eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٢۰ 🎯 *مدیریت در گفتار* 🍀 امیرالمومنین علیه‌السلام می‌‌فرمایند: 🔆 «....... بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدْ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» 🔆 «... بلكه همه آنچه را كه مى‏دانى نيز مگو، زيرا خداوند بزرگ بر اعضاء تو چيزهايى را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجّت آورد.» 📗 نهج البلاغه، حكمت ٣٧٤ 💠 در برنامه مدیریت موفق یکی از انواع مدیریت‌ها، مدیریت گفتار است. *انسان باید بتواند زبان خود را اداره و مدیریت نموده تا هر کلامی از آن خارج نشود.* 💢 بعضی گفتارها در عین آنکه دروغ و استهزاء و غیبت و عیب گویی...نیست اما در جای مناسب بکار نمی‌رود و ممکن است به شنونده آسیب وارد نموده و یا خود گوینده را زیر سوال ببرد. در نتیجه به دلیل استعمال نابجا، گوینده مورد عقوبت خداوند سبحان قرار می‌گیرد. 🎯 *در مدیریت موفق، فرد تمام دانسته‌های خود را بر زبان نمی‌آورد حتی اگر آن كلام الهی باشد* زيرا همگان پذيرای آن نيستند کلامی که جزء اسرار الهی است، نباید دیگران از آن مطلع گردند. در عین اینکه آن سرّ درست و به حقّ بوده اما افشاء آن، گوینده را مورد عقوبت قرار می‌دهد. ✅ مدیر موفق بر کلام خود مراقبه داشته و ابتدا هر گفتاری را می‌سنجد، در صورتی که جایگاهش مناسب بود بر زبان می‌آورد. و درغیر این صورت از آن خودداری می‌نماید. 📌 ادامه دارد ... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٢ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ (1) همه حمد و جنس حمد مخصوص خدایی است که خالق آسمان و زمین است قرار دهنده ظلمات و نور است. پس کسانی که کافر شدند از پروردگارشان عدول می کنند. تفسير آيه : ١-بعضی از مفسرین می گویند علت اینکه خدای سبحان خودش به حمد اقدام می کند ، غافل بودن همه مردم از حمد خداي سبحان است . ٢-بعضی ديگر می گویند اگر همه مخلوقات ثناگوي حق هم باشند باز هم خلق عاجز از حمد است نه غافل ، زيرا حمد سپاسی است بر اساس معرفت کامل و معرفت کامل به خدا را فقط خدا به خود دارد به همین جهت تنها خدا حامد خودش است و همه خلق هم که حمد کنند حق معرفت را نمی دانند و حق معرفت صورت نگرفته است. ٣-وقتی می گویند الحمد لله ، يعني حمد برای غیر خدا ممنوع است ما مي توانيم مدح و شکر غیر خدا را داشته باشیم ولی حمد را در غير از خداوند نمي توانيم بكار بريم . ٤-الحمد لله، حمد فقط مخصوص خداست انسان نمی تواند حامد ديگري باشد فقط می تواند حامد خدای سبحان بشود. این مورد را دقت کنید: در حامد بودن ما به عنوان خلیفه خدا حمد می کنیم والا خدا خودش تعریف خودش را می کند و کس دیگری نمی تواند در محضر حق، سپاسي داشته باشد. ٥- اینکه در سوره مباركه نفرمود الحمد الله الذی خلق السموات و الارض و نسبت حمد را به انسان نداد بلکه فرمود الحمد لله ، يعني به صورت مصدر ذکر شده است نه به صورت فعل ، چند دلیل دارد: الف)حمد کار قلب و زبان سخنگوی قلب است. گاهی زبان غافل از قلب است ، در این صورت حمد انسان دروغین می شود در حاليكه