5.27M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۲۵) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
شبهه
چرا فلسطینیها دست به این عملیات زدن که این قدر آدم بیگناه کشته بشه؟
✅ پاسخ
معنای این شبهه این است که فلسطینیها باید مثل هفتاد و پنج سال ها گذشته تو سری بخورن، شهید بدن، مجروح بدن، خونههاشون خراب بشه، توی محاصره باشن، زن و بچشون جلو چشمشون پرپر بشه ولی دم نزنن که مبادا بهانه دست صهیونیستها بیفته!
مگه صدها دفعات گذشته اسرائیلی ها منتظر بهانه بودن؟ میومدن میکشتن و میرفتن؟
از نظر اینا، فلسطینیها باید ماهانه دهها کشته بدن ولی کاری به کار صهیونیستها نداشته باشن تا یه وقت اونا مظلوم نمایی نکنند!
برای فلسطینیها
الان دیگه دعوا سر خاک نیست که
دعوا سر موجودیته؛ سر بود و نبود است.
https://eitaa.com/darseostadnikzad
8.8M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۲۶) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
حاجی.m4a
32.22M
👆 خارج اصول، ؛ امارات (۱۱) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
1.58M
معنای فلسفه مضاف در بیان فیلسوف گرانقدر استاد نیکزاد
#فلسفه
🆑 @darseostadnikzad
4.3M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۲۷) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
6.19M
👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظهور و هرمنوتیک (۱۲) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
5.37M
👆 خارج اصول، ؛ حجیت ظهور و قبض وبسط تئوریک شریعت (۱۳) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
4.46M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۲۸) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
باسمه تعالی
برده داری در اسلام از دیدگاه استاد شهید مطهری
ممكن است كسى به عنوان نقض، قانون بردگى را مثال بياورد و بگويد اسلام قانون بردگى را امضا كرد و در دنياى امروز اين قانون منسوخ است، پس در دنياى امروز اصلًا نبايد بردگى باشد، پس قسمتى از قانون اسلام منسوخ است.
جواب می دهيم كه زهى تصور باطل! اسلام در باب بردگى
اولًا قانونى نياورده است كه بردگى را براى اجتماع لازم بداند، آنچنان كه عقيده بعضى از حكماى قديم اين بوده كه بردگى را براى اجتماع لازم می شمرده اند. برنامه اى كه اسلام در مورد بردگان آورده است برنامه بردگى نيست بلكه برنامه آزادى است. اين قسمت را برخى از آقايان توجه كرده اند و خوب توجهى هم هست، می گويند ما در فقه اسلامى «كتاب الرّقّ» نداريم بلكه «كتاب العِتق» داريم. اسلام نگفته است كه حتماً بايد برده وجود داشته باشد تا چنين و چنان باشد، تمام برنامه هاى خود را تنظيم كرده است كه برده را چگونه آزاد كند. اشتباه عمده آقايان اين است كه خيال می كنند اسلام در تشكيلات اجتماعى خود بردگى را لازم و ضرورى دانسته است.
در خود قرآن راجع به برده گيرى حتى يك كلمه هم وجود ندارد كه از آن، امر يا تشويق به برده گيرى استفاده شود. نمی خواهم بگويم كه برده گيرى در اسلام به هيچ شكلى نيست، بلكه خواهم گفت كه به چه شكلى هست.
برده گيرى در دنيا علل مختلفى داشته است كه بحث آن طولانى است. هفت هشت راه بوده است. در ميان راههاى برده گيرى، يكى از آنها را اسلام اجازه داده است و آن اين است كه از دشمنى كه در حال جنگ است (به شرط اينكه جنگى باشد كه تمام شرايط قبلى از آن جمله تبليغ قبلى در آن فراهم شده باشد) در ميدان جنگ اسير جنگى را شما می توانيد برده بگيريد.
تازه در قرآن همين هم اسمش نيست. قرآن اين طور می فرمايد: فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا هرگاه در ميدان جنگ با كافران ملاقات كرديد (لقاء در لغت عرب كنايه از جنگ است)، آنگاه كه با كافران در ميدان جنگ برخورد می كنيد و آنها شمشير به روى شما كشيده اند و شما به روى آنها، فَضَرْبَ الرِّقابِ مردانه بزنيد، عقب نشينى نكنيد، حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ تا خوب فشار و سنگينى جنگ را بر آنها وارد كنيد، زانوهايشان را خم كنيد. اينجا عملتان تبديل میدشود به يك كار ديگر: فَشُدُّوا الْوَثاقَ محكم بگيريد و ببنديد، اسير بگيريد.
بعد كه اسير گرفتيد چكار كنيد؟
فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً بعد كه اسير گرفتيد اختيار با خودتان، می توانيد آنها را مفت و مسلّم آزاد كنيد كه بروند سر زندگیشان، و
می توانيد در عوض يك چيزى فدا بگيريد،
مثلًا اگر اسيرى داريد مبادله اسير بكنيد و
يا اينكه پول بگيريد و آزادشان كنيد.
در قرآن بيش از اين نيست، ولى در سنّت دو چيز ديگر هست.
يكى اينكه اگر فرد، فردى است كه زنده نگه داشتن او براى اسلام و مسلمين خطرناك است او را بكشيد، و ديگر اينكه او را برده بگيريد.
پس چهار چيز:
يا منّت گذاشتن و آزاد كردن،
يا فدا گرفتن به صورت پول گرفتن
يا مبادله اسير، يا كشتن و
يا برده گرفتن.
اختيار با ولىّ امر مسلمين است كه از ميان اين چهار كار هريك را مصلحت بداند اجرا كند. يعنى غير از اينكه در قرآن استرقاق (برده گیری)وجود ندارد و فقط در سنّت هست و معلوم می شود كه امرى است كه در درجه دوم است نه درجه اول، تازه ولىّ امر مسلمين اختيار دارد كه
مصلحت را رعايت كند:
آيا مصلحت است كه همين طور او را آزاد كند،
يا مصلحت اين است كه فدا بگيرد يا بكشد یا برده بگيرد؛ و اگر ولىّ امر مسلمين هيچ وقت مصلحت نداند، مثلًا مقتضيات زمان اجازه ندهد، برده نمی گيرد و با برده نگرفتن حكم اسلام را الغا نكرده بلكه اجرا كرده است.
تازه سؤال ديگرى در اينجا هست و آن اين است كه آيا اينكه اسلام به حكم سنّت اجازه داده كه اسير را برده بگيريد، از راه مقابله به مثل است، چون در آن زمان معمول بوده است كه اسيران را برده می كرده اند؟ يعنى چون آنها از شما برده می گيرند شما هم از آنها برده بگيريد؟ يا نه، اگر آنها هم برده نگرفتند شما برده بگيريد؟
عقيده بسيارى بر اين است كه چون آنها برده می گيرند شما هم برده بگيريد.
پس اگر دشمن اسيران ما را برده نگرفت آيا ما حق داريم كه اسيران آنها را برده بگيريم؟
اگر امروز ميان مسلمين و كفار جنگ برقرار شود آيا مسلمين شرعا می توانند اسيران آنها را برده خودشان قرار دهند؟ در صورتى كه آنها اسراى مسلمين را برده نمی گيرد؟ ( مجموعه آثار استاد شهید مطهری, جلد ۲۹، صفحه ۵۱۹ -۵۲۱)
باسمه تعالی
دلیل آیت الله فیاضی بر وجود حرکت و زمان در مجردات محض
نظریه مشهور فلاسفه این است که در مجردات محض یعنی عقول مجرده حرکت و زمان راه ندارد چون فعلیت محض هستد و قوه در آنها وجود ندارد.
اما آیت الله فیاضی برخلاف نظریه مشهور عقیده دارد که همه موجودات ماسوی الله اعم از موجودات مادی و مجرد دارای حرکت و زمان هستند.
دلیل ایشان این است که خداوند خالق نظام احسن است با توجه به اینکه همه موجودات ماسوی الله از جهت وجودی محدود هستند و نداشته های موجود محدود بی نهایت است، حکمت خدا و نظام احسن اقتضا میکند که خداوند همه موجودات را به گونهای بیافریند که امکان کاملتر شدن و رسیدن به کمالات بالاتر را داشته باشند، زیرا امکان دستیابی به کمالات مفقوده احسن از عدم امکان آن است.
پس همه مخلوقات خداوند اعم از مادی و مجرد امکان تحول و حرکت به سوی بینهایت را دارند.
(جستارهایی در فلسفه اسلامی مشتمل بر آرای اختصاصی آیت الله فیاضی، ۱۳۹۵، ج۳، ص۲۳۹-۲۳۷)
نقد و بررسی
امکان حرکت و تغییر در موجود منوط به این است که موجود بالقوه باشد و فعلیت محض نباشد وگرنه حرکت در آن متصور نخواهد بود.
آیا میتوان از راه نظام احسن ثابت کرد که محال است خداوند موجوداتی که فعلیت محض باشند بیافریند؟ به تعبیر دیگر آیا آفریدن موجوداتی با فعلیت محض، خلاف نظام احسن است؟
نظام احسن و فیاضیت مطلقه خداوند اقتضا میکند همه موجوداتی که قابلیت وجود دارند آفریده شود اگر در مراتب هستی موجوداتی با فعلیت محض قابلیت وجود داشته باشند بر اساس فیاضیت مطلقه خداوند ضرورتاً باید آفریده شوند.
بنابراین با تکیه به نظام احسن نمیتوان وجود اینگونه موجودات را محال دانست.
از این گذشته با توجه به این سخن ایشان که نداشتههای هر موجود ممکن و محدود، بینهایت است به فرض اینکه همه موجودات، قابلیت استکمال داشته باشند، در سیر استکمالی به هر مرتبهای از کمال برسند باز محدود و ممکن هستند و نداشتههای آنها کماکان بینهایت است.
در این صورت اگر موجوداتی آفریده شوند که یک جا از حداکثر کمالات ممکن برخوردار باشند قطعاً فعلیت محض خواهند بود و حرکت در آنها متصور نخواهد بود.
با استناد به قاعده امکان اشرف و قاعدهی الواحد می توان وجود چنین موجودی را اثبات کرد.
نیکزاد
۷
https://eitaa.com/darseostadnikzad
5.57M
👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظهور و نمادین بودن زبان آیات وروایات (۱۴) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
4.25M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۲۹) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
4.86M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۳۰) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
10.43M
👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظواهر = تفاصیل سه گانه (۱۵) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
5.62M
👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظواهر = نقد تفاصیل سه گانه (۱۶) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
5.96M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۳۱) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
شبهه و پاسخ استاد نیکزاد به آن که در پی آن می آید:
راز قدرت یهودیان چیست؟
تعداد ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ: 14 میلیون ﻧﻔﺮ
6 میلیون ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ
6 میلیون ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺁﺳﯿﺎ
2 میلیون ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﺭﻭﭘﺎ
ﯾﮑﺼﺪ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ
جمعیت ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ: ﯾﮏ میلیارد ﻭ ﻧﯿﻢ
ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ
400 میلیون ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ
44 ﻣیلیون ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﺭﻭﭘﺎ
5 میلیوﻥ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ
ﺍﺯ ﻫﺮ ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ، یک نفر در
حوزه کشور های ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ زندگی می کند.
یعنی ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﺮ ﯾﻬﻮﺩﯼ 107 ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ
ﺑﺎ ﺍﯾن همه 14 میلیون ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻭ ﻧﯿﻢ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪ ﺗﺮﻧﺪ؟!
ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ ﭼﺮﺍ؟ ﺍﺯ ﺳﻨﺎﺭﯾﻮﻫﺎﯼ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﯾﺪ
ﺍﯾﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺭﺍ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ
ﻧﮕﻮﯾﯿﺪ ﮐﺎﺭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ
ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ
ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ ﭼﺮﺍ؟!
ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﻪ ﻧﻔﻮﺫﯼ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟!
ﭼﺮﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻧﻔﻮﺫ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ؟! ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ
ﺍﻣﺎ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺑﻪ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﭼﺮﺍ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ
ﻧﻔﻮﺫ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺑﻪ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﺳﺖ؟!
ﻧﺘﯿﺠﻪ: ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎ ﻋﻠﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻌﻠﻮﻝ ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺑﻌﺪﯼ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ.
ﭼﺮﺍ ؟!
به چندین ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ:
ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﻌﺎﺻﺮ:
آﻟﺒﺮﺕ ﺍﻧﺸﺘﯿﻦ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺯﯾﮕﻤﻮﻧﺪ ﻓﺮﻭﯾﺪ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺭﻝ ﻣﺎﺭﮐﺲ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﭘﻞ ﺳﺎﻣﻮﺋﻠﺴﻮﻥ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻣﯿﻠﺘﻮﻥ ﻓﺮﺩﻣﻦ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺭﺷﺘﻪ ﭘﺰﺷﮑﯽ:
ﻣﺨﺘﺮﻉ ﺳﻮﺯﻥ ﺳﻮﺭﻧﮓ، ﺑﻨﯿﺎﻣﻦ ﺭﻭﺑﻦ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺷﻒ ﻭﺍﮐﺴﻦ ﻓﻠﺞ ﺍﻃﻔﺎﻝ، ﯾﻮﻧﺎﺱ ﺳﺎﻟﮏ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺷﻒ ﺩﺍﺭﻭﯼ ﺿﺪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺧﻮﻥ، ﮔﺮﺗﺮﻭﺩ ﺍﻟﯿﻮﻥ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺷﻒ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﯾﺮﻗﺎﻥ(ﺯﺭﺩﯼ) ﺑﺮﻭﺥ ﺑﻠﻮﻣﺒﺮﮒ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺷﻒ ﺩﺍﺭﻭﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻣﺮﺽ ﺳﻔﻠﯿﺲ، ﭘﻞ ﺍﻟﺮﯾﺦ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺷﻒ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺍﻣﺮﺍﺽ ﻋﻀﻼﻧﯽ، ﺍﻟﯿﻪ ﻣﺘﭽﯿﻨﮑﻮﻑ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺷﻒ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻏﺪﺩ ﺗﺮﺷﺤﯽ ﺩﺍﺧﻠﯽ، ﺁﻧﺮﻭ ﺷﻠﯽ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺗﺮﺍﭘﯽ، ﺁﺭﻭﻥ ﺑﮏ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺷﻒ ﻗﺮﺹ ﺿﺪ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ، ﺟﻮﺭﺝ ﭘﯿﻨﺎﮐﻮﺱ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﯽ ﭼﺸﻢ ﺑﺸﺮ، ﺝ ﻭﺍﻟﺪ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﯽ ﺑﭽﻪ ﺩﺭ ﺷﮑﻢ ﻣﺎﺩﺭ، ﺍﺳﺘﺎﻧﻠﯽ ﮐﻮﻫﻦ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺩﯾﺎﻟﯿﺰ، ﻭﯾﻠﯿﻢ ﮐﻠﻮﻓﮑﺎﻡ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺑﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺟﻮﺍﯾﺮ ﻧﻮﺑﻞ:
ﺩﺭ 150 ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ، 14 ﻣﻠﯿﻮﻥ ﯾﻬﻮﺩﯼ 180 ﺟﺎﯾﺰﻩ ﻧﻮﺑﻞ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ!
ﺩﺭ حالی که از ﯾﮏ میلیارد ﻭ ﻧﯿﻢ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ، ﺗﻨﻬﺎ 3 مسلمان ﺟﺎﯾﺰﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍند
اﺧﺘﺮﺍﻋﺎتی که ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﺳﺎﺧﺖ:
ﭼﯿﭙﻬﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﯼ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮑﯽ، ﺍﺳﺘﺎﻧﻠﯽ ﻧﺰﻭﺭ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺭﺁﮐﺘﻮﺭ ﺍﺗﻤﯽ ﺯﻧﺠﯿﺮﻩ ﺍﯼ، ﻧﺌﻮ ﺳﺰﯾﻠﻨﺪ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
کابل نوری، پیتر شولتز یهودی
ﭼﺮﺍﻏﻬﺎﯼ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﺋﯽ، چارلز ﺁﻟﺪﺭ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻓﻮﻻﺩ ﺿﺪ ﺯﻧﮓ، ﺑﻨﻮ ﺍﺷﺘﺮﺍﻭﺱ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻃﻖ ﺑﺎ ﺻﺪﺍ، ﺍﯾﺰﺍﺩﻭﺭ ﮐﯿﺲ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
میکروفن تلفن، ﺍﻣﯿﻞ ﺑﺮﻟﯿﻨﺮ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺿﺒﻂ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺘﺤﺮﮎ ﻭﯾﺪﺋﻮ
ﭼﺎﺭﻟﺰ ﺟﯿﻨﺰﺑﺮﮒ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻧﻔﻮﺫ ﺑﺮ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ:
ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎ ﯼ ﻣﺎﺭﮎ ﻣﺸﻬﻮﺭ "ﭘﻮﻟﻮ" ﺭﺍﻟﻒ ﻟﻮﺭﻥ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺗﻮﻟﯿﺪﺍﺕ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ "ﮐﻮﮐﺎﮐﻮﻻ" ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻟﻮﯾﺲ ﺟﯿﻦ، ﻟﻮﯼ ﺍﺷﺘﺮﺍﻭﺱ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺍﺳﺘﺎﺭ ﺑﺮﻭﮎ، ﻫﻮﺍﺭﺩ ﺷﻮﻟﺘﺰ، ﯾﻬﻮدی
ﮔﻮﮔﻞ، ﺳﺮﺟﯽ ﺑﺮﯾﻦ، ﯾﻬﻮﺩﯼ،
ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﻫﺎﯼ ﺷﺮﮐﺖ "ﺩﻝ" ﻣﯿﺸﻞ ﺩﻝ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
دنکی، ﺩﻭﻧﺎ ﮐﺎﺭﻥ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺑﺎﺳﮑﯿﻦ ﻭ ﺭﺍﺑﯿﻨﺰ، ﺍﯾﺮﻭ ﺭﺍﺑﯿﻨﺰ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺩﺍﻧﮑﯿﻦ ﺩﻭﻧﺎﺕ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﻨﻘﻞ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﺋﯽ
ﺑﯿﻞ روزنبرگ
ﯾﻬﻮﺩﯼ ﻭ...
ﻧﻔﻮﺫ ﺩﺭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ:
ﻫﻨﺮﯼ ﮐﯿﺴﯿﻨﺠﺮ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺭﯾﭽﺎﺭﺩ ﻟﻮﯾﻦ ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﯾﻞ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
آلن گرینزپن ﺭﺋﯿﺲ ﻓﺪﺭﺍﻝ ﺭﺯﺭﻭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮊﻭﺯﻑ ﻟﯿﺒﺮﻣﻦ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻣﺎﺩﻟﯿﻦ ﺍﻟﺒﺮﺍﯾﺖ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
گاسپر واینبرگر، وزیر دفاع آمریکا، یهودی
ﻣﺎﮐﺰﯾﻢ ﻟﯿﻮﯾﻨﻮ، ﻭﺯﯾﺮﺧﺎﺭﺟﻪ ﺷﻮﺭﻭﯼ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺩﺍﻭﯾﺪ ﻣﺎﺭﺷﺎﻝ، ﻧﺨﺴﺖ وزیر ﺳﻨﮕﺎﭘﻮﺭ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺍﺳﺤﻖ ﺍﺳﺤﻖ، ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ ﮐﻞ ﺍﺳﺘﺮﺍﻟﯿﺎ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺑﻨﯿﺎﻣﻦ ﺩﯾﺰﺭﺍﺋﻠﯽ، ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﯾﻮﮔﻨﯽ ﭘﯿﺮﻣﺎﮐﻒ، ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﺭﻭﺳﯿﻪ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺑﺮﯼ ﮔﻠﺪ ﻭﺍﺗﺮ، ﺳﯿﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﺋﯽ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺟﻮﺭﺝ ﺳﻤﭙﺎﺋﻮ، ﺭﺋﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻫﺮﺏ ﮔﺮﯼ، ﻣﻌﺎون ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﮐﺎﻧﺎدﺍ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻣﯿﺸﻞ ﻫﻮﺍﺭﺩ، ﻭﺯﯾﺮ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺑﺮﻭﻧﻮ ﮐﺮايسكى، ﺻﺪﺭ ﺍﻋﻈﻢ ﺍﺗﺮﯾﺶ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺭﺍﺑﺮﺕ ﺭﻭﺑﯿﻦ، ﻭﺯﯾﺮ ﺧﺰﺍﻧﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻭ...
ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ:
سى ﺍﻥ ﺍﻥ، ﻭﻟﻒ ﺑﻠﯿﺘﺰ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺑﺎﺭﺑﺎﺭﺍ ﻭﺍﻟﺘﺮﺯ ﺍﺯ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺁى ، بى ، سى ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺍﻭﺟﯿﻦ ﻣﺎﯾﺮ، ﻭﺍﺷﻨﮕﺘﻦ ﭘﺴﺖ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻫﻨﺮﯼ ﮔﺮﻭﻧﻮﺍﻟﺪ، ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺎﯾﻢ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮐﺎﺗﺮﯾﻦ ﮔﺮﺍﻫﺎﻡ، ﻭﺍﺷﻨﮕﺘﻦ ﭘﺴﺖ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﮊﻭﺯﻑ ﻟﯿﻠﺪ، ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ ﺗﺎﯾﻤﺰ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻣﺎﮐﺲ ﻓﺮﺍﻧﮑﻞ، ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ ﺗﺎﯾﻤﺰ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺭﺍﺑﺮت ﻣﺮﺩﺍﮎ، ﺻﺎﺣﺐ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍی fox
مؤسسات ﺑﺸﺮ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻪ:
ﺟﻮﺭﺝ ﺳﻮﺭﻭﺱ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﻭﺍﻟﺘﺮ ﺍﻧﻨﺒﺮﮒ، ﯾﻬﻮﺩﯼ
ﺗﺸﮑﻠﻬﺎﯼ ﺻﻨﻔﯽ ﻭ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ
ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ، ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻫﻔﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻭ
مؤﺳﺴﻪ ﺍﺳﺖ؛
ﻫﺮ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺩﺭ ﭼﻨﺪﯾﻦ NGO ﻭ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻋﻀﻮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
ﻫﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻭ NGO ﻋﻀﻮ ﺍﺳﺖ؟!
ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺧﻮﺩ، ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺁﻣﻮﺯﻧﺪ ﻧﻪ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺩﺭﺳﯽ ﺑﯽ ﺛﻤﺮ ﻭ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺭﺍ...
اگر می خواهید آنها را شکست دهید وارد جنگ علم شوید نه شعار مرگ گفتن
4.56M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ ادامه بحث شروط(۳۲) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
4.95M
👆 خارج اصول، ؛ امارات- حجیت ظواهر در اخباریون = جلسه سوم نقد تفاصیل سه گانه (۱۷) سال تحصیلی ۱۴۰۲ از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
556.8K
یک پرسش قرآنی وپاسخ استاد نیکزاد به آن در صوت بالا:
باسلام و احترام.
از استاد محترم یک سئوال قرآنی دارم که مدت ها است ذهن من را مشغول کرده و نتونستم حل کنم و آن این است که :
در آیه ۷۸ سوره نسا می فرماید :
وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّه.
همه اعمال ما چه حسنات چه سیئات من عند الله اند.
ولی در آیه بعدی می فرماید:
مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ.
تنهاحسنات من الله اند ولی سیئات من نفسک اند.
این آیه دوم با آیه اول در ظاهر تنافی دارند آیه اول می فرماید چه حسنات چه سیئات من عندالله اند و آیه دوم می فرماید تنهاحسنات من الله اند و سیئات من نفسک اند.
آیه اول بر اساس توحید افعالی و امر بین الامرین قابل توجیه و فهم است که همه افعال ما مستند بخدا است افعال ما افعال خدا هم هستند. ولی آیه دوم که تفکیک کرده بین حسنات و سیئات و حسنات را به خدا و سیئات را به خود ما نسبت داده این در ظاهر منافات با آیه قبلی دارد و برای من قابل فهم نیست.
4.85M
👆تفسیر سوره علق (۳) از استاد آیت الله نیکزاد
#تفسیر
🆑 @darseostadnikzad
4.58M
👆تفسیر سوره علق (۴) از استاد آیت الله نیکزاد
#تفسیر
🆑 @darseostadnikzad
یک پرسش درباره کیفیت معاد وپاسخ استاد نیکزاد:
سلام علیکم استاد معزز
ببخشید خواستم بپرسم که آیا معاد جسمانی رو میشه از راه عقل ثابت کرد ؟! چگونه ؟!
و اینکه اگر ثابت بشه ، آیا همین بدنی که ما در دنیا داریم در آخرت وجود خواهد داشت ، یا نه ؟
اگه همین تن را به ما بدهند پس چگونه آیه ( ۵۶ سوره نسا ) را توجیه میکنیم که پوست دیگری غیر پوست خودش نام برده .
و اگر بگوییم نخیر ، بدن دیگری غیر از بدن ما را به ما میدهند ، چگونه آیه ( ۴ سوره قیامت ) را توجیه میکنیم ؟! که میفرماید : حتی قادر هستیم سر انگشتان شما را هم برگردانیم .
مثلا آیا این مثال درسته که روح مثل نرمافزار هست و جسم مثل سخت افزار ،
یعنی میشه روح ما در هر بدنی در آخرت شکل بگیره ؛ حتی غیر از بدن زمینی ما !!
یا اینکه اگر کسی با چشم خودش گناه کرده ، و این چشم را به شخص دیگری اهدا کند ، آیا همان چشمی که با آن گناه کرده در آخرت ظاهر خواهد شد ، یا چشم دیگری به او میدهند و با آن عقابش میکنند ؟!
🙏🌹
پاسخ استاد به پرسش بالا:
سلام علیکم قبولی طاعات
اینکه معاد، هم روحانی و هم جسمانی است از مسلمات است و اینکه شخصیت و هویت ما روح ما است نه جسم ما این نیز از مسلمات است.
بر این اساس اگر روح ما در هر جسمی قرار گیرد هویت و شخصیت ما محفوظ خواهد بود.
به عنوان شاهد، شخصی که ۸۰ سال عمر میکند با اینکه چندین بار سلولهای بدن او تغییر میکند در عین حال به دلیل وحدت روح او، در طول ۸۰ سال، میگوییم آن شخص باقی است. حتی به بدن او میگوییم این بدن همان بدن ۴۰ سال پیش است به دلیل اینکه وحدت بدن را تابع وحدت روح میدانیم.
بر اساس پارهای از روایات هر شخص در قیامت متناسب با اعمال و نیات خود محشور میشود میشود. ممکن است به شکل انسان محشور نشود بلکه به شکل برخی از حیوانات محشور شود اما در عین حال گفته میشود این شخص همان شخصی است که در دنیا زندگی میکرده است، ملاک این همانی، همان وحدت روح اوست.
عنوان مثال اگر شخص در قیامت با هر یک از بدنهایی که در طول ۸۰ سال داشته است محشور شود باز این همانی صدق میکند. خوبیها و بدیهایی که انجام داده است با یکی از این بدنها بوده است که چه بسا با آن بدن محشور نشده است این امر مشکلی ایجاد نمیکند.
https://eitaa.com/darseostadnikzad