را طلب می‌کنیم که همه سعادات درآن است؛ سعادت عزت، سعادت محبوبیت، سعادت آبرومندی، حال ما هم درخواست می‌کنیم در جاده‌ای قرار گیریم که دنیا و برزخ و قیامت، آبرومند باشیم. 💢 *خصوصیت دیگر روندگان این صراط آن است که همه مستجاب‌الدعوه هستند و تحت نام «مجیب» خدا زندگی می‌کنند.* 🍃 خدایا، مرا در جاده‌ای قرار بده که دائما تحت نام «مجیب» تو قرار بگیرم. تحت نام «مجیب»، یعنی پاسخ تو را بشنوم ✨ تو جواب یار خواهی ✨ چه تریٰ چه لن ترانی 🔹می‌خواهیم جواب ما را بدهی چه مثبت چه منفی! 💢 خصوصیت دیگر تمام روندگان این جاده ثابت‌قدمی آنهاست. ⬅️ تمام روندگان این جاده مستقیم‌اند، تلوّن ندارند. 🔹 وقتی با جاذبه‌های این جاده آشنا می‌شوند می‌گویند: من که امروزم بهشت وصل حاصل می‌شود وعدۀ فردای زاهد را چرا باور کنم؟ 💢 *وقتی درخواست می‌کنیم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم»؛ یعنی خدایا، ما را با ثابت‌قدمان در ایمان هم مسیر کن.* 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی 🌐 emamraoof.com
# کعبۀ مستور ۲۹ 💠 *«محبّتی متقابل»* 📗 در روایتی آورده‌اند فردی به محضر امیرالمومنین رسید و عرض کرد:«كَیفَ‏ أَصْبَحْتَ‏ ؟»«چگونه صبح را آغاز کردید؟» فرمود: 🔆 «أَصْبَحْتُ مُحِبّاً لِمُحِبِّنَا مُبْغِضاً لِمَنْ یبْغِضُنَا» «صبح کردم با محبّت بر دوستانم و صبر بر بغض دشمنانم» 🔆 «إِنَّ مُحِبَّنَا ینْتَظِرُ الرَّوْحَ وَ الْفَرَجَ فِی كُلِّ یوْمٍ وَ لَیلَةٍ»«قطعاً دوستدار ما هر روز و شب انتظار گشایش و رحمت خاص در زندگی دارد» 📗 بحار الأنوار، ج‏۶۵، ص۳۸ 💢 *می‌دانیم در وادی محبّت شرط اصلی تبعیّت است.* 🔆 «ان کُنتم تُحِبُّونَ الله فَاتَّبعوُنی یُحبِبکُمُ الله» «اگر خدا را دوست دارید از من پیروى كنید تا خدا دوستتان بدارد.» 📗 سوره آل عمران، آیه ۳۱ ✨ *علی جان مولای مهربانم! هرگاه نام دلربایت را می‌شنوم یا حتی تصویری از صحن و سرایت را می‌بینم روحم از شوق به وجد می‌آید و محبّت و عشق به وجود مقدّست را در جای جای قلبم چون گوهری در حال در‌خشش می‌بینم.* 🔹 حال که دانستم این محبّت دو جانبه است و شما نیز همواره به محبّ خود عشق می‌ورزید از شوق در پوست خود نمی‌گنجم. ⬅️ پس عاجزانه خواستارم به لطف و عنایت خود مرا در زمرۀ محبّین حقیقی خود قرار دهید تا هر شب و روز فرج و گشایش، شامل حالم شود و تمام اعضا و جوارح و اعمالم نشانگر محبّ صادق باشد. 📚 «گزیده‌ای از کتاب کعبۀ مستور، اثر استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
# راهکارها_در_نهج‌البلاغه 🔆 *طُوبَى لِمَنْ...طَابَ كَسْبُهُ* 🔆 *«خوشا كسي كه عمل و كردارش پاك و شايسته باشد.»* 📗 نهج‌البلاغه، حکمت ۱۱۸ ⬅️ همۀ ما طبق آیات قرآن کاسب هستیم: 🔆 «جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» 🔆 «پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مى‌كردند» 📗 سوره توبه، آیه ۸۲ ✳️ *همۀ ما با خدا بده بستان داریم؛ چیزی به خدا می‌دهیم و چیزی می‌گیریم؛ یا کسب‌مان سودآفرین است یا ضررزا.* 💢 اگر می‌خواهیم زندگی ما خوب باشد باید کسب‌مان «طیب» باشد. «طیب» یعنی حلال و لذت‌آفرین. 💠 *راهکار خوش بودن زندگی آن است که از شنیده‌ها، گفته‌‌ها، گام برداشتن‌ها و همۀ امور خود لذت ببریم و این لذت در گرو آن است که ناشکر نباشیم، به هر مکانی وارد نشویم، هر سخنی را نشنویم و هر کلامی را بر زبان نرانیم.* 🍃 راهکار خوش بودن این است که کسب‌مان نه‌تنها حلال که لذت‌بخش باشد. حلال لازم است؛ ولی کافی نیست اگر می‌خواهیم عمل صالح انجام دهیم باید طیب بخوریم. اگر باطن از طیبات آکنده باشد، توفیق عمل صالح هم داده می‌شود. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی 🌐 emamraoof.com
📣📣📣 📣 *اطلاعيه بازپخش* 🟠 *با سلام و احترام* ⏪️ *قابل توجه کلیه ثبت نام کنندگان ترم دوم* 💠 *به دلیل تمدید مدت زمان ثبت نام و استفاده کاربران جدید از جلسات گذشته، موسسه این امکان را فراهم نموده است تا با برنامه زیر بازپخش کلاس‌ها برگزار شود.* 🟥فردا *سه شنبه ۱۱/بهمن ماه:* ♦️ساعت ۱۰ تا ۱۲ - جلسه اول و دوم تفسیر سوره الرحمن ♦️ساعت ۱۳ تا ۱۵ - جلسه اول و دوم ارتباط سازنده 🔹🔹🔹🔹🔹 ⏹️ *چهارشنبه ۱۲/بهمن ماه :* ساعت ۸ تا ۸:۵۰ جلسه اول زندگی سالم ساعت ۹ تا ۹:۵۰ جلسه اول امام زمان شناسی 🌐واحد پشتیبانی موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام