⭕️ مفتی اعظم قزاقستان: جمعه سیاه را رها کنید!
🔹رویترز: #مفتی_اعظم #قزاقستان از مشاغل محلی خواست استفاده از عنوان «جمعه سیاه» را برای کمپینهای فروش پایان نوامبر خود متوقف کنند، اقدامی که به گفته او مورد قدردانی #مسلمانان این کشور آسیای مرکزی خواهد بود.
🔹#نوروزبای حاجی تاغان اولی، رئیس #اداره_دینی_مسلمانان قزاقستان، گفت: «از آنجایی که روز جمعه برای جامعه مسلمانان روزی مقدس است، تغییر نام "جمعه سیاه" به "جمعه سخاوت" به منزله احترام به مردم ما است که اکثر آنها از سنتهای اسلامی پیروی میکنند.»
🔹این اصطلاح که از ایالات متحده سرچشمه گرفته است و به جمعه بعد از روز شکرگزاری اشاره دارد، در میان خردهفروشان قزاق رایج شده است، گرچه جمهوری شوروی سابق این ایام را تعطیلات اعلام نمیکرد.
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ رهبران اخوان؛ یا در بند یا در جنگ! ✍️ محمد طلایی 🔸 بخش اول 🔹شب گذشته #اخوان المسلمین شاهد فصل ج
🔻 بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!!
⭕️ بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!!
✍️ عصام تلیمه
🔸 بخش اول
🔹عربی۲۱: برای جماعت بزرگی مانند #اخوان المسلمین، تجربه یک مشکل یا یک بحران، تعجبآور نیست، زیرا اقتضای نهادهای بزرگ از نظر تعداد و تاریخ چنین است، اما بزرگترین مشکل و بحرانی که نیاز به یک موضعگیری دارد، چه از سوی عقلای داخل تشکیلات و چه از سوی دوستداران خارج از آن، این است که گروهی از این جماعت در آزمون اخلاقی شکست بخورند.
🔹پیش از این در یادداشتهایی گفتم که ماجرای اخیر اخوان بدون شک دیر یا زود به پایان میرسد، اما بحران هنوز تمام نشده است، زیرا بحران ابعاد دیگر مهمتری از ماجرای جماعت و کسانی که آن را رهبری میکنند، دارد؛ ابعادی مهمتر از اینکه چه کسی برای این رهبری و این مناصب محق و شایسته است. من دغدغه پیروز و مغلوب در این ماجرا را ندارم، زیرا بحران در اینجا به پیروز اخلاقی و همچنین مغلوب اخلاقی مربوط میشود.
🔹دعوا میان دو جناح یا دو گروه از جماعت است، صرف نظر از اندازه هر یک از آنها، و اینکه چه کسی برتری دارد و چه کسی ندارد، زیرا همانطور که گفتهام این یک دعوا درونسازمانی است که برای بسیاری از مردم اهمیتی ندارد، بلکه آنچه برای تودههای پیرو جماعت و حامیان آن مهم است، آزمون #اخلاق است؛ آزمونی که نشانههای شکست هولناک برخی از کسانی که پرچم اخلاق را تا زمانی که برای آنها موجودیت و موقعیتی سازمانی به همراه داشت، برمیافراشتند، و چون اخلاق بر دوششان سنگینی کرد و مانعی برای دستیابی به دستاوردهایشان شد، از «تظاهر» به آنها دست کشیدند، زیرا کسی که (حقیقتا) جامه اخلاق را تن کند، به راحتی نمیتواند آن را رها کند، مگر اینکه (تنها) حجابی باشد که خود را بین مردم پنهان کند، اخلاق رفتاری است که از صاحب آن جدا نیست، چه در جنگ و چه در صلح، چه با نزدیکان و چه با غریبهها و چه با دشمن و چه با دوست.
🔹روشن است که اخوان سازمانی است که برای کسانی که به آن ملحق میشوند شرایط و مشخصاتی را تعیین میکند که اولین آنها «اخلاق پسندیده» است و اخوان از آغاز نمیپذیرد کسانی که اخلاقی ناپسند دارند وارد آن شود. در بحران اخیر سطحی از بیاخلاقی به نمایش گذاشته شد که میتوانست پنهان بماند، اما متأسفانه به شکلی بیپرده بروز پیدا کرد و باعث شد مردم با نگاهی متفاوت از آنچه پیشتر جماعت و تاریخچه آن را میدیدند، به آن بنگرند.
🔹این اقداماتی که هماکنون مردم آشکار و عیان میبینند، (همان برخوردهایی است که پیش از این) با مخالفان درون سازمان و یا مخالفان برخی از رهبران آن انجام میشد، در اختلافاتی که نمیتوانست برای خدا باشد، بلکه صرفاً شخصی بود، اما کسانی که درگیر این دعواها بودند با این توجیه که به نفع «دعوت» است، بر آنها سرپوش میگذاشتند. اما اکنون دعوا میان دو طرفی شکل گرفته که پیشتر هر دو در یک طرف بودند، و یکی از این دو طرف به گونهای به میدان آمده که هر اخلاق و هر رفتار تشکیلاتی را زیر پا میگذارد، خود مردم را از چنین سلوک و رفتاری نهی میکرد، اما وقتی دعوا او را به نیستی میکشاند و میبیند بدون چنین رفتاری دیگر آیندهای نخواهد داشت، همه این اعمال بدون قید و شرط اخلاقی حلال میگردد.
🔹رفتار این طرف در زیر پا گذاشتن اخلاق در این اختلاف به جایی رسید که یکی از برجستهترین رهبران اخوان در مورد آنها نوشت: «آنها برای رضای خدا به من تجاوز کردند»؛ منظور او رفتاری است که برخی نسبت به او و دیگران انجام میدادند، از هتک حرمت و مباح شمردن آبروی آنها و آبروی هر کسی که میخواست اینان را از کیک اخوان و به طور خاص رهبری آن محروم کند. اینها رفتاری نیست که زاییده امروز باشد، بلکه این عضو ارشد اخوان و دیگران شهادت میدهند که پیشتر نیز با چشمان خود همین رفتار را از اینان میدیدند که چگونه برادرانشان را با آنکه علم به بیگناهی آنها داشتند، هتک حرمت میکردند، اما او تنها به اعتراض خاموش یا پنهانی بسنده میکرد، از ترس اینکه مبادا به آبروی او نیز لطمهای بزنند، اما هنگامی که او نیز در پیش روی آنها در معرکهای قرار گرفت، او را نیز هدف تیرهای خود قرار دادند و این همان چیزی است که برای دیگران و دیگران نیز اتفاق افتاده است.
🔹سالهاست که به هر عاقلی مینویسیم و هشدار میدهیم و میفرستیم که بزرگترین مشکل این گروه «تجاوز اخلاقی در نزاع و مباح شمردن هر وسیلهای است که به مقصود برساند»، حتی اگر به هزینه خود دعوت و جماعت یا شهدا و یا بازداشتشدگان باشد. وقتی آنها اموال را از جوانان مهاجرتکرده و خانوادههای بازداشتیها و شهدا دریغ میداشتند، استدلال آنها که آن زمان میخواستند با آن همه را بترسانند، این بود که میخواهند اموال را از معارضان با جناح مسالمتآمیز جماعت دریغ دارند، و این تهمتی بود که هیچ دلیل و پشتوانهای نداشت، بلکه خود دلیلی بود بر سقوط اخلاقی آنها.
@dolatedin
⭕️ بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!!
✍️ عصام تلیمه
🔸 بخش دوم
🔹در زمان دعوای قبلی، کسانی پلتفرمها و شبکههای اجتماعی ایشان را میگرداندند که ارتباطات و رفتارهای اخلاقی آنها جای پرسش داشت، از بداخلاقیهایی که بروز میدادند و آبروهایی که میبردند، و افراد بسیاری بودند که مطالب اینها برایشان ارسال میشد، از طریق پستهای فیسبوکی یا از طرق دیگر. آنها در این مطالب آبروی مخالفان خود در جماعت را میبردند و مشکل فقط در حضور این افراد نبود، بلکه در پذیرش آنها بود. با یک ستیزهجویی آشکار، آنها افرادی را که از اخلاق پا فراتر میگذاشتند را میپذیرفتند، مادامی که این تخطی آنها به دردشان میخورد. تا جایی که روزی با یکی از آنها ملاقات کردم و به او گفتم: چرا معاشرت با کسی را میپذیرید که به دروغ، تصویر همسر یک از رهبران را جعل کرده و به ناحق به ناموس مردم تعرض میکند؟ پس به صراحت به من گفت: شخصیتی است که به مخالفان ما ضربه میزند و به ما آسیب نمیرساند، چرا جلوی آن را بگیریم؟!
🔹مهمترین چیز در مورد بحران اخیر این است که یک موضوع مهم اخلاقی را روشن کرد و آن «قربانی کردن سرمایه اخلاقی» است، آن هم به خاطر کسب یک سود احتمالی کوچک و موقت، در حالی که ممکن نیست «تخلیه اخلاقی» ارزش چنین سودی را داشته باشد، حتی اگر محقق شود.
🔹من فکر میکنم که جماعت باید این پرونده اخلاقی را به طور کامل از همه جوانب بررسی کند، زیرا قابل قبول نیست سازمانی که یکی از مهمترین ملاکهای ورود به آن «اخلاق» است، یکی از بزرگترین ابزارهای نبرد در آن «بداخلاقی» و هتک حرمت باشد. این معضل قابل توجه و به یک رفتار سیستماتیک تبدیل شده است، چه برای مردان و چه برای زنان، و این به جایی رسیده که خانمی در صفحه خود که وابسته به یکی از طرفها در بحران اخیر است و اکنون این طرف به توهین و حرمتشکنی معروف شده است، مطلبی نوشت که در آن دو شخصیت که یکی سیاسی و دیگری روزنامهنگار و رسانهای بود را به «فحشا» متهم میکرد.
🔹نمونهها بسیار بیش از آن است که بتوان آنها را به شمار آورد و نقل آنها در نوشتههای دیگران، این قلم را از نقل آنها معاف میکند. همه متوجه این نزول اخلاقی در نزاع شدهاند و بدترین نکته آن است که به شکلی آشکار و عریان بروز پیدا کرده است. این چیزی است که زنگ خطر را به صدا درآورده و میبایست برای التیام این شکاف اخلاقی تلاش کرد. جماعت باید آنگونه که در سخنان و ادبیاتش میگوید، اخلاقی باشد و ادبیاتش مطابق با واقعیت و عمل باشد، وگرنه مردم فاتحه آن را میخوانند.
✍️ ملاحظه: عصام تلیمه (از علمای الازهری اخوان و مدیر دفتر سابق قرضاوی) که خود از منتقدین سرسخت و دیرین رهبران رسمی جماعت بوده است، ظاهرا در این دوگانه، مایل به ابراهیم منیر بوده و طیف محمود حسین را بیشتر لایق سرزنش میداند. هرچند شعارهای نائب مرشد را نیز کافی ندانسته و از لزوم حل شدن واقعی چالشهای اداره جماعت سخن گفته است.
@dolatedin
💢 افتتاح دانشکدهای مسیحی در سوریه در بحبوحه ماجرای لغو منصب مفتی
🔹رصیف22: دولت #سوریه چند روز پس از لغو منصب #مفتی جمهوری، دانشکده الهیاتی مختص به #مسیحیان افتتاح کرد که اولین دانشکده الهیات در نوع خود در سوریه به شمار آمده و اختصاص به مطالعه الهیات مسیحی دارد. این موضوع سؤالاتی را در مورد آینده "صحنه مذهبی" در سوریه ایجاد کرده است.
🔹دولت سوریه هیأتی متشکل از منصور عزام وزیر امور ریاست جمهوری و بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی را برای شرکت در مراسم افتتاحیه که در آن پاتریارک انطاکیه و اسقف یوسف العبسی شرکت داشتهاند، اعزام کرده است.
🔹در جریان افتتاحیه، اسقف العبسی گفت که رئیس جمهور بشار اسد در سال 2019 فرمان تاسیس این دانشکده را داده است.
🔹ایمن عبدالنور، رئیس سازمان مسیحیان سوریه برای صلح، به رصیف 22 گفت: «دانشکده الهیات وابسته به کاتولیکهای رومی است و نه همه مسیحیان سوریه. به عبارت دیگر، این یک "هدیه" برای پاپ در واتیکان است و هدیهای از سوی اسد به کاتولیکهای سریانی است که وابسته به پاپ نیز هستند و همچنین پاداشی برای سفر هیئت بلندپایه واتیکان به سوریه در سال 2019 است.»
🔹وی خاطرنشان کرد: «نظام سوریه در استفاده از کارت دینی برای جلب حمایت به ویژه در خارج از کشور خوب عمل میکند. اسد نه تنها این رویه را در داخل کشور دنبال کرده، بلکه برای تقویت روابط با غرب از طریق #واتیکان و نیز با پروتستانها در آمریکا با اعطای حق تأسیس پنج کلیسای جدید و همچنین اجازه برگزاری سمینارها و گردهماییها به هندوها و... تلاش کرده است.»
🔹واتیکان از زمان وقوع انقلاب در سال 2011 برخلاف دولتهای غربی به رسمیت شناختن نظام سوریه یا حتی سفیر خود در دمشق را پس نگرفته است و در عوض، دیدارهای سطح بالا و تبادل پیامهای دیپلماتیک را ادامه داده است.
🔹در سال 2013، واتیکان به آرامی ایالات متحده را تحت فشار قرار داد تا از مداخله نظامی دولت باراک اوباما علیه نظام سوریه جلوگیری کند و همچنان مدافع سرسخت آنچه که «راه حل دیپلماتیک» در سوریه میخواند، باقی ماند.
🔹خبر تأسیس دانشکده اختصاصی الهیات برای مسیحیان چند روز پس از آن اعلام شد که رئیس جمهور سوریه دستور لغو منصب مفتی جمهوری که همواره یکی از علمای #اهل_سنت آن را بر عهده داشت، صادر کرد، اقدامی که عبدالنور آن را بخشی از تلاشهای نظام برای تغییر صحنه مذهبی در سوریه قلمداد کرد.
✍️ ملاحظه: طبق برآوردها، مسیحیان حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند، که کلیسای #ارتدوکس_یونانی و کلیسای #کاتولیک_رومی بزرگترین گروههای مذهبی مسیحیان را شامل میشوند. مسیحیان در سراسر کشور پخش هستند و جمعیت آنها در دمشق، حمص و لاذقیه قابل توجه است.
🔸روستاهای عمدتا مسیحینشین مانند صیدنایا و معلولا و همچنین شهر ساحلی و مسیحینشین صافیتا در اطراف دمشق واقع شدهاند. مسیحیان از سطح نسبتا بالایی از تسامح مذهبی بهرهمند هستند. آنها آزادانه به عبادت میپردازند و برخی سمتهای ارشد دولتی را در اختیار دارند.
🔸باور عمومی بر این است که اکثر مسیحیان از شرکت در اعتراضات علیه دولت خودداری کردهاند، چرا که بیم دارند بعد از روی کار آمدن یک دولت اسلامگرا امتیازات دینی خود را از دست بدهند.
🔸رسانه های سوری از چهرههای مذهبی، نظیر ایگناتیوس چهارم (هزیم)، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس یونانی، برای دفاع از مواضع دولت استفاده کردهاند.
🔸گزارش شده بشار اسد اندکی بعد از شروع نا آرامیها با رهبران مسیحیان دیدار کرده و به آنها گفته است که آیندهشان با بودن او در قدرت بیشتر در امان است. رهبران مسیحی در تظاهرات طرفداران حکومت سخنرانی کردهاند و ضمن حمایت از مقامات کشور، از سوریها خواستهاند راه گفتگو را در پیش بگیرند.
@dolatedin
💢رهبران هزاره شیعه حمایت خود را از طالبان اعلام کردند.
🔹عربی21: بیش از 1000 افغان از جامعه اقلیت #شیعه #هزاره، از جمله رهبران آنان، روز پنجشنبه 25 نوامبر با استقبال از پایان "دوره تاریک" دولتهای قبلی مورد حمایت غرب، حمایت خود را از رژیم جدید #طالبان ارائه کردند.
🔹اقلیت هزاره ۱۰ درصد کل جمعیت ۳۸ میلیونی #افغانستان را تشکیل میدهد.
🔹نمایندگان هزاره برای اولین بار روز پنجشنبه در کابل با مقامات طالبان دیدار کردند تا حمایت خود را از رژیم جدید اعلام کنند.
🔹جعفر مهدوی، از رهبران جامعه هزاره و نماینده سابق مجلس، که این گردهمایی را سازماندهی کرده است، اعلام کرد که حکومت تحت رهبری اشرف غنی "تاریکترین نقطه" در تاریخ افغانستان بود.
🔹وی با بیان اینکه افغانستان مستقل نبود و سفارتخانههای خارجی تصمیمات دولت را کنترل میکردند، افزود: «خدا را شکر که این دوره سیاه پایان یافت.»
🔹وی در ادامه گفت که با به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اواسط ماه اوت، حاکمان جدید به جنگ، فساد و ناامنی فزاینده پایان دادند.
🔹وی از طالبان خواست تا یک دولت فراگیرتر تشکیل دهند و مدارس را برای دختران بازگشایی کنند و افزود: «امیدواریم در هفتهها و ماههای آینده شاهد تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از نمایندگان همه مردم باشیم.»
🔹حکومت کنونی که توسط طالبان به عنوان یک دولت انتقالی معرفی شده است تقریباً منحصراً از رهبران پشتون تشکیل شده است و هیچ نمایندهای از زنان وجود ندارد.
🔹ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان در این گردهمایی تاکید کرد که بازسازی کشور در اولویت است و در ادامه گفت: «جهاد ما در برابر تهاجم خارجی به پایان رسیده است و اکنون مبارزه برای آبادانی کشور را شروع خواهیم کرد.»
🔹آیت الله واعظ زاده #بهسودی، یکی از روحانیون برجسته هزاره، خواستار آشتی میان تمامی اقوام کشور شد و گفت ما باید همدیگر را ببخشیم، اگر قرار است این حکومت ادامه پیدا کند باید از حمایت همه مردم برخوردار باشد.
✍🏼 برگزاری این اجتماع را باید در زمینه تشدید حملات گروه تکفیری #داعش علیه شیعیان و برهمزدن امنیت افغانستان در هفتههای گذشته بازخوانی کرد. وجود دشمن مشترک را میتوان زمینهای مناسب برای نزدیکی شیعیان افغانستان و طالبان در جهت مقابله با داعش دانست.
🔸این نزدیکی میتواند به حضور دولتمردان شیعی در بدنه حکومت جدید افغانستان نیز کمک کند، به ویژه که به تازگی زمزمههایی از سوی طالبان برای بازسازی کابینه شنیده میشود.
@dolatedin
⭕️ دعا در کنیسه برای نظامیان صهیونیست؛ برگی دیگر از #عادیسازی مراکش
🔹راشاتودی عربی: کنیسه «تلمود تورات» در رباط پایتخت #مراکش در رویدادی بیسابقه شاهد برپایی نماز #یهودیان با حضور بنی گانتز، وزیر جنگ #رژیم_صهیونیستی و نظامیان صهیونیست به منظور دعا کردن برای ارتش رژیم صهیونیستی بود.
🔹اقدامی که روزنامه تایمز #اسرائیل آن را یک اتفاق نادر خواند که صدای دعا کردن برای رفاه سربازان اسرائیلی در یک کشور عربی شنیده شود، به ویژه زمانی که خود سربازان اسرائیلی با اصالت مراکشی در آن مراسم دعا حضور داشته باشند.
🔹به نوشته این روزنامه، این دعا هفته گذشته زمانی برگزار شد که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از کنیسه تلمود تورات در رباط، پایتخت مراکش بازدید کرد.
🔹این روزنامه گفت که بر خلاف امارات و بحرین که روابط خود را با اسرائیل به عنوان بخشی از به اصطلاح «توافق ابراهیم» عادی کردهاند، بسیاری از اسرائیلیها اصالتاً مراکشی هستند زیرا بین ۲۵۰ هزار تا نزدیک به یک میلیون صهیونیست ریشه در مراکش دارند. (ترجمه: ایکنا)
@dolatedin
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین معتوق به کویت بازگشت
🔹به گزارش خبرگزاری اماراتی ارم نیوز، واعظ شیعی، شیخ #حسین_المعتوق که به اتهام جاسوسی برای ایران و پنهانکاری درباره محکومان گروهک عبدلی به ۵ سال زندان محکوم شده بود، پس از دستور عفوی که اخیراً توسط شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر #کویت، صادر شده است، شنبه ۲۷ نوامبر از ایران وارد کویت شد.
🔹فعالان در شبکههای اجتماعی فیلمهایی را از لحظه ورود شیخ حسین المعتوق که پس از نزدیک به ۳ سال غیبت از کشور توسط تعدادی از دوستداران در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفته بود، منتشر کردند.
🔹دادستانی المعتوق را به اتهام جاسوسی برای ایران و فراری دادن غیرقانونی محکومان پرونده گروهک عبدلی به خارج از کشور، متهم کرده بود.
🔹گروهک موسوم به «عبدلی»، گروهی متشکل از ۲۵ کویتی و یک ایرانی، در اوایل سال 2016 به اتهام جاسوسی برای #ایران و #حزب_الله لبنان و ارتکاب اعمالی که به امنیت و تمامیت ارضی کشور کویت لطمه میزند محکوم شدند.
🔹نواف الاحمد امیر کویت در اوایل ماه جاری با صدور دو حکم عفو تعدادی از شهروندان محکوم در پروندههای مختلف را بخشید. دو هفته پیش، وزارت کشور کویت ۲۰ متهم در پرونده «گروهک عبدلی» را که مشمول عفو ویژه بودند، آزاد کرد.
@dolatedin