eitaa logo
دین و تمدن
904 دنبال‌کننده
349 عکس
44 ویدیو
11 فایل
مرکز علمی - پژوهشی 《دین و تمدن》 Web: DinVaTamadon.ir Sms: +989913030155 Admin: @DinTamadon
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹در تمام ابواب فقهی رویکرد اجتماعی باید جاری باشد و این رویکرد، خود زیربنای انواع فقه‌های مضاف خواهد شد.🔹 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد در نشست سی‌ام از سلسله نشست‌های همایش تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولت‌ها از منظر فقه، در جمع دانش‌پژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در تمام ابواب فقهی رویکرد اجتماعی باید جاری باشد و این رویکرد، خود زیربنای انواع فقه‌های مضاف خواهد شد. این رویکرد اجتماعی خود به دو رویکرد حکومتی و غیرحکومتی تقسیم می‌شود. یعنی گاهی فقیه با لحاظ تشکیل حکومت اسلامی فتوا می‌دهد و گاهی اجتماعاتی از مسلمانان وجود دارد که در حکومت غیراسلامی هستند و نیاز به سامان دادن به روابط خود دارند و متناسب با نیاز آنها فقیه استنباط احکام می‌کند. ◽️ وی گفت: تذکر به این نکته مهم است که برخی بین فقه حکومتی و فقه الحکومة خلط می‌کنند. درحالی‌که فقه حکومتی رویکردی است که سراسر فقه را دربر گرفته است و فقیه با این رویکرد وارد مباحث فقهی می‌شود و استنباط احکام می‌کند، اما فقه الحکومة بخشی از فقه است، یک بخش از فقه است که مسائلش حکومت اسلامی اداره جامعه است که جدا شده و بحث می‌شود. ◽️ ایشان افزود: تعریف فقه الحکومة طبق دیدگاه ما این است:«علم به فرآیندهای استنباط شریعت برای تأسیس، تنظیم، اداره‌ و حفظ حکومت و جهت‌ دهی حاکمان و کارگزاران در شیوه ارتباط بین خودشان، در ارتباط با مردم و زیرمجموعه حکومت و روابط با حکومت‌های دیگر.» این قسم سوم از فقه الحکومة همین فقه روابط بین الملل است که محل بحث ماست. بنابراین جایگاه فقه روابط بین الملل اینجا ذیل فقه الحکومة و در بخش جهت‌ دهی به رفتار حاکمان است. ◽️ حجت‌الاسلام سیدی فرد گفت: در فقه روابط بین الملل و روابط خارجی، پیش فرض این است که مباحث داخلی و خارجی و خود و غیرخودی تعریف شده باشد و مشخص باشد. برای رسیدن به این مورد باید بحث‌های مقدماتی داشته باشیم از جمله درباره‌ی نظام سیاسی اسلام باید صحبت کنیم. اما از مقدمات از جمله تعریف فقه السیاسة، رابطه‌ی فقه الحکومة و فقه السیاسة، تعریف نظام اجتماعی، تقسیم سیاست و نظام‌سازی اسلامی عبور می‌کنیم تا به تعریف نظام سیاسی اسلام برسیم. تعریف نظام سیاسی اسلام طبق دیدگاه ما این است: «الگوی جامع و چارچوب نظری منظم و هدفمندی است که ضمن اینکه به عرصه عمل و اجرا نظر دارد، مبتنی بر قوانین استنباط شده الهی، خطوط کلی، خط مشی‌های اساسی و ساختار کلان سیاست و حکومت و اداره‌ی همه جانبه امور و شئون امت اسلامی را تعیین می‌کند.» روی همه‌ی قیود این تعریف فکر شده و سعی شده تعریف جامعی ارائه شود. اگر بخواهیم به لحاظ نظری نظام سیاسی هر کشوری را ملاحظه کنیم، معمولاً در قانون اساسی آن کشور می‌توانیم چارچوب کلی نظام سیاسی آن را بیابیم. ◽️ وی افزود: نتیجه‌ اینکه طبق این تعریف، در نظام سیاسی اسلام محور امام معصوم در دوران حضور و ولی فقیه و نائب عام در دوران غیبت است و این محوریت تا جایی است که نظام سیاسی اسلام را در دوره حضور نظام امامت و امت و در دوره غیبت، نظام ولایت فقیه می‌توان نامید. حکومت اسلامی یعنی حکومت ولایت فقیه. ◽️ وی گفت: در فقه اسلامی با تعبیر وطن مواجه هستیم که دو استعمال پرکاربرد دارد؛ یکی وطن شخصی است که در کتاب الصلاة، صوم و حج بحث می‌شود. دیگری وطن اسلامی یا همان دارالاسلام است که در کتاب الجهاد، لقة و بحث سوق المسلمین مطرح شده است. منظور ما از وطن اسلامی، قسم دومی است. این تقسیم‌بندی‌ها به جلوگیری از خلط مباحث برای افرادی که وارد بحث می‌شوند، کمک می‌کند تا بداند منظور فقها از وطن چیست. ◽️ استاد سطوح عالی حوزه افزود: در ملاک دار الاسلام چهار دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول، از برخی کلمات شهید اول برداشت می‌شود که، به صرف اجرا شدن برخی احکام اسلامی فی الجمله در سرزمینی بود، آن کفایت می‌کند؛ چه حکومت اسلامی باشد چه نباشد و چه حاکم مسلمان باشد یا نباشد. دیدگاه دوم دیدگاه شیخ طوسی است، که می‌گوید ملاک حدوث حاکمیت مسلمین بر یک سرزمین است. مثلاً یک زمانی حکومت اسلامی در آندلس حادث شده است. طبق این تعریف ولو آن سرزمین قرن‌هاست که از حاکمیت مسلمانان خارج شده اما همچنان دارالسلام محسوب می‌شود. دیدگاه سوم که دیدگاهی است که از زمان علامه حلی تا کنون دیدگاه مشهور فقها است، این است که ملاک ثبوث فعلی حاکمیت مسلمانان در آن سرزمین است. یعنی حاکم باید مسلمانان باشند. 👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️ سیدی فرد گفت: اما تعریف ما از دارالاسلام این است:«دارالاسلام فی فقه السیاسه و الحکومه و کمفهوم و مصطلح سیاسی و حقوقی یطلق علی البلاد التی تکون القدرة الحکومیة و السلطة السیاسیه فيها بید المسلمین او بحسب تعبیر بعض اخبار الباب کان سیف السوق بیدهم، سواء کان قلیلین او کثیرین» که تقریبا می‌شود گفت همان دیدگاه مشهور است، البته با یکسری جزئیات و اضافات که وجود دارد و وارد آن نمی‌شوم. گفتیم که در نظام سیاسی اسلام، حکومت مطلوب حکومت ولایت فقیه است. با تعریفی که پذیرفتیم که دارالاسلام هرجایی است که مسلمین حکومت را به دست داشته باشند، ولو احکام اسلام تماماً پیاده نشود. لذا اینجا یک تقسیم بندی باید داشته باشیم و حکومت‌های دار الاسلام را به حکومت‌های مشروع و غیر مشروع اسلامی تقسیم می‌کنیم که ذیل دار الاسلام تعریف می‌شوند. یعنی حکومت‌های غیرمشروع ولو فاسق باشند، احکام روابط با آنها متفاوت می‌شود. ◽️ وی افزود: مطلب بعدی این است که آیا سرزمین‌های در فقه اسلامی فقط به این موارد تقسیم می‌شوند؟ یعنی فقط به دارالاسلام و دارالکفر تقسیم می‌شود؟ باید گفت که اینگونه نیست و در فقه اسلامی تقسیمات متعددی مثلاً خاص سرزمین داریم که از منظرهای مختلف است. مثلاً اقتصادی، عمران و آبادانی و... بسیاری از مسائل فقه روابط بین‌الملل به صورت متراکم در بخش کتاب الجهاد شرایع مطرح شده، از جمله تقسیم سرزمین‌ها از لحاظ الحاق به دارالاسلام و حالت‌های مختلف آن. ◽️ مطلب مهم بعدی در تقسیم دارالاسلام و دارالکفر، این است که این تقسیم بسیط نیست که دیگر نتوان تقسیم‌بندی‌های دیگری درنظر گرفت. بلکه مثلاً تقسیمات متعددی در با وجود دارد، از جمله دارالخلاف، دارالجذیه و... در خود دارالاسلام مطرح شده است و مباحثی مثل تقسیم سرزمین‌های اسلامی و روابط بین دو حکومت مشروع اسلامی و بحث مرز سرزمین‌ها و