٢٤٠
#آداب_الصلوه
ادامه بحث الرحمن الرحيم
امام خميني مي فرمايند: اگر مي خواهيد بدانيد كه به اسم رحمت خدا متخلق هستيد يا خير، توجه كنيد آيا همه بنده ها را دوست داريد؟ با چشم لطف به همه نگاه مي كنيد؟
انبياء همه را دوست داشتند و شما هم بايد اينچنين باشيد.
انبياء دو نظر داشتند:
سعادت جامعه
سعادت فرد
و قوانيني هم كه در اسلام تأسيس شده هر دو سعادت را در نظر گرفته است و از طرفي قوانيني كه وضع شده بر اساس تربيت نفوس بوده است
پس اگر چنين است فرد نبايد فداي مصلحت جامعه شود و بر عكس .
پس اگر فرد زاني و اهل فحشا و خلاف ، كه معصيتش به نفع جامعه نيست ، مجازات كنيم با ديد رحمت خدا سازگار است و به نفع جامعه و به نفع خود فرد اقدام كرده ايم زيرا بودن او در جامعه باعث تحريك آن به آن غضب خدا مي شود و جاري شدن حد بر خلافكار، موجب مي شود تا حدودي از عذاب اخروي او كاسته شود
بنابراين رحمت مربي اقتضا مي كند كه اين فرد حد بخورد تا خودش و ديگران دنبال خلاف نروند.
پس شمشيري كه پيامبر ص به گردن بني قريظه مي زند مصداق رحمت خداي سبحان است نه غضب خداوند.
نتيجه آنكه يكي از مصاديق رحمت خدا اينست كه خير و صلاح همه را طالب باشد يعني جامعه و فرد سعيد بمانند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٥٦
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تسليم
نزديك ترين و سالم ترين راه نجات اينست كه انسان چه در گفتار و چه در افعالش تسليم پيامبر (ص) يا حضرت وليعصر (ع)باشد و اگر مدح و ثناي حق را مي گويد با زبان آنها مدح و ثنا بگويد و اگر افعالي انجام مي دهد به تبع افعال آنها باشد
به ميزانيكه تسليم ما كامل تر و خالص تر باشد طريق سلوك را راحت تر سير مي كنيم و اگر در روايات گفته شده است اميرالمومنين (ع) نماز مومنين و صراط مستقيم است يعني مومن پشت سر امام بايد سلوك داشته باشد.
حضرت امام خميني به واژه استسلام اشاره مي كنند يعني اظهار اطاعت و تسليم شدن كه واژه مقابل آن استكبار يعني تمرد و نافرماني است .
سپس ادامه مي دهند كه وقتي قلب از هر آفت باطني ريا و شرك و بخل و حرص و حسد... سالم باشد در اين صورت خداي سبحان را مي يابد و وقتي خدا را يافت تسليم او مي شود .
ماذا وجد من فقدك و من الذي فقد وجدك
اگر كسي تو را يافت چه چيزي را از دست داده است و اگر كسي تو را از دست داد چه چيزي را يافته است ؟.
وقتي كه قلب تسليم خداي سبحان شد اين سلامت در اعضاء و جوارح او از طريق اجراي طاعت نمودار مي شود
وقتي قلب سالم شد در ظاهر فرد انقياد و خضوع ملاحظه مي شود (استسلام)
حضرت امام معتقدند مشاهده نشدن طاعت در زندگي ظاهري افراد علامت تسليم نبودن قلب آنان در مقابل حق است .
بالعكس اگر قلب معيوب شد گرفتار خود بزرگ بيني و خودخواهي و غرور و كبر شد در اين صورت اين بيماري در ظاهر او نيز مشاهده شده و مستكبر است.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٩/٨/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٩
https://chat.whatsapp.com/KYQlDXg3lyp7GPPZ5ywADF
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
☝️مفتی اعظم اهل سنت در آمریکای لاتین: آیت الله خامنه ای یک سروگردن از تمام سیاستمداران جهان بالاتر است
🔹"شیخ عمران حسین" مفتی اعظم حنفی ها در آمریکای لاتین و نویسنده معروف جهان اسلام در سخنانی به تعریف و تمجید رهبر ایران پرداخت و گفت:
🔹"ایران به دلیل داشتن چنین رهبری به درستی در برابر ظالمین جهان به سرکردگی آمریکا ایستاده است"
☝️☝️☝️⭕️متن فتوای مقام معظم رهبری که به تازگی منتشر شده است
در هر صورت وظیفه شما رأی دادن به اصلح است.
