eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۳ 🔆 *«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‌»* 🔆 «(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما.» 🍃◽️ *درخواست می‌کنیم کمالات ما در گذر روزگار گرفتار فرسایش و ریزش نشود،* بلکه علی‌الدوام فضائل زیادی نصیب ما شود و سیر ما رشد صعودی داشته باشد. ✍🏼 اگر «اهدنا» به معنای «ثبتنا» باشد همه ما *مصون ماندن از نقصان را درخواست می‌کنیم.* 🔰 یکی از مفسرین می‌فرماید: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم» یعنی خدایا، ما را در مسیری راهبری کن که فقط در خدمت تو باشیم، نه فقط اطاعت، خدمت، علاوه بر آن توانمندی در خدمت و اطاعت هم داشته باشیم. ❇️ گاهی اوقات با میل و رغبت می‌خواهیم کاری انجام دهیم؛ اما در نهایت از انجامش ناتوانیم و تلاش ما به جایی نمی‌رسد. 🍃◽️ خدایا، ما می‌خواهیم دائم در محضرت باشیم و یقین داریم وقتی بندگی ما در محضر تو عاشقانه باشد، انواع ارزاق دیگر را هم بی‌دریغ در اختیارمان قرار می‌دهی رزق توفیق، رزق ترک معصیت، رزق حیات طیب، رزق شهادت و... ✨ *خدایا تو خدایی و رب؛ اما من خدمتگزارم، و ربّ عنایت خاص به خدمتگزارش دارد.* 🔶 گاهی اوقات ما انتخاب‌های زیبا داریم؛ ولی در میان راه گرفتار غفلت می‌شویم و *با گفتن « اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم» درخواست می‌کنیم خدایا، ما را در راهی قرار بده که آغاز آن با تو و نیمه‌اش هم با تو و پایانش هم با تو و با خالصانه طی شود.* 🔸 در این‌صورت نسیانی در کار نخواهد بود؛ زیرا او که ما را می‌برد همه جا همراهمان هم می‌شود: «هُوَ مَعَکُم اَینَ ما کُنتُم» 🔸 *وقتی او ما را ببرد، هیچ کجا کم نمی‌آوریم عاجز نمی‌شویم، جاهل نمی‌مانیم و هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۹۴ 🔆 *«مَحبُوبةً فی اَرضِکَ وَ سَمائک»* 💎 زائر در زیارت امین الله به گنجینه بی‌پایان توانمندی‌های وجود خود واقف می‌شود و از خداوند درخواست می‌کند که با وساطت امام این توانمندی‌ها به ظهور برسد؛ چرا که دفن این خزائن الهی انسان را در زمرۀ ظالمین به نفس قرار می‌دهد. 🔰 زائر در این فراز از زیارت، عاشقی دائم اهل بیت و خوبان عالم را خواستار است و می‌خواهد عاشقی و محبوبیت او همراه با یکدیگر باشد؛ یعنی هم محب باشد و هم محبوب و عرصۀ محبوبیت او در تمام آسمان و زمین گسترده باشد. ◀️ *گفتنی است هر خدمات‌رسانی به دیگران باعث محبوبیت فرد می‌شود؛ چرا که « الانسانُ عَبیدُ الاحسان» احسان و خوبی چشم همه افراد را پر می‌کند و هر خیر‌رسانی و احسان اسارت دیگران را به همراه دارد.* 🔰 زائر در این فراز بیان می‌دارد که خدایا، قابلیت خیررسانی خالصانه را خواستارم تا محبوبیت فراگیر و مستمر ایجاد شود. 💎 *البته نیت خالصانه در احسان و خیررسانی نقش عمده‌ای دارد؛* زیرا معامله با خداوند کار فرد را چندین برابر به ظهور می‌رساند؛ اما اگر نیت خالصانه حاکم نباشد کار فرد مقطعی و گذرا خواهد بود. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام☝️
☝️☝️کتاب مفاتیح الحیات علامه جوادی آملی در مورد شب یلدا و فال حافظ
📌🔘 متن شبهه: چرا وقتی روایتی را قبول ندارید می‌گید صحیح نیست؟ از کجا می‌فهمید یک روایت صحیح است یا نه؟؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ بر اساس توصیه قرآن کریم، بایستی در خصوص خبری که از جانب افراد به ما می‌رسد تحقیق شود و ببینیم اگر راوی خبر، دروغ‌گو یا فاسق است، بدون تحقیق و تبیین به گفته‌های او اعتنا نکنیم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» (حجرات/۶) 2️⃣ علاوه بر اینکه ذاتا نمی‌توان بر اخبار دروغگویان اعتماد کرد، دشمنان ائمه اطهار علیهم السلام به طور خاص تلاش داشتند تا با دروغ بستن به اهل بیت، آن‌ها را در نزد مردم بدنام کرده و پیروان آنها را نیز سردر گم و گمراه کنند. به همین دلیل امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: «ما خاندانی راستگو هستیم که همواره دورغگویانی بر ما افتراء می بندند تا سخن راست ما به وسیله دروغ آنان نزد مردم بی اعتبار شود!» (عوالم العلوم ج۲۰ ص ۱۱۴۹) 3️⃣ همچنین زیاد بن ابی حلال می گوید: قصد داشتم از حضرت در مورد احادیث و کارهای عجیب «جابر بن یزید جعفی» سوال کنم که ناگهان بدون اینکه سوالی بپرسم خود حضرت فرمودند: خدا رحمت کند جابر بن یزید را، او همواره احادیث ما را به درستی نقل می کند، اما خدا مغیرة بن شعبه را لعنت کند که بر ما دروغ می بندد!! (بصائر الدرجات، ج۱ ص ۲۳۸) 4️⃣ بر همین اساس، از زمان خود ائمه اطهار علمی به نام شکل گرفته که به توصیف اشخاص از حیث وثاقت یا عدم وثاقت آنها می پردازد. یعنی معلوم می‌کند که به کدام راوی می توان اعتماد کرد و به کدام راوی نمی توان. 5️⃣ این پایان کار نیست و لازم است رابطه این حدیث را با سایر احادیث مورد سنجش و بررسی قرار داد. زیرا روایات (همانند هر مجموعه سخن دیگری) مفسر یکدیگر به شمار می‌روند. توضیح اینکه اگر شما بشنوید که کسی می گوید: «شهر خراب شده است» به احتمال زیاد گمان می‌کنید که مثلاً زلزله‌ای آمده و تمام خانه‌های آن را تخریب کرده است. اما وقتی سخنان قبل و بعد او را در نظر بگیرید و ببینید که این شخص دغدغه های فرهنگی دارد و نگران ارزشهای اسلامی و انسانی است، متوجه خواهید شد که منظور از «خراب شدن» ویرانی در و دیوار و ساختمان های شهر نیست، بلکه منظور از بین رفتن یا کم رنگ شدن ارزش ها و آداب است. پس یک حدیث یا یک متن هم به فرض صحت آن به تنهایی نمی‌تواند ملاک قضاوت قرار گیرد. 6️⃣ اما افرادی که به دنبال شبهه افکنی هستند، (اگر حدیث جعلی نسازند و اگر احادیث را تقطیع یا ترجمه غلط نکنند) بدون توجه به صحت و سقم حدیث و بدون طی کردن فرآیند لازم در فهم احادیث، متنی را به عنوان نظر اسلام و ائمه معرفی کرده و مخاطبان را به اشتباه می اندازند. 7️⃣ جالب اینکه قبل از آن، آخوندها را نیز افراد بی‌خاصیت و مفت‌خوری معرفی کرده‌اند تا جوان به خودش اجازه ندهد در این باره از کارشناس دینی سوال کند و صحت و سقم آن را بپرسد!! ✍️ حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم