eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨مبارزه غريبانه، دشوارترين مبارزه هاست 🏴روايت كوتاهی از غربت سيدالشهدا توسط رهبر انقلاب ✍رهبر انقلاب: دشوارترین مبارزه، مبارزه‌ی غریبانه است... در حادثه‌ی عاشورای امام حسین علیه‌السّلام، حتی کسانی مانند «عبدالله‌بن‌عباس» و «عبدالله‌بن‌جعفر» که خودشان جزو خاندان بنی‌هاشم و از همین شجره‌ی طیّبه‌اند، جرأت نمیکنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین علیه‌السّلام، شعار بدهند. چنین مبارزه‌ای، غریبانه است و مبارزه غریبانه، سخت‌ترینِ مبارزه‌هاست. همه با انسان، دشمن. همه از انسان، رویگردان. 💥در مبارزه امام حسین علیه‌السّلام، حتّی برخی از دوستان هم معرضند. چنان‌که به یکی از آنها فرمود: «بیا به من کمک کن.» و او به جای کمک، اسبش را برای حضرت فرستاد و گفت: «از اسب من استفاده کن!» غربت از این بالاتر و مبارزه از این غریبانه‌تر؟! آن وقت در این مبارزه‌ی غریبانه، عزیزترین عزیزانش در مقابل چشمش قربانی شوند. ۱۳۷۳/۳/۱۷
✍امام علی(علیه السلام): «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»‌هر کس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد؛زیر لگد دشمن بیدار می شود 📚غررالحکم،ص۴۲۲
زيارت وارث☝
🎥 گله‌ی رهبر انقلاب در دیدار اخیر مداحان: امروز دشمنان به زوایای زندگی من و شما با دقت نگاه می‌کنند تا نقطه ضعفی پیدا کنند
🔲مقام معظم رهبری: 🔸این بالا و پایین پریدن ها چه فایده ای دارد؟ کجاش عزاداری است؟!
٤ ""عبادت تفكر"" در این کلاس به عبادتی مي پردازیم که در جامعه اسلامی ما كمتر به عنوان عبادت معرفی شده است ، گاه در ضمن بعضی از روایات می خوانیم و می شنویم که یک ساعت تفکر هفتاد سال عبادت محسوب می شود ، گاه می خوانیم یک ساعت تفکر یک سال عبادت محسوب می شود گاه می خوانیم تفکر عبادتی است که معادل ندارد لا عِبَادَةُ کالتفکر یعنی هیچ عبادتی به اندازه تفکر قرب نمی آورد . قران در بعضي از آیات بابت فکر نکردن گروهی را مورد عتاب قرار می دهد و گاهی در بعضی از آیات دستور به فکر کردن داده شده است . بنابراين بايد در زندگي به ضرورت این عبادت واقف شویم و آن را بسیار پررنگ ببینیم و باور كنيم خَلأش صدمات جبران ناپذیری وارد می کند. ما بايد مثل همه عبادات ديگر شکل این عبادت (تفكر) و قوانين حاكم بر آن را بدانیم . همه عبادات ما مثل نماز و روزه و حج و امر به معروف .....فرمول و قاعده قانون دارد . فرمول و قاعده عبادتِ تفکر چیست ؟؟؟ گاهی گمان می کنیم اهل فکر هستیم در حالی که اهل وهم هستیم ، گاه ضرورت تفكر را احساس نمی کنیم در حالي که بسیار ضروری است . به قول مولوی ای برادر تو همان اندیشه ای/ ما بقی تو استخوان و ریشه ايي/ گاه درست فکر کردن را یاد نگرفته ایم ، در واقع فکر می کنیم ولی چون درست فکر کردن را بلد نیستیم گرفتار وهم و خیال می شویم و يا به خواطر نفسانی خود، عنوان فکر می دهیم در حالی که واقعا فکر نیست . فکر حرکتی بود از مبدایی به مقصدی و آموختیم که در چه اموری باید فکر کرد ، یاد گرفتیم که اگر فردی فکر نکند چه عوارضی در زندگی او ایجاد می شود . فکر، نه تنها انسان را پیش می برد و اجازه نمي دهد در چیزی توقف ایجاد کند بلكه تحول باطنی هم بوجود مي آورد چون حتما در بطن فکر، رشد است. بايد بدانيدحتي اگر فکر کردید و به بن بست رسیدید باز هم فکر نكرديد چون مقصد فکر بی نهایت و دائمي است و بن بستي در آن نمي باشد . ""لذت بردن از تفكر"" نباید فکر کردن برای ما کار سختی باشد ، در زیارت جامعه ائمه المومنین یکی از درخواست ها از خدای سبحان این است که: الفکره وَ العبره انسی وَ عمادی ،خدایا من با فکر كردن و عبرت گرفتن مانوس باشم . انسان وقتی با کسی مانوس است، دوست ندارد از او جدا شود و انس و مجالست با او سخت و عذاب آور نيست . همان طور که فرد از انیس خودش لذت می برد ، از فکر کردن هم كه انيسش شده لذت مي برد. ما بايد به حول و قوه الهی روی فکرهایمان حساب باز کنیم اما قبلا عرض كرديم كه روی هیچ چیز غیر خدا حساب باز نکنيم معلوم است فکر، وجودي الهی است که باید روی آن حساب باز شود و بتوانیم به جهت پیشرفت خود بدان تكيه کنیم . "" ويژگي متقي"" درتصنیف غرر ص ٥٧ اميرالمومنين مي فرمايند: الْفِكْرُ نُزْهَةُ الْمُتَّقِين ‏ متقی به هنگام گردش فکر می کند یعنی از فکر کیف می کند و آرامش مي گيرد. در واقع همه زمان هاي سکوت مومنین، فکر است و اين حالت برایش خسته كننده و ملال آور نیست چون در حال حركت است و سكون ندارد و هر چقدر حرکت کند امور بیشتری برايش مكشوف مي شود. اگر ما در جا بزنیم و ساكن باشيم، خسته می شویم ولی اگر حرکت کنیم با امور تازه ای آشنا می شویم که قبلا آن ها را نیافته بودیم . روایات مي فرمايند: الْفِكْرُ جَلَاءُ الْعُقُول‏ فکر آن چیزی است که عقل را به جلوه می گذارد ، فکر آن چیزی است که غبار را از روی عقل مرتفع می کند، فکر آن چیزی است که حکومت عقل را به نمایش می گذارد ، هرچقدر بیشتر فکر کنید عقل باطنی درونتان بيشترظهور پیدا می کند و موجب می شود عقل نمایشگري نمايد . بعضی چون فکر نمی کنند عقلشان تعطیل است ، وقتی افراد فکر صحیح دارند حاکمیت عقل در زندگی آنها مشاهده می شود . " ملازمه فكر و بصيرت"" روايت مي فرمايد: هرچقدر فکر کنید تیز بین تر می شوید رَأْسُ‏ الِاسْتِبْصَارِ الْفِكْرَة  اگر بصیرت را به انسانی تشبیه کنیم سرِ آن فکر است ، چطور اگر انسان سر نداشته باشد مرده است ، بدون دست و پا و بدون چشم و گوش امكان زندگی كردن هست ولی اگر سر را  جدا کنید زندگی معنا ندارد ، اگر (سر را )فکر را از بصیرت برداریم چیزی به اسم بصیرت وجود نخواهد داشت . تیزبینی، آبنده نگری، واقع نگری، فقط در پرتو فکر است ، بدون فکر چیزی را حقيقتا مشاهده نمي كنيم و صرفا ظواهر را می بینیم . و از طرفي وقتی می گویند فکر، گردش است یعنی با فکر سرحال می شویم و بد اخلاقي ها مرتفع مي شود. ""متفكر مورد رحمت خداست"" در روایت آمده است : رحم الله امراء تفکر فاعتبر خدا رحمت کند کسی را که فکر کرد و عبرت گرفت یعني اگر واقعا اهل فکر باشیم مشمول دعای امیرالمومنین علیه السلام قرار خواهيم گرفت .
بنابراين لازمه فكر، کنترل است. وقتی كاري با كنترل انجام می گيرد، برای آن حجت دارد و همه امورش موجه صورت مي گيرد. اگر احساسات کنترل نشود كارها بي دليل و غلط انجام مي شود. بعضی روایات فکرت را مقابل حدت بیان کرده اند ( با شتاب برخورد کردن است ) می گویند فکر کن يعني شتاب نداشته باش چون وقتی شتاب داريم هیچ كاري سنجیده صورت نمي گيرد و وقتی فکر است همه امور در سرجای خودش قرار می گیرد . ""عدم تفكر در بدهكاريها"" امام سجاد عليه السلام به یکی از چیزهایی که نباید در مورد آن فکر کنیم در دعای ٢٨ صحیفه اشاره مي كنند:   وَ أَعُوذُ بِكَ‏، يَا رَبِ‏، مِنْ‏ هَمِ‏ الدَّيْنِ‏ وَ فِكْرِهِ، خدایا به تو پناه می برم از این که بخواهم بابت بدهکاری هایم غصه بخورم و درگیرآن باشم و در آن توقف كنم ، توقف و غصه خوردن ، شیطنت است . فکر در بدهكاري مذموم است نه ممدوح ، وگرنه به خدا پناهنده نمی شديم . مثلا فردي به من بگوید چقدر به بچه هایت بدهي داري ، يعني هر نقصی فرزند دارد تو مقصر هستي حال بايد بابت اين بدهي روحي و معنوي و عاطفي غصه بخوري این شيوه برخورد غلط است ما بايد بجاي غصه خوري بي فايده جبران مافات كنيم . خدایا به تو پناه می برم از اینکه فکر و ذکرم، بدهی هایم باشم ، هر كس آمار و اجمال بدهيهايش را مي داند پس به جای اینکه غصه بخورد (که امری مذموم است) کارایی صحیح داشته باشد ، این جا فکر ما بازدارنده از عمل است . گاهی اوقات افکارما ناصحیح است و مانع اعمال و رفتار درست مي شود و حرکت قهقرایی ایجاد می کند. اگردائم تاریخ زندگی را نبش قبر می کنيم که هیچ فایده ای هم ندارد و به وظیفه درست فعلي خود نمي پردازيم، به افكار مذموم دست آويز پيدا كرده ايم. در روانشناسی بحث خلاقیت فکر مي گويد: اگر به خلاقیت فکر توجه كنيد به این نتیجه می رسید که افکار ما دائم در حال ساختن و خلاقيت است . مولوی می گوید: تو اگر به یک باغ فكر کنی همین الان خودت باغ هستي در واقع به هر چه فكر كنيد همان مي شويد، چون شما با فکر كردن ، حرکت می کنید . ""نحوه شكل گيري فكر درست"" چگونه افکار درست شكل مي گيرد؟ از آنجا که در دین ما هیچ چیز از هیچ چیز ديگر جدا نیست و همه امور با هم مرتبط است مثلا در زیارت ال یس چهل سلام به امام زمانتان دادید و در نهايت خودتان را دوست امام معرفی کردیدو زیارتتان تمام شد اما برای نورانی شدن خودتان دعا می کنید و برای قسمت قسمت وجودتان جدا جدا نور می خواهید . برای فکرتان نور می خواهید و فکری نور النیات ، خدایا می خواهم فکرم را از نور نیات پر كني ، نیات از نوی در زبان عرب به معنی هسته هر چیزی است . همان طور که وقتي هسته گیاهان سبز می شود که آب دهان شما به آن هسته نخورده باشد، نیات ما هم وقتی رشد می کند که لعاب منيت دور نیتم نباشد ، لعاب منیت اجازه نمي دهد نیت ما سبز شود ، اين لعاب یک ظلمت است ، (ظلمت منیت )، بعد از آن همه سلام و عرض ارادت از خدا می خواهم فکرم را از نیات خوب مملو كني، از هسته هایی که قابل رویش است یعنی یک انرژی هایی داریم که هنوز به فعلیت در نیامده است خدایا با نور ولایت آن انرژی های صحیح ما را که به بالقوه است و ذخیره شده ، به فعلیت در بیاور . در فراز "فکری نور النیات "معلوم است برای فکر خوب و درست بايد دعا کنید این نیست كه انسان بي دليل فکر درست داشته باشد. برای این که صاحب فکر صحیح شويم باید دعا کنيم و معلوم است نبايد به اندک نورانی شدن فکر اکتفا کرد باید از خدا طلب کنیم فکرما را از نور پر کند . از طریق فکر، قدرت داشتن نیات صحیح را هم پیدا می کنيم. هر چقدر ما درست تر فکر کنیم ، هم نیت امور درست را می کنیم ، و هم درست نیت می کنیم . مثلا من نیت زیارت امام رضا علیه السلام را می کنم این نیت درست است و باید درست هم نیت کرد یعنی صادقانه وخالصانه نه برای بر آورده شدن حاجت به زیارت بروم بلکه برای قرب الی الله زيارت كنم که در پرتو نور شمس الشموس وصلم به حق بیشتر می شود . در "فکری نور النیات" فکر کنید . خدایا فکرم را از نور نیت پر کن يعني اگرتنها بخواهم فکر کنم، ظلمات فوق بعض است اما وقتی زير نظر ولايت و در پرتو آن ٤٠ سلام به امام زمان، فکر کنم، خودم را به مقام ولايت نزدیک وارتباط برقرار کردم پس یکی از آثار ولایت در زندگی ما، صحیح فکر کردن است . الحمدلله رب العالمین استاد بروجردي كلاس نهضت تفكر ٩٥/٥/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
امیرالمومنین علیه السلام به همه اهل فکر دعا کردند و آيا می شود امیرالمومنین به کسی دعا کنند و دعای حضرت در مورد او مستجاب نشود؟ ؟؟ امیرالمومنین علیه السلام هزار و خورده ای سال پیش، قبل از به دنیا آمدن هريك از ما دعای جامع كردند: هرکه فکر کرد خدا او را رحمت مي کند . دعاي حضرت يعني از خدا خواستند کمالات خاص به هرکسی که اهل فکر است ، افاضه نمايد. حضرت نفرمود: رحم الله صامئین هرکس که روزه گرفت خدا مشمول رحمت قرارش دهد بلکه برای فکر كردن، دعای خاص فرمودند . امیرالمومنین علیه السلام در ادامه فكر كردن به فاعتبروا اشاره نمودند يعني فکر کرد و در فکرش هم نماند و عبور كرد، چون می خواهد به مقصد برسد پي در فکرش هم توقف نكرد . ما آموزش گرفتیم در عواقب امور و تلخی معصیت و طاعتی که انجام مي دهیم، فکر کنیم و یاد گرفتیم قبل از اينكه بخواهيم کلامی بر زبان بیاوريم حتما فکر کنيم زيرا آزار دهندگي بسياري از حرفهاي ما بدليل بي فكر از دهان درآمدن است ، اگر حرفی بزنيم و سپس پشیمان شويم ، علامت نفاق است چون مومن ابتدا فکر میکند بعد حرف می زند تا پشیماني و ذلت بدنبال نداشته باشد . ""توجه به مرگ بالاترين فكر است"" از پیامبر صلی الله علیه واله است که افضلُ التفکر ذِکرُ الموت  بالاترین فکری که انسان می کند توجه به مرگ است یعنی انسان متوجه مي شود كه دوره حیات دنیا ناپایدار است ، یک زندگی ابدی در پیش رو دارد که باید همه وسائل و جهيزيه آنرا از همين دنيا تهیه کند ، فکر مي کند كارهاي او به چه ميزان براي زندگي ابديش نافع است . اولویت ها را بسنجد، اگر کار دیگری فایده اش بیشتر است آن را انتخاب کند. چرا ياد آوري مرگ افضل است؟ وقتي ذکر الموت باشد، تفکر در حسنات می آید، پرهیز از سئیه می آید ، تفکر در عواقب و رفتار می آید ، بصيرت مي آيد . در ذکر الموت همه ذکرها نهفته است . امیرالمومنین علیه السلام در روايتي ديگر در غررالحكم فرمودند: وقتی به دنیا نگاه می کنید نگاه و تفكر زاهدين و بي رغبتان به دنيا باشد ، انْظُرُوا الی الدنیا نَظَرَ الزاهدین فی اللَّهِ فَانِ اللَّهُ وَ اللَّهِ قَدْ قلیل ..... حضرت قسم می دهند: به دنیا که نگاه می کنید عاقبت آن را ببینيد ، خدا فرزند هم به شما داد ، آخر و عاقبت آنرا را ببینيد و به تربيت آن ها توجه كنيد . وقتی درست فکر کنید هیچ چیز دنیوی را ماندگار نمی بینید و غصه هیچ امری را نمی خوريد ، امور فانی و زودگذر که غصه خوردن ندارد . حضرت بین فکر و زهد ربط جالبی برقرار مي كنند. در یکی از حکمتهای نهج البلاغه است الزهد بین الکلمتین من القران و لا تعسوا علی مَا فاتکم وَ لا تَفْرَحُوا بِما اتاکم. زهد بین دو کلمه از قرآن است زهد يعني چیزی از دستتان رفت غصه نخورید و دلتان نگیرد قرار بوده از دست برود و چیزی به دستتان رسید خیلی خوشحال نباشید، این عطا و هدبه قرار بوده بیاید . نگاه شما به دنیا نگاه زاهدان باشد یعنی در امور ناپایدار فكر نكنيد و به آن دل نبنديد به خدا قسم  همه این خانه هایی که الان ساکن دارد به زودی خالی می شود هر که آمد و عمارتی نو ساخت، مي رود و منزل به دیگری واگذار مي كند . بین فکر و زهد رابطه است وقتی انسان اهل فکر شد نه اهل غصه هست نه فرح کاذب دارد ، بعضی از مردم با عروسي فرزندان و نوه دار شدن از خوشحالي مفرط در حال مرگ هستند در حالي كه میلیاردها نفر قبل ما و شما این اتفاق برایشان افتاده است و قرار بوده كه بیافتد ، خوشحالي جايز است اما نه بصورت افراطي و غير عاقلانه . لا تفرحوا فرح کاذب است. من بنده هستم و مولایم از قبل مقدر کرده است و همه امور پيش آمده قبلا براي ما ثبت شده بود منتها در گمرک بود و در حال حاضر به دستمان رسید . و يا بطور مثال فلان انسان مي ميرد، شب قدر امسال تایید نهایی مرگش رسید در حالی که قبلش هم مشخص بود كه قرار است بمیرد ، خاصیت فکر این است كه تعادل داشته باشیم و از افراط و تفريط، خوشحالي و ناراحتي بيش از حد دوري كنيم . سُرورُها مَشوب بِالحزن خوشی دنيا همراه با ناخوشی است بايد فکر کنيم خوشحالی بابت امر دنیوی امر عبثی است ، فکر کنیم دلبسته و وابسته نشويم و از مسیر اصلی خارج نگردیم . ""اعتدال در رفتار نتيجه فكر درست است"" فلا یغرنکم به امور دنيوي مغرور نشويد ، فكر كنيد كه قارون با آن همه ثروت از دنيا رفت و مالي و ثروتي با خود نبرد. وقتی فکر کنیم هیچ چیز تعجب آور نیست، همه چیز خیلی عادی است . مثلا انسان مومني كه فرزندش را از دست مي دهد، اموراتش را خیلی عادی مي گذراند چون مي داند و فكر مي كند كه در پازل عالم همه تغییرات در تقدیر بوده است ، به همین جهت قطار ايمان و تعبدش از ریل خارج نمی شود ممکن است یک ذره حرکتش کند شود اما نزدیک ایستگاه كه برسد مجددا به حرکت درستش ادامه می دهد.
📸رهنمودهای رهبرانقلاب درباره آداب مداحی اهل‌البیت(ع) 🔹عدم استفاده از آهنگ‌های حرام و گناه، استفاده از آهنگ سنگین و متین، عدم تقلید از آهنگ‌های مبتذل غربی، بیان مباحث کاربردی زندگی ائمه(ع)، استفاده از مضامین انقلابی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، سختگیری در انتخاب شعر، مستند سخن گفتن، کمرنگ کردن اختلافات مذهبی، تبدیل جوان‌ها به انسان‌های کارآمد با عزم، حفظ آداب شرعی و ... بخشی از این توصیه‌هاست. ✅
☝مي گن روضه دلمردگيه مي گن گريه افسردگيه مداحي بسيار زيباي سيد مهدي رسولي