eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۷ 🔆 *«وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى»* 🔆 *«(سلام بر) حضرات معصومین (که) بهترین دعوت كننده‌گان به سوی خداوند سبحان هستند»* 🔹 *«دعوة»* در معنای دعا، خواهش، طلب و خواندن كسی برای كاری به كار رفته است. 🔹 *«حُسنی»* یعنی خوبتر، بهتر، نیكوتر. اهل لغت به هر خیر و سعادتی نیز «حُسنی» گفته‌اند. ✍️ در این فراز از زیارت جامعه تحلیل و تفسیرهای بیشتری به كار رفته است. 💠 «الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى» شما معصومین بهترین و زیباترین نداكننده و خواننده‌ی به حق هستید. ✍️ هماهنگی فراز «الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى» با فرازی از زیارت آل یس 🔸 این فراز با عبارتی از آل یس هماهنگی عجیبی دارد. زائر در زیارت آل یس به وجود مقدس ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه عرض می‌كند: ✨ «السَّلَامُ عَلَیكَ یا دَاعِی اللَّهِ وَ رَبَّانِی آیاتِه‏» ✨ «سلام بر تو ای دعوت كننده‌ی به خدا و پرورش دهنده‌ی نشانه‌های خدا» ✳️ *مولایم تو دعوت كننده‌ی من به سوی پروردگار خویشی و پرورش دهنده‌ی من در این دعوت هستی.* 🔹 داعی و دعوة هر دو از ریشه‌ی دعو مشتق شده است. شما حضرات معصومین دعوت كننده به حق هستید. 🌀 در این زیارت گفته شده «الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى» و در زیارت آل یس «دَاعِی اللَّه» به كار رفته است. از كنار هم گذاشتن این دو فراز می‌توان گفت كه «الله» نام جامع خداوند سبحان است كه انسان به سوی آن دعوت می‌شود، بنده به سوی رزاق بودن يا حكيم بودن يا نام رب خدای سبحان دعوت نمی‌شود بلكه به نام الله فرا خوانده مي شود ،نامی كه جامع تمام صفات وافعال حضرت حق است، جامع كمالات وخيرات. 🔹 در زیارت جامعه حضرات معصومین «الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى» خطاب می‌شوند پس دعوت به سوی الله یعنی انسان برای رسیدن به هر خیر و نیكی و سعادتی باید به سوی همه‌ی خداییِ خدا در حركت باشد. ✍️ *مفسرین زیارت جامعه، تمام خیرات و برکات‌ را حُسنَی دانسته‌اند و آن را دعوت به سوی ائمه‌ی اطهار و دعوت به پذیرش ولایت گفته‌اند، زیرا وجود مقدس حضرات معصومین علیهم‌السلام جلوه‌ی تام خدای سبحان هستند.* ✳️ معصومین همیشه و در هر حال دعوت کننده به راه حق اند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
# ال_يس ۱۵۲ 🔆 *«و الجنه و النار حق»* ✍️ موضوع جنت را در لابلای بعضی از آيات قرآن پی گرفته بوديم و مشخصات بهشت و بهشتی را بررسی می‌كرديم: 💠 *يكی ديگر از نعمات بهشتی آنست كه در آنجا بر تخت‌هايی تكيه می‌زند* 📔 قرآن در آیه ۲۳ سوره مبارکه مطففین می‌گوید: 🔆 «عَلَى الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ» 🔆 «بر تختهای زیبای بهشتی تکیه کرده و (به زیبایی‌های بهشت) می‌نگرند!» 📔 قرآن در آیه ۱۵ سوره مباركه واقعه نيز می‌گويد: 🔆 «عَلَىٰ سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ» 🔆 «آنها [= مقرّبان‌] بر تختهایی که صف‌کشیده و به هم پیوسته است قراردارند» ✳️ *انسان بهشتی تخت نشین است، او بر اریکه قدرت خداوند سبحان تکیه می‌ زند.* 🔸 اين تكيه نشان از قدرتمند بودن بهشتی دارد از آنروكه بهشت ادامه دنياست ،اين دو منفك از يكديگر نيستند نشان می‌دهد كه بهشتی در همين عالم نيز بر قدرت خدا تكيه كرده است و با اعتماد بر حق در مقابل شيطان و نفس اماره خويش مقاومت نموده است. 💠 او توان و قدرت مبارزه با انواع معاصی و نفسانیات را دارد، به میزانی که انسان عبد شود قدرتمند و توانا می‌گردد. ✳️ زمانی که انسان بر قدرت حق تکیه كند توان تغییرات و دگرگونی‌ها را می‌يابد او از هر راهی به غير از صراط فاصله می‌گيرد و با حرکت در صراط مستقیم بر خلاف مسیر شیطان و نفسانیات حرکت می‌کند بهشتی با تكيه بر اريكه خداوند به کانون انرژی متصل می‌گردد، قدرت‌ها و توانایی‌های خود را می‌شناسد وهر لحظه در فكر طلب افزایش توانمندی‌های خويش است تا در ميدان بندگی تلاش خود را افزون كند. ✳️ در این مسیر بر اعمال و اقوال خود دقت نظر لازم را دارد و در می یابد که یک گفتار یا عمل ناصحیح چه اثرات سوئی در سير صعودیش برجاي مي گذارد از اينرو به لطف حق اعمال وگفتار ورفتار و...خود را كنترل مي كندزيرا با تكيه بر حق توان اين كنترل را به دست آورده است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه) ✅ *خوش اخلاقی از جنس اخلاق بهشتیان است که با وجود آن، زندگی بدون مبالغه بوی بهشت می‌گیرد.* 💢 از آن سو بد اخلاقی از جنس اخلاق جهنمیان است که با آن، زندگی پر از آتش اختلاف می‌شود. شاید از همین رو است که خوش اخلاق را بهشتی و بد اخلاق را جهنمی گفته اند. 🔸 خوش اخلاقی فقط زندگی دنیایی ما را سامان نمی‌دهد؛ بلکه موجب آمرزش گناهان و ورود به بهشت است. 💠 در روز قیامت نزدیک‌ترین انسان‌ها به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله کسی است که از دیگران خوش اخلاق‌تر بوده و برای خانواده اش بهترین باشد. در آن روز خداوند از عذاب انسان خوش اخلاق می‌گذرد. 🔹 اگر بخواهیم خیلی کوتاه، خوش اخلاقی را تعریف کنیم، باید بگوییم: ✳️ *خوش اخلاقی؛ یعنی این که به گونه‌ای باشیم تا دیگران در برخورد با ما راحت بوده و از ما احساس ترس نکنند.* ✍️ سیره بزرگان دین ما این گونه بود که اگر کسی به جهت ابهتی که آن بزرگواران داشتند، در مقابلشان احساس ترس می‌کرد، طوری رفتار می کردند که او احساس راحتی کند. 📚 حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
١٥٣ ادامه بحث تسليم انسان سعيد كسي است كه همه چيز را بخاطر خدا مي خواهد و بندگان خدا را به خاطر خدا دوست دارد و احكام الهي را صرفا به جهت تقرب به خدا اجرا مي كند و اين چنين تسليم خداست كه در همه ارتباطات با خلق، اطاعت خالق را انجام مي دهد انسان تسليم از حرف مردم ناراحت نمي شود زيرا طبيعي است كه در راه اطاعت از حق، از غير متدينين و جهال حرف نامناسب بشنود . فرديكه تسليم مي شود به شارع اعتراض هم نخواهد كرد . وقتي انسان اعتراض مي كند كه تابع يك فرد عادي باشد و وقتي فرد را مثل خود بداند اجازه اعتراض هم مي دهد اما اگر فردي را طبيب حاذقي بداند در مقابل تجويز طبيب چون و چرايي ندارد. وجود مقدس پيامبر (ص) هم طبيب حاذق است و هم ديني كه توسط ايشان عرضه مي شود قابل اعتراض نيست . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٩/٨/٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۱۳۵ ، آیه ۳۵ (ادامه) 🔆 «وَ قالَ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ» 🔆 «مشركان گفتند: «اگر خدا مى‏خواست، نه ما و نه پدران ما، غير او را پرستش نمى‏كرديم؛ و چيزى را بدون اجازه او حرام نمى‏‌ساختيم!» (آرى،) كسانى كه پيش از ايشان بودند نيز همين كارها را انجام دادند؛ ولى آيا پيامبران وظيفه‏‌اى جز ابلاغ آشكار دارند؟» ✍️ نگاه كاربردی به آيه: ✳️ «وَ قالَ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا» 🔹 گاهی افراد، علنا گرفتار شرک می‌شوند كه به آن شرك جلی يا آشكار گويند؛ مثل بت پرستی و گوساله پرستی كه در آيات قرآن نمونه هايي از آن ذكر شده است، اما از آنرو كه خود را مخاطب آيات می‌دانيم ممكن است بگوييم چنين شركی ما را تهديد نمی‌كند اما غافل از آنيم كه مقام، مدرك، پول، خانواده و....می‌تواند مارا گرفتار شرك جلی كند و اين امور رادر كنار خدا قرار دهيم و حتی اعتماد ما به آنها بيش از اعتماد و تكيه ما بر خدا باشد. ✳️ جمله معروفی است كه در مكالمات مردم گاهی شنيده می‌شود جمله‌ای كه گاهی افراد برای رفع مشكل خود به ديگری می‌گويند: اول خدا بعد شما. اين جمله هم خود شرك است و هم تفكری مشركانه است. 🔸 شرك است زيرا با اين تفكر امور مختلف در كنار خدای سبحان قرار مي گيردو فرد خداوند را برای حل مشكل خويش كافی نمی‌بيند بلكه خود را نيازمند حضور اين امور می‌داند چنين شرکی بسیار واضح است. 💢 اما شرک خفی يا پنهان آنست كه انسان به جای ابراز لطف و محبت خود به خدای سبحان به ديگری محبت بورزد به عنوان مثال همسر، فرزند دوست و....آنان را بيش از خدا دوست بدارد، اما چون محبت امری قلبی است فرد در ظاهر،مومن و معتقد است اما باطنا گرفتار شرك خفی شده است 📔 قرآن كريم در سوره مبارکه بقره آیه ۱۶۵، بيان می‌كند بيشترين توجه انسان بايد به سوی خدا باشد. 🔆 «وَالَّذينَ آمَنوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» 🔆 «امّا آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان،) شدیدتر است.» قرآن كريم در همين آيه می‌فرمايد : 🔆 « وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ..... بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب می‌کنند؛ و آنها را همچون خدا دوست می‌دارند. 🔸 البته بايد گفت محبّت به همسر، فرزند و دوست و...بسیار پسندیده وخوب است و خداوند خود سفارش به محبّت نسبت به آنان كرده است امّا به شرطی که محبّت آنان درتعارض با محبّت خداوند قرار نگيرد، ✍️ به طور مثال، اگر مادری به فرزند غير متدين خود علاقه‌ای بيش از علاقه به خداوند سبحان داشته باشد اين مادر گرفتار شرك خفی شده است 🔰 گاه اين مادر با بیان این که خداوند خود محبّت او را در دل من قرار داده یا حتماً خداوند خواسته فرزندم بی‌دین باشد، رفتار خويش را توجیه می‌کند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
‏عکس از طباطبایی
٢٣٧ ادامه بحث تسميه در بسْم بايد معتقد باشيم اسم خدا ( وجود مقدس پيامبر ص) از هر عيب و نقصي منزه است زيرا جلوه كامل خداست و جلوه كامل هرگز معيوب نمي شود . يعني در بسم الله الرحمن الرحيم، سبح اسمك ربك الاعلي نهفته است و ما آن اسمي را كه منزه از هر عيبي است بر زبان جاري مي كنيم و تنها علامتي كه در عالم هيچگونه نقصي ندارد ، او و بالتبع حضرات معصومين عليهم السلام است. ابن عربي مي گويد: در بسم الله اولين حرفي كه از دهان انسان خارج مي شود كلمه بِ است چنانچه در عهد الست خدا پرسيد : الست بربكم ؟ پاسخ داديم بَلي يعني اولين حرفي هم كه در عهد الست بر زبان جاري شده ، بِ بوده است بنابراين هر كاري كه انسان انجام مي دهد بايد در راستاي آن "بلي" باشد چون انسان در پاسخ خداوند" لا "نگفت بلكه " بلي" گفت. همچنين اولين حركت در بِ كسره است و فتحه و ضمه نيست زيرا كسره علامت بندگي است و هميشه با خضوع در زير قرار مي گيرد انا عند المنكسره القلوب من نزد كساني هستم كه انكسار قلب دارند و دلشان كسره دارد و حضرت حق را در خود مي يابند. ب ، نقطه دارد و نقطه زير ب است اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايد: انا نقطه تحت الباء من نقطه زير باء هستم در عرفان مي گويند : آن نقطه زير باء بنده ايست كه آني و لحظه ايي قصد خروج از بندگي ندارد . امام علي عليه السلام وجوديست كه در عالم تشريع و تكوين يك آن نسبت به احكام خداي سبحان اعتراض ندارد و تسليم محض است پس "ب" نقطه عبوديت محضه ولايت است. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨١/٢/١٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK