🌹🌹توجه توجه
سلام عليكم
بدينوسيله به اطلاع مي رساند بدليل تعطيلي مدارس ، كليه كلاسهاي جنبي و طلبگي حوزه علي بن موسي الرضا عليه السلام تا آخر هفته تعطيل است.
🌹🌹🌹
🌹🌹
ان شاء الله به حول و قوه الهی فردا دوشنبه جلسه شرح دعای کمیل بر گزار می شود.
🌹🌹
🌹🌹توجه توجه
بدينوسيله مجددا به اطلاع مي رساند تاريخ ٩٨/١٠/٥ ترم اول سال تحصيلي ٩٨ به پايان مي رسد لذا كلاسهاي حوزه علي بن موسي الرضا عليه السلام طبق سنوات گذشته به مدت يك هفته تا تاريخ ٩٨/١٠/١٣ تعطيل است.
🌹🌹🌹
🌹🌹🌹
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٩١ سوره مباركه آل عمران
٧-گام ديگر صاحبان عقل، ادب خلقت است
قياما، نماد خلقت دائم در محضر حق است .
در درجه اول آنان در محضر حق قائم بوده و هيچ امري مانع خدمتگزاري نمي شود
حتي قعود و نوم(نشيتن و خواب) آنها هم مانع از خدمتگزاري نيست يعني اگر مي نشيند و مي خوابد به جهت آماده شدن براي خدمت و طاعت است .
٨- صاحبان عقل علي الدوام مشغول تفكر هستند و همانطور كه در نظام آفرينش حركت دائم را مشاهده مي كنند، در درون خويش نيز حركت را لازم مي دانند تا از هماهنگي با كائنات دور نشوند
(اين امر همان تسبيحي است كه در كل عالم حاكم است .
٩- اولي الالباب مي انديشند كه حركت دائم موجب خستگي نمي شود زيرا آسمان و زمين و هر آنچه در درون آنهاست مشغول حركت هستند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٩/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٩١ سوره مباركه آل عمران
١٠-آنچه موجب خستگي است جدا شدن از عرصه بندگي است . گويا صاحبان عقل با حركت دائم و خدمت كامل رقص شوقي در محضر حضرت حق دارند
كمتر از ذره نئي پست مشو مهر بورز
تا به سرچشمه خورشيد رسي رقص كنان
١١-اولي الالباب مي انديشند كه در زمين عناصري است كه قابليت تغيير و تبديل و فساد را داشته لذا در درون خود فكر مي كنند كه چگونه بندگي نمايند تا از تغيير نامناسب و تبديل ناصحيح و فساد مصون بمانند.
١٢- صاحبان عقل مي انديشند همانطور كه در آسمان كواكبي علي الدوام در حال درخشيدن هستند قطعا خداي سبحان در وجود او ستارگان درخشاني از معرفت قرار داده است زيرا وجود مقدس اميرالمومنين نيز فرمودند:در درون انسان عالَم بزرگتري از عالَم ظاهري قرار دارد.
١٣- اولي الالباب در زمين وجودي خويش قابليت انواع رويشها را ملاحظه مي نمايند
به همين جهت يأس بر آنها حاكم نمي شود و به رويش محدود و مختصر قناعت نمي كنند و بر اين باورند همانگونه كه زمين، يك بذر را قبول نموده و ٧٠٠ برابر تحويل مي دهد ، با كاشت اراده ها و نيات خالص در درون فرد بركات فراواني ظهور و بروز مي نمايد كه وصف ناپذير است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٩/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢١
آداب الصلوة
ادامه بحث مقامات و آداب نماز
سالك در هر مرحله اي كه باشد بايد مراعات نفس خود را بنمايد و با نفس مدارا كرده و طبيعت خود را هميشه منكوب نكند، و مطابق طاقت و تحمل نفس خويش عمل نمايد .
اگر در راه و روش نيل به رستگاري افراط شود، به جايي خواهد رسيد كه ديگر به همان مقصد رستگاري واصل نمي شود .
بايد توجه كنيم در عبادت نبايد مانند سوار تندرو باشيم ، زيرا معمولا
، مَركب در اين حال خسته شده و راكب خويش را به زمين خواهد زد و سوار تند رو به مقصد نمي رسد.
البته آنها كه مرحله ي جواني را پشت سر گذاشته اند بايد سعي كنند با نفس خود بيشتر مخالفت كنند، تا اموري كه مقدور و لازم است بر اين مركب تحميل نموده و عبادات را بصورت ملكه در نفس تثبيت نمايند.
نتيجه آنكه در عبادات واجب، اگر نشاط هم نداشتيم بايد عبادت واجب را انجام دهيم ، اما سعي هم بكنيم كه نشاط را در نفس خود ايجاد نماييم تا به مقامات متعالي و برتر در عبادات برسيم .
پس عبادات واجب هرگز و تحت هيچ شرايط ظاهري و باطني نبايد ترك شود .
و ذكر اين نكته لازم است آنچه كه موجب نشاط در عبادات مي شود، معرفت و شناخت است.
ادامه دارد
استادبروجردي
كلاس شرح آداب الصلوة
٧٩/٨/٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
واکنش رهبر انقلاب به آتش زدن عکس خودشان توسط فریبخوردهها
اگر یک جوانی هم یک کاری کرد، من از او صرف نظر میکنم!
👇👇👇
واکنش رهبر انقلاب به آتش زدن عکس خودشان توسط فریبخوردهها
اگر یک جوانی هم یک کاری کرد، من از او صرف نظر میکنم!
👇👇👇
⚛ همسویی حرکات ظاهری و باطنی
🔅 در دعای نهم صحیفه آمده است:
«وَ اجْعَلْ هَمَسَاتِ قُلُوبِنَا وَ حَرَكَاتِ أَعْضَائِنَا وَ لَمَحَاتِ أَعْینِنَا وَ لَهَجَاتِ أَلْسِنَتِنَا فِی مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ ...»؛««پروردگارا! رازهای پنهانی قلبهایمان و حرکات اندام ظاهریمان و نگاههای پنهانی و کوتاه چشمانمان و سخنانی را که بر زبانمان جاری میشود؛ در آن چه که باعث ثواب تو میشود قرار ده...»
❇ گفتگوی درونی(همس قلوب)
🔅گاه افراد در درون خود، با خود گفتگو کرده به گونهای که اطرافیان از آن مطلع نمیشوند. از این عمل با عنوان «حدیث نفس» نیز یاد میشود. این گفتگوی درونی، گاه در جهت مثبت و گاه در جهت منفی، گاه تأیید و گاه توبیخ خود میباشد.
🔅حضرت در این فراز از خدای سبحان میخواهند که گفتگوی درونی ایشان را در جهت کسب ثواب و دوری از عقاب قرار دهد.
🔅اهمیت این امر از آن جهت است که گفتگوی پنهانی فرد با خویش، در شخصیت و عملکرد وی مؤثر بوده و در ضمیر ناخودآگاه او جای میگیرد. لذا لازم است که این عمل نیز مورد رضایت خدای سبحان و در راستای جلب منفعت و دفع ضرر باشد.
🔅فردی که از سلامت روان برخوردار است؛ ضمن ارتباط سالم با دیگران، با خود نیز تعامل صحیحی برقرار کرده و نگرش صحیحی به شخصیت خود دارد. نگاه او تنها متمرکز بر عیوب و کاستیهای خویش نبوده و ضمن رفع نواقص خود، به الطاف الهی نیز توجه دارد. همچنین، شخصیت خود را به جهت انجام امور ناپسند تحقیر و تمسخر نکرده و انتظار بیش از حد و غیر معقول از خود ندارد.
🔅البته لازم به توضیح است که بررسی عملکرد، تشخیص نقاط ضعف و رفع آن امری صحیح و ضروری است و در مباحث دینی از آن با عنوان «مراقبه و محاسبه» یاد میشود. لکن در بهداشت روان، فرد ضمن انجام این عمل صحیح، به نقاط قوت خویش و الطاف الهی نیز توجه دارد. اگر توجه انسان تنها به امور منفی و نواقص خویش معطوف شود؛ در گذر زمان تبدیل به شخصیت ناتوان و ناکارا خواهد شد.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/3761VKy
⭕اگر فرضاً عکس مرا بسوزانند یا به من حمله کنند،عکس العمل نشان ندهید
💢من به ملت ایران اخطار میکنم و تاکید میکنم که اگر چنانچه هر کس با هر عنوان در این موقع حساس به من اهانت کند و بخواهد تفرقه ایجاد کند، نباید در این موقع عکس العمل نشان دهید
⚠دشمن در کمین است و در توطئه. میخواهند اذهان شما را از طریقی که دارید و از راهی که برای نجات اسلام است و دارید طی میکنید منحرف کنند. میخواهند نهضت را از طریق خودش منحرف کنند میخواهند شما را سرگرم کنند به مسائل دیگری غیر از مسائل اساسی/ سایت امام خمینی(ره)
📅امام خمینی (ره) | ۲۲ تیر ۱۳۵۸
٢-٣
#روانشناسي_در_قران
"ادعاهاي ناصحيح"
پیرو اندیشه ناصحیحي كه در آيه قبل ذكر شد، ادعاهای ناصحیحی هم به وجود مي آيد
خداوند در آیه ٨٠ سوره مباركه بقره در مورد یهودی ها که اساسا پندارگرا هستند و از واقع بيني بويي نبردند، مي فرمايد:
وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا فَلَن يُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
خدا ما (يهوديان)را از خودش دور نمی کند. ما گرفتار آتش قهر خدا نمی شویم مگر چند روز مختصر. خداوند می گوید خدا با شما قرار داد بسته فقط چند روز عذابتان کند؟
اين سئوال پيش مي آيد : شما هر چقدر میخواهید خلاف کنید؟ چرا چند روز عذاب؟
اگر هر انساني علي الدوام گرفتار توهمات و تصورات غلط شده و فرضیه نابجایی را در ذهنش فرض کند، ادعاهای آن انسان هم ادعاهای نابجایی می شود. مثلاً این که بگویم فلانی چون سید هست عذاب نمی شود. بله نوع عذاب متفاوت است. عذاب سيد گناهكار یخ است و عذاب بقيه آتش است.
اما عذاب بطور كلي از سيد منتفي نيست.
آيا ابولهب با آن همه ظلم نباید عذاب شود؟ (نسبش به هاشم رسیده و سید است). قرآن فرمود: تبت یدا ابولهب و تب. اصل ِ تصور نابجا بود و به دنبال تصور نابجا، ادعای نابجا هم بوجود آمد که این چون سید است، نبايدعذاب شود.
در اندیشه صحیح تصورات ما باید درست باشد تا به دنبال آن تصورات، گرفتار خود بینی نشویم. این که بگویند آتش یک چند روزی سراغ ما میآید و دوره عذاب ما محدود است،توهم باطلي است .
در روايات اشاره شده شيعه به عنوان محب امیرالمومنین علیه السلام در آتش خلود ندارد ولی کافر در آتش جاودانه است اما از کجا می دانم این در آتش بودن شيعه صد سال، یک میلیارد سال و چه مقدار است؟ زمانش را نمی دانيم که دوره کوتاهی در آتش می مانیم و تمام می شود .
در تصور صحیح به میزانی که خلاف انجام می دهيم، خود را مستحق عقوبت می دانيم. این چنین نیست که تلازمی بین زمان عقوبت و زمان گناه نبینيم. اگر خدای نکرده قرار بود هزار سال عمر و هزار سال گناه بکنيم، بايد بابت آن هزار سال عقوبت شویم. این که دوره عذابمان را کوتاه کنیم و باور داشته باشیم بابت امتیازاتی که به ما داده شده(شيعه بودن يا سبد بودن)، خدا ارحم الراحمین است، پس عذابی در کار نیست یا حداقل است. کنارش نظریه دیگر را ارائه مي دهيم که حضرت موسی بن جعفر فرمودند: ان القبیح من کل احد قبیح و منک اقبح لمکانک منا ان الحسن من کل حسن و منک احسن لمکانک منا... زشتي از هر کسی زشت است اما از تو زشت تر است به دلیل ارتباطی که با ما اهلبيت داری و خوبی از هر کسی خوب است اما از تو خوب تر است. به دلیل ارتباطی که با ما داری.
حال به عنوان محب اهل بیت بايد فكر كنم وقتی از من خطایی سر می زند باید عقوبتم بیشتر باشد. همان خدای ارحم الراحمین، اشد المعاقبین هم هست. این که به ارحم الراحمینی خدا اکتفا کنم و بگویم چند صباحی ما را بیشتر عقوبت نمی کند، تصور نابجایی است.
ممكن است بدليل يك حرف نابجا در یک لحظه زندگی فردي را آتش بزنم، یک لحظه زندگی ام آتش بگیرد؟ شاید لحظه حیاتی باشد. مثلاً یک لحظه نمامی پشت یکی کردم ، یک عمر دل چرکین است. یک عمر اثر مي گذارد .
در اندیشیدن درست، چون انسانم و شخصيت دارم بايد براي خود اعتبار قائل باشم و بدانم يك جمله اشتباه ، امتي را دچار آسيب مي كند. وقتی بی ارزش بودم و براي خود اعتباري قائل نبودم ،همه عمرم بی ارزش مي شود.
یک تصمیم گیری غلط به جمعی شر وارد کرده یا با يك تصميم درست شري به جامعه وارد خواهد شد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٠/٤/١٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK