عوامل تحکیم خانواده- بخش دهم
💠 بها ندادن به ناشکری دیگران
⭐ به ناشکری دیگران بها ندهید و به الطاف و خوبیهایتان ادامه دهید گرچه از لحاظ تربیتی ما باید به اطرافیان خود شکر را الهام کنیم و خود نیز بر این باور باشیم که اگر شکر نعمتی به جا آورده نشود نعمت سلب میگردد اما اگر با گروهی در ارتباط هستیم که در مقابل الطاف و خدماتمان شکرگزار نیستند و آنرا امری عادی میپندارند نباید از خیرات خود به این بهانه دست برداریم.
💠 لازمه صمیمیّت
⭐ در روابط میان یکدیگر باید از هرگونه تضییع حق به بهانه صمیمی بودن روابط بپرهیزیم، تضییع این حق به معنی زوال رابطه دوستی است و در مقابل، پرداخت این حق دوام صمیمیّت را به دنبال دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/3468Ank
٦٣
#مناجات
ادامه شرح مناجات الراغبين
اسئلك بِسُبحاتِ وجهك و بانوار قُدسِك....
خدايا تو را قسم مي دهم به به اشراف و تابش نور قدسي كه امامان و حضرات معصومين هستند كه افكار مقدس و نوراني در ذهن من وارد شوند و منيتهاي من بسوزند و آتش بگيرند
اسئلك اشاره به اينست كه هر كس خودش از خدا درخواست كند (خدايا من از تو مي خواهم مني كه اصل و فطرتم به تو وصل است
و در اين درخواست وجه تو را واسطه قرار مي دهم كه حضرات معصومين هستند تا به بركت وجود جليلي القدر اين بزرگواران به درخواست من جامه عمل بپوشاني.
سُبُح به معناي نورافشاني و اشاره به بالا زدن پرده ها و افكندن نور براي درخواست كننده است .
ابتهال به معني با سوختن و ناله چيزي را خواستن است.
خدايا با واسطه به درگاه تو مي ايم و از تو با تمام ناله و اصرار مي خواهم كه منيت مرا بسوزاني و با اشكي كه در مقابل تو مي ريزم مرا عرشي كني!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات خمس عشر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💠 لزوم تلاش و پشتکار در کسب شایستگی اجتماعی
🔅 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:«أَیهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِیبَهَا...»؛«اى مردم كار تربیت خود را خود بر عهده گیرید...»
🔅 شایستگی اجتماعی امری نیست که بر اثر حسن تصادف و اتفاق به دست آید و یا از نیاکان فرد به او منتقل شود بلکه اکتسابی بوده و برای به دست آوردن آن باید تلاش نمود.
🔅حضرت امیرالمؤمنین به همه افراد توصیه میفرمایند که خود، متولی شایستگی و آراستگی اخلاق و رفتار خود شوند.
🔅 با توجه به عبارت «ایُّهَا النّاس» درمییابیم که عموم افراد توانایی کسب شایستگی اجتماعی را دارند و امر غیرقابل دسترس یا دور از دسترس نیست.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2zr9We0
💠 تأثیر «کلام» در شایستگی اجتماعی
🔅 امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:«رُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَتْ نِعْمَة»؛«چه بسیار کلمهای که موجب از دست دادن نعمتی شود!»
🔅سخنان نابجا و غلط، آسیب جدی به زندگی و شخصیت فرد وارد میکنند. به بیان دیگر، مراقبه گفتاری موجب اعتلاء شخصیت فرد میشود.
🔅 عبارت حضرت به طور مطلق بیان شده و در این امر فرقی بین کلام جدی و شوخی وجود ندارد.
💠 بیبرنامگی، مانع کسب شایستگی اجتماعی است
🔅 حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در بیان صفات مؤمن فرمودند:«…مَشْغُولٌ وَقْتُه…»
🔅مؤمن برای زمان خود برنامهریزی دارد.
🔅بیبرنامگی موجب بینظمی و بینظمی موجب پریشانی فرد و درگیری او با اطرافیان خواهد بود؛ در نتیجه از شأن اجتماعی او کاسته میشود.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/344eoxm
٢٧
#نهج_البلاغه
حضرت آقا مولي اميرالمومنين در نامه ٣١٢ به كسي كه سوال پيچيده ايي پرسيد، فرمودند:
سَل تَفَقُّها و لا تسئل تَعَنُّنا فان الجاهل المُتَعلمَ.....
همواره براي كسب آگاهي پرسش كن نه براي ايجاد زحمت.
زيرا جاهلي كه در طريق فراگيري علم گام بر مي دارد شبيه به عالِم است و عالمي كه همواره اصرار بر مسائل پر پيچ و خم دارد شبيه جاهلي است كه خود را به زحمت مي افكند.
تدبر در روايت :
١-حضرت علي(ع) قبل از پاسخ ، ادب را آموزش مي دهند.
٢-حضرت توصيه مي كنند چيزي را كه مي دانيد مجدد سئوال نكنيد.
٣-حضرت براي شباهتها اعتبار قائلند (عالمي كه قدم در بيراهه مي گذارد شبيه جاهل است)
٤-از آداب سئوال كردن اينست كه نخواهيم آموخته هاي خود را مطرح كنيم و طالب برتري باشيم.
٥-تفقه و تعنت هر دو باب تفعل است و بر سختي دلالت مي كند اما براي روشن شدن مجهولات تحمل سختي بجاست اما براي مطرح كردن منيت، بيجا و جاهلانه است.
٦-حضرت نيت طرف مقابل را به جهت تأديب او مطرح مي كنند تا خود را از امور اينچنيني دور نمايد.
٧-بعضي از آموختنها موجب جهالت مي شود و عزت بخش نيست چون سائل به نيت مطرح كردن منيت ، سئوال مي كند.
٨-حضرت سعي مي كنند با توضيحات بيشتر ، فرد كاملا متوجه خطاي خود بشود.
٩-انسان هرگز گمان نمي كند كه عالِم با سئوال كردن بيجا ناراحت مي شود اما عالِم بخاطر خود فرد ناراحت مي شود كه در اين وادي گمراهي افتاده است.
١٠-كار اشتباه ، موج منفي داردو عالِم را اذيت مي كند و او را به زحمت مي اندازد.
١١-انگيزه ها در رفتار بسيار مهم است و براي انسان چهره سازي مي كند.
١٢- هدف بعضي از جُهال در سئوال كردن بهانه جويي است نه فراگيري علم.
١٣-براي رسيدن به مطلوب بايد روح حقيقت جويي در انسان زنده شود نه به جهت جدل و اثبات منيت سوالي مطرح شود.
١٤-براي عالِم و متعلم حقوقي برشمرده اند كه مبناي عقلي دارد و هر دو طرف بايد آنرا رعايت كنند.
استاد بروجردي
كلاس شرح نهج البلاغه
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
👤 آیت الله جوادی آملی :
🔺 یکی سِمتی پيدا كرد ديگري به او سِمت ندادند و پيدا نکرد اگر ...
