eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٢ آيا شخصيت كسي بطور ذاتي مذموم مي شود؟ قران در سوره سجده آيه ٧ مي فرمايد احسن كلشيء خلقها علامه طباطبايي مي فرمايند: طبق اين آيه شخصيت ذاتي انسانها ممدوح است يعني بعدا و بصورت اكتسابي و ثانويه شخصيت مذموم را كسب مي كنند (از طريق محيط و فضاي خانوادگي و آموخته ها و.....) و به همين دليل خدا انسان را تكريم مي كند و لقد كرمنا بني آدم در اثر تغيير رفتار، شخصيت ممدوح به شخصيت مذموم تبديل مي شود در واقع ما طالب ثبات شخصيت سالم هستيم اما خطر تغيير هميشه ما را تهديد مي كند و از طرفي كسي كه شخصيت منفوري دارد هم قابليت تغيير را دارد. شخصيتهاي برون گرا و درون گرا وجود دارند و ما نمي گوييم در رسيدن به كمال كداميك موفق تر هستند ما بايد شخصيت افراد را بپذيريم سپس آموزش بدهيم كه درون گرا با چه كيفيتي رشد مي كند و برون گرا چگونه ارتقاء شخصيتي پيدا مي كند. توبه يعني شخصيت معيوب فرد تغيير مي كند و سلامت مي شود و فرديكه انواع معاصي را داشته و مثلا رفتار هميشگي او تحقير افراد بوده است، در توبه شخصيت او تغيير مي كند و مُكرِم افراد مي شود . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح روانكاوي شخصيت ٩٩/٤/٩ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٥ https://chat.whatsapp.com/A0FBf4BN8T6DfNr60Xlztk پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣ در مباحث عرفاني دو واژه تلوين (رنگ به رنگ شدن )و تمكين (ثبات شخصيت)وجود دارد اما همان آدم ملوّن بالاخره در يك حالتي مي ميرد كه آن آخرين لحظه، شاكله و شخصيت اوست گر چه اسلام به تمكين و به ثبات رسيدن شخصيت و تبديل نجاست وجودي به طهارت شخصيتي توصيه دارد . آيا در شخصيت افراد عوامل وراثتي موثر است ؟ بله از طريق وراثت شخصيت افراد منتقل مي شود بطور مثال در سوره نوح آيه ٢٦حضرت نوح مي فرمايد: رب لا تذرعلي الارض من الكافرين ديارا خدايا هيچ كافري را روي زمين باقي مگذار زيرا فرزندان آنها هم كافر و فاجر بدنيا مي آيند اما از طرفي آيات يخرج الحي من الميت هم وجود دارد كه از سرزمين مرده ، شخصيت زنده بيرون كشيده مي شود بطور مثال سَعد كه تمام خانواده اش اموي بودند ، از جنس خاندان اهلبيت و مورد احترام آنان شد. بنابراين در عين اينكه قانون وراثت را ناديده نمي گيريم ، قانون انتخاب و اراده فرد را هم ناديده نمي گيريم چنانچه خانواده هاي خوبي كه فرزندان نا اهل داشتند كه بدنبال انتخاب سوء بودند. و يا هشام بن حكم كه از شاگردان فوق العاده امام صادق عليه السلام است ، شخصيت قبليش جزء تيم خلافكاران بوده است . و حتي افراد بهشتي هم شخصيتهاي متفاوت دارند مثل سلمان و ابوذر كه هر دو بهشتي با شخصيتهاي متفاوت اما ممتاز نزد معصومين بودند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح روانكاوي شخصيت ٩٩/٤/٩ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٥ https://chat.whatsapp.com/A0FBf4BN8T6DfNr60Xlztk پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤ ما حق نداريم براحتي بدنبال تغيير شخصيت افراد باشيم مگر اينكه شخصيتي مذموم از نظر شريعت داشته باشد والا كسي كه در جايگاه خود شخصيت خوبي دارد لزومي به تغيير ندارد مثلا فردي اهل سكوت است و فرد ديگري اهل سخن راندن حال لزومي ندارد او كه اهل سكوت است ، تغيير شخصيت بدهد يا او كه اهل بيان است ، راه سكوت را در پيش گيرد مگر اينكه سخنان مذموم بگويد كه در اينصورت بايد تغيير رفتار بدهد . هر كدام از ما بايد شخصيت خود را شناسايي كنيم ، خيلي از ناكاميهاي ما بدليل عدم شناخت از خود است زيرا وظايف خود را نشناخته و درست عمل نمي كنيم . و از طرفي در كنار شناخت خود، بايد ارزشهاي غير نسبي و غير اعتباري و حقيقي و فرا زماني و فرا مكاني را هم بشناسيم و خود را به آنها متخلق كنيم تا شخصيت مذموم ما ممدوح و شخصيت سالم ما رشد كند گر چه محيط در شخصيت ما تأثير گذار است مثل محيطهاي مذهبي كه انسان را اهل مسامحه و بي بند و باري نمي كند و يا روابط كاري و يا ازدواج در شخصيت افراد تأثير دارد اما حرف آخر را انتخاب و اختيار افراد مي زند باقي ماندن بر شخصيت منفي بدليل عدم خواست و عدم انتخاب درست است . پايان استاد بروجردي كلاس روانكاوي شخصيت ٩٩/٤/٩ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٥ https://chat.whatsapp.com/A0FBf4BN8T6DfNr60Xlztk پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۵ 🔆 «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» 🔆 «راستى كه در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پى يكديگر آمدن شب و روز و كشتی‌هايى كه در دريا روانند با آنچه به مردم سود مى‌رساند و [همچنين] آبى كه خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمين را پس از مردنش زنده گردانيده و در آن هر گونه جنبنده‏‌اى پراكنده كرده و [نيز در] گردانيدن بادها و ابرى كه ميان آسمان و زمين آرميده است براى گروهى كه مى‏‌انديشند واقعا نشانه‏‌هايى [گويا] وجود دارد» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۶۴ 🔹 سماوات: به معنای آسمان‌ها است كه اصل آن «سمو» به معنای رفعت و بلندی است. 🔹 ارض: به معنای زمين است. ✍ مفسرين می‌گويند: همانا در آفرينش زمين و آسمان و در پی يكديگر آمدن شب و روز... برای مردمی كه می‌انديشند نشانه‌هايی است. 💠 آيه اشاره دارد به هماهنگی همه اركان عالم و اينكه هر يك از عناصر طبيعی مشغول انجام وظيفه‌ای هستند كه حضرت حق به آنان سپرده است و هيچ يك نزد خدای سبحان بر ديگری برتری ندارند. ✅ پيام آيه برای ما آنست كه نزد خدای سبحان بندگی خالصانه و انجام وظايفی كه به انسان سپرده می‌شود حائز اهميت است. *اصل، بندگی كردن انسان است*، چه آنكه زمان انجام امور منزل باشد يا بر سر سجاده و زيارات و ... 🔸 اما نوعاً برای افراد اينگونه نيست آنان از انجام امور مربوط به منزل احساس رضايت قلبی ندارند اما از حضور در خدمت قرآن یا زیارات خرسند هستند. 💢 آنها در انجام وظایف منزل احساس اتلاف وقت می‌کنند اما در عبادات اين احساس را ندارند از اين رو انجام امور منزل را بيهوده می‌پندارند و عبادات و طاعات ظاهری را بندگی می‌بينند و از انجام آن خشنود هستند. 🔹 اين نگاه و اين تفكر نادرست است، زيرا *بنده اگر در جايگاه عبوديت باشد هر لحظه خود را در محضر حق می‌بيند* و حضور در محضر خدای سبحان بايد سبب رضايت او شود چه آنكه مشغول امور منزل شود و چه مشغول به عبادت و مناجات. ✳ او در جایگاه عبودیت باید زمانی را به عبادت پرداخته و اوقاتی را جهت استراحت سپری نماید كه هر دو اگر خالصانه و برای رضای حق باشد عبادت است. ✳ زيرا تامین امور مادی و معاش همچون انجام امور معنوی و عبادی الزامی و حتمی است. ✳ *تسلیم محض خداوند سبحان شدن عبودیت و بندگی است چه امور مادی يا معنوی چه امور جزئی يا كلی چه در خدمت خانواده و چه در خدمت قرآن، اين ادب بندگی است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
١٣٢ ادامه بحث شهادت به رسالت پيامبر(ص) در اذان امام خميني مي فرمايند: روزي كه هيچكدام از بني آدم نبودند و قرار شد "هست" بشوند ، بواسطه پيامبر و حضرات معصومين اين خلقت صورت مي گيرد و با درخواست آنان ما "هست " مي شويم، حال با خواندن نماز مي خواهيم به موطن اصلي بر گرديم و همانطور كه براي هست شدن و تنزل به عالم ماده نياز به واسطه داشتيم، براي عروج(نماز) و برگشت به موطن اصلي هم نياز به واسطه داريم لذا مي گوييم اشهد ان محمدا رسول الله. حال اگر كسي شبهه كند و بگويد به واسطه احتياج نداريم و خدا خود اشراف دارد و پيشاني ما را در دست دارد ، جواب مي دهيم : بين مقامات خلط بحث كرده ايد يعني وقتي امام علي(ع) مي فرمايد : من آن كسي هستم كه به اذن حق پيشاني همه را در دست گرفته ام پس خدا خود اين نقش را به پيامبر ص و علي ع داده و اين بزرگواران بدون اذن حق و استقلالا كاري انجام نمي دهند. بايد توجه كنيم كه لازمه سير ، ارتباط با راه يافتگان به حريم حق است . نماز ، سفر از عالم ماده به عالم معنا است و بدون نبي و ولي نمي توان به اين سفر رفت و بايد با كسانيكه نماز مجسم اند و دائم در نمازند ، ارتباط برقرار كرد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨٠/٨/١٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٥ https://chat.whatsapp.com/A0FBf4BN8T6DfNr60Xlztk پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
آیت الله خامنه ای: شما به صدر اسلام نگاه کنید، ببینید آن کسانى‌که در دوران غربت اسلام و غربت على، از امیرالمؤمنین دفاع کردند، چه کسانى بودند؟ اینها سابقه‌داران اسلام نبودند. سابقه‌داران اسلام، جناب طلحه و جناب زبیر و جناب سعدبن‌ابى وقّاص و امثال اینها بودند. بعضى از اینها على را تنها گذاشتند؛ بعضى از اینها در مقابل على ایستادند. اینها ریزش‌ها بودند. اما رویش کدام است؟ رویش، عبداللَّه‌بن‌عبّاس است؛ محمّدبن‌ابى‌بکر است؛ مالک اشتر است؛ میثم تمّار است. اینها رویش‌هاى جدیدند. اینها که در زمان پیامبر نبودند؛ اینها در همان دوران غربت اسلام روییدند؛ اینها نهال‌هاى تازه‌اند. شما ببینید یک مالک اشتر در همه‌‌ تاریخ اسلام چقدر مؤثّر است. بله؛ ممکن است کسانى ریزش پیدا کنند که البته مایه‌‌ تأسّف است. وقتى به امیرالمؤمنین شمشیر زبیر را دادند، گریه کرد. همان‌طور که گفتم، غصّه دارد. غصّه دارد کسانى ریزش پیدا کنند که یک روز پاى سفره‌‌ انقلاب، پاى سفره‌‌ امام زمان، پاى سفره‌‌ اسلام و قرآن نشستند و نان و نمک اسلام را خوردند؛ اما در کنار آن ریزش‌ها، مالک اشترها هستند؛ عبداللَّه‌بن‌عباس‌ها هستند. امیرالمؤمنین هرجا در میدان‌هاى جنگ احتیاج به زبان داشت، عبداللَّه‌بن‌عباس مى‌رفت و امیرالمؤمنین را یارى مى‌کرد. هرجا احتیاج به شمشیر داشت، مالک اشتر بود. مثل مالک اشتر، مثل عبداللَّه‌بن‌عباس، مثل محمّدبن‌ابى‌بکر - مثل این رجال - نه یکى، نه ده نفر، نه هزار نفر که هزاران نفر بودند. این‌طور نیست که شما خیال کنید حالا چهار نفر آدمى که از راه برگشتند و نیرویشان تمام شد، معنایش این است که نیروى این گردونه‌‌ عظیم تمام شده است. نه آقا؛ بعضی‌ها در بین راه قوّه‌شان تمام مى‌شود. بله؛ ضعیف‌ترها وسط راه آذوقه‌شان تمام مى‌شود.
۱۰ 💠 *«مهمان امام رضا علیه‌السلام»* 🌸🍃 شبی مهمان حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام بود، 🔹 ناگهان شعله چراغی که در کنار او بود رو به خاموشی رفت پس مهمان دست خویش را دراز کرد تا پیش از خاموش شدن چراغ؛ آن را اصلاح کرده فیتیله آن را بالا بکشد 🔸 اما حضرت با احترام مانع شده و شخصاً بدون درنگ خود شعله چراغ را اصلاح کردند، 🍀 سپس فرمودند: «اِنّا قومُ لا نستخدم اضیافنا»؛ «ما از خانواده‌ای هستیم که مهمان خود را به زحمت نمی‌اندازیم و از او خدمت نمی‌‌خواهیم» 🔹 آری اگر فردی میهمان این خانواده کریم باشد، آنان نهایت تکریم و احترام را درباره میهمان خود به جا می‌آورند و وظیفه خود می‌دانند که همه امور مهمان را شخصاً انجام دهند. 💢 *چه بسا از همین روست راز میهمان شدن بر این خانواده کرام در هر شبانه روز؛ تا میهمان از سختی‌های روزگار به دور مانده و تمام امور خویش را به امام خود بسپارد.* ❇ در زیارت ائمه در کتاب مفاتیح الجنان خصوص زیارت حضرات معصومین علیهم‌السلام در ایام هفته آمده است: 🌀 شنبه به نام پیغمبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله 🌀 یکشنبه به نام امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا علیهما‌السلام 🌀 دوشنبه به نام امام حسن مجتبی و ابا عبدالله الحسین علیهما‌السلام و به همین ترتیب تا آخرین روز هفته و جمعه که به نام امام حی و حاضر و ناظرحضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه نامیده شده است. 🔸 *در متن این زیارت‌ها آمده است که خود را هر روز میهمان این خانواده دانسته به آنها پناهنده شوید* که این امامان بهترین میزبانی را برای مهمان خود به جا می‌آورند. 🔸 آری تنها باید با تمام وجود این امر را باور داشته و در آغاز هر روز با عرض ارادت و ادب خود را تسلیم اوامر این خاندان کرامت کرد و به آستان پر فیض آنان پناهنده شد تا از خوان گسترده کریمانه آنان متنعم گردید. ✨ *سرور من مولای من امام رئوف و مهربانم!* 🍃🌸 هر روز و هر لحظه از زندگیم را در سایه میزبانی پر مهر و عطوفت شما و خاندان گرامی شما می‌گذارنم مرا یارایِ به جا آوردن آداب این‌ میهمانی نیست، مگر لطف شما دست نیاز مرا بگیرد و ادب و آداب این ضیافت را تعلیم دهد. ✨ گر شبی در خانه جانانه مهمانت کنند ✨ گول نعمت را نخور مشغول صاحبخانه باش 🔆 «و انا فیه ضیفک وجارک فاِنّک کریم تحب الضیافه ومامورُ بالاجاره فاضفنی واحسن ضیافتی واجرنا واحسن اجارتنا بمنزله الله عندک وعند آل بیتک...» 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
۱۳ 🔶🔹 *برای ظهور و بروز صفت خیر باید افراد متصف به آن صفت شوند تا انگیزه‌ای جهت ترغیب به خیرات ایجاد شود.* 💢 به عنوان مثال زمانی ترغیب به صدق می‌شویم که فردی صادق را ببينيم. ✳ در تقابل ميان مفهوم و مصداق تاثیر مصداق به مراتب بیش از مفهوم است. مفهوم در قوه ادراک انسان موثر است نه در رفتار و عملکرد او. 🍀 امام علی علیه‌السلام فرموده است: ✨ «فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ» ✨ «نيكوكار از كار نيكويش بهتر است و بدكار از كار بدش بدتر» 📗 نهج‌البلاغه (فیض الاسلام)، حکمت ۳۱ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
✨ *مولا جان!* 🕊 💚 گوشه گوشه‌ی دلمان صحن انقلاب و صحن آزادی توست و کبوتر دلمان دانه چین معرفت توست. 🌼🍃 پنجه‌های نیازمان را دخیل پنجره فولاد‌ت می‌کنیم تا در ایوان طلا‌ی قلبمان قندیلی از محبت تو آویخته شود. 🌼🍃 *اگر صحن و سرای دل با صحن و سرای حرم مرتبط شود و دل به پنجره فولاد گره بخورد همه افراد قابلیت اصلاح می‌یابند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
📜 *نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان* ۴ ✳ مقدمات ورود به متن روایت 🔹 در قسمت‌های گذشته ذکر شد، امام صادق علیه‌السلام جهت ورود به مطالب نامه، شیعیان را به رعایت چهار شرط مدارسه، مناظره، تعاهد و عمل امر فرمودند. 🍀 طبق فرمایش ایشان، برای اجرای این امر، شیعیان نیز چنین کردند: 🔆 «....فَکَانُوا یَضَعُونَهَا فِی مَسَاجِدِ بُیُوتِهِمْ فَإِذَا فَرَغُوا مِنَ الصَّلَاهِ نَظَرُوا فِیهَا...» 🔆 *«شیعیان، نامه را در خانه خود و در مکانی که نماز می‌گذاردند(سجاده) قرار دادند. هنگامی که از نماز فارغ می‌شدند، به مطالعه و بررسی آن (نظروا) می‌پرداختند.»* ✍ استفاده از فعل مضارع همراه با کلمه کانَ (فکانوا یضعونها) به معنی استمرار این عمل به عنوان یک عادت همیشگی است. یعنی خواندن این نامه و بررسی زندگی خود با مفاد آن و گفت و شنود با یکدیگر در پایان فریضه الهی در بین شیعیان امری روزمره و مدام بوده است. ✍ همانطور که بیان کردیم تا عهد شیخ بهایی، یعنی تا حدود قرن یازدهم نیز چنین عملی در نماز جماعت شیعیان، گزارش شده است. ولی رفته رفته این رساله به دست فراموشی سپرده شد. از سوی دیگر با توجه به فقدان صنعت چاپ و حتی کمیاب بودن کاغذ، وجود این نامه در سجاده‌های شیعیان نشانه این است که، هر یک از آنها این نامه را خود کتابت کرده‌اند و این کار به راحتی نیز صورت نگرفته است. ❇ اکنون همراه با شما، گنجینه احادیث معصومین علیهم‌السلام را می‌گشاییم و چنین می‌خوانیم: بسمِ اللّه ِ الرّحمنِ الرّحيمِ ✨ *«أمّا بَعدُ فاسألوا ربَّكُمُ العافِيَةَ...»* به نام خداوند بخشنده مهربان ✨ *«از پرودگارتان عافیت بطلبید و...»* 📌 ادامه دارد ... 🌐 emamraoof.com
🎇 *بخشی از سفارش امیرالمؤمنین علیه‌السلام به امام حسن علیه‌السلام در ارتباط با مردم* 💠 *کرامت قائل شدن برای دیگران* 🍃 *«اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُ مِنْ غَيْرِكَ»* 🍃 آنچه از دیگران در نظر خودت زشت و قبیح است برای خود نیز زشت بدان . ✨در روابط با افراد باید به میزانی که برای خود کرامت قائل هستیم برای دیگران نیز قائل باشیم. 🍃 *«وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ»* 🍃 برای مردم آنچه را بپسند که برای خودت می پسندی. 💠 *بیان یقینیات به جای ظنیّات* 🍃 *«وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ»* 🍃 چیزهایی که نمی‌دانی نگو هرچند آنچه می‌دانی کم باشد. ✨حضرت توصیه به بیان مطلبی را کردند که نسبت به آن یقین داریم نه بیان ظنیات و یا حدسیات. بسیاری از امور نیاز به کارشناسی و علم خاص دارد و یقین به آن تنها برای متخصص آن امر محقق می شود به همین جهت حضرت توصیه به بیان چیزی کردند که نسبت به آن علم کافی داریم. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: https://cutt.ly/ai9V0Lt