١٦٣
#تهذيب_نفس
ادامه بحث توكل
امام خميني فرمودند: اعتماد كردن به خدا و صرفنظر نمودن از خلق و بستن چشم اميد به روي خلق منوط به چهار امر است :
١-انسان بداند كه وكيل، همه نيازمنديهاي او را مي داند و نيازي به توضيح مجدد در محضر او نيست.
٢-موكل بداند كه وكيل با قدرت خود مي تواند نياز او را مرتفع نمايد يعني وكيل هيچگونه عجزي براي قضا حاجت موكل ندارد.
٣-موكل بداند كه وكيل بسيار مهربان و دلسوز نسبت به او بوده به همين جهت از اِعمال هر گونه لطفي امتناع نمي كند.
٤-موكل بداند ذره اي بخل در وجود وكيل نيست و وكيل بيدريغ به او لطف مي نمايد.
پس از ذكر اين چهار ركن امام ادامه مي دهند كه اين چهار ركن براي همه ما موجود است بعني هم مي دانيم خداي سبحان از همه نيازهاي ما مطلع است و هم مي دانيم در لحظه مي تواند برآورده نمايد و هم مي دانيم لطف وي شامل همه ما گشته و مي گردد و هم مي دانيم كه او از هر نقصي بدور بوده و ذره اي بخل در وجود او مشاهده نمي شود اما در عين حال كه چهار ستون توكل در وجود ما موجود است اما آثار توكل در ما مشاهده نمي گردد و چشم اميد به خلق دوخته و دست نياز خود را بسوي خلق دراز مي كنيم و علي الدوام در صدد جلب رضايت خلق هستيم
از اينجا مي توان دريافت كه علم به اين اركان موجب ابمان نمي شود يعني اين علم درون قلب راه نيافته و نفعي براي فرد ندارد به همين جهت پاي استدلاليون چوبين بود
پاي چوبين سخت بي تمكين بود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٩/٨/١٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢١
https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#حديث -روز
💠مبحث خوش اخلاقي را باهم دنبال مي كنيم
🔆 قال علی(ع): *« أَنَّ رَأْسَ الْعَقْلِ بَعْدَ الْإِیمَانِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُدَارَاةُ النَّاسِ …»*
📚(ابن بابویه، من یحضره الفقیه، 1413، ج 4، ص388).
🔅« *و بدان که رأس عقل، بعد از ایمان به خداوند عزّ و جلّ سازش با مردم است*، و آن کس که با کسی که معاشرتش اجتناب ناپذیر باشد بنحوی پسندیده معاشرت نکند، تا زمانی که خدا راهی برای نجات از او بگشاید، خیری در وجود او نیست،
♻️ زیرا که من محتوای همزیستی ها و معاشرتهای مردم را چنان یافته ام که دو ثلث آن حمل بر خوبی و یک ثلث تغافل و نادیده انگاشتن است،
🔶*و خداوند عزّ و جلّ چیزی را نیافریده است که زیباتر از کلام و زشت تر از آن باشد، گروهی بوسیله کلام رو سفید شده اند، و گروهی بوسیله کلام رو سیاه گشته اند*
🔷و بدان که کلام تا به آن تکلّم نکرده باشی در بند تو است، ولی چون به آن تکلّم کردی تو خود در بند آن گرفتاری،
💢*پس زبانت را در خزانه دهان بدار*، همچنان که زر و سیم خود را در خزانه همی داری، زیرا زبان سگی درنده است، که اگر آن را بحال خود گذاری میدرد، و بسا یک کلمه که نعمتی را سلب کرده است، کسی که عنان آن را رها کند او را بسوی هر امر ناپسند و رسوا سوق میدهد، و آنگاه از دوران زندگانی خود جز خشم شدیدی، از جانب خدا و نکوهشی از جانب مردم بدست نمی آورد »
📚 حوزه .نت
🌐 emamraoof.com
◼️ وفات قطبالدین رازی، فیلسوف و عالم بزرگ مسلمان (776ق)
✍ ابوجعفر محمد بن محمد رازی معروف به قطبالدین رازی متولد ۶۴۷ق، در ری و یکی از دانشمندان قرن هشتم هجری است. او عالمی محقق و حکیمی دانشمند بود و در فقه اسلامی و ادبیات عرب و حکمت و کلام و منطق اسلامی تبحر و مهارت داشت. نسبش به ابن بابویه قمی منتهی میشود. وی پس از تحصیلات در ایران ضمن مسافرتهای متعدد، سرانجام گمشده خویش را در حله عراق یافت. سپس به محضر علامه حلی شتافت و چند سالی از کرسی درس او استفاده نمود.
✅ او علاوه بر تربیت شاگردان فراونی، آثاری در علوم عقلی و نقلی به نام شرح اشارات، شرح شمسیه یا لوامعالاسرار در شرح انوار علامه، محکمات در شرح قواعد علامه، مفتاح، بحرالاصداف، و تحفةالاشراف را در فقه و حکمت به رشته تحریر در آورد.
✅ او سرانجام بعد از عمرى تعليم و تعلم و خدمت به فرهنگ غنى اسلام، سرانجام در تاریخ دوازدهم ذیقعده سال ۷۷۶ هجری قمری در دمشق به ديدار حق شتافت و در آنجا مدفون گردید.
#راهکار هاي - مسرور - بودن ١٨
💠 *لذت بردن از نعمات مادي*
💢بسیاری از ناخوشیها به دلیل مشکلات مادی است كه معمولا قابل رفع و حل شدني است.
🔆امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند:
*«وَ الطِّيبُ نُشْرَةٌ وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ»*
🔅«استعمال بوی خوش و عسل و سواری و نگاه به سبزی سبب خوشی و انبساط است.»
✍🏼«نُشرَۀ» به معنی انبساط و نشاط است.
♦️اگر بعضی اوقات احساس نشاط و سرحالی نداریم به یکی از اسباب نشاط آوري که در روایت ذکر شده رو آوریم.
🔰در روایت آمده است وجود مبارک پیامبر مقداري از درآمد خود را برای عطر مصرف میکردند.
🔹استعمال بوی خوش به قدری مؤثر است که رایحه درمانی به عنوان یکی از راهکارهای درمان (برخی) بیماریها وجود دارد.
💠*مشکل بینشاطی را با مصرف عسل درمان کنید.*
🌀عامل بسیاری از بینشاطیها مشکل تغذیه است. حضرت برای نشاط عسل را توصیه میکنند.
✅ *زنبور عسل برای تهیه عسل بر گلهای زیادي مي نشيند و از هرگونه آلودگی بدور است ، خداوند در عسل شفا قرار داده است*.
📗قرآن در آيه ٦٩ سوره مباركه نحل مي فر مايد :
🔆 «… يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ. »
🔅سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راههایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است، براحتی بپیما! «از درون شکم آنها، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج میشود که در آن، شفا برای مردم است؛ به یقین در این امر، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که میاندیشند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com