⭕️ شیخ الازهر: دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست... به مسیحیان اهل ذمه نگویید... دفاع از کلیساها واجب است... محدود کردن غیر مسلمانان در ماه رمضان درست نیست
🔹الیوم السابع: شیخ #احمد_الطیب ضمن تبریک عید قیامت به تواضروس دوم، پاپ قبطیهای مصر گفت: «تبریک اعیاد به مسیحیان از روی ادب یا تعارف نیست، بلکه ناشی از درک ما از آموزههای دین واقعی است».
🔹الطیب با تأکید بر اینکه رابطه #مسلمانان و #مسیحیان مظهر واقعی اتحاد و #اخوت است، در اظهاراتی در گفتگو با روزنامه صوت الازهر تصریح کرد: «در قرآن ادیان مختلف وجود ندارد اما رسالتهایی الهی وجود دارد که بیانگر دین الهی واحد است و وحدتی وجود دارد که پیامبر اسلام، محمد(ص) را با دیگر پیامبران پیوند میزند و این همان اخوت است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: من نزدیکترین مردم به عیسی پسر مریم در دنیا و آخرت هستم. هیچ پیامبری بین من و او نیست و پیامبران فرزندان یک پدر از مادران گوناگون هستند و دینشان یکی است.»
🔹شیخ #الازهر گفت منشأ دین در همه این رسالتهای الهی یکی است و به همین دلیل است که خداوند متعال - در #قرآن کریم - #تورات و #انجیل را «هدایت و نور» توصیف میکند و قرآن خود را کتاب مصدّق (تأییدکننده) دو کتاب مقدس پیشین (تورات و انجیل) معرفی میکند. وی گفت: «در قرآن میخوانیم که انجیل مؤید تورات است و قرآن مؤید انجیل و تورات است.»
🔹او اشاره کرد که فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق میکند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به آنها دست بزند.
🔹شیخ الازهر گفت شایسته نیست که واژه #اهل_ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که آنها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. او افزود اصطلاح #اقلیت که حامل برداشتهای منفی است و منجر به احساس طرد شدگی میشود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح #شهروندی است که مناسبترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است.
🔹وی بیان کرد: «نه در قرآن و نه در سنت پیامبر(ص) متنی وجود ندارد که براساس آن بنای کلیسا حرام باشد. محدودیتهایی که هنگام ساخت هر #کلیسا رخ میدهد، برخاسته از آداب و سننی است که مردم دهان به دهان نقل کردهاند و منشأ آن اسلام نیست.»
🔹احمد الطیب گفت: «من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیتهایی منع کرده است. زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار میدهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است.»
🔹شیخ الازهر افزود: «میگویم: (أرض الله واسعة)، پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟ این دست کم گرفتن عبادات و خانههای عبادت است و این رفتاری است که اسلام آن را نمیپسندد. زیرا از من مسلمان خواسته نشده که کلیسا را ببندم و چراغ آن را خاموش کنم و عبادت در آن را حرام کنم، بلکه آنچه از من خواسته شده این است که اگر به کلیسا تعرض شد، بر من مسلمان واجب است که از آن دفاع کنم.»
🔹شیخ الازهر خاطرنشان کرد: «محدود کردن غیرمسلمانان در غذا و نوشیدنی در طول روز در ماه #رمضان به بهانه روزه بیهوده است. این هیچ نسبتی با اسلام ندارد. مسلمانی که طاقت دیدن همکار مسیحی خود را در محل کار در حال خوردن و نوشیدن یا تحمل تماشای شهروندان مسیحی در رستورانها در طول روز در ماه رمضان ندارد، چگونه است که میتواند خوردن و آشامیدن فرزندان خردسالش در ماه رمضان را تحمل کند؟ یا اینکه فرزندانش را نیز محدود و از خوردن و آشامیدن نهی میکند؟!»
🔹او در توصیهای به طلاب الازهر گفت: «بدانید که ما در این دنیا تنها نیستیم و رابطه ما با دیگران رابطه #تعارف و تعاون است و هرگز این رابطه از جنس درگیری و یا وادار کردن مردم به اسلام و یا توهین به دین و عقیده آنها نیست. مردم چنانکه امام علی(كرم الله وجهه) میفرماید: «یا برادر دینی تو و یا همتای تو در آفرینش هستند.» و همان گونه که دوست نداری آزرده و تحقیر نشوی، همچنین آزار دیگران و تحقیر آنها جایز نیست».
✍️ متن گفتگوی شیخ الازهر مفصلتر از گزیده بالا و دربردارنده نکات بیشتری است. به علاقهمندان این مطلب، مطالعه متن کامل این گفتگو پیشنهاد میشود.
@dolatedin
⭕️قیس سعید قانون اساسی تونس را هدف قرار میدهد: اسلام دین ملت است نه دولت
🔹العربی الجدید: #قیس_سعید، رئیس جمهور #تونس، از کسانی که به اصل اول قانون اساسی که میگوید «دین دولت اسلام است»، پایبند هستند، انتقاد کرد.
🔹وی گفت: «اسلام دین ملت است نه دین دولت. ما بر اساس فصل اول قانون اساسی نماز نمیخوانیم و روزه نمیگیریم، بلکه به دستور خداوند است.»
🔹رئیس جمهور تونس عصر دوشنبه ۱۸ فوریه گفت: «دولت سرشتی همچون شرکتها دارد، پس دین داشتن دولت به چه معناست؟»
🔹سعید تأکید کرد: «#مقاصد حقیقی اسلام حفظ جان، آبرو، مال، دین و آزادی است». وی با توجه به اینکه «رابطه [دینی] ما با خداست نه با دولت»، ادامه داد: «خداوند از ما خواسته به توحید معتقد باشیم، اما متأسفانه کسانی هستند که خدا را واحد میدانند و با این وجود حاکمان را با او شریک میکنند.»
🔹وی گفت: «ما به صورت فردی در پیشگاه خداوند میایستیم و پاسخگو خواهیم بود و ما هنگامی که بر سر پل صراط هستیم نه مجلس نمایندگان همراه ما میآید و نه دولت در کنار ما میایستد. ما هرگز هیچ دولت، مجلس و حکومتی را نخواهیم دید که از پل صراط عبور کند یا از چپ و راست آن سقوط کند.»
@dolatedin
⭕️ دادگاه تجدید نظر مصر حکم حبس ابد رهبر زندانی اخوان المسلمین را تایید کرد
🔹ایرنا: به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دادگاه تجدید نظر #مصر روز چهارشنبه حکم حبس ابد «#محمد_بدیع»، «#محمد_البلتاجی» و «#صفوت_حجازی» از سران #اخوان المسلمین مصر را تأیید کرد.
🔹احکام صادره مربوط به پرونده خشونتها در استان بورسعید در سال ۲۰۱۳ است که بر اثر آن پنج نفر کشته شدند و دادگاه جنایی مصر در سال ۲۰۱۵ رهبر اخوان المسلمین و ۶۶ تن دیگر را مجرم شناخت؛ اما اخوان المسلمین اتهامات وارده علیه اعضای خود را نپذیرفت و به رأی صادره اعتراض کردند.
🔹پس از بازداشت محمد بدیع، در سال ۲۰۱۳، اخوان المسلمین #محمود_عزت را به عنوان رهبر موقت این گروه معرفی کرد.
🔹دولت مصر، اخوان المسلمین را یک «گروه تروریستی» میداند و فعالیتهای آن را پس از کودتای نظامیان علیه دولت محمد مرسی غیر قانونی اعلام کرده است.
🔹در چند سال گذشته شمار زیادی از اعضای این حزب بازداشت و زندانی شدهاند. شماری از رهبران آن در زندان و یا در جریان دادگاه فوت کردهاند.
@dolatedin
⭕️ مقاله روزنامه هاآرتص: همه اسرائیلیها در اشغال شریک هستند
🔹الجزیرة: یک روزنامهنگار صهیونیست در پسزمینه حوادث اخیر در برخی مناطق کرانه باختری و اورشلیم به شهروندان اسرائیلی حمله کرد.
🔹گیدئون لوی در مقالهای که توسط روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" منتشر شد، تمامی صهیونیستها را به همدستی در اشغال سرزمینهای #فلسطین متهم کرد. وی همچنین دولت #اسرائیل را به تسلیم شدن در برابر رفتار "دیوانه" شهروندانش متهم کرد.
🔹لوی - یک روزنامهنگار وابسته به جناح چپ اسرائیل - گفت: «همهی ما و تمامی افراد اسرائیلی در آن روز در راهپیمایی به سمت (شهرک) حومش شرکت کردیم. این ما همگی بودیم که در رژه پرچم در اورشلیم در روز چهارشنبه شرکت کردیم.»
🔹وی تمامی اسرائیلیها را شهرکنشین توصیف کرد و خاطرنشان کرد که هیچ راه دیگری برای توصیف واقعیت وجود ندارد و هر کسی که معتقد است کسانی که در آن راهپیمایی شرکت کردند چند شهرکنشین «خشن» هستند که با اکثر مردم (اسرائیل) ربطی ندارند، به خودش دروغ میگوید.
🔹درگیریها زمانی آغاز شد که اسرائیل فلسطینیهایی را سرکوب کرد که به تأمین امنیت ارتش اشغالگر نسبت به ورود اتوبوسهای شهرکنشینان به خرابههای شهرک «حموش» که دولت در سال 2005 آن را به حکم دادگاه عالی از شهرکنشینان اسرائیلی تخلیه کرده بود، اعتراض میکردند.
🔹شهرکنشینان به تهاجمات خود به دهها مکان باستانی و مذهبی فلسطینی ادامه دادند که خطرناکترین آنها بعدازظهر سهشنبه گذشته بود، که بیش از 10000 شهرکنشین اسرائیلی به جبل الظهور (در شهرک تخلیهشده حومش)، واقع در زمینهای روستای برقه در نزدیکی شهر نابلس (در شمال کرانه باختری) یورش بردند.
🔹پلیس #رژیم_صهیونیستی چهارشنبه گذشته از تندروهای یهودی که در چارچوب راهپیمایی تحریکآمیز «پرچمها»، تلاش میکردند به منطقه باب العامود در شرق بیتالمقدس برسند، جلوگیری کرد و در همین حال به دهها فلسطینی در این منطقه حمله کرد.
🔹لوی در مقاله خود در روزنامه هاآرتص با انتقاد از اسرائیلیهایی که به خاطر هر اتفاقی که در سرزمینهای اشغالی میگذرد، دیگران را سرزنش میکنند، گفت: «چقدر نادرست است که فکر کنیم این ما نیستیم، بلکه تنها آنها [تندروهای اسرائیلی] هستند. چقدر نادرست است که فکر کنیم ما روشنفکران هیچ ارتباطی با این قضایا نداریم و تنها دولت است که تسلیم دیوانگی آنها [تندروها] میشود.»
🔹این روزنامهنگار صهیونیست خاطرنشان کرد که «هر پرچم تحریکآمیزی در شهرک حومش برافراشته شده است و همه پرچمهایی که بر فراز کوه معبد به اهتزاز درمیآیند، نام ما را با خود دارند» گیدئون لوی میافزاید: «هیچ کس نمیتواند در تل آویو بنشیند و در حالی که قهوه با شیر سویا مینوشد، دهانش را باز کند و شکایت کند که «این شهرکنشینها را چه میشود؟ اینها کشور "ما" را ویران میکنند.»
🔹نویسنده هیچ کس در اسرائیل را از مسئولیت آنچه در حومش رخ داده است، اعم از سیاستمداران در دولت، مخالفان، ارتش و نیروهای امنیتی مستثنی نکرده و افزود این همان چیزی است که به آن «تحریک به ارتکاب جرم» میگویند.
🔹وی راهپیمایی «تحریکآمیز» پرچمها در حومش را اقدامی «نفرتآمیز» و آن را «تبعیض نژادپرستانه در خالصترین شکل آن و سیلی بر صورت دادگاه عالی» در اسرائیل دانست. وی افزود که این راهپیمایی «بیش از اتهامات علیه (نخستوزیر سابق) بنیامین نتانیاهو، قانون را تحقیر کرده است».
@dolatedin
⭕️ طویانه؛ فروش و بردگی زنان در افغانستان
📌 استاندار طالبان در غور برای زنان باکره و بیوه قیمت تعیین کرد
🔹ایندیپندنت: از سالها پیش در #افغانستان معیار ارزش و اعتبار یک زن در خانواده شوهرش را مبلغ پولی که خانواده شوهر برای او میپردازند و نیز جهیزیهای که زن همراه با خود به خانه شوهر میآورد تعیین میکند. در دو دهه اخیر مبلغ #طویانه برای دختران در نواحی مختلف افغانستان از سیصد هزار افغانی تا به بیش از یک میلیون افغانی رسیده و هزینههای جانبی همچون طلا، زمین و دیگر اجناس منقول یا غیرمنقول گرانبها نیز به آن افزود شده است.
🔹استاندار #طالبان در غور بهتازگی مبلغ ۳۵۰ هزار افغانی را برای طویانه دختران تعیین کرده است و شماری از مردم نیز از آن استقبال کردهاند. این نشان میدهد که موضوع فروش یک انسان در برابر پول میان مردم افغانستان امر عادی و پسندیدهای است و مردم فقط با مقدار هزینه مشکل دارند نه با نفس معامله.
🔸طویانه چیست؟
🔹طویانه چیزی شبیه شیربها در فرهنگ ایران است، اما با تفاوتهایی در مبلغ و نحوه پرداخت آن؛ شیربها در ایران به پول یا هدیهای گفته میشود که معمولا از سوی خانواده داماد به مادر عروس به منظور قدردانی از زحمتی که در زمان نوزادی برای فرزند دخترش متحمل شده است پرداخت میشود، اما طویانه در افغانستان تبدیل به یک معامله تمام عیار بازرگانی شده است؛ یعنی پولی که دختران با آن خرید و فروش میشوند.
🔹این یک رسم معمول در میان خانوادههای افغانستانی است؛ هنگامی که خانواده پسر به خواستگاری دختری میروند، پس از یک شناخت اولیه دو طرف از یکدیگر، بحث طویانه آغاز میشود و خواستگاری به یک معامله جنجالی بازرگانی میان خانوادههای دختر و پسر تبدیل میشود. در بسیاری خانوادهها معمول است که خانواده دختر پس از دریافت طویانه، از پول دریافت شده مقداری #جهیزیه برای دخترشان تهیه میکنند که با خود به خانه شوهر ببرد؛ اما در بسیاری موارد دیگر این پول به جیب پدر یا برادر دختر میرود.
🔹میزان و مقدار طویانه در میان اقوام مختلف افغانستان و نیز طبقههای مختلف اجتماعی متفاوت است و نامهای متفاوتی هم دارد. در شمال افغانستان در میان اقوام ازبک، ترکمن و تاجیک به طویانه، قلین میگویند. از آنجایی که معمولا زنان در شمال افغانستان قالیبافی، گلدوزی و دیگر صنایع ظریف دستی انجام میدهند مبلغ طویانه یا همان قلین بیشتر است. البته طبقه اجتماعی و مالی خانواده دختر نیز تعیینکننده این مبلغ است؛ ازدواج با یک دختر از خانواده نسبتا متمول در شمال افغانستان هزینه هنگفتی دارد؛ برای مثال برای ازدواج با یک دختر قالیباف حداقل بیش از نیم میلیون افغانی باید پرداخته شود و افزون بر آن طلا و گلههای گاو، گوسفند و بز نیز ضمیمه طویانه میشوند.
🔹در میان خانوادههای جنوب و شرق افغانستان که اکثرا پشتوناند و ملک و زمین بیشتری نیز دارند، میزان طویانه به مراتب بیشتر است. این رسم در افغانستان از کابل شروع میشود و تا مناطق مرکزی هزارهنشین هرات، بادغیس و بدخشان میرسد و زنان و دختران جوان با نامهای مختلفی همچون گله، قلین، ولور، بخش، پیشکش و غیره با پول معامله میشوند. اما بهجز مهریه زنان در ازدواج که جایگاهی شرعی در اسلام دارد، طویانه و انواع آن هیچگونه جایگاه قانونی یا شرعی در افغانستان ندارند. در قانون مراسم ازدواج که در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در مجلس افغانستان به تصویب رسید و در روزنامه رسمی وزارت عدلیه (دادگستری) منتشر شد، گرفتن طویانه به اجبار از خانواده داماد منع شده است.
🔸زنان چگونه به بردگی گرفته میشوند؟!
🔹فریده، دختر ۱۸ سالهای در کابل است که سه سال پیش در ازای پول هنگفتی به نکاح یک مرد ۶۰ ساله در آمد. پس از گذشت دو سال و نیم از ازدواجشان، مرد مسن فوت کرد و فریده اکنون همچون یک زندانی در خانه شوهر متوفیاش زندگی میکند. خانواده شوهرش اجازه رفتن به خانه پدرش حتی برای دیدار آنان را هم نمیدهند، زیرا هراس دارند که او برود و بازنگردد. این خانواده پول هنگفتی برای ازدواج او هزینه کردهاند و بدون شک میخواهند او را به عقد مرد دیگری از خانواده درآورند تا پول از دست رفته جبران شود.
🔹شهلا (نام مستعار)، استاد دانشگاه کابل در مورد پرداخت طویانه دختران و پیامدهای آن در زندگی زنان در افغانستان گفت: «خانوادهها معمولا با دختری که برایش مبلغ هنگفتی پرداختهاند مانند یک انسان آزاد رفتار نمیکنند بلکه با او همچون یک برده برخورد میشود.»
@dolatedin
⭕️ زمزمههای بازگشت اسلامگرایان در سودان با شکلگیری ائتلافی گسترده از جریانهای اسلامی
🔹الجزیرة: در یک اقدام نادر، 10 سازمان و جریان اسلامی در #سودان از اعلام موجودیت ائتلافی باعنوان «التيار الإسلامي العريض (جریان گسترده اسلامی)» خبر دادند که سازمانهای مختلف #اسلامگرا از جمله سلفیها را دربرمیگیرد.
🔹این اقدام در سایه انسداد سیاسی و تنش شدیدی صورت گرفته که از زمان کودتای نظامی اکتبر ۲۰۲۱ از سوی عبدالفتاح البرهان، بر عرصه سودان حاکم شده است.
🔹ناظران بر این باورند که اتحاد جریانهای اسلامی که روز دوشنبه ۱۸ آوریل اعلام شد، درها را برای بازگشت جنبش اسلامی سودان، پس از کنار گذاشته شدن از صحنه سیاسی، باز میکند. در 11 آوریل 2019 ژنرالهای ارتش تحت فشار و اعتراضات طولانیمدت گروههای مردمی، دولت #عمر_البشیر را سرنگون کردند. آزادی رهبران برجسته رژیم سابق این فرضیه را تقویت کرد که رهبری نظامی با اسلامگراهایی که در رأس دولت برکنارشده قرار داشتند، یکی هستند. به ویژه از آنجایی که رهبران تغییر، از جمله مقامات ارشد کمیته امنیتیای بودند که ارتباط نزدیکی با بشیر و سران حکومت او داشتند.
🔸نهادها و جریانهای مؤسس اتحاد گسترده اسلامی کدامند؟
🔹«حركة الإصلاح الآن» از جمله جریانهایی است که منشور ایجاد جدیدترین ائتلاف در نقشه سیاسی سودان را امضا کرده است. این جنبش را «غازي صلاح الدين العتباني»، یکی از برجستهترین مشاوران سابق البشیر، رهبری میکند. البته او در سال 2013 از حزب کنگره ملی جدا شد و یک سازمان جداگانه را تشکیل داد که خواستار اصلاحات و پاسخگویی دولت بود و سرکوبی را که در آن زمان توسط مقامات علیه معترضان مسالمتآمیز اعمال میشد، رد میکرد. در آن زمان، این جنبش نوپا شعارهایی را برای ایجاد یک جنبش مردمی فراگیر برای مردم سودان مطرح کرد.
🔹«التيار الإسلامي العريض» همچنین شامل «الحركة الإسلامية السودانية» میشود که توسط سیاسی معروف در رژیم سابق، امین حسن عمر، که چندین سمت اجرایی و مدیریتی در دولت برکنارشده داشت، رهبری میشود. این جنبش به عنوان پشتوانهای تلقی میشود که دولت بشیر بر آن پایهگذاری شد که حدود 30 سال بر سودان حکمرانی کرد و گرچه در این میان در دورههایی احزاب و ائتلافهای جنبشهای مسلحانه در حکومت شریک شدند، اما الحركة الإسلامية السودانية همچنان از طرق متعدد کنترل صحنه را در دست داشت.
🔹همچنین در میان امضاکنندگان گروه «منبر السلام العادل» قرار دارد که توسط رهبر فقید آن «الطیب مصطفی» تأسیس شد، کسی که به حمایت از جدایی جنوب سودان معروف بود و همچنین با البشیر ارتباط خویشاوندی دارد و یکی از رهبران جریان اسلامی اسلام به شمار میآمد.
🔹این ائتلاف نوپا همچنین شامل حزب «دولة القانون والتنمية» است که یکی از سازمانهای جدید است و توسط شخصیتی مذهبی، «محمد علی الجزولی»، رهبری میشود که نزدیکترین فرد به جریان تندرو #سلفی است تا جایی که پیشتر #داعش حمایت میکرد.
🔹همچنین در میان امضاکنندگان، «الإخوان المسلمون»، سازمان جهانی به رهبری «عادل علی الله» و «جماعة الإخوان المسلمين السودانية» به رهبری «عوض الله حسن» قرار دارند که هر کدام رهبری و دیدگاه جداگانه خود را دارند. «تحالف العدالة القومي» به ریاست «التجاني السيسي»، «النهضة» به رهبری «محمد مجذوب» و جنبش اسلامگرای «مبادرة وحدة الصف» از دیگر حاضران در این ائتلاف جدید هستند.
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 پادشاه بحرین در دیدار هیئت صهیونیستی: «ما همه فرزندان ابراهیم هستیم... دین شما فوقالعاده است»
💢 «دین ابراهیمی» جدید... در ظاهر رحمت و در باطن عذاب
✍🏼عبد الهادي حريبة
🔹رصیف22: چندی پیش #پاپ_تواضروس دوم، پاپ کلیسای #ارتدوکس #مصر، ایده «#دیانت_ابراهیمی» را رد کرده و به گفته او این ایده ای است که توسط کارخانه جهان یعنی غرب تولید شده و توسط معبد جهان یعنی شرق رد شده است.
🔹این اظهار نظر پاپ به دنبال انتقاد شگفتانگیری بود که در آن زمان از سوی شیخ #الازهر، امام #احمد_الطیب، صادر شد و «الابراهیمیة» را یک رویا و و دعوتی خطرناک برشمرد که هدف آن آمیختن سه دین توحیدی #اسلام، #مسیحیت و #یهودیت است، آمیزهای که احترام به باور دیگری را با شناخت آن اشتباه میگیرد.
🔹با این حال، این دو انتقاد هر دو مبتنی بر مبانی اعتقادی و الهیات اسلامی یا مسیحی بودند و دلایل و خطرات سیاسی آن که از سوی #شورای_فتوای_فلسطین توضیح داده شد، توجهی نداشتند.
🔹پروژه ابراهیمی نشاندهنده یک استثمار سیاسی است که اشغالگران اسرائیلی از آن سود میبرند تا حق ادعایی خود را تثبیت کنند و آنچه به نام «#مسیر_ابراهیم» شناخته میشود چیزی نیست جز ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه، مطابق با نقشه #اسرائیل بزرگ است.
🔹یکی از بزرگترین خطرات طرح دین ابراهیمی، تقدیس جادهای به نام مسیر ابراهیم است، مسیری که روایتهای هر سه دین با وجود تفاوتهایی که دارند میگویند پیامبر خدا حضرت ابراهیم(ع) و خاندانش چهار هزار سال پیش از آن هجرت کردند. این مسیری است که از حران ترکیه شروع میشود و از سوریه، عراق، مصر، اردن، لبنان، عربستان، ایران و #فلسطین میگذرد و به شهر الخلیل ختم میشود، جایی که پدر پیامبران (حضرت ابراهیم ع) در آن مدفون است.
🔹این انتقادهای پی در پی، بر اساس دلایل مذهبی و سیاسی، به منزله اعلام شکست برای دین جدید است، که واشنگتن آن را آغاز و اسرائیل در مورد آن هیجانزده شده، آن را پذیرفت و از این طرح حمایت کرد و #امارات متحده عربی نیز برای تبلیغ آن هزینه کرد.
🔹به گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اولین انتشار رسمی سیاسی موسوم به الابراهیمیة زمانی اتفاق افتاد که او توافق #عادیسازی روابط بین ابوظبی و تلآویو در سال 2020 را به عنوان "توافق ابراهیمی" توصیف کرد، و این برخلاف آنچه مرسوم است، بود؛ چرا که این گونه قراردادها با توجه به نقشی که دولت میانجی در آنها ایفا میکند و برای سپاسگزاری از آن، به نام شهرها نامگذاری میشود.
🔹ایدهای که از دهه نود قرن گذشته آغاز شد؛ گفته میشود که بنیادگرای مصری، سید نصیر، زندانی در آمریکا به اتهام کشتن یک خاخام یهودی، اولین کسی بود که به آن فکر کرد و پیشنهادی در این زمینه برای مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون بانوی کاخ سفید در آن زمان ارسال کرد.
🔹بعدها در تحقیقات و مطالعات دانشگاه هاروارد فلوریدا و مراکز تحقیقاتی مانند RAND Corporation ظاهر شد و به این ترتیب از دالان تحقیق به فضای سیاست و رسانه منتقل شد.
🔹در سال 2013، جان کری، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده، وجه اشتراک #ادیان_ابراهیمی و تأثیر «#دین_جهانی» را در مواجهه با تهدیدات در حال ظهور در ایالات متحده تأیید و ایجاد دفتر ابتکارات جامعه مبتنی بر ایمان را اعلام و هدف آن مشارکت روحانیون در همکاری با دیپلماتها بیان کرد.
🔹به طور ساده، این ایده مبتنی است بر سرمایهگذاری بر حرمت پیامبر خدا ابراهیم(ع) و محوریت نفوذ او در سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت و قرار دادن نام او به عنوان مرجعی برای دینی جدید، محور قرار دادن ارزشهای مشترک بین این ادیان و ارائه آنها در کتاب مقدس ابراهیمی که جایگزین کتابهای #تورات، #انجیل و #قرآن میشود و تأسیس عبادتگاههای «ابراهیمی» متشکل از #مسجد، #کلیسا و #کنیسه در کنار هم. امسال نیز امارات متحده عربی قرار است اولین «خانه ابراهیمی» را برای مردم شبه جزیره عربستان افتتاح کند!
🔹امارات متحده عربی نهادها و مؤسساتی را تأسیس کرده است که این ایده را رهبری میکنند و در مجمع صلح، که در