eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٤٢ جلوه هاي ويژه يا من لا يرجي الا فضله اي خدايي كه فقط به فضل او اميد است مرحوم سبزه واري مي گويد: اين فرازها نهي است نه نفي. يعني نبايد توجه شود مگر به فضل و عفو و برّ و .... او و نمي گوييم: سئوالي نميشود مگر از فضلش.... در واقع جمله خبري نيست بلكه انشايي و محقق است و بايد چنين باشد. لا و الا كه كنار هم قرار مي گيرد دلالت بر حصر مي كند. فقط بايد به فضل او اميدوار بود ، فقط بايد از عفو او سوال كرد ، فقط بايد به برّ وسيع او توجه كرد. نتيجه آنكه: در نظام تكوين اينچنين است كه هر فردي بايد اميدوار به فضل خدا باشد يعني هيچ فردي حق نا اميدي از درگاه او ندارد و در هنگام اميدواري نيز نبايد به عدل او اميدوار بود بلكه بايد فضل او را مورد توجه قرار داد. در اين فراز پاسخ سئوال ما داده مي شود كه چرا بابت دو ركعت نماز پاداشهاي صد ساله و بيشتر مي دهند؟ زيرا فقط فضل او به ميدان مي آيد و فضل او قابليت اين همه اعطا را دارد. و با اين فراز تكليف همه مكلفين معلوم مي شود كه بايد به فضل او اميدوار باشيم و اين اميدواري با هماهنگي كل كائنات است و در نظام تكوين همه موجودات به فضل او اميدوارند و انسان در دعاي جوشن اين اميدواري را به خود القاء مي كند لذا اگر اين امر نهي را تشريعي بگيريم كه اميدواري به فضل خدا قانون است، پس اگر خلاف اين قانون عمل كنيم گويا مستحق عقاب هستيم زيرا با كل كائنات درگير شده ايم و در بين مخلوقات معصيت كار محسوب مي شويم. بعضي از شارحين جوشن مي گويند معناي نفي دارد اما نفي در معناي نهي است مثل قران كه مي فرمايد: لايمسه الا المطهرون، نفي است اما معناي نهي دارد: نبايد تماس بگيرند با قران مگر پاكان. سبحانك يا لا اله الا انت.... خدايا منزهي از اينكه با فضلت با ما برخورد نكني ما به عمل خود هيچ اميدي نداريم بلكه فقط به فضل تو اميدواريم از امام زمان و غوث عالم خواهش مي كنيم كه واسطه شوند و ما را از آتش جهالت نسبت به اين اسم شريف خلاص كنند. استاد بروجردي كلاس شرح جوشن كبير ٩٨/٤/٣١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
📸 در آستانه روز زیارتی مخصوص حضرت رضا(ع) آیین غبارروبی مضجع شریف رضوی با حضور مراجع عظام تقلید حضرات آیات جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی و علوی گرگانی برگزار شد
١٩ ادامه شرح غزل ١٧٢ وصف رخساره خورشيد ز خفاش مپرس/ كه در آيينه صاحب نظران حيرانند/ معشوق هميشه جلوه گر است (رخساره خورشيد) خدا معشوق حقيقي است و جلوه گري اتم او در حضرات معصومين است . رخساره خورشيد همان وجه الله است اَيْن وجه الله الذي يتوجه..... توصيف وجه الله را از كسي كه به تاريكي و دنيا و شبِ تاريكِ عالمِ ماده عادت كردند مپرس ! گر چه جلوه گري نور عام است اما خفاش از نور هراس دارند. خفاش از نگاه حافظ يا زاهدان ريايي و متظاهر يا كساني كه صرفا عقل معاش دارند ، هستند . اينها بدليل گرفتار شدن در روزمرگي زندگي ، هرگز نه مي توانند توصيف خدا را داشته باشند و نه توصيف اولياي خدا را و چون معرفت ندارند مُعرِف حق هم نيستند. اينها متوجه سرّ و ادب بندگي نيستند لذا معرفتي هم ندارند كه بخواهند خدا يا وليّ خدا را به ما معرفي كنند. در اين مسير اهل نظر و اهل فكر و انديشه هم نمي توانند خدا و اوليائش را بخوبي وصف كنند چه برسد به خفاش كور دل. سبحان الله عما يصفون الا عبادالله المخلَصين سوره مباركه صافات آيه ١٥٩و ١٦٠ خدا از وصف كردن منزه است مگر اينكه وصف كننده مخلَص باشد و فناي في الله و بقاي بالله داشته باشد . حافظ در غزل ديگر مي گويد: بيان وصف تو گفتن نه خد امكان است/ چرا كه وصف تو بيرون ز حد امكان است/ استاد بروجردي كلاس شرح غزليات حافظ ٩٨/٤/٣١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🔶 هر چیز که در جستن آنی، آنی! 💠 «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ...»؛ «ارزش فرد به قدر همّت اوست» (نهج البلاغه مرحوم‌فیض، حکمت۴۴) 💠 شایستگی اجتماعی یک امر صوری و ظاهری نیست، بلکه ریشه در همت و اراده افراد دارد. افراد شایسته همت متعالی دارند. 🔶 ملاک ارزش‌مندی افراد 💠 امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «قِیمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یحْسِنُهُ»؛ «ارزش هر كس با آن چیزی است که آن را نیکو می‌دارد» 💠 شایستگی افراد به ارزش‌گذاری آنان برای امور بستگی دارد. شایستگی اجتماعی از آنِ فردی است که به جای امور ناپایدار و سطحی، امور متعالی و باقی را ارزش بداند. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2Ohw84L