#انتخابات_۱۴۰۰
#مردم_شناسی ۵۷
💠 *«شتابندگان به سوی حق»*
🔆 «وَجَاء مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ»
🔆 «و [در اين ميان] مردى از دورترين جاى شهر دوان دوان آمد [و] گفت اى مردم از اين فرستادگان پيروى كنيد.»
📔 سوره مبارکه یس، آیه ۲۰
✅ *برخی از مردم، شتابان به سوی حق میروند.* هم از نمایندههای حق تبعیت دارند و هم دیگران را به تبعیت حق دعوت میکنند. علاوه بر اینکه برای رسیدن به حق شتاب دارند، مایلند با ملاطفت دیگران را هم به حق دعوت کنند. معرفتی کسب کردهاند و میخواهند همه از این معرفت بهرهمند شوند.
💢 از قوم تکذیب کننده کنارهگیری دارند و همین دوری موجب میشود از سلامت فکری بهرهمند باشند. زبان بسیار محبت آمیزی دارند و نسبت به قوم خود بسیار دلسوز هستند.
✅ *بسیار تلاشگر هستند.* از همهی توان خود برای تبلیغ و هدایت اطرافیان استفاده میکنند و نسبت به دیگران مسامحهکار نیستند. تلاشگری جزء خصیصههای ظاهر و نمایان آنهاست.
🔹 ادبیات مذاکره و گفتمان دارند و نه تنها به سرزنش قوم خود که مکذب بودند نمیپردازند، بلکه با لسان محبتآمیز آنها را به حق دعوت میکنند. و پیام خود را بسیار رسا اعلام میکنند: «یا قوم اتبعوا المرسلین»
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
شرح_زیارت_جامعه_کبیره ۳۸
🔆 *«وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى»*
🔆 *«(سلام بر) حضرات معصومین (که) بهترین دعوت كنندهگان به سوی خداوند سبحان هستند»*
🔸 دعوتی كه از سوی آنها صورت میگیرد همیشگی، پایدار است.
🔹 این مداومت را ما با توجه به عبارت داعی الله در زیارت آل یس عرض میكنیم، داعی، اسم فاعل است و در زبان عرب از اسم فاعل ارادهی حال و آینده می شود یعنی كسی كه در هر حال، دعوت كننده است و چون انسان ذاتاً كمال طلب است در هر حال به سوی نور كمالی خویش چون ذره به سوی خورشید در حركت است.
✳️ *لذت مورد خطاب واقع شدن*
🔰 هر كس كه دعوت حضرات معصومين را مي پذيرد ،مادام خود را مخاطب فراخوان آنان میبیند، هرگز احساس ملالت و خستگی بر او عارض نمیشود، زیرا دعوت به سوی همهی خدایی خدا دعوتی شیرین و روح افزاست.
✍️ شارحین زیارت جامعه نیز لذت در فراخوانی را صدا زدن به سوی ولایت اهل بیت دانستهاند. گویا این بزرگواران در جایگاه ولایی خویش همه را به سوی مقام ولایت دعوت میكنند و مدام در این فراخوان برای دعوت شونده جذبه ایجاد میكنند.
🔸 دعوة و دعا نیز هم ریشهاند اما در لغت عرب دعا مطلق خواستن است و دعوت امری اعتباری است.
✳️ *ضیافتی خاص*
🔹 شما حضرات معصومین در این دعوت، ضیافتی خاص برپا كردهاید و همه را به نیكوترین مهمانی فرا میخوانید.
🔸 مهمان این ضیافت از سایر افراد ممتاز میشود و این امتیاز توسط شما به دعوت شدگان آن مجلس عطا میشود. عجب ضیافتی با دعوت شما برپا میشود. صاحب خانه خداست كه با تمام خدایی خویش پذیرای مهمان است.
☘️ *داعی وجود مقدس شما حضرات معصومین هستيدكه مظهر كمال و جمال حضرت حقاید و مهمان بندهی حقیر كه به دعوت شما از زمین وجودی خویش فاصله میگیرد و در عرش مهمان ضیافت خاص حضرت حق میشود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com