🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
.#تفسیر_زیارت_عاشورا
⬅️قسمت 6⃣1⃣
🔹«السَّلامُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳﺎ ﺛﺎرَ اﻟﻠّﻪِ وَ اﺑْﻦَ ﺛﺎرِهِ وَ اﻟﻮِﺗْﺮَ اﻟﻤَﻮْﺗُﻮر..»
یعنی سلام بر تو ای خون خدا و پسر خون خدا و آن کسی که تنها ماندی.. این معنی تحت اللفظی اش می شود.
💠اما اینجا یک بحثی پیش می آید که این خون خدا یعنی چه⁉️
ثار را به دو معنا گفتند:👇👇
1⃣. یک معنا خون است که همان خون خدا و پسر خون خدا معنی آن می شود.
یعنی هم امام حسین (علیه السلام) و هم حضرت علی (علیه السلام) خون خداست. به هر دو ثار الله می گویند.
‼️شاید بعضی ها بگویند چطور ممکن است خون خدا باشند، مگر خدا خون دارد و اینطور مباحثی که مطرح می شود❓
یک حدیثی است به نام قرب فرائض و قرب نوافل.
قرب یعنی نزدیکی، نزدیک شدن به خدا توسط فرائض (یعنی واجبات) و نوافل (یعنی مستحبات).
✍خلاصه حدیث:
خدای متعال می گوید هیچ بنده ای به چیزی دوست داشتنی تر و محبوب تر از آنچه بر او واجب کردم به من نزدیکی پیدا نکرد. (یعنی هیچ بنده ای به اندازه ی انجام دادن واجبات به من نزدیکی پیدا نکرد، به من نزدیک نشد. یعنی انجام واجبات باعث نزدیک شدن به خدای متعال می شود).
🔰و در ادامه خدا می گوید: به درستی که بنده، یک انسان با نافله و اعمال مستحبی به سمت من نزدیک می شود. (چون بعد از واجبات نوافل هستند که ما را به سمت خدا نزدیک می کنند) این نزدیک شدن به وسیله ی مستحبات تا جایی است که من او را دوست می دارم و هنگامی که او را دوست داشتم گوش او می شوم، چشم او می شوم، زبان او می شوم، دست او می شوم.
⚠️اینکه حضرت علی (علیه السلام) ید الله بود منظور این است؛ یعنی اعضای جوارحش کارهای خدایی انجام می دهند، به اذن خدا کار انجام می دهند. از این طریق می توانیم بگوییم ثارالله هم یعنی اینکه امام حسین (علیه السلام) اینقدر نزدیک به خدا شد با انجام واجبات و انجام نوافل همانطور که
گوشش شد اُذن اللّه،
دستش شد یداللّه،
خونش هم ثاراللّه می شود
از این واژه هست.
چون تمام وجود امام حسین غرق در خدا شده بود و از این لحاظ خون خدا می گفتند. و الا خداوند متعال خونی ندارد که روی آن بحث بشود.
2⃣. معنی دوم ثاراللّه به معنای خونی است که به ناحق ریخته شده و هنوز آن صاحبان دم طلب خون را نکرده اند، یعنی انتقامش هنوز گرفته نشده.
💢یعنی امام حسین (علیه السلام) آن خون به ناحق ریخته ای است که خدای متعال صاحب دم و خونش است.
اولیای دم که می گویند یعنی خدای متعال اولیای دم خون امام حسین است و خود خدا انتقام خون امام حسین را از قاتلانش خواهد گرفت. امام زمان (عجل الله) به همین خاطر مأمور است که بیاید انتقام خون ابا عبدالله را از دشمنان و ظالمان بگیرد.
👈اما اینکه امام زمان بیاید از ظالمان انتقال می گیرد، یکی از مصادیق ظالمین که خدای متعال در قرآن بکار می برد بیعت شکنندگان هستند. یعنی کسانی که با خدای متعال با امام زمانشان بیعتی می بندند که من فلان کار را انجام می دهم، فلان کار گناه را ترک می کنم.. و سپس بیعت خودش را می شکند. یکی از مصادیق ظالمین بیعت شکسته گان هستند، آنهایی که بیعت را می شکنند.
🔹 ادامه دارد ...
استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 16
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
================
━━━━━━◈❖🔹🔆🔹❖◈━━━━━
#لبیک_یا_حسین
#لبیک_یا_مهدی
#محرم
#امام_زمان
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🏴یک عکس یک روضه 💔
دخترِ فاطمه ! بازار! خدارحم کند
چادرِ پاره و انظار خدا رحم کند
ظرفِ خاکسترِ یک عده هنوز آتش داشت
شعله افتاد به گلزار خدا رحم کند
دست انداخت یکی پرده محمل را کَند
جلویِ چشم علمدار خدا رحم کند
یک نفر گفت اگر بغض علی را داری
سنگ با حوصله بردار خدا رحم کند... 💔
ورود کاروان آل الله به شام بلا رابه ساحت مقدس امام عصر روحی فداه ،
واعضای محترم کانال تسلیت و تعزیت عرض مینماییم... 😭😭😭😭
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️روز اول صفر؛ ورود اسرای کربلا به شهر شام در سال ۶۱ هجری قمری
◾️آه، یاران روزگارم شام شد
◾️نوبت شرح ورود شام شد
#استورے
#اربعین 🏴
#کربلا🖤
#ما_ملت_امام_حسینیم🥀
#تفسیر_قرآن
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۸ قرآن کریم 🌷
گوهر اخلاص:
هر یک از اعمال و عبادت های ما، مانند خودمان دارای ظاهر و باطن است. ظاهر اعمال ما، همان شکلی است که همه می توانیم ببینیم، و باطن آن، نیّت و هدف ما از انجام آن است. مثلاً هر یک از نمازهای پنجگانه، شکلی ظاهری دارند که لازم است نماز را مطابق آن به جای آورد. خم شدن در هنگام رکوع، به خاک افتادن در هنگام سجده، نشستن در هنگام تشهّد و ...، شکل ظاهری نماز است؛ امّا باطن نماز، نیّت نمازگزار است که باید «قُربَةً اِلَی اللهِ» باشد؛ یعنی برای نزدیک شدن به خدا. هرچند که ظاهر یک عمل باید درست باشد، و در غیر این صورت، باطل خواهد بود، بدون داشتن باطن پاک و خالص نیز عملی مقبول خدا قرار نمی گیرد و در زندگی دنیا و آخرت انسان، اثر مثبتی نخواهد داشت. از این رو قرآن کریم و پیشوایان دین، بر «اخلاص و پاک کردن عمل از هر گونه ریا و خودنمایی» تأکید فراوانی کرده اند.
در روایتی نقل شده که شخصی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پرسید:
ای رسول خدا، ما اموالمان را [به فقرا] می دهیم تا نام نیکی به دست آوریم. آیا پاداشی هم داریم؟ پیامبر فرمود: نه. او گفت: ای رسول خدا، اگر اموالمان را، هم برای به دست آوردن نام نیک [به فقرا] بدهیم و هم برای پاداش الهی، آیا اجری خواهیم داشت؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خدا فقط از کسی می پذیرد که کار خودش را برای او خالص کند؛ سپس آیه ی مورد بحث را تلاوت فرمود: (اَلا لِله الدّینُ الخالِصُ) (آگاه باشید که تنها عبادت خالصانه برای خداست و نه عبادت های شرک آلود و ریاکارانه) . در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم که خدای بی همتا فرموده است: «هر کس در کارش شخص دیگری را با من شریک کند، از او نمی پذیرم، و تنها کاری را می پذیرم که برای من خالص شده باشد.» پس همه ی ما باید دقّت کنیم که مبادا در عبادت هایمان، به دست آوردنِ خشنودیِ انسان های ضعیفی همچون خود را مورد توجّه قرار داده، توجّه پروردگار مهربان هستی را از دست بدهیم.
https://eitaa.com/dokhtaranebeheshtiy