eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
973 دنبال‌کننده
672 عکس
109 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 کشف حقیقت یا ابزار سلطه...؟! ✅ استاد پارسانیا در مورد ماهیت علم می‌گویند... 🆔 @didebane_andisheh
❇️ روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد. 🆔 @didebane_andisheh
💠 انسان و طبیعت ✴️ در دموکراسی لیبرال، معمولاً تنها یک اصل را برای بیان قلمرو و محدودیت حقوق و آزادی‌های افراد اعلام می‌کنند و آن اینکه «به حقوق و آزادی‌های دیگران صدمه وارد نشود»؛ اما در اسلام حقوق و آزادی‌های هر فرد، به رعایت مصالح واقعی مادی و معنوی فرد و جامعه که در ضمن احکام متافیزیکی بیان شده، محدودیت می‌یابد. ❇️ انسان هر چند به لحاظ تکوینی می‌تواند در هر چهار عرصه ارتباط خود با خود، خدا، دیگران و محیط زیست، از اختیار و آزادی خود سوء استفاده کند، اما هم در آخرت مسؤول انتخاب‌های خود خواهد بود و هم در دنیا، حاکمیت می‌تواند دایره اختیار او را تا حدودی محدود کند که به اختیار دیگران، نظم عمومی، اصول اخلاقی و طبیعت و محیط زیست انسان صدمه وارد نکند. ☑️ غرض اصلى آفرینش انسان، تحقّق خلافت الهى روى زمین بوده و معیار این جانشینی علم به اسماء و صفات الهی و علم و آگاهی به مخلوقات، و انجام وظیفه در قبال خدا و مخلوقات خدا است. ادیان ابراهیمی زمین را امانتی الهی در دست انسان می‌شمارند که باید آن را آباد کند؛ اینان هرگونه تخریب محیط زیست را به معنای فساد در ارض تلقی کرده و از آن نهی می‌کنند چرا که طبیعت را تجلی الهی دانسته و تجاوز به امانت خداوند را موجب غضب خدا می‌دانند. 📖نشریه دیده بان شماره 39 🆔 @didebane_andisheh
💠 ارتباط آزاد یا قانونی...؟ ✴️ در جامعه‌ای که معمولاً نیمی از آن را جنس مرد و نیمی دیگر را جنس زن تشکیل می‌دهد، چـاره‌ای جز ارتباط دو جنس مخالـف بـا همدیگر نیست. برحسب دیدگاه اسلام، زن و مرد باید با نگاه به شخصیت انسانی هم که به طور قطع در روابطی سالم خود را نشان می‌دهد، در تعاملات اجتماعی حضور یابند. عایقی مفید و مؤثر به نام هویت انسانی وجود دارد که سبب ایجاد جریانی سالم و آسیب‌ناپذیر در روابط میان زن و مرد می‌شود. بر این مبنا، مرد باید در زیرساخت‌های فکری خویش، تصویر درستی از زن به عنوان یک شخصیت ارجمند، پاک، باکرامت و حرمت داشته باشد و زن نیز باید در روساخت‌های رفتاری‌اش که وجوه ارتباطی او را در پوشش، گفتار و حرکات نمایان می‌سازد، حرمت و کرامت زن‌بودن خود را نشان دهد. ❇️ در مقابل برخی با طرح دیدگاه «ارتباط آزاد» به دنبال آن هستند که مساله‌بودن ارتباط قانونی زنان با مردان غریبه را از اذهان پاک کرده و آن را به عنوان امری بدیهی و بدون نیاز به قانون جلوه دهند. بر اساس این دیدگاه، ایجاد هر نوع محدودیت و ممنوعیت در ارتباط میان زن و مرد، باعث برانگیختن حساسیت، افزایش التهاب و اشتیاق می‌شود. از این رو، بهتر است که نحوه ارتباط دو جنس مخالف، همانگونه‌ای باشد که دو جنس موافق با هم مرتبطند. ☑️ در نقد این دیدگاه باید نکاتی را بیان کرد: 1️⃣ اول آنکه بافت تاريخى، اجتماعى و مذهبى شكل‏‌گيرى این رویکرد، گوياى اين مطلب است كه عمدتا در حيطه فرهنگ و بافت اجتماعى ـ دينى خاصی تفسير شده و قابل تعميم نيست. به عبارت دیگر بر اساس نظریات تحریف‌شده مسیحیت و بر اساس فضای اجتماعی اروپایی و آمریکایی، زنان اصلا انسان به حساب نمی‌آمدند تا بخواهند برای ارتباط با آنها قوانینی را وضع نمایند؛ از این رو و براساس این نوع نگاه، به راحتی می‌توان حکم به جواز ارتباط آزاد داد؛ اما بر اساس نگاه دین اسلام، زنان از جایگاه والایی در جامعه برخوردار هستند و شریعت این اجازه را به مردان نمی‌دهد تا هرطور که خواستند با آنها برخورد کرده و حقوقشان را زیر پای بگذارند. 2️⃣ دوم آنکه امروزه آثار فردى و اجتماعى ناگوار ارتباط آزاد و بی‌قید و شرط زنان و مردان، خود دليل محكمى بر بطلان نظريه‏‌هاى ارتباط آزاد است؛ در دهه‌‏هاى اخير، ايالات متحده شاهد رشد سريعى در نرخ مواليد نامشروع بوده است. نرخ زايمان زنان ازدواج‌‏نكرده، افزايش 310 درصدى يافته است. اداره آمار ايالات متحده گزارش داده است كه 25 درصد از زنان ازدواج‏‌نكرده مادر می‌‏شوند و نرخ اين امر فقط در طول 10 سال گذشته، 60 درصد افزايش يافته است. 50 درصد از ازدواج‌‏ها به طلاق مى‏‌انجامد. در هر سال يك ميليون كودك آمريكايى، جدايى پدر و مادر خود را تجربه كرده‌‏اند. ✔️ درصد زنانى كه هرگز ازدواج نكرده‌‏اند، سه برابر شده است. همچنين تعداد هم‏خانه‌‏هايى كه ازدواج نكرده‏‌اند، دو برابر شده است. احتمال ازدواج زوج‏هايى كه بدون ازدواج با يكديگر به صورت هم‏خانگى زندگى مى‏‌كنند، نسبت به ديگر زوج‏ها كمتر و پذيرش آنها نسبت به طلاق، بيشتر است و معمولاً كسانى به اين كار دست مى‌‏زنند كه خود، فرزندان طلاق هستند. پس از 1950، ميزان خودكشى جوانان آمريكايى، 300 درصد افزايش داشته است؛ نرخ جنايت و آدم‏كشى و اعتياد به مواد مخدر شيوع پيدا كرده و نرخ دستگيرى و ارتكاب رفتارهاى جنايى جوانان، سر به فلك كشيده است. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @didebane_andisheh
💠 تکریم ریحانه... ✅ از زمان ظهور دین اسلام در شبه جزیره عربستان خشونت‌هایی مانند زنده به گورکردن نوزادان دختر متوقف شد و جایگاه زن، حائز رتبه جدیدی شد. در جهان اسلام روند کنترل خشونت علیه زنان، برخلاف غرب که عمری پنجاه ساله دارد، چهارده قرن پیش به‌عنوان مسأله محوری شناخته شد و برای آن ارائه راهکار شد. بوسیدن دست حضرت فاطمه(س) توسط مکرم‌ترین مرد زمان خویش، مهمترین راهکاری بود که هنجار کرامت زن را در جامعه مردزده عرب آن روز نهادینه کرد که تاکنون مورد توجه اندیشمندان جهانی است. ✴️ قرآن کریم در زمان نزول خود، پیامی انقلابی برای زنان تحت‌تبعیض و ظلم به‌همراه داشت و برخی از سنّت‌های مردسالارانه را فوراً منسوخ کرد؛ اما نسخ یکباره و به‌کلیِ تمامی قوانین و سنّت‌های مردسالارانه می‌توانست دشواری‌های بسیاری برای انتقال پیام اسلام به‌همراه داشته باشد؛ به همین دلیل بهترین رویکرد، تغییر و اصلاحات تدریجی بود؛ زنان پیش از اسلام هیچ ارثی نمی‌بردند؛ اما اسلام به آنان حق ارثی متناسب با پذیرش جامعۀ آن زمان عطا کرد یا اینکه مردان می‌توانستند به‌شکل غیرمحدود همسر اختیار کنند و اسلام این امر را به چهار همسر محدود کرد. همچنین در جامعۀ آن روز عرب، مردان به‌راحتی می‌توانستند زن خود را طلاق دهند؛ ولی اسلام برای طلاق‌دادن زنان محدودیت‌های مختلفی قرار داد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @didebane_andisheh
💠 رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی (قدس سره) ✴️دانشگاه در کنار خانه و مدرسه، می‌تواند به عنوان مهد تربیتی در جهت خودسازی و تهذیب دانشجویان قدم بردارد. بنا به تعبیر امام خمینی(قدس سره): «ما انسان دانشگاهی می‌خواهیم، نه معلم و دانشجو؛ دانشگاه باید انسان ایجاد کند و انسان بیرون بدهد از خودش.» ❇️ از این منظر اساتید باید سایه انبیاء باشند و متناسب با مسئولیت انسان‌سازی، خود را پیش ببرند. تهذیب و از بین‌بردن رزائل فکری علاوه بر خود فرد، در رشد و توسعه آتی کشور هم موًثر است؛ در کنار این امر محیط‌های آموزشی نیز باید مصون از فساد و آلودگی باشند تا نهالی که بناست در آینده تبدیل به درختی تنومند و پر بار گردد و از ثمره آن، اعضای جامعه بهره‌مند شوند، از بستر رشد و بالندگی برخوردار گردد. ✅ اگردر دانشگاه علم و تهذیب در کنار هم قرار بگیرند و علم‌آموزی موجب افزایش معرفت و شناخت و ایجاد تفکر توحیدی و تقویت آن در انسان شود، می‌تواند موجب تاثیرگذاری صحیح دانشگاه و دانشگاهیان شود. 📖نشریه دیده بان شماره 45 🆔 @didebane_andisheh
💠 چیستی باستان‌گرایی ✴️ ایدئولوژی باستان‌‌گرایی، تفسیری تحریف‌شده از تاریخ ایران است که هدفی را جز ایجاد تقابل و دوگانگی میان «اسلامیت» و «ایرانیت» دنبال نمی‌کند. تئوریسین‌های این جریان تاریخ ده هزارساله ایران را نادیده گرفتند و فقط روی کوروش و سلسله هخامنشیان تمرکز می‌کنند. ❇️ به طور کلی روایت تاریخ توسط اینان، اغراض علمی نداشته و غالبا با تاثیرپذیری از حاکمیت رسانه‌ای صهیونیستی، به دنبال احیای تفکرات سیاسی استعماری و مقابله با روحیه استقلال‌طلبی ایرانیان است. 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
❇️ نحوه صحیح روایت تاریخ 1️⃣ مرزبندی تاریخ با روش‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ برخی بر اساس سلسله‌ها و برخی بر اساس دوره‌های مختلف آن را تقسیم می‌کنند؛ روش دیگر دسته‌بندی تاریخ بر اساس حق و باطل، الهی یا طاغوتی، عدل و ظلم، صلاح و فساد و به طور خلاصه بر اساس ارزش‌های مثبت و منفی است؛ این نوع دوم، باعث می‌شود که ما در روایت و تحلیل تاریخ، از هرگونه تعصب دوری کرده و محوریت را به ارزش‌های واقعی و درست بدهیم و از هرگونه افراط و تفریط در تمجید یا نکوهش افراد و ملت‌ها خودداری کنیم. 2️⃣ برای روایت تاریخ یک ملت یا یک کشور، نباید صرفاً به دوره‌ای خاص از آن بها داده و دوره دیگر را نادیده گرفت؛ به عبارت دیگر نباید نگاه نقطه‌ای به تاریخ داشت بلکه باید آن را به مثابه یک خط ممتد مورد بررسی قرار داد. 3️⃣ در روایت تاریخ، هم باید به رفتار و کردار حاکمان توجه شود و هم به مردم و افرادی که تحت حاکمیت آن حاکمان زندگی می‌کردند؛ اینکه حاکمان حق بودند یا باطل، ظالم بودند یا دادگر، روش حکومت‌داری مثبتی داشتند یا منفی؛ یا اینکه مردم چه نحوه زندگی داشتند، سطح رشد و تعالی آنان و سطح فرهنگ و صنعت و هنر آنها چقدر بوده است؟ 4️⃣ هدف از روایت و بررسی تاریخ نباید تجلیل محض و تقویت روحیه خودبرتربینی و حتی نژادپرستی برای تحقیر و ملت‌های دیگر باشد؛ بلکه تاریخ را باید خواند تا نقاط مثبت و منفی آن از هم جدا شده و علاوه بر افتخار به نقاط مثبت برای ساخت آینده‌ای روشن، از نقاط ضعف و منفی آن حذر گردد؛ این یک نگاه فرصت‌محور به تاریخ و روایت آن است. 5️⃣ سفید محض و تماماً مثبت معرفی‌کردن تاریخ یک ملت یا کشور به همان اندازه غیرواقع‌بینانه و تعصب‌آمیز است که سیاه محض و تماماً منفی معرفی‌کردن دیگر ملت‌ها؛ بنابراین نگاه واقع‌بینانه اقتضا می‌کند که در کنار دیدن نقاط مثبت و برجستگی‌های تاریخ و فرهنگ خود، ضعف‌ها و نقاط منفی آن را هم ببینیم و از آن درس بگیریم. از سوی دیگر در کنار دیدن نقاط ضعف دیگر ملت‌ها و کشورها و جامعه‌ها، نقاط مثبت آن‌ها را هم ببینیم تا از تعصب و نگاه غیرواقع‌بینانه دور بمانیم. 6️⃣ روایت تاریخ بدون شناخت صحیح از ادوار آن امکان‌پذیر نخواهد بود. اگرچه که ابعاد احساسی و عاطفی وجود انسان، او را به سمت تعریف و تمجید صرف بدون آگاهی از ضعف‌های تاریخ وطن خود سوق می‌دهد، ولی باید دانست که بدون شناخت عمیق و تمدنی و کلان از تاریخ، امکان درس‌گرفتن و یا افتخارکردن به آن وجود نخواهد داشت. 📖نشریه دیده‌بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
💠 جمع قرآن، برهان و عرفان ❇️ برخلاف دیدگاه‌هایی که معارف دینی را در تناقض با معارف فلسفی یا عرفانی می‌دانند، ملاصدرا از جدایی‌ناپذیری قرآن، عرفان و برهان سخن می‌گوید. مراد از قرآن، عرفان و برهان، به ترتیب هستی‌شناسی وحیانی، هستی‌شناسی شهودی و هستی‌شناسی عقلانی است؛ مراد از عدم جدایی نیز عینیت و تبدیل‌شدن یکی از سه ضلع به دیگری نیست؛ همچنین مراد، هماهنگی تام و صددرصد نیست، چرا که بسیاری از مسائل فلسفی در عرفان مطرح نیست و بسیاری از مسائل عرفانی در فلسه طرح نمی‌شود و همینطور بسیاری از مسائلی که در متون معارفی دین آمده، خصوصاً جزئیات در عرفان و فلسفه وجود ندارد. ✴️ ادعای عدم جدایی این سه هستی‌شناسی، در دو سطح مطرح است: 1️⃣ هماهنگی و توافق محتوایی در ادعاهای اساسی این سه؛ 2️⃣ پشتیبانی و تعاضد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 32 🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم «عماد افروغ» 💠 در محورهای دوازده‌گانه فلسفی، جامعه‌شناختی، اخلاقی و سیاسی؛ ✔️ یادداشت‌های ارسالی باید بین 700 تا 1000 کلمه باشند و حتی‌الامکان در نگارش آنها از کتاب‌ها و مقالات عماد افروغ استفاده شده باشد. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با نام و عکس نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: 16 خرداد 1402 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ بی‌انصافی امثال عبدالکریم سروش ✅ روایت جدایی‌ناپذیری دانش و ارزش در آثار پوپر 🎞 دکتر مهدی گلشنی 🆔 @didebane_andisheh