حمد کار دل است و جمال جمیل حق به چشم دل مي آيد تا ثناگويي حقيقي واقع شود. و از طرفي خداوند نمي خواهد به بنده اش دروغ آموزش دهد پس می گوید الحمدلله بدون اینکه حمد به انسان نسبت داده شود چون جنس حمد متعلق به خداوند است گر چه از زبان انسان خارج شود. ب) وقتی می گوئیم الحمدلله اعتراف می کنیم که خلق نمی تواند حامد باشد و الا نسبت حمد به او داده می شد، حامد بودن فعل خود خداست و بس. شما می توانید اشكال وارد كنيد كه چرا قران در رابطه با بهشتیها فرموده ( و آخر دعواهم ان الحمدلله رب العالمین)؟ و درخواستشان را با حمد مطرح می کنند در حاليكه شما می گوئید حمد را به غیر از خدا نمی شود نسبت داد؟ در پاسخ عرض می کنم جنبه خلقی بهشتي از بین رفته و او به عنوان خلیفة الله از عهده آزمايش و ابتلا بخوبي برآمده است لذا خدای سبحان او را تحت لواء حمد قرار داده و حمد را بر زبانش جاری کرده است. لسان بهشتی لسان الله است و لسان بهشتی لسان خودش نیست . زبان الهی است که کلام الهی را به نمایش درآورده است. ٦-منتی گذاشته می شود که الحمدلله بر زبان انسان می آید زيرا حمد برای همه خدایی خدا گفته می شود (الحمد لله) نه الحکیم نه قدیر نه علیم در دعاي جوشن كبير هزار اسم خدا وجود دارد اما وقتی می گوئیم لله  همه خدایی خدا در این اسم جمع می شود و ثناگوی همه خدایی خدا، خود خداست. ممکن است ما بعضی از اسامي خدا را ادراک کنیم اما همه خدایی خدا را فقط خودش (هو) می تواند ادراک کند چون کامل مطلق است. حال خدا همه خدایی اش را در بعضی از عناوین و اسماء و صفات معرفی مي کند تا براي انسان هم قابل درك شود. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير سوره مباركه انعام ٩٤/٧/٥ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٥ https://chat.whatsapp.com/A0FBf4BN8T6DfNr60Xlztk پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢۰ 🔆 *«مُشْتَاقَةً إِلَى‏ فَرْحَةِ لِقَائِك‏»* 🔆 «خدایا! من را مشتاق به خوشحالی ملاقات با خودت قرار بده.» ✳️ در مصباح الشریعه از امام صادق علیه‌السلام نقل است كه حضرت می‌فرمایند: 🔆 «اذا دخلت‏ میدان‏ الشّوق فكبّر على نفسك و مرادك من الدّنیا‏»؛ *«‌هر زمان كه در میدان شوق وارد شدی، برخودت و خواسته‌های دنیائی‌ات تكبیر بگو.»* 🔹 گویا در این روایت، مراد از تكبیر، پنج تكبیر نماز میت است. حضرت صادق علیه‌السلام ‌می‌فرماید: زمانی كه مشتاق خدا شدی باید از خودت و خواسته‌هایت چشم بپوش، نمی‌شود هم مشتاق خدا باشی و هم مشتاق خود. 🍀 در ادامه روایت می‌فرماید:‌ 🔆 «و ودّع جمیع المألوفات، و اجزم عن سوى معشوقك‏»؛ *«وقتی مشتاق خدا شدی باید از هر چه كه تو را با خود مأنوس و مشغول می‌كند خداحافظی كنی. باید تنها عزمت، معشوقت باشد و از غیر او جدا شوی.»* 🔹 انسانی كه مشتاق دیدار خداست، صاحب اراده شده و از همتی والا برخوردار است كه حضرت حق لطف كرده و او را مشتاق لقاء خود ساخته. ✨ *«دلبران بر عاشقان از عاشقان عاشق‌ترند»* ✳️ خدای سبحان در بنده‌اش شایستگی و قابلیتی می‌بیند كه اجازه می‌دهد مشتاق دیدار معبودش شود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