تقسیم بندی دارالکفر هم مشاهده می‌شود. ◽️ ایشان گفت: از جمله این مباحث تعیین کننده چارچوب خودی و غیرخودی که ذکر شد، بحث مرز است. شهید ثانی در تعریف از مرز می‌گوید: به هر مکانی در کناره سرزمین های اسلامی که ترس هجوم مشرکین از آنجا به سرزمين‌هاي اسلامی وجود داشته باشد، مرز می‌گویند. در لغت به هر مکان ترس مرز گفته می‌شود. پس باید بین دارالاسلام و دارالکفر مرز وجود داشته باشد. اما آیا بین کشورهای اسلامی هم به لحاظ شرعی باید مرز وجود داشته باشد؟ اگر دقت شود در همین تعریف مرز ملاک دارد و آن این است که خوف حمله مشرکین وجود داشته باشد. با این ملاک، از کشورهای اسلامی اطراف ما که بنا به دلایل مختلف خوف حمله دشمن از آنها وجود دارد، به لحاظ شرعی و طبق تعریف باید بین سرزمین‌های اسلامی مرز وجود داشته باشد. ◽️ در جمع‌بندی مباحث تا اين‌جا باید گفت، در فقه روابط خارجی کیفیت ارتباط متوقف بر ملاک‌های خاص است. اولین ملاک، مسلمان یا کافر بودن است. در میان کشورهای کفر یکی از ملاک‌ها، اهل کتاب بودن آن کشور است و ملاک بسیار مهم دیگر اهل حرب یا سلم بودن آن کشور است که بر نوع روابط تاثیرات مهمی می‌گذارد. ◽️ سه مسئله مهم دیگر که جا دارد بیشتر روی آن کار شود و فقط اشاره می‌کنم. یکی قاعده نفی سبیل است. نحوه تعامل حکومت اسلامی با سایر حکومت‌ها چگونه باید باشد؟ ◽️ نکته مهم که باید در نظر داشت این است که، فقه ما باید به سمت قواعدی شدن پیش برود. مخصوصا برای کارگزاران و حکام. یکی از قواعد کلیدی و مهم همین قاعده نفی سبیل است که اصل ۱۵۳ قانون اساسی بر اساس مفاد قاعده نفی سبیل ایجاد شده است. قاعده واضح و ساده‌ای که طبق آن هیچ سلطه‌ای از سوی مشرکین بر مسلمانان نباید وجود داشته باشد. از جمله نکات مهم که از این قاعده می‌توان برداشت کرد، بسته شدن راه تسلط کفار بر مسلمین در هر سطحی از جمله فردی، اجتماعی، خانوادگی و... که آیات و روایات مختلفی با عبارات متعدد به این سطوح مختلف این قاعده اشاره دارد. ◽️ در قرآن کریم آیات مختلفی به مسلمین تذکر می‌دهد ک نترسید، چرا که ممکن است شوکت مشرکین آنها را بترساند که آسیبی به مسلمانان وارد شود، که آیات قرآن قواعدی را در این باره متذکر شده است. یکی از مطالبی که در روابط خارجی خیلی مهم است و البته مغفول مانده، که در اصل ۱۵۲ قانون اساسی نیز ذکر شده این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس روابط صلح‌آمیز با دول غیرمحارب استوار است که مبنای این اصل آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه شکل گرفته است. ◽️ بر این اساس در روابط صلح‌آمیز با کشورهای غیرمحارب، هنگامی که گروهی از مسلمانان در یک منطقه، از حکومت مشروع اسلامی استمداد کمک می‌کنند، حکومت اسلامی چه وظیفه‌ای دارد؟ قاعده‌ای که اینجا وجود دارد این است: و اناطة تمتع بالولایة و الحمایة الکامله بالهجرة الی دارالاسلام و نصرة المهاجرین الیها. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
👈 نکاتی جهت ارسال مقاله به همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی: 🔹 از اساتید، دانش پژوهان، طلاب و دانشج
بسم‌الله الرحمن الرحیم با توجه به درخواست‌های مکرر فضلاء برای تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه همایش، در جلسه دبیرخانه همایش مقرر شد که این زمان تا اول اردیبهشت۱۴۰۳ تمدید گردد. از همین رو از تمام کسانی که قصد شرکت در بخش مقالات همایش را دارند تقاضا می‌گردد پیش از به پایان رسیدن این فرصت، چکیده و اصل مقالات خود را ارسال نمایند. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 ان‌شاءالله توفیق شود گامی در مسیر فقه برداشته شود... 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹فرقه‌ها با درگیر کردن ما با نامسئله‌ها باعث می‌شوند وقت و هزینه‌ی خود را صرف بازی در زمین استعمار کنیم🔹 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار در سی‌ویکمین نشست از مجموعه نشست‌های همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش فرقه‌های انحرافی در پیشبرد اهداف سیاست استعماری، در جمع دانش‌پژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: به لحاظ لغوی استعمار به معنای به دنبال آبادی و عمران بودن است که ظاهری مثبت و خوب دارد. اما در اصطلاح معنای بدی پیدا کرده و به کسانی اطلاق می‌شود که با بهانه‌ی عمران و آبادانی، نفوذ می‌کنند و افراد و سرزمینی را تصاحب می‌کنند و این‌طور عنوان می‌کنند که حیات آن افراد و تمدن و پیشرفت آن سرزمین بستگی به حضور استعمارگر دارد. با این نگاه استعمارگر جوامعی را برای هدف خود می‌پسندد که جوامع بزرگ و پویا و کلان نباشد و به دنبال واحدها و جوامع کوچک است و به دنبال کلان سازی نیست بلکه دنبال تکثیر واحدهای کوچکتر است. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹فرقه‌ها با درگیر کردن ما با نامسئله‌ها باعث می‌شوند وقت و هزینه‌ی خود را صرف بازی در زمین استعمار کنیم🔹 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار در سی‌ویکمین نشست از مجموعه نشست‌های همایش تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش فرقه‌های انحرافی در پیشبرد اهداف سیاست استعماری، در جمع دانش‌پژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: به لحاظ لغوی استعمار به معنای به دنبال آبادی و عمران بودن است که ظاهری مثبت و خوب دارد. اما در اصطلاح معنای بدی پیدا کرده و به کسانی اطلاق می‌شود که با بهانه‌ی عمران و آبادانی، نفوذ می‌کنند و افراد و سرزمینی را تصاحب می‌کنند و این‌طور عنوان می‌کنند که حیات آن افراد و تمدن و پیشرفت آن سرزمین بستگی به حضور استعمارگر دارد. با این نگاه استعمارگر جوامعی را برای هدف خود می‌پسندد که جوامع بزرگ و پویا و کلان نباشد و به دنبال واحدها و جوامع کوچک است و به دنبال کلان سازی نیست بلکه دنبال تکثیر واحدهای کوچکتر است. ◽️وی افزود: با توجه به اینکه اخیراً در مباحث سیاسی به صورت گسترده به مبحث جنگ روایت‌ها پرداخته شده است، باید بدانیم که این بحث ذهنی و افسانه‌ای نیست و واقعیت دارد ما، هم در فضای سیاسی جنگ روایت‌ها داریم و هم در فضای دینی داریم. در فضای دینی از دل جنگ روایت‌ها، فرقه‌ها متولد می‌شوند و می‌بینیم که با کثرت جنگ روایت‌ها در این فضا مواجه هستیم و شاهدیم که از دل جنگ روایت‌ها فرقه ها متولد می‌شوند. محمدی هوشیار گفت: سیاست استعماری بیش از آنکه وقت و هزینه خود را صرف جنگ روایت‌ها در فضای سیاسی کند، در فضای دینی وقت و هزینه صرف می‌کند. چرا که هم هزینه کمتری می‌کند و هم آورده بیشتری برایش دارد. آورده‌های استعمار در جنگ روایت‌ها چیست؟ استعمار دوست ندارد فضای کلان را مدیریت کند و مدیریت خردها برایش راحت‌تر است. از سوی دیگر در جنگ روایت‌ها، خرده روایت‌ها شکل می‌گیرد و هرچه این واحدهای کوچک بیشتر شود، استعمار تک تک آنها را راحت‌تر مدیریت می‌کند و می‌تواند آسیب بهتری به جامعه هدف خود بزند. ◽️عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: وظیفه ما در این وضعیت این است که ما در برابر استعمار باید سوار بر کلان روایت‌ها شویم. چرا که امروز مشکل ما در بحث فرقه‌ها بهائیت، احمد الحسن، آتئیست و... نیست بلکه معتقدم اینها مشکل و مسئله ما نیستند، بلکه نامسئله ما هستند و مسئله ما چیز دیگری است. اما دشمن خيلی علافه دارد ما را درگیر این نامسئله‌ها کند. مشکل ما این است که زمین بازی را دشمن برای ما تعریف کرده و وقتی زمین بازی را دیگری برای ما طراحی کرد، ما را مشغول خرده روایت‌ها می‌کند و از مسئله اصلی غافل می‌کند. مثلاً امروز بهائیت را راه می‌اندازد و ما انرژی خود را صرف آن می‌کنیم، بعد احمد الحسن را وسط می‌اندازد و دوباره بازی جدیدی شکل می‌دهد. اما وقتی کسی کلان مسئله و کلان روایت را خوب بفهمد، دیگر فریب درگیر شدن با مسئله‌های کوچک و نامسئله‌ها را نمی‌خورد. از هوشمندی‌های حضرت امام این بود که مسئله جامعه را نه بهائیت و خود رژیم طاغوت که پشتیبان همه اینها را مسئله کلان می‌دانست. ◽️حجت‌الاسلام محمدی هوشیار افزود: لذا کارکرد فرقه‌ها در پیشبرد سیاست استعماری این است که نامسئله‌ها را جای مسئله نشان می‌دهد و ما را گرفتار مسائل خورد می‌کند و به‌جای این‌که دنبال مدیریت میدان و فضا باشیم، گرفتار این شده‌ایم که ما را مدیریت می‌کنند و در نتیجه گاهی برای مقابله با وهابیت هزینه‌ای گزاف می‌کنیم، گاهی برای مقابله با احمد الحسن و به همین ترتیب الی آخر. بنابراین ما باید شبکه مسائل خود را بشناسیم و سوار بر کلان روایت شویم و تا زمانی که این اتفاق نیافتد ما در زمین دشمن بازی می‌کنیم و خودمان را گرفتار فرقه‌ها کرده‌ایم. ◽️وی گفت: آسیب‌هایی که فرقه‌ها بر جامعه دارند که جایگاه آنان در پیشبرد سیاست استعمار را نشان می‌دهد، عبارتند از: ۱- ایجاد اختلافات و تقسیم بندی در جامعه؛ این مسئله مهمی است که نباید به راحتی از کنار آن عبور کنیم. وظیفه فرقه‌ها این است که جامعه واحد و متحد را تکه تکه کنند و استعمار به مثابه یک شطرنج‌باز حرفه‌ای با جابه‌جایی فرقه‌ها و آوردن و بردن آنها مدیریت خود را اعمال کند. ۲- ترویج ایدئولوژی های تشدیدی؛ افراد تشدیدی و متعصب در جامعه خطرناکند. کسانی که بدون انعطاف با دیدن یکی دو روایت حکم به طاغوت بودن تمام حکومت‌ها می‌دهند و امثال اینها که تک تک شان می‌توانند تبدیل به عامل انتحار شوند. هرچند این خود پروسه دارد و یکباره اتفاق نمی‌افتد. ۳- اختلاف در نظم فقهی، کلامی و اعتقادی جامعه؛ فرقه در فقه تغییرات ایجاد می‌کند، مثلا با استناد به تک روایت‌هایی، حکم به ندادن خمس می‌کنند یا وضو را تغییر می‌دهند، احکام ازدواج را عوض می‌کنند و... همه در راستای پیشبرد اهداف استعمار است. 👇👇ادامه گزارش👇👇
👉۴- ترویج افکار انحرافی و نفرت و تبعیض بین اقوام جامعه؛ از کارهایی که فرقه انجام می‌دهد، اختلاف بین اقوام را تشدید می‌کند و اندیشه‌های تبعیضی را گسترش می‌دهد و به این ترتیب به راحتی در زمین دشمن بازی می‌کند. اینها عموما صدماتی است که فرقه‌های انحرافی در راستای پیشبرد اهداف استعماری به جامعه وارد می‌کنند. ◽️ايشان گفت: اما درباره‌ی برخورد با فرقه‌ها، حرف این نیست که با فرقه‌ها برخورد نشود. بلکه حرف این است که به جای اینکه همه حواس ما بر روی برخورد امنیتی با فرقه‌ها باشد، باید تمرکز روی محیطی باشد که زمینه‌های تشکیل فرقه در آن وجود دارد. این درحالی است که ما عموما در مرحله‌ای قرار می‌گیریم که مرحله‌ی برخورد است. درحالی‌که باید طرحی برای مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها داشته باشیم. البته این نافی برخورد و مواجهه امنیتی نیست. بلکه منظور این است که ما فضای مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها را خالی گذاشته‌ایم و صرفاً فضای مواجهه امنیتی را تقویت کرده‌ایم. این طرح باید به ما نظام بدهد، باید یک کلام استراتژیک و یک نظام استراتژیک بدهد. برای مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها نباید به کلام موجود بسنده کنیم و به یک کلام جدید نیازمندیم. متولی این امر نیز حوزه‌های علمیه است و اعتقاد دارم متأسفانه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ نتوانستند مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها داشته باشند و برای نجات جامعه از گرفتاری فرقه‌ها، به پاسخگویی به شبهات و ابهامات وارد شده از سوی فرقه‌ها پرداخته‌اند. این درحالی است که اعضای فرقه‌ها با مواجهه با شبهات منحرف نمی‌شوند که بخواهیم با پاسخ به شبهه آنها را هدایت کنیم. بلکه با مواجهه روانشناختی جذب فرقه‌ها می‌شوند و در ادامه شبهاتی هم وارد ذهن آنها می‌کنند. خب در مواجهه با چنین پدیده‌ای آیا می‌توان با پاسخگویی به شبهات با آنها روبه رو شد؟ خیر. بلکه باید با مواجهه روانشناختی و سایر انضمامات مثل روش‌شناختی، فقه الفرق و فقه، فرقه و سیاست و... با اعضای فرقه‌ها برخورد کرد. ◽️استاد جریان‌شناسی فرقه‌ها گفت: باید در مواجهه فرقه‌ها بدانیم که، عموماً محل چرخش اعضای آنها به سمت انحراف، مسئله ولایت فقیه است. ضعف اعتقاد در مسئله ولایت فقیه باعث می‌شود که ابتدا از این مسئله عبور کنند. به دنبال آن از اعتقاد به امامت هم دست می‌کشند و در نهایت اعتقاد به خداوند را از دست می‌دهند و به عنوان مثال آتئیست می‌شوند. لذا مسئله‌ی ولایت فقیه از مسائل مهم، راهبردی و اعتقادی است که در مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها، به‌جای اینکه بیشتر به عنوان مسئله‌ای سیاسی یا فقهی مطرح شود، باید به عنوان مسئله‌ای اعتقادی در حوزه‌ها و جامعه مطرح شود. ◽️حجت‌الاسلام محمدی هوشیار در پایان گفت: همچنین، از خطرناکترین فرقه‌ها نواخباریگری و جریان ضد فقاهت است که امروز به مراتب خطرناک‌تر از امثال فرقه احمد الحسن است. اگر فرقه‌ها را به دو دسته‌ی فرقه‌های گل‌زننده و فرقه‌های پاس دهنده تقسیم کنیم، فرقه‌هایی که زمینه را برای انحراف‌هایی ایجاد می‌کنند که بعداً باعث شکل‌گیری فرقه‌های دیگری می‌شود، خطرناک‌تر هستند که جریانات ضد فقاهت و نواخباریگری از این دسته هستند. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
👈 نکاتی جهت ارسال مقاله به همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی: 🔹 از اساتید، دانش پژوهان، طلاب و دانشجویان بزرگواری که قصد ارائه مقاله در همایش بین المللی فقه سیاست خارجی را دارند، تقاضا می‌شود با توجه به محورهای همایش، موضوع مقاله و چکیده آن را ارسال نمایند. ➕ ادمین: @DinTamadon 🔹 مهلت ارسال چکیده مقالات: اول اردیبهشت۱۴۰۲ 🔹 مهلت ارسال متن نهایی مقاله: پایان خرداد۱۴۰۳ 💠شیوه مقاله نویسی همایش: 1⃣ در آغاز مقاله بعد از بسمله، به ترتیب عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان آورده شود. لازم است تحصیلات، عنوان علمی و تخصص نویسنده یا نویسندگان و آدرس الکترونیکی آنان و شماره تماس در پاورقی اسامی ذکر شود. 2⃣ عنوان کوتاه، گویا و بیان کننده محتویات مقاله باشد. 3⃣ چکیده حداقل 8 و حداکثر 12 سطر (حداکثر 170 کلمه) و منعکس کننده متن و نتیجه باشد. 4⃣ کلید واژه‌ها: بین 4 تا 6 کلمه اصلی و در بر گیرنده موضوع مقاله باشد. 5⃣ متن مقاله حدود 4000 کلمه تا 7000 کلمه و حدود حداقل 15 و حداکثر 20 باشد. 6⃣ ارجاعات متنی به صورت درون متنی (نام کتاب ، جلد و صفحه) ؛ (نام مجله ، شماره مجله و صفحه) ؛ (آدرس سایت به لاتین) آورده شود. 7⃣ تیترها بر اساس اعداد و حروف ابجدی شماره گذاری و راست چین شوند. 8⃣ نتیجه کوتاه و حداکثر250 کلمه و بیان کننده بحث و ارائه یافته‌های تحقیق باشد. 📌 در نگارش فهرست منابع در آخر مقاله به تذکرات ذیل توجه شود: □ کتاب: به ترتیب حروف الفبا. نام خانوادگی، نام{نام مشهور}، سال انتشار، عنوان‌کتاب، نام مترجم یا مصحح، نام ناشر، محل نشر، شماره چاپ. □ مقاله: نام خانوادگی، نام، عنوان مقاله، نام مجله، دوره یا سال، شماره،(سال نشر)، شماره ‌صفحات‌مقاله. *| قلم نگارش تمام مقاله از b badr استفاده شود تیترها با فونت 18 و 16 و متن با فونت 12 و چکیده و نتیجه و منابع با فونت 10 و کلیه عبارات لاتین با قلم Times New Rom و با فونت12 تنظیم و فاصله خطوط یک سانتیمتر باشد. 🔖 توجه: حق رد یا قبول و نیز ویراستاری مقالات و چاپ آن برای همایش محفوظ و مقالات دریافتی مسترد نمی شود. همچنین چنانچه مقاله‌ای خارج از ضوابط باشد، قابل بررسی نخواهد بود. 🔗 سایت همایش: ➕ Feqhskh.ir 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
📌 قابل توجه اساتید، طلاب و دانشجویان 🌱 فهرست موضوعات همایش و زمانبندی جهت ارائه مقالات ➖➖➖➖➖➖ ➕ فهرست موضوعات همایش: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638 ➕ شیوه‌نامه مقاله‌نویسی: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/702 ➕ نخستین ویژه‌نامه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی 🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf 👈 جهت ارتباط با ادمین: ➕ @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹دیدار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رئیس و اعضای دبیرخانه همایش بین المللی فقه سیاست خارجی🔹 💠 در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه همایش در ده ماه فعالیت خود، به ضرورت بررسی استخراج موضوعات فقهی در دیپلماسی فرهنگی پرداخته شد. ◽️ در این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن برشمردن فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و تبیین نقشه راه در این حوزه، بر نگرش کلان و نیازمندی‌های فعالیت‌های دینی در فضای دیپلماسی فرهنگی اشاره داشت. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon