🔹 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی حجتالاسلام والمسلمین امین اسدپور در بیست و چهارمین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع ظرفیت اجتماعی - تمدنی تاریخ اندیشههای فقهی با رویکرد روابط بین الملل در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در بدو شکل گیری جامعه اسلامی در دوران پیامبر و بعد از هجرت به مدینه که با محوریت یک حکومت اسلامی پیامبر اداره جامعه را برعهده میگیرد که از جمله نکات مهم این است که از طرف مسلمانان هم مبدأ تاریخ تمدنی و اجتماعی مسلمانان قرار گرفته است، خود مسلمانان درک کردند که بعد از خروج از جامعه جاهلیت انگار که حیات مجددی را آغاز کردهاند و وارد یک نظام معنایی و جهان جدید شده اند، دعوت پیامبر پیش میآید که نامه دعوت خطاب به قبایل اطراف و امپراتوری های اطراف بوده است که درباره عقبه فقهی این دعوت کمتر مطالعه صورت گرفته است.
🌱 وی گفت: این درحالی است که کل سیاست خارجی و روابط بین الملل ما خلاصه شده در یک کتاب الجهاد که نهایتاً یک دار الاسلام و دار الحرب را تصویر میکرد و روابط اینها بحث میشد و خیلی دربارهی صورت جمعی جامعه و تمدن پرداخته نمیشد و درباره تعامل و روابط با جوامع دیگر صحبتی نشده است.
◽️اسدپور گفت: اما از همان ابتدا یک چنین فضایی درفرهنگ عمومی جهان اسلام به وجود آمده است که بعدا توسط خلفا به سمت جنگ و فتوحات رفت که خیلی اصل و اساس آن مورد تایید نیست اما آنقدر آن فرهنگ ناب و آن شبکه مفهومی پشت این شریعت ارزشهای اخلاقی و انسانی را در خود جا داده بود که باعث گرایش افراد به سمت اسلام شده بود، درحالیکه شاید دستگاه خلافت آنچنان هم به دنبال دعوت مردم نبود و بیشتر به فکر غنائم و جزیه و... بود.
◽️وی افزود: ولی با عرضه اسلام، مردم آن را با اقبال میپذیرند و همان فضایی که در مدینه تجربه شد، در اینجا هم مسلمانان با چنین اقبالی مواجه میشدند. ایران نمونه جدی در این مورد است که ابتدا جنگ و حمله بوده اما در یک فاصله کوتاهی به اسلام جلب میشوند و اعتقاد به اسلام خیلی جدی مطرح میشود که کتابهای زرینکوب و کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این موارد را ذکر میکند.
◽️استاد حوزه گفت: دعوت به معرفت و عقلانیت پشت شریعت، حوزه تمدنی اسلام را گسترده کرد و باعث شد منطقهای که سلاطین انگیزهای برای تصرف آن نداشتند در یک بازه کوتاه تبدیل به محیطی میشود که هماوردی تمدنی میکند با جوامع دوره خود. این عرصه پیشتازی تمدنی در همان قرن سوم تا ششم و همزمان و مماس با دوره آل بویه و مکتب بغداد است. در این بازه با چهره هایی مواجهه هستیم که مثلا از قزاقستان امروز به بغداد میآید و در بغداد طلبه میشود، یعنی فارابی معلم ثانی ، که ایرانی تبار بوده و از قزاقستان به بغداد میآید و تحصیلات اصلی خود را طی میکند.
◽️اسدپور افزود: جاذبه این عقلانیت و دستگاه معرفتی بگونهای است که یک حوزه تمدنی کاملا فرهنگی را برای جهان اسلام فراهم میکند. اما ما این ظرفیت های تمدنی را بعد از انقلاب اسلامی نتوانستیم آنطور که باید فعال کنیم که این عقلانیت اسلامی یکی از این ظرفیت ها است که به نظر میرسد برای انسان معاصر امروز جذاب است که در دانشهای مختلف سرریز میشود و اگر صورت بندی شود منظومه قابل دفاعی است.
◽️اسدپور گفت: یکی دیگر از این ظرفیت ها همین عقلانیت اسلامی است که همین امروز هم برای دنیا جذابیت دارد. اما ظرفیت دیگر زبان و ادبیات فارسی است که حوزه تمدنی جدی در این زمینه داریم که کمتر روی آن تاکید کرده ایم و این را هم نتوانستیم فعال کنیم. حوزه دیگر حوزه ایرانیت ماست، که منظور از آن، حوزه تمدنی ایران است. یعنی منطقهی شامل بغداد و قفقاز و آسیای میانه و... که از همان دولت آل بویه حوزه تمدنی جدی و گستره ایجاد میکند که آداب و رسوم و فرهنگ و سنن مشترکی را در این منطقه شامل میشود که من اطلاع ندارم که دستگاه سیاست خارجی ما چقدر توانسته آن را فعال کند اما برآیند کلی ماجرا خیلی مثبت نیست.
◽️وی افزود: از دولت آل بویه این ظرفیت ها کار میکرده و پیش میرفته و جاذبه های علمی فرهنگی دینی و آداب و رسوم قرابت ایجاد میکرده. در ادامه و در دوره مقطع مکتب حله و حمله مغول ها خیلی ویژه تر میشود و حتی با دعوت ایرانیها، چینیها مسلمان میشوند و دولت مغولها جذب اسلام و تشیع میشود و این نقل مشهور که سعدی در شیراز شعر میگفت و ملوانان چینی در همان زمان و به فاصله کوتاهی همان اشعار را به زبان فارسی زمزمه میکردند که این باز هم همان ظرفیت و جذابیت عقلانیت پشت شریعت را تأیید میکند که در قالب هنر منتقل شده است.
👇ادامه مطلب👇
◽️ایشان گفت: تا عصر صفوی این وضعیت ادامه پیدا میکند. از این به بعد دیگر یک تفاوت ماهوی ایجاد میشود و پس از این ادبیات دولت و ملت مدرن شکل گرفته، بعد از رنسانس و عصر روشنگری و انقلابهای صنعتی و سیاسی که در نتیجه دولت و ملت مدرن را شکل میدهد. با این شرایط دیگر ادبیاتی شکل میگیرد که با تجربه تاریخی گذشته همخوانی ندارد و آن این است که اینجا دولت ملت مدرن اروپا محور ما را تبدیل به سوژه خود کرده است. این سوژگی کشورهای به تعبیر آنها جهان سوم، توسعه نیافته، درحال توسعه، کمتر توسعه یافته و... به شکلی است که ما کاملا سوژه دولت و ملت مدرن میشویم و ناخواسته وارد این سوژگی شدیم و از منظر سوژگی برای غرب داریم غرب را و حتی حاکمیت خود را میفهمیم. این امر بعدها با ترجمه گسترده از حقوق اساسی و سیاسی، فلسفهها و اندیشه غربی در دوره قاجار، ضریب بیشتری پیدا کرد، انگار که محوریت را به آن کشورها داده ایم و خودمان را داریم از زاویه نگاه آنها مطالعه میکنیم و روابط خود را از این زاویه تنظیم میکنیم و ادبیات سیاسی، استقلال، توسعه صنعتی و علمی همه از این منظر دیده و مطالعه میشود.
◽️استاد سطوح عالی حوزه گفت: درحالیکه ما باید امروز غرب و هیمنه این ادبیات دولت و ملت مدرن را ابژه مطالعات خود قرار دهیم و از زاویه فکری معرفتی و تراث خود، این روابط را مجدد بازبینی کنیم. اما عقبه کارشناسی و مشاوران ما هنوز در همان جایگاه سوژگی غرب هستند و نگاه اروپامدار دارند. درحالیکه حتی شعار نه شرقی نه غربی در ابتدای انقلاب اسلامی از لحاظ سیاسی بوده است، والا که شرق از لحاظ فکری بر همان پایگاه غرب مدرن ایستاده و آن را نقد میکرد و از این لحاظ شرق نیز به نوعی همان غرب است.
◽️وی افزود: این نگاه سوژگی نسبت به غرب میآید و فقه ما را متأثر از خود میکند و برای رها شدن از این وضعیت باید یک لایه بحث را عقب ببریم و به نحوی زیرساخت حکمی و معرفتی این تعین سیاست خارجی را نقد و بررسی کنیم. چراکه باید بدانیم درست است که فقه دانش محوری ماست اما به شدت دانشی مصرف کننده است و از پایگاه فکری، بنا و سیره عقلایی تحقق یافته و... تغذیه میکند و بعد تجویز و دستور خود را صادر میکند. لذا وقتی در قالب دولت و ملت مدرن روابط بین الملل را دستهبندی کنیم و این صورت توصیفی را به فقه بدهیم، فقه براساس این صورت توصیفی تجویز میکند و به شدت از پایگاه معرفتی خود منفعل میشود. پس اگر در این دستگاه توصیفی دست ببریم و بگوییم راجع به کل این دستگاه سوبژکتیو حرف و انقلت داریم، دیگر توصیف از صحنه عوض میشود و دیگر هنجارها هم تغییر خواهد کرد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 ویژه ماه رجب
✏️ رهبرانقلاب: بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر "رجب" بشویم.
🎧 بشنوید👇
استاد عابدی، دین برای آبادی دنیا یا آخرت؟ .mp3
614.5K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 دین برای آبادی دنیا آمده است
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
💠 در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بینالمللی #فقه_سیاست_خارجی با وزیر امورخارجه آقای #دکتر_امیرعبداللهیان ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه از سوی رئیس همایش و گزارش مکتوب این همایش، بر ضرورت ورود فقه در سیاست خارجی تاکید شد.
◽️ وزیر امورخارجه در این دیدار خاطر نشان کرد: این کاری که در حال انجام است، کمک شایانی به دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم که محصول این همایش بتواند بخشی از نیازهای علمی و فقهی ما را پوشش دهد.
◽️ ایشان افزود: این کار را با همت مضاعف به سرانجام برسانید و در این مسیر ما را پشتیبان خود بدانید.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
.
🌱 گزارش سایت وزارت امورخارجه
از جلسه رئیس و اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
با وزیر امور خارجه👇
🔗 mfa.gov.ir/portal/newsview/738215
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد عابدی،اسباب سعادت و شقاوت..mp3
1.43M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 اسباب سعادت و شقاوت
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🔶 وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ...
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
#هم_اکنون
نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور حجتالاسلام و المسلمین #فلاح_نژاد
نماینده دفتر رهبر انقلاب در افغانستان
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
یا ایها الذین آمنوا (استاد اشتهاردی) .mp3
4.34M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 موصولات در امثال «یا ایها الذین آمنوا...»
🎙 مرحوم آیتالله #علیپناه_اشتهاردی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
نشریه فقه وتخصص - شماره نخست.pdf
1.42M
💠 شماره نخست
#نشریه_فقه_و_تخصص
👈 ویژه پیشنشست
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
در مرکز مطالعات وزارت خارجه
(شهریور۱۴۰۲)
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/702
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
💠حوزه/ رئیس و اعضای دبیرخانه همایش بین المللی فقه سیاست خارجی با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدار و گفتوگو کردند.
🔹به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس و اعضای دبیرخانه همایش بین المللی فقه سیاست خارجی با دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدار کردند که در این دیدار حجت الاسلام علی صفدری و حجت الاسلام سید حسین موسوی به ارائه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه همایش پرداختند.
🔹در ادامه این دیدار دکتر دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اهمیت برگزاری این همایش گفت: حوزه علوم انسانی مسائل حل نشده ای دارد که به دلیل سختی کار، ورود جدی برای حل آنها کاری نشده است. به نظر من مواجهه تجاری سازی و یا کاربردی نسبت به حوزه علوم انسانی نگاه صحیحی نیست و باید به این حوزه نگاه اثر بخشی داشت و ممکن است صرفا نظریه پردازی باشد ولیکن ضرورت دارد.
👇متن کامل خبر👇
🔗 hawzahnews.com/xcFGv
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اگر فقهی بخواهد تمدن بسازد...
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #دکتر_همایون
معاون دانشگاه آزاد اسلامی
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فقه و تخصص 002 (1).pdf
602.8K
💠 شماره دوم
#نشریه_فقه_و_تخصص
👈 ویژه پیشنشست سوم
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع: چیستی روابط بینالملل
با ارائه: دکتر محمدحسن شیخالاسلامی
رئیس مرکز مطالعات وزارت خارجه
در #موسسه_دین_و_تمدن - مشهد
(مهر ۱۴۰۲)
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
هجدهمین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف سیاست خارجی با ح
27.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 جایگاه روابط اقتصادی و دیپلماسی
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #دکتر_چگنی
مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امورخارجه
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🟢 زدودن خودباختگی در مقابل غرب و شرق، از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی
🔹 عمده این است که این نهضت توانست یک موفقیت بسیار بزرگ کسب کند و آن این است که خودباختگی در مقابل غرب به معنای اعم (یعنی بلوک غرب و بلوک شرق) را از ملت ما میگیرد و به ملت ما میگوید تو خودت یک مکتب و یک فکر مستقل داری، تو خودت میتوانی روی پای خودت بایستی، تو یک هویت و منش دیگری داری.
🔸 از نظر علمای جامعهشناسی این مطلب ثابت شده که همین طور که یک فرد روح دارد یک جامعه هم روح دارد، هر جامعهای که دارای فرهنگی هست فرهنگ آن جامعه روح آن جامعه را واقعا تشکیل میدهد و اگر در نهضتی کسی بتواند روی آن روح جمعی انگشت بگذارد و آن روح را زنده کند تمام اندام جامعه را یکجا به حرکت در میآورد.
🔹 دو سه قرن بود - مخصوصا در این صدساله اخیر که تلاقی غرب و شرق پیدا شده - که مردم مشرق زمین، مردم دنیای اسلام، به طور کلی وقتی خودشان را در مقابل غربیها میدیدند احساس حقارت و کوچکی میکردند.
📗 استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۷۱
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
⚡️ چطور دلت میآید؟
🔻 یکی از طلبهها در دیداری از شهید صدر میپرسد: «خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟»
🔹و #شهید_صدر پاسخ میدهد:
«کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی را میبیند که درباره مبانی اسلامی میشود، چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند؟!»
📚 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، جلد٢، صفحه ٢٨٩
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✌خواص دنیای اسلامی مردم را به درخواست عمومی از دولتهایشان برای ضربه قاطع به رژیم صهیونیستی وادار کنند / ضربه قاطع، قطع رابطه اقتصادی دولتهای اسلامی با رژیم صهیونیستی است / خواص هستند که میتوانند ملتها را بیدار کنند
🔹️ رهبر انقلاب، صبح امروز: خواص در دنیای اسلامی وظیفه دارند. خواص؛ علما، دانشمندان، سیاسیون و مطبوعاتیها هستند، میبینند که در غزه چه دارد میگذرد. میبینند که آمریکا با پشتیبانی از رژیم صهیونیستی چه ضربهای دارد به انسانیت، به بشریت میزند. این را میبینند، خب بایستی به مردم خودشان بگویند، توضیح بدهند، مردم را وادار کنند. درخواست عمومی در مردم بوجود بیاورند که دولتهایشان ناچار بشوند، ضربهی قاطع را بزنند به رژیم صهیونیستی.
🔹️ضربهی قاطع چیست؟ ما نمیگوییم که وارد جنگ بشوند که نه میشوند و نه حالا برای خیلیهایشان شاید ممکن هم نیست، اما میتوانند قطع رابطهی اقتصادی بکنند این ضربهی قاطع است مردم، ملتها اگر از دولتهایشان بخواهند فشار بیاورند این اتفاق میافتد و این اتفاق مؤثر است.
🔹️ملتها میتوانند دولتها را به خط کنند در این زمینه، وادارشان کنند که پشتیبانی نکنند از رژیم ظالم و گرگصفت که اینجور به جان زن و بچه و مریض و پیرمرد و بیست و چند هزار نفر را در ظرف چند ماه به قتل برساند. حمایت نشود از این رژیم. بعضی از کشورهای اسلامی حتی من شنیدم سلاح به رژیم صهیونیستی میدهند. بعضیها هم کمکهای گوناگون اقتصادی میکنند.
🔹️خب این جلویش گرفته بشود این کار ملتهاست؛ ملتها میتوانند فشار بیاورند، دولتها را وادار کنند. چه کسی میتواند ملتها را بیدار کند؟ خواص. ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
🔹️ #بسته_خبری
🌷 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️فرازی از مناجات امام کاظم علیهالسلام
🔻با نوای مرحوم کربلایی سید مهدی احمدی اصفهانی
🔹يا مُخَلِّصَ الشَّجَرِ مِنْ بَيْنِ رَمْلٍ وَ طينٍ وَ مآءٍ وَ يا مُخَلِّصَ اللَّبَنِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ
اى برون آرنده درخت از ميان ريگ و گل و آب و اى برون آرنده شير از ميان سرگين و خون
🔸وَ يا مَخَلِّصَ الْوَلَدِ مِنْ بَيْنِ مَشيمَةٍ وَ رَحِمٍ وَ يا مُخَلِّصَ النّارِ مِنْ بَيْنِ الْحَديدِ وَ الْحَجَرِ
واى برون آرنده بچه از ميان پرده و رحم و اى برون آرنده آتش از ميان آهن و سنگ
🔹وَ يا مُخَلِّصَ الرُّوحِ مِنْ بَيْنَ الاَحْشآءِ وَالاَْمْعآءِ
و اى برون آرنده جان از ميان احشاء و روده ها
🔸خَلِّصْنى مِنْ يَدَىْ هارُونَ نجاتم ده از دست هارون
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۱، ص: ۹۳_ ۹۴
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon