eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‏فیلم از طرف zahra
☝️نَشکوا اِلَیک سَیِدَنا مِن مُفارِقَه.... شعرخوانی زیبا و جگرسوز حاج ولی الله کلامی زنجانی، تقدیم به زائران اربعین و جاماندگان از پیاده روی سال ۱۳۹۹
🌠 *امید، حقیقت توحید و خداپرستی است*   🍃 *«ذَلِكَ مِمَّا أَوْحَى إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلاَ تَجْعَلْ مَعَ اللّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتُلْقَى فِي جَهَنَّمَ مَلُومًا مَّدْحُورًا»* 🍃 (اسراء/۳۹)   🔅اصل امید انقطاع از غیر حق و اعتماد بر خداوند است، از همین رو گفته می شود امید حقیقت توحید و خداپرستی است. 🔅قرآن کریم می‌فرماید کسی که به غیر خداوند امیدوار باشد چنان ذلتی می‌یابد که در حالتی تأسف بار در جهنم افکنده می‌شود حال آنکه سرزنش شده و رانده شده است. 💠 *حقیقت امید* ✨حقیقت امید کمال انقطاع از غیر خداوند است که آن را در مناجات شعبانیه از خداوند درخواست می‌کنیم و می‌گوییم: *«إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْك»* ✨امید انسان را بتول (منقطع شده) میکند و از غیر حق رها می‌سازد همچنان‌که خدای سبحان خطاب به وجود مبارک پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرماید: 🍀 *«تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتيلا»* 🍀 «فقط بر خداوند دل ببند» (مزمل/۸) ✨ مطابق این آیه می‌توان گفت آنکس که بر غیر خداوند اعتماد کند زندگی‌اش جهنمی می‌شود خفّت‌آور؛ جهنمی که عاقبتی غیر از سرافکندگی و خواری ندارد. چنین فردی نه تنها در آخرت خوار و ذلیل است که در دنیا نیز هیچ عزت و اعتبار اجتماعی‌ای ندارد. 📚 برگرفته از بیانات استاد بروجردی ◀️ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمائید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=5243
٤٤ 💠 *نگاهی گذرا به زیارت عاشورا* 🔆«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ» 🔆«پروردگارا مرا در این مقام که هستم از آنان قرار ده که درود و رحمت و مغفرتت شامل حال آنهاست» 💠در مدرسه اباعبدالله علیه‌السلام درخواست هر یک از ما این‌ است که در شمار گروهی قرار بگیریم که خدا بر آنها درود می‌فرستد و رحمتش را بر آنها نازل مي كند و معرفتش را شامل حال آنان می‌نمايد. 💢البته درود ، رحمت و مغفرت خداوند قانونمند است. قرآن در آیه ١٥٧ سوره مبارکه بقره می‌گوید: «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» «اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان!» 🔆قرآن پس از آنکه داستان ابتلاء مردم را بیان می‌کند و می‌گوید همه آزمایش می‌شوند می‌فرماید: البته گروهی در آزمایش موفق‌اند. «...وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» «...و صابران را بشارت و مژده بده.» پیغمبر تو به اینها تبریک بگو. «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» «آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمی‌گردیم» 🔅خدای سبحان می‌گوید: اینان کسانی هستند که مادام خود را ملک من می‌بینند و همیشه تحت تصرّف من قرار دارند و در تمام مشکلات سیر به سوی حق دارند. «انَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» 💢وسپس می‌فرماید: «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» 🌱در زیارت عاشورا درخواست می‌کنيم «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ» منظور این است که خدایا! مرا در زمره افراد توانمندی قرار بده که از مشکلات مختلف عبور کرده و دائم سیر به سوی تو دارند و خود را مِلک تو می‌بینند و تو بر آنان درود می‌فرستی. 🔸یکی از مفسرین در ذیل همین آیه می‌فرماید: وقتی فرمود: «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ» یعنی اینها گروهی‌هستندکه مرتّب برکت از سوی خدا بر آنان نازل می‌شود. ادامه دارد 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»   ‏🌐 emamraoof.com
🔴🔴🔴 💠 با سلام و احترام ✳️ به اطلاع می‌رساند به جهت تعطيلی اماكنی كه از سوی ستاد ملي مديريت بيماري كرونا اعلام شد، *كليه کلا‌س‌های جنبی صبح و بعدازظهر موسسه تعطيل می‌باشد.* 📌 *و متن کلاس به صورت فایل pdf (متن نوشتاري )در گروه مربوط به همان درس ارسال خواهد شد.* 💢 روابط عمومی مؤسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام
💠 ریا (ادمه) 💢 *ریا کاری* 🔹 نقطه مقابل اخلاص «ریا» است، که در آیات و روایات اسلامی از آن مذمت شده است و آن را عاملی برای بطلان اعمال و نشانه‌ای از نشانه‌های منافقان و نوعی شرک به خدا معرفی کرده‌اند. 💢 *ریاکاری تخریب کننده فضائل اخلاقی و عاملی برای پاشیدن بذر رذائل در روح و جان انسانهاست.* 💢 *ریاکاری اعمال را تو خالی و انسان را از پرداختن به محتوا و حقیقت عمل باز می‌دارد.* 💢 *ریاکاری یکی از ابزارهای مهم شیطان برای گمراه ساختن انسانهاست.* ✳️ با این اشاره به آیات قرآن باز می‌گردیم و چهره ریاکاران و نتیجه اعمال آنها را بررسی می‌کنیم. 🔆 «یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس و لایؤمن بالله و الیوم الاخر فمثله کمثل صفوان علیه تراب فاصابه وابل فترکه صلدا لایقدرون علی شی ء مما کسبوا و الله لایهدی القوم الکافرین» 🔆 «ای کسانی که ایمان آورده‌اید بخشش‌های خود را با منت و آزار باطل نسازید همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌کند و به خدا و روز رستاخیز ایمان نمی‌آورد (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد (و بذرهائی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاک‌ها و بذرها را بشوید) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند، آنها از کاری که انجام داده‌اند چیزی به دست نمی‌آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی‌کند!» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه 264 ادامه دارد (توضيح آيه ) 📚 تخلیصی از حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
١٦٨ ادامه بحث اخلاص امام خميني در مورد كساني كه فقط بهشت جسماني را قبول دارند ، مي فرمايند: اين گروه اين فراز مناجات شعبانيه را چگونه تفسير مي كنند كه خدايا مرا از همه چيز منقطع كن تا به تو برسم خدايا چشم دلم بگونه ايي تو را ببيند كه حجابهاي نوراني هم شكافته شود (يعني مانع بين من و خدا نورهايي مثل علم و عبادت است اما بين من و خدا حجابي شده كه بايد از اين دو حجاب نوراني هم عبور كنم ) چشم من بايد از حور و قصور بگذرد تا تو را ببيند. خدايا چشم دلم از حجب نوري عبور كند تا وابسته عز قدس تو بشود خدايا مرا جزء كساني قرار بده تا هر وقت صدايم مي كني جوابت را بدهم خدايا مرا جزء گروهي قرار بده كه تا به من نگاه كردي بيهوش شوم . آيا ما در مقابل حور بيهوش مي شويم؟؟؟ امام خميني مي فرمايند: آيا آن محفلي كه جبرئيل هم نتوانست وارد شود و فقط در آن عرصه خدا و پيامبر ص بود ، خداي سبحان به پيامبر ص حور نشان داد؟ يا در قران كه مي فرمايد: روزي در پيش داريم كه مال و فرزند نافع نيستند و فقط قلب سليم بدرد مي خورد و (قلب سالم قلبي است كه غير خدا در آن نباشد) آيا اگر براي وصال به حور عبادت كنم قلبمان سالم است؟؟؟ امام مي فرمايند: قسم به جان دوست، قصدم تحقير اين گروه از اهل ايمان نيست بلكه منظورم تنبّه اين گروه است و مي گويم اگر به اين عوالم نمي رسيد حداقل منكر آن هم نشويد چون انكارش منشأ همه بدبختيهاست . بايد بدانيم كه مقاماتي در عالم بالا هست ،گر چه ما به آن نمي رسيم ولي نبايد منكر آن مقامات باشيم . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨٠/١٠/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٠ امام صادق عليه السلام فرمودند: هر وقت غصه داريد بجاي بد خلقي در خانواده بعد از نماز با ما حرف بزنيد و درد دل كنيد و غصه ها را بر زبان آوريد. حضور فعال در خانواده امام صادق ع فرمودند: وقتي مردي با هر مقامي وارد خانه مي شود بايد سلام كند و هنگام ورود، آرام وارد نشود و حضور خود را با قدم محكم و تنحنح اعلام نمايد كه من آمدم تا اگر چيزي نامناسب است ، فوري سامان يابد و او نبيند. بطور مثال اگر خانه يا همسر نامرتب است قبل از ورود مرد، خود را مرتب كند. در واقع بايد براي يكديگر حريم قائل باشيم . يكي ديگر از مصاديق جريان محبت ، هديه دادن به يكديگر است حتي اگر صبح تا شب به همديگر خدمات بدهيد ، هديه بحث جداگانه ايي دارد و بايد به آن پرداخت. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسي كه سفر مي رود حتما سوغات بياورد ولو يك سنگ. هر بهانه ايي كه موجب مشتعل شدن شعله عشق به اهل خانواده مي شود ، بايد به آن پرداخت . سعي كنيم در حيات خود به خانواده رسيدگي نماييم و با جان و و دل و مال و .... عاشقانه به آنها هبه و هديه بدهيم . بعد از مرگ كه جبرأ به آنها مي رسد . اگر عاشقانه و با ميل بدهيد چون عشق بسيط است پاداش آن تا قيامت براي شما جاري خواهد بود. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس جامعه شناسي خانواده ٩٩/٤/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
✂️برشی کوتاه از کتاب : عارف بزرگوار مرحوم آقا سید هاشم حداد (قدس سره ) که از شاگردان سلوکی حضرت جمال العارفین مرحوم آیت‌الله آقا سید علی قاضی - قدس الله نفسه - بوده می‌فرمودند: 👈 «انسان اگر بخواهد واصل شود، شروع آن از خانه و زن و بچه می‌باشد».ص۲۱
١٤ ٩- قانون درد دل نكردن و خوش خبر بودن اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايند: من برادري داشتم و خيلي به او علاقمند بودم او هرگز شكايت نمي كرد كان لا يشكوا وجعا الا عند برء ازهيچ دردي مگر زماني كه درد تمام شده بود شكايت نمي كرد ما وقتي از چيزي شاكي هستيم و زمان خود را با اظهار شكايت سپري مي كنيم در واقع آن تألم خاطر بر ما مستقر مي شود اما وقتي ناراحتي برطرف شد و به ديگران و اطرافيان بگوييم ، گويا خوش خبر هستيم و خبر خوبي به ديگران داده ايم . اطلاع رساني اخبار بد موجب آسيب وارد كردن به زندگي خود مي شود. اگر اظهار ناملايمات براي راه حل خواستن و مشاوره و دعاي اطرافيان باشد ، اشكالي ندارد اما به هر كسي گفتن كار درستي نيست در حاليكه ما به اشتباه فكر مي كنيم درد دل و شكايت كردن حال ما را خوب مي كند. انسان وقتي مست الطاف الهي باشد به خود اجازه شكايت كردن نمي دهد. پس هر گاه اهل شكايت و درد دل هستيم در واقع مست نعمات الهي و شاكر آن نيستيم و همچنين مورد علاقه ولي امر خود هم نخواهيم بود. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح عوامل موثر بر كيفيت زندگي ٩٩/٥/٢٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۲ 💠 تفکر و اندیشه صحیح علامت سلامت روان است که به سلامت جسم کمک می‌کند. بسیاری از اوقات بیماری جسم ناشی از اندیشه و تفکر نادرست است. ✳️ *نوع اندیشیدن ما هم در احساس و هم در عملکرد ما تاثیر گذار است. به میزانی که اندیشه انسان مثبت باشد حیات او حیات طیب می‌شود و از زندگی لذت می‌برد و از سلامت روح و روان بهره‌مند می‌گردد و بالعکس به میزانی که اندیشه منفی باشد، نفرت و فقر و گریز از خلق و امور دیگری در همین راستا بر فرد عارض می‌شود.* 🔆 «الحَمدُ لِللّه رَبِّ الْعَالَمِينَ»؛ 📔 سوره مبارکه حمد، آیه ۲ ✳️ *اندیشه صحیح در «رَبِّ الْعَالَمِينَ» به ما آموزش داده می‌شود. خداوند سبحان رشد دهنده و مربی همه موجودات بوده و دائم رشد می‌دهد.* 🔹 اندیشه صحیح آن است که انسان دریابد با توجه به اینکه پرورش دهنده‌ی او خدای سبحان است، در هر مرحله‌ای که قرار دارد هم قابلیت رشد دارد و هم در هر مقطعی نیاز به پرورش داشته و امکان ارتقاء به مرحله بالاتر را دارد. و توقفی در تربیت برای خود قائل نشود. 🔆 «مَوْلاَيَ يَا مَوْلاَيَ أَنْتَ الرَّبُّ وَ أَنَا الْمَرْبُوبُ وَ هَلْ يَرْحَمُ الْمَرْبُوبَ إِلاَّ الرَّبُ» 🔆 «ای آقای من ای آقای من تویی پروردگار پرورش دهنده خلق و من‌مربوب و پرورش یافته توام و آیا در حق مربوبی جز آنکه پروردگار اوست چه كسی ترحم خواهد کرد؟» ♦️ درخواست تربيت و ارتقاء برای گروهی خاص و غیر قابل تربیت دانستن گروه ديگر ناشی از تفکر نادرست است و در شریعت اسلام پذیرفته شده نیست همه افرادمي توانند خود را بنده خداي سبحان بدانند وتقاضاي تربيت داشته باشند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
١٤ ١٢-شخصيت سالم اعتماد به نفس دارد و براي وجود وشخصيت حقاني خود ارزش قائل است . اميرالمومنين عليه السلام در نهج البلاغه حكمت ١٤٤ فرمودند: افعل الخير ولا تحقروا شيئا منه.... كار خوب را انجام دهيد و آن كار به نظر شما سبك و اندك و حقير جلوه نكند چون اندك كار خوب هم كثير و كوچك آن هم بزرگ است و هرگز به كسي نگوييد فلاني براي انجام اين كار از من شايسته تر است ، اگر چنين عقيده اي داشته باشيد واقعا اين اتفاق مي افتد و فرصت كار خير از شما گرفته مي شود. جمله من لايق نيستم من توفيق ندارم فلاني از من بهتر است فلاني به اين كار شايسته تر است .... همه نشان اختلال شخصيت است ما حق فخر فروشي و خودشيفتگي نداريم و بايد واقع بين باشيم اما خدا ما را تكريم نموده و فرموده بحول الله و قوته قابليت همه كارهاي سخت را داريد فقط بايد به خدا اعتماد و جد و جهد و تلاش كنيد . هنر اين نيست كه به ناتوانيها اقرار و آن را تقويت كنيم هنر آنست كه توانمنديها را تقويت و بارور نماييم هر كس خود، شخصيت خود را مي سازد يعني اگر بگوييد نمي توانم ، خود شخصيتتان را تضعيف كرده ايد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس روانكاوي شخصيت ٩٩/٥/٢٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgKض
🌠 *امید، ثمره توحید*   🍃 *«وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحمته ويُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًا»*🍃 (کهف/۱۶) 🔅لازمه امید به خداوند قطع امید از غیر او و دل بستن به خداوند است. همانطور که در یک وجود دو قلب جای نمی‌گیرد در یک دل نیز دو خدا قرار نمی‌گیرد. 🔅قرآن کریم می‌فرماید: «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِه‏» (احزاب/۴) 🔅آیه بیانگر جریان اصحاب کهف است که با وجود سابقه سوء بت پرستی از رحمت خداوند ناامید نبودند، امید آنان زمانی به ثمر رسید که به غاری پناهنده شدند و دل از همه بریدند و تنها امیدشان به خدای سبحان بود خدای سبحان به آنان دو امتیاز داد: *1.«يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحمته»* بت پرستی در هر زمانی رایج است، برخی مقام و مدرک را بت می‌دارند و آن را می‌پرستند و برخی به پرستش علم و قدرت می‌پردازند و بعضی دیگر به دنبال جمال و مال هستند و ... . آنکس که از بت‌های مختلف رویگردان است و فقط خداوند را می‌پرستد و به غار رحمت حق پناهنده می‌شود و از رحمت و کمالات خاص خداوند برخوردار می‌شود که می‌فرماید: «يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحمته» *2.« ويُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًا»* ✨خاصیت دیگر قطع امید از دیگران تسهیلاتی است که در اختیار بنده قرار می‌گیرد «ويُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًا». مرفق هرچیزی است که بنده از آن نفع می‌برد. ✨انسان در هنگام اضطرار از همه کس و همه چیز قطع امید می‌کند و فقط متوجه خداوند می‌شود به همین جهت خداوند یکباره برای او گشایش قرار می‌دهد و تسهیلاتی خاص در اختیارش می‌نهد. ✨آیه سخن از نشر رحمت می‌گوید در این هنگام گرفتاری و تنگنایی وجود نخواهد داشت؛ زیرا خداوند علی الدوام فیض و رحمت جدیدی بر بنده منتشر می‌کند و این انتشار بسطی جدید می‌طلبد. ✨از مصادیق رحمت، علم و معرفت است، به میزانی که بنده امیدوار شود قرب بیشتری می‌یابد و از معارف بیشتری برخوردار می‌شود. ✨انسان امیدوار باور دارد خداوند متولی امور اوست، به همین جهت هرگز احساس کمبود و ناتوانی نمی‌کند. 📚 برگرفته از بیانات استاد بروجردی ◀️ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمائید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=5247
: ﷽ ❤🍃 🍃 ‌به نقل از آیت الله جوادی آملی خطاب به شاگردشان: . نگویید [از کربلا] جا مانده‌ایم. کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست. ‌جامانده کسی‌ست که عشق و شور و طلب زیارت اربعین ، به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد. ‌اگر به هر دلیلی اشتیاق و طلب رفتن هست و شرایطش نیست ، حتما خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید. شاکر باشید و نگویید جا مانده‌ایم ... . .
٤٥ 💠 *نگاهی گذرا به زیارت عاشورا* 🔆«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ» 🔆«پروردگارا مرا در این مقام که هستم از آنان قرار ده که درود و رحمت و مغفرتت شامل حال آنهاست 💢در ذيل آيه زير گفته شد: درود ، رحمت و مغفرت خداوند قانونمند است. قرآن در آیه ١٥٧ سوره مبارکه بقره می‌گوید: «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» «اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان!» 🔆«وَ رَحْمَةٌ» یکی از مفسرین در ذیل این قسمت می‌گوید: «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ» رحمت خدا بر گروهی از بندگان این است که آنان آزمون‌های مختلف می‌دهند و این آزمون ها برای آنست که به توان خود اطمینان نکنند و تنها بر خدا تکیه کنند، متوجه نقصان و کم‌کاری‌های خود بشوند. 🔅رحمت خدا آنها را به جایی رسانده که امتحانات را برای وصال به محبوب به جان می‌خرند، چنین افرادی با خیال راحت آيين بندگي مي آموزند و از اینکه امتحان ندهند خوشحال نیستند بلکه همیشه مشتاق اند تا در امتحانات قرب به معشوق شرکت کنند. 🔆مفسرين می‌گوید: گروهی بعد از آزمایشات مختلف به جایی می‌رسند که اصلاً امتحانی براي آنان در ميان نیست، بی‌امتحان بندگی می‌کنند، آنان چندان عاشقانه بندگی می‌کنند که اصلاً چیزی به اسم آزمون نمی‌بینند. 💢کربلا آزمون اصحاب الحسين نبود ، آنان بی‌آزمون در کربلا شرکت کردند، کار آنان عاشقانه است، برای دریافت مزد نبود، آنان هر چه داشتند عاشقانه در طبق اخلا‌ص گذاشته‌ و به میدان آورندوبراي امام زمان شان در راه خدا پرداخت كردند. ادامه دارد 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»   ‏🌐 emamraoof.com
🔴🔴🔴 💠 با سلام و احترام ✳️ به اطلاع می‌رساند به جهت تعطيلی اماكنی كه از سوی ستاد ملي مديريت بيماري كرونا اعلام شد، *كليه کلا‌س‌های جنبی صبح و بعدازظهر موسسه تعطيل می‌باشد.* 📌 *و متن کلاس به صورت فایل pdf (متن نوشتاري )در گروه مربوط به همان درس ارسال خواهد شد.* 💢 روابط عمومی مؤسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام
١١ ١٢-تصور اينكه به انتهاي خط رسيده ايم اشتباه بزرگي است. هر گاه و در هر سني اصلاحات را شروع كنيم تا ابديت براي ما ثبت مي شود و نهايت ندارد . بديهاي ماقبل، محو و در قيامت، حسنات ثبت مي گردد ان الحسنات يذهبن السيئات حتي اگر يكساعت به آخر عمر متوجه اشتباه شويم و توبه كنيم در واقع اول خط هستيم نه آخر خط . بعضي از بزرگان مي گويند: علت اينكه جان از پايين بدن و پا گرفته مي شود اينست كه تا به گردن و سر برسد هنوز فرصت توبه داريم . بنابراين اگر فرصتها را از دست ندهيم ، انتهايي وجود ندارد. همانطور كه در قسمت قبل عرض كرديم اميرالمومنين ع فرمودند: ما فات مضي و ما سيأتيك فاين؟ قم فاغتنم الفرصه بين العدمين گذشته كه گذشت ، آينده هم كه نيامده پس فرصت حال را مغتنم بدان خداي سبحان جبار است و نواقص گذشته ما را حتي در دوره كهنسالي جبران مي كند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح اشتباهات زندگي ٩٩/٥/٢٨ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 ریا (ادمه) 🔆 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لَّا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» 🔆 «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بخشش‌های خود را با منت و آزار، باطل نسازید! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم، انفاق می‌کند؛ و به خدا و روز رستاخیز، ایمان نمی‌آورد؛ (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن، (قشر نازکی از) خاک باشد؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود؛) و رگبار باران به آن برسد، (و همه خاک‌ها و بذرها را بشوید،) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند. آنها از کاری که انجام داده‌اند، چیزی به دست نمی‌آورند؛ و خداوند، جمعیت کافران را هدایت نمی‌کند.» 📔 سوره مباركه بقره، آیه ٢٦٤ 💠 *شرح و تفسیر* 💢 آیه فوق منت گذاردن و آزار دادن و ریا کردن را در یک ردیف شمرده شده و همه آنها را موجب بطلان و نابودی صدقات (و اعمال نیک) معرفی می‌کند بلکه تعبیراتی از این آیه نشان می‌دهد که شخص ریا کار ایمان به خدا و روز آخرت ندارد؛ می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید انفاق‌های خود را با منت و آزار باطل نکنید!» 🔰 سپس این گونه افراد را به کسی تشبیه می‌کنند که مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌نماید و به خدا روز رستاخیز ایمان ندارد! «کالذی ینفق ماله رئاء الناس و لایؤمن بالله و الیوم الاخر» ✍️ در ذیل آیه، مثال بسیار گویا و پر معنائی برای این گونه اشخاص زده و می‌فرماید: «مثل (کار) او همچون قطعه سنگی است که بر آن قشر نازکی از خاک باشد (و بذرهائی در آن افشانده شود) و رگبار باران بر آن فرود آید (و همه خاک‌ها و بذرها را با خود بشوید و با خود ببرد) و آن را صاف (و خالی از همه چیز رها سازد)!» «فمثله کمثل صفوان علیه تراب فاصابه وابل فترکه صلدا» 🔸 این گونه اشخاص (به یقین) «از کاری که انجام داده‌اند بهره‌ای نمی‌گیرند و خداوند کافران را هدایت نمی‌کند! » «لایقدرون علی شی ء مما کسبوا و الله لایهدی القوم الکافرین» 🔰 در این آیه تلویحا یک بار ریاکاران را فاقد ایمان به خدا و روز قیامت معرفی کرده و یک بار به عنوان قوم کافر، و اعمال آنها را هیچ و پوچ و فاقد هرگونه ارزش می‌شمرد چرا که بذر اعمالشان در سرزمین ریا کاری پاشیده شده که هیچ گونه آمادگی برای رشد و نمو ندارد. این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که ریاکاران خودشان همانند قطعه سنگی هستند که قشر نازکی از خاک بر آن است و هیچ گونه بذر مفیدی را پرورش نمی‌دهد؛ آری! قلب آنها همچون سنگ و روحشان نفوذ ناپذیر و اعمالشان بی‌ریشه و نیاتشان آلوده است. 🌀 جالب این که در آیه‌ای که پشت سر این آیه در همان سوره بقره آمده است اعمال خالصان و مخلصان را به باغی پر برکت تشبیه می‌کند که بذر و نهال صالح در آن کاشته شده و باران کافی بر آن می‌بارد و نور آفتاب از هر سو به آن می‌تابد و نسیم باد از هر طرف به آن می‌وزد و میوه و ثمره آن را مضاعف می‌سازد. 📚 تخلیصی از حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
٦٣ یهلک ملوکا و یستخلف اخرین الحمدلله معبود و معشوقی داریم که برای سلطنت دوره قرار داده است ، سپس آن سلطنت و فرد منقرض می شود و دیگران جایگزین او می گردند ، در نظام عالم با چشم خود ديديم شاه بیرون رفت و صدام از عراق خارج شد و مبارک رفته است ، یهلک ملوکا است  . الحمدلله خداي سبحان مَلک اول و آخر است و سلطنتی که دیگران در این عالم دارند حتی سلاطین عادل دوره ايي و جايگزين دارند ، سلطان عادل هم سعی دارد در دوره سلطنتش بهترین کارها را بکند ، گر چه شايد مردم طاقت عدالتش را نداشته باشند و او را بركنار كنند. گاهی سلطنت بر قلوب است الحمدلله که خدای سبحان این گونه قرار داد که سلاطین مجازی در قلب ما افول کنند و سلطنت حقیقی ِحق در قلب ما مستقر شود . قران در آیه 14 سوره مبارکه ال عمران مي فرمايد: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ گاهي همه همّ و غمّ انسان جواهرات یا فرزندان یا توجه به مَرکب است، اما همه اينها زود گذر و فاني است . بايد تمام توجه ما به سلطان باقی باشد . اگر رعیت ِسلطان ِحقيقي باشيم، او همیشه رعیت نواز است . الحمدلله خدا دوره سلطنت را زائل می کند. بطور مثال اگر وقت مردن به مال و کار و همسر و فرزند وابستگي كامل داشته باشیم چطور مي خواهيم بميريم؟ به همين دليل خدا اين تعلقات را کنده و خودش را جایگزین می کند . گاهی اوقات فلان رذیله اخلاقی به شدت بر ما مسلط بوده و ملک وجودی ما شده است ، یعنی تمام قوای دیگر تحت قوه غضبیه قرار گرفته و يا گاه تمام قوای ما تحت قوه شهویه بوده است ، الحمدلله که سلطنت قوه غضبیه و شهویه و واهمه که شیطنت و مکر و حیله است را در وجود انسان به پایان می رساند و قوه عاقله ما تحت عقل کل که وجود مقدس پیامبر خاتم صلی الله علیه واله است ، هدايت مي شود. گاهی از تسلط بعضی از امور نامناسب رنج می بریم مثلا خواب بر ما غالب است و نمي توانم زندگي را سامان دهی کنم. گاهي شهوت در خوراک دارم و نمی توانم خود را كنترل كنم، اينها ملوکا است كه این خواب و خوراک بر من مسلط است . اما در همین عالم و در ماه رمضان خیلی کم می خوابيم و در ضیافت الله براحتي روزه می گیريم( یهلک ملوکا ) نگران نباشیم چیزهایی که بر ما مسلط است و نگران سلطه اش هستیم خداي سبحان بموقع آنها را هلاك مي كند و از بين مي برد. الحمدلله معشوق و معبودی داریم اجازه نمی دهد سلطه نازیبايي ها بر ما مستدام باشد گاهی ممکن است تحت سلطه بعضی امور باشیم ولی ادامه اش را اجازه نمی دهد و بجاي آن سلطه حسنات و اولیاء جايگزين مي شوند (یستخلف). ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح دعاي افتتاح ٩١/٤/٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ ‏https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله ‏https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ ‏https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا ‏https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام ‏@darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 ‏http://bit.ly/2WTptgK
🕌 در محضر امام روح الله (۱۲۲۲) 💠این به خواست خدای تبارک و تعالی نخواهد خورد. 🔺اینکه همه قدرت های بزرگ دنیا با انقلاب ما دشمن باشند، گو اینکه همه رسانه‌های گروهی دنیا بر ضد این نهضت قلمفرسایی کنند و دروغپردازی؛ آنچه حقیقت است، روشن خواهد بود و روشن خواهد شد. 🔺آنروزی هم که حضرت سید الشهدا را مظلوم شهید کردند، بعضی از اشخاصی او را به اسم خارجی و اینکه در حکومت حق وقت، قیام کرده است، این طور معرفی کردند. لکن نور خدا می‌درخشد و خواهد درخشید و عالم را خواهد از نور پُر کرد. 📚صحیفه نور، جلد ١٧،صفحه ۵٩
٤۵ ، آیه ١٤ (ادامه) 🔆 «وَ هُوَ الَّذي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» 🔆 «او خدایی است که دریا را تحت تسخیر انسان قرار داده تا از دریا گوشت تازه را بخورید و برای اینکه از این دریا زینت (لؤلؤ ومرجان) را استخراج کنید، زینتی که در پوشش شما بکار می‌رود. شما کشتی ها را می‌بینید که شکافنده دریا هستند (یعنی آب را می‌شکافند و پیش می‌روند) برای اینکه از طریق دریا از روزی خاصی بهره‌مند بشوید. شاید با همه این مقدمات شما نعمت‌ها را پر و زیاد ببینید.» ✳️ *«تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فيهِ»:* 💠 نگاه مجدد: 🔹 *مطابق تفاسیر عرفانی کشتی، کشتی بدن است که در دریای عالم ماده حرکت می‌کند.* 🔰 نکته قابل توجه آنکه تمامی افعالی که در آیه استعمال شده به صورت جمع به كار رفته است: «تَأْكُلُوا، تَسْتَخْرِجُوا، تَلْبَسُونَ، تبْتَغُوا، تَشْكُرُونَ »؛ و تنها یک فعل به صورت مفرد آمده که فعل «تَرَى» می‌باشد که قانوناً آنهم باید به صورت جمع «تَرَونَ الْفُلْكَ» بیان می‌شد. 🔰 علّت مفرد آمدن این فعل (تری) آنست که به مخاطب بودن پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله اشاره دارد ،تمام حرکات کشتی بدن در مقابل چشمان مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله صورت می‌پذیرد وجود مبارک ایشان مشاهده کننده تمام برکات و خیراتی است که درعالم ماده با جدّ و جهد بسیار، توسط انسان صورت می‌پذیرد. 💠 در حقیقت تمام حرکات بندگان در این عالم زیر نظر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله قرار دارد شاهد بر این مطلب نیز گفتار خداوند در سوره مبارکه احزاب آیه ٤۵ است که خطاب به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: «إِنَّا أَرْسَلْناكَ‏ شاهِداً». ما تو را شاهد تمام صحنه‌های زندگی افراد قرار دادیم. به همین جهت هرگاه در سختی‌های زندگی خسته یا آزرده خاطر شویم این زمزمه در گوش ما نواخته می‌شود «وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا» صبوری کن که در مقابل چشمان ما هستی؛ وضعیت این بنده همانند کسی است که سر خود را درآب فرو برده تا رکورد استقامت در زیر آب را بکشد و کسی که بالای سر او ایستاده مرتب به او می‌گوید: ما به تو توجه می‌کنیم و مدّت زمانی که در آب هستی می‌شماریم، او نیز خرسند از اینکه کسی او را زیر نظر دارد و تلاشش را می‌بیند، تمام توان خود را بکار می‌گیرد تا رکورد بهتری را برای خود ثبت كند 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٦٣ ادامه شرح درخواست عزت معناي سوم عزيز : بي همتايي نادرالوجود تك بودن خدايا تو عزيزي ، مثل و مانند نداري ما را هم تك كن عزيز كن بي همتا كن در مسائل معنوي هميشه درخواست تك بودن داشته باشيم تك بودن يك عرض عريض دارد يعني همه مي توانند در بندگي با خصوصيات و ويژگيهاي مختلف ، تك باشند يكي در مادري يكي در سخاوت يكي در حسن خلق .... خدا هيچ مثلي ندارد بنده هم هر چقدر در مسير بندگي بيشتر تلاش كند ، تك مي شود. مثل فضه ، حبابه ، شطيطه حُر ، حبيب بن مظاهر..... (اينها هيچكدام معصوم نبودند) داد حق را قابليت شرط نيست شرط قابليت داد اوست ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح دعاي سحر ٨٤/٥/٩ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
‏فیلم از طرف zahra