🔶 میانه‌روی، شرط شایستگی اجتماعی 💠 «لَا یرَى الْجَاهِلُ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً»؛ «نادان را یا تندرو یا كندرو میبینى» (نهج البلاغه مرحوم فیض، ص۶۷) 💠 زیاده‌روی و کوتاهی در هر امری به شخصیت اجتماعی فرد صدمه زده و رعایت اعتدال موجب افزایش شایستگی می‌شود. ضمن آن که موجب آسیب طرف مقابل نیز می‌شود. 🔶 اظهارنظر بدون آگاهی به شایستگی اجتماعی آسیب می‌زند 💠 «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛«كسى كه از گفتن «نمیدانم» روى گردان است به هلاكت و نابودى میرسد» 💠 گاهی گمان می‌کنیم اظهارنظر در همه امور نشانه برتری و شایستگی‌ست در حالی که باید این حقیقت را بپذیریم که هر فردی در هر زمینه‌ای صلاحیت نظر دادن نداشته و اگر در چنین زمینه‌هایی اظهارنظر کند خود را به هلاکت افکنده و شخصیت اجتماعی خود را نابود کرده است. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2YdnBQ3
١٧ "ادامه بحث طواف" مرحوم سبزه واري ميگويد: بيت الحرام چهار ركن دارد كه به محاذات بيت المعمور و در مقابل عرش است و عرش هم چهار ركن دارد چنانچه عوالم وجود هم چهار ركن لاهوت و جبروت و ملكوت و ناسوت دارد. همچنين تجليات خداي سبحان هم چهار تاست ذاتي و صفاتي و افعالي و آثاري و كلماتي كه اسلام بر آن بنا شده نيز چهار تا است: سبحان الله الحمدلله لا اله الا الله الله اكبر حاجي با ذكر سبحان الله از كنار حجر، طواف را شروع مي كند و با ذكر الحمدلله از ركن بعدي مي گذرد و لااله الاالله را در ركن سوم مي گويد و الله اكبر را در مستجار بر زبان جاري مي كند . روح طواف با اين اذكار شكل ديگري به خود مي گيرد. با ذكر سبحان الله اعلام مي كند معشوق منزه از آنست كه به طواف من نياز داشته باشد. خداي كريم منزه است كه كرامت خود را از من دريغ كند. خداي غفور منزه است كه بر خطاها و نواقص من چشم نپوشد. خداي جواد منزه است كه مرا بعد از طواف از عطاي خويش محروم كند. خداي عزيز منزه است كه به بنده خواهان عزت ، عزت نبخشد. در ذكر الحمدلله صداي آتش عشق حاجي است كه به آسمان مي رسد. حمد صداي شعله آتش است ، ذكر الحمدلله همان سوز و گدازي است كه از دل شنيده مي شود در اين ذكر هركس سوز بجا مانده از آتش فراق مولي را با خود آورده تا با لطف خدا اين آتش بر او سرد شود. او مي گويد: الحمدلله كه به لطف حق برگِرد او در حركتم ، الحمدلله كه حجابهاي عالم ماده در طواف كنار مي رود، الحمدلله كه خطا كاريهاي گذشته ام مرتفع شده و چشم به راه آينده بي پاياني هستم . ذكر لااله الاالله ذكر خفي و افضل اذكار است . در گفتن اين ذكر حتي لب و دهان حركت نمي كند ، فقط حاجي مي داند و خدا. حاجي دراين ذكر به معبودي پناه مي برد كه همه چيز به غير او فاني و نابود شدني است . در اين ذكر به مولايش اعلام مي كند كه تنها به دامن او پناه آورده است ولا غير. با ذكر لااله الاالله بتهاي منيت درهم مي شكند و فقط نور رحماني جلوه گر مي شود در اين ذكر چشم به سوي معبودي است كه تنها او از نياز بندگان باخبر است.اين ذكر خبر از توحيد محض و قلعه امن الهي مي دهد. الله اكبر در ركن چهارم ، چون اين ذكر را تكرار مي كند خدا را بزرگتر از آن مي داند كه در توصيف او بگنجد او غني و صمد است و محتاج عبادت بندگان نيست . معبود بزرگتر ازآنست كه دستهاي بلند شده به سوي خود را خالي بازگرداند و نگاهي به صفراليدي آنها نكند. اي دل بيا كه ما به پناه خدا رويم/ زان چه آستين كوته و دست دراز كرد/ ادامه دارد استاد بروجردي كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢٠ ادامه شرح غزل ١٧٢ گر شوند آگه از انديشه ما مغبچگان/ بعد از اين فرقه صوفي به گرو نستانند/ مغ بچه دو معنا دارد: ١- سالكي كه ابتداي راه است ٢-ساقي زيبا رو طبق معناي اول، اگر كساني كه در آغاز راه و مبتديان راه سلوكند از شهود واصلان مطلع شوند و بدانند كه اين سبقت گيرندگان چه لذتي مي برند ، ديگر گرفتار زهد خشك صوفيان و اهل ظواهر شريعت نمي شوند و عبادات را با توجه به سرّ آن و با لذت انجام مي دهند زيرا شريعت هم ظاهر و هم باطن دارد و نبايد فقط گرفتار ظواهر آن شد. طبق معناي دوم ، صوفي بار مثبت دارد و به معناي اهل صفا است. اگر سالك عاشقي كه ساقي است و به ديگران هم خدمات مي دهد، متوجه حقايق ناب معنوي شود ديگر گرفتار عناويني كه به آنها داده مي شود ، نيست ( حتي عناوين مثبت مثل صوفي و اهل صفا) و فقط بدنبال قرب و وصال به معشوق و مولي خواهد بود. عرفاي الهي انسان را از اعتبارات ظاهري رها مي كنند كه به ستودنهاي افراد دل خوش نباشند. خواجه عبدالله مي فرمايد: آخر هر منزلي اين است كه تو نباشي نه اينكه دنبال مقام شاكرين و متوكلين و راجين و ..... باشي. در تعبير ديگر گفته شده : آنها كه مراتب بالا را طي كرده اند حال پايين تر ها را بخوبي درك مي كنند چون روزگاري خودشان هم در مراتب پايين به سر مي بردند اما مبتديان و وادي سلوك، مقامات بالاتر را ادراك نمي كنند لذا بعضي اوقات اعتراضاتي دارند و براي خود منيتي قائل مي شوند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح غزليات حافظ ٩٨/٤/٣١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝ متن بالا پيرو همايش حجاب در استاديوم شيرودي است
سلام علیکم. به توصیه استاد بروجردي، شب جمعه ۱ یس و بعد ۱۱۰۰ صلوات.هدیه به ارواح مومنین وادی السلام، آثار بسیار زیاد مادی و معنوی دارد.
🔆 «اللَّهُمَ طَهِّرْنِي وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي وَ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» 💠 پيش‌نياز زيارت سلطان را بايد از سلطان طلب كرد، لازمه حضورِ محضر حضرت تطهير ظاهر و باطن و شرح صدر است. ⬅ ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه فرمایید: http://bit.ly/333hfX4 🔆 «فَأْذَنْ لِي يَا مَوْلَايَ» 💠 ای كريم‌ترين صاحب خانه عالم! تو هم خود كريمی و هم ابن كريمی! اگر اذن ورود مرا به حرمت امضا كنی چون «يا مولاي» صدايت كنم بهترين پاسخ را به من می‌دهی. 🔆 «فَإِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلًا لِذَلِكَ» 💠 مولايم! اذن ورودم را امضا كن و بهتر و والاتر از آنچه به نزديك‌ترين دوستانت عطا می‌كنی به من عطا كن، به روسياهی‌ام نگاه مكن. به كرم خويش بنگر. ⬅ ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه فرمایید: http://bit.ly/2KaKbn8 ❇ با سلام بر امام رضا (ع) خودی شويد 💠 یا بن رسول الله!‌ ‌در اين سلام از تو می‌خواهم تا مرا در آغوش رحمت و محبت خويش بيش از پيش جای دهی تا در شلوغ بازار دنيا گم نشوم و كسي مرا به بيراهه‌ نخواند، اگر تو دستم را بگيری و راهنمايم باشی گمراه نمی‌شوم و ناله‌ام از سرگردانی در دنيا بلند نمی‌شود، بلكه در پناه امنيت تو آرام می‌شوم. ⬅ ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه فرمایید: http://bit.ly/2LGv7kr 📚 برگرفته از کتاب «شمس الشموس» استاد زهره بروجردی
السلام عليك يا سلطان يا اباالحسن يا علي بن موسي الرضا السلام عليك يا غريب الغرباء السلام عليك يا معين الضعفاء والفقراء السلام عليك يا مغيث الشيعة والزوار في يوم الجزاء السلام عليك يا شمس الشموس السلام عليك يا انيس النفوس السلام عليك ايها المدفون بارض طوس السلام عليك وعلي آبائك الطيبين الطاهرين وعلي اولادك المعصومين ورحمة الله وبركاته يابن الحسن! آجرك الله با صبا همراه بفرست از رخت گلدسته اي بو كه بويي بشنويم از خاك بستان شما استاد بروجردي پيام روز جمعه روز موعود كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK