واکنش رهبر انقلاب به آتش زدن عکس خودشان توسط فریبخوردهها
اگر یک جوانی هم یک کاری کرد، من از او صرف نظر میکنم!
👇👇👇
واکنش رهبر انقلاب به آتش زدن عکس خودشان توسط فریبخوردهها
اگر یک جوانی هم یک کاری کرد، من از او صرف نظر میکنم!
👇👇👇
⚛ همسویی حرکات ظاهری و باطنی
🔅 در دعای نهم صحیفه آمده است:
«وَ اجْعَلْ هَمَسَاتِ قُلُوبِنَا وَ حَرَكَاتِ أَعْضَائِنَا وَ لَمَحَاتِ أَعْینِنَا وَ لَهَجَاتِ أَلْسِنَتِنَا فِی مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ ...»؛««پروردگارا! رازهای پنهانی قلبهایمان و حرکات اندام ظاهریمان و نگاههای پنهانی و کوتاه چشمانمان و سخنانی را که بر زبانمان جاری میشود؛ در آن چه که باعث ثواب تو میشود قرار ده...»
❇ گفتگوی درونی(همس قلوب)
🔅گاه افراد در درون خود، با خود گفتگو کرده به گونهای که اطرافیان از آن مطلع نمیشوند. از این عمل با عنوان «حدیث نفس» نیز یاد میشود. این گفتگوی درونی، گاه در جهت مثبت و گاه در جهت منفی، گاه تأیید و گاه توبیخ خود میباشد.
🔅حضرت در این فراز از خدای سبحان میخواهند که گفتگوی درونی ایشان را در جهت کسب ثواب و دوری از عقاب قرار دهد.
🔅اهمیت این امر از آن جهت است که گفتگوی پنهانی فرد با خویش، در شخصیت و عملکرد وی مؤثر بوده و در ضمیر ناخودآگاه او جای میگیرد. لذا لازم است که این عمل نیز مورد رضایت خدای سبحان و در راستای جلب منفعت و دفع ضرر باشد.
🔅فردی که از سلامت روان برخوردار است؛ ضمن ارتباط سالم با دیگران، با خود نیز تعامل صحیحی برقرار کرده و نگرش صحیحی به شخصیت خود دارد. نگاه او تنها متمرکز بر عیوب و کاستیهای خویش نبوده و ضمن رفع نواقص خود، به الطاف الهی نیز توجه دارد. همچنین، شخصیت خود را به جهت انجام امور ناپسند تحقیر و تمسخر نکرده و انتظار بیش از حد و غیر معقول از خود ندارد.
🔅البته لازم به توضیح است که بررسی عملکرد، تشخیص نقاط ضعف و رفع آن امری صحیح و ضروری است و در مباحث دینی از آن با عنوان «مراقبه و محاسبه» یاد میشود. لکن در بهداشت روان، فرد ضمن انجام این عمل صحیح، به نقاط قوت خویش و الطاف الهی نیز توجه دارد. اگر توجه انسان تنها به امور منفی و نواقص خویش معطوف شود؛ در گذر زمان تبدیل به شخصیت ناتوان و ناکارا خواهد شد.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/3761VKy
⭕اگر فرضاً عکس مرا بسوزانند یا به من حمله کنند،عکس العمل نشان ندهید
💢من به ملت ایران اخطار میکنم و تاکید میکنم که اگر چنانچه هر کس با هر عنوان در این موقع حساس به من اهانت کند و بخواهد تفرقه ایجاد کند، نباید در این موقع عکس العمل نشان دهید
⚠دشمن در کمین است و در توطئه. میخواهند اذهان شما را از طریقی که دارید و از راهی که برای نجات اسلام است و دارید طی میکنید منحرف کنند. میخواهند نهضت را از طریق خودش منحرف کنند میخواهند شما را سرگرم کنند به مسائل دیگری غیر از مسائل اساسی/ سایت امام خمینی(ره)
📅امام خمینی (ره) | ۲۲ تیر ۱۳۵۸
٢-٣
#روانشناسي_در_قران
"ادعاهاي ناصحيح"
پیرو اندیشه ناصحیحي كه در آيه قبل ذكر شد، ادعاهای ناصحیحی هم به وجود مي آيد
خداوند در آیه ٨٠ سوره مباركه بقره در مورد یهودی ها که اساسا پندارگرا هستند و از واقع بيني بويي نبردند، مي فرمايد:
وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا فَلَن يُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
خدا ما (يهوديان)را از خودش دور نمی کند. ما گرفتار آتش قهر خدا نمی شویم مگر چند روز مختصر. خداوند می گوید خدا با شما قرار داد بسته فقط چند روز عذابتان کند؟
اين سئوال پيش مي آيد : شما هر چقدر میخواهید خلاف کنید؟ چرا چند روز عذاب؟
اگر هر انساني علي الدوام گرفتار توهمات و تصورات غلط شده و فرضیه نابجایی را در ذهنش فرض کند، ادعاهای آن انسان هم ادعاهای نابجایی می شود. مثلاً این که بگویم فلانی چون سید هست عذاب نمی شود. بله نوع عذاب متفاوت است. عذاب سيد گناهكار یخ است و عذاب بقيه آتش است.
اما عذاب بطور كلي از سيد منتفي نيست.
آيا ابولهب با آن همه ظلم نباید عذاب شود؟ (نسبش به هاشم رسیده و سید است). قرآن فرمود: تبت یدا ابولهب و تب. اصل ِ تصور نابجا بود و به دنبال تصور نابجا، ادعای نابجا هم بوجود آمد که این چون سید است، نبايدعذاب شود.
در اندیشه صحیح تصورات ما باید درست باشد تا به دنبال آن تصورات، گرفتار خود بینی نشویم. این که بگویند آتش یک چند روزی سراغ ما میآید و دوره عذاب ما محدود است،توهم باطلي است .
در روايات اشاره شده شيعه به عنوان محب امیرالمومنین علیه السلام در آتش خلود ندارد ولی کافر در آتش جاودانه است اما از کجا می دانم این در آتش بودن شيعه صد سال، یک میلیارد سال و چه مقدار است؟ زمانش را نمی دانيم که دوره کوتاهی در آتش می مانیم و تمام می شود .
در تصور صحیح به میزانی که خلاف انجام می دهيم، خود را مستحق عقوبت می دانيم. این چنین نیست که تلازمی بین زمان عقوبت و زمان گناه نبینيم. اگر خدای نکرده قرار بود هزار سال عمر و هزار سال گناه بکنيم، بايد بابت آن هزار سال عقوبت شویم. این که دوره عذابمان را کوتاه کنیم و باور داشته باشیم بابت امتیازاتی که به ما داده شده(شيعه بودن يا سبد بودن)، خدا ارحم الراحمین است، پس عذابی در کار نیست یا حداقل است. کنارش نظریه دیگر را ارائه مي دهيم که حضرت موسی بن جعفر فرمودند: ان القبیح من کل احد قبیح و منک اقبح لمکانک منا ان الحسن من کل حسن و منک احسن لمکانک منا... زشتي از هر کسی زشت است اما از تو زشت تر است به دلیل ارتباطی که با ما اهلبيت داری و خوبی از هر کسی خوب است اما از تو خوب تر است. به دلیل ارتباطی که با ما داری.
حال به عنوان محب اهل بیت بايد فكر كنم وقتی از من خطایی سر می زند باید عقوبتم بیشتر باشد. همان خدای ارحم الراحمین، اشد المعاقبین هم هست. این که به ارحم الراحمینی خدا اکتفا کنم و بگویم چند صباحی ما را بیشتر عقوبت نمی کند، تصور نابجایی است.
ممكن است بدليل يك حرف نابجا در یک لحظه زندگی فردي را آتش بزنم، یک لحظه زندگی ام آتش بگیرد؟ شاید لحظه حیاتی باشد. مثلاً یک لحظه نمامی پشت یکی کردم ، یک عمر دل چرکین است. یک عمر اثر مي گذارد .
در اندیشیدن درست، چون انسانم و شخصيت دارم بايد براي خود اعتبار قائل باشم و بدانم يك جمله اشتباه ، امتي را دچار آسيب مي كند. وقتی بی ارزش بودم و براي خود اعتباري قائل نبودم ،همه عمرم بی ارزش مي شود.
یک تصمیم گیری غلط به جمعی شر وارد کرده یا با يك تصميم درست شري به جامعه وارد خواهد شد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٠/٤/١٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢-٣
#روانشناسي_در_قران
"ادعاهاي ناصحيح"
پیرو اندیشه ناصحیحي كه در آيه قبل ذكر شد، ادعاهای ناصحیحی هم به وجود مي آيد
خداوند در آیه ٨٠ سوره مباركه بقره در مورد یهودی ها که اساسا پندارگرا هستند و از واقع بيني بويي نبردند، مي فرمايد:
وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا فَلَن يُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
خدا ما (يهوديان)را از خودش دور نمی کند. ما گرفتار آتش قهر خدا نمی شویم مگر چند روز مختصر. خداوند می گوید خدا با شما قرار داد بسته فقط چند روز عذابتان کند؟
اين سئوال پيش مي آيد : شما هر چقدر میخواهید خلاف کنید؟ چرا چند روز عذاب؟
اگر هر انساني علي الدوام گرفتار توهمات و تصورات غلط شده و فرضیه نابجایی را در ذهنش فرض کند، ادعاهای آن انسان هم ادعاهای نابجایی می شود. مثلاً این که بگویم فلانی چون سید هست عذاب نمی شود. بله نوع عذاب متفاوت است. عذاب سيد گناهكار یخ است و عذاب بقيه آتش است.
اما عذاب بطور كلي از سيد منتفي نيست.
آيا ابولهب با آن همه ظلم نباید عذاب شود؟ (نسبش به هاشم رسیده و سید است). قرآن فرمود: تبت یدا ابولهب و تب. اصل ِ تصور نابجا بود و به دنبال تصور نابجا، ادعای نابجا هم بوجود آمد که این چون سید است، نبايدعذاب شود.
در اندیشه صحیح تصورات ما باید درست باشد تا به دنبال آن تصورات، گرفتار خود بینی نشویم. این که بگویند آتش یک چند روزی سراغ ما میآید و دوره عذاب ما محدود است،توهم باطلي است .
در روايات اشاره شده شيعه به عنوان محب امیرالمومنین علیه السلام در آتش خلود ندارد ولی کافر در آتش جاودانه است اما از کجا می دانم این در آتش بودن شيعه صد سال، یک میلیارد سال و چه مقدار است؟ زمانش را نمی دانيم که دوره کوتاهی در آتش می مانیم و تمام می شود .
در تصور صحیح به میزانی که خلاف انجام می دهيم، خود را مستحق عقوبت می دانيم. این چنین نیست که تلازمی بین زمان عقوبت و زمان گناه نبینيم. اگر خدای نکرده قرار بود هزار سال عمر و هزار سال گناه بکنيم، بايد بابت آن هزار سال عقوبت شویم. این که دوره عذابمان را کوتاه کنیم و باور داشته باشیم بابت امتیازاتی که به ما داده شده(شيعه بودن يا سبد بودن)، خدا ارحم الراحمین است، پس عذابی در کار نیست یا حداقل است. کنارش نظریه دیگر را ارائه مي دهيم که حضرت موسی بن جعفر فرمودند: ان القبیح من کل احد قبیح و منک اقبح لمکانک منا ان الحسن من کل حسن و منک احسن لمکانک منا... زشتي از هر کسی زشت است اما از تو زشت تر است به دلیل ارتباطی که با ما اهلبيت داری و خوبی از هر کسی خوب است اما از تو خوب تر است. به دلیل ارتباطی که با ما داری.
حال به عنوان محب اهل بیت بايد فكر كنم وقتی از من خطایی سر می زند باید عقوبتم بیشتر باشد. همان خدای ارحم الراحمین، اشد المعاقبین هم هست. این که به ارحم الراحمینی خدا اکتفا کنم و بگویم چند صباحی ما را بیشتر عقوبت نمی کند، تصور نابجایی است.
ممكن است بدليل يك حرف نابجا در یک لحظه زندگی فردي را آتش بزنم، یک لحظه زندگی ام آتش بگیرد؟ شاید لحظه حیاتی باشد. مثلاً یک لحظه نمامی پشت یکی کردم ، یک عمر دل چرکین است. یک عمر اثر مي گذارد .
در اندیشیدن درست، چون انسانم و شخصيت دارم بايد براي خود اعتبار قائل باشم و بدانم يك جمله اشتباه ، امتي را دچار آسيب مي كند. وقتی بی ارزش بودم و براي خود اعتباري قائل نبودم ،همه عمرم بی ارزش مي شود.
یک تصمیم گیری غلط به جمعی شر وارد کرده یا با يك تصميم درست خيري به جامعه وارد خواهد شد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٠/٤/١٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🎥مجتهدی که روحیه انقلابی ندارد؛ جامع الشرایط نیست! 👈سخنان #شهید_بهشتی در مجلس خبرگان
٤٦
#زيارت_ال_يس
شرحي عارفانه بر زيارت ال يس
"السلام علیک ایهاالامام المامون"
سلام ما برتو ای امام محفوظ
سلام برجلوداری که در سایه امنیت معشوق است، هرکس در دنیا امان می طلبد تنها در پرتوی وجود تو ایمن می گردد.
مولايم!
توامامی ومن ماموم و بر ماموم است تا در همه امور بر امام اقتدا کند ، برای دستیابی به این تصمیم مهم یاریم نما.
مولایم!
بااین سلام مرا در سایه وجود خود، از جهالتها در امان بدار .از خدا می خواهم تا مرا لایق امانت داری تو کند .
ای والاترین امانت زندگی من !
برای حفظ امانت وجود تو از تعلقاتم چشم می پوشم و می گویم بابی انت و امی و نفسی.
ای امام مامون!
دعایم کن تا معصیتهایم صدمه و آسیبی بر ماموم بودنم وارد نکند و تو با همه معصیت کاریم مرا ماموم خویش قرار دهی
ادامه دارد
استاد بروجردی
كتاب ال يس
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
❇ یك گامِ خطا، خطرناك است
⚡خدای سبحان در قرآن می فرماید: « …وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ»؛« وگامهاى شیطان را دنبال مكنید كه او براى شما دشمنى آشكار است» (بقره/208)
⚡ انسان در تربیت صحیح همانگونه که کلان نگر است، باید جزئینگر نیز باشد و نباید از كوچكترین خطای خویش چشم پوشی کند؛ زیرا کمترین انحراف میتواند انحراف وسیعی را برای او در پیداشته باشد.
⚡مربی در پرورش درست بر ذرهها حساب میکند و از کمترین خطای مربوب چشم نمیپوشد، خدای سبحان در قرآن کریم میفرماید: «فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یرَهُ وَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ» (زلزال/8ـ7)
⚡«إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ»:درتربیت الهی مربی خداست، وقتی ربّ، بنده را پرورش میدهد به کرات یادآوری میکند شما دشمنی به نام ابلیس دارید که قدم قدم و گام به گام شما را منحرف میکند نه به یک باره، عبارت کرات در قرآن ذکر شده است.
⚡در تربیت درست، صحیح و غلط هر دو معرفی میشود «إِنَّا هَدَینَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»[۴]،«ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!»
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2EREWqs
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
به دلايل متعددي به انسانها اميدواري و رجاء توصيه شده است:
١- آيات قران
دسته اي از آيات ما را از نا اميدي منع مي كند
سوره زمر آيه ٥٣ .... لا تقنطوا من رحمه الله به مومنين بگو حق نا اميدي نداريد.
٢-روايات
مردي از شدت گناه نا اميد شده بود اميرالمومنين عليه السلام فرمودند: رحمت خدا از گناهان تو بزرگتر است پس حق نا اميدي نداري
گناه نا اميدي از ساير گناهان تو بزرگتر است .
پيامبر فرمودند: اگر چيزهايي كه من مي دانم شما مي دانستيد يا كم مي خنديديد يا سر به بيابان مي گذاشتيد
جبرئيل نازل شد و گفت :
خدا فرمود: بنده هاي مرا نا اميد نكن اجازه بده امت تو زندگي كنند.
در روايتي ديگر فرمود: يكي از بني اسرائيل رحمت خدا را غير قابل دسترس جلوه داد
خدا در قيامت به او مي گويد
تو بنده هاي مرا از رحمت من مأيوس كردي حال خودت از رحمت من بي بهره ايي!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
دسته دوم از رواياتي كه به رجاء ترغيب مي كند:
خدا به حضرت يعقوب مي فرمايد:يوسف را از تو جدا كردم چون گفتي مي ترسم گرگ او را بخورد و روي رحمت من حساب نكردي
(ما از هر چه مي ترسيم حتما گرفتارش مي شويم)
بايد مي گفتي بيابان گرگ زياد دارد اما خدا حافظ تو است
اي يعقوب چرا به پسرها گفتي برادر خود را حفظ كنيد چرا نگفتي خداي من پسرم يوسف را حفظ مي كند .
اميرالمومنين عليه السلام به فردي در حال احتضار كه گفت من از گناهانم مي ترسم اما به رحمت خدا اميدوارم ، فرمودند: خدا هم تو را از چيزي كه مي ترسي در امانت مي كند و هم به چيزي كه اميد داري ، خدا واصلت مي كند.
پيامبر(ص) در روز قيامت به بنده خطاب مي كند كه چه چيزي باعث شد هم منكر را ببيني و هم نهي از منكر نكني؟
اگر بنده بگويد من به رحمت تو اميدوار بودم يعني اگر زبانش باز شود (در مقابل آن مالك الملوك) خدا گناهش را مي بخشد
ولي مهم اينست كه خيلي ها نمي توانند جواب دهند
فردي را به جهنم بردند و بعد از هزار سال اسم خدا يا حنان و منان يادش مي آيد .
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
دسته دوم از روايات
در حديث قدسي پيامبر(ص) فرمود: نبايد عمل كنندگان بر اعمالي كه به جهت پاداش من انجام مي دهند ، اعتماد كنند زيرا اگر بندگان همه تلاش خود را داشته باشند و خود را به زحمت بيندازند و در بندگي هر سختي را بخرند باز هم مقصر هستند و به كنه عبادت من نمي رسند و حق بندگي انجام نشده است پس در قبال آن عبادات ، جايگاههاي رفيع و بهشت و...
بخواهند زيرا قابل مقايسه نيست پس به رحمت من اعتماد كند و به حسن ظن من مطمئن باشند و به آرامش برسند و به فضل من رجاء و اميد داشته باشند در اين صورت رحمت من به آنها مي رسد و آن منتي كه من بر آنها دارم و آنها را از ديگران قطع كردم، آنها را به لطف عظيم مي رساند و مغفرت من لباس
عفو بر تن اين ها مي كند و نه عمل آنها پس من خداي رحمن و رحيم هستم و خودم اين اسامي را روي خودم گذاشتم تا رحمتم را بطور كامل بر ديگران افاضه كنم
(پس بندگي ما با مطلوب ما يعني پاداش الهي قابل مقايسه نيست چون بندگي ما اولا ناقص و دوم اينكه ٦٠ و ٧٠ ساله است اما پاداش الهي كامل و بي نهايت و ابدي است .)
بنابراين بايد رجاء و خوش بيني و اعتماد به خدا در زندگي وجود داشته باشد .
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💬 رهبر انقلاب: در اسلام هرکس عصمت حضرت عیسی مسیح و حضرت مریم را منکر شود، از اسلام خارج است. احترام ما به مسیحیت اینگونه است.
✅
⚛ ذرهای بودم و مهر تو مرا بالا برد...
خدای سبحان در آیه ۱۳ سوره مبارکه نساء میفرماید:
«تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَن یطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ یدْخِلْهُ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِینَ فِیهَا وَ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِیم»
🌸 بشارت اول در این آیه عبارت «یُدْخِلْهُ» میباشد یعنی خداوند این فرد را وارد بهشت خواهد کرد. به عبارت دیگر، فضل و رحمت خداوند این فرد را وارد بهشت کرده بدین سبب ورود او در نهایت سهولت و بدون منت خواهد بود. در حقیقت این فرد فاعلیت خود را مؤثر در ورود خود به بهشت ندیده به همین دلیل در عرصه بندگی هیچگاه ملول و خسته نمیشود.
🌸 بشارت آن است که ورود بنده در عرصههای کمالی با فاعلیت و عنایت خدای سبحان انجام میشود. تنها با عنایت خدای سبحان، توفیقات فرد افزون شده، در جمع خوبان ورود پیدا میکند و لحظه به لحظه معرفت جدیدی کسب خواهد کرد؛ نیت او خالص شده و توانایی انجام عمل صالح را به دست میآورد.
🌸 بشارت دیگری که در این آیه وجود دارد و شاید به نوعی در بطن بشارت قبلی باشد؛ عبارت«ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِیم» میباشد. رسیدن به مقصود، رستگاری عظیم است. بشارت این است که گروهی قطعا به غایت مقصود خود خواهند رسید و در میانه مسیر منحرف نمیشوند.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2MqjPj4
٢٢
آداب الصلوة
ادامه بحث مقامات وآداب نماز
ادب ديگر ، ادب تفهيم است . يعني بايد به قلب خود تفهيم كنيم كه در عبادات چه مي گوييم و روي سخن با چه كسي داريم .
در ابتداي امر بايد قلب را چون طفلي حساب كنيم كه هنوز زبان باز نكرده، يعني به قلب آموزش دهيم كه وقتي سبحان الله مي گوييم به معناي آ نست ، خدا منزه از هرگونه نقصي است ، و همچنين منزه از آنكه نقصي به بنده اش وارد نمايد.در نتيجه هيچ گاه ازخدا گله مند نخواهيم بود و قصور و نقائص را به خدا نسبت نخواهيم داد.
اگر الله اكبر مي گوييم يعني هيچ وجود ديگري نبايد به چشم ما بيايد .
براي اشخاص بيسواد اجمالا همان ياد گرفتن معاني الفاظ نماز كفايت مي كند، ولو ندانند كه هر كلمه عربي جداگانه به فارسي چه ترجمه اي دارد.
نتيجه آنكه اولين مرحله ، فهم معاني اجمالي كلمات عربي است . و مرحله ي دوم آن است كه وعده و وعيدي كه در اين معاني مطرح شده، به قلب آموزش داده شود .
مثلا وقتي مي گوييم" اياك نعبد و اياك نستعين" يعني فقط از تو كمك مي خواهم . اما اگر هنوز دنبال غير خدا باشي و وابستگي ات از غير قطع نشده باشد،، پس تو كذاب هستي و حتما مجازات خواهي شد .
در مرحله ي سوم ، بايد چشم قلب را هم باز كنيم تا به آنچه به او تعليم مي دهيم ، توجه نمايد. مثلا وقتي " الله اكبر" مي گوييم ، بايد چنين باشد كه در عالم خلقت ، كبريايي خدا قابل وصف نيست ، و در عبارت " اياك نعبد " يعني فقط به بندگي و عبوديت خدا توجه دارد.
امام مي فرمايند: اگر نمازگزار در اين مرحله موفق شود كم كم به جايي مي رسد كه قلبش ذاكر مي شود و زبان نيز شاگرد قلب خواهد شد . درحالي كه پيش از اين زبان ، استاد بود و قلب ، شاگرد.
به همين دليل بسياري از علما حتي در خواب هم ذكر مي گويند ، زيرا قلب خواب نيست ، ولو چشم در خواب باشد. دراين حال قلب به زبان الهام مي كند، و زبان در خواب هم مشغول ذكر مي شود.
اي پيامبر به انسانها بگو هركس براساس حالت درونش عمل مي كند . درون ما همان دل و قلب ماست. اگرقلب و باطن ما مملو از ياد حق باشد ، ظاهر هم چنين خواهد شد .
تذكر: با قرآن به قلوب خود چون سنگ بكوبيد و همت كنيد كه قرآن را با توجه تلاوت كنيد ، زيرا اگر خواندن قرآن بدون توجه باشد ، به دل نيز اثر نخواهد كرد.
ادامه دارد
استادبروجردي
كلاس شرح آداب الصلوة
٧٩/٨/٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٣٢
#امام شناسي
ادامه شرح فراز پاياني زيارت جامعه كبيره
و حسبنا الله و نعم الوكيل
خداي سبحان ما را كفايت مي كند و او بسيار وكيل خوبي است .
زائر بعد از معرفت معصوم از همه مخلوقات قطع اميد نموده و تنها اعتماد خويش را به خدايي مي داند كه اين اولياء را به او معرفي نموده و دليل و راهنماي او قرار داده است
با جمله حسبنا الله خداي سبحان را در همه امور معيشتي و معنوي ، ظاهري و باطني، دنيوي و اخروي كافي مي داند و با كلمه الله كه در اين عبارت ذكر شده زائر با صراحت اعتراف مي كند كه هم رزق مرا خدا تأمين مي نمايد و هم توفيقات علمي نصيب من مي كند و او بهترين حاكم زندگي ماست و هم قدرت كامله دارد....
يعني با توجه به كلمه الله كه اسم جامع است به جامعيت صفات الهي اشاره نموده و خود را از غير مستغني مي داند.
گويا همه بركات و ثمرات زيارت جامعه در اين جمله در لسان زائر ظاهر مي شود كه كمال الانقطاع بسوي خداي سبحان داشتند و از غير او بطور كامل قطع اميد نموده است
يعني اگر در لسان حضرت امام سجاد مي آموزيم وجدت خير كله في قطع الطمع عن الناس همه خير را در قطع طمع از مردم يافتم ، زائر در فراز پاياني به همه خير راه پيدا كرده است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#امام_شناسي
ادامه شرح و حسبنا الله و نعم الوكيل
در مناجات شعبانيه نيز از خدا درخواست مي كنيم الهي هب لي كمال الانقطاع اليك
كه اين دعا با ولايت و وساطت معصوم ، در حق زائر
مستجاب شده و او راه طولاني كمال الانقطاع را با ولايت اولياء بسرعت و سهولت طي كرده است پس بعد از اين اعتراف رابطه زائر با خلق بسيار زيباست زيرا بيشترين امريكه به روابط ما با خلائق صدمه و آسيب وارد مي كند توقعات و انتظاراتي است كه از اطرافيان داريم ، در اين قسمت زائر با صراحت غناي خود را از مخلوقات اعلام كرده و اظهار مي كند حسبنا الله
در واقع خداي سبحان با وساطت اولياء همه امور زندگي ما را تأمين مي نمايد .
ونعم الوكيل
همچنين وكيلي كه در زندگي اتخاذ كرده ام نيز بهترين وكيل است
اين جمله پاياني نعم الوكيل ثنا گويي از لسان زائر است كه امر خويش را به خداي سبحان واگذار كرده و يقين دارد از جهت حضرت حق بهترين امور و كاملترين خيرات براي او رقم زده مي شود.
يعني در پايان زيارت اعتقاد زائر اينست تنظيم احوال دو عالم در اختيار يكي است و اگر او را وكيل خويش بدانيم همه امور در زمان خاص خود به كاملترين شكل محقق مي شود
زائر، خداي سبحان را كافي مي داند و با چشم اميد منتظر گشايشهاي پياپي است كه فقط از سوي او صورت گيرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٨/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
با سلام ودرود بر همه منتظران
#مناجات_با_حضرت_وليعصر
يابن الحسن!
مقيم حلقه ذكراست دل بدان اميد/
كه حلقه اي زسر زلف يار بگشايد/
استاد بروجردي
پيام روز جمعه روز موعود
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#حدیث_روز
امام سجاد علیه السلام
🔷مردمانی که در زمان غیبت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند، از مردمان همه زمان ها برترند، زیرا خدایی که یادش بزرگ است به آنان خرد و فهم و شناختی ارزانی داشته است که غیبت امام برای آنان مانند حضور امام است.
📙بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۲
سلام علیکم امروز اول ماه جمادی الاول است واگر اول ماه روز شنبه باشد، ختم سوره حمد 70 بار و بمدت 8 روز است يعني شنبه(امروز) شروع میشود وشنبه اینده ختم میشود
ان شاءلله برای تعجیل فرج و حوائج ديگر ختم را آغاز بفرمایید🌹🌷🌹🌷
#امام_شناسي
ادامه فراز پاياني نعم الوكيل
جبرئيل بر پيامبر(ص) فرود آمد و گفت يا رسول الله :
خداوند مرا بسوي تو همراه با هديه ايي فرستاده كه اين هديه قبل از تو به كسي داده نشده است .
پيامبر فرمود: آن هديه چيست؟
جبرئيل: هديه صبر و زيباتر از صبر است
پيامبر فرمود: زيباتر از صبر چيست
جبرئيل : رضا و زيباتر از رضا است
پيامبر فرمود: زيباتر از رضا چيست؟
جبرئيل: زهد و زيباتر از زهد است
پيامبر فرمود: زيباتر از زهد چيست؟
جبرئيل:اخلاص و زيباتر از اخلاص است .
پيامبر فرمود: زيباتر از اخلاص چيست؟
جبرئيل: يقين و زيباتر از يقين است
پيامبر فرمود: زيباتر از يقين چيست؟
جبرئيل: ان مدرجه ذلك التوكل علي الله
بالاتر از همه اين مراتب توكل بر خداست و اين وسيله ايست كه با آن درجه به درجه بالا مي روي
پيامبر فرمودند: خدا را وكيل بگيريم به چه معناست؟
جبرئيل: يعني بدانيم تا خدا نخواهد هيچ كس نمي تواند به تو نفعي يا ضرري برساند و يا مانع عطاي ديگران به تو شود
توكل يعني اميد تو به غير نباشد و از همه قطع اميد كني و فقط براي خدا كار كني و اميد و خوفي از غير خدا نداشته باشي
انسان متوكل فقط به خدا طمع دارد و به غير خداطمعي ندارد
اين توكل و نردبان ترقي است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير زيارت جامعه كبيره
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٣٥
#امام_شناسي
ادامه روايت در باره نعم الوكيل بودن خداي سبحان
پيامبر(ص) در ادامه از جبرئيل سوال كردند: تفسير صبر چيست ؟
جبرئيل گفت: صبر تو در خوشي و ناخوشي ، در فقر و غنا ، در بلا و عافيت يكسان باشد و تعادل داشته باشي و بابت كاستي ها هيچ شكايتي نداشته باشي.
پيامبر فرمود: تفسير رضا چيست؟
جبرئيل: يعني هيچ وقت به مولاي خود خشم نكند چه دنيايي در اختيار او قرار بگيرد چه نگيرد
راضي كسي است كه به عمل اندك خود راضي نمي شود
(عمل صالح او زياد است اما به كارهاي زيادش قانع نيست)
پيامبر(ص) فرمود: تفسير زهد چيست ؟
جبرئيل: زاهد دوست دارد هر آنچه خدا دوست دارد و دشمني مي كند با هر آنچه خدا دشمني مي كند
از حلال دنيا نيز بي دريغ استفاده نمي كند و براي خودش خط قرمزهايي و حدودي جهت استفاده از حلال دارد.
به حرام دنيا هم توجه ندارد چون مي داند حلال خدا حساب دارد و در حرام خدا عقاب است .
زاهد بر جميع مسلمين دلسوز است همانطور كه دلسوز خود است
گفتار براي او دشوار است و پرهيز مي كند همانطور كه از مرداري كه بوي عفونت او شديد است يعني در گفتارش دقت دارد
براي استفاده از مطاع دنيا و زينتهايش خود را به سختي مي افكند و پرهيز مي كند همانطور كه از آتش اجتناب مي كند تا او را نسوزاند
آرزوهاي زاهد اندك است و مرگ را نزديك مي بيند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٨/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٣٦
#امام_شناسي
نعم الوكيل
ادامه روايت در باره نعم الوكيل بودن خداي سبحان
پيامبر (ص) در ادامه از جبرئيل سئوال فرمودند:
تفسير اخلاص چيست؟
جبرئيل: مخلص كسي است كه از مردم چيزي طلب نمي كند مگر اينكه خود بيابد و زمانيكه يافت ، مي پسندد
و اگر از مصرفش مقداري زياد آورد، در راه خدا خرج مي كند
هر كس از مردم درخواست نكرد حتما به بندگي در مقابل خدا اقرار كرده است
وقتي چيزي را يافت و راضي شد ، در واقع از خدا راضي است و خدا هم از او راضي است .
(هر چقدر به خدا اعتراض كنيد خدا بيشتر بر شما سخت مي گيرد)
وقتي اهل اخلاص موجودي زياد خود را در راه خدا داد اطمينان دارد كه خداوند مجددا به او عطا مي كند.
پيامبر فرمود: تفسير يقين چيست؟
جبرئيل: كسي كه اهل يقين است بگونه ايي براي خدا كار مي كند كه گويا خدا او را در همه كارهايش مي بيند و شاهد است پس ظاهر و باطن كار خود را درست انجام مي دهد
و از طرفي مي داند كه هر مصيبتي به او رسيده بايد مي رسيده و هر مصيبتي نرسيده بدليل تدبير و زرنگي و شايستگي او نيست بلكه قرار نبوده كه برسد
در واقع انسان اهل يقين وظايف خود را به نحو احسن انجام مي دهد اما از قضا و قدر و مشيت الهي هم غافل نيست.
تمام موارد فوق (صبر و زهد و رضا و اخلاص و يقين ) اقسام توكل و شاخه هاي توكل است .
بنابراين ثمره زيارت جامعه و معرفت معصومين عليهم السلام، نهايتا ما را صابر و زاهد و راضي و با اخلاص و اهل يقين و اهل توكل مي كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٣٧
#امام_شناسي
ادامه شرح فراز پاياني زيارت جامعه كبيره
و نعم الوكيل
پيامبر (ص) در روايتي ديگر فرمودند: اگر كسي مسرور مي شود از اينكه توانمند ترين مردم باشد ، بر خدا اعتماد كند و توكل داشته باشد و بداند خدا بهترين وكيل است
صاحب مصباح الشريعه مي فرمايد: در توكل بايد غرض متوكل رسيدن به حق باشد و اختيار كند چيزي را كه خدا براي او اختيار مي كند نه انتخاب كند چيزي را كه خودش مي خواهد .
چه بسا چيزي را كه ما انتخاب مي كنيم از جهات مختلف براي ما مضر باشد .
در توكل، انقطاع كامل بسوي حق و عدم اعتماد بر موجودي خويش است بنابراين توكل به نوعي نماد توحيد است .
ولايه علي بن ابيطالب حصني فمن دخل حصني امن من عذابي
ولايت اميرالمومنين قلعه توحيد است و هركس بر آن وارد شود از هر عذابي در امان است و به آرامش و آسايش كامل دست مي يابد
يعني در آخرين فراز زيارت
جامعه زائر اعتراف مي كند كه همه موجوداتيكه به نحوي آنان را موثر مي دانسته، معدومي بيش نيستند و تنها وجود مطلق، خداي سبحان است و حضرات معصومين وساطت مي كنند كه انسان به اين ميزان توحيد راه يابد.
نعم الوكيل جزء افعال مدح است يعني اعتراف مي كنيم خوب وكيلي داريم و وكيل ما آنچه منفعت مادي و معنوي ماست در كمال قدرت و حكمت در اختيار ما قرار مي دهد
با جمله نعم الوكيل اولا
زائر روزگار خويش را به همه عالميان معرفي مي كند كه بهترين وكيل ، وكيل من است و او مرا از همه بي نياز مي كند گويا زائر همه را به خدا حواله مي دهد
و ثانيا حضرات معصومين را واسطه رسيدن به اين جايگاه
معرفي مي نمايد
ثالثا بي نيازي و استغناء خود را از همه موجودات اعلام مي كند.
استاد بروجردي
٩٨/٩/٢٧
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره به پايان رسيد.
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🎥سخنرانی دیده نشده از امام خمینی(ره): 🔹"این رندهائی که اطراف این بچه (رضا پهلوی) جمع شدهاند میخواهند جیب او را بزنند. من توصیه میکنم برود دنبال تحصیل و کاسبی. مردم اگر جمهوری اسلامی را هم نخواهند دیگر سلطنت طلب نیستند."
٨٧
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
حضرت امام باقر عليه السلام مي فرمايند: پيامبر(ص)روي منبر نشسته و فرمودند والله لا اله الا هو ما اعطي مومن...
پيامبر(ص) قسم خوردند به خدايي كه غير او خدايي نيست خير دنيا و آخرت فقط به چهار دليل به مومن داده مي شود :
١-به خدا خوش بين باشد.
اگر ما طلب كنيم خدا عطا مي كند .الطاف الهي تعطيل بردار نيست
٢-اميدوار باشيم و شرايط دريافت را فراهم كنيم . او ميلياردها برابر ِ عملكرد ما عطا مي كند.
٣-حُسن خُلق داشتن موجب اعطاء خير دنيا و آخرت است.
٤-غيبت نكردن از مومنين و مطرح نكردن امور مشكوك.
قسم به خدايي كه غير او خدايي نيست خدا مومني را كه توبه و استغفار دارد عذاب نمي كند مگر اينكه چهار خصوصيت داشته باشد:
١-سوءظن به خدا داشته باشد
٢-شرايط رحيميت را فراهم نياورد
٣-بداخلاق باشد
٤-غيبت كند
خداوند اين مومن را عذاب مي كند حتي اگر از ساير گناهانش توبه و استغفار كند
و قسم به خدايي كه غير او خدايي نيست هر بنده ايي به خدا خوش بين باشد خداي سبحان خوش بيني او را محقق مي كند زيرا خداوند در اعطاء خيرات كريم است
و خداوند شرم دارد از اينكه بنده مومن به او خوش بين باشد سپس خدا به ظن او عمل نكند
بايد به خدا خوش بين بود زيرا بسياري از بدبختيهاي ما مربوط به نگرش ماست .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٨٨
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
٣-سومين دليل توصيه بر داشتن اميد و رجاء
فرشتگان و پيامبران هستند كه براي اهل ايمان دعا مي كنند و دعاي آنان در حق مومنين مستجاب مي شود
قران در سوره مباركه شوري آيه ٥ مي فرمايد:
والملايكه يسبحون بحمده و يستغفرون للذين امنوا....
ملك هم تسبيح گوي خدا و هم استغفار كننده براي مومن است
(گويا ملك مي گويد جنس و گِل مومن خوب است و ولايت معصومين را پذيرفته است پس بايد براي او دعا كنيم )
پيامبر(ص) فرمودند: حياتي خير لكم و موتي خير لكم....
زنده بودن و مردن من براي شما خير است
زنده بودن من خير است چون من سنتها را براي شما پايه گذاري مي كنم و قوانين را تبيين مي نمايم
مرده بودن من هم خير است چون اعمال شما بر من عرضه مي شود و خوبهاي آنها را شكر مي كنم و براي بدهاي آن استغفار مي نمايم .
(مگر مي شود ما به استغفار پيامبر و ملائك اميد نبنديم و خدا دعاهاي آنان را در حق ما مستجاب نكند؟؟؟)
ما در زيارت ال يس عرض مي كنيم السلام عليك حين تحمد و تستغفر سلام به لحظاتي كه امام زمان ثناگوي خداي سبحان هستند و براي مومنين استغفار مي كنند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٩/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٨٩
#جامع_السعادات
ادامه بحث رجاء
٤-دليل ديگر بر داشتن اميد و رجا، وجود رواياتي است كه در آنها مهلت توبه داده شده است.
امام باقر عليه السلام فرمودند: ان العبد اذا اذنب ذنبا اُجِّلَ....
وقتي عبد گناهي مرتكب مي شود به او مهلت و اجل داده مي شود كه توبه و استغفار كند پس اگر متوجه قبح كار و نادم شد و اراده بر تكرار گناه نداشت ، مورد آمرزش خداي سبحان قرار مي گيرد.
امام صادق عليه السلام فرمودند:
من عمل سيئه اجل فيها....
كسي كه سيئه ايي انجام مي دهد هفت ساعت به او مهلت داده مي شود تا سه بار بگويد استغفرالله الذي لااله الاهوالحي القيوم
پس آن گناه نوشته نمي شود و زائل مي گردد
بنابراين اثر ذكر آنست كه اجازه نمي دهد گناه در ما نهادينه شود.
٥-شفاعت پيغمبر (ص) دليل ديگر ترغيب انسان به داشتن اميد و حسن ظن به خداي سبحان است .
در روايتي مي فرمايند: خداي سبحان آنقدر عطايا به پيامبر(ص) مي دهد تا ايشان راضي شوند و عطايا همان اذن شفاعت امت پيامبر(ص) است .
ويا در روايتي ديگر فرمودند:
من شفاعتم را براي كساني كه صاحب گناهان كبيره (غير عمد)هستند، ذخيره كردم
البته اين نكته قابل ذكر است كه در شفاعت ابتدا تجانس و سپس تجاذب شرط است تا در نهايت تشافع صورت گيرد
تجانس يعني جنس ما پليد و خبيث نباشد تا بتوانيم از جنس مطهر(امام) انتظار شفاعت داشته باشيم
در اين صورت بين ما و حضرات معصومين جذبه صورت مي گيرد و شفاعت محقق مي شود
كسي كه در دنيا ولايت معصومين را قبول ندارد يعني جنس او پليد است و جذبه ايي بين او و معصوم صورت نگرفته است كه انتظار شفاعت در قيامت را داشته باشد .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔴 استغاثه #مقام معظم رهبري برای نصرت دین
ای سید ما مولای ما
ما آنچه باید بکنیم انجام میدیم
آنچه باید گفت رو گفتیم و خواهیم گفت
من جان ناقابلی دارم
بابی انت و امّی مولای....
#گراميداشت_٩_دي
#فتنه۸۸
#فتنه۹۸