۱۱ 🔹 بیت دوم ✨ *ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون* ✨ *نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا* 🍀 اين ده روزه دنيا مانند افسانه می‌گذرد پس ای يار نيكی كردن در حقّ ياران را فرصت شمار و تا فرصت در دست است احسان کن و احسان را از ياران دريغ مكن! 💢 حافظ با عبارت «ده روزه مهر گردون» از دنیا به یک دوره کوتاه تعبیر کرده است، این زمان ده روزه اشاره به ده مرحله از زندگی انسان دارد. 💠 قرآن در آیات ذیل به زیبایی اشاره به این مراحل می‎‌کند: 🔆 «.. خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ ...»؛ «ما شما را نخست از خاک آفریدیم آن گاه از آب نطفه، آن گاه از خون بسته، آنگاه از پاره‌ای گوشت با آفرینشی تمام و ناتمام، تا (در این انتقال و تحولات قدرت خود را) بر شما آشکار سازیم و (از نطفه‌ها) آنچه را مشیّت ما تعلق گیرد در رحم‌ها قرار می‌بخشیم تا به وقتی معین، آن گاه شما را به صورت طفلی (چون گوهر از صدف رحم) بیرون آریم تا (زیست کرده و) سپس به حد بلوغ و رشد خود برسید....» 📔 سوره مبارکه حج، آیه ۵ 🔆 «ٍثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخا»؛ «او کسی است که شما را از خاک آفرید، سپس از نطفه، سپس از علقه (خون بسته شده)، سپس شما را بصورت طفلی (از شکم مادر) بیرون می‌فرستد، بعد به مرحله کمال قوّت خود می‌رسید، و بعد از آن پیر می‌شوید و (در این میان) گروهی از شما پیش از رسیدن به این مرحله می‌میرند و در نهایت به سرآمد عمر خود می‌رسید؛ ...» 📔 سوره مبارکه غافر، آیه ۶۷ 🔆 «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»؛ «سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته‌]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزی شبیه گوشت جویده شده‌]، و مضغه را بصورت استخوان‌هایی درآوردیم؛ و بر استخوان‌ها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم؛...» 📔 سوره مبارکه مومنون، آیه ١٤ 🔆 «إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا»؛ «و بعضی از شما را به سن انحطاط پیری می‌رسانند که هر چه دانسته همه را فراموش می‌کند.» 📔 سوره مبارکه حج، آیه ۵ 🔆 «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَفَلَا يَعْقِلُونَ»؛ «هر کس را طول عمر دهیم، در آفرینش واژگونه‌اش می‌کنیم (و به ناتوانی کودکی باز می‌گردانیم)؛ آیا اندیشه نمی‌کنند؟!» 📔 سوره مبارکه یس، آیه ۶٨ 🌀 تراب، نطفه، علقه، مضغه و غیر مخلقه، نفخ روح، کودکی و جوانی، دوره پیری و پس از آن نهایت پیری که دوره خمود قوا است (پايان عمر) ده دوره از زندگی انسان است که حافظ از این دوره دهگانه به ده روزه مهر گردون یاد می‌کند. ✍️ و در ادامه می‌فرماید: *«افسانه است و افسون»*؛ «افسانه» یعنی در حد یک قصه است، اثرش را در عالم می‌بینید، «افسون» یک دم است. به سرعت تمام می‌شود. 📌 توصیه حافظ این است: ✨ *نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا* 🔹 *فرصت نيكي كردن به دیگران بسیار زودگذراست، روزگار ما و دوره زندگی‌ما به سرعت به اتمام می‌رسد، فرصت نیکی کردن را غنیمت بدانیم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۵ 💠 *مطالب را توضیح بدهید* ✅ مهارت دیگری از مهارت‌های ارتباط، توضیح دادن است، واقعاً توضیح دادن مطلب یک مهارت است. گاهی ما مردم را مستغنی از توضیح می‌دانیم در حالی که این نگاه در بسیاری از موارد اشتباه است، هرگاه ما در یک وضعیت برای دو نفر، دو شیوه تربیتی متفاوت به کار می‌گیريم حتماً باید توضیح بدهيم که چرا شیوه‌هاي تربيتي متفاوت است، ✍️ مثلاً استادی که اجازه ورود طلاب را بعد از خود به کلاس نمی‌دهد اگر روزی به دليلي طلبه‌ای را اجازه بدهند مي توانند توضيحي براي سايرين داشته باشند 🌀ويا اگر مادری بنا به دليلي فرصت تدارك غذاي مناسب ومطلوب را نداردبهتراست توضيح مختصري براي اعضاي خانواده داشته باشد. 🍀 ادبیات توضیح دادن را در نامه امیرالمؤمنین می‌بینیم، حضرت می‌فرمایند: « أظهر لهم عذرك‏» عذرت را برای انجام هر کاری برای مردم آشکار کن، در توضیح مي توان گفت براي آدم‌ها ارزش قائل شويداين كار به نفع ماست. 💢 *مردم نوعاً از توضیح ابا دارند. گاهی توضیح را مختصر می‌دهند، گاهی چون نیاز به توضیح نمی‌بینند توضیح نمی‌دهند در حالی‌که غافل از آن هستند که اگر توضیح بدهند از پیش آمدن بسیاری مشکلات جلوگیری خواهند کرد.* ✅ اگر توضیحات کافی باشد جایی برای رابطه نادرست افرادباقی نمی‌ماند، اگراشخاص گاهي گمان‌های نادرست درباره ديگري دارند از آن روست که برای کاری که آنها را اذیت مي كند توضیح نمي دهندو یا اگرتوضیح مي دهند کافی نيست . 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com