دوستان بزرگوار سلام عليكم از يكايك شما عزيزاني كه با انفاس قدسيه ودعاي مستجاب خود جهت رفع كسالت بنده وهمسرم دعا فرموديدصميمانه سپاسگزارم بنده ابداً شايسته اين ميزان ابراز محبت شما بزرگواران نبودم وازخداي سبحان عاجزانه سپاسگزارم كه مارا در سفره دعاي مستجاب شما قرار داد اميدوارم توفيق شكر حضور در اين جمع نوراني را داشته باشم با همه وجود عافيت كامل، عزت دائم و عاقبتِ بخير براي خود وخانواده محترمتان از در گاه ايزد منان خواستارم
٦٨ "ادامه بحث مشيت" امام خميني مي فرمايند: در عالم فقط يك وجود حقيقي است و آن مشيت است ( پيامبر ص)و بقيه موجودات سايه آن وجود مبارك است . به ميزانيكه ارتباط ما با مشيت الهي و وجود مقدس پيامبر ص بيشتر باشد ، سايه وجودي ما هم گسترده تر خواهد شد . خداي سبحان يك جلوه كرد و يك سايه داشت و بقيه مردم تحت كنف و عنايات آن سايه عظيم و گسترده زندگي مي كنند. بنابراين هستي حقيقي همه موجودات در تبعيت از وجود مقدس پيامبر ص است و هر كس تبعيت نكند از حقيقت انسانيت بدور است و فكر مي كند كه هستي و وجود دارد در حاليكه وجودش سراب و نيستي است . قران مي فرمايد: كل شيء هالك الا وجهه همه چيز هلاك و نابود مي شود غير از وجه الهي كه مشيت و پيامبر و آلش عليهم السلام است . قلم انساني كه مي نويسد ، اراده ايكه مي كند ، علمي كه دنبال مي كند ، عبادتي كه انجام مي دهد..... همگي جلوه مشيت الهي و ظهور آنست . در واقع وجود پيامبر ص جلوه گر مي شود كه حركت مثبتي از انسان صادر مي گردد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح دعاي سحر ٩٤/٥/١٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٦ https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢٢ ٢٣-گذشت نكردن و عدم بخشش ديگران يكي ديگر از اشتباهات افراد در زندگي است . نبخشيدن افراد بيشترين آسيب را به خود فرد مي زند چون عفو، موجب جلب رحمت خدا است و كينه و عدم بخشش، انسان را از اين رحمت محروم مي نمايد. عدم بخشش ، همچنين موجب خدشه دار شدن ارتباطات با اطرافيان مي شود در روايت آمده است العفو زكات الظفر بخشش، زكات موفقيت و پيروزي است . وقتي انسان مي تواند بر احساسات غلبه كند ، بخشش هم براي او امكان پذير است . عفو يعني محو كردن يعني تلاش كنيم خطاي ديگران را در ذهن پاك كنيم تا ردّ پايي از آن در زندگي باقي نماند و حتي اگر خطوراتي بطور غير ارادي به ذهن رسيد فوري استغفار كنيم . در روايت مي فرمايد: أغِل تَغل بگذر تا از تو بگذرند اغاله كردن به معني گذشت است عدم گذشت مانع موفقيتهاي انسان مي شود. الكريم يعفوا مع القدره كريم با وجود قدرت مقابله به مثل ، مي بخشد. افضل الاحسان بالعفو بالاترين نوع احسان، بخشش است زيرا خود را از يك بردگي فكري نجات داده ايد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح اشتباهات زندگي ٩٩/٥/٢٩ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٦ https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 *شكر* (ادامه) ✳️ از ویژگی‌های انسان، سپاس‌گزاری در مقابل احسان به نیکی و محبت دیگران است، به گونه‌ای که فطرت سالم یک انسان عاقل اقتضا دارد که حتی در مقابل لطف و محبت زبانی دیگران نیز خاضع گشته و در مقابل، سپاس گزاری کند و اگر در توان داشته باشد، بهتر و برتر از طرف مقابل آن را جبران کند. 🔹 با این مقدّمه، اگر انسان توجه کند که هر چه را از انواع نعمت‌های مادی و معنوی بهره‌مند است، خداوند قادر و حکیم و توانا به او عنایت کرده و لطف و رأفت او بر همه انسان‌ها، حتی افراد بی‌ایمان و پست و شرور در این جهان، نیز جاری است، در مقابل، او تا چه حد باید شاکر و سپاسگزار باشد. 💠 روشن است که شکر و سپاس به درگاه الهی، که بی نیاز از همه مخلوقات بوده و سرچشمه همه کمالات و فیوضات است، با تشکر از دیگران تفاوت دارد؛ زیرا ما نمی‌توانیم الطاف الهی را با جبران محبت همانند تشکر زبانی و عملی که در مقابل اشخاص داریم جبران کنیم، بلکه بهترین راه آن است که طریق شکرگزاری را از وحی و سخنان اولیای الهی و امامان معصوم علیهم‌السلام بیاموزیم. 🍀 امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: *«شکر نعمت، خودداری از گناهان و معاصی است و شکر کامل (یا تکمیل شکر) به این است که فرد "الحمدلله رب العالمین" بگوید.»* تلخيص حوزه نت 🌐 emamraoof.com
۲۳ 💢 *ادامه بحث کبر* 🔹 کبر همیشه مذموم نیست. *گاهی كبر ممدوح محسوب می‌شود*: ✳️ ١- *كبر دربرابر متكبر:* 🔸 این نوع تكبر خود عبادت محسوب می‌شود، آن لحظه كه خود را از دیگران بالاتر دیدیم به لحاظ معنوی هفتاد سال عقب خواهیم رفت. 🔺 گاهی از دست رفتن توفیقات معنوی كه قبلاً از آن بهره‌مند بودیم به جهت لحظه‌ای خود برتربینی ما بوده است. ✳️ ٢- *كبر فقرا در برابر اغنیاء:* 🔸 تكبر فرد فقیر در مقابل كسی كه تمكن مالی دارد به جهت توكل بر خداوند سبحان و تمنای مطلق از او، بسیار ارزنده‌تر از تواضعی است كه اغنیاء به جهت كسب رضایت خداوند در برابر فقراء دارند. 🔺 در متون دینی در مورد كسی كه ارتباطش با دیگران بر اساس درهم و دینار است دوبار صفت ملعون به كار برده شده است. ✳️ ٣- *كبر در هنكام نبرد:* 🔸 این تكبر موجب می‌شود كه رعب خاصی در قلوب دشمنان پدید آید. وقتی خود را در برابر خدا ذلیل نبینیم، پس تكبر كرده‌ایم. 🔺 دلیل سرپیچی از فرمان الهی تكبر است و هر معصیت حاكی از تكبر فرد عاصی است. 🍀 پیامبر اسلام كه خداوند در مورد او می‌فرماید: 🔆 اگر بخواهم تمام دنیا را برای تو از طلا و نقره كنم خواهم توانست، عبودیت محض است. درخت هرچه پر بارتر باشد سربه زیرتر است و رأس این شجره طیبه وجود مقدس رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله است. 📌 ادامه دارد .... 🌐 emamraoof.com
