eitaa logo
دارالقرآن حضرت مهدی (عج) شهر کهریزسنگ
376 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
235 فایل
آدرس:کهریزسنگ، خیابان ولی عصر، خیابان ششم ،جنب مسجدالحجت شادی ارواح طیبه جمیع شهدا و اموات به خصوص واقف این مرکز قرآنی حاج آقا سید عباس هاشمی فاتحه و صلواتی قرائت بفرمائید🙏 شماره تماس : 03142323496 (روزهای زوج از ساعت ۹ تا ۱۱ ) @Fatemeh_5_6
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌻🌼🌸🌻🌼🌸🌻🌼 📝 آزمون تفسیر جزء 28 دارالقرآن اصفهان : digiform.ir/darolgoran28 ⭐️ میتوانید این لینک را در اختیار دیگران قرار دهید سامانه پیامک ؛ ( ارسال پاسخ سوالات به صورت عدد 6 رقمی) 10003112353838 زمان پاسخگویی : اذان مغرب 📣📣 دقت کنید هر فرد فقط از یک طریق میتواند شرکت کند (یا لینک آزمون یا پیامکی) و در صورت شرکت کردن یک نفر به هر دو صورت پاسخها محسوب نخواهد شد. طبق اعلام دارالقرآن اصفهان ،عزیزانی که در این مسابقات شرکت می کنند ، به عنوان اعضای خانواده این دارالقرآن، در طول سال نیز از طرحهای دیگر آن بهره مند خواهند شد. ضمن خوش آمدگویی به اعضای جدید ، اگر در مورد این مسابقه ، سوالی داشتید به آیدی زیر بفرستید @yas7986
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹 🍃🌹 🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* *سلام علیکم* *ضمن عرض ادب و احترام و قبولی طاعات و عبادات شما به درگاه الهی* احتراما شماره ی برندگان مسابقه ی《 جزء ۲۷ 》به شرح ذیل میباشد: ۲۸۵۵ .....۰۹۱۳ ۳۶۳۲ ..... ۰۹۱۳ ۶۶۹۶ ..... ۰۹۱۱ ۶۵۳۰ ..... ۰۹۹۰ ۰۶۶۵ ..... ۰۹۱۳ عزیزانی که از دارالقرآن حضرت مهدی (عج) جزء برندگان هستند مشخصات خود را به آیدی زیر بفرستند @yas7986 لازم به ذکر میباشد: 1-همکاران محترم به زیر مجموعه های خود اطلاع رسانی کنند . 2-به 5نفر از شرکت کنندگان که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه کارت هدیه 500000ریالی اهدا میگردد. 3-بابرندگان تماس گرفته میشود وضمن نظر سنجی، هدیه با هماهنگی به آنها تحویل میگردد. ☘️🍃☘️🍃☘️🍃☘️ 《پاسخ صحیح مسابقه : جزء 27 》 🍃 🌹🍃 《 424241 》 🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
My recording #171.wav
6.59M
سوره ملک جز29 ایه1تا12 (نمونه تلاوت برای عزیزانی که قرائت ارسال می کنند)
Tahdir-joze(29).mp3
4M
استاد معتز آقایی 🔷جزء خوانی سریع قرآن کریم بانیم ساعت از وقت دنیایی خودهزاران ساعت از بهترین ساعات بهشت را خریداری نمایید 🔸تحدیر (تندخوانی) جزء به جزء قرآن کریم 🙏تلاوت به نیت تعجیل در فرج امام زمان (عج)🌹 التماس دعا @darolquranehazratmahdi
4_721038705925555021.mp3
4.47M
❤️شرح دعای روز بیستم ونهم ماه مبارک و احکام، ویک نکته اخلاقی شیرین @darolquranehazratmahdi
مسابقه طرح لذت بندگی(دارالقرآن اصفهان) و فایلهای صوتی بسیار زیبا از استاد فولادگر (جزء 29)👇👇
🌻🌼🌸🌻🌼🌸🌻🌼🌸🌻🌼🌸 مژده مژده مژده همراهان گرامی با توجه به درخواست شما عزیزان مبنی بر تجمیع همه فایلهای صوتی تفسیری در یک لینک ،با افتخار به عرض شما می رسانیم این اتفاق رقم خورده و شما می توانید در لینک زیر به فایلهای صوتی جزء 14 تا 30 دسترسی داشته باشید. بدیهی است به تدریج فایلهای باقیمانده به این مجموعه اضافه خواهد شد . https://mega.nz/folder/TTQ0CaJC#d16pVARNbQZwwXCYX2SFJA 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
جزء بیست و نهم فایل یک 🌷 سوال اول: بر اساس تفسیر آیه 30 سوره ملک کدام گزینه صحیح نیست؟ ✨ 1. تأویل این آیه ظهور حضرت بقیه الله و عدل جهان گستر آن حضرت است. ✨ 2. غور: یعنی فرو رفتن در آسمان ها- معین: یعنی یاریگر، کمک رسان ✨ 3. این سوره دارای نام های تبارک و ملک است. پیدایش چاه ها و قناتها به برکت قشر نفوذپذیر و قشر نفوذناپذیر زمین حاصل شده اند. ✨ 4. همه موارد
جزء بیستم و نهم فایل دوم: 🌷🌷 سوال دوم: بر اساس تفسیر سوره قلم کدام گزینه صحیح نیست؟ ✨ 1. ارتباط آسمان ها و زمین هم از طریق قلم حاصل شده است. ✨ 2. صداهایی که رفع حُجُب می کند و محبوب خداوند است: صدای چرخش قلم علما، صدای قدمهای رزمندگان، صدای چرخ نخ ریسی پیرزنان ✨ 3. در عصر پیامبر در کل شبه جزیره عربستان تنها هفده گروه توانایی خواندن و نوشتن داشتند. ✨ 4. پیدایش خط که نتیجه کارکرد قلم بود، مبدأ جداشدن دوران ماقبل تاریخ و ما بعد تاریخ شده است.
جزء بیستم و نهم فایل سوم 🌷🌷🌷 سوال سوم: بر اساس تفسیر آیات نخست سوره نوح کدام گزینه صحیح نیست؟ ✨ 1. نام حضرت نوح: عبدالغفار، عبدالملک، عبدالاعلی بوده است. ✨ 2. فرزندان ذکور حضرت نوح (حام، سام، یافث) بوده اند. ✨ 3. اجل دو نوع است: اجل مسمّی یا نهایی و اجل معلق یا مشروط ✨ 4. حضرت نوح می فرماید ایمان و تقوا و عبادت به شما طول عمر می بخشد.
جزء بیستم و نهم فایل چهارم 🌷🌷🌷🌷 سوال چهارم: بر اساس تفسیر آیات نخست سوره مزمل کدام گزینه صحیح نیست؟ ✨ 1. امام علی علیه السلام: «التَّرْتِيلُ هُوَ ادَاءُ الْحُرُوف وَ حِفْظُ الْوُقُوف» ✨ 2. برنامه خودسازی در آغاز سوره مزمل شامل: قیام شبانه، استغفار، تلاوت ترتیل قرآن است. ✨ 3. امام صادق علیه السلام: «الترتیل ﻫﻮ ان ﺗﺘﻤﮑﺚ ﻓﯿﻪ و ﺗﺤﺴﻦ ﺑﻪ ﺻﻮﺗﮏ» ✨ 4. گزینه 1 و 3
جزء بیستم و نهم فایل پنجم 🌷🌷🌷🌷🌷 سوال پنجم: بر اساس تفسیر آیات سوره دهر کدام گزینه صحیح است؟ ✨ 1. اهل بیت به خاطر رسیدگی به حال محرومان و به خاطر این که غذای محبوب خود را به فقیر دادند به لقب ابرار توصیف شده اند. ✨ 2. نذر و روزه سه روز برای شفای حسنین، پیشنهاد ابن عباس و جمعی از اصحاب بود. ✨ 3. این سوره دارای نام های : هل اتی، دهر، انسان می باشد. ✨ 4. گزینه 1 و 3
فایلهای متنی مسابقه طرح لذت بندگی (دارالقرآن اصفهان)👇👇
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۱✨✨ 🌺 جزء بیست و نهم : *ارزش عقل و خرد* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۱۰ سوره ملک :* *وَ قالُوا لَوْ كُنّا نَسْمَعُ‌ أَوْ نَعْقِلُ‌ ما كُنّا فِي أَصْحابِ‌ السَّعِيرِ* 🌾در این آیات ضمن بیان سرنوشت وحشتناک جهنمیان ، روی علت اصلی بدبختی شان دست گذاشته ، می گوید : از یک سو خداوند گوش شنوا ، عقل و هوش به آنها داده و از سوی دیگر پیامبرانش را با دلایل روشن فرستاده که ، اگر این دو با هم همراه شوند ، سعادت انسان تامین است ، ولی زمانی که انسان گوش دارد اما با آن نمی‌شنود ، چشم دارد ولی نمی بیند ، عقل دارد و نمی‌اندیشد ، اگر همه پیامبران الهی و کتب آسمانی هم برایش بیایند ، اثری ندارد. 🖊️✏️ در کافی شریف ، حدیثی از حضرت علی«علیه السلام»آمده که : جبرئیل ، بر آدم نازل شد و گفت من مأمورم تو را میان یکی از این سه موهبت مخیر کنم تا یکی را انتخاب کنی و بقیه را رها سازی . آدم گفت : آنها چیستند؟ جبرئیل پاسخ داد : *عقل ، حیا و دین* آدم گفت : من عقل را برگزیدم جبرئیل به دوتای دیگر گفت : او را رها کنید و به دنبال کار خود بروید . آنها گفتند : ما مأموریم ، همه جا با عقل بوده ، از او جدا نشویم . جبرئیل گفت : حال که چنین است، به مأموریت خود عمل کنید و سپس به آسمان صعود کرد. 🍃 این لطیف‌ترین تعبیر ممکن درباره عقل و نسبتش با حیا و دین است، چرا که اگر عقل از دین جدا شود ، با کوچکترین چیز ، بر باد رفته یا به انحراف کشیده می‌شود ، و اما حیا ، که مانع ارتکاب زشتی و گناهان در انسان است ، نیز ثمره ی معرفت و عقل است. ✨ این موضوع نشان می دهد، آدم سهم قابل ملاحظه‌ای از عقل داشته که هنگام مخیر شدن میان این سه چیز ، مرحله بالاتر «یعنی عقل» را برگزیده و در سایه آن، دین و حیا را هم به دست آورد. ✏️🖍️امام صادق «علیه السلام» می فرمایند : *کسی که عاقل باشد ، دین دارد و کسی که دین دارد ، داخل بهشت می شود ، بنابراین بهشت جای عاقلان است.* 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۲✨✨ 🌺 جزء بیست و نهم : *چشم زخم یا خرافات* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۵۱ سوره قلم :* *وَ إِنْ‌ يَكادُ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ‌ بِأَبْصارِهِمْ‌ لَمّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ‌ إِنَّهُ‌ لَمَجْنُونٌ‌«٥١» وَ ما هُوَ إِلاّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ‌«٥٢»* 🌴وقتی دشمنان آیات قرآن را می‌شنیدند، آنقدر مجذوب شده و تعجب می‌کردند که می‌خواستند پیامبر«صلی الله علیه و آله»را چشم بزنند ، زیرا چشم زدن معمولاً در برابر اموری است که بسیار حیرت انگیز باشد. ✍ *آیا چشم زخم ، واقعیت دارد؟؟* بسیاری از مردم معتقدند ، در بعضی از چشم‌ها اثر خاصی است که وقتی از روی تعجب به چیزی نگاه کنند، ممکن است آن را از بین برده، یا در هم بشکند و اگر انسان است، او را بیمار یا دیوانه کند. این مسئله از نظر عقلی امری محال نیست ، چرا که بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند، در بعضی از چشمها ، نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده ، که کارایی زیادی دارد و حتی با تمرین می توان آن را پرورش داد.( خواب مغناطیسی،از طریق همین نیروی مغناطیسی چشمهاست). 👀بسیاری نقل می کنند، با چشم خود افرادی را دیده اند که دارای این نیروی مرموز بوده اند و افراد، حیوانات یا اشیایی را از طریق چشم زدن از کار انداخته‌اند. ✏️🖊️پيامبر فرمود:«ان العين حق و انها تدخل الجمل و الثور التنور»چشم زخم حق است و به قدرى كارساز است كه شتر و گاو را داخل تنور مى‌كند . 🌾لذا نه تنها نباید این موضوع را انکار کرد ، بلکه امکان وجود آنرا از نظر علم و عقل نیز پذیرفت . 🎋در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده شده که وجود چنین امری را اجمالاً تایید می‌کند. 🖊️✏️در حدیثی می‌خوانیم که،«اسما بنت عمیس» خدمت پیامبر عرض کرد گاه به فرزندان جعفر چشم میزنند ، آیا رقیّه ای برایشان بگیرم(منظور از رقیّه ، دعایی نوشته شده است که افراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگاه می‌دارند) ، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : آری ، مانعی ندارد ، اگر چیزی می‌توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد همین چشم زدن بود . ✏️🖍️در نهج البلاغه نیز آمده: 《 العین حق و الرقی حق 》 *چشم زدن حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است .* 🍃این نکته نیز لازم به یادآوری است که قبول تاثیر چشم زخم به این معنی نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در اینگونه موارد پناه برده شود ، چرا که هم بر خلاف دستورات شرع بوده و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است ، همانگونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات این تأثیر نامطلوب را در ذهن ها می‌گذارد.البتّه حق بودن شورى چشم به اين معنا نيست كه ما به بعضى افراد سوءظن داشته باشيم و آنان را متهم به چشم شورى كنيم. و يا كوتاهى‌هاى خودمان را در موارد مختلف به‌حساب چشم زخم بگذاريم. در روايات مى‌خوانيم : صدقه ، دعا ، خواندن سوره‌هاى ناس و فلق و امثال آن مى‌تواند مانع تأثير چشم زخم شود . خداوند! ما را در پناه خود از شر اشرار و حیله های دشمنان محفوظ بدار. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۳✨✨ 🌺 جزء بیست و نهم : *انسان هلوع !!!!* 🌺 💫💫💫💫 *آیه ۲۳ - ۱۹ سوره معارج:* *إِنَّ‌ الْإِنْسانَ‌ خُلِقَ‌ هَلُوعاً«١٩» إِذا مَسَّهُ‌ الشَّرُّ جَزُوعاً«٢٠» وَ إِذا مَسَّهُ‌ الْخَيْرُ مَنُوعاً«٢١» إِلاَّ الْمُصَلِّينَ‌«٢٢» اَلَّذِينَ‌ هُمْ‌ عَلى‌ صَلاتِهِمْ‌ دائِمُونَ‌«٢٣»* 🌾«هلوع» به معناى انسان بى‌صبر و حريص است . 📝آمده است روزی حضرت سلیمان از خداوند اجازه خواست تا به شکرانه ی حشمت و سلطنتی که خداوند بر او بخشیده است ، مهمانی برگزار کند و به همه ی مخلوقات سوری بدهد . خداوند اجازه فرمود و سلیمان هم سفره ی عظیمی تدارک دید و از همه ی مخلوقات دعوت کرد تا یک وعده غذا مهمان او باشند . روز مهمانی ، یک ساعت مانده به وقت پذیرائی ، ماهی بزرگی که نامش هَــــــلوع بود ، سر از زیر آب بیرون آورد به حضرت سلیمان عرض کرد گویا امروز ناهار مهمان شما هستیم . سلیمان گفت آری . سلیمان از او خواست که صبر کند تا همه ی میهمان ها بیایند و با هم غذا بخورند ، اما هلوع نپذیرفت و لذا سلیمان قبول کرد که او سهم خودش را زودتر بخورد . هلوع دهانش را باز کرد و در یک نفس همه آنچه را که در سفره بود ، بالا کشید و به سلیمان گفت که من با این غذا سیر نشدم ، آنچه خوردم ، نیم قورت بود ، در حالی که من باید سه قورت غذا بخورم تا سیر شوم ، لذا دو قورت و نیم باقی مانده است . حضرت سلیمان با دیدن این صحنه به سجده افتاد و به عجز خویش در پیشگاه الهی اقرار کرد و از خدا خواست که آبروی او را حفظ کند و برای سیر شدن مهمان هایش که در راه بودند ، رزق بفرستد . آنگاه حضرت سلیمان از هلوع پرسید که خداوند هر روز تو را چطور سیر می کند؟ هلوع عرض کرد برگ سبزی را برای من می فرستد که با خوردن آن سیر می شوم . قـــــرآن فرمود : خلق الانسان هَـلوعاً ، انسان هلوع (حریص) آفریده شده است . در آفرينش انسان ، امور متضاد قرار داده شده و اين رمز تكامل است . نفس ، انسان را به بدى سوق مى‌دهد : و عقل ، انسان را از آن باز مى‌دارد . رشد انسان در انتخاب ميان اين تقابل‌هاست كه به تربيت و تزكيه انسان مى‌انجامد. 🖊️✏️ روایات زيادى در مورد حرص وارد شده كه به برخى از آنها اشاره مى‌كنيم: ✍كسى كه حرصش بيشتر باشد ، خوار و ذليل مى‌شود. ✍چه‌بسا انسان حريص كه حرصش او را بكشد. ✍حريص ، هرگز بى‌نياز نمى‌شود. ✍حريص ، مروّت و جوانمردى خود را از دست مى‌دهد. ✍حرص بستر رنج‌هاست. ✍حريص، به خاطر رسيدن به مال ، عفّت و حيا را كنار بگذارد. ✍حريص ، اسير است. ✍حرص ، نشانه فقر است. ✍حرص ، يقين به مقدّرات الهى را فاسد مى‌كند. ✍حرص ، انسان را در عيوب بسيارى قرار مى‌دهد. انسان حريص، آسايش و راحتى ندارد. 🥀از نشانه های حريص بودن دو چيز است: *جَزَع به هنگام سختى و بُخل به هنگام كاميابى* . ريشه بسيارى از ناهنجارى‌ها ، حرص و بخل می باشد . در آیه بعد خداوند راه نجات از اخلاق ناپسند را مداومت به نماز بیان می کند زیرا طبع مادّى انسان به‌ سوى حرص و بخل ميل دارد و نماز و ياد خدا آن را مهار مى‌كند. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۴✨✨ 🌺 جزء بیست و نهم : *اعضای هفتگانه سجده*🌺 💫💫💫💫 *آیه ۱۸ سوره جن :* *وَ أَنَّ‌ الْمَساجِدَ لِلّهِ‌ فَلا تَدْعُوا مَعَ‌ اللّهِ‌ أَحَداً* 🍃منظور از«مساجد»در این آیه چیست؟ 🕌 1️⃣.منظور ، *مکان هایی است که در آنجا برای خدا سجده می شود* ، که مصداق کامل آن مسجد الحرام ، مصداق دیگرش سایر مساجد و مصادیق گسترده‌تر ، تمام مکان هایی است که انسان در آنجا نماز گزارده و برای خدا سجده می‌کند. ✏️🖊️حدیث معروفی از پیامبر«صلی الله علیه و آله» است که فرمودند: 《جعلت لی الارض مسجدا و طهورا》 تمام زمین،سجدگاه و وسیله طهور است . یعنی، تیمم‌کردن برای من قرار داده شده و این همه جا را شامل می شود. 2️⃣.منظور از مساجد، *اعضای هفتگانه سجده است*، که این اعضاء را تنها برای خدا باید بر زمین گذاشت و برای غیر او جایز نیست. 🖊️✏️ در حدیثی معروف از امام جواد «علیه السلام» نقل شده، معتصم عباسی در مجلسی که فقهای اهل سنت در آن جمع بودند،سوال کرد که دست دزد را از کدام قسمت باید برید؟ بعضی گفتند : از مچ و به آیه تیمم استدلال کردند. بعضی دیگر گفتند از مرفق یا آرنج و به آیه وضو استدلال کردند. وی از امام جواد «علیه السلام» در این باره توضیح خواست. حضرت نخست از او درخواست کردند که از سؤال خود صرفنظر کند، ولی وقتی اصرار او را دیدند فرمودند : آنچه آنها گفتند همه خطاست، تنها باید چهار انگشت از مفصل انگشتان بریده شود و کف دست و انگشت شصت باقی بماند. وقتی معتصم دلیل آن را از امام جویا شد ایشان به کلامی از پیامبر «صلی الله علیه و آله» استناد کردند، که سجود باید بر ۷ عضو باشد : پیشانی، دو دست، دو سر زانوها و پاها و سپس فرمودند: اگر از مچ یا آرنج بریده شود، دستی برای او نمی ماند که سجده کند،در حالیکه خدا فرموده: و ان المساجد لله،یعنی اعضای هفتگانه سجده، مخصوص خداست و آنچه مخصوص خداست نباید قطع کرد. ✨ این سخن تعجب معتصم را برانگیخت و دستور داد طبق حکم ایشان، دست دزد را از مفصل چهار انگشت ببرند . «وسائل الشیعه،جلد ۱۸، صفحه ۴۹۰» 3️⃣.منظور از مساجد *همان سجود است*، یعنی همواره سجده باید برای خدا بوده و بر غیر آن نمی‌توان سجده کرد. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۵✨✨ 🌺جزء بیست و نهم : *عوامل افسوس دوزخیان*🌺 💫💫💫💫 *آیه ۴۷ - ۳۸ سوره مدثر :* *كُلُّ‌ نَفْسٍ‌ بِما كَسَبَتْ‌ رَهِينَةٌ‌«٣٨»إِلاّ أَصْحابَ‌ الْيَمِينِ‌«٣٩» فِي جَنّاتٍ‌ يَتَساءَلُونَ‌ ..* 🍃هر کس در گرو اعمال خویش است گویی تمام وجود انسان در گرو انجام وظایف و تکالیف اوست، هنگامی که آن را انجام می دهد آزاد می گردد وگرنه در قید اسارت خواهد ماند 🌾بلافاصله می فرماید مگر اصحاب یمین که نامه اعمالشان را به نشانه ی ایمان وتقوایشان به دست راستشان میدهند و آنها در پرتو ایمان و عمل صالح ، غل و زنجیره ی اسارت را شکسته اند و بی حساب وارد بهشت می شوند یا اصلا گناهی ندارند و اگر هم دارند تحت الشعاع حسنات آنهاست که آن هم سیئات را پاک می سازد . ✏️🖍️امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند ما و شیعیانمان اصحاب الیمین هستیم و هر کس از ما اهل بیت را دشمن دارد در اسارت اعمال خویش است. 🌳از این ایات بر می آید که رابطه ی میان بهشتیان و جهنمیان به کلی قطع نمی شود ، بهشتیان می توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده کنند و با آنها به گفتگو بپر دازند . می گویند چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟؟ 🍂مجرمان در پاسخ به چهار گناه بزرگ خویش در این رابطه اعتراف می‌کنند : ✍نخست اینکه میگویند *ما از نمازگزاران نبودیم* اگر نماز می‌خواندیم نماز ما را به یاد خدا می انداخت و نهی از فحشا و منکر می‌کرد و ما را به راه مستقیم الهی دعوت می‌کرد . ✍دوم اینکه ما *اطعام مسکین نمی‌کردیم* اطعام مسکین گر چه به معنی غذا دادن به بینوایان است ، ولی ظاهرا منظور هرگونه کمک به نیازمندی‌های ضروری نیازمندان می باشد ، اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و غیر این ها و منظور از آن زکات واجب است چرا که ترک انفاق های مستحبی سبب ورود به دوزخ نمی شود. ✍سوم اینکه *مدام با اهل باطل همنشین وهم صدا می شدیم.* خوض در باطل ، معنی وسیع و گسترده ای دارد که هم شامل ورود به مجالس کسانی می شود که آیات خدا را به استهزا گرفته اند ، تبلیغات ضد اسلامی می کنند و یا شو خی های رکیک دارند و یا گناهانی را انجام داده اند . به عنوان افتخار تلذذ نقل می کنند . ✍ و همچنین شرکت در مجالس غیبت ، تهمت ، لهو ، لعب و مانند اینها است. و سپس می افزاید و این که ما *همواره روز جزا را انکار می کردیم.* روشن است انکار معاد و روز حساب و جزا ، تمام ارزشهای الهی و اخلاقی را متزلزل می سازد و انسان را برای انجام گناه تشجیع می کند . 🌾آنچه مسلم است این امور چهار گانه *نماز ، زکات ، ترک مجالس اهل باطل و ایمان به قیامت* اهمیت و نقش فوق العاده ای در هدایت و تربیت انسان ها دارد. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
سوال 6 از فایلهای متنی *در تفاسیر منظور از خوض در باطل چیست ؟* ۱- ورود به مجالس کسانی که آیات خدا را استهزاء گرفته اند و تبلیغات ضد اسلامی می کنند . ۲ - ورود به مجالس کسانی که شوخی های رکیک دارند و گناهانی را انجام می دهند و به عنوان افتخار تلذذ نقل می کنند . ۳ - شرکت در مجالس غیبت ، تهمت ، لهو ، لعب و ..... ۴ - همه موارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا