◽️ایشان گفت: تا عصر صفوی این وضعیت ادامه پیدا میکند. از این به بعد دیگر یک تفاوت ماهوی ایجاد میشود و پس از این ادبیات دولت و ملت مدرن شکل گرفته، بعد از رنسانس و عصر روشنگری و انقلابهای صنعتی و سیاسی که در نتیجه دولت و ملت مدرن را شکل میدهد. با این شرایط دیگر ادبیاتی شکل میگیرد که با تجربه تاریخی گذشته همخوانی ندارد و آن این است که اینجا دولت ملت مدرن اروپا محور ما را تبدیل به سوژه خود کرده است. این سوژگی کشورهای به تعبیر آنها جهان سوم، توسعه نیافته، درحال توسعه، کمتر توسعه یافته و... به شکلی است که ما کاملا سوژه دولت و ملت مدرن میشویم و ناخواسته وارد این سوژگی شدیم و از منظر سوژگی برای غرب داریم غرب را و حتی حاکمیت خود را میفهمیم. این امر بعدها با ترجمه گسترده از حقوق اساسی و سیاسی، فلسفهها و اندیشه غربی در دوره قاجار، ضریب بیشتری پیدا کرد، انگار که محوریت را به آن کشورها داده ایم و خودمان را داریم از زاویه نگاه آنها مطالعه میکنیم و روابط خود را از این زاویه تنظیم میکنیم و ادبیات سیاسی، استقلال، توسعه صنعتی و علمی همه از این منظر دیده و مطالعه میشود.
◽️استاد سطوح عالی حوزه گفت: درحالیکه ما باید امروز غرب و هیمنه این ادبیات دولت و ملت مدرن را ابژه مطالعات خود قرار دهیم و از زاویه فکری معرفتی و تراث خود، این روابط را مجدد بازبینی کنیم. اما عقبه کارشناسی و مشاوران ما هنوز در همان جایگاه سوژگی غرب هستند و نگاه اروپامدار دارند. درحالیکه حتی شعار نه شرقی نه غربی در ابتدای انقلاب اسلامی از لحاظ سیاسی بوده است، والا که شرق از لحاظ فکری بر همان پایگاه غرب مدرن ایستاده و آن را نقد میکرد و از این لحاظ شرق نیز به نوعی همان غرب است.
◽️وی افزود: این نگاه سوژگی نسبت به غرب میآید و فقه ما را متأثر از خود میکند و برای رها شدن از این وضعیت باید یک لایه بحث را عقب ببریم و به نحوی زیرساخت حکمی و معرفتی این تعین سیاست خارجی را نقد و بررسی کنیم. چراکه باید بدانیم درست است که فقه دانش محوری ماست اما به شدت دانشی مصرف کننده است و از پایگاه فکری، بنا و سیره عقلایی تحقق یافته و... تغذیه میکند و بعد تجویز و دستور خود را صادر میکند. لذا وقتی در قالب دولت و ملت مدرن روابط بین الملل را دستهبندی کنیم و این صورت توصیفی را به فقه بدهیم، فقه براساس این صورت توصیفی تجویز میکند و به شدت از پایگاه معرفتی خود منفعل میشود. پس اگر در این دستگاه توصیفی دست ببریم و بگوییم راجع به کل این دستگاه سوبژکتیو حرف و انقلت داریم، دیگر توصیف از صحنه عوض میشود و دیگر هنجارها هم تغییر خواهد کرد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 ویژه ماه رجب
✏️ رهبرانقلاب: بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر "رجب" بشویم.
🎧 بشنوید👇
استاد عابدی، دین برای آبادی دنیا یا آخرت؟ .mp3
614.5K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 دین برای آبادی دنیا آمده است
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
💠 در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بینالمللی #فقه_سیاست_خارجی با وزیر امورخارجه آقای #دکتر_امیرعبداللهیان ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه از سوی رئیس همایش و گزارش مکتوب این همایش، بر ضرورت ورود فقه در سیاست خارجی تاکید شد.
◽️ وزیر امورخارجه در این دیدار خاطر نشان کرد: این کاری که در حال انجام است، کمک شایانی به دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم که محصول این همایش بتواند بخشی از نیازهای علمی و فقهی ما را پوشش دهد.
◽️ ایشان افزود: این کار را با همت مضاعف به سرانجام برسانید و در این مسیر ما را پشتیبان خود بدانید.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
.
🌱 گزارش سایت وزارت امورخارجه
از جلسه رئیس و اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
با وزیر امور خارجه👇
🔗 mfa.gov.ir/portal/newsview/738215
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد عابدی،اسباب سعادت و شقاوت..mp3
1.43M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 اسباب سعادت و شقاوت
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🔶 وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ...
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
#هم_اکنون
نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور حجتالاسلام و المسلمین #فلاح_نژاد
نماینده دفتر رهبر انقلاب در افغانستان
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
یا ایها الذین آمنوا (استاد اشتهاردی) .mp3
4.34M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 موصولات در امثال «یا ایها الذین آمنوا...»
🎙 مرحوم آیتالله #علیپناه_اشتهاردی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d