۱۷ ✳️ بحث آداب معاشرت را با روایتی از امام صادق علیه‌السلام پی می‌گیریم 🔰 قبل از مطرح كردن روایت بیان می‌داریم كه به فرمایش حضرت معاشرين ما سه گروه‌اند: 🌀 *دسته‌ اول* کسانی كه مانند غذا هستند و ما مجبوریم با آنها ارتباط داشته باشیم، محتاج آنها هستیم وجودشان در زندگی ما بسیار نافع، ‌لازم و ضروری است نه تنها اثر مخربی ندارد بلكه موجب تقویت‌اند. 🌀 *دسته دوم* كسانی هستند كه ارتباط با آنها موجب ایجاد درد و بیماری است، هرچقدر ارتباط با آنان شدیدتر شود بیماری‌های اخلاقی شدت بیشتری پیدا می‌كند. 🌀 *دسته سوم* كسانی هستند كه درمان درد هستند وجودشان مثل دارویی است كه در هنگامه درمان لازم است ،دارو همیشه لازم نیست اما در هنگام درمان بودنش به شدت ضروری است. 🍀 امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «الإخوانُ ثلاثةٌ: فواحِدٌ كالغِذاءِ الّذی يُحتاجُ إلیهِ كلَّ وقتٍ فَهُو العاقلُ، والثّانی فیمعنَى الدّاءِ وهُو الأحْمَقُ، والثّالثُ فی معنَى الدّواءِ فَهُو اللّبِیبُ.» 🔆 *«برادران سه دسته‌اند: یكى چون خوراك است كه همیشه بدان نیاز است و آن خردمند است، و دومى چون درد است و آن نابخرد است، و سومى چون داروست و آن شخص هوشمند است.»* 📌 ادامه دارد ... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
🕯🕯 ١٨ 🌷 ✳️ همسر شهید باکری در مورد اخــلاق او در خـانه می‌گوید که با وجود همه خستـگی‌ها، بی‌خـوابی‌ها و دویـدن‌ها، *همیشه با حالتی شـاد بدون ابراز خستگی به خانه وارد می‌شد* و 🔸 اگر مقــدور بود در کار‌های خانه به من کمـک می‌کرد؛ لبـاس می‌شست، ظــرف می‌شســت و خودش کار‌های خودش را انجام می‌داد. 🔹 اگر از مسئله‌ای عصبانی و ناراحت بودم، با صبر و حوصله سعی می‌کرد با خونسردی و با دلایل مکتبی مرا قانع کند. 🌐 emamraoof.com
١۹ ♦️ در ادامه بحث آسیب‌شناسی ارتباطات، بحث *عدم رعایت آداب در دوستی‌ها* را پیگیری می‌نماییم که یکی از عوامل آسیب‌رسان ارتباطات می‌باشد. 🍀 امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «ايّاكَ اَنْ تَغْفَلَ عَنْ أَخيك إتَّكالاً عَلي واجِبِ حَقَّكَ عَلَيه» 🔆 *«بپرهيز از اينكه بخواهي غافل شوي از دوستت و مصاحبت به اعتماد حق واجبی که تو بر او داری»* 📘 غررالحکم و دررالکلم، ص ١۶۹ 🍀 امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جایی دیگر می‌فرمایند: 🔆 «تَحَبَّبْ‏ إِلَى‏ خَلِيلِكَ‏ يُحْبِبْكَ‏ وَ أَكْرِمْهُ‏ يُكْرِمْكَ‏...» 🔆 *«دوستى كن بسوى دوست تو تا تو را دوست دارد، و اكرام كن او را تا اكرام كند او تو را...»* 📗 غررالحکم و دررالکلم، ص ٣٢٠ 💠 طبق فرمایش حضرت افراد در اظهار محبت و خدمات رسانی به دوستان خود باید پیش قدم باشند و در این‌امر منتظر طرف مقابل نباشند. 🔹 از سوی دیگر به هر میزان که فرد دوستان خود را اکرام نماید از طرف آنان مورد اکرام واقع می‌گردد. این باور که دوستان قدیمی به دلیل قدمت دوستی نیازی به تکریم و تحویل گرفتن ندارند، تصور بسیار اشتباهی می‌باشد. 🍀 امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایت دیگری می‌فرمایند: 🔆 «بِحُسْنِ المُوافَقَةَ تَدومُ الصُّحْبَة»؛ «با حُسن سازگاری، مصاحبت‌ها ادامه می‌یابد» 📘 غررالحکم و دررالکلم، ص ٢۹۶ ✳️ *نباید انتظار داشت دوستی‌ها بدون رعایت هیچ‌گونه آدابی تداوم یابد، رعایت یک سلسله قوانین و آداب برای پایداری دوستی‌ها ضروری می‌باشد؛ زیرا آفت‌های بسیاری ممکن است سبب آسیب‌رسانی و زوال مصاحبت‌ها گردد.* 📌 ادامه دارد ... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com