♡﷽♡
#رمان_ضحی♥️
✍بہ قلمِ #شین_الف🍃
#24
وقتی برگشتم ژانت هدفون روی گوشش بود و کتایون مشغول چت کردن!
همین که نشستم هر دو گوشی ها رو کنار گذاشتن
دفترم رو باز کردم و آهسته گفتم:
ببخشید معطل شدید
جزء چهارم سوره آل عمران
آیه ۱۰۰ میفرماید اگر از یهود پیروی کنید بعد از ایمان به کفر برتون میگردونن
یعنی ممکنه جامعه مسلمان کافر بشه؟
حتماً میشه که قرآن خطر بالقوه ارتباط با یهود و یهودیزه شدن اسلام رو گوشزد میکنه مدام
همون بلایی که سر مسیحیت هم آوردن
تخصص دارن اینا تو فاسد کردن همه چیز!
اینم که میگیم یهود منظورمون پیروان حقیقی دین موسی(ع) نیست
عمومیت فاسد این اسم رو مصادره کردن و به نژاد مبدل کردن
آیه ۱۰۳
به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید ریسمان الهی که همه امت برای حفظ وحدت بهش باید چنگ بزنند چیه
یا کیه؟
بهش فکر کنید
اون چیه که بیش از هر چیز دیگری در جامعه عامل وحدته؟
در این باره بعدا کاملتر توضیح میدم
آیه ۱۰۸ هم میگه خدا هیچ ستم و بیدادی برای جهانیان نمی خواهد
خیلی زیباست
یا من هو فی قدرته رحیم
ای کسی که در اوج قدرت مهربانی
ژانت_چه تعبیر قشنگی چی بود این؟
_بخشی از دعای جوشن کبیر
_خب این دعاهایی که میگی رو کجا میشه پیدا کرد؟
_یه کتاب هست به نام مفاتیح الجنان
همه این دعاها توش جمع شده
توی کتابخونه اتاقمه ترجمه هم داره هر وقت خواستی بیا بردار
_کتایون چی؟
_کتایون که نخواسته اگر بخواد میتونه فارسی تو گوگل سرچ کنه براش میاره هر کدوم رو بخواد
کتایون_آیه ۱۴۰ چرا وعده پیروزی خدا در احد محقق نمی شه این طوری به نظر نمیاد که فقط یک ادعاست هرجا پیروز شد به کمک خدا بود هر جا نشد بهونه بیاره؟!
_ بهانه ای نیست گفتم نصرت خدا شامل حال امت میشه ولی با شروط و شرایطی
وقتی از فرمان ولی تخطی می کنی یعنی هنوز تربیت نشدی و به شوک احتیاج داری که به موقع بیدار شی
گروهی که به طمع غنیمت حرف فرمانده رو زمین میگذارن شایسته ی پیروزی ان؟
اگر اینجا شکست نخورن دیگه نمیشه جمعشون کرد!
خدا تضمین نداده پای امت حرف گوش نکن و ندانم کار بایسته اگر همچین انتظاری ازش داشته باشیم که ما هم مرتکب همون جهالت یهود شدیم
برای گزیدگی قید و شرط وجود داره
هدف تربیت امته قرار نیست که هی ما اشتباه کنیم خدا رفع و رجوع کنه
اینجا یکم درباره جنگ اُحد بگم؛
چون شکست در بدر (جنگ اول مسلمانان با مشرکین مکه) برای مشرکین خیلی گرون تموم شد در احد با تمام تجهیزات اومدن و این جنگ رو تحمیل کردن
در این جنگ مسلمانها به مرز پیروزی رسیدن اما یه عده ای به طمع غنیمت کشیک از تنگه ای که پیامبر سفارش کرده بود ازش مراقبت کنن رو رها کردن و مشرکین تونستن مسلمانها رو دور بزنن و جنگ باخته رو ببرن
در اثر این اشتباه یا حتی خیانت، حمزه سیدالشهدا عموی پیامبر به شهادت رسید
حتی خود پیامبر تا مرز شهادت رفت و شایعه شهادتش هم پخش شد و بقیه هم تعدادی فرار کردن
عدهی کمی برای دفاع موندن
این آیه به اون ماجرا اشاره میکنه
کسی که تا پای جان از پیامبر در معرکه دفاع کرد علیبنابیطالب بود که این حدیث قدسی در شأن ایشون نازل شد "لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار"
ژانت_یعنی چی؟
_ یعنی هیچ جوانمرد و جنگنده ای همچون علی و هیچ شمشیری همچون ذوالفقار وجود ندارد
_ذوالفقار چیه؟
_شمشیر امیرالمومنین
_شمشیرش اسم داشته؟
_ بله اسبشون هم اسم داشت تازه!
لبخندی زد: چه جالب!
ادامه دادم:
آیه ۱۷۶ پیغمبر خدا نسبت به هدایت شما حریصه!
دلش می خواد همه رو هدایت کنه نسبت به نوع بشر دلسوزه!
برای یک پدر خیلی سخته که ببینه بچه هاش دارن اشتباه می کنن و خودشون رو تباه می کنن ولی حرف هم گوش نمیدن!
پیغمبر در حدیثی خودشون و امیرالمومنین علی بن ابیطالب رو پدر امت معرفی می کنن
بلند شدم تا شربت و بیسکوییت بیارم چون خودم احساس گرسنگی میکردم و احتمالا بچه ها هم همین حس رو داشتن!
همونطور که مشغول بودم ادامه دادم:
آیه ۱۷۹
به حسادت نسبت به برگزیدگی اشاره میکنه
حسادت به اینکه چرا فلانی باید برای یک مقام معنوی انتخاب بشه چرا کس دیگه نه مثلاً چرا من نه
خداوند میفرماید منِ خدا که بنا نیست اسرار غیبی خودم رو برای همه تشریح کنم که چرا فلانی باشه یا دیگری نه بالاخره یکی باید این سمت رو داشته باشه حتما دلیلی داره
شما به وظیفه خودتون عمل کنید چرا بهانه میارید
_ولی این سوال منم هست سوال منطقی ای هم هست چرا یکی برگزیده میشه بقیه نه این عدالته ؟
_برگزیده خدا که ما بهش میگیم ولی پاسخ بشر به نیاز هدایته مثل آب که پاسخ تشنگیه هیچکس وقتی تشنه میشه نمیگه کاش آب بودم آب میخوره!
در این باره هم همینه
حتماً این انتخاب علت معنوی و غیبی داره همین طور که خدا توی این آیه میگه حتماً این افراد پتانسیل درونی بیشتری از خودشون به نمایش گذاشتن
اما خب جزئیات اسرار غیب شاید برای ما قابل درک نباشه
و لازم به بیان هم نیست چون شرایط امتحان رو از بین میبره
تو اگر خدا رو در زوایای دیگه درست شناختی و بهش اطمینان پیدا کردی با خیال راحت باور میکنی که با حساب کتاب این جایگاه ها تنظیم شده نه با تبعیض
و ولی معرفی شده رو میپذیری و نقش خودت رو بازی میکنی چون چیزی مانع رشد تو نیست
حسادت به ولیّ خدا انسان رو تا منفی بی نهایت سقوط میده چون ولیّ خدا مثبت بی نهایته
مهمه که از چه ارتفاعی سقوط می کنی
یهود رو همین زمین زد شیطان رو هم همین زمین زد
سینی رو روی میز گذاشتم و نشستم:
بفرمایید
ژانت تشکر کرد و کتایون اشکال بعدی رو وارد کرد:
_آیه ۱۸۰ میگه در قیامت طوقی از دارایی دنیاییت به گردنت آویخته میشه خب واضحه که هرچی سبک تر باشه بهتره دیگه
این توصیه به زندگی فقیرانه و درویش مآبیه دیگه!
هر مکتبی که مردم رو به رها کردن دنیا و پشت کردن به مال دنیا دعوت کنه قطعاً قراره از مردم سواری بگیره و خودش سهم اونها رو بخوره
_ حق با توئه هر مکتبی که از مردم بخواد در فقر زندگی کنن شیاده و میخواد سهم بیشتری برداره
اما اسلام اصلا توصیه به بی پولی نداره حدیث داریم از پیغمبر که میفرمایند اگر کسی فقیر به دنیا بیاد گناهی نداره ولی اگر فقیر از دنیا بره قطعاً مقصره
یا حدیث معروف دیگری که میگه تلاش در جهت کسب روزی حلال مثل جهاد فی سبیل الله در نزد خدا ارزش داره جهادی که در این تفکر مقدس ترین فاکتوره!
ژانت پرسید: جهاد یعنی چی یعنی جنگیدن درسته؟
_جهاد هم معنی جنگیدن نیست اون میشه قتال
و یکی از زیرشاخه های این واژه ست چون چند وجهیه
تعریف جهاد اینه؛ مبارزه و تلاش در راه خدا. حالا این مبارزه و تلاش ذوابعاده
یکیش نظامیه
ابعاد فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی هم داره
جهاد یعنی در هر کدوم از این سطوح با تمام وجود بخاطر خدا تلاش کنی و تاثیر مثبت خلق کنی
رو کردم به کتایون و جواب سوالش رو کامل کردم:
مفهوم قناعت به معنای مقام رضایت و نبود حرص در کسب و خرج ماله
معنی درست این آیه همینه قرار نیست در بدبختی زندگی کنی رفاه متناسبی داشته باش اما دلبسته دنیا و دارایی هاش نباش
معنی توقی از دارایی هم طبعاً دارایی هست که استفاده درست و در جهت مسیر حق ازش نشده و بلا استفاده مونده و یا بد استفاده شده وگرنه پول درآوردن در نگاه اسلام اصلاً نباید به اندازه نیاز باشه ولی ثروت اندوزی مشکل داره
حدیثی هست که میفرماید بقای اسلام و مسلمین در این است که پول و سرمایه در دست کسی باشد که حق را می شناسد و ظلم نمی کند و فنای اسلام و مسلمین در این است که پول و ثروت به دست ظالمان بیافتد که از ان سوء استفاده کنند کمااینکه میکنند
اتفاقاً تو اگر بخوای خوب کمک کنی باید خوب هم پول در بیاری در حدیث دیگری گفته شده خیری نیست در کسی که علاقه به زیاد کردن مال حلال ندارد
اصلا تو باید خوب پول در بیاری که مفهوم بخشش رو یاد بگیری وگرنه اگر هیچی نداشته باشی چی رو میخوای ببخشی چجوری میخوای بخشنده باشی
کتایون دوباره پرسید: پس طرف مقابل شما همیشه وضع مالی بهتری دارن؟
مثلا همین یهودیا که چپ و راست ازشون بد میگی میدونی که پولدار ترین آدمهای دنیان!
چرا خدای شما که تواناییش رو داره امکانات رو از دست اونها خارج نمیکنه و در اختیار انسانهای خوب قرار نمیده؟!
_اینطور نیست که خدا به جبهه حق کمک نکنه خدا همه نوع کمکی رو به امت خودش میکنه و این ثابت شده ست با یک شرط که قبلا هم گفتم
اینکه اونها هم همه تلاششون رو بکنن چون هدف اول خدا تربیت و پرورش ماست قرار نیست حاضری خور بار بیایم!
اما درباره جبهه باطل خدا هرگز خلاف سنتهاش عمل نمیکنه وقتی اونها تلاش میکنن تدبیر به کار میبندن خب معلومه پول بدست میارن
همین یهودیا که میگی تو اقتصاد به شدت قوی عمل میکنن البته پدرسوختگی هم دارنا همش تلاش نیست!
برمبنای همون فتوای چاپیدن از غیر یهودی و عدم حرمت ربا اینا رو تو زندانم ول کنی یه سال بعد میلیونر آزاد میشن!
اونقدری برای اقتصاد جوامع مهلک بودن که فقط دو بار به دلیل اخلال در اقتصاد از انگلستان اخراج شدن!
واقعا بی سابقه ست یه طایفه به طور کامل از یه مملکت اخراج بشن!
نمایشنامه تاجر ونیزی رو هم خوندی؟
خندید: نه اونو دیدم...
_به نوعی اعتراض به همین رفتاره دیگه!
حالا به هرطریق که پول دربیارن معلومه که خدا جلوشون رو نمیگیره!
اتفاقا یه جاهایی کمکشون هم میکنه!
این دنیا چالش بروز درونیاته
خدا هم هر نوع امکاناتی که انسانها برای بروز درونیاتشون احتیاج داشته باشن بهشون میده
تو این مورد هم هر چه بیشتر بهشون امکانات میده که هر چه بیشتر درونیات پلیدشون رو بیرون بریزن و پاداش حقیقی خودشون رو دریافت کنن چون کسی که درونش رو
تا این اندازه پلید کرده حیفه به اون اندازه که باید پاسخ دریافت نکنه
پس باید امکانات در اختیارش قرار بگیره که بتونه درونیات بالقوه خودش رو بالفعل کنه و مستحق برخورد سزاوار خدا باشه
و چالش حقیقی بین خیر و شر در بگیره و خیر تا حد غلبه رشد کنه!
چاره مقابله با اونها اینه که ما قوی بشیم!
اگر ما به سمت این هدف خیز برداریم خدا هم به ما کمک میکنه کمک واقعی و انتصار آور
اصلا اتفاق جذاب خلقت همین چالش بین خیر و شر و پیروزی خیره
یکم از شربتم خوردم وبا دست اشاره کردم:
_بخورید دیگه این شربت گلابه برای اعصاب خوبه
ژانت خندید: فکر میکنم تو اصلا احساس غربت نمیکنی همه چی برت میفرستن
بجای آهی که تا پشت حنجره اومد لبخندی زدم و ادامه دادم:
آیه ۱۸۶
مومنان نباید از زخم بترسن
باید قدرت روحی برخورد و مواجهه باهاش رو کسب کنن
این خیلی مهمه مخصوصاً در شرایط فعلی که مسلمان ها بسیار به لحاظ رسانه ای سرزنش میشن این قدرت روحی رو داشته باشی که نترسی و تضعیف نشی چون اونها رسانه دارن و قوی و همه جانبه تمسخرت میکنن
به راحتی تو رو در ذهن مردم جهان با حماقت و خشونت هم ارز قرار میدن آنچنان اسلامهراسی می کنن که مردم جهان یا شما رو قاتل و تروریست می بینن یا نادان و تو نباید خیلی توجه کنی و غصه بخوری تا جایی که توان داری رفع ابهام کن اما به هر حال از سرزنش مکدر نشو عبور کن
باید روحیه ت قوی باشه و بلند نظر باشی که تحمل این شرایط ممکن باشه
الان خیلی از مردم جهان به این دلیل به دینداری رو نمیارن و اعمال عبادی انجام نمیدن که فضای روانی علیه دین و دینداری سنگینه
از قضاوت آدم ها میترسن
از اینکه سرزنش بشن می ترسن
روحیه ها به شدت ضعیف و آسیب پذیره
اونقدری حرف مردم برای یه عده مهمه که خدا رو کنار می گذارن و ابدیت خودشون رو از بین میبرن
این جهله
مستبصرهای مسلمان رو ببینید
توی کشورهای خارجی اصلا نگاه خوبی بهشون ندارن ولی روحیه همه قویه و دارن زندگی میکنن زیر بار این سرزنش
به خاطر همین تفکر که اینطور آموزه ها رو داره و روحیه ها رو در برابر سرزنش تقویت میکنه و میگه برای حرف حق زدن خجالت نکش حتی اگر همه دنیا مسخره ت کردن با صدای بلند حق رو بگو و ازش دفاع کن و نترس
به نظرم این واقعاً زیباست
کمی سکوت کردم تا اگر حرفی دارن بزنن و چون حرفی نبود ادامه دادم:
آیات 193 و 194 مضمون زیبایی دارن و با قرائت زیبایی هم خونده شدن میذارم بشنوید
قفل گوشی رو باز کردم و تواشیحی که از ربنا* داشتم براشون پخش کردم
صوت که تموم شد ژانت شگفتزده گفت:
_ اصلاً فکر نمیکردم مکتب شما هیچ ارتباطی با موسیقی داشته باشه
_ موسیقی چیز بدی نیست به ذات
موسیقی نظمه
اصلاً چیزی به ذات بد باشه که خدا خلق نمیکنه
موسیقی البته فقط به صوت محدود نمیشه موسیقی رنگ و سبک و مدله
اما موسیقی به معنی آهنگ قطعاً به طور کامل نفی نمیشه هیچوقت بلکه تعریفی براش وجود داره
موسیقی مثل دارو میمونه اگر درست استفاده بشه میتونه درمان باشه و اگر نا به جا و بدون توجه به هیچ فاکتوری استعمال بشه میشه اسمش رو خودکشی گذاشت
چون بسیار محدوده اثرگذاریش بالاست
موسیقی معرفه
و مکتب ما ازش استفاده میکنه
همین اذانی که هر روز سه بار تکرار میشه یه نوع موسیقیه دیگه منادی خدا برای دعوت به قرار ملاقات
یا قرائت قرآن یا این همه سرود و آهنگی که تهیه می شه در جهان اسلام
پس موسیقی به ذات نفی نمی شه اما چون مرزش با ابتذال باریکه مراقبت ویژه نیاز داره
هنرهای دیگه سخت تر به ابتذال کشیده میشن اما مرز موسیقی با ابتذال باریکه
یک نت بیجا یا جابهجا، یا یک ساز اضافه توی آهنگ می تونه تمام اثر رو مبتذل کنه
حالا ابتذال چیه؟
ابتذال چیزیه که روح رو خراش میده از کیفیتش کم میکنه ارتباطش رو محدود میکنه
موسیقی رو کسی باید تولید کنه که هم یه فهمی از ریاضی داشته باشه هم یکم پزشکی بفهمه هم فقه بفهمه
ریاضی بفهمه که نظم رو درک کنه آنارشی به وجود نیاره
پزشکی بفهمه که هورمون ها و اساس کار بدن رو مختل نکنه فقه هم بفهمه که این مرز ابتذال رو رعایت کنه
کتایون_ خب مرز ابتذال کجاست دقیق بگو بفهمیم چی میگی
_فهم حلال و حرام موسیقی شخصی و وابسته به موقعیته اما به طور کلی نزدیک شدن به وادی تحرک موسیقی رو مبتذل میکنه
یعنی موسیقی ای که تو رو وادار به حرکت موزون کنه
چون حرکت ناشی از موسیقی هیچ منبع عقلانی ای نداره کاملاً حسی و هورمونیه
خدا از هر چیزی که عقل رو ضایع کنه و بدن رو از کنترل عقل خارج کنه پرهیز میده
چرا باید چیزی گوش بدی که تو رو به رفتاری خارج از نظارت عقل سوق بده**
ضمنا موسیقی دایره اثرش بسیار بالاست و کاملاً میتونه روی ناخودآگاه ذهن اثر بگذارد
و میتونه حتی ابزار شرطی سازی و انتقال مفهوم پنهان باشه
از این جهت آدم باید خیلی مراقب باشه که چی گوش میده موسیقی میتونه تصمیمساز باشه میتونه روی ضمیر ناخودآگاه اثر بگذاره میتونه حاوی پیام باشه**