#حدیث_روز
امام سجاد علیه السلام
🔷مردمانی که در زمان غیبت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند، از مردمان همه زمان ها برترند، زیرا خدایی که یادش بزرگ است به آنان خرد و فهم و شناختی ارزانی داشته است که غیبت امام برای آنان مانند حضور امام است.
📙بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۲
سلام علیکم امروز اول ماه جمادی الاول است واگر اول ماه روز شنبه باشد، ختم سوره حمد 70 بار و بمدت 8 روز است يعني شنبه(امروز) شروع میشود وشنبه اینده ختم میشود
ان شاءلله برای تعجیل فرج و حوائج ديگر ختم را آغاز بفرمایید🌹🌷🌹🌷
#امام_شناسي
ادامه فراز پاياني نعم الوكيل
جبرئيل بر پيامبر(ص) فرود آمد و گفت يا رسول الله :
خداوند مرا بسوي تو همراه با هديه ايي فرستاده كه اين هديه قبل از تو به كسي داده نشده است .
پيامبر فرمود: آن هديه چيست؟
جبرئيل: هديه صبر و زيباتر از صبر است
پيامبر فرمود: زيباتر از صبر چيست
جبرئيل : رضا و زيباتر از رضا است
پيامبر فرمود: زيباتر از رضا چيست؟
جبرئيل: زهد و زيباتر از زهد است
پيامبر فرمود: زيباتر از زهد چيست؟
جبرئيل:اخلاص و زيباتر از اخلاص است .
پيامبر فرمود: زيباتر از اخلاص چيست؟
جبرئيل: يقين و زيباتر از يقين است
پيامبر فرمود: زيباتر از يقين چيست؟
جبرئيل: ان مدرجه ذلك التوكل علي الله
بالاتر از همه اين مراتب توكل بر خداست و اين وسيله ايست كه با آن درجه به درجه بالا مي روي
پيامبر فرمودند: خدا را وكيل بگيريم به چه معناست؟
جبرئيل: يعني بدانيم تا خدا نخواهد هيچ كس نمي تواند به تو نفعي يا ضرري برساند و يا مانع عطاي ديگران به تو شود
توكل يعني اميد تو به غير نباشد و از همه قطع اميد كني و فقط براي خدا كار كني و اميد و خوفي از غير خدا نداشته باشي
انسان متوكل فقط به خدا طمع دارد و به غير خداطمعي ندارد
اين توكل و نردبان ترقي است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير زيارت جامعه كبيره
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٣٥
#امام_شناسي
ادامه روايت در باره نعم الوكيل بودن خداي سبحان
پيامبر(ص) در ادامه از جبرئيل سوال كردند: تفسير صبر چيست ؟
جبرئيل گفت: صبر تو در خوشي و ناخوشي ، در فقر و غنا ، در بلا و عافيت يكسان باشد و تعادل داشته باشي و بابت كاستي ها هيچ شكايتي نداشته باشي.
پيامبر فرمود: تفسير رضا چيست؟
جبرئيل: يعني هيچ وقت به مولاي خود خشم نكند چه دنيايي در اختيار او قرار بگيرد چه نگيرد
راضي كسي است كه به عمل اندك خود راضي نمي شود
(عمل صالح او زياد است اما به كارهاي زيادش قانع نيست)
پيامبر(ص) فرمود: تفسير زهد چيست ؟
جبرئيل: زاهد دوست دارد هر آنچه خدا دوست دارد و دشمني مي كند با هر آنچه خدا دشمني مي كند
از حلال دنيا نيز بي دريغ استفاده نمي كند و براي خودش خط قرمزهايي و حدودي جهت استفاده از حلال دارد.
به حرام دنيا هم توجه ندارد چون مي داند حلال خدا حساب دارد و در حرام خدا عقاب است .
زاهد بر جميع مسلمين دلسوز است همانطور كه دلسوز خود است
گفتار براي او دشوار است و پرهيز مي كند همانطور كه از مرداري كه بوي عفونت او شديد است يعني در گفتارش دقت دارد
براي استفاده از مطاع دنيا و زينتهايش خود را به سختي مي افكند و پرهيز مي كند همانطور كه از آتش اجتناب مي كند تا او را نسوزاند
آرزوهاي زاهد اندك است و مرگ را نزديك مي بيند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٨/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٣٦
#امام_شناسي
نعم الوكيل
ادامه روايت در باره نعم الوكيل بودن خداي سبحان
پيامبر (ص) در ادامه از جبرئيل سئوال فرمودند:
تفسير اخلاص چيست؟
جبرئيل: مخلص كسي است كه از مردم چيزي طلب نمي كند مگر اينكه خود بيابد و زمانيكه يافت ، مي پسندد
و اگر از مصرفش مقداري زياد آورد، در راه خدا خرج مي كند
هر كس از مردم درخواست نكرد حتما به بندگي در مقابل خدا اقرار كرده است
وقتي چيزي را يافت و راضي شد ، در واقع از خدا راضي است و خدا هم از او راضي است .
(هر چقدر به خدا اعتراض كنيد خدا بيشتر بر شما سخت مي گيرد)
وقتي اهل اخلاص موجودي زياد خود را در راه خدا داد اطمينان دارد كه خداوند مجددا به او عطا مي كند.
پيامبر فرمود: تفسير يقين چيست؟
جبرئيل: كسي كه اهل يقين است بگونه ايي براي خدا كار مي كند كه گويا خدا او را در همه كارهايش مي بيند و شاهد است پس ظاهر و باطن كار خود را درست انجام مي دهد
و از طرفي مي داند كه هر مصيبتي به او رسيده بايد مي رسيده و هر مصيبتي نرسيده بدليل تدبير و زرنگي و شايستگي او نيست بلكه قرار نبوده كه برسد
در واقع انسان اهل يقين وظايف خود را به نحو احسن انجام مي دهد اما از قضا و قدر و مشيت الهي هم غافل نيست.
تمام موارد فوق (صبر و زهد و رضا و اخلاص و يقين ) اقسام توكل و شاخه هاي توكل است .
بنابراين ثمره زيارت جامعه و معرفت معصومين عليهم السلام، نهايتا ما را صابر و زاهد و راضي و با اخلاص و اهل يقين و اهل توكل مي كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٣٧
#امام_شناسي
ادامه شرح فراز پاياني زيارت جامعه كبيره
و نعم الوكيل
پيامبر (ص) در روايتي ديگر فرمودند: اگر كسي مسرور مي شود از اينكه توانمند ترين مردم باشد ، بر خدا اعتماد كند و توكل داشته باشد و بداند خدا بهترين وكيل است
صاحب مصباح الشريعه مي فرمايد: در توكل بايد غرض متوكل رسيدن به حق باشد و اختيار كند چيزي را كه خدا براي او اختيار مي كند نه انتخاب كند چيزي را كه خودش مي خواهد .
چه بسا چيزي را كه ما انتخاب مي كنيم از جهات مختلف براي ما مضر باشد .
در توكل، انقطاع كامل بسوي حق و عدم اعتماد بر موجودي خويش است بنابراين توكل به نوعي نماد توحيد است .
ولايه علي بن ابيطالب حصني فمن دخل حصني امن من عذابي
ولايت اميرالمومنين قلعه توحيد است و هركس بر آن وارد شود از هر عذابي در امان است و به آرامش و آسايش كامل دست مي يابد
يعني در آخرين فراز زيارت
جامعه زائر اعتراف مي كند كه همه موجوداتيكه به نحوي آنان را موثر مي دانسته، معدومي بيش نيستند و تنها وجود مطلق، خداي سبحان است و حضرات معصومين وساطت مي كنند كه انسان به اين ميزان توحيد راه يابد.
نعم الوكيل جزء افعال مدح است يعني اعتراف مي كنيم خوب وكيلي داريم و وكيل ما آنچه منفعت مادي و معنوي ماست در كمال قدرت و حكمت در اختيار ما قرار مي دهد
با جمله نعم الوكيل اولا
زائر روزگار خويش را به همه عالميان معرفي مي كند كه بهترين وكيل ، وكيل من است و او مرا از همه بي نياز مي كند گويا زائر همه را به خدا حواله مي دهد
و ثانيا حضرات معصومين را واسطه رسيدن به اين جايگاه
معرفي مي نمايد
ثالثا بي نيازي و استغناء خود را از همه موجودات اعلام مي كند.
استاد بروجردي
٩٨/٩/٢٧
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره به پايان رسيد.
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🎥سخنرانی دیده نشده از امام خمینی(ره): 🔹"این رندهائی که اطراف این بچه (رضا پهلوی) جمع شدهاند میخواهند جیب او را بزنند. من توصیه میکنم برود دنبال تحصیل و کاسبی. مردم اگر جمهوری اسلامی را هم نخواهند دیگر سلطنت طلب نیستند."
٨٧
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
حضرت امام باقر عليه السلام مي فرمايند: پيامبر(ص)روي منبر نشسته و فرمودند والله لا اله الا هو ما اعطي مومن...
پيامبر(ص) قسم خوردند به خدايي كه غير او خدايي نيست خير دنيا و آخرت فقط به چهار دليل به مومن داده مي شود :
١-به خدا خوش بين باشد.
اگر ما طلب كنيم خدا عطا مي كند .الطاف الهي تعطيل بردار نيست
٢-اميدوار باشيم و شرايط دريافت را فراهم كنيم . او ميلياردها برابر ِ عملكرد ما عطا مي كند.
٣-حُسن خُلق داشتن موجب اعطاء خير دنيا و آخرت است.
٤-غيبت نكردن از مومنين و مطرح نكردن امور مشكوك.
قسم به خدايي كه غير او خدايي نيست خدا مومني را كه توبه و استغفار دارد عذاب نمي كند مگر اينكه چهار خصوصيت داشته باشد:
١-سوءظن به خدا داشته باشد
٢-شرايط رحيميت را فراهم نياورد
٣-بداخلاق باشد
٤-غيبت كند
خداوند اين مومن را عذاب مي كند حتي اگر از ساير گناهانش توبه و استغفار كند
و قسم به خدايي كه غير او خدايي نيست هر بنده ايي به خدا خوش بين باشد خداي سبحان خوش بيني او را محقق مي كند زيرا خداوند در اعطاء خيرات كريم است
و خداوند شرم دارد از اينكه بنده مومن به او خوش بين باشد سپس خدا به ظن او عمل نكند
بايد به خدا خوش بين بود زيرا بسياري از بدبختيهاي ما مربوط به نگرش ماست .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٨٨
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
٣-سومين دليل توصيه بر داشتن اميد و رجاء
فرشتگان و پيامبران هستند كه براي اهل ايمان دعا مي كنند و دعاي آنان در حق مومنين مستجاب مي شود
قران در سوره مباركه شوري آيه ٥ مي فرمايد:
والملايكه يسبحون بحمده و يستغفرون للذين امنوا....
ملك هم تسبيح گوي خدا و هم استغفار كننده براي مومن است
(گويا ملك مي گويد جنس و گِل مومن خوب است و ولايت معصومين را پذيرفته است پس بايد براي او دعا كنيم )
پيامبر(ص) فرمودند: حياتي خير لكم و موتي خير لكم....
زنده بودن و مردن من براي شما خير است
زنده بودن من خير است چون من سنتها را براي شما پايه گذاري مي كنم و قوانين را تبيين مي نمايم
مرده بودن من هم خير است چون اعمال شما بر من عرضه مي شود و خوبهاي آنها را شكر مي كنم و براي بدهاي آن استغفار مي نمايم .
(مگر مي شود ما به استغفار پيامبر و ملائك اميد نبنديم و خدا دعاهاي آنان را در حق ما مستجاب نكند؟؟؟)
ما در زيارت ال يس عرض مي كنيم السلام عليك حين تحمد و تستغفر سلام به لحظاتي كه امام زمان ثناگوي خداي سبحان هستند و براي مومنين استغفار مي كنند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٨٩
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
٤-دليل ديگر بر داشتن اميد و رجا، وجود رواياتي است كه در آنها مهلت توبه داده شده است.
امام باقر عليه السلام فرمودند: ان العبد اذا اذنب ذنبا اُجِّلَ....
وقتي عبد گناهي مرتكب مي شود به او مهلت و اجل داده مي شود كه توبه و استغفار كند پس اگر متوجه قبح كار و نادم شد و اراده بر تكرار گناه نداشت ، مورد آمرزش خداي سبحان قرار مي گيرد.
امام صادق عليه السلام فرمودند:
من عمل سيئه اجل فيها....
كسي كه سيئه ايي انجام مي دهد هفت ساعت به او مهلت داده مي شود تا سه بار بگويد استغفرالله الذي لااله الاهوالحي القيوم
پس آن گناه نوشته نمي شود و زائل مي گردد
بنابراين اثر ذكر آنست كه اجازه نمي دهد گناه در ما نهادينه شود.
٥-شفاعت پيغمبر (ص) دليل ديگر ترغيب انسان به داشتن اميد و حسن ظن به خداي سبحان است .
در روايتي مي فرمايند: خداي سبحان آنقدر عطايا به پيامبر(ص) مي دهد تا ايشان راضي شوند و عطايا همان اذن شفاعت امت پيامبر(ص) است .
ويا در روايتي ديگر فرمودند:
من شفاعتم را براي كساني كه صاحب گناهان كبيره (غير عمد)هستند، ذخيره كردم
البته اين نكته قابل ذكر است كه در شفاعت ابتدا تجانس و سپس تجاذب شرط است تا در نهايت تشافع صورت گيرد
تجانس يعني جنس ما پليد و خبيث نباشد تا بتوانيم از جنس مطهر(امام) انتظار شفاعت داشته باشيم
در اين صورت بين ما و حضرات معصومين جذبه صورت مي گيرد و شفاعت محقق مي شود
كسي كه در دنيا ولايت معصومين را قبول ندارد يعني جنس او پليد است و جذبه ايي بين او و معصوم صورت نگرفته است كه انتظار شفاعت در قيامت را داشته باشد .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔴 استغاثه #مقام معظم رهبري برای نصرت دین
ای سید ما مولای ما
ما آنچه باید بکنیم انجام میدیم
آنچه باید گفت رو گفتیم و خواهیم گفت
من جان ناقابلی دارم
بابی انت و امّی مولای....
#گراميداشت_٩_دي
#فتنه۸۸
#فتنه۹۸