عابدی،تمام احکام شرع برای حفظ نظام و نوع است..mp3
1.64M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 تمام احکام شرع برای حفظ نظام است
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🔹 نشست چیستی، چرایی و جایگاه امنیت از منظر آیات و روایات
💠 این نشست با ارائه استاد سیدحسین موسوی و با همکاری موسسه دین و تمدن و مجتمع بنتالهدی، برای همایش زن، خانواده و امنیت برگزار شد.
◽️ ایشان در ابتدای مباحثش به بیان تفاوت بین فقه امنیت و فقه امنیتی و همچنین معنای کلیاتی از امنیت پرداخت. وی نگاه به امنیت را در غالب دو معنا که یکی به صورت سلبی و دیگری به صورت ایجابی است، بیان نمود.
◽️ ایشان ضمن بیان دیدگاه برخی از مهمترین مکاتب امنیتی دنیا، با نقل سیره و عملکرد پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه و بعد از هجرت، مساله امنیت از منظر اسلام را تلفیقی از هر دو نظریه سلبی و ایجابی دانست.
◽️ استاد موسوی نگاه سلبی را به عنوان روشی زودبازده و طبیعتا موقت و نگاه ایجابی به امنیت را عملکردی دیربازده ولکن ارزشمندتر و مستحکم قلمداد نمود. سپس با نقل برخی از آیات و روایات به جایگاه امنیت و بیان اقسام امنیت از منظر روایات پرداخت.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
بیست و یکمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 چیستی و چرایی دیپلماسی فرهنگی
با حضور استاد #ایمانی_پور
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
□ زمان: پنجشنبه - چهاردهم دی
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
بیست و یکمین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 چیستی و چرایی دیپلماسی فرهنگی با حضور ا
با سلام و احترام
به اطلاع میرساند که نشست
استاد ایمانیپور، به روز چهارشنبه
بیستم دی ، ساعت ۱۴ الی ۱۶
تغییر زمان پیدا کرد.
➕انشاالله در روز چهارشنبه هفته آینده
جلسه برگزار خواهد شد.
بیست و دومین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 امنیت جهانی در پرتو الگوی سوم زن
با حضور سرکار خانم #طاهره_حیاتی
استاد حوزه و دانشگاه
□ زمان: یکشنبه - هفدهم دی
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
💠 نخستین ویژهنامه
همایش بینالمللی
فقه سیاست خارجی
منتشر شد...
👈 در این ویژهنامه گزارشی از مجموعه فعالیتها و جلسات دبیرخانه همایش و پیشنشستهای علمی و تخصصی که در پاییز ۱۴۰۲ برگزار شد را میخوانیم.
👇لینک دانلود فایل Pdf :
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹ایجاد امنیت در پرتو الگوی زن سوم🔹
💠 سرکار خانم حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران قم گفت: با توجه به نظریه الگوی سوم زن، با تأمین امنیت و عفت و متناسب سازی جامعه برای حضور فعال زنان، بعد ایجابی امنیت در سایر بخشهای جامعه نیز سرایت میکند و در نهایت مقدمات شکلگیری جامعه مهدوی فراهم میشود.
🌱 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، سرکار خانم طاهره حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم در بیست و دومین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع امنیت جهانی در پرتو الگوی سوم زن در جمع پژوهشگران مؤسسه دین و تمدن گفت: کلید واژه الگوی سوم زن سال ۹۱ برای اولین بار توسط رهبری مطرح شده و در سال ۹۲ به عنوان گفتمان حقیقی زن دوباره از سوی ایشان طرح شد و بعد از آن هم همواره در صحبتهای ایشان ذکر شده است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹امنیت جهانی در پرتو الگوس سوم زن🔹
◽️سرکار خانم حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران قم گفت: با توجه به نظریه الگوی سوم زن، با تأمین امنیت و عفت و متناسب سازی جامعه برای حضور فعال زنان، بعد ایجابی امنیت درسایر بخشهای جامعه نیز سرایت میکند و در نهایت مقدمات شکلگیری جامعه مهدوی فراهم میشود.
🌱به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی خانم طاهره حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم در بیست و دومین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع امنیت جهانی در پرتو الگوی سوم زن در جمع پژوهشگران مؤسسه دین و تمدن گفت: کلید واژه الگوی سوم زن سال ۹۱ برای اولین بار توسط رهبری مطرح شده و در سال ۹۲ به عنوان گفتمان حقیقی زن دوباره از سوی ایشان طرح شد و بعد از آن هم همواره در صحبتهای ایشان ذک شده است.
◽️وی افزود: دربحث امنیت، الگوی سوم زن به عنوان یک نظریه کلیدی قابل طرح است و میتواند تبدیل به یک مکتب شود وقطعا باورما براین است که مکتب اسلام ما را به سمت حکومت جهانی و به دنبال آن امنیت جهانی خواهدبرد.
◽️ایشان با اشاره به نیاز به ارائه اجتهادی نظریه الگوی سوم زن گفت: در تعریف نظریه الگوی سوم زن تلاش بر این است که بحث بهصورت اجتهادی به معنای عام خود، طرح شود؛ یعنی ابتدا مفهوم شناسی شده، بعدارتباط بین پدیدهها لحاظ میشود و در نهایت ارائه نظریه انجام و صدور حکم ارائه میشود.
◽️حیاتی افزود: مفهوم قابل برداشت در امنیت، تلاش برای حفظ و حفاظت از حیات، حقوق و منافع فرد وجامعه(در مراتب مختلف آن)و است واز سویی میتوانیم کلیدواژههایی مثل آسایش و آرامش را معادل آن قرار دهیم.
◽️ایشان گفت: درپیگیری امنیت در واژه شناسی قرآنی، مفهوم آسایش وآرامش با ماده سَکَن قابل طرح است که درسه آیه ومرتبط با سه پدیده مختلف، این ماده ذکر شده است؛
۱- آیه ۶۷ سوره یونس، هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ: که خداوند پدیده شب را سکنی و محل سکون و آرامش قرار داده است. ۲- آیه ۸۰ سوره نحل، وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: که قرآن بیت و خانه را معیاری برای آرامش قرار داده است که از لحاظ اینکه یک پدیده فیزیکی به عنوان معیار برای آسایش و آرامش قرار گرفته است، قابلیت بحث دارد. ۳- آیه ۲۱ روم، وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً: که در مورد خداوند زوجه را به عنوان معیاری برای آرامش و آسایش قرار میدهد.
◽️استاد حوزه علمیه خواهران قم در بخش بعدی سخنان خود گفت: از سوی دیگر امنیت در دوبعد سلبی و ایجابی قابل طرح است. دربعد سلبی معمولاً مطرح شدن آن اینگونه است که تهدید و ظلم و مخاطرهای ایجاد شده و باید برای رفع آن، امنیت وآسایش ایجاد میشود. این بعد سلبی امنیت است. اما آنچه که مغفول قرار گرفته، درحالیکه بسیار مهم است، بعد ایجابی امنیت است. به این معنا که پیش ازشکلگیری تهدید، چه کنیم که امنیت ایجاد شود؟
◽️وی افزود: درپاسخ به این سؤال که چگونه الگوی سوم زن میتواند ما را به امنیت جهانی برساند، باید بدانیم که بعد ایجابی امنیت بیش از بعد سلبی آن مدنظر است با لحاظ این موردباید ببینیم که آیا نظریه الگوی سوم زن میتواند ما رابه جامعه جهانی ایمن در بعد ایجابی آن برساند یا خیر؟
◽️حیاتی در شرح سطوح مختلف امنیت گفت: امنیت در سه سطح قابل طرح است: فرد، خانواده وجامعه. منظور از جامعه شامل جامعه محلی، منطقهای، شهری، ملی و فراملی است و وقتی امنیت جهانی مطرح میشود، امنیت درتمام این سطوح منظور است و وجود امنیت جهانی، زمینهساز شکلگیری جامعه مهدوی خواهد بود.
◽️معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران قم گفت: درتعریف الگوی سوم زن بااستفاده از شیوه تعریف براساس اضداد که مورد استفاده رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته است، ابتدا باید ویژگیهای الگوهای اول و دوم رابررسی کرده وبعد ببینیم الگوی سوم زن چه تعریفی دارد.
◽️وی افزود: رهبر انقلاب در پیام به کنگرهی ۷۰۰۰زن شهید کشور میگوید:«زن در تعریف قالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی است و درتعریف کاملاً غربی، موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و سرمایهداری است معرفی میشد. اما شیرزنان انقلاب ودفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، زن نه شرقی نه غربی است.»
◽️حیاتی گفت: با توجه به تعریف الگوی اول، یعنی عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخ سازی، ویژگی الگوی اول مشخص شده و براساس این تبیین، کلید واژهای که میتوان در برابر الگوی اول زن قرار داد، «زن خانهنشین» است. بنابراین تعریف ضد الگوی اول این است: نه به زن حاشیهنشین و خانهنشین که نقش اجتماعی ندارد و فقط نقش کانونی در درون خانه دارد.
👇 ادامه بحث👇
وجود این نگاه را، علیرغم تأکید رهبری در سال گذشته نیز، در لایههایی تفکرات برخی از صاحب نظران میبینیم.
◽️وی افزود: با توجه به ویژگیهای الگوی دوم، این الگو جزئیات گوناگونی دارد و دو جز در آن برجسته است؛ اول مردواره کردن زن، یعنی متشبه کردن زن به مردان بگونهای که حضور اجتماعی زن با تشبه به مردان است و دوم تبدیل زن به ابزار و وسیله راحتی برای التزاز جنسی مرد.
◽️حیاتی گفت: رهبر انقلاب در توضیح این شاخصه میگوید:«مردواره کردن زن به این معنا که حضور اجتماعی بانوان طوری طراحی شده که شبیه به مردان شوند. یعنی به دنبال این بودند که مشاغلی که با ساحت جسمی مرد سازگارتر است را برای زنان بیاورند و ما هم فریب این را خوردیم. مثلاً اینکه افتخار کنیم فلان تعداد خانم در محیطهای اجرایی داریم. ما مشکلی با حضور زنان در این محیطها نداریم، آنچه اشکال دارد افتخار به این است که ما به رخ دنیا بکشانیم که ما این تعداد زن کارمند و مدیر و فعال در محیط اجرایی داریم. بنابراین در الگوی دوم زن، ویژگی حضور اجتماعی زن همراه با مردواره شدنش است، چراکه به سمت کارها و محیطهایی کشیده شده است که با روحیه مردان سازگاری دارد. ذکر این نکته ضروری است که از سوی دیگر با توجه به نگاه نظام سرمایهداری، کار حضور زن در جامعه را بگونهای جلو بردهاند که بسیاری از هزینههایی که به خانمها میدهند، دوباره به جیب خودشان برمیگردد. کمپانیهای مهدکودک دار، خانههای سالمندان، تولید کنندگان مواد غذایی، مجموعههای رفاهی و تفریحی و... مجموعههایی هستند که درآمدهای زنان صرف آنها میشود و به این ترتیب هزینههایی که برای حضور زنان در اجتماع و مشاغل میشود، دوباره به جیب نظام سرمایهداری برمیگردد.
◽️وی افزود: رهبر انقلاب در ادامه میگویند:«اگر به تعداد خانمهای روشنفکر، نویسنده، فعال اجتماعی و سیاسی داریم، خوب است و افتخار به این خوب است. اما افتخار به تعداد زنان در مسئولیتهای اجرایی، غلط است و انفعال در برابر آنها(نظام غربی) است.»
◽️حیاتی گفت: آنچه در الگوی سوم قابل طرح است، این است که یک خانم فعال اجتماعی داریم که صاحب نظر و ایدهپرداز است و صرفاً مجری نیست، بلکه فعال و پویا است. درحالیکه کلید واژه کنشگری اجتماعی که برخی به عنوان تعریف الگوی سوم زن مطرح کردهاند، در نهایت به شکلی است که ابتدا یک اتفاق رخ داده و به دنبال آن زن به فعالیت میپردازد.
◽️استاد حوزه علمیه خواهران قم گفت: رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره شهدای استان همدان الگو را با همین کلید واژه الگوی سوم زن، خانم دباغ معرفی میکند. فردی پویا، اثرگذار، فعال، قوی و در عین حال اهل خانه و خانواده که با وجود داشتن چند فرزند مشغول فعالیت فرهنگی سیاسی و نظامی است. این درحالی است که شاخصهی دوم الگوی دوم که زن را وسیله التزاز جنسی مرد قرار داده نه التزاز معنوی و روحی و علمی، مثل یک سیل وارد کشورهای اسلامی هم شده و البته ما در هردو بعد الگوی دوم ضربه خوردهایم.
◽️حیاتی گفت: جمع بندی مطلب اینکه الگوی سوم زن، فقط برای زن مسلمان نیست بلکه برای زن بما هو زن در هر جایی از جامعه جهانی که قرار گرفته باشد، مطرح شده است، چراکه در این نگاه سه ویژگی منتفی شد؛ ۱- زن به معنای خانه نشین محض نباید باشد بلکه در عین خانه داری باید در اجتماع هم فعال باشد. ۲- مردواره کردن زنان در حضور اجتماعی ممنوع است و هم در زمینه مشاغل و هم کیفیت حضور باید بگونهای باشد که به سمت مردواره شدن زن نرود. ۳- زن در الگوی سوم باید زن عفیف باشد، نه زن با حجاب. بلکه عفیف باشد و میدانیم که بین عفاف و حجاب تفاوت وجود دارد.
◽️معاون پژوهشی حوزههای علمیه خواهران قم افزود: در نهایت و با توجه به توضیحات ارائه شده، اگر بخواهیم کلید واژهای را در مقابل الگوی سوم زن قرار دهیم «زن خانهدار فعال اجتماعی» است. قطعا زن در چنین الگویی که شغلش متناسب با وجود، جنسیت و زنانگی او است و بهخاطر عفت او، تمام حضورهای اجتماعی زن به خطر نمیافتد و مورد سوءاستفاده مردان قرار نمیگیرد و محیط خانه او نیز محیط آرام و امن خواهد بود، در چنین جامعهای، حتی اگر جامعه مسلمان نباشد، امنیت برای زن محقق شده و با تحقق امنیت برای زن، بهخاطر جایگاه محوری او در خانه و خانواده و جامعه، این امنیت به جامعه هم سرایت میکند.
◽️حیاتی در پایان صحبتهای خود گفت: این نظریه باید تبدیل به گفتمان شود و چه بسا آن گفتمان تهاجمی که رهبر انقلاب در مقابل گفتمان غرب مدنظر دارند، همین الگوی سوم زن باشد. در نهایت باید از این نظریه و سایر نظریات به مکتب اسلام برسیم که نمونهای از این مکتب سازی، مکتب سلیمانی است که شاخصههای آن را هم رهبر انقلاب مطرح کرده است که این شاخصهها جنسیت زده نیست و مخاطب آن فقط مردان نیست.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از معاونت آموزش موسسه دین و تمدن
بیست و چهارمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 ظرفیت اجتماعی-تمدنی تاریخ اندیشه فقهی با رویکرد روابط بینالملل
(جلسه دوم)
با حضور استاد #اسدپور
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
□ زمان: دوشنبه - هیجدهم دی
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
لیست موضوعات سیاست خارجی - نسخه چهارم.pdf
1.4M
.
💠 فهرست موضوعات استخراج شده
در دبیرخانه همایش بینالمللی
#فقه_سیاست_خارجی
(نسخه چهارم - دی۱۴۰۲)
👈 جهت انتخاب موضوع برای نگارش
مقاله یا پایاننامه سطح سه و چهار
با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
💠 #همایش_فقه_سیاست_خارجی
در نمایشگاه دستاوردهای علمی حوزه
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی #فقه_سیاست_خارجی حجتالاسلام والمسلمین امین اسدپور در بیست و چهارمین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع ظرفیت اجتماعی - تمدنی تاریخ اندیشههای فقهی با رویکرد روابط بین الملل در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در بدو شکل گیری جامعه اسلامی در دوران پیامبر و بعد از هجرت به مدینه که با محوریت یک حکومت اسلامی پیامبر اداره جامعه را برعهده میگیرد که از جمله نکات مهم این است که از طرف مسلمانان هم مبدأ تاریخ تمدنی و اجتماعی مسلمانان قرار گرفته است، خود مسلمانان درک کردند که بعد از خروج از جامعه جاهلیت انگار که حیات مجددی را آغاز کردهاند و وارد یک نظام معنایی و جهان جدید شده اند، دعوت پیامبر پیش میآید که نامه دعوت خطاب به قبایل اطراف و امپراتوری های اطراف بوده است که درباره عقبه فقهی این دعوت کمتر مطالعه صورت گرفته است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی حجتالاسلام والمسلمین امین اسدپور در بیست و چهارمین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع ظرفیت اجتماعی - تمدنی تاریخ اندیشههای فقهی با رویکرد روابط بین الملل در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در بدو شکل گیری جامعه اسلامی در دوران پیامبر و بعد از هجرت به مدینه که با محوریت یک حکومت اسلامی پیامبر اداره جامعه را برعهده میگیرد که از جمله نکات مهم این است که از طرف مسلمانان هم مبدأ تاریخ تمدنی و اجتماعی مسلمانان قرار گرفته است، خود مسلمانان درک کردند که بعد از خروج از جامعه جاهلیت انگار که حیات مجددی را آغاز کردهاند و وارد یک نظام معنایی و جهان جدید شده اند، دعوت پیامبر پیش میآید که نامه دعوت خطاب به قبایل اطراف و امپراتوری های اطراف بوده است که درباره عقبه فقهی این دعوت کمتر مطالعه صورت گرفته است.
🌱 وی گفت: این درحالی است که کل سیاست خارجی و روابط بین الملل ما خلاصه شده در یک کتاب الجهاد که نهایتاً یک دار الاسلام و دار الحرب را تصویر میکرد و روابط اینها بحث میشد و خیلی دربارهی صورت جمعی جامعه و تمدن پرداخته نمیشد و درباره تعامل و روابط با جوامع دیگر صحبتی نشده است.
◽️اسدپور گفت: اما از همان ابتدا یک چنین فضایی درفرهنگ عمومی جهان اسلام به وجود آمده است که بعدا توسط خلفا به سمت جنگ و فتوحات رفت که خیلی اصل و اساس آن مورد تایید نیست اما آنقدر آن فرهنگ ناب و آن شبکه مفهومی پشت این شریعت ارزشهای اخلاقی و انسانی را در خود جا داده بود که باعث گرایش افراد به سمت اسلام شده بود، درحالیکه شاید دستگاه خلافت آنچنان هم به دنبال دعوت مردم نبود و بیشتر به فکر غنائم و جزیه و... بود.
◽️وی افزود: ولی با عرضه اسلام، مردم آن را با اقبال میپذیرند و همان فضایی که در مدینه تجربه شد، در اینجا هم مسلمانان با چنین اقبالی مواجه میشدند. ایران نمونه جدی در این مورد است که ابتدا جنگ و حمله بوده اما در یک فاصله کوتاهی به اسلام جلب میشوند و اعتقاد به اسلام خیلی جدی مطرح میشود که کتابهای زرینکوب و کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این موارد را ذکر میکند.
◽️استاد حوزه گفت: دعوت به معرفت و عقلانیت پشت شریعت، حوزه تمدنی اسلام را گسترده کرد و باعث شد منطقهای که سلاطین انگیزهای برای تصرف آن نداشتند در یک بازه کوتاه تبدیل به محیطی میشود که هماوردی تمدنی میکند با جوامع دوره خود. این عرصه پیشتازی تمدنی در همان قرن سوم تا ششم و همزمان و مماس با دوره آل بویه و مکتب بغداد است. در این بازه با چهره هایی مواجهه هستیم که مثلا از قزاقستان امروز به بغداد میآید و در بغداد طلبه میشود، یعنی فارابی معلم ثانی ، که ایرانی تبار بوده و از قزاقستان به بغداد میآید و تحصیلات اصلی خود را طی میکند.
◽️اسدپور افزود: جاذبه این عقلانیت و دستگاه معرفتی بگونهای است که یک حوزه تمدنی کاملا فرهنگی را برای جهان اسلام فراهم میکند. اما ما این ظرفیت های تمدنی را بعد از انقلاب اسلامی نتوانستیم آنطور که باید فعال کنیم که این عقلانیت اسلامی یکی از این ظرفیت ها است که به نظر میرسد برای انسان معاصر امروز جذاب است که در دانشهای مختلف سرریز میشود و اگر صورت بندی شود منظومه قابل دفاعی است.
◽️اسدپور گفت: یکی دیگر از این ظرفیت ها همین عقلانیت اسلامی است که همین امروز هم برای دنیا جذابیت دارد. اما ظرفیت دیگر زبان و ادبیات فارسی است که حوزه تمدنی جدی در این زمینه داریم که کمتر روی آن تاکید کرده ایم و این را هم نتوانستیم فعال کنیم. حوزه دیگر حوزه ایرانیت ماست، که منظور از آن، حوزه تمدنی ایران است. یعنی منطقهی شامل بغداد و قفقاز و آسیای میانه و... که از همان دولت آل بویه حوزه تمدنی جدی و گستره ایجاد میکند که آداب و رسوم و فرهنگ و سنن مشترکی را در این منطقه شامل میشود که من اطلاع ندارم که دستگاه سیاست خارجی ما چقدر توانسته آن را فعال کند اما برآیند کلی ماجرا خیلی مثبت نیست.
◽️وی افزود: از دولت آل بویه این ظرفیت ها کار میکرده و پیش میرفته و جاذبه های علمی فرهنگی دینی و آداب و رسوم قرابت ایجاد میکرده. در ادامه و در دوره مقطع مکتب حله و حمله مغول ها خیلی ویژه تر میشود و حتی با دعوت ایرانیها، چینیها مسلمان میشوند و دولت مغولها جذب اسلام و تشیع میشود و این نقل مشهور که سعدی در شیراز شعر میگفت و ملوانان چینی در همان زمان و به فاصله کوتاهی همان اشعار را به زبان فارسی زمزمه میکردند که این باز هم همان ظرفیت و جذابیت عقلانیت پشت شریعت را تأیید میکند که در قالب هنر منتقل شده است.
👇ادامه مطلب👇
◽️ایشان گفت: تا عصر صفوی این وضعیت ادامه پیدا میکند. از این به بعد دیگر یک تفاوت ماهوی ایجاد میشود و پس از این ادبیات دولت و ملت مدرن شکل گرفته، بعد از رنسانس و عصر روشنگری و انقلابهای صنعتی و سیاسی که در نتیجه دولت و ملت مدرن را شکل میدهد. با این شرایط دیگر ادبیاتی شکل میگیرد که با تجربه تاریخی گذشته همخوانی ندارد و آن این است که اینجا دولت ملت مدرن اروپا محور ما را تبدیل به سوژه خود کرده است. این سوژگی کشورهای به تعبیر آنها جهان سوم، توسعه نیافته، درحال توسعه، کمتر توسعه یافته و... به شکلی است که ما کاملا سوژه دولت و ملت مدرن میشویم و ناخواسته وارد این سوژگی شدیم و از منظر سوژگی برای غرب داریم غرب را و حتی حاکمیت خود را میفهمیم. این امر بعدها با ترجمه گسترده از حقوق اساسی و سیاسی، فلسفهها و اندیشه غربی در دوره قاجار، ضریب بیشتری پیدا کرد، انگار که محوریت را به آن کشورها داده ایم و خودمان را داریم از زاویه نگاه آنها مطالعه میکنیم و روابط خود را از این زاویه تنظیم میکنیم و ادبیات سیاسی، استقلال، توسعه صنعتی و علمی همه از این منظر دیده و مطالعه میشود.
◽️استاد سطوح عالی حوزه گفت: درحالیکه ما باید امروز غرب و هیمنه این ادبیات دولت و ملت مدرن را ابژه مطالعات خود قرار دهیم و از زاویه فکری معرفتی و تراث خود، این روابط را مجدد بازبینی کنیم. اما عقبه کارشناسی و مشاوران ما هنوز در همان جایگاه سوژگی غرب هستند و نگاه اروپامدار دارند. درحالیکه حتی شعار نه شرقی نه غربی در ابتدای انقلاب اسلامی از لحاظ سیاسی بوده است، والا که شرق از لحاظ فکری بر همان پایگاه غرب مدرن ایستاده و آن را نقد میکرد و از این لحاظ شرق نیز به نوعی همان غرب است.
◽️وی افزود: این نگاه سوژگی نسبت به غرب میآید و فقه ما را متأثر از خود میکند و برای رها شدن از این وضعیت باید یک لایه بحث را عقب ببریم و به نحوی زیرساخت حکمی و معرفتی این تعین سیاست خارجی را نقد و بررسی کنیم. چراکه باید بدانیم درست است که فقه دانش محوری ماست اما به شدت دانشی مصرف کننده است و از پایگاه فکری، بنا و سیره عقلایی تحقق یافته و... تغذیه میکند و بعد تجویز و دستور خود را صادر میکند. لذا وقتی در قالب دولت و ملت مدرن روابط بین الملل را دستهبندی کنیم و این صورت توصیفی را به فقه بدهیم، فقه براساس این صورت توصیفی تجویز میکند و به شدت از پایگاه معرفتی خود منفعل میشود. پس اگر در این دستگاه توصیفی دست ببریم و بگوییم راجع به کل این دستگاه سوبژکتیو حرف و انقلت داریم، دیگر توصیف از صحنه عوض میشود و دیگر هنجارها هم تغییر خواهد کرد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 ویژه ماه رجب
✏️ رهبرانقلاب: بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر "رجب" بشویم.
🎧 بشنوید👇
استاد عابدی، دین برای آبادی دنیا یا آخرت؟ .mp3
614.5K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 دین برای آبادی دنیا آمده است
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
💠 در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بینالمللی #فقه_سیاست_خارجی با وزیر امورخارجه آقای #دکتر_امیرعبداللهیان ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه از سوی رئیس همایش و گزارش مکتوب این همایش، بر ضرورت ورود فقه در سیاست خارجی تاکید شد.
◽️ وزیر امورخارجه در این دیدار خاطر نشان کرد: این کاری که در حال انجام است، کمک شایانی به دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم که محصول این همایش بتواند بخشی از نیازهای علمی و فقهی ما را پوشش دهد.
◽️ ایشان افزود: این کار را با همت مضاعف به سرانجام برسانید و در این مسیر ما را پشتیبان خود بدانید.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
.
🌱 گزارش سایت وزارت امورخارجه
از جلسه رئیس و اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
با وزیر امور خارجه👇
🔗 mfa.gov.ir/portal/newsview/738215
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد عابدی،اسباب سعادت و شقاوت..mp3
1.43M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 اسباب سعادت و شقاوت
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d