eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
770 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مقدس‌سازی نهج‌البلاغه بین نجف و حله؛ (آیت الله) سیستانی و اقتدار نمادین مرجعیت ✍️عون حسن علی - دانشگاه کلرادو بولدر 🔹با وجود ساختار نسبتاً محدود اختیارات مراجع شیعه در قوانین رسمی، شواهد زیادی وجود دارد که می‌توان نتیجه گرفت که آنها در قلمروهای دیگر نیز دارای اقتدار هستند. 🔹در حالی که بیشتر پژوهش‌ها پیرامون مرجعیت، بر اقتدار سیاسی آنها در جوامع اکثرا مسلمان متمرکز بوده است، اما جایگاه آنها به عنوان نمادهای فرهنگی برای درک نفوذ جهانی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. 🔹این مقاله به بررسی نحوه استفاده مرجعیت از «اقتدار نمادین» خود برای شکل‌دهی به مقدسات می‌پردازد. به ویژه، بر بیانیه اخیر (آیت الله) سید علی حسینی سیستانی متمرکز است که نهج‌البلاغه را به مثابه تفسیرگر مفاهیم قرآن توصیف می‌کند. 🔹در این مقاله استدلال می‌شود که با تلاش برای سازماندهی و تنظیم شیوه‌های خوانش (دین)، بیانیه سیستانی به مقدس‌سازی متن نهج‌البلاغه کمک می‌کند. با این حال، برای درک کامل اهمیت بیانیه سیستانی، باید آن را در تاریخ (مقدس‌سازی) متن (نهج‌البلاغه) گنجاند. 🔹من استدلال می‌کنم که مکتب حله یک نقطه نظر عالی است که می‌توان تاریخ مقدس‌سازی نهج‌البلاغه را از آنجا مشاهده کرد، زیرا می‌توان آن را از جنبه‌های مهمی، دوره شکل‌گیری سنت امامیه دانست. 🔹شواهد مکتب حله تأیید می‌کند که نهج‌البلاغه در سازماندهی و بازنمایی سنت امامیه نقش داشته است، اما شواهد کمی در مورد این نظریه وجود دارد که تفسیرگر مفاهیم قرآن است. با تکیه بر تلقی کلاسیک جی. زد. اسمیت از امر (چیز) مقدس، من نتیجه می‌گیرم که تازگی این دیدگاه (آیت الله سیستانی)، شاهد دیگری است بر اینکه نهج‌البلاغه (از سوی او) مقدس‌سازی شده است. منبع: شماره اخیر مجله «مطالعات معاصر اسلام»، ویژه‌نامه «مرجعیت و جامعه» @dolatedin
♨️صدور حکم فرزندان سفر الحوالی پس از 4 سال! 🔺حساب کاربری معتقلی الرأی روز دوشنبه اعلام کرد، سیستم قضایی سعودی پسران "سفر الحوالی" که از سال 2018 در بازداشت به‌سر می‌برند به چهار سال زندان محکوم کرده است. ✍️سفر الحوالی که بیش از هفتاد سال سن دارد و شرایط جسمانی خوبی ندارد، هنوز بدون صدور حکم در بازداشت به‌سر می‌برد. مقامات سعودی در اوایل فوریه 2019 ابراهیم الحوالی، کوچک‌ترین پسر وی را پس از هفت ماه بازداشت آزاد کردند. اما عبدالرحیم، عبدالله و عبدالرحمان همچنان در بازداشت هستند. ✍️سفر الحوالی از بنیانگذاران جریان نوسلفی عربستان جولای 2018 به‌سبب طرح سوالات و ایراد سخنان تند علیه رژیم سعودی به همراه چهار فرزندش بازداشت شد. از جمله سوالات وی این بود که آیا گسترش رشوه و فساد در دستگاه اداری سعودی از احکام شرعی خداوند است؟ ✍️بسیاری از طرفداران شیخ الحوالی نسخه پی‌دی‌اف کتاب او تحت عنوان "مسلمانان و تمدن غرب" را در رسانه های اجتماعی قرار دادند؛ کتابی که بیش از 3000 صفحه دارد و در آوریل 2018 آن را تالیف کرده و به‌صراحت نظام سعودی را زیر سؤال می‌برد. ✍️برخی کارشناسان انتشار این کتاب را امضای حکم مرگ الحوالی ارزیابی کرده بودند. 🔹مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
🔻خفاجی: شورای علمای قرضاوی از هیچ کشوری در جهان مجوز ندارد
🔹الأهرام: محمد عبدالوهاب خفاجی، نایب رئیس شورای دولتی مصر، معتقد است که «اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان» یک مجموعه تروریستی است که توسط هیچ کشوری در جهان مجوز ندارد، و در جهت تخریب کشورهای عربی ایجاد شده است. 🔹خفاجی می‌افزاید که این اتحادیه یکی از شوراهای جعلی است که از دین به عنوان پوششی برای خشونت استفاده می‌کند و این شورای قرضاوی، مفتی تروریسم است. ✍️ ملاحظه: این موضع‌گیری خفاجی در حالی صورت می‌گیرد که پس از بیانیه اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان مبنی بر ممنوعیت تصمیمات رئیس جمهور تونس برای مسدود کردن مجلس نمایندگان اکثریت اخوان، درخواست‌هایی برای بستن شعبه این اتحادیه در تونس رسانه‌ای شد. 🔹از جمله عبیر موسی، رئیس «حزب مشروطه آزاد» در تونس، در نامه‌ای فوری به رئیس جمهور تونس، خواستار تعلیق فعالیت شعبه اتحادیه در تونس و کلیه اجزای اختاپوسی وابسته به آن و آغاز مراحل انحلال نهایی آن شد. 🔹پلیس مصر نیز پس از انقلاب مردم مصر در 30 ژوئن 2013، شعبه اتحادیه را در مصر بست. @dolatedin
🔻برگزاری کنفرانس جهانی فتوا با موضوع «نهادهای فتوا در عصر دیجیتال» با شرکت 85 کشور
🔹المصری الیوم: ششمین کنفرانس بین‌المللی فتوا در قاهره با حضور علما و روحانیون نماینده 85 کشور طی دو روز برگزار شد. در این کنفرانس که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، و دکتر شوقی علام، مفتی اعظم مصر، نیز حضور داشتند، موضوعات پیشنهادی دارالافتاء مصر پیرامون «نهادهای فتوا در عصر دیجیتال» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🔹دکتر ابراهیم نجم مهمترین موضوعات این کنفرانس را چنین عنوان کرد: «فتواهای جمعی و نهادهای آن؛ واقعیت و امید»، «موسسات فتوا در عصر دیجیتال؛ چالش‌های توسعه و مدل‌های پردازش»، «مجموعه افتا در زمان همه‌گیری‌ها و بحران‌ها»، «فعال‌سازی توسعه دیجیتال در موسسات فتوا برای مقابله با همه‌گیری‌ها و بحران‌های متقابل». @dolatedin
🔻اعضای شورای علمای شیعه افغانستان با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کردند. 🔹دفتر شورای عالی مصالحه ملی دیروز پنج‌شنبه، با نشر اعلامیه‌ای خبر داد که در این نشست در رابطه با وضعیت جاری در‌ کشور و یک نظام همه شمول که در آن حقوق همه اتباع کشور محفوظ باشد بحث و‌گفتگو صورت گرفته است. #افغانستان #طالبان #شیعیان ‌@dolatedin
🔹ادی کوهن، ژورنالیست صهیونیست، در توییتی با ادبیاتی کاملا دینی: «تشکر از پادشاهی عربستان سعودی عزیز. خداوند متعال اولیای امر آن را یاری کند، آمین؛ از تجدید گفتمان دینی و لغو احادیث نفرین علیه یهودیان و مسیحیان حمایت کردند، در حالی که خطیبان مساجد سروریه و اخوان و طالبان و جهمیه و... را به جای اهل کتاب دشنام می‌دهند، خداوند ایشان را حفظ کند.» @dolatedin
🔻مرکز مطالعات اسلامی ملک فیصل عربستان به دنبال نوشتن فصل جدیدی با فیلیپین است
عرب نیوز: مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل قصد دارد ارتباط خود را با اساتید علوم دینی فیلیپینی افزایش دهد. این نقطه عطفی در روابط فیلیپین با عربستان است. سفارت فیلیپین در ریاض به عرب نیوز گفت که مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل پذیرای اساتید مهمانی خواهد بود که مایل به تحقیق در مورد موضوعات مربوط به این مرکز هستند. مرکز ملک فیصل فیلیپینی‌ها را تشویق می‌کند تا به شبکه پژوهشگران دانشگاهی این مرکز بپیوندند. سفارت فیلیپین همچنین در تلاش است تا بین این مرکز و برخی از دانشگاه های فیلیپین، به ویژه در بانگسامورو (منطقه خودمختار مسلمان‌نشین فیلیپین)، روابطی ایجاد کند تا همکاری بین موسسات دانشگاهی فیلیپین و عربستان سعودی را ارتقا دهد. ✍️ ملاحظه: به نظر می‌رسد عربستان که با فیلیپین روابط اقتصادی مهمی دارد و جمعیت بزرگی از کارگران فیلیپینی در اقتصاد این کشور مشغول به کار هستند، بار دیگر الگوی توسعه قدرت نرم خود را در کشورهای همسو با خود پیگیری می‌کند. عربستان پیش از این بارها این الگو را در کشورهایی همچون اندونزی و پاکستان اجرایی کرده و با استفاده از توسعه قدرت نرم خود در این کشورها، راه را برای همکاری‌های استراتژیک سیاسی و اقتصادی با آنها هموار می‌کند. 🔹مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل که زیر نظر ترکی الفیصل (رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و سفیر پیشین این کشور در آمریکا) فعالیت می‌کند، در سفر اخیر رابرت بورج (دستیار رئیس جمهوری فیلیپین در امور خارجه) به عربستان، آمادگی خود را برای این ابتکار به او منتقل کرده است. 🔹ما پیشتر در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی اندیشکده مرصاد با عنوان «دانشگاه امام و دایگی فرزندان غیرسعودی» به تفصیل به این راهبرد دیپلماسی مذهبی عربستان پرداخته‌ایم. کوتاه آنکه عربستان در دوره جدید حکمرانی خود، گرچه رحم سلفیت را در داخل این کشور سترون ساخته است، اما در فضای بین‌الملل، با شتابی بیشتر پروژه‌های توسعه دینی-فرهنگی خود را به پیش می‌برد. 🔹عربستان با هماهنگی و مدیریت و پشتیبانی مالی دست‌اندرکاران سیاست خارجه این کشور (و نه صرف علما و نهادهای دینی)، در چرخه‌ای کامل طلاب و اساتید علوم دینی غیرسعودی را در دانشگاه‌های اسلامی خود بورسیه و تربیت می‌کند، شبکه مدارس دینی خود را در این کشورها توسعه می‌دهد و از این طلاب و اساتید در مدیریت بومی این مدارس بهره گرفته و قدرت نرم و شبکه انسانی همسو با خود را در این کشورها به سرعت بازتولید می‌کند. @dolatedin
🔻سد النهضه: جدال به روحانیون مصر و اتیوپی نیز کشیده شد