✅ امام خمینی (ره ):
🏴از همين گريه ها مى ترسند
←↓امام حسين با عده كم همه چيزش را فداى اسلام كرد؛ مقابل يك امپراتورى بزرگ ايستاد و «نه» گفت؛ هر روز بايد در هر جا اين «نه» محفوظ بماند.
▫و اين مجالسى كه هست مجالسى است كه دنبال همين است كه اين «نه» را محفوظ بدارد. بچه ها و جوانهاى ما خيال نكنند كه مسئله، مسئله «ملتِ گريه» است!
▪اين را ديگران القا كردند به شماها كه بگوييد «ملتِ گريه»! آنها از همين گريه
ها میترسند، براى اينكه گريه اى است كه گريه بر مظلوم است؛ فرياد مقابل ظالم است.
📚صحیفه امام؛ ج10؛ ص215 |
🕌 در محضر امام روح الله (۷۴۸)
💠 معنای کلمه «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلاء»
«کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلاء» یک کلمه بزرگی است که اشتباهی میفهمند. آنها خیال میکنند که یعنی هر روز باید گریه کرد! لکن محتوایش غیر از این است. نقش #کربلا این بود که #سید_الشهدا - سلام الله علیه- با جمعیت معدود، آمدند کربلا و در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند. همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز #عاشورا ست و ما باید مقابل ظلم بایستیم.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
صحیفه نور،جلد 9،صفحه 202
بیانات امام خمینی(ره) در جمع اعضای هیأت فاطمیون تهران
امر به معروف و نهی از منکر- بخش پنجم
✴ عبوس بودن چهره
یکی دیگر از مُنکرات محزون بودن و گرفته بودن چهره است که البته در عزاداری حضرت اباعبدالله علیهالسلام محزون بودن نه تنها مُنکر نیست که معروفی است توصیه شده، اما در شرایط عادی حتی با وجود گرفتاریها و مشکلات مختلف اجازه محزون بودن نداریم و باید بشّاش باشیم، اینکه دیگران به مشکلات و غصههایمان پیببرند سودی برایمان ندارد بلکه مرتکب مکروه شدهایم.
✴ کلامی امنیت آفرین
🔶 شیوه حضرت ابراهیم در برخورد با عمویش جدال و پرخاش و دشنام نبود بلکه با کلامی مملو از لطف با او روبرو شد و فرمود «سَلَامٌ عَلَيْكَ» (سلام به معنای امنیت و عدم ناخوشی است) و سپس فرمود: «سَأَسْتَغْفِرُ ...» و در خلوت خود بابت ارتکاب سیئه او نزد خداوند درخواست مغفرت کرد تا آنان به قبح کار خود پی ببرند و دست از آن بردارند.
آیا ما نیز در برخورد با مُنکر و انجام دهندگان آن چنین برخورد میکنیم و از خداوند میخواهیم آنان را با عافیت متوجه قُبح کارشان کند تا از آن دست بردارند؟!
«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»- محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2knITN3
٣٩
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
٣٦-مجموعه روايات در مورد تفكر نشان مي دهد كه درجات تفكر مي تواند ارزش آنرا تعيين كند اما اجمالا تفكر با عبادات صوري قابل قياس نيست زيرا حُر با فكر كردن مسير زندگيش را عوض كرد و عمر سعد و شمر با آن درجه از نماز خواني و روزه گيري و امام جماعت بودن حاضر به تفكر نشدند و عاقبت به شر شدند چون فقط به ظاهر عبادات توجه داشتند.
٣٧- مراتب تفكر ، عبادت شصت ساله و هفتاد ساله و... محسوب مي شود .
( عبادت به معناي طي كردن طريق كه در ابتدا سخت و پر از سنگلاخ است اما طي مسير مداوم، آنرا آسان جلوه مي دهد . عبادت يك سلوك و حركت دروني و باطني است)
٣٨- تفكر در اسماء و صفات الهي اولين مرحله فكر است
مثلا در رحيم بودن (به كمال رساننده) خدا فكر شود
فكر كنيم خدا از طريق دادن و گرفتن نعمت يا از طريق اجراي شريعت ما را به كمال مي رساند و اگر به كمال نرسيديم فكر كنيم چه مانعي داريم كه از پيشرفت و رشد و كمال محروم شده ايم .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تهذيب نفس امام خميني
٩٨/٦/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٠
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
٣٩-با تفكر در قدير بودن خدا متوجه مي شويم خدا قدرت دارد از يك نطفه گنديده يك انسان برومند بوجود آورد
او قدرت دارد از يك انسان معصيت كار ، يك انسان اهل طاعت بوجود آورد. اين تحولات براي رشد و كمال انسانهاست.
٤٠- هر چقدر تفكر در اسماء و صفات الهي بيشتر شود علم به وجود حق هم قويتر مي شود.
٤١-جلوه اسماء الله، حضرات معصومين هستند. آنها اسم جامع و اسم اعظم خدا هستند كه بايد در مورد آنها فكر كرد.
به امام حسيني فكر كنيد كه مظهر نام سخي و بخشندگي خدا است و با اينكه آب را به رويش مي بندد ولي او به افراد و حيوانات دشمن آب مي دهد.
به علي(ع) فكر كنيد كه مظهر نام قوي خدا است اما در اوج جنگ بدليل انداختن آب دهان ،از روي سينه دشمن بلند مي شود تا مبادا شائبه هواي نفس در او باشد.
٤٢- پس در اسامي ظاهريه و مصاديق اسماء الهي فكر كنيد گر چه هر چقدر فكر كنيد عمق ماجرا را درك نخواهيم كرد.
٤٣- اعلي مرتبه علوم، تفكر در اسماء و صفات الهي است كه مستحكم ترين استدلال را به دنبال دارد زيرا ما از خدا به همه چيز مي رسيم نه از طريق واسطه ها.
٤٤- روز عرفه ، امام حسين مي فرمايند: انت ظاهر لكلشيء مَحَقْت الآثار الي الآثار ....... به من گفتي به سراغ آثار و زمين و آسمان تو بروم اما از تو مي خواهم مرا سراغ موثر برگردان ، مرا سراغ خودت برگردان ! آنقدر به من نور عطا كن تا قبل از هر چيز و با هر چيز و بعد از هر چيز تو را ببينم
ادامه دارد
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤١
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
٤٥-بالاترين مرتبه تفكر ، توجه به سبب و علت و موثر (خداوند) است .
البته تفكر در ذات نيست چون در روايات اين تفكر نهي شده است بلكه تفكر و بحث در اسماء و صفات است (برهان صديقين).
٤٧-اگر از طريق برهان و معلول پي به علت برديد عنوان شما صديق نيست
صديق كسي است كه از علت پي به معلول مي برد.
تا قلب در حجاب برهان و استدلال است و قدم او قدم تفكر است به اولين مرتبه صديقين نرسيده است .
يعني ابتدا بايد او را بطور كامل قبول كرد سپس در مورد اسماء و صفات تفكر كرد مثلا قدرت او را ابتدا بپذيريد بعد به بي كرانگي قدرت فكر كنيد .
براي صديق مانعي وجود ندارد اما غير صديق مانع و حجاب برهان و استدلال دارد.
بسياري از مواقع دليل و برهان عاجز مي شود ( آيا بردن طفل شش ماهه به صحنه جنگ قابل تحليل است و ميتوان بر آن دليل اقامه كرد؟ آنجا ديگر صحنه عشق است.
٤٧-خاصيت فكر كردن اينست كه در نهايت متوجه مي شويم كه مني وجود ندارد و هر چه هست ، اوست.
فقط او بايد بدرخشد و ما مجهول مطلق هستيم و اگر من و ما ديده شويم بدليل مُهر اوست كه روي ما منعقد شده است .
٤٨-با فكر كردن، سبحات و انوار جمال و جلال حق براي فرد كشف مي شود چنانچه خدا به پيامبر فرمان مي دهد تنزل كن و دست گروهي از مردم را بگير و بالا ببر
اين دستور شامل سفر سوم و چهارمي مي شود كه ملاصدرا به آن اشاره كرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٢
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
٤٩-توصيه بر تفكر، در قران و در آيات و روايات بسيار مهم است.
مثلا تفكر در اينكه آيا از طريق فلان آيه مي توانيم به مقصد برسيم؟چه پيامي براي ما دارد؟....
٥٠- خدا مي فرمايد: يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السلام
خدا بوسيله قران كساني را كه تابع رضايت او هستند، به راههاي سلامت مي رساند و خدا بوسيله قران افراد را از ظلمات بسوي نور خارج مي كند.
٥١-لازم است در تاريخ و سير آن فكر كنيم كه چرا اصحاب عمر سعد كه قران خوان بودند امام كش شدند اما يك عرب بياباني با يك آيه قران متحول مي شود.
٥٢-قران انسان را از همه ظلمات جهل و منيت و معصيت و ماديات خارج مي كند اما فكر كنيم چرا با خواندن اين همه قران بر اظهار منيت خود تأكيد داريم؟
٥٣-روي سلامتي كه از طريق قران نصيب ما مي شود فكر كنيم مثل طاعت ، قصد قربت، اخلاصي كه نصيب ما شده است و همه اينها سلامت است و آيا سلامتها كافي است يا بايد بيشتر تلاش كنيم .
٥٤-آخرين مرحله سلامتي كه از طريق قران نصيب ما مي شود ، قلب سليم است كه در قيامت فقط قلب سليم نافع است .
٥٥- بررسي سلامت مستلزم تفكر و بررسي تمام سلامتهاي مادي و معنوي است
سلامت دست و پا و چشم و گوش و فكر و عقل و قلب و روح در چيست؟
٥٦- اين تفكرات موجب مي شود به حقيقت سلامت دست يابيم كه هيچ ناخالصي در ما پيدا نشود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
▪توصیۀ علّامه حسینی طهرانی قدّس سرّه به مقاتل معتبر▪
آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی
🔹معمولًا به طلّابى كه از شاگردانشان بودند و به تبليغ مىرفتند سفارش ميكردندبيشتر از لهوف و نفس المهموم و مقتل مرحوم مقرّم استفاده كنند و از روضه هائى كه در افواه مشهور است و سند ندارد يا در كتب معتبره نيامده اجتناب ورزند.
📚«نور مجرّد» ج ۲ ص ۴۶۶
🏴🚩🏴🚩🏴
🔹مرحوم استاد آيتالله سعادتپرور در کتاب فروغ شهادت مینويسد:
🔻«در روايات بسيارى است كه سيّدالشّهدا(ع) از اوّل خلقت آدم(ع) تا خاتم انبيا(ص) مورد توجّه خداوند، انبيا و اوصيا(ع) قرار گرفته و آنان از وى ياد نمودهاند. اين چه خصيصهاى است كه نهتنها پيش از ولادتش، كه پس از ولادت و شهادت او، معصومان(ع) درباره او سخنها گفتهاند؟ نهتنها در لسان معصومان(ع)، كه بعد از شهادت او، همه موجودات مادّى و مجرّد، جنّ، انس و ملائكه، زمين و زمان و... بر او گريسته و او را به تعظيم ياد مىكنند؟
▪در زيارات و رواياتى كه درباره سيّدالشّهدا(ع) وارد شده است، جريان تأثّر موجودات عالم از واقعه شهادت آن حضرت، از جايگاه خاصّى برخوردار است، به گونهاى كه در كمتر زيارتى از سيّدالشّهدا(ع) است كه به اين مسأله اشاره نشده باشد.»
▪ايشان همچنين در توضيح معنای «الوتر الموتور» در زيارت عاشورا مینويسد: «جمله «اَلْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»، ... در ظاهر به معناى فرد و تنهاىِ بیهمتا، و به زبان فارسىِ خودمانى، به معناى «دُردانه» است، و به خصيصه خاصّ سيدالشّهدا(ع) ... اشاره دارد.»
▪«دُردانه» اصطلاحاً به کسی گفته میشود که در جمعی مانند اعضای خانواده، مورد توجه ويژه والدين و اعضای خانواده است.
▪ايشان میفرمود: از اين بيان زيارت استفاده میشود که سيدالشهداء(ع) دُردانه پروردگار است و خداوند در ارتباط با او حساب ويژهای دارد و کسی که به ايشان متوسل شود، از فضل خاص خداوند بهرهمند میگردد.
▪از همين جا به راز تفاوت فاجعه کربلا و زنده بودن آن، با ساير حوادث تاريخی که ظاهر مشابهی دارند پي ميبريم. سوزش شهادت سيدالشهداء(ع) هرگز خاموش نمیشود؛ چنانکه رسول خدا(ص) فرمود:
▪همانا که شهادت امام حسين(ع) آتشى در دل مؤمنان انداخته است كه هرگز سرد نخواهد شد.
▪تا به آنجا که ايشان اصلاً علامت مؤمن را شدّت گريه بر سيدالشهداء(ع) میداند و در ادامه میفرمايد:
▪مؤمنی از او ياد نمیکند، مگر آنکه میگريد.
🔺راز اين تفاوت در مراتب ولايت است و مقام سيدالشهداء(ع) در نزد پروردگار به گونهاي است که توسل به ايشان، توسل به محبوبترينها در درگاه الهی است و خداوند پاسخ چنين استمدادی را سريعتر از ساير استمدادها میدهد.
(ادب حضور، دفتر پنجم؛ آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام، ص ۲۹-۳۱)