🔸 یکی از بيانات نورانی حضرت كه ما قبل از انقلاب اين را می گفتيم و بحث می كرديم سخن ميگفتيم؛ اما واقعاً معنايش براي ما روشن نبود. انقلاب اين بيان را براي ما تفسير كرد و آن بيان اين بود كه در يكي از جبههها يكي از اصحاب حضرت به حضرت عرض كرد كه اي كاش برادر من در اين صحنه و جبهه حاضر بود و ثواب مبارزه و جهاد را ميبرد! حضرت يك جمله فرمود، ما اين جمله را مكرّر از ديگران شنيديم، خودمان هم ميگفتيم؛ ولي معنايش برای ما روشن نبود. حضرت فرمود: «أَ هَوَي أَخِيكَ مَعَنَا»؛ آيا در خطّ فكری ماست؟ عرض كرد بله يا اميرالمؤمنين، فرمود در تمام ثواب های ما شريك است. عرض كرد يا اميرالمؤمنين ما اينجا در جبهه هستيم داريم فشار جنگ را در مقابل شمشير تحمّل می كنيم، او در شهر هست در تمام ثواب های ما شريك است؟ فرمود بله, ما اين را مكرّر می گفتيم؛
🔸 اما در تهِ دل، ابهامي براي ما بود كه چطور می شود. خداي سبحان كه فرمود مجاهد و غير مجاهد مساوي نيست، کسانی هم كه «قبل الفتح» و «بعد الفتح» مبارزه كردند همه جا خدا گفت مساوی نيست؛ اينجا وجود مبارك حضرت می فرمايد اينها مساوی هستند یعنی چه؟
🔸 بعد از انقلاب اين تفسير به وسيله خود انقلاب برای ما روشن شد. شما می بينيد دو نفر روحانی يا دانشگاهی يا دو نفر كه كار آزاد دارند، اينها در خطّ امام و رهبري و نظام هستند، با هم درس خواندند با هم بحث كردند با هم بالا آمدند یکی سِمتی پيدا كرد ديگری به او سِمت ندادند و پيدا نکرد، اگر اين به تمام كار های او راضی باشد بگويد من هم بر فرض اين سِمت را پيدا ميكردم همين كار را انجام می دادم، حالا اين دوستِ ما دارد انجام می دهد من چرا كار شکنی بكنم، من هم به كار او راضی هستم. اين هم وحدت حاصل می شود، هيچ جا اختلافی پيدا نمی شود و اگر ثواب اين یکی بيش از او نباشد كمتر از او نيست؛ اما شما ببينيد هر جا اين نعمت پربرکت وحدت از ما گرفته می شود براي اين است که او ميگويد چرا من نه، او آری! شما با او فرقي نداريد با هم درس خوانديد؛ حالا او دارد اين كار را انجام ميدهد، شما او را دعا كنيد بدرقه كنيد حمايت كنيد.
#پندانه
🔴 قمهزنی بصورت مخفیانه
❓سؤال: آیا قمه زدن بهطور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرت عالی عمومیت دارد؟
💠 پاسخ: قمهزنی علاوه بر اينکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمیشود و سابقهای در عصر ائمه(عليهمالسلام) و زمانهای بعد از آن ندارد و تأييدی هم به شکل خاص يا عام از معصوم(عليهالسلام) در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب میشود بنا بر اين در هيچ حالتی جايز نيست.
رهبر معظم
٦٤
#مناجات
ادامه شرح مناجات الراغبين
وَابتَهلُ اليك بعواطفِ رحمتك و لَطائف بِرّكَ.....
خدايا مي نالم و مي سوزم و واسطه مي آورم
عواطف و رحمتهاي پشت سر هم تو، نعمت و رحمت تو هستند و بين آنها فاصله نيست و رحمتهاي به هم چسبيده تو و پشت سر هم تو لطايف برّ هستند
بِرّ ، خير گسترده لطيف و دقيق است و آدمي بايد خيلي باهوش باشد تا خير را از شر بشناسد.
ديده اي خواهم كه باشد شه شناس
تا شناسد شاه را در هر لباس
خدايا به آن دو خير تو كه گسترده است و همه جا را فرا گرفته و وجودش دقيق و لطيف است آرزوهاي مرا محقق كن!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات خمس عشر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💠💠مقام حضرت علی بن موسی الرضا، مقام علم است.
حضرت آقا (علامه حسن زاده) روحی فداه در آن تمثل و توجه عرفانیشان، از طریق نوشیدن آب دهان مبارک حضرت امام ثامن الحجج(علیه السلام) حقیقت علم را چشیده اند.
🔹ان شاالله شما هم که به محضر عرشی حضرت امام هشتم (علیه السلام)مشرف می شوید، علم طلب بفرمایید و بخواهید که حقیقت علم را به شما بچشانند، زیرا این بزرگواران فقط در مقام علم است که خودشان معلم می شوند، در حالی که در امور دیگر برای رفع حاجات گوناگون عوام الناس واسطه دارند و وسائط فیضی که در محضر ایشانند، کارها را انجام می دهند.
اما اگر حقیقت علم را از آقا طلب بفرمایید؛ خود آقا ، بدون واسطه درمقام تعلیم قرار می گیرند.
غرض، می خواهیم ببینیم، وقتی به بارگاه ملکوتی امام هشتم (علیه السلام)بار یافتیم، از اقا چه بخواهیم؟
خیلی خلاف ادب است که انسان از امام هشتم، چیزی غیر از خود آقا را بخواهد.
در پیشگاه او غیر او را بخواهی یعنی چه؟
🛑این خلاف ادب است.
🔹مقصود این است که از آن مقام شریف رضوی اسماء الله را طلب نماییم، حقیقتی درما پیاده شود، سرّی بر مامکشوف شود، ویا حقیقتی از حقایق علمی عالم، برما تجلی کرده و ظهور نماید.
خواسته های خود را خیلی درحد بالا بگیرید و خودتان را تنزل ندهید. حضرت امام هشتم (علیه السلام)را هم تنزل ندهید.
استاد صمدی آملی
٤-١
#روانشناسي در قران
""احساس توانمندي""
سوره مباركه بقره آیه ٣: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
یکی دیگر از خصوصیات انديشه درست، تأمين نياز گروهي از مردم توسط گروهي ديگر است .
در روانشناسی جدید می گویند: احساس شایسته بودن جزء ویژگی های اندیشه صحیح است و احساس ناشایستگی جزء ویژگی های تفکر منفی است.
بطور مثال اگر انسان از صبح كه روز را آغاز مي كند، بگوید خیرم به کسی نمی رسد، براي هيچ كس مفيد نيستم ، خدا مرگ مرا برساند بهتر است، در اين صورت احساس ناشايستگي خواهد داشت و واقعا وجودش براي جامعه مفيد نخواهد بود در حاليكه اندیشه درست می گوید: مما رزقناهم ینفقون اتفاقاً انسان می تواند گودال ها را پر کند. انفاق تامین کردن گودال ها است وقتي)
موش در سوراخ میرود و گودال ایجاد می کند، عرب مي گويد نفق وكسي كه گودال ها را پر کند عرب مي گويد، اَنْفَق.)
این که تصور كنيم می توانیم برای دیگران کارایی داشته باشیم. (مِن مٰا در آيه، من بعضیه است.) کارایی ام در حد بعضی از مردم زياد نیست ولی بالاخره کارایی دارم.
شاید امروز كسي که خانه خریده يا ازدواج كرده با دعای من بوده يعني حداقل كارايي كه دعا كردن است در من موجود است پس باید هميشه سر ذوق باشم، يعني کلی خوشحالي كنم كه امروز عده ايي خانه دار شده و يا بی بچه ها بچه دار شدند زيرا
خودت براي همه دعا کردی. نگفتی فقط خودم را حاجت روا كن. گفتی همه و خدا برای چند نفر اجرا کرد.
در اندیشه سالم می گوییم می توانیم بعضي از نیاز هاي گروهي از افراد را تأمين کنیم.و معتقد به عدم توانمندي خود نيستيم. از سفره دعای ما کار بر می آید. افراد در مورد خودشان با زبان و قلم و اعضاء و جوارحشان گناه مي كنند اما در مورد دیگران و با زبان آنان گناه نمي كنند، پس دعایشان در مورد ديگران مستجاب می شود.
اما در انديشه منفي افراد خود را عاجز و بدون كارايي مي دانند.
البرکة مع اکابرکم ظاهرا وقتی سن افزايش مي يابد، میزان توانمندی ظاهری کم می شود ولی خداي سبحان مي فرمايد: نفس فرد سالدار مقدس می شود، وجودش بركت دارد، در جمعی که مو سفیدی هست، دعا در آن جمع مستجاب می شود .همه اين عبارتها براي اينست كه آن پیر احساس عاجز شدن و ناکارایی نکند واندیشه ناصحیح و انرژي منفي نداشته باشد.در واقع فرد پیر مي داند بطور طبيعي از جسمش کاري بر نمی آید ولی نَفَس و كلام و تجربياتش كارايي دارد. چنانجه
وقتی بزرگتری از جمعی می رود میگویند برکت از ميان ما رفت.
در انديشه صحيح احساس توانمندي خلأها را پر مي كند
"" كفار انديشه ناصحيح دارند ""
آیه 6: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ
. مومنین به خدا و غیب ايمان دارند. به رحمت و حکمت بی پایان، به علم بی نهايت خدا ايمان دارند و کفروا کسانی هستند که اندیشه ناصحیح و در عمل مشکل دارند که عوارض آن ختم الله علي قلوبهم است.
اگر کفروا را با این دیدگاه نگاه کنید، تمام صاحبان اندیشه ناصحیح نعمتهاي الهي را كتمان مي كنند و كفر مي ورزند. همه آنها عملکرد غلط، فکر غلط دارند زيرا زیر بنای اعمال غلط، فکر غلط است .
""لازمه اثبات خود، نفي ديگران نيست""
آیه١١ : وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ وقتي به آنها گفته مي شوددر زمين فساد نكنيد مي گويند ما اصلاح طلبيم
امام صادق علیه السلام مي فرمايند: معاویه افراد را در آموختن ایمان آزاد گذاشت ولی اجازه نداد كسي معناي شرک را بفهمد. چون اگر مشرک را می شناختند، می فهمیدند معاویه مشرک است. به همین دليل توصيه شده هرچیزي را از ضدش بشناسيد و بخوبي آنرا تحليل و حلاجي كنيد .
یکی از نشانه های اندیشه نا صحیح در آیه١١ سوره مبارکه بقره این است که فرد بگويد: کار درست و مثبت فقط توسط من انجام مي گيرد و نه هیچ کس دیگر،
اين تفكر از اساس باطل است.
بطور مثال ما بگوييم فقط حوزه ما به روز است. بقيه حوزه ها كارايي ندارند این انديشه نه یک حرف بلكه تمام عمل را هم غلط و ناصحيح می كند. اندیشه صحیح این است آدمهاي مثبت ، گروههاي مثبت زيادي هستند ما هم سعي مي كنيم کنار آنها درست رفتار كنيم .
در اندیشه ناصحیح دیگران حذف مي شوند تا خودش اثبات شود.
در اندیشه صحیح خوبان اثبات مي شوند و در كنار آنان ما هم اگر عملكرد درستي داشته باشيم اثبات مي شويم .
"" كائنات در خدمت انسان""
اندیشه ای که انسان را تا بی نهایت می تواند پرواز دهد.در سوره بفره
آیه٢٢ آمده است : الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً
اندیشه صحیح این است که همه نظام عالم را در خدمت خود می بینيم.
گاهي العياذ بالله می گویيم خدا برای ما کاري نکرده است . ولی گاهي می گویيم خدایا برای من چه کارها که نکردی! زمین رابا همه وسعتش که در خدمتم قرار دادی! ، يك عمر آسمان را سقف بالاي سرم قرار دادي ! ثمرات را از زمين برای من خارج می کنی! تو برایم سنگ تمام گذاشتی!
در اندیشه صحیح انسان باور می کند نعمات زيادي دارد. همه چیز در خدمت اوست و او غنی محض است.
در اندیشه صحیح تمام کائنات را در خدمت خودش می بیند. به همین جهت معتقد است هر حرکت درستی بخواهم انجام دهم تعداد زيادي خادم دارم و نیرو هاي ملکوتی به من كمك مي كنند. در اندیشه صحیح، انسان احساس ضعف و فقر ندارد. انسان الهی باور دارد که خالق او همه چیز را در خدمت او قرار داده است. یعنی خلأ و کسری در بین نعماتش نمی بیند.
اين آيه مي فرمايد تمام زمین در خدمت توست. نه اينكه یک قسمت زمین به ما خدمات بدهد و زمين ديگر رانش پيدا كند و بلا استفاده باشد در اندیشه صحیح کلان نگرهستيم نه خرد نگر. ثمرات لکم و ارض لکم و سماء لکم کلان نگری است كه همه چیز را بزرگ می بینیم. خدا همه زمينها را براي بندگي ما مهيا كرده است . آسمان را سایبانی قرار داده که محل نزول رزق باشد و تمام ثمرات مادی و معنوی را برای ما خارج کند. در لکم نكته مهم اينست كه خدا قبل از صحبت از زمین ، صحبت از لکم کرده. یعنی فقط برای شما نه هیچ کس دیگر. ممكن است بگویيم خدا میخواست در این عالم تعدادي آدم و حیوان قرار دهد و ملائکه بیایند و بروند، پس زمین را آفرید. خدا می گوید این حرف ها غلط است، زمین را فقط برای تو گذاشتم.سايرين صدقه سر تو هستند. اصلاً تو موضوعیت داری. اندیشه درست یعنی انسان باور می کند در نظام عالم همه چیز لکم است و شما انسانها چقدر شایسته هستید که همه چیز براي شما خلق شده است آن هم بسيار وسیع و گسترده .
یک وقت میگویند یک مهمانی برای شما برپا کردم. یکی وقت می گویند آسمان با این وسعت و زمین لکم است.
"" زندگي هدفمند""
آیه٢٥ سوره مباركه بقره مي فرمايد: وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُواْ هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
در اندیشه صحیح هیچ وقت خود زندگي را خالی از نتیجه نمی بینيم. مي دانيم اگر خدا توفیق دهد كاري انجام دهيم ، نتیجه آن در كوتاه مدت و دراز مدت به ما برگردان خواهد داشت و اگر شاهد ثمره آن در اين دنيا نباشيم حتما در قيامت بطور مضاعف نتيجه آنرا خواهيم ديد .
وقتی به نتیجه داشتن کار، يقين داشته باشيم و با بسم الله بذري را بكاريم حتما به لطف خدا سبز می شود. ممکن است به عمر ما كفاف ندهد اما فرزندان و نوه ها از ثمرات آن می خورند و استفاده مي كنند.
در ايه بحث بهشتی ها مطرح است. هر نعمتي كه در بهشت به آنان مي رسد ، می گویند قبلا داشتیم. ما هیچ وقت بی ثمره نبودیم. همه زندگی مان نتیجه داشت. ثمره کارمان را دیده ایم.
در اندیشه درست خزان و زمستانی نیست. همیشه تابستان است نه حتی بهار كه شكوفه است چون در تابستان ثمره به بار مي نشيند. بهشتي همیشه نتایج را می بیند. و يا وقتی اندیشه صحيح است یک ذکر می گویيم و یقین داريم روزی مادي و معنوي می آورد و هرگز ترديد و شك به خود راه نمي دهيم .
در اندیشه صحیح شما همیشه نتایج را می بینید. گاهی اوقات زود رس است و گاهی دیر رس. گاهی در حد بذر است كه مي کاریم و گاهی خیلی سریع ثمر دهی اش را نشان می دهد .
""مشاهده تغييرات""
آیه ٢٨: كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
خصوصیت دیگر اندیشه صحیح این است كه انسان تغییرات را می بیند و نمي گويد من نسبت به سالهاي قبل رشدي نداشتم و نا اميد شده ام .
نا اميدي و يأس حاصل انديشه غلط است . اندیشه غلط تغییر را احساس نمی کند. در اندیشه صحیح می بینم که مرتب تغییراتی قابل مشاهده است. تغییرات کمالی قابل مشاهده است. اندیشه صحیح بستری است برای مشاهده تغییرات کمالی. كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
چکونه لطف های خدا را نادیده می گیرید خدا در زندگی شما الطافی پشت سر هم ایجاد کرده است.
در اندیشه صحیح شاهد تغییرات کمالی هستیم اما وقتی اندیشه غیر صحیح است، می گویيم همیشه بد شانس بودیم به امور منفی و مثبت ديد منفي داريم .
«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم»
پايان
استاد بروجردي
كلاس روانشناسي در قران
٩٠/٣/٢٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbrouj