eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 *«بی‌تفاوتی نسبت به اطرافیان»* 🔆 *«لَمَّا اسْتَيْأَسُواْ مِنْهُ خَلَصُواْ نَجِيًّا قَالَ كَبِيرُهُمْ أَلَمْ تَعْلَمُواْ أَنَّ أَبَاكُمْ قَدْ أَخَذَ عَلَيْكُم مَّوْثِقًا مِّنَ اللّهِ وَمِن قَبْلُ مَا فَرَّطتُمْ فِي يُوسُفَ فَلَنْ أَبْرَحَ الأَرْضَ حَتَّىَ يَأْذَنَ لِي أَبِي أَوْ يَحْكُمَ اللّهُ لِي وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ»* 🔆 *«هنگامی که (برادران) از او مأیوس شدند، به کناری رفتند و با هم به نجوا پرداختند؛ (برادر) بزرگشان گفت: «آیا نمی‌دانید پدرتان از شما پیمان الهی گرفته؛ و پیش از این درباره یوسف کوتاهی کردید؟ من از این سرزمین حرکت نمی‌کنم، تا پدرم به من اجازه دهد؛ یا خدا درباره من داوری کند، که او بهترین حکم‌کنندگان است»* 📗 سورۀ یوسف، آیه ۸۰ 🔷 *بزرگیِ بزرگتر اقتضا می‌کند که از موقعیت‌های مختلف برای معرفی اعمال نادرست اطرافیان استفاده کند. البته لسان او نباید زبان مذمت، ملامت، تحقیر یا تصغیر باشد؛ بلکه صرفاً بایستی یادآوری و تذکار باشد. 💢 یکی از پندارهای نادرست این است که گمان کنیم بزرگتر یک جمع می‌تواند به اطرافیانش بی‌توجه باشد. ⬅️ *البته تذکر دادن، آداب، قوانین و احکام خاصی دارد.* یکی از اموری که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد نحوۀ تذکر دادن است که هرگز نباید در یک فضای عمومی باشد؛ بلکه حتماً در خلوت انجام بگیرد. ✅ در درون ما نیز بزرگتری به نام عقل وجود دارد که وقتی با خلوت می‌کنیم، کوتاهی‌های گذشته را به ما متذکر می‌شود و هرگز آنها را توجیه نمی‌کند. ✅ قلب حتی از عقل هم بالاتر است و استدلالهای نادرست گذشته را توجیه نمی‌کند. بزرگتر چون از ما بزرگتر است تفریط‌هایمان را با زبان کنایه و در خلوت به ما خاطر نشان می‌کند. 🔷 زمانی که انسان نورانی شود، خودش متوجه خطاها و افراط و تفریط‌هایش می‌شود و دیگر نیازی به تذکر ندارد. 🔷 ما در خلوت‌های باطنی خود، در محضر عقل، قلب و روح خویشتن قرار می‌گیریم و آنها گذشتۀ ما را که مملو از کوتاهی و تفریط بوده است، به ما متذکر می‌شوند. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی ⬜️ *به اطلاع می‌رساند شماره های زیر جهت *كمك به مردم مظلوم ومقاوم لبنان است*. 🔘 شماره کارت : 5022297000229661 🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4 🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004 ◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع ⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.* 🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام
📣📣📣📣📣 🍃 *باسلام واحترام* *موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضاعلیه السلام قصد دارد برای حفظ سلامتی وعافیت كامل و طول عمر با عزت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمى خامنه ای(حفظه الله تعالي ) بیش از گذشته قربانی کندچنانچه شما کاربران گرامی علاقمند به همراهی هستید شماره های زیر به این امر اختصاص دارد* ◻️5022291312675026 ◻️ 2238100152926991 ‏ ◻️IR040570022381015292699101 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۲۰۶ *ادامۀ شرح آیۀ ۸۷* 🔹۴. «وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» و این‌ها را به صراط مستقیم که همان صراط توحید است هدایت کردیم. یک نکتۀ لطیفی را مطرح می‌کنند. مثلاً شریعت موسی با شریعت نوح فرق داشته، شریعت نوح با شریعت داود فرق داشته، در شریعت موسی یک سختگیری‌هایی است که در زمان داود این سختگیری‌ها نبوده (کل شریعت سهل است، سخت نیست) سختگیری زمان موسی به دلیل بی‌ادبی‌های مردم زمان خودش بوده. مردم آن زمان بی‌ادبی می‌کردند، خداوند حکم‌های سخت برایشان نازل می‌کرد. ولی اصل شریعت یک چیز است چه نوح باشد چه موسی و چه عیسی و چه ایوب و چه یوسف باشد اصل شریعت رسیدن به صراط مستقیم است. اصل شریعت رسیدن به حق و جدا شدن از نفس است. پس اصل شریعت به تعبیری قرار گرفتن در مسیر فطرت است. فطرت همۀ ما یکی است، حال زمان حضرت نوح قانون‌ها به شکلی بود و زمان حضرت عیسی به شکل دیگر شد همه در طول هم بود نه در عرض یکدیگر. 🔹۵. مرحوم علامه نکتۀ جالبی را ذکر می‌کنند که لبّ کلام است. «وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» صراط ابراهیم صراط توحید بود و ما همه این‌ها را فقط سراغ توحید بردیم و از شرک، جدا کردیم. در صراط مستقیم کوچک‌ترین شرکی وجود ندارد و فقط حق به چشم می‌آید. دیگران به عنوان جلوۀ حق حضور دارند. به عنوان وجود مستقل به چشم آمدنی نیستند. صراط مستقیم همان صراط توحید، صراط فطرت، صراطی که انسان از اول بر همان خمیره خلق شده است. 🔹۶. نکتۀ دیگر که خیلی قابل توجه است، ما دائم می‌گوییم: «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» خدا می‌گوید ذریۀ ابراهیم را سراغ صراط مستقیم بردیم. «هَدَيْنَاهُم» وقتی خدا کسی را سراغ صراط مستقیم ببرد دیگر انحراف عارضش نمی‌شود. وقتی خدا کسی را وارد صراط مستقیم بکند مگر کسی می‌تواند بر خدا غالب بشود؟! خداوند می‌فرماید: امنیت این گروه را خودمان به عهده گرفتیم. شیطان هم نمی‌تواند بر این گروه مسلط بشود. «إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ» (اسراء/۶۵) وقتی ما کسی را زیر پوشش خودمان گرفتیم، دیگر شیطان نمی‌تواند بر این‌ها سلطه‌ای داشته باشد بنابراین این‌ها در یک راهی قرار گرفتند که تصور ضلالت بر آن‌ها وجود ندارد. اگر ما هم هر چه از دستمان بربیاید توحیدمان را تقویت کنیم، ایمنی کاملی برای نسل و ذریۀ ما ایجاد می‌شود که کسی نمی‌تواند بر این نسل مسلط شود، چون خدا نسل توحیدی را «هَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» هدایت کرده است. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۸/۲۳ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
روز هفتم سیصدوسیزده روز با مولا علی علیه السلام
💠 *«روز فرهنگ عمومی»* 🔷 اگر روزگاری پیش در عصر کشاورزی، منبع قدرت و حرکت، «زور بدنی و نیروی بازو» بود، و اگر در دوران اولیۀ صنعتی و مدرن، عامل تعیین‌کنندۀ سرنوشت بشر، «پول و ثروت و قدرت اقتصادی و قدرت نظامی» بود، درجهان کنونی، دیگر نه از زور برای نقش‌آفرینی بنیادین کاری ساخته است و نه از زر؛ بلکه آنچه می‌تواند منشأ و پایۀ تمام تحولات بشری واقع بشود «فرهنگ» است. 🔶 چشم ریزبین و ژرفانگر امام خمینی(ره) نیز به‌عنوان یک «روحانی سیاستمدار» و یک «سیاستمدار روحانی» از همان ابتدا بر «فرهنگ و نقش بی‌بدل آن» در پیشرفت جامعه افکنده شده بود. از نظر ایشان، به‌رغم نقش مؤثری که اقتصاد و سیاست می‌تواند در تحول جامعه ایفاء کند، هرگز قابل مقایسه با نقش محوری و بنیادینی که فرهنگ در این مورد دارد، نیست. 🔷 از نظر امام خمینی(ره) اهمیت فرهنگ نخست به‌دلیل جایگاهی است که در هویت و موجودیت جامعه دارد و دیگر به.سبب نقشی است که در پیشرفت یا انحطاط جوامع ایفا می‌کند. 🔶 بی‌شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساساًً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد... 🔷 استقلال و موجودیت هر جامعه از استقلالِ فرهنگ آن نشأت می‌گیرد.فرهنگ، مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های یک ملت است. فرهنگ... بزرگترین مؤسسه‌ای است که یک ملت را به تباهی می‌کشد یا به اوج قدرت و عظمت می‌کشد. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«وَ بِعِزَّتِكَ الَّتى لا يَقُومُ لَها شَىْءٌ»* 🔆 *«و به عزّتت كه چيزى در برابرش تاب نياورد.»* ✍🏼 اگر «باء» در «بِعِزَّتِک» زائد باشد؛ یعنی دعا کننده در جستجوی عزت بی‌نهایت خداوند است، عزتی که بی‌پایان است و همۀ موجودات درمقابل او خاضع هستند. 🔹 ۱. *عزیز به کسی گفته می‌شود که عِدل و همتا و شبیه ندارد.* 🔰 داعی در این فراز با توجه به بی‌همتایی و بی‌نظیری خداوند، تمام نیازها و درخواست‌های خود را اعلام می‌کند: ❇️ خدایا! بی‌نظیری تو را واسطه قرار می‌دهم که بی‌نظیر شوم، مانند اصحاب ابا عبدالله، سلمان فارسی، فضه، عمار و... که بی‌نظیر بودند. ❇️ خداوند بدون درخواست انسان، معرفی عزت خود و پیامبرش را داشته است. مسلماً خداوند عزت و بی‌نظیری را برای خودش و پیامبر و اولیائش قرار داده است؛ بنابر این به‌میزانی که به آنها پیوست داشته باشیم، بی‌نظیر می‌شویم. 🔹 ۲. *عزت آن عزیزی است که غالب و غیر مغلوب است.* 🔰 داعی بیان می‌کند: ای خدایی که بر هر چیز غالبی و هرگز مغلوب و مقهور کسی نمی‌شوی، صفت مقهوریت تو را واسطه قرار می‌دهم و از تو درخواست مغلوبیت را دارم؛ یعنی هر آنچه غیرخداست، مانند نفس امارۀ بالسوء و دنیا و معصیت‌ها و مشکلات غالب بر وجودم نشود. 💢 گاه انسان آنقدر در نعمات غرق است که در فضای نعمت مست می‌شود و از بندگی غافل! ❇️ خدایا! می‌خواهم فقط تو بر من غالب شوی و غیر تو بر من غلبه نکند. در واقع داعی فضایی را تقاضا دارد که فقط بندگی بر او غالب شود. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام