eitaa logo
دولت قوی
617 دنبال‌کننده
81 عکس
19 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح «ملی» و «فراملی»؛ منطقه‌ای و جهانی: پیرامون «دولت قوی»، «مقاومت» در برابر نظم ناعادلانه‌ کنونی جهان و «هویت دینی»، «پیشرفت» و «عدالت اجتماعی» نقد، پیشنهاد و سؤالات خود را با من در میان بگذارید: 🇮🇷 👤eitaa.com/ahs_tafreshi
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. ▪️سؤال خبرنگار هفته‌نامهٔ آمریکایی تایم در مصاحبه ۹ آذر سال ١٣۵٨ در قم با امام خمینی رحمه‌الله و پاسخ قابل تأمل ایشان ❓خبرنگار: شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین‌المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده‌اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ ♦️حضرت امام: ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده‌است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم، حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. ❓خبرنگار: آیا هرگز در مورد چیزی اشتباه کرده‌اید؟ ♦️حضرت امام: به‌غیر از رسول اکرم و ائمه طاهرین همه اشتباه می‌کنند. 📕صحیفه امام خمینی، جلد 11، صفحه 160 🌐https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/11/page/160 🆔@Asre_jadid_57
⭕️اموری که زمینه‌ساز ایجاد ملکه اجتهاد می شوند: 1⃣مقدمات اجتهاد را با دقت و رعایت ترتیب و موالات و آداب آن تحصیل کند. 2⃣علم را از علما و فقهای متضلع بگیرد. 3⃣ممارست مستمر و تمرین رد فروع بر اصول و عرضه آن بر اساتید. 4⃣مطالعه و تتبع زیاد در کتب فقهی استدلالی 5⃣انس با روش‌های مختلف فقهی و اصولی 6⃣تفکر زیاد در حل مشکلات و معضلات فقهی و اصولی 7⃣دقت نظر در عبارت‌های مشکل اصحاب 8⃣ملازمت و همراهی با فقیه مهذَّب 9⃣تدریس و تقریر و تألیف زیاد در شروع و پایان علوم 0⃣1⃣جدیت و تلاش زیاد و ممحض‌شدن در تحصیل علم 🔗نقل است که مرحوم کاشف‌الغطاء که از ایشان به اسطوانه فقاهت یاد می‌شود فرموده است که من ۳۰۰ بار کتاب شرایع را مباحثه کرده‌ام. 📕منبع: المنهاج في مبادئ الاجتهاد، محمدحسین عبدی، ص ۲۲۴ @halgeyoola 🆔@Asre_jadid_57
⭕️انبیاء در قدم اول، با فراعنه مقابله می‌كردند، نه با بدنه اجتماعی. همیشه این‌طوری است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهی است كه منكَر را اقامه می‌كند. اولیاءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آن‌ها هستند. 🔰آیت الله میرباقری: ▪️انبیاء در قدم اول، با فراعنه مقابله می‌كردند، نه با بدنه اجتماعی. ▪️«حضرت ابراهیم می‌روند بتكده را خراب می‌كنند و با نمرود می‌جنگند. موسای كلیم با فرعون می‌جنگد. این‌طوری می‌شود جامعه را اصلاح كنید و الا اگر فرعون سر جای خودش باشد و كارش را بكند و ما بیاییم در كف جامعه با این‌هایی كه گناه می‌كنند و مشرك هستند، مبارزه كنیم، کار پیش نمی‌رود. ▪️همیشه این‌طوری است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهی است كه منكَر را اقامه می‌كند. اولیاءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آن‌ها هستند... نمی‌شود که شما این‌ها را رها كنید و بعد خیال كنید که می‌شود جلوی فساد اخلاقی را در جامعه بگیریم و جلوی بی‌حجابی را بگیریم، ولی با آن‌هایی كه اقامه می‌كنند، مقابله نكنیم...... راه اصلیِ مبارزه با بدحجابی این است: شما اول باید آن پرچمدارانی که دارند اقامۀ بدحجابی می‌کنند را بزنید و جلوی اقامه را بگیرید، به‌طوری که مُنکَر بشود مُنکَر و معروف هم بشود معروف. آن‌وقت می‌توانید بگویید اگر یک کسی گناه کرد، او را نهی کنید. ولی وقتی مُنکَر شد معروف، بی‌حجابی هم می‌شود عرف، می‌شود خوبی، اسمش هم می‌شود آزادی!» 🆔@Asre_jadid_57
⭕️اگر به سمت تغییر مدار تصمیم‌سازی نرویم، عدالت محقق نمی‌شود. 🔰حضرت آیت‌الله میرباقری ▪️«چرا به عدالت مطلوب نرسیده‌ایم؟ بخشی از آن، به دلیل سوء‌ تدبیرها است؛ بخشی به دلیل هوای نفس ماست؛ بخشی به دلیل زمین‌خوردن‌های ما در امتحان‌های الهی است، ما دنیاطلب شده‌ایم، اشرافی‌گری کرده‌ایم و امثال این‌ها. ولی باید توجه کنیم که ما در حوزهٔ سیاست، فرهنگ و اقتصاد، با فرهنگ غرب مواجه هستیم و دانش غربی ابزار اداره بوده است و بخش بزرگی از این بی‌عدالتی‌ها ناشی از نئولیبرالیسم است که مبنای تصمیم‌سازی توسط تصمیم‌سازان در کشور بوده است. تا وقتی آن دست‌های پنهان شناخته نشود و تا شفافیت در تصمیم‌سازی شکل نگیرد و به سمت تغییر مدار تصمیم‌سازی نرویم، عدالت محقق نمی‌شود 🆔@Asre_jadid_57
❓سؤال: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ▪️ جواب: واجب عینی است. ❓سؤال: اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟ ▪️جواب: در تشخیص فرد اصلح می‌توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است. 🆔@Asre_jadid_57
♦️ کانال‌های حضرت استاد میرباقری در شبکه‌های اجتماعی در کاری تحسین‌برانگیز اقدام به معرفی رقیب انتخاباتی ایشان در انتخابات خبرگان رهبری استان سمنان کرده است. 🌐https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6056 ♦️ این‌که یک نامزد، با تجليل از رقیب خود یاد کند، او را معرفی کند آن هم درحالی‌که قطعاً نامزد رقیب نه شهرت استاد میرباقری را دارد و نه پايگاه اجتماعی ایشان را، نشان از مناعت طبع استاد است و درسی برای ما بچه‌های جبهه انقلاب. 🆔@taalighat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ویژگی‌های مجتهد جامع از منظر امام خمینی رحمه‌الله (شرایط اجتهاد در عصر انقلاب) 🔰امام خمینی رحمه‌الله ♦️مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم. ♦️آشنایی به "روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان"، داشتن "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست‌ها و حتی سیاسیون و فرمول‌های دیکته‌شدهٔ آنان" و "درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه‌داری و کمونیزم" که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگی‌های یک مجتهد جامع است. ♦️یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در‌ خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. ♦️حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفهٔ عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. ♦️هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. 📕صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۸۹-۲۹۰ 🌐https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/21/page/289 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ویژگی‌های مجتهد جامع‌الشرایط از منظر امام خمینی رحمه‌الله ▪️به مناسبت نزدیک‌شدن به روز‌های برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نشر گزیده‌‌متنی از منشور روحانیت امام پیرامون ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک مجتهد جامع، در انتخاب مجتهدی که صلاحیت نمایندگی مردم در مجلس خبرگان را داشته باشد بسیار مؤثر و راه‌گشا خواهد بود. ▪️امام خمینی رحمه‌الله در منشور روحانیت، خصوصیات مجتهد تراز جمهوری اسلامی را چنین برمی‌شمارند: "مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم. آشنایی به "روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان"، داشتن "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست‌ها و حتی سیاسیون و فرمول‌های دیکته‌شدهٔ آنان" و "درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه‌داری و کمونیزم" که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگی‌های یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در‌ خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد." صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۸۹-۲۹۰ 🌐https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/21/page/289 ▪️از لوازم بیانات امام این است که مجتهدین تراز جمهوری اسلامی باید از تئوری‌ها و سیاست‌های مکاتب موجود در حوزهٔ سیاست و روابط بین‌الملل، اقتصاد سیاسی و... آن‌طور که باید و شاید لااقل در حد مطالب اساسی مطلع باشند و الا عدم اطلاع، خسارات زیان‌‌باری را در پی خواهد داشت؛ به‌عنوان نمونه در صورت نبود شاخصه‌هایی که در فرمایشات امام راحل شمرده شد، ممکن است در امر مدیریت جامعه و نیز در عرصهٔ نظام بین‌الملل، تابع دستگاه کارشناسی غربی و نهادهایی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول باشیم که در نظام بین‌الملل هدفی جز استعمار، استثمار و چپاول ملت‌ها در راستای تأمین منافع ابرقدرت‌ها ندارند. ▪️به هرحال سطحِ کنشگریِ نظام جمهوری اسلامی از جهت آ‌رمان‌ها و اهداف بلندش و وضعیت خطیر و حساس کنونی از حیث تغلب یا توازن قدرت در نظام بین‌الملل اقتضاء می‌کند که مجتهدینی انتخاب گردند که از سیاست و پیچیدگی‌های آن در عصر مدرن (که غیر از نظم سلطانی است) اطلاع کافی داشته باشند و ضمن درک کلان از ستیز و درگیری میان اسلام و غرب؛ چه در عرصهٔ نظر و چه در میدان عمل، با پرهیز از شعارها و ادعاها و کلی‌گویی‌های تکراری، توصیف‌‌ها و تجویزهای انتزاعی و محدودبودن در اثبات‌های نظری، و با تأکید بر کل‌نگری و اندیشیدن در لایه‌های بنیادی-راهبردی-کاربردی و معطوف به میدان عمل و تجویز و ارائهٔ مکانیسم‌ها و الگوهای عملیاتی، نقش فعال و مؤثری را با اقدامات درخور و به‌هنگام‌شان ایفا کنند تا زمینه‌ساز اتخاذ تصمیم‌های صحیح گردند. 🆔@Asre_jadid_57
حاج آقا تازه امروز از سمنان برگشتند قم و عصر فرمودند که دوستان بیایند و بنشینیم، ببینیم در قم به چه کسی رای بدهیم یا اگر حجت تمام شد از کسی حمایت رسمی کنیم یا به کسی در این ساعات پایانی کمک کنیم. گفتگوی مفصلی در گرفت. سوال اول این بود که چه کسی جا دارد که به مجلس بروند؟ اولویت حاج‌آقا این بود که در این مجلس و این دوره باید کسانی در مجلس باشند که بتوانند تفاوت پیشرفت ایرانی اسلامی و توسعه مدرن را در موضوعات کشور تصور کنند و برای حرکت جامعه به سمت پیشرفت، کار ملی و تقنینی درست و پرمایه انجام دهند. از کاندیداها، گفتمان‌هایشان، تمایل مردم شهر به آن‌ها و خلاصه همه چیز حرف به میان آمد اما دست آخر، حاج آقا فقط گرایش داشتند که از آقای دکتر منان رئیسی بخاطر این‌که بر یک نکته واضح و مشخص و دارای افق روشن در اختلاف بین توسعه و پیشرفت دست گذاشته است، حمایت کنند و افسوس خوردند که چرا حتی به اندازه سه موضوع، که ظرفیت نمایندگان قم است، ما حرف مشخص و آماده نداشتیم که از آنها حمایت کنیم. بعد از تک تک ما پرسیدند که به چه کسی رای می دهید، اما خودشان انگیزه‌ای برای مداخله در رقابت کاندیداهای خوب قمی، بیشتر از این ماموریت گفتمانی که عرض شد نداشتند. بنده هم اجازه گرفتم که این موضع ایشان را منتشر کنم، فرمودند که عیبی ندارد، اما قید کنید که ما قصد دخالت در کار سیاسی نیروهایی که الان در حال زحمت کشیدن در میدان هستند را نداریم و لذا فقط به همان اندازه ای که به ماموریت گفتمانی خودمان مربوط است، در این رقابت نقش ایفا می کنیم و بس. 🆔 @social_theory 🆔@Asre_jadid_57
در پی متنی که از اینجانب درباره دفاع استاد میرباقری از یکی از کاندیداهای انتخابات این دوره قم منتشر شد چند نکته را متذکر می شوم: 1- استاد میرباقری همانطور که همیشه از مشورت دادن ابایی ندارند، قصدی هم برای دخالت ویژه در میدان رقابت انتخاباتی نیز نداشته و ندارند. 2- استاد میرباقری معتقدند بحمدلله در این دوره از انتخابات، تعداد قابل توجهی از نیروهای انقلابی، با گفتمانهای ارزنده و اندیشیده شده ای در انتخابات حضور دارند. اما نامزد مورد اشاره به یکی از شناخته شده ترین اندیشه های سالهای اخیر حوزه علمیه، یعنی ضرورت اصلاح شهرسازی و معماری توجه دارد و لذا به حمایت از این اندیشه آشنای امروز در حوزه تاکید شد. 3- استاد تاکید دارند که تاکید بر اهمیت این گفتمان نباید باعث تنگ شدن فضای رقابت، و نقد غیر منصفانه دیگر کاندیداهای گفتمان انقلاب باشد و یا شبهه تک رای به کاندیدای مذکور بشود. لذا سوء تفاهم های رخ داده به علت ضعف قلم اینجانب بوده و مسئولیت آن با بنده است و استاد، کوچکترین تعریضی به دیگر کاندیداها نداشتند. حسین مهدیزاده 9 اسفند 1402 🆔 @social_theory 🆔@Asre_jadid_57
"خودت را گول نزن در عمل چیزی به اسم رأی‌ندادن وجود ندارد؛ یا با رأی خود رأی می‌دهی و یا با در خانه‌ماندن تلویحاً رأی یک آدم تعصبی را دو برابر می‌کنی." 🌐https://namnamak.com/سرگرمی/اس-ام-اس/جملات-انتخابات 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ دو جهان در یک کوچه ♦️در نجف اشرف به دیدار دو عالم نام‌دار شیعه رفتیم. آیت‌الله فیاض و آیت‌الله بشیر نجفی. هر دو از شاگردان و نزدیکان مرحوم آیت‌الله العظمی خویی بوده‌اند. منزل هر دوعالم بسیار ساده و قدیمی بود، به‌ویژه منزل آیت‌الله بشیر. کلمه‌ی ساده از توصیف آن‌چه با آن روبرو بودیم ناتوان است؛ اما چاره چیست؟ مائیم و محدودیّت کلمات. ... بیت هر دو عالم شلوغ بود و تشریفات امنیتی‌شان بالا. ♦️نخست با آیت‌الله فیاض دیدار کردیم. ... آیت‌الله فیاض سخن خود را با ابراز نگرانی از وضعیّت دین‌داری و حوزه‌های علمیّه آغاز کرد. البته او این نگرانی را با مداخله‌ی حوزه در سیاست و مشکلات اقتصادی مردم ایران پیوند می‌داد. بیش‌ترین کلمه‌ای که به کار می‌برد، ‌"اقتصاد" بود و وضعیّت نامناسب آن در ایران. جایی از سخنانش گفتند که ‌"ما اعتقاد داریم حوزه‌های علمیّه باید مستقل باشند و نباید هیچ وابستگی مالی، اعتباری و سیاسی به حکومت داشته باشند". می‌گفت دامن دین را باید از سیاست پیراسته کرد. چون هیچ حکومتی بی دلیل به مراجع و حوزه‌ها کمک نمی‌کند. از نگاه او مشکلات اقتصادی سبب شده است مردم از دین و روحانیّت روی‌گردان شوند چون آن‌ها را مسئول این مشکلات می‌دانند. ♦️آیت‌الله بشیر نجفی... به ستایش ایران پرداخت و "نعمت حکومت دینی در ایران را ستود." او می‌گفت که حوزه‌های علمیّه می‌بایست حکومت ایران را حمایت کنند؛ چون اگر اتفاقی برای این حکومت بیفتد، دین بسیار آسیب خواهد دید. آیت‌الله بشیر، دین‌گریزی جوانان را دشمنی بدخواهان می‌دانست و معتقد بود تجربه‌ی مداخله‌ی دین در امر سیاست نه تنها باعث دین‌گریزی نمی‌شود که برعکس، به دین‌دارتر شدن جوانان کمک می‌کند. او تأکید داشت که شما حوزویان باید تلاش کنید با عناوینِ مددکارانه با جوانان ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به دین بازگردانید. ♦️برای من هر دو دیدار جذّاب بود و اختلاف دو مرجع، جذاب‌تر. فاصله‌ی فیزیکی محل سکونت دو مرجع تقلید شیعه، کم‌تر از صد متر بود، ولی تفاوت نگاه‌شان بسیار زیاد. از نگاه من، این تفاوت و تنوع از امتیازات حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف است. این اختلاف دیدگاه می‌تواند به پویایی حوزه‌ها کمک کند. مهم آن است که هر عالمی بتواند نظر خود را بگوید و از آن دفاع کند. ✍️حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا نجف اشرف ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ 📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75050 🆔@sadeghniamehrab 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ضرورت دقت نظر داشتن در موضوع‌شناسی موضوعات کارشناسی ♦️فقهایی که در شورای فقهی بانک یا بیرون آن هستند و این نظام بانکی را کاملاً تأیید می‌کنند، نگاهی بسیار ناقص به موضوع دارند. بانک اگر دقیق موضوع‌شناسی شود نباید تنها معاملات بانک بررسی شود، بلکه باید مبانی نظری بانک، مکاتب ایدئولوژی، اهداف و مقاصد بانک هم دیده شود؛ بانک یک نهادی نیست که در خلاء بوجود آمده باشد، در یک پارادایم معرفتی و حقوقی و همچنین با کارکرد خاص اقتصادی شکل گرفته است. ♦️اگر یک فقیه بخواهد در مورد بانک حکم دهد و فقط ظاهر بانک را ببیند و زوایای پنهان موضوع بانک را در نظر نگیرد، آن‌وقت باید تنها از فقه کمک بگیریم که بخواهیم مشکل ربوی بودن را به ظاهر حل کنیم، آن‌وقت فقه ما در خدمت نظام سرمایه‌داری خواهد بود... به این نتیجه رسیدیم که حوزه‌ی علیمه نیاز دارد، فقها خود موضوع را درست بشناسند تا بتوانند حکم صحیح را استخراج کنند. صرف اینکه ما موضوع را تنها از متخصص با گرایش‌ها وتفسیرهای متفاوت بشنویم، کفایت نمی‌کند. ♦️در حال حاضر شورای فقهی بانک به حلیت این نظام بانکی ربوی می‌پردازند و موضوع‌شناسی دقیق ندارند. اینکه گفته می‌شود در عصری زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم نهاد بانک را نادیده بگیرم را من هم قبول دارم، چون می‌خواهیم فعالیت‌هایی در عرصه جهانی داشته باشیم؛ اول باید تلاش کرد بانک را از حالت ربوی خارج کرد همین کاری که فقها دارند انجام می‌دهند؛ با این سودهای بانک، سرمایه گذار هیچ وقت پول خود را در مسیر تولید نخواهد گذاشت و خود بانک هم که نهاد تولید نیست نتیجه این نظام بانکی فعلی مانع تولید شده است. فقهایی که به‌عنوان شورای فقهی مسائل حلال و حرام را بیان می‌کنند نباید فقط ظاهر معاملات بانک توجه داشته باشند حتماً باید به کارکرد بانک توجه داشته باشند که به نظر تاکنون چنین توجهی نبوده است." 🌐vasael.ir/00026a 🆔@Asre_jadid_57
⭕️آیا عمل به عهدنامه مالک اشتر موجب شکست حکومت‌ها نمی‌شود؟ (حاضرجوابی عالم شیرازی در برابر مقام قاجاری) 🔰شهید مطهری رحمه‌الله ♦️يكى از علماى فارس آمده بود تهران. در مسافر خانه پولهايش را مى‏دزدند، او هم هيچ كس را نمى‏شناخته و مانده بوده كه چه بكند. به فكرش مى‏رسد كه براى تهيّه پول، فرمان اميرالمؤمنين به مالك اشتر را روى يك كاغذ اعلا با يك خطّ عالى بنويسد و به صدر اعظم وقت هديه كند تا هم او را ارشاد كرده باشد و هم خود از گرفتارى رها شود. اين عالم محترم خيلى زحمت مى‏كشد و فرمان را مى‏نويسد و وقت مى‏گيرد و مى‏رود. صدر اعظم مى‏پرسد اين چيست؟ مى‏گويد فرمان امير المؤمنين به مالك اشتر است. صدر اعظم تأمّلى مى‏كند و بعد مشغول كارهاى خودش مى‏شود. اين آقا مدّتى مى‏نشيند و بعد مى‏خواهد برود، صدر اعظم مى‏گويد نه، شما بنشينيد. اين مرد محترم باز مى‏نشيند. مردم مى‏آيند و مى‏روند. آخر وقت مى‏شود، بلند مى‏شود برود؛ صدراعظم مى‏گويد: نه آقا! شما بفرماييد. همه مى‏روند غير از نوكرها. باز مى‏خواهد برود. مى‏گويد نه شما بنشينيد، من با شما كار دارم. به فرّاش مى‏گويد در را ببند هيچ كس نيايد. بعد به اين عالم مى‏گويد: اين را براى چه نوشتى؟ مى‏گويد چون شما صدر اعظم هستيد فكر كردم اگر بخواهم به شما خدمتى بكنم هيچ چيز بهتر از اين نمى‏شود كه فرمان اميرالمؤمنين را كه دستور حكومت و موازين اسلامى حكومت است براى شما بنويسم. صدر اعظم مى‏گويد: بيا جلو! و يواشكى از او مى‏پرسد: آيا خود على به اين عمل كرد يا نه؟ عالم مى‏گويد: بله. صدراعظم مى‏گويد: خودش كه عمل كرد جز شكست چه نتيجه‏اى گرفت؟ چه چيزى نصيبش شد كه حالا تو اين را آورده‏اى كه من عمل كنم؟ آن مرد عالم گفت: تو چرا اين سؤال را جلو مردم از من نپرسيدى و صبر كردى تا همه مردم رفتند، حتّى نوكرها را بيرون كردى و مرا آوردى نزديك و يواشكى پرسيدى؟ از چه كسى مى‏ترسى؟ از اين مردم مى‏ترسى. تو از چه چيز مردم مى‏ترسى؟ غير از همين على است كه در فكر مردم تأثير كرده؟ الآن معاويه كجاست؟ معاويه‏اى كه مثل تو عمل مى‏كرد كجاست؟ تو خودت هم مجبورى به معاويه لعنت كنى. پس على شكست نخورده، باز هم امروز منطق على است كه طرفدار دارد، باز هم حق پيروز است. 📕مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏3، ص: 442 🆔@Asre_jadid_57
⭕️استعمار نوین در قالب موضوعات گوناگون از طریق علوم انسانی و اجتماعی و مکاتب منحرف 🔰سیدمنیرالدین حسینی هاشمی ♦️به این نکته نیز باید توجه داشت که سلطه کفار بر مسلمانان همیشه از طریق غارت اموال ظاهری و مادی نبوده و نیست، بلکه به جهت نخ‌نماشدن سیاست‌های استعماری‌شان از راه‌های دیگری، همچون: تهاجم فرهنگی در قالب عرضه موضوعات گوناگون از طریق فن‌آوری و صنایع و علوم انسانی و اجتماعی و مکاتب و فرق منحرف مدد می‌جویند. 📕موضوع‌شناسی، سیدمنیرالدین حسینی هاشمی، دفتر فرهنگستان علوم اسلامی، چاپ چهارم، قم، ۱۳۸۷ ش، ص۱۱. 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از M.M.Kardan
.🌀 سلام بزرگوار وقتتون بخیر ببخشید شاید بدموقع مزاحم شدم ما داریم هشتک رو نشر میدیم که نشون بدیم به جـنایات رژیم صهیونــــ❌ـــیست ساکت نمیمونیم... ❗️ مخصوصا تو فاجعه بیمارستان شفا که اسراییلی ها به زنان فلـــسطینی جلوی همسـرشون تــــــجاوز کردن و مجبورشون کــــردن ایـن صـــــحنه رو تماشا کنن😔😔 و این کار قوی رو مـــــنتشر کنید تا این هشتک پخش شه و نـشون بدیم نباید رو خط قرمز بچه مسلمونا دست بزارن❗️ . . 🌀
حالا دغدغه مسلمین جهان برای جزء‌های عقب‌افتاده‌شان از ختم رمضانی قرآن، بیش از نگرانی‌شان برای وعده‌های عقب‌افتاده غذایی در نوار غزه است. واللّه نگرانی زنان خانه‌هامان برای انتخاب غذایی برای پخت سحری فردا، بیشتر از نگرانی‌شان برای مادران غزه شده که گوشت‌های سوخته اطفال‌شان را در پلاستیک جمع می‌کنند. امروز صیام و گرسنگی مردان در سراسر بلاد اسلامی، آن‌ها را به یاد ساعت‌های باقی‌مانده تا افطار می‌اندازد اما به‌یاد گرسنگی مسلمین غزه نه. والدینِ بچه‌های ناز لطیفی که هنوز به تکلیف نرسیده‌اند، وقتی اندک زحمت و اذیت‌ کودک‌شان در روزه‌ی کله‌گنجشکی را می‌بینند، تاب نمی‌آورند و اصرار می‌کنند که غذا بخور، ولی لحظه‌ای برای ماه‌ها گرسنگی اطفال غزاوی بغض نمی‌کنند. جوان‌ها کتب اخلاقی می‌خوانند؛ شیعیان ابوحمزه و سنیان رکعت‌به‌رکعت تراویح می‌خوانند، اما کسی برای نوامیس مسلمین زیر یوغ یهود فریادی برنمی‌کشد. قحطی شده. امکانات پزشکی نیست. خانه‌ها تخریب شده. مساجد خاکستر شده. همه اما کنج محراب‌اند. جهان اسلام مرده؛ در تابوت خفته؛ و حتی غیورمردی نیست که بر جنازه‌اش نماز بگذارد. نه دول اسلامی رگ غیرتی برای حمایت و نطق‌کشیدن دارند و نه حتی عموم مسلمین مواسات و هم‌دردی با مسلمان‌های زیر بمب و آوار غزه. فراموش شده‌اند. انگار که هرگز نبوده‌اند. نه دیگر تیتر خبرهایند و نه موضوع یادداشت‌ها. نه در دعاهای جمعیِ مساجد می‌شود یافتشان، و نه در محتوای مجازی تایم‌لاین جهان اسلام. سفره‌های افطار در پنجاه‌ودو مملکت اسلامی، روی خون اطفال غزه پهن‌شده انگار. هیچکس به یادشان نیست. هیچکس. چه خوب گفته بود آن خبرنگار فلسطینی: این بدترین ماه رمضانی نیست که بر امت مسلمان می گذرد؛ بلکه بدترین امت مسلمان است که ماه رمضان بر او می‌گذرد! «مهدی مولایی» 🆔@Asre_jadid_57
🔰آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی ♦️من مطلبی را از مرحوم نائینی شنیده بودم که بعد از نوشتن کتب «تنبیه الأمه» از مبانی که در این کتاب داشته عدول کرده‌اند، از آیت‌الله سیستانی سؤال کردم که شما از این عدول خبری دارید و مستندی دارد؟ ایشان فرمودند که من چنین چیزی را نشنیده‌ام. ولی بعد هم فرمودند که من تمام اسناد نائینی را دارم و چنین چیزی در آنها نیست؛ و این عجیب است که امروز در بعضی فضاهای مجازی می خواهند بگویند مرحوم نائینی از نظریه‌اش در «تنبیه الأمه» عدول کرده است. 🌐http://ijtihadnet.ir/آیا-نائینی-از-مبانی-خود-در-مشروطه-فاصله/ 🔗پی‌نوشت: اگر کسی بگوید حوزه علمیه از سیاست جدا است، در حقیقت با الفبای تاریخ حوزه‌های علمیه آشنا نیست. 🆔@Asre_jadid_57
👤مرحوم دکتر علیرضا صدرا  ♦️علامه نایینی اینها را می‌گوید. می‌گوید که روحانیت آمادگی لازم را الان ندارد. می‌دانید که بعدا گفته شد که کتابش را جمع کردند. من خدمت علامه جعفری که سه‌شنبه‌ها بعداز ظهر تا غروب می‌رسیدم و رساله فلسفه سیاست را محضر ایشان می‌گذراندم، یک‌بار از جمله از ایشان پرسیدم. می‌دانید که ایشان شاگرد مرحوم کاشف الغطا بود و کاشف الغطا نیز شاگرد برجسته و دستیار علامه نایینی بود. همان رابطه‌ای که علامه نایینی نسبت به آیت‌الله مجاهد یا آخوندخراسانی داشت. من از علامه جعفری پرسیدم که این کتابش را که گفته شد جمع بشود، شما چه اطلاع دارید؟ پرسیدید یا نپرسیدید؟ گفت که چرا، من موقعی که به شریف رفته بودم از کاشف‌الغطا پرسیدم که جمع کرده یا نکرده است. گفت که جمع کرده است. بعد از علامه پرسیدم که ایشان که کتابش را جمع کرد، نظرش غلط بود یا چی؟ گفت که عجیب است من هم همین سوال را از کاشف‌الغطا پرسیدم. گفت که نه، نظرش غلط نبوده است ولی از نظر مشروطیت آقای نایینی، سوءاستفاده کردند. ... سوال سوم را پرسیدم که ایشان وقتی جمع کردند، مایوس بودند یا خیر. جواب شنیده بود که علامه نایینی نگران و ناراحت بودند ولی اصلاً نسبت به آینده مایوس نبودند. بعضی‌ها الان می‌گویند که به بن‌بست رسیده بودند. اصلا چنین حرف‌هایی نبوده است بلکه گفته الان فقط آمادگی وجود ندارد. ایشان پله‌های بعدی را دارد می‌بیند. 🌐http://ijtihadnet.ir/سه-پرسش-از-علامه-محمدتقی-جعفری-درباره-ک/ 🆔@Asre_jadid_57
▪️مهم‌ترین موضوعی که سبب ناکارآمدی علم روابط بین‌الملل و حوزه‌های وابسته به آن از جمله مطالعات راهبردی در ایران شده، ورود افراد غیرمتخصص یا متخصص در سایر رشته‌ها به این حوزه است که انحراف جدی را در مباحث نظری آن ایجاد کرده‌اند. این حوزه علی‌رغم کاربردی‌بودن به سمت حوزه‌های فلسفی، اندیشه‌ای و حتی حقوقی سوق داده شده است. برای نمونه در چنین سیستمی، به‌جای تمرکز بر پدیدهٔ جنگ و کنترل آن، اگر مباحث بسیار اندکی هم وجود داشته باشد، به فلسفهٔ جنگ پرداخته‌اند یا در حوزهٔ سیاست خارجی به‌جای پرداختن به دستگاه تحلیلی سیاست خارجی و نشان‌دادن مدل‌های تحلیلی و کاربردی، بر مباحث فلسفی متمرکز شده‌اند که اکثر آن‌ها جنبهٔ ذهنی دارد و مطالعهٔ آن‌ها نه‌تنها سبب حل عینی مسائل سیاست خارجی نمی‌شود، بلکه ابهامی دیگر نیز بر این حوزه می‌افزاید. 📕بخشی از مقدمهٔ کتاب دکتر قاسمی 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ دور نگه‌داشتن فهم مردم از درک فسق و کفر؛ رفتاری طاغوتی 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️در روایتی از امام صادق و علیه‌الصّلاةوالسّلام نقل شده است که فرمود: «انّ بنی‌امیّة اطلقوا تعلیم الایمان، و لم‌یطلقوا تعلیم الکفر، لکی اذا حملوهم علیه لم‌یعرفوه»(١) یعنی بنی‌امیّه اجازه دادند که مردم ایمان را یاد بگیرند و بفهمند ایمان چیست؛ اما اجازه ندادند که مردم بفهمند کفر و فسق چیست! چرا نگذاشتند مردم این را درست بفهمند؟ برای این‌که اگر خودشان رفتاری کردند که مردم را به سمت کفر و فسق سوق دادند، مردم نفهمند این‌ها چه کار می‌کنند، و مشت‌شان جلوِ مردم باز نشود. این، رفتار بنی‌امیّه است؛ رفتار طاغوت‌هاست. گاهی برای خاطر دل مردم، یا تظاهر به هم‌ایمانی با مردم، اسمی از خدا می‌آورند؛ اما نمی‌گذارند در زندگی آن‌ها، نبایدها بر طبق نظر خدا و اسلام، اندکی محو و نابود شود. زندگی‌شان آلوده است. این، رفتار طاغوت‌ها و نقطه مقابل تعلیمات ائمّه علیهم‌السّلام است. 📕بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی، ۱۳۷۴/۰۱/۰۳ ۱) إِنَّ بَنِی‌أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ وَ لَمْ‌يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ‌يَعْرِفُوهُ. ترجمه: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: همانا بنى‌اميه براى مردم تعليم ايمان را آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اين‌كه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند. منبع: الكافی، ثقة‌الاسلام كلینی، ج ۲، ص ۴۱۵؛ بحارالأنوار،مجلسی،ج۱۲،ص۳۷۵. 🌐 https://khl.ink/f/2744 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ بنی‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند بلکه جلوی معرفی شرک را می‌گرفتند. 🔰آیت‌الله میرباقری ♦️«در روايت آمده است بنی‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند بلکه جلوی معرفي شرک را مي‌گرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، مي‌تواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! (إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ، وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ، لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوه). ♦️این يعني اسلامِ يک‌بعدی. اسلامي که در آن تولی باشد اما تبری نباشد. محبت باشد اما غضب نباشد. اگر اين‌طور شد، همه مکاتب، کم‌کم، توحيدي پنداشته مي‌شوند! ♦️انسان بايد هر دو دستگاه را بشناسد: يکی، معارف اهل بيت(ع) و دستگاه عظيم آن‌هاست و دوم دستگاه ظلماني طواغیت و شیاطین و به‌تبعش کفار و مشرکين و منافقین تا دنياي امروز، که شايد سازمان‌يافته‌ترينش حجاب مدرنيته است که با همه ابعادش بر معارف ديني و دستگاه حق سنگيني مي‌کند. انسان بايد آن حجاب را بشناسد و بشناساند و راه برون‌رفت از اين فضاي ظلماني را براي جامعه تبيين و طراحي کند؛ همچنین باید معارف اهل بيت(ع) را بشناسد و راه زندگي کردن «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را به ديگران بياموزد.» 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ممانعت از شرک‌شناسی‌؛ راهبرد مهم بنی‌امیه 🔰آیت‌الله حائری شیرازی رحمه‌الله ♦️برای دورکردن مردم از فرهنگ غرب باید شرک را به مردم شناساند!¹ بنی‌امیه به‌ مردم رخصت دادند که دربارهٔ قرآن، نماز، روزه، جهاد و تمام مسائل دینی پژوهش بشود، آموزش و تدریس بشود و حوزه‌های علمیه وجود داشته باشند و هزینه‌ آن را نیز پرداختند، ولی چیزی که روی آن حساسیت داشتند این بود که دربارهٔ شرک سخنرانی نشود و شرک توضیح داده نشود. اما امامان ما شرک را در انواع مختلف معرفی می‌کردند. ♦️عاشورای حسین‌بن‌علی علیهماالسلام بزرگ‌ترین تبیین شرک است. امام حسین علیه‌السلام به مردم می‌فرمود: شما که از یزیدبن معاویه به عنوان اولی‌الامر متابعت می‌کنید، موحد نیستید، بلکه این کار، شرک است. اطاعت کسی که مطیع خدا نیست، شرک است. مردم، مشرک شده بودند، اما خیال می‌کردند موحد هستند. حسین‌بن‌علی علیهماالسلام به آن‌ها نشان داد که چنین نیست؛ چون آن‌ها حلقهٔ اتصال به یزید را وصل کرده بودند، اما حلقهٔ اتصال به خدا را نداشتند. یزید به شیطان متصل است و آن‌ها هم به او وصل هستند. این‌ها مشرکانی هستند که شاید یک رکعت نمازشان هم قضا نشده باشد. 📕منبع: کتاب آئینه تمام‌نما، محی‌الدین حائری شیرازی، نشر معارف، چاپ دوم، ١٣٩۶، ص۶۶. ۱. إِنَّ بَنِی أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوهُ. ترجمه: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: همانا بنى اميه براى مردم تعليم ايمان را آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اینكه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند. (الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۲، ص ۴۱۵؛ بحارالأنوار،مجلسی،ج۱۲،ص۳۷۵) 🆔@Asre_jadid_57