eitaa logo
دولت قوی
598 دنبال‌کننده
82 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح ملی و فراملی؛ منطقه‌ای و جهانی: پیرامون #دولت_قوی، #مقاومت در برابر نظم ناعادلانه‌ کنونی جهان و هویت دینی، پیشرفت و عدالت اجتماعی نقد، پیشنهاد و سؤالات خود را با من در میان بگذارید: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️اندیشه مهاجم اسلامی؛ رویکرد فعال و پیش‌تاز در برابر اندیشه‌های دشمن. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله 📖صفحهٔ ۱ ♦️" در میان سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ یک پدیدهٔ شگفت‌آور و بی‌سابقه‌ای در بستر حوادث ایران به‌وجود آمد. این‌که می‌گوییم بی‌سابقه، یعنی به آن صورت بی‌سابقه بود و آن، پدیدهٔ «اندیشهٔ نوین و مترقی و مهاجمِ اسلامی» بود که موضع دفاع نداشت. اندیشهٔ مترقی البته قبل از او در ایران و غیر ایران سابقه داشت؛ [اما] غالباً در موضع تدافع بود، در موضع تهاجم نبود اندیشهٔ اسلامی. فقط تنها کسی در نام‌آوران و معروفان اندیشهٔ نوین اسلامی که در موضع تهاجم قرار داشت در گذشته، سیدجمال را می‌شناسیم. شاگردان سیدجمال رفتند توی سنگر دفاع. سیدجمال‌الدین اسدآبادی درصدد آن نبود که از اسلام دفاع کند؛ بلکه او سنگرهای فکر و فرهنگ و تمدن غرب را از موضع اسلامیِ خود، بمباردمان¹ می‌کرد تا آن‌ها از خودشان دفاع کنند. او به آن‌ها هجوم می‌برد. او هرگز درصدد این برنمی‌آمد، بنشیند اینجا افکار اسلامی و احکام اسلامی را توجیه کند، تا با فکر و فرهنگ و تمدن امروز و متداول جور دربیاید، این کار را سیدجمال نمی‌کرد. این اشتباه بزرگی بود که این مردِ بزرگ مرتکبش نمی‌شد، برخلاف بسیاری از شاگردانش، مثل محمد عبده و رشید رضا و خیلی های دیگر. این‌ها نشسته بودند، فکر می‌کردند که فلان آیهٔ قرآن را چگونه با فرمول‌های علمی تطبیق کنند که منافاتی نداشته باشد، که بد نشود و این موضع دفاعی وجود داشت. ♦️(و امروز هم شما جوان‌ها بدانید و به‌هوش باشید، توجه داشته باشید امروز هم دشمن سعی می‌کند در همهٔ موارد، شما را در موضع دفاعی قرار بدهد و از موضع تهاجمیِ شما، شما را به عقب بنشاند. جوان مسلمان باید متوجه این نکته باشد. امروز شما صدایتان و طنین رعد‌آمیزِ رعد‌گونهٔ فریادتان بر سر غرب دارد فرود می‌آید، زبانتان سر همه، دراز است؛ که این اسلامِ انقلابی و مترقی و انسانْ‌نجات‌ده، چرا باید در صحنهٔ عالَم نباشد. امروز شما به مسیحیتِ کلیساییِ وابستهٔ به قدرت‌ها حمله می‌کنید، به مادی‌گری و کفر و الحادِ غرب و شرق حمله می‌کنید. ادعا می‌کنیم که اسلام است که می‌تواند انقلاب‌ها را برپا کند و اسلام است که می‌تواند این تضادهای عجیبِ جوامع جهانی را حل کند و اسلام است که می‌تواند این جسد بی‌روحی را که نامش تکنولوژیِ عظیم غرب است، جان و روح و جهت بدهد. امروز شما این را می‌گویید و این درست است؛ این همان روحیهٔ سیدجمال است. اما دشمن چه کار می‌کند؟ دشمن برای این‌که از این شور و حماسهٔ شما بکاهد، می‌رود یک حدیث پیدا می‌کند که یا مشکل باشد، یا دروغ باشد. یک حدیثی که [یا] به آسانی معنایش را نمی‌شود فهمید، یا از بیخ، دروغ است. یا یک آیهٔ قرآنی پیدا می‌کند که اندکی بحث‌طلب باشد. شما را می‌نشاند پای بحث؛ چرا این آیه این‌طوری گفته، آن‌طوری نگفته؛ تا بنشینی تو به دفاع‌کردن. همین که رفتی توی موضع دفاع، شکست خوردی و باختی و دشمن همین را می‌خواهد، دشمن می‌خواهد شما هجوم نبرید. 🆔@Asre_jadid_57
📖صفحهٔ ۲ ♦️امروز اندیشهٔ مارکسیستی در دنیا شکست خورده است... او برای این‌که شما حمله نکنی، شما را در موضع دفاع قرار می‌دهد؛ یعنی او حمله می‌کند به شما. تا حالا او می‌گفت دین خواب‌آور است، داروی مسکّن و مخدر است، بروبَرگرد هم ندارد. می‌گفت دین دیگر در دنیا جا برای رشد ندارد؛ لذا ما از دین اصلاً نمی‌ترسیم. در روسیه، بعد از انقلاب اکتبر که دین به کلی ممنوع شد، چند تا کشیش مسیحی را، آخوند مسیحی را نگه داشتند. اعتراض کردند که این آخوندها را چرا خب تصفیه نمی‌کنید، نمی‌کُشید، از بین نمی‌برید؟ گفت: نه، اتفاقاً اینها باید باشند، اینها باشند تا با بی‌حرکتی و بی‌خاصیتیِ خودشان، نشان بدهند که دیگر دین در دنیا جایی ندارد و محکوم به فنا و زوال است. عقیده‌شان این بود دیگر، مگر غیر از این است؟ و در جامعهٔ ما، دین عمیق‌ترین و متلاطم‌ترین انقلاب‌ها را به‌وجود آورد. همین دینی که باید مردم را خواب کند، بیدار کرد و چگونه بیدار‌کردنی! خب، پس این حرف دروغ درآمد دیگر. باید بنشیند دفاع کند. یاالله دفاع کن ببینم. چرا دین که شما می‌گفتی افیون ملت‌هاست² و خواب‌آور است، بیدارکننده شد؟ یاالله بگو! هان؟ پس شما در موضع تهاجمید. او باید از خودش دفاع کند. که تا حالا این غلط را هزاربار تکرار کرده، هنوز هم می‌گوید. باید دفاع کند، باید ثابت کند. خلافش ثابت شده. او برای این‌که در موضع دفاع قرار نگیرد، شما را در موضع دفاع قرار می‌دهد و اندیشه‌های مترقیِ مذهبی ما بعد از سیدجمال تا مدت‌ها در یک‌چنین موضعی قرار داشت.) ♦️شیخ محمد عبده نگاه می‌کرد می‌دید در دنیا صحبت از صلح است، همه می‌گویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیهٔ جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمی‌آمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است. حمله می‌کنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلطِ انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. نه خیر، جهاد اسلام به هیچ‌وجه تدافعی به‌این‌معنا نیست. پیغمبر دفاع نمی‌کرد، پیغمبر حمله می‌کرد. مسلمان‌ها به ایران حمله کردند یا ایران به مسلمان‌ها حمله کرد؟ مسلمان‌ها به رم لشکر کشیدند یا رم لشکر کشید اول؟ همه‌جا مسلمان‌ها پیش می‌رفتند. مسلمان‌ها اسلام را عرضه کردند. جهاد اسلام، جهاد تهاجمی است؛ اما جنگ‌افروزی نیست. جهاد اسلام برای آزادکردن انسان‌هاست، برای آزادکردن ملت‌هاست. دلیل ندارد ما بنشینیم صیغه‌ای درست کنیم که در آن بالاخره در بیاید اسلام جنگ ندارد، بلکه دفاع دارد؛ این [از] در موضع تدافعی قرارگرفتن روشنفکران." ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ١.به‌ توپ‌ بستن ٢.این جمله از کارل مارکس است، یعنی دین تریاک مردم است و آن‌ها را خواب می‌کند. 📕جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آیت‌الله خامنه‌ای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی سال ۱۳۵۹ ، صفحات ۴۴ الی ۴۹. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ تاریخ معاصر ایران و نقشهٔ بلندمدت استعمار 🔰آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️روشنفکران مسلمان، تاریخچه‌ی اسلام‌زدایی در منطقه‌ی آسیای غربی یا آسیای میانه، منطقه‌ی هند، ایران، افغانستان را با دقت نگاه کنند، ببینند استعمار ـ که در این منطقه استعمارِ انگلیس یکه‌تاز بود و در بعضی از مناطق، روس ـ در این مناطق با اسلام چه کار داشت و نسبت به اسلام چگونه فکر می‌کرد و تأثیرات آن حرکات وسیع و همه‌جانبه و پول‌های زیادی را که خرج کردند، بر روی جریان فکر اسلامی در این منطقه مطالعه کنند و مشاهده کنند. ♦️البته در این خلال روشن‌فکران و اصلاح‌گرانی از قبیل سید جمال‌‌الدین و محمد عبدُه پدید آمدند، و بسیاری از روشن‌فکران در ایران، مصر و بالاخره اقبال لاهوری در هند، فهمیدند که دارد چه اتفاق می‌افتد. این فریادی را که شما در کلمات اقبال مشاهده می‌کنید، فریادِ مصیبت یک انسان آگاه و روشن‌فکر است که مشاهده می‌کند اسلامش را دارند چه‌جور از دستش می‌برند. حرکات وسیع سیدجمال‌الدین در مصر، ایران، هند، اروپا و عثمانی، همه ناشی از این احساس خطر بسیار حادّی است که آن روز، دشمنِ اسلام طراحی و برای آن پول‌های بسیاری را خرج می‌کرد و متفکرین زبده‌ای را به این کار می‌گماشت. تعداد کنفرانس‌هایی که در آن، درباره‌ی اسلام فکر می‌شد، در کشورهای اروپایی به‌مراتب بیشتر از مجالسی است که علمای اسلام، در سطوح بالا برای بازشناسی اسلام و تحقیقات تشکیل می‌دادند. می‌شود گفت که: استعمار یک نقشهٔ بلندمدت برای حذف و محو اسلام از کل مناطق اسلامی به‌دست آورد؛ طرحی که آمیزه‌ای بود از تلاش سیاسی و تلاش فرهنگی و تلاش اجتماعی و تلاش نظامی. تاریخ معاصر، یعنی تاریخ نیم‌قرنِ اولِ قرن بیستم، کاملاً حاکی و نمایشگر این استراتژی وسیع و همه‌جانبه است. 12 بهمن 1367 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/2616786977C2e661f8a72 🌐کانال دقایقی پیرامون دورانِ جدیدِ عالم 🆔@doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️انبیاء در آغاز هم به دنبال ایجاد "مدینه" هستند و تربیت را فردی نمی‌دانند؛ زیرا مناسبات بیرونی در افراد مؤثر است؛ از آن‌جا که انسان و تمام موجودات، "هویت ارتباطی" دارند. 🔰استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله ♦️این‌که می‌گوییم انبیاء در آغاز، "مدینه" ایجاد می‌کنند، یعنی به دنبال ایجاد "مدینه" هستند و تربیت، تربیت فردی نیست؛ یکی از استدلال‌ها و مبانی ما همین است که تغییر مناسبات بیرونی در شناخت، تعقل من، در ظرفیت ارادهٔ من، در شیوهٔ رفتاری من تأثیر می‌گذارد؛ یعنی به‌صورت طبیعی این‌گونه نیست که اگر این را تحلیل انسانی کردیم، این انسان تنها و منعزل باشد؛ بلکه وی در بطن و متن جامعه با مجموعهٔ عناصر بیرونی ارتباط دارد؛ چنان‌که در حوزهٔ بدن، این بدن اکسیژن می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟ غذا می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟ این اکسیژن و غذا و امثال این‌ها در حوزهٔ شناختاری من تأثیر دارد؟ بله، مؤثر است. همین است که اتفاقاً تحریک می‌کند‌، جهل می‌آید تحریک می‌کند و زمینهٔ معرفتِ درست را بر من می‌بندد. «کاد الفقر ان یکون کفرا» یعنی چه؟ یعنی زمینه‌سازی است دیگر. یعنی من واقعاً در شدت و نیاز زن و بچه و زندگی و همه‌چیز در تنگنا هستم و دیگران دارند پیشرفت می‌کنند و من ماندم. این زمینه‌ها... همین جسم من، محیط من چه می‌کند؟ زمینه درست می‌کند که جهل بیاید بر عقل در تشخیص غلبه کند و تشخیص عقلانی دچار اختلال شود. می‌آید اراده را تضعیف می‌کند و زمینهٔ حریت مرا جهل پر می‌کند. ❓سؤال: این تأثیر و تأثر فرد به فرد است یا یک موجود اجتماعی مهیمنی است؟ ♦️حجت‌الاسلام سبحانی: ما که اصل وجود فرد بیرون از اجتماع را انکار نمی‌کنیم. می‌شود یک انسانی برود در جنگل و کاملاً بریده از همهٔ مناسبات اجتماعی باز زندگی کند؛ ولی باز تأثیر و تأثر با بیرون هست؛ همان‌جا بدنش هست، نیازها هست، همان‌جا طبیعت است. انواع گوناگون عوامل وجود دارد. من می‌خواهم بگویم حتی این فرمایش حضرت‌عالی به وجود جامعه منوط نیست؛ حتی فرد در مناسبات طبیعی حیات خودش، این ارتباط بیرونی را دارد. اصلاً کل موجودات، هویت‌شان ارتباطی است. انسان این حوزهٔ ارتباطی‌اش پیچیده‌تر و عمیق‌تر است؛ چون ما یک موجود ارتباطی هستیم، زمینه‌های بیرونی می‌تواند در شناخت عقلانی ما یا در تحرکات نفسانی ما یا در بسط ارادهٔ ما یا در تضییق ارادهٔ ما مؤثر شود. 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️ "دولت‌پژوهی" چیست؟ ———————————- ♦️"دولت‌پژوهی" یا "مطالعاتِ دولت"، ماحصل تأمّلات و نظرورزی‌های آن‌دسته از "اندیشمندان سیاسی" است که در ابعاد و زوایای مختلفِ "دولت مدرن" تولیدات فکری داشته‌اند. "دولت مدرن" به یک معنای گسترده، به آن ساختِ سیاسیِ نوپدیدی دلالت می‌کند که با تکیه‌بر زمینه‌های اجتماعی فراهم‌شده از دوران شارلمانی به‌این‌سو، در قرن هفدهم به‌شکل آشکاری تعیّن پیدا کرد؛ در اندک زمانی در سرتاسر جهان بسط یافت و اینک به بازیگر اصلی عرصه‌ی روابط بین‌الملل تبدیل شده است. غالبِ دولت‌پژوهان متفق‌القول‌اند که "دولت مدرن"، متولد سنت‌های اروپایی، در یک زمانه و زمینه‌ی مشخص است؛ تاجایی‌که اساساً از تاریخ معاصرِ این قاره‌ی سبز، بدون پرداختن به "استیت" نمی‌توان صحبت کرد. (ر.ک: استریر، 1395؛ پوجی، 1398 و وینسنت، 1394) 🆔@doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️برای دشمن هم دل می‌سوزاند ♦️یکی از کسانی که منبع شایعات علیه استاد بود و در پست دولتی مهمی هم قرار داشت، خود به اتهام همان تهمت‌هایی که زده بود، از کار برکنار شد و حال آن‌که ظاهراً جهات شرعی موضوع را هم روبه‌راه کرده بود. وقتی خبر برکناری‌اش را با شتاب برای استاد آوردند، آن عزیز فقط چند قطره اشک ریخت و این روایت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را خواند که:«من حَفِرَ بِئراً لأخیه وقَعَ فیه»¹ «کسی که چاهی را برای برادرش بکَند خود در آن خواهد افتاد» و فرمود: ما که در کوبیده‌شدن‌مان آرام بودیم، امّا آن‌هادر کوفتن‌شان ناآرام، «والعاقبة للمتقین»². او ثواب برخی زیارت‌های مشهد را هم برای همین افراد هدیه کرده بود. ١.جامع‌الاخبار،ص۱۰۵. ٢.سورهٔ مبارکهٔ اعراف، آیهٔ شریفهٔ ۱۲۸. 📕مشهور آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری)، عزیزالله حیدری، تهران، انتشارات ذکرا، ١٣٩۸،صفحهٔ ۶۱. 🆔@Asre_jadid_57
saghifeh (1).mp3
6.44M
⭕️سقیفه؛ اولین‌گام در سکولاریزاسیون جامعه‌ی اسلامی 🔰 مرحوم آیت‌الله مصباح رحمه‌الله ♦️اولين قدمي که در عالم اسلام برای سکولاريزه کردن جامعه اسلامي برداشته شد در سقيفه بود. 🆔@radiofekrat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️سقیفه؛ نقطهٔ آغاز سکولاریسم در دنیای اسلام مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی (رضوان‌الله‌علیه) ▪️روایات فراوان در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) ♦️از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) روایات فراوانى نقل شده است كه در آنها تعبیراتى از قبیل خلیفه، ولىّ، مولا و تعابیر دیگرى شبیه آنها در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) صادر شده است. بسیارى از این روایات را اهل تسنن نیز نقل كرده اند. بعضى از این تعبیرات به قدرى صریح است كه اگر شخصى بدون غرض آنها را مطالعه كند، هیچ شك و شبهه‌اى در مورد ولایت و خلافت حضرت على(علیه السلام) براى او باقى نخواهد ماند. به همین علت بعضى از علماى اهل تسنن كه این گونه احادیث را جمع آورى كرده و در این زمینه آثارى را تألیف كرده اند، به جهت اهتمام نسبت به گردآورى روایات پیرامون مدح امیرالمؤمنین(علیه السلام) و یا اثبات ولایت و خلافت ایشان، متهم به تشیع شده اند. این گونه روایات فراوان است و در كتب متعددى ثبت شده است، كه علاقه مندان مى‌توانند به آنها مراجعه كنند. ▪️شبهه در روایات ♦️ نكته مهم در این میان، تشكیكى است كه درباره مضمون این روایات صورت مى‌پذیرد. از صدر اسلام افرادى كه در مقام بحث و جدل مغلوب شده و بر آنها ثابت مى‌شد كه این تعبیرات از پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) صادر شده و معنایى جز خلافت حضرت على(علیه السلام) ندارد، متعصبانه با طرح شبهه‌هاى شیطانى، به تحریف معنوى این روایات دست مى‌زدند. از جمله این شبهات این است كه: مى پذیریم كه بعد از وفات پیغمبر(صلى الله علیه وآله) وظیفه‌اى كه بر عهده ایشان بوده به حضرت على(علیه السلام) منتقل شده است. اما كار پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ابلاغ رسالت و دین خدا بود و وظیفه دیگرى نداشت؛ از این رو وظیفه حضرت على(علیه السلام) بعد از پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ، به عنوان خلیفه آن حضرت، تبلیغ دین خدا است و وظیفه دیگرى بر عهده آن حضرت نیست! ▪️ سکولاریسم بر اساس شبهاتى از این قبیل، منشأ سكولاریزم، یعنى تفكیك دیانت از سیاست، از صدر اسلام پیدا شد. از همان ابتدا كسانى مى‌گفتند مسأله ریاست بر امت و به تعبیر دیگر «امامت»، مربوط به زندگى دنیا و اداره امور آن است و ربطى به «رسالت» ندارد. پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) ، رسول خدا و مأمور ابلاغ پیام‌هاى خدا به مردم بود، اما امامت و حكومت بر مردم و وجوب اطاعت مردم از آن حضرت در امور دنیا ثابت نشده است! از این رو درباره حضرت على(علیه السلام) نیز كه خلیفه آن حضرت است، ثابت نیست. بنابراین گرچه حضرت على(علیه السلام) خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است، لكن چون بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) تنها «ابلاغ» پیام‌هاى خداوند واجب بوده است، به همین دلیل براى حضرت على(علیه السلام) نیز به عنوان خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) امرى بیش از این ـ تبلیغ دین ـ ثابت نیست! خلاصه، مسأله حكومت از مسأله تبلیغ دین جدا است و خلافت امیرالمؤمنین(علیه السلام) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) كه در روایات آمده فقط در امر تبلیغ دین است! شاید تعجب كنید كه چگونه ممكن است در صدر اسلام چنین مسأله‌اى مطرح شده باشد؟! اما واقعیت این است كه اتفاقاً پایه و اساس ماجراى سقیفه بر همین نظریه استوار بود. هنوز پیكر مبارك پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) به خاك سپرده نشده بود كه عده‌اى در سقیفه جمع شدند تا براى امت، خلیفه و امام تعیین كنند. معنى این كار آن بود كه خدا و پیامبر فقط در امر دین دخالت مى‌كنند و مسأله رهبرى جامعه و حكومت چون مربوط به دین نیست، از این رو خدا و پیامبر نیز چیزى در مورد آن نفرموده‌اند و ما خود باید در این باره تصمیم بگیریم! معناى این كار، تفكیك دین از سیاست بود و نطفه این نظریه در سقیفه بسته شد. 📕در پرتو ولایت، صص.۹۴-٩۶ 🌐https://mesbahyazdi.ir/node/1761/%D8%B3%D9%82%DB%8C%D9%81%D9%87%D8%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D9%85 🆔@Asre_jadid_57
🔰استاد سیدعلی‌اکبر حائری ▪️تأثیر عمومی یا فردی دانستن احکام در برداشت از ادلهٔ آن ♦️وقتی ما می‌خواهیم حکم را از ادله شرعیه استنباط کنیم، باید با روحیهٔ کسی به این ادله بنگریم که می‌داند این احکام برای کل جامعه است، نه فقط برای افرادی خاص، و این ممکن است بعضی جاها، در فهم معانی از ادله مؤثر باشد، مثلاً ممکن است ادله حرمت ربا را اگر برای اشخاص خاصی در نظر بگیریم، طوری بفهمیم و اگر برای حل معضل اقتصادی کشور در نظر بگیریم، طور دیگری از آن برداشت کنیم. این‌ها مؤثر است. ▪️سخن شهید صدر درباره فردی‌شمردن احکام در گذشته ♦️مرحوم شهید صدر هم مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد» دارد که در یکی از مجلات قدیمی منتشر شده است.¹ ایشان در آن‌جا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد می‌کردند، لذا به گونه‌ای استنباط حکم شرعی می‌کردند. ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نه‌تنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثال‌هایی برایش ذکر کرده است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ١. اخیراً نیز این مقاله در ضمن کتابی که به عنوان ومضات از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده، به چاپ رسیده است. 📕موضوع‌شناسی در فقه، به‌کوشش علی‌رضا فرحناک،قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۰،صص.١٨٠ - ۱۸۱. 🆔@Asre_jadid_57
سوال و جواب.mp3
3.62M
❓چطور می‌توان مثل امام جامعه اندیشید و در عرصه‌های سیاسی-اجتماعی صحیح‌ترین انتخاب‌ها و موضع‌ها را اتخاذ کرد؟ پاسخ حجة‌الإسلام سیدعلی موسوی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، مدیر مسئول پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و مدیر مؤسسه فتوت. رادیو روایت؛ صدای خانه طلاب جوان. 🌐@radiorevayat 🆔@Asre_jadid_57
سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها .mp3
7.13M
🔈بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) پیرامون حضرت فاطمهٔ‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) 📆 در ایام فاطمیهٔ سال‌های اول دهه پنجاه شمسی 🕌در مسجد امام حسن علیه‌السلام در مشهد مقدس ♦️یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) هست که اگر ما همه‌ی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایش‌گر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوق‌العاده با عظمت است و آن "جهاد فاطمهٔ زهرا" است. ♦️حضرت زهرا جانش را فدا می کند برای اینکه حکومت به نااهل نرسد و تا پای جان از زمام‌دار حق (نه به‌عنوان شوهر) دفاع می‌کند. مردان و ریش‌سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصارْ زیر بار رفتند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، اما این زن نه فریب می‌خورد، نه تنبلی می‌کند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است که زدند. او خار راه عیّاران شده بود. ♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمی‌کند. اگر نفهمیدیم که زهرا آن‌جا چگونه سخن گفته است، نمی‌فهمیم گریه‌ی او به چه معناست. این کارها همه یکسره یک مبارزه‌ی ممتد هست، مبارزهٔ با جسم، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاش‌های پنهانی‌ِ نیمه‌شبانه، مبارزه‌ی با سخن‌گفتن با زنان. با مردها حرف‌زدن، آخرش هم در شب‌دفن‌شدن. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند این‌ها نااهل بودند، همین. نااهل بودند که چی؟ برای اینکه در تاریخ ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، همین و بس؟ برای این‌که بدانیم یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل می‌کرده است. 🆔@Asre_jadid_57