⭕️ لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد
📌 بخش دوم
🔸انتقادهای شدید از شیخ الازهر
🔹احمد طیب در روزهای اخیر به دلیل اظهاراتش در سال 2019 در مورد آزار خانگی مورد انتقاد قرار گرفته است. در یک مصاحبه تلفنی که در 1 فوریه از شبکه MBC مصر و در برنامه «الحکایة» به میزبانی #عمرو_ادیب پخش شد، محقق اسلامی و مجری برنامه گفتگوی تلویزیونی، #اسلام_البحیری، از طیب انتقاد کرد. او گفت: «با تمام احترامی که برای شیخ قائل هستم، نظر او به ما مربوط نمیشود. نقش الازهر به عنوان یک نهاد مذهبی طبق قانون اساسی صرفا مشورتی است و مصر یک کشور مدنی است.»
🔹بحیری که در سال 2016 به دلیل اینکه توصیه کرد مسلمانان فقط باید به متن قرآن التزام داشته باشند، به اتهام اهانت به دین محکوم شد، ادامه داد: «او (شیخ) اشتباه میکند و سخنان او خلاف قانون است، چنین چیزی وجود ندارد که همسرت را کتک بزنی با این شرط که به او آسیبی نرسانی.»
🔹مایا مرسی، دبیر کل NCW نیز به شبکه MBC مصر گفت: «شوهرها حق ندارند همسر خود را تحت هیچ شرایطی کتک بزنند؛ ما قوانینی داریم که چنین آزاری را جرمانگاری میکند.» او خاطرنشان کرد که پیامبر باید الگویی برای مردان مصری باشد زیرا هرگز در برخورد با همسران خود به خشونت و آزار متوسل نشد. مرسی شیخ الازهر را متهم کرده و گفت: «زنان مصر بر گردن شیخ الازهر حق دارند، در صورتی که اظهارات وی در مورد حق تأدیب همسر به اشتباه درک شود.»
🔸موج حمایتها از شیخ الازهر
🔹این برنامه جنجالی عمرو ادیب که خود سابقهای طولانی در تاختن به الازهر و شیخ آن دارد، در کنار مسأله خشونت علیه زنان، موج اجتماعی دیگری را علیه ادیب و بحیری و در حمایت از شیخ الازهر و لزوم حفظ شأن و احترام او برانگیخت.
🔹دکتر #مبروک_عطیه، رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه الازهر، طی کلیپی در صفحه رسمی خود از شیخ الازهر پس از حمله بحیری و عمرو ادیب به وی دفاع کرد و با شیخ الاسلام خواندن امام الازهر برای مصر و همه مسلمانان جهان، با سرزنش شدید بحیری، خطاب به او گفت: «تو از همسر ناشزه سزاوارتر هستی که کتک بخوری، تو فقیری هستی که هیچ ربطی به تحقیق و پژوهش مذهبی ندارد.»
🔹در واکنش به این هیاهو، نشریه «صدای الازهر» که تحت مالکیت و مدیریت عالیترین مرجع دینی اهل سنت است، در صفحه رسمی فیسبوک خود گزیدهای از برنامه تلویزیونی طیب در سال 2019 را منتشر کرد که روشن کرد سخنان طیب توسط برخی رسانهها از متن خود خارج شده است. شیخ در این گزیده ویدئویی به مخاطبان میگوید: «کتک زدن هر کسی توهین به شخص تلقی میشود و ممکن است به او تا روز مرگ آسیب برساند و او را شرمنده کند». او همچنین میگوید: «امیدوارم روزی را ببینم که ضرب و شتم یک مسلمان عرب جرمانگاری شود و مهاجم به عنوان یک جنایتکار مجازات شود.»
🔹احمد الساوی، سردبیر این نشریه، توضیح داد که با الازهر در مورد پیشنویس این قانون مشورت نشده است. وی خاطرنشان کرد: «الازهر یک نهاد قانونگذاری نیست و مسئولیتی در صدور قوانین ندارد.»
🔹#دارالافتاء نیز گفت: «مردان [واقعی] زنان را کتک نمیزنند». این اظهار نظر که از طریق حساب رسمی دارالافتاء در توییتر منتشر شد، شاید برای کاهش تنشها بود و همچنین این پیام را داد که #مرجعیت_دینی با قوای مقننه و مجریه همسو است. در حالی که ممکن است واقعاً در مورد مسئله خشونت خانگی چنین باشد، اما مسائل دیگری وجود دارد که مرجعیت دینی در مورد آنها با دولت اختلاف نظر دارد و ممکن است هر زمانی تنشها دوباره ظاهر شود.
(منبع: المانیتور با اندکی دخل و تصرف)
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
⭕️ «تب زعفران» هندوها در اعتراض به حجاب دختران مسلمان
🔹در حالی که به بهانه «عدم تبلیغ دین»، مقامات ایالت کارناتاکا در #هند از ورود دختران محجبه مسلمان به مدارس و کالجها ممانعت میکنند، بسیاری از دانشآموزان دختر و پسر هندو این روزها در این ایالت آزادانه با انداختن شال زعفرانیرنگ، که نماد مذهبی #هندوها است، در مدارس حضور یافته و بدین شکل اعتراض خود را به #حجاب دختران مسلمان نشان میدهند.
🔹این اردوکشی هندوها در مدارس ایالت کارناتاکا به «تب زعفران» مشهور شده است و به بسیاری از شهرهای آن از جمله کونداپورا، حسان، چیکمنگلور، بلگاوی، اودوپی و بایاندور سرایت کرده است.
@dolatedin
⭕️ دیدار عبدالله بن زاید با اسقف اعظم واتیکان در اکسپو ۲۰۲۰
🔹مصادف با سومین سالگرد امضای «سند برادری انسانی برای صلح جهانی و زندگی مشترک»، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه و همکاری بینالمللی #امارات با #اسقف اعظم ادگار پنا پارا، از دستیاران نزدیک #پاپ فرانسیس در دبی در مقر نمایشگاه #اکسپو_۲۰۲۰ دیدار کردند.
🔹اسقف اعظم پارا، جانشین دبیرخانه امور خارجه در #واتیکان، که به عنوان بخشی از یک هیئت بلندپایه توسط پاپ فرانسیس به امارات فرستاده شده، همچنین دفتر جدید سفارت واتیکان را در ابوظبی افتتاح کرد.
🔹واتیکان در پستی در حساب توییتر خود از قول اسقف پارا گفت که افتتاح «این پایگاه دیپلماتیک به عنوان نشانهای ملموس از نگرانی پاپ برای مردم امارات متحده عربی است.»
✍️ #سند_برادری_انسانی که به عنوان اعلامیه ابوظبی یا توافقنامه ابوظبی نیز شناخته میشود، بیانیه مشترکی است که توسط پاپ فرانسیس و #احمد_الطیب، شیخ #الازهر، در ۴ فوریه ۲۰۱۹ در ابوظبی امارات امضا شده است. این سند به این موضوع میپردازد که چگونه مذاهب مختلف میتوانند در یک جهان مسالمتآمیز زندگی کرده و «فرهنگ احترام متقابل» را به پیش برند.
@dolatedin
💢 مرگ جودت سعید؛ رهبر فکری مکتب «عدم خشونت»
🔹بی بی سی عربی: #جودت_سعید متفکر برجسته اسلامی معروف به "گاندی عرب" ۳۰ ژانویه در سن 91 سالگی در شهر استانبول #ترکیه درگذشت.
🔹مرگ او بازتاب گستردهای در میان علما مسلمان، سیاستمداران و متفکران عرب داشت و بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی برای او سوگواری کرده و سخنان معروف او را به اشتراک گذاشتند و زندگی فکری سرشار از کتاب و تحقیق او را به یاد آوردند.
🔹جمعی از سیاستمداران ترکیه مانند مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، قرهداغی، دبیرکل #اتحاد_لعلماء و بسیاری دیگر از شخصیتهای #اسلامگرا درگذشت جودت سعید را تسلیت گفتند.
🔹جودت سعید در سال 1931 در استان قنیطره در جنوب سوریه به دنیا آمد و در دانشگاه #الازهر تحصیل کرد.
🔹او را یکی از برجستهترین متفکران اسلامی معاصر میدانند. اندیشههای او امتداد مکتب اصلاحطلبی #مالک_بن_نبی و #محمد_اقبال است.
🔹جودت سعید دارای کتابهای فراوانی از جمله «مذهب ابن آدم الأول» است که از طریق آنها از اصل «عدم خشونت» و دیدگاه خود نسبت به عقیده ترک #خشونت در اسلام حمایت کرده است. علاوه بر آن کتابهای دیگری مانند «حتى يغيروا ما بأنفسهم» و «فقدان التوازن الاجتماعي» از وی منتشر شده است.
🔹جودت سعید حمایت خود را از اعتراضات #سوریه اعلام کرد و در تظاهرات شرکت و بر لزوم پایبندی به "صلح و عدم خشونت" تاکید داشت.
🔹پس از آن سعید و خانوادهاش در سوریه تحت تعقیب امنیتی قرار گرفتند و پس از اعتراضات سال 2011 به ترکیه رفته و در آنجا درگذشت.
🔹علیرغم تمجیدهای گسترده از کارنامه و مشارکتهای این متفکر، برخی از مردم درخواستهای او را برای صلحآمیز ماندن اعتراضات سوریه، «غیرواقعی» توصیف کردند.
🔹او از ضرورت مسالمتآمیز بودن #انقلاب صحبت میکرد و میگفت: «اگر انقلاب با سلاح به پیروزی برسد، بر ما همچنان با سلاح حکم خواهند راند، با همان سلاحی که 1400 سال است پس از #معاویه با آن بر ما حکومت کردهاند؛ هر چه با شمشیر گرفته شود با شمشیر نیز هلاک خواهد شد.»
@dolatedin
⭕️ شیخ رائد صلاح، بعد از ۱۵ سال ممنوعیت، وارد مسجدالاقصی شد
🔹القدس: شيخ #رائد_صلاح، رئيس جناح شمالی جنبش «#الحرکة_الإسلامية» در سرزمینهای اشغالی ۱۹۴۸ #فلسطین، پس از ۱۵ سال ممنوعیت، سرانجام روز یکشنبه (17 بهمن ماه)، وارد مسجدالاقصی شد.
🔹این رهبر برجسته مقاومت فلسطین در دسامبر گذشته بعد از 17 ماه زندانی بودن در زندانهای انفرادی #رژیم_صهیونیستی آزاد شد.
🔹شیخ رائد صلاح پس از پایان ممنوعیتی که از تاریخ 7 فوریه 2007 داشت، سرانجام پس از 15 سال وارد #مسجد_الاقصی شد.
@dolatedin
⭕️ یکسانسازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه میگویند؟
📌 بخش اول
🔹ایکنا: دولت #پاکستان در تلاش است طرح «متون ملی واحد» با شعار «کتاب واحد برای یک ملت» را در این کشور پیاده کند تا دانشآموزان در سراسر پاکستان از یک متون درسی واحد بهرهمند شوند؛ اما نادیده گرفته شدن اعتقادات #شیعیان در کتابهای تعلیمات دینی و اسلامی در مقاطع ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در مدارس دولتی و خصوصی، سطح نارضایتیهای علمای مطرح شیعه را افزایش داده است.
🔹دولت قصد دارد روند تکمیلی این طرح را به صورت مرحلهای در سراسر پاکستان به اجرا درآورد. براساس این طرح متون درسی برای همه #مدارس دولتی و خصوصی به صورت یکسان و برخلاف گذشته این بار به زبان #اردو خواهد بود. عمران خان نخستوزیر پاکستان گفته است یکسانسازی متون درسی میتواند به تربیت صحیح نسل جدید و رشد فکری و شکوفایی خلاقیتها کمک کند.
🔹بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، سیستمهای آموزشی مختلفی در مدارس و مراکز آموزشی خصوصی و دولتی پاکستان رایج است. کتب درسی بیشتر مراکز آموزش خصوصی این کشور به زبان انگلیسی و برگرفته از متون درسی کشورهای انگلیس و آمریکاست. اما بیشتر کتابهای درسی بخش دولتی به زبان اردو است.
🔸مخالفت علمای شیعه
🔹علمای شیعه میگویند دانشآموزان شیعه در پاکستان برای کسب نمره قبولی نباید مجبور به یادگیری اعتقادات #اهل_سنت مندرج در کتب درسی شوند. از سوی دیگر مسئولان دولتی مدعیاند دیدگاههای همه جریانهای مذهبی را در متون درسی یکسان در نظر گرفتهاند.
🔹علامه مقصود دومکی؛ سخنگوی #شورای_وحدت_مسلمین به همراه دیگر اعضای ارشد این حزب در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران شبکههای محلی و روزنامهنگاران پاکستانی با اعلام موضع این حزب از جانب شیعیان این کشور در قبال طرح «متون ملی واحد» گفت: «در متن کتابهای درسی جدید برای دانشآموزان، دیدگاههای شیعیان نادیده گرفته شده و تنها اعتقادات یک جریان مذهبی در آن بیان شده است.»
🔹وی گفت: «اگر هدف از تهیه و تدوین متون درسی واحد، پایان تبعیض بین دانشآموزان فقیر و پولدار در جامعه باشد امری بسیار خوشایند است اما اینکه در کنار آن، دیدگاهها و نظرات یک مذهب اسلامی ارجحیت داده شود، این نظام آموزشی قابل قبول نخواهد بود.»
🔹وی بیان کرد: در متون درسی واحد سخنی درباره نقش مهم برخی از اصحاب نزدیک #پیامبر گرامی اسلام(ص) و #اهل_بیت عصمت و طهارت(ع) در ترویج و پایهگذاری اسلام مطرح نشده است در نتیجه دانش آموز از شناخت مشترکات مذاهب اسلامی بیبهره میشوند.
🔹مقصود دومکی تأکید کرد: با توجه به اینکه شهادت #امام_حسین (ع) و حادثه #کربلا که به عنوان جنگ حق علیه باطل در تاریخ بشریت و جهان به ثبت رسیده؛ اما این حادثه و برخی دیگر از تحولات مهم تاریخ اسلام در متون درسی گنجانیده نشده است.
🔹سخنگوی شورای وحدت مسلمین در ادامه افزود: هر چند جنگ های بدر، احد و خندق در صدر اسلام در متون درسی جدید گنجانیده شده است اما سخنی از نقش محوری و شجاعتهای بیمثال #امام_علی (ع) در این غزوات به میان نیامده است.
🔹علامه مقصود دومکی افزود: با توجه به اینکه #بنی_هاشم نقش مهم و تعیینکنندهای در ترویج اسلام داشتند و پیامبر(ص) نیز از بنی هاشم بود، نام بنی امیه و بنی عباس در متون درسی واحد بیان شده است اما نامی از بنی هاشم در این متون دیده نمیشود.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ یکسانسازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه میگویند؟
📌 بخش دوم
🔹علامه مقصود دومکی در ادامه گفت: از آنجایی که اطلاع دانشآموزان از تفکرات مذهبی یکدیگر نقش مهمی در رسیدن به همبستگی ملی و اتحاد در پاکستان دارد، بخشی از متون درسی واحد باید برای معرفی مذاهب اسلامی اختصاص یابد. چنین اقدامی نه تنها سطح تحملپذیری عقاید یکدیگر را برای نسل جدید از اوان کودکی فراهم کرده و به آنها شناخت صحیح تفکر اسلامی را میدهد بلکه در آینده نیز هر نوع نقشه گروهکهای فرقهگرا در ایجاد سوء تفاهمات و تعصبات مذهبی در جامعه را نقش بر آب میکند.
🔹این فعال ارشد مذهبی با اشاره به اقدامات دولتهای قبلی در دهههای گذشته برای حصول #همگرایی ملی گفت: در سال ۱۹۷۵ میلادی کتاب تعلیمات اسلامی دانش آموزان به دو بخش شیعه و سنی تقسیم شده بود و هر یک از مذاهب اسلامی طبق اعتقادات خود متون اسلامی را مطالعه میکردند اما در دهه ۹۰ میلادی متون درسی تغییر یافت و در حال حاضر نیز به صورت ناگهانی و بدون مشورت و رایزنی با علمای شیعه دولت درصدد است تا موضوع مورد مناقشه متون درسی واحد را در مدارس به صورت تحمیلی اجرا کند.
🔸قانون اساسی پاکستان؛ حامی تدریس تشیع
🔹علامه مقصود دومکی با بیان اینکه دانشآموزان شیعه در پاکستان این حق را دارند که کتاب تعلیمات دینی و اسلامی آنها براساس اعتقادات آنها باشد گفت: چرا این حق که در قانون اساسی پاکستان گنجانیده شده است از دانشآموزان شیعه سلب میشود.
🔹این گزارش حاکی است حافظ طاهر محمود اشرفی، مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور هماهنگی بین ادیان اخیرا گفته است همه جریانهای فکری معتقدند که تهیه و اجرای برنامه درسی یکنواخت دستاورد بزرگ دولت کنونی پاکستان است و یک کمیته فدرال در این زمینه بر این امر نظارت میکند.
🔹اشرفی که متعلق به جریان #دیوبندی در پاکستان است با بیان اینکه ایمان بدون اهل بیت(ع) و اصحاب کامل نمی شود افزود: همه ما به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت حسن(ع) و حسین(ع) ایمان کامل داریم و معتقدیم که بدون این شخصیتها ایمان ما کامل نخواهد شد.
🔹وی ادعا کرد: از خلفای راشدین، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) و سایر شخصیتها مکررا در برنامههای درسی نام برده شده است.
🔹حافظ طاهر محمود اشرفی افزود: علمایی که اظهار نگرانی میکنند احتمالاً از وجود این موضوعات در برنامه درسی اطلاع ندارند. آنها اگر نسبت به موضوعاتی نگرانیهایی دارند به کمیته مربوطه رجوع کنند تا نگرانی آنها برطرف شود.
@dolatedin
⭕️ مرگ سید القمنی، متفکر مصری مخالف اسلامگرایی
🔹الحرة: #سید_القمنی، نویسنده روشنفکر مصری، بر اساس آنچه تعدادی از همکاران و شاگردان وی روز یکشنبه، 6 فوریه، اعلام کردند، پس از مبارزه با بیماری در سن 75 سالگی درگذشت.
🔹القمنی که بیشتر در موضوع #تاریخ_اسلام تمرکز داشت، یکی از نویسندگان جنجالی در جامعه #مصر بود که به خاطر نوشتهها و عقایدش بارها خشم جنبش به اصطلاح #اسلامگرا در جهان عرب را برانگیخت و گروهی از رهبران این جنبش را بر آن داشت تا او را #مرتد توصیف کنند.
🔹القمنی در مارس 1947 در شهر الوسطی، استان بنی سویف، در جنوب قاهره، پایتخت مصر به دنیا آمد.
🔹القمنی که خود را #نومعتزلی میخواند (معتزله گروهی از متکلمان مسلمان اهل سنت هستند که معتقد به اصالت عقل در برابر نقل بودند)، در کتابهای خود مانند «الحزب الهاشمي تأسيس الدولة الإسلامية» و«حروب دولة الرسول» تلاش کرد تا نقش عامل سیاسی را در تصمیمگیریهای دینی در تاریخ اولیه اسلام نشان دهد.
🔹کتاب «رب هذا الزمان» که در سال 1997 منتشر شد، یکی از مشهورترین آثار او به شمار میرود، به ویژه پس از آنکه از سوی «#مجمع_البحوث_الإسلامية» وابسته به #الازهر مصادره شد، و پس از آن القمنی توسط دادستانی امنیت کشور درباره «معانی ارتداد مندرج در کتابش» مورد بازجویی قرار گرفت.
🔹لحن مقالات القمنی بر ضد #اسلام_سیاسی، به ویژه پس از بمبگذاریهای طابا در اکتبر 2004 (انفجارهایی که توسط یک گروه اسلامگرا در شبه جزیره سینا و به خونخواهی شهادت شیخ احمد یاسین، رهبر جنبش حماس، صورت گرفت و ۳۴ کشته و ۱۵۰ زخمی که اغلب اسرائیلی بودند، در پی داشت) شدت گرفت. او مقالهای با عنوان «إنها مصرنا يا كلاب جهنم! (این مصر ماست ای سگهای جهنم)» نوشت و به تندی به رهبران اسلامگرا حمله کرد.
🔹پس از این مقاله القمنی اظهار داشت که تهدیدهای زیادی به مرگ دریافت کرده است تا اینکه از سوی شخصی به نام ابوجهاد القعقاع از جنبش جهاد مصر به مرگ تهدید شد. نامه تهدید به مرگ به او در یک وب سایت منتشر شد. در نتیجه القمنی نامهای نوشت که به رسانهها و مجلهاش «روز الیوسف» فرستاد و قصد خود را برای کنارهگیری از نویسندگی اعلام کرد.
🔹قمنی در سال 2009 برنده جایزه دولتی مصر در علوم اجتماعی شد که مورد استقبال اسلامگرایان قرار نگرفت، شیخ #یوسف_البدری، واعظ اسلامی، شکایتی قضایی را علیه فاروق حسنی وزیر فرهنگ وقت و شیخ الازهر مطرح کرد و گفت این جایزه هدر دادن پول برای شخصیتی بوده است که به ذات الهی و دین اسلام بدگویی میکند.
🔹در سال 2016، دادستان عمومی مصر گزارشی را بررسی کرد که خالد المصری، وکیل مصری علیه القمنی ارائه کرده بود و او را به خاطر گفتههایش در کنفرانسی که توسط سازمان ADHOC در پایتخت بلژیک، بروکسل، در مورد اسلام سیاسی برگزار شد، به تحقیر اسلام و توهین به صحابه متهم میکرد.
👈 برای اطلاع بیشتر از آرای سید القمنی و نیز دیدگاههای موافقان و مخالفان او، اینجا را دنبال کنید.
@dolatedin
⭕️ محکومیت سلب حضانت کودکان خانوادههای مسلمان در سوئد
🔹تی آر تی عربی: فعالان اجتماعی در #سوئد با راهاندازی کارزار اینترنتی گستردهای در شبکههای اجتماعی، سلب حضانت کودکان خانوادههای مسلمان از سوی مقامات سوئدی را محکوم کردند.
🔹هدف از این کارزار اینترنتی به نام «دزدیدن کودکان ما را متوقف کنید»، محکومیت اقدامات مقامات سوئدی در سلب حضانت کودکان از خانوادههای مسلمان به بهانه نامناسب بودن شرایط زندگی آنهاست.
🔹قانون مراقبت از #کودکان سوئد به سازمان خدمات اجتماعی این کشور موسوم به «سوشیال» اجازه میدهد تا حضانت تمام فرزندان یک خانواده را در صورتی که یکی از آنها در معرض شرایطی قرار گیرد که خدمات اجتماعی، آن را نامناسب بداند، از آن خانواده بگیرد. این شرایط نامناسب شامل خشونت، یا ناتوانی در تأمین احتیاجات اولیه کودک یا موارد مشابه میشود.
🔹با این حال، خانوادههای مسلمان این سازمان را متهم به «بهانهسازی» برای ربودن فرزندانشان و سپردن آنها به خانوادههای جایگزینی میکنند که از نظر فرهنگی و مذهبی متفاوت هستند.
🔹برخی از والدین خانوادههای مسلمان دولت سوئد را به «ربودن» فرزندانشان به بهانه اینکه «تربیت آنها با پیشینه اسلامی تربیت صورت میگیرد»، متهم میکنند.
🔹گزارشهای موجود از سوئد، حاوی اعداد تکاندهندهای در مورد کودکانی است که بین خانوادههای جایگزین بازتوزیع شدهاند؛ برای مثال آمار مرکز اطلاعات دولتی سوئد؛ حاکی از وجود سالانه ۲۰ هزار کودک است که به ادعای آنها در این شرایط قرار دارند.
🔹هشتگ #أوقفوا_خطف_أطفالنا (دزدیدن فرزندانمان را متوقف کنید)، طی چند روز گذشته به طور گسترده در شبکههای اجتماعی سوئد داغ شده است و اقدام سلب حضانت کودکان از خانوادههای آنها را محکوم میکند. (ایکنا)
@dolatedin
💢 چرا لایحه تابعیت در انگلیس، اقلیتها را نگران کرده است؟
🔹بی بی سی عربی: دولت #انگلیس میگوید تروریستها، جنایتکاران جنگی و جاسوسان از جمله افرادی هستند که با اصلاحات مهاجرتی مورد هدف قرار داده است.
🔹بر اساس «لایحه تابعیت و مرزهای بریتانیا» (UK Nationality and Borders Bill) که در مجلس اعیان در حال بررسی است، اگر دولت انگلیس بخواهد #تابعیت فردی را لغو کند، دیگر نیازی نیست که این مساله را به او بگوید.
🔹پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس میگوید این قانون در "شرایط استثنایی" علیه افرادی که خطر قابل توجهی برای انگلیس دارند استفاده خواهد شد.
🔹اما اعتراضاتی علیه لایحه جدید صورت گرفته است و برخی نگرانند که در صورت ارتکاب جنایت مشابه، با اقلیتهای قومی رفتاری متفاوت از انگلیسیهای #سفیدپوست صورت گیرد.
🔸 چگونه تابعیت خود را از دست میدهید؟
🔹#شهروندی، حق زندگی در یک کشور است که بدون آن مردم نمیتوانند در انتخابات رای دهند و ممکن است برای به دست آوردن کار، تحصیل یا مراقبتهای بهداشتی با مشکل روبرو شوند.
🔹اما لغو تابعیت امر جدیدی نیست، زیرا بیش از یک قرن است که دولت انگلیس قادر به انجام این کار بوده است و وزیر کشور انگلیس کسی است که برای هر مورد به صورت جداگانه تصمیم میگیرد.
🔹در سالهای اخیر، روند لغو تابعیت با مسائل مربوط به #تروریسم، به ویژه موضوعات مرتبط با عناصر اسلامی #افراطی مانند شامیما بیگم انگلیسی الاصل، که در سال 2015 برای پیوستن به داعش به سوریه سفر کرد و تابعیتش در سال 2019 و به دلایل امنیتی لغو شد، مرتبط بوده است.
🔹بر اساس قوانین بینالمللی، به ویژه اعلامیه جهانی #حقوق_بشر در سال 1948، هرکسی حق داشتن یک تابعیت را دارد، بنابراین افراد را نمیتوان «خودسرانه» بدون تابعیت رها کرد.
🔹اما دولت انگلیس میگوید در صورت داشتن تابعیت دیگر، چه تابعیت مضاعف و چه بتوانند تابعیت کشور دیگری مانند کشوری که والدینشان از آن آمدهاند، داشته باشند، در هر صورت سلب تابعیت میشوند.
🔹علاوه بر مسائل امنیت ملی، موارد دیگری نیز وجود دارد که در آنها میتوان بدون اطلاع قبلی تابعیت را لغو کرد، به عنوان مثال برای حفظ ارتباط با کشورهای دیگر یا برای خدمت به "منافع عمومی" کشور.
🔸 چرا مردم به این لایحه اعتراض دارند؟
🔹این لایحه دولت را از الزام به اطلاعرسانی به مردم در صورت لغو تابعیت معاف میکند. اما اعضای برخی از #اقلیتها میگویند در صورت تصویب این لایحه ممکن است «شهروند درجه دو» شوند.
🔹این چیزی است که بیش از 20 گروه، از جمله #الرابطة_الإسلامية انگلیس، شورای #سیکها ی انگلیس و «نسل ویندراش» در تظاهراتی در خارج از خیابان داونینگ در ماه دسامبر و ژانویه گفتند.
🔹سمیر پاشا وکیل متخصص در قانون مهاجرت میگوید که این لایحه اختیارات گستردهتری به دولت میدهد. او میافزاید که این مساله یک منطقه خاکستری برای دولت فراهم میکند.
🔹وی ادامه داد: عبارت "منافع عمومی" به قدری مبهم است که به دولت اجازه میدهد تا حد زیادی از آن استفاده کند.
🔹رسوایی «نسل ویندراش» زمانی رخ داد که به تعداد زیادی از ساکنان قدیمی، که بسیاری از آنها اهل دریای کارائیب بودند، گفته شد که علیرغم اینکه چندین دهه در انگلیس زندگی و کار کردهاند، به طور غیرقانونی در انگلیس هستند. این در حالی است که بسیاری از بازماندگان هنوز در انتظار پرداخت غرامت از سوی دولت هستند.
🔸 دولت چه میگوید؟
🔹وزیر مهاجرت انگلیس میگوید قانون پیشنهادی اقدامی معقول و متناسب است که تعداد افرادی که تحت تاثیر آن قرار می گیرند، زیاد نیستند.
🔹او میافزاید: این قانون شامل تعداد بسیار کمی از مردم که منشأ آسیبهای بزرگ تلقی شده و میخواهند به مردم این کشور آسیب برسانند، میشود.
🔹وقتی بی بی سی از وزیر مهاجرت پرسید منظور او از "منافع عمومی" چیست؟ وی نحوه استفاده از آن را مشخص نکرد و گفت که این قانون وسیلهای مناسب برای محافظت از مردم انگلیس است.
@dolatedin
⭕️ گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی
🔹ریپورت: با تغییر قانونی که اختیار انتصاب #امامان_جماعت مساجد را در جمهوری #آذربایجان از «#اداره_مسلمانان_قفقاز» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول میکند، روند انتصاب «امامان مساجد» در جمهوری آذربایجان در کنترل کامل دولت قرار خواهد گرفت.
🔹گوندوز اسماعیلاف، معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در تشریح قانون جدید درباره نحوه انتصاب امامان جماعت #مساجد در جمهوری آذربایجان گفت: «#موسسه_الهیات آذربایجان امسال اولین فارغالتحصیلان خود را خواهد داد و برخی از این فارغالتحصیلان به عنوان روحانی منصوب میشوند.»
🔹این مقام کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان گفت: «روال کار به این صورت است که تغییرات باید در شور دوم و سوم نیز به تصویب مجلس ملی برسد و پس از آن رئیس جمهوری مصوبه لازم الاجرا شدن این تغییرات را امضا می کند. تنها در این صورت است که قانون اجرا میشود.»
🔹وی افزود: «البته در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی، نوآوریهایی در حوزه دینی ایجاد خواهد شد. اول، انتصاب #روحانیون مسلمان توسط یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) انجام خواهد شد. ثانیاً، جوامع مذهبی اسناد تأسیس خود را برای ثبت دولتی مستقیماً به یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) ارسال میکنند، نه از طریق مرکز یا سازمان مذهبی (اداره مسلمانان قفقاز). سوم، شهروندان میتوانند #صدقات نقدی و الکترونیکی خود را از طریق کارتهای بانکی و اینترنت انجام دهند. همه اینها البته به معنای تغییر در ماهیت اصلاحات در حوزه روابط دولت و دین است.»
🔹اسماعیلاف پیرامون مخالفت این لایحه با قانون اساسی #سکولار آذربایجان گفت: «درست است که طبق قانون اساسی ما دین جدا از دولت است و آذربایجان یک کشور سکولار است، اما انتصاب روحانیون توسط یک نهاد دولتی منافاتی با اصول سکولاریسم و سکولاریسم ندارد. توضیح بدهم: دین هست، روحانی هم هست. دین احکام و آموزه های شرعی است. دولت با تعیین روحانی در شریعت و عقاید دخالت نمیکند. مثلاً دولت نمیتواند دخالتی در نماز و روزه مردم بکند.»
🔹او در ادامه گفت: «دولت در دین و شریعت دخالت نمیکند، بلکه با تعیین سازماندهنده فعالیتهای مذهبی، این فعالیتها را کنترل میکند. در صورت تصویب این اصلاحیه، آذربایجان اولین کشور سکولار نخواهد بود که روحانیون توسط دولت منصوب میشوند. به عنوان مثال، در کشور برادر ما، #ترکیه، روحانیون مسلمان از زمان آتاتورک توسط #سازمان_دیانت منصوب میشوند. امامان مساجد در ترکیه کارمندان دولت هستند.
🔹وی افزود: «نمونههای مشابه در اروپا، مهد #سکولاریسم، وجود دارد. به عنوان مثال در نروژ، دانمارک، فنلاند، انگلستان و ایسلند که به عنوان کشورهای #لیبرال و مترقی در جهان شناخته میشوند، قوانین این کشور حتی به یک دین خاص (یا گاهی به یک فرقه) تعلق دارد. طبق قانون اساسی #نروژ، حداقل نیمی از اعضای دولت باید اعضای کلیسا باشند. یا در #انگلستان، این پادشاه است که رئیس کلیسای سلطنتی انگلیکن و همچنین روحانیون اصلی را که در واقع کلیسا را اداره میکنند، منصوب میکند. نمونه دیگر #فرانسه، وطن سکولاریسم است که نمونه بارز الگوی سختگیرانه سکولاریسم است. در منطقه آلزاس در فرانسه، دولت به روحانیون حقوق میدهد، از روحانیون محافظت و آنها را منصوب میکند. چنین نمونههایی هم در غرب و هم در شرق فراوان است.»
🔹گوندوز اسماعیلاف درباره کنترل دولت بر فضای دینی موجود در جمهوری آذربایجان گفت: «مأموریت آگاهیبخشی دینی هر ساله تقویت میشود و همه اقشار جامعه را در بر میگیرد. آگاهیبخشی دینی با مشارکت کارکنان “کمیته دولتی امور دینی” با سازمانهای مذهبی، نمایندگان “اداره مسلمانان قفقاز”، روحانیون و سایر کارشناسان پیش برده میشود. به موازات کار روشنگری، اقدامات منسجمی برای تربیت کادر ملی در حوزه دین انجام میشود.»
🔹معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در عین حال درباره مسایل موجود در زمینه دینی در این کشور گفت: «در مورد مشکلات حوزه دین، باید اعتراف کنیم که هنوز هم تلاشهایی برای سیاسیکردن دین، #فرقهگرایی، #افراطگرایی مذهبی و رویارو قرار دادن هویت ملی با هویت دینی وجود دارد که این تلاشها اغلب تحت تاثیر عامل خارجی است و قاطعانه از آن جلوگیری میشود.»
#اسلام_دولتی #کنترل_دینی
@dolatedin
⭕️ دیدار کریم آقاخان با رئیسجمهور پرتقال در لیسبون
🔹#کریم_آقاخان، رئیس فرقه #اسماعیلیه نزاری، جمعه ۴ فوریه در لیسبون با مارسلو ربلو دی سوسا، رئیس جمهوری #پرتغال دیدار کرد.
🔹طبق گزارش سایت رسمی اسماعیلیه آقاخانیه، دو طرف در این دیدار درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله حضور و فعالیتهای اسماعیلیه و #شبکه_توسعه_آقاخان در پرتغال، کشورهای پرتغالی زبان و سراسر جهان صحبت کردند.
🔹در این دیدار، دختر و نوه دختری کریم آقاخان، زهرا آقاخان و سارا بویدن، نیز حضور داشتند.
✍️ اسماعیلیه آقاخانیه حضور پررنگی در پرتقال داشته و ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور این کشور دارند. ۲۵ دسامبر گذشته نیز، رحیم آقاخان در کاخ ریاست جمهوری با دی سوسا دیدار کرده بود. در اکتبر ۲۰۲۱ نیز امین محمد آقاخان، برادر کوچکتر کریم آقاخان، با سفر به پرتقال، با رئیس جمهور دیدار و برخی اماکن فرهنگی را در آنجا افتتاح کرده بود.
🔸مرکز اسماعیلی لیسبون و چندین جماعتخانه در شهرهای لیسبون، سیکسال، آویرو، ستوبال، پورتو، فارو و پورتیمائو، از جمله پایگاههای اسماعیلیه آقاخانیه در کشور پرتقال است.
@dolatedin
⭕️ انتصابهای تاریخی زنان در نهادهای دینی سعودی
🔹سیّدتی: شیخ #عبدالرحمن_السدیس، رئیس کل امور #مسجد_الحرام و #مسجد_النبی سهشنبه، ۸ فوریه، با صدور حکمی «تاریخی»، خانم فاطمه التویجری را به عنوان دستیار امور #زنان در مسجد النبی منصوب کرد.
🔹السدیس این انتصاب بیسابقه را یک «جهش کیفی» در مدیریت امور مسجد الحرام و مسجد النبی شمرده و در راستای چشمانداز ۲۰۳۰ و حمایتهای منطقی پادشاه سعودی از توانمندسازی زنان در جامعه دانست.
🔹گفتنی است چند روز پیش، ۳۰ ژانویه، شیخ #عبداللطیف_آل_الشیخ، وزیر #الشؤون_الإسلامیة #عربستان سعودی نیز دستوری مبنی بر انتصاب خانم «لیلی القاسم» به عنوان «معاون برنامهریزی و تحول دیجیتال» در این وزارتخانه به مدت یکسال صادر کرد. این برای نخستین بار بود که یک زن در جایگاه معاونت در این وزارت منصوب میشد.
@dolatedin
⭕ حزب النهضة تونس انحلال شورای عالی قضایی را محکوم کرد
🔹آناتولی: حزب اسلامگرای «النهضة» #تونس تصمیم رئیس جمهور این کشور درباره انحلال شورای عالی قضایی را «مغایر با قانون اساسی» دانست و آن را محکوم کرد.
🔹حزب #النهضة دوشنبه، 18 بهمن، در بیانهای اعلام کرد: «ما تصمیم قیس سعید مبنی بر انحلال شورای عالی قضایی را غیرقانونی و مردود میدانیم.»
🔹در ادامهی این بیانیه تصریح شده است: «هدف قیس سعید از این تصمیم سلطه و کنترل رئیس جمهور بر دستگاه عدالت، تسویه حساب با رقبای سیاسی، بستن فضای عمومی و ایجاد یک حکومت مطلقه فردی است.»
🔸گفتنی است رئیس جمهور تونس در اقدامی بحثبرانگیز، در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه، 17 بهمن، به بهانه مبارزه با فساد تصمیم به انحلال شورای عالی قضایی این کشور گرفت؛ اقدامی که به نوشته رسانهها جرقه اختلافها بر سر دستگاه قضایی را شعلهور خواهد کرد.
🔸دو روز پس از اعلام انحلال شورای عالی قضایی تونس با دستور رئیس جمهور این کشور، نیروهای پلیس مقر این شورا در پایتخت را محاصره کرده و هرگونه دسترسی به مقر این شورا را مسدود کردند.
🔸این اقدام قیس سعید با واکنشهای بینالمللی گستردهای روبهرو شده است؛ از جمله کمیسیون بینالمللی قضات که مقر آن در ژنو سوئیس است، روز دوشنبه با انتشار بیانیهای نوشت که سعید «عزم خود را برای حذف آخرین خط دفاع در برابر قدرت تکنفره او در تونس، یعنی #قوه_قضاییه نشان میدهد.»
🔸رئیسجمهور تونس در ماه ژوئیه سال گذشته نیز با تعلیق پارلمان و برکناری نخستوزیر #اسلامگرا ی این کشور، همه قدرت اجرایی کشور را در دست گرفت. او پس از مدتی خودش نخستوزیر جدیدی را منصوب کرد.
🔸قیس سعید همچنین تمایل خود را برای بازنویسی قانون اساسی فعلی تونس که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید، اعلام کرده است.
@dolatedin
⭕ راه زمینی حج بین عراق و عربستان در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو ثبت شد
🔹شفقنا: وزارت فرهنگ #عراق اعلام کرد که «درب زبیده»، راه زمینی #حج از عراق به #عربستان بین شهر #کوفه و #مکه مکرمه در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو درج شد.
🔹وزارت فرهنگ عراق توضیح داد که این پرونده با عربستان مشترک است و هر کشور 4 موقعیت و مکان باستانی در این مسیر تاریخی که کوفه را به مکه متصل میکند، ثبت کرد.
🔹«درب زُبیده» یا مسیر زبیده در مرزهای شمالی عربستان واقع شده که از آثار باستانی و راه و شریان حج و تجارت از زمان ظهور اسلام به شمار میرود.
🔹قدمت این مسیر به دوره قبل از اسلام برمیگردد. دوره شکوفایی آن اما در دوره اول خلافت عباسی است که در آن استراحتگاهها و کانالهای آب برای تأمین آب زائران ایجاد شد.
🔹نام درب زبیده منسوب به زبیده (متوفى ۲۱۶)، همسر هارونالرشید، است. اما این انتساب، باتوجه به سابقة ذکر این منزلگاهها در حوادث جنگهاى ردّه و فتوحات صدر اسلام، احتمالاً به علت نقش زبیده در بهسازى و آباد کردن آنها باشد.
🔹به گفته کارشناسان در ساخت این مسیر از روشهای بسیار علمی و مهندسی بینظیری استفاده شده است.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ ادای سوگند هندوهای افراطی برای کشتن مسلمانان
🔹ویدئویی از گردهمایی صدها #ناسیونالیست راست افراطی #هندو منتشر شده که چهرههای برجسته افراطی #هندو از پیروان خود میخواهند که سوگند یاد کنند که #مسلمانان را بکشند.
🔹افزایش تبلیغات ضد اسلامی، نفرت علیه مسلمانان، نقض حقوق مسلمانان و متهم کردن آنها به گسترش ویروس کرونا در #هند و اقدام پلیس علیه دانشجویان و فعالانی که در تظاهرات مسالمتآمیز علیه اصلاحات بحثبرانگیز قانون شهروندی شرکت کرده بودند، همه نمونههای #اسلام_هراسی در هند در طول سال گذشته هستند.
@dolatedin
⭕️ معرفی کتاب «بازاندیشی در سلفیگری؛ شبکه های فراملی علمای سلفی در مصر، کویت و عربستان سعودی»
🔤 Rethinking Salafism; The Transnational Networks of Salafi 'Ulama in Egypt, Kuwait, and Saudi Arabia
✍️ نویسنده: Raihan Ismail
📓 انتشارات: Oxford University Press
📅 سال انتشار : 2021
🔹#سلفیگری یکی از منابع ایدئولوژیک اصلی برای خشونت #افراطی در گروههای #جهادی است. مجموعهای از ادبیات علمی و پژوهشهای قابل توجه در مورد شبکههای جهادی #فراملی، به ویژه پس از حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده وجود دارد. این مباحث شامل افراطی بودن تفکر #سلفی مورد نظر نظریهپردازان جهادی و سلفیها است. با این حال سلفیگری یک جنبش یکپارچه و سراسری نیست و جریانهای متعددی را در بر میگیرد. بررسی این جریانها برای درک سلفیگری و تاثیر آن بر جوامع مسلمان بسیار مهم است.
🔹علاوه بر جهادیهای سلفی (کسانی که خشونت را تایید میکنند) دو طیف گسترده دیگر در سلفیگری وجود دارد: #آرامشگرا و اهل مصالحه و دیگری #کنشگرا و تندرو. سلفیهای آرامشگرا یک سنت غیرسیاسی را تایید میکنند و فعالیت سیاسی را به هر شکلی غیرقابل قبول میدانند. سلفیهای کنشگرا از تغییرات سیاسی حمایت میکنند و جریانهای سیاسی به رهبری #علما را سنتهای سلفی تلقی میکنند.
🔹علمای آرامشگرا و کنشگرا به شکل مجزا در جوامع خود فعالیت دارند. مطالعات درباره این علما با توجه به کشورها انجام شده است و بر ماهیت و تأثیر سلفیگری بر روند اجتماعی آن کشورها تمرکز دارد. ریحان اسماعیل در کتاب بازاندیشی در سلفیگری، خاستگاه، فعل و انفعالات، و تأثیرات اجتماعی شبکههای فراملی علمای سلفی در مناطق مختلف شامل #عربستان سعودی، #مصر و #کویت را ارزیابی میکند.
🔹او فعالیتهای علمای آرامشگرا و کنشگرا را برای حفظ و ترویج عقایدشان نشان میدهد. چیزی که از نظر هر کدام از آنها سلفیگری “اصیل” است. این کتاب ارزیابی مجددی از دوگانه آرامشگرا و کنشگرا را ارائه میدهد و عقیده دارد که این دوگانگی در مورد تفکر سلفیگری با دوگانگی که در نگرش و تفکر #شیعی در باب مسائل اجتماعی وجود دارد، متفاوت است.
📌 فهرست مطالب:
1️⃣ مقدمه
2️⃣ ساختارشکنی سلفیگری
3️⃣ همبستگی فراملی علمای سلفی: سیاست #اسلامگرایی
4️⃣ شبکههای فراملی علمای سلفی: بحث بر سر شکاف بین #سنی و #شیعه
5️⃣ شبکههای فراملی علمای سلفی: وحدت حرکی/آرامشگرا در برابر سلفیگری جهادی؟
6️⃣ شبکههای فراملی علما: رقابت در حوزه اجتماعی
7️⃣ نتیجهگیری
@dolatedin