٢٠٨
#آداب_الصلوه
"ادامه بحث جايگاه قران "
حَمَله قران جزء عرفاي اهل بهشت هستند البته حمل ، حمل حفظي و قرائت نيست بلكه حمل معارف و علوم قراني است كه جزء اصحاب قلوب و دل بشوند نه اهل ظاهر و لفظ .
قاريان نماز مراتب مختلف دارند :
١-بعضي تمام همشان منوط به زيبا ادا كردن كلمات سوره حمد است البته قرائت براي اين گروه زحمت دارد
اين افراد منتظرند با همين قرائت صحيح مورد اِنعام خزائن غيبي قرار گيرند
ولي آنها حظي از نماز نمي برند زيرا در صورت الفاظ توقف كرده اند و به معنا توجه ندارند.( تلفظ صحيح خيلي مهم است اما غايت نيست )
آنها ظاهرا مشغول ذكر هستند ولي قلبشان توجهي به حضور حق ندارد ، نتيجه آنكه اينها مشغول دنيا هستند.
٢-گروهي كه علاوه بر تلفظ صحيح زباني، قلبشان هم به درك معاني مشغول است
اين گروه هم زبانا و قلبا فقط مشغول صورت نماز هستند.
٣-گروه بعدي در اين سفر روحاني و معراجي حظ ديگري در نظر مي گيرند و مي گويند در قرائت ثناگوي حق هستند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/١٢/٢٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🌑🌑🌑🌑
رحلت خانم فاطمه ام البنين عليه السلام را تسليت عرض ميكنم
اميدوارم به شفاعت بانوي دو عالم خانم فاطمه زهرا سلام الله عليها
حاجات خود را از دست مادر باب الحوايج بگيريد
🏴🏴🏴🏴🏴
نثار روح مطهره ایشان ، سوره فاتحه و صلواتی
عنایت بفرمایید
#مردم_شناسی ۳۹
✳️ *مجاهدان صابر*
🔆 «ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ هَاجَرُواْ مِن بَعْدِ مَا فُتِنُواْ ثُمَّ جَاهَدُواْ وَصَبَرُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ».
🔆 «پس قطعاً پروردگار تو براى كسانى كه پس سختىها (يى كه از كفّار ديدند براى حفظ آيين يا توبه) هجرت كرده وبه جهاد برخاسته وپايدارى نمودند، همانا پروردگارت از آن پس قطعاً آمرزنده مهربان است.»
📔 سوره مبارکه نحل، آیه ۱۱۰
🔹 گروهی از مردم هنگامی كه عرصه را نامناسب میبينند به عرصهی مناسب منتقل میشوند. اگر خُلق یا عقیدهی نامناسبی در خود مشاهده کنند فوراً در صدد انتقال از آن به خلق و عقیده ی مناسب بر می آیند.
🔹 بعد از اين هجرت تمام تلاش خویش را به کار میگیرند تا عقیده و خلق صحیح در آنها نهادینه شود.
✅ صرف مهاجرت از صفات ناشایست کافی نیست بلکه بایستی سعی در جایگزینی صفات شایسته داشت.
💠 *سرمایهگذاری در تثبیت خوبیها دارند. آزار و ملامت اطرافیان هم مانع تثبیت خوبیها در آنان نمیشود.*
✨ بهشت را به بها میدهند نه بهانه.
🔹 در مقابل نفسانیات، و حرف دیگران مقاوماند. و همین مقاومت، آنها را نزد خدای سبحان ارزشمند میکند. «إن الله یحب الصابرین»
✅ *و خداوند سبحان برای این گروه دو کار انجام میدهد:*
🌀 ۱- *برعیوب آنها پرده میاندازد تا غفلتهای ناآگاهانه آنها به چشم نیاید (غفور).*
🌀 ۲- *مقامات وکمالات خاصی به آنها عطا مي كندو از عنایات خويش بهره مندشان میسازد. (رحیم)*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ادب_و_آداب_قرآنی ۲۹
🔆 «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآياتِهِ مُؤْمِنينَ»
🔆 «از (گوشت) آنچه نام خدا (هنگام سر بريدن) بر آن گفته شده، بخوريد (و غير از آن نخوريد) اگر به آيات او ايمان داريد!»
🔹 «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآياتِهِ مُؤْمِنينَ» ظاهر آیه اشاره دارد به این مهم که *خوردنیها قاعده و قانون دارد*. ذبحی که با بسم الله انجام میشود قابل خوردن و در غیراینصورت غیر قابل مصرف است.
🔸 «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ» منظور از ذکر اسم خدا بر طعام این است که آنچه خورده میشود نباید با غفلت باشد بلکه باید حضور منعم را ادارک نمود و باور داشت، نعمتی که از سوی او نازل میشود نه برای حظ نفس بلکه صرفا جهت عبودیت و انجام وظایف بندگی است در این صورت خوردن و آشامیدن نیز عبادت محسوب میگردد.
🔹 «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ» گفتن بسم الله، به هنگام ذبح و خوردن و آشامیدن، *به انسان کمک مینماید خود را در حضور خالق دیده طعامش قوتی جهت طاعت محسوب گردد نه قوّتی برای معصیت.*
🔸 «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ» انسان مجبور به خوردن و آشامیدن است اما جهت اینکه همین امر مادی سبک و سیاق معنوی گرفته سکویی جهت رسیدن به کمالات و فضائلی اخلاقی گردد باید از ابتدا به خدای سبحان توجه داشته با بسم الله شروع شود. در غیراینصورت امری نفسانی محسوب شده رشدی در پی نخواهد داشت.
✨ *خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_زیارت_جامعه_کبیره ۲۶
🔆 *«ذوی النُّهَى»*
🔆 *«سلام بر صاحبان عقل و اندیشه»*
🔹 «ذوی» به معنای صاحب و دارنده است.
🔹 «نُهی» جمع نُهیة به معنای عقل است.
🔸 عرب به آخرین میزان معرفت و شناخت عقل، نُهی میگوید.
💠 *صاحبان نُهیة از بالاترین و متعالیترین مرحله عقل برخوردارند. عقل آنها تنها وسیلهای برای وصل و قرب به محبوب است.*
✳️ صاحبان نُهیة در حقیقت کسانی هستند که سخن و نظرشان فصل الخطاب است.
🌀 در عالم امکان چه کسانی به غیر از حضرات معصومین علیهمالسلام نظراتشان فصل الخطاب تفکر بشریت است.
🔸 در زبان عرب به (برکه آب) نیز منهيه گفته میشود، اگر با این معنا «ذَوِی النُّهَى» را بررسی کنیم باید بگوئیم منبع و مبداء همه تفکرات صحیح انسان، حضرات معصومین علیهمالسلام هستند.
📔 خداوند در سوره مبارکه طه آیه ۱۲۸ میفرماید:
🔆 «إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِأُولِي النُّهى»
🔆 «همانا در آن نشانههایی برای صاحبان خرد است.»
☘️ امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «الْعَقْلُ غِطَاءٌ سَتِير»؛ «عقل پرده ای پوشاننده است.»
📘 الکافي، ج ۱، ص ۲۰
💠 *چنانچه انسان بخواهد از ظلمت منیّت و نفسانیت خویش رها شود و تاریکیهای عالم ماده را در هم نوردد باید که به عقل کلّ عالم، وجود مقدس حضرات معصومین علیهمالسلام متوسل شود تا با مدد گرفتن از آنها از ظلمت و تاریکی رهایی یابد.*
✅ امیرالمؤمنین علیهالسلام عقل را بر دو قسم تقسیم کرده است:
🔰 عقل مطبوع
🔰 عقل مسموع
💢 عقل مسموع اگر در سایه عقل مطبوع نباشد هیچ فایده و ارزشی ندارد.
✍️ شارحین زیارت جامعه در رابطه با سخن امیرالمؤمنین علیهالسلام گفتهاند:
♦️ چنانچه نور خورشید بدون نور چشم باشد فایدهای ندارد.
✅ *عاقل کسی است که از عقل خویش برای بهرهمند شدن از دریای بیکران عقل ائمه اطهار بهره کافی و لازم را برگیرد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#ال_یس ۴۹
🔆 *«اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيثاقَ اللهِ»*
✳️ *«اسیر خدا»*
☘️ زائر با سلام بر میثاقالله، خواهان آنست كه اسيرالله شود، او اسارت در دستان امام زمان عجلاللهتعالیفرجه را خواهان است، زيرا امام جلوه كامل خدوند سبحان است.
💠 *او با رسیدن به مقام تسلیم، ذرهای اعتراض و ناشکری قلبی و لسانی ندارد* در حقيقت «پسندد آنچه را جانان پسندد».
✍️ در حكايات آمده است:
🔸 نوجوانی به اسارت سلطان محمود درآمدو پس از مدتی وزیر سلطان شد. روزی سلطان او را در حال گریه كردن ديد ،علت را جویا شد،اودر پاسخ گفت: مادرم همیشه مرا به اسارت در دستان سلطان نفرین میکرد. به همین دلیل از اسارت سلطان بیمناک بودم. اما از زمان اسارت تنها لطف و مهر سلطان نصیب من شده است. ایکاش این اسارت زودتر برایم رقم میخورد.
🔰 *زائر طالب بودن هميشكی در دستان امام است و این امر با اسارت و پناهندگی به امام محقق میگردد.*
🍃 زائر با این ارتباط، عنوان «ثقه» را میيابد و از هرگونه خیانت و نقصان و كوتاهی رها میشود. دراین مرحله به گفتار و کردارش مُهر ثقه و اعتماد زده میشود.
✨ اگر خواهی آری به کف دامن او
✨ برو دامن از هر چه جز اوست برچین
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com