eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۸ 🔆 «مُولِعَةً بِذِکرکَ وَ دُعائِک» 🔆 «خدایا، نفس مرا طوری قرار بده که حریص به ذکر و دعای تو باشد.» ✍🏼 «مولعة» بر وزن اسم مفعول به این معناست که حرص به دعا و ذکر در نفس نهادینه شود، هیچ زمانی از دعا و ذکر خسته نشود و هر چقدر به سراغ دعا و ذکر می‌رود، عطش او مضاعف شود. 🔰 زائر با واژه«مولعة» بیان می‌کند: خدایا! در این مسیر بندگی ذکر را از خود نبینم و به این باور برسم که تحت جذبه و مغناطیس توحیدی بی‌اختیار عاشق ذکر و دعا شده‌ام. 🍃 امام سجاد علیه‌السلام در مناجات خمس عشر می‌فرماید: 🔆 «‌الهی اِلیکَ اَشکُو نَفسی...» 🔆 «خدایا از نفسم که ولع و حرص به معصیت دارد و تحت جذبه معصیت قرار دارد و دائم می خواهد نافرمانی کند به تو شکایت می‌کنم.» 💎 امام سجاد علیه‌السلام آموزش می‌دهد که زائر دست به دعا بلند کند و از خداوند تقاضا کند: خدایا! نفس مرا تحت جذبه‌ای قرار بده که جذبه‌های دنیا، شیطان، گناه و غفلت در آن نفوذ نکند و جذبۀ ذکر و دعا، نفس را پوشش دهد. 🔷🔹 زائر در این فراز می‌خواهد نفسش بر دو امر حریص باشد: 🔹١. حریص به ذکر خدا؛ یعنی بندگی عاشقانه و خستگی ناپذیری؛ 🔹٢. حریص به ذکر عاشقانه و در حضور. 🔰 *درخواست‌های زیارت امین الله کیفیت زندگی زائر را تغییر می‌دهد* چرا که از امیر المومنین علیه‌السلام روایت شده است: 🔆 «فِی الذِّکر حیاةُ القُلوب» 🔆 «در ذکر و توجه به خداوند دل انسان زنده می‌شود.» 🍃🔸 زائر در هنگام ذکر و توجه به خداوند از مرگ و غبار وجود و قلب رها می‌شود؛ بنابراین شدت و اشتیاق ذکر را از خداوند درخواست دارد تا مورد توجه خاص خداوند قرار گیرد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
# حدیث روز ❇️«پیروی از اسوه در مرحلۀ عمل» 🔸🔸امت پیامبر در بُـعـد عـمـلی نـیز باید همه کارهای ریز و درشت خود را با معیارهای نبوی بسنجند و هـیـچ عـمـلی را خـارج از چـارچـوب اسـلام انـجام ندهند. امام صادق علیه‌السلام در این باره فرمود: 🔅«حَلالُ مُحَمَّدٍ حَلالٌ اَبَدا اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ وَ حَرامُهُ حَرامٌ اَبَدا اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ لایَکُونُ غَیْرُهُ وَلا یَجیی ءُ غَیْرُهُ» ☀️«حـلال حـضـرت مـحـمـد صلی‌الله علیه و آله تا روز بازپسین ابدی است؛ چنانکه حرام او نیز تا رستاخیز نارواست؛ غیر از آن نیز وجود ندارد و نخواهد آمد.» ✍️آن حضرت به تصریح قرآن مجید در صراط مستقیم الهی حرکت کرد و هیچ کاری را جز در راستای اراده و رضای خدا انجام نداد« إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ. عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» « تو قطعا از فرستادگان در راه مستقیم هستی.» 📔سوره یس، آیه ۲ و ۳ 🔺و کمترین انحراف از راه آن حضرت، لغزیدن از صراط مستقیم الهی است. 📚حوزه.نت ‏ 🌐 emamraoof.com
# کعبۀ مستور ۲۰ 💢«عروس سوره هاي قرآن» ❓از امام صادق علیه‌السلام سوال شد: آیۀ 🔅«فبایِّ آلاء ربِّکما تُکذِّبان» 🔅«کدامین نعمت پروردگارتان را تکذیب می‌کنید؟» که خداوند در سوره الرحمن هنگامی که نعمات خود را برمی‌شمارد بارها آن را تکرار می‌کند، به چه معناست؟ ✍️امام پاسخ داد: «فبایِّ الّنعمتَین تکفران؟! بمحمدٍاو بِعَلِیٍّ؟» «کدامین نعمت خدا را نادیده می‌گیرید؟ نعمت وجود محمد یا نعمت وجود علی را؟!» 📔تفسير القمی، ج‏ ۲، ص۳۴۴ 🔹می‌دانیم«کفر» به معنای نادیده گرفتن نعمات خداوندی است که در قرآن‌كريم بارها در مقابل«شکر» به کار رفته است. 🔸🔸مولای مهربانم! اين چه نعمت عظیمی است كه خداوند سبحان بعد از هر يك از نعمات ظاهري آن را به ما متذكر مي‌شود؟ 🔸چه بسا به جهت اين جلوه‌گري خاص از نعمات خداي سبحان است كه سوره الرحمن را عروس سوره‌هاي قرآن مي‌نامند. گويا نعمت نبوت و امامت به چشم آمدني‌ترين نعمت خداوندي و پشت پردۀ همۀ نعمات ظاهري است. کاش همواره به یاد اين نعمت بزرگ در جواب خداوند سبحان از دل و جان بگویم: 🔺«لا بشئ مِن آلائکَ ربِّ اُکَذِّب» 🔺هرگز در زمرۀ تكذيب كنندگان نباشم، 🔅بلكه از مصدّقين نعمت ولايت به شمار آيم، آن را در پس هر نعمت ظاهري ببینم ، عزيز بشمارم و شكر آن را به جاي آورم. 📔«گزیده‌ای از کتاب کعبۀ مستور، اثر استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
البلاغه ۱۴ 💠 *راهکار مصونیت از آسیب‌ها* 🔆 «وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ» 🔆 «و كسى كه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است.» 📘حکمت ۸۹ نهج‌البلاغه ◀️ راهکار مصون ماندن از آسیب‌های اعتقادی و اخلاقی آن است که *در خلوت به محاسبۀ خود بپردازیم و اعمال خود را بسنجیم و خود را پند دهیم.* 🔷 به میزانی که خودمان از خود غلط‌گیری داشته باشیم و خود را به خوبی‌ها امر کنیم و از بدی‌ها احتراز داشته باشیم، از غلط‌گیری دیگران بی‌نیاز خواهیم بود. 🔷 اگر در خلوت خود معتقد باشیم که ما از خود هیچ نداریم و هر آنچه داریم، لطف الهی و امانتی در دست ماست، در معرض چشم دیگران قرار نمی‌گیرد که زمینۀ آسیب به آن فراهم شود. 🔶🔸 علما می‌گویند دو زمان برای مراقبه داشته باشید: 🔸۱. بین‌الطلوعین برای بررسی خطاهای دیروز؛ 🔸۲. هنگام خواب برای پرداختن به عملکرد روزانه، اگر عمل مثبتی در آن مشاهده کردید، شکر آن را بجای آورید و برای منفی‌ها هم استغفار کنید. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
۱۲۳ 💠 *یالطیف* ✳️ یکی از جلوه‌گری‌های لطیف بودنِ خدای سبحان این است که بیش از مقداری که انسان تأمین می‌شود در اختیار او قرار می‌دهد و کمتر از طاقت از او تکلیف را طلب می‌کند. 🌀 برای مثال شاید روزانه بتوانیم صد رکعت نماز بخوانیم؛ اما میزان طاعتی که خدا از ما خواسته است، کمتر از توان ماست. بیش از نیازمان به ما لطف می‌کند، کمتر از طاقت انتظار دارد. 🔶🔸 اگر در میان بندگان، جلوۀ این نام باشیم، باید خدماتی که به دیگران می‌دهیم فراوان و وظایفی که از آنها طلب می‌کنیم، اندک باشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
جدول زمانی خورشید گرفتگی امروز و اوقات مربوط به زمان وجوب و قضای نماز آیات 🔓وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی الف) ابتدای وقت آن -از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) ب) انتهای وقت آن -بنا برا حتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی) -وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم) 💡 اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با چه نیتی بخواند؟ -باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -نیت ادا مانعی ندارد. (آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) 📚آدرس: توضیح المسائل مراجع ،ج1 ،م 1495، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067. توضیح المسائل مراجع ،ص 815 ،م 1496- تحریر ،ج1 ، ص 192 ،م 4 – عروة الوثقی،ج1 ، ص618 ،فصل فی صلاة الایات،
◾️رحلت عالم فاضل و پرهيزگار آيت ‏اللَّه "ميرزا جواد آقا تهراني" (1368 ش) ✍ آيت‏ اللَّه ميرزا جواد آقا تهراني در سال 1283ش (1322ق) در تهران به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي در تهران و قم، راهي نجف اشرف گشت و از محضر اساتید وقت كسب فيض نمود. او پس از دو سال توقف در نجف به تهران بازگشت و پس از مدتي در مشهد از درس بزرگان عصر خود بهره برد تا به مقامات والا در علم و اخلاق دست يافت. ✅ بُعد اخلاقي اين عالم رباني، نسبت به همه خصوصيات برجسته و ممتازي كه داشت، بيشتر نمود پيدا كرده بود. وي در مسائل اجتماعي و گره‏ گشايي و حل و فصل كارهاي مردم نيز بسيار كوشا بود و در اين راه تلاش وافري از خود نشان مي‏ داد. ✅آيت‏ اللَّه تهراني در دوران دفاع مقدس، با وجود كهولت سن، بارها در جبهه‏ هاي نبرد شركت نمود و روحيه‏ اي بسيار قوي و نشاط بخش در رزمندگان ايجاد مي‏ كرد. از اين استاد اخلاق آثاري برجاي مانده كه فلسفه بشري و اسلامي، ميزان المطالب در 2 جلد و آيين زندگي و درس‏هاي اخلاقي از آن جمله‏ اند. ✅ سرانجام اين عالم عامل در سوم آبان 1368ش برابر با بيست‏ وسوم ربيع‏ الاول 1410ق در هشتاد و پنج سالگي در مشهد مقدس جان به جان آفرين تسليم كرد و در همان شهر به خاك سپرده شد.