#مردم_شناسی ۶۰
💠 *«خضوع کنندگان در برابر حق»*
🔆 «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»
🔆 «[آيا چنين كسى بهتر است] يا آن كسى كه او در طول شب در سجده و قيام اطاعت [خدا] مىكند [و] از آخرت مىترسد و رحمت پروردگارش را اميد دارد بگو آيا كسانى كه مىدانند و كسانى كه نمىدانند يكسانند تنها خردمندانند كه پندپذيرند.»
📔 سوره مبارکه زمر، آیه ۹
✳️ *قنوت، خضوعی است واضح وآشکار، یعنی به نمایش گذاشتن بندگی با اعضا و جوارح.*
🔹 اولین خصوصیت این گروه آن است که در مقابل اراده و احکام الهی خضوع دارند. مطیعاند و واجبات الهی را اقامه میکنند. با تمام آداب قیام به خدمت گزاری دارند، نه از روی تکلیف.
✅ *خدمت گزاری واقعی و حقیقی همراه با معرفت قلبی و با میل و رغبت است.*
🔸 این گروه از مردم نگران آخرت خود هستند، درطول شب عبادت میکنند تا روز را خوب بندگی کنند.
🔸 به رحمت خدا امیدوارند و یقین دارند که این مربی کمالات و رشد خاصی نصیب آنها میکند و می دانند که رشد خاص نیازمند خدمت خاص است.
💠 *در حقیقت چنین افرادی عالمند؛ زیرا نشانۀ عالم خضوع و قیام شبانه است.*
🍃 عالم هم نگران پایان کار خود است و هم امیدوار به رحمت حق. اگر کسی علم به خدا دارد خضوع هم دارد. هم در حضور بندگی می کنند و هم در انجام وظایف بندگی خود را نمی بینند.
✅ *علم بالاترین پاداش و لطف خدا به مومن است.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٢٤٥
#آداب_الصلوه
ادامه شرح بسم الله…
امام مي فرمايند طبق توضيحات قبل ممكن است شبهه اي پیش آید که اگر در بسم الله، من علامت خدا هستم پس به اسم خودم شروع میکنم؟
پاسخ مي دهند: خير همه کثرات در یک علامت کامل خدا غرق میشوند، همه علامت هستیم ولی همه این علامت ها وقتی به علامت کامل برسد که وجود مقدس پیامبر خاتم است،ديگر از علامت ها نشاني باقی نمیماند، دانه دانه ي کثرات که به وحدت برسند، آن علامت اصلي كه جامع همه کمالات و خیرات است و همه در آن محو میشوند، باقی میماند.
مثنوي در داستان دقوقی و در شرح نماز مي گويد:که بنده شروع کرد به تعریف خدا بعد خجالت کشید و رفت به رکوع و خدا گفت سرتو بلند کن باید حساب کتاب پس بدهي! باز از خجالت به سجده مي افتد و مي گويد : آخر من چه حسابی و کتابی پس بدهم؟ خدا بلندش میکند و مجددا مي فرمايد: حساب کتاب پس بده باز عبد ازخجالت به سجده مي افتد، مجددا خدا بلندش میکند، بنده میبیند هیچ چاره ای ندارد، بلند میشود میگوید: «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله» میبیند تنها کسی که میتواند دامنش را بگیرد و عاجزانه درخواست كند که تو بیا و حساب کتاب مرا پس بده فقط پیامبر صلي الله عليه و آله است و او هم چون «رَحْمَةً لِلْعالَمين» است با عبد مواجه میشود و عبد مي گويد:خودت به داد من برس خودت پرونده من را بخوان من چيز با ارزش و قابل ارائه ندارم.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢١
https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#زیارت_جامعه کبیره ٤١
🔆«وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى»
«(سلام بر ) حضرات معصومین (که) حجتهای خدا بر اهل دنیا و آخرت هستند»
✍️ائمه عليهم السلام نه فقط براي اهل دنيا بلكه برای اهل آخرت نيز حجت اند
🔅قرآن كريم مي گويد :
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداکُمْ أَجْمَعینَ
📒سوره انعام آیه ١٤٩
🔆" بگو خداوند دلائل صحیح و روشن در زمینه توحید و یگانگی خویش و همچنین احکام حلال و حرام اقامه کرده است،هم به وسیله پیامبران خود و هم از طریق عقل، به طوری که هیچگونه عذری نيست.
📔تفسیر نمونه، ج6، ص: 24 تا ص 26
✳️شما حضرات معصومين دليل بليغ و رساي خداي سبحان هستيد كه خداوند بر موجودات زمین و آسمان با وجود شما احتجاج میکند.
◀️اگر سؤال شود آيا حضرات معصومین هم برای اهل دنیا حجت هستند و هم برای اهل آخرت؟ پاسخ داده میشود که حضرات معصومین برای اهل دنیا به گونهای خداوند را اثبات میکنند و برای اهل آخرت به گونهای دیگر . در حقیقت باید گفت: این بزرگواران برای اهل آخرت حجت هستند زیرا دنیا ظرف تجلی انوار وجودی آنها نیست.
🔆حجت بودن ائمه بر اهل دنیا روشن است اما برای اهل آخرت واضح تر است، دنیا محل تجلی کامل ائمهی اطهار نیست و ظهرر كامل حجت آنها در قیامت است .
✅فردي میگوید از امام صادق(ع) از تفسیر آیهی شریفهی «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» پرسیدم.
◀️حضرت در پاسخ فرمودند:« َنحْنُ الْأُمَّةُ الْوُسْطَى وَ نَحْنُ شُهَدَاءُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ حُجَجُهُ فِي أَرْضِهِ » ما اهل بیت، امة وُسطی هستیم و ما شاهدان بر مردم در روی زمینيم .
✅و از قول خدای متعال كه مي فرمايد «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ» سوال نمودم.
◀️حضرت فرمودند:« إِيَّانَا عَنَى خَاصَّةً فَقَالَ (ع): هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ فِي الْكُتُبِ …» مقصود از ملت ابراهیم، ما هستیم و روز قیامت رسول خدا در آنچه به ما رسانده است از طرف خدا شاهد بر ما خواهد بود و ما شاهدان بر مردم خواهیم بود پس کسی که ما را در دنیا تصدیق کند ما او را در آخرت تصدیق مینماییم و هر که ما را در دنیا تکذیب نماید او را در آخرت تکذیب خواهیم نمود. و چگونه در آخرت حجت بر خلق نباشد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#آداب _ نهج البلاغه٢
💠آداب برخورد با مصيبت ها
🔆مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ، ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِكِبَارِهَا.
🔅هر کس مصیبت کوچک را بزرگ بشمارد خداوند او را به مصيبت هاي بزرگترآزمایش می کند .
حکت ۴۴۰ نهج البلاغه فيض الاسلام
☝️گرفتاریها نباید بزرگ نمایی شودتا مصیبتی از شدت سختي غیر قابل وصف قلمداد شود زیرا آنچه برای ما سخت است برای دیگری طاقت فرساو براي گروهي ديگر سهل و آسان است.
✅ در هنگام مواجهه با مشکلات باید بدانيم ممكن بود شرایط سخت تر شود همانطور که براي گروهي شرايطي سخت تر وجود دارد .
◀️هركس مشکلات خویش را بزرگ جلوه دهد مرتکب بی ادبی شده و مورد عتاب خداوند قرار می گیرد .
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#آل_يس١٨١
"وَ نُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ»
🔹نصرت» به معنی یاری رسانی است.
«مُعَدّة» یعنی مهیا و آماده.
✅زائر آل يس در اين فراز اعلام مي كند آماده ياري رساندن به مولاي خويش است و
نفس، جان و مال خود را آماده کرده تا به یاری مولاي خويش بشتابد.
✅سخن از ياري همگاني و جمعي نیست هرکس خودش به تنهايي با امامش سخن مي گويد، سخن از کمک های ما نیست بلكه سخن از نصرت من است
با توجه به اين فراز هيچ كس گمان نمي كندكه نفعي براي امامش ندارد هركس قادر به ياري رساندن به امام خويش است و وظیفه دارد امامش را یاری كند و این تکلیف از دوش کسي ساقط نيست.
🟩در روايت آمده است :کسی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و عرض کرد: ای فرزند رسول خدا! من از نظر بدنی عاجز هستم و نمي توانم شما را یاری نمایم و هیچ کمكي به شما كنم، غير از اینکه از دشمنان شما برائت و بیزاری جویم و بر آنها لعنت فرستم، پس حالم چگونه است؟ امام فرمودند: حدیث کرد مرا پدرم از پدرش از جدّش رسول خدا که فرمود: هر که ضعیف باشد از یاریرسانی به ما اهلبیت، پس لعنت فرستد در خلوتگاههای خود بر دشمنان ما. خداوند صدای او را از تمامی سرزمینها به عرش خود میرساند.
◀️این کمترین یاریای است که محبّ امام میتواند انجام دهد و منظورِ امام صادق علیه السلام آن است که یاری به هر صورتی که ممکن است، رسانده شود و محب، خود را در یاری رساندن آماده کرده باشد.
[1] بحارالانوار، ج 27، ص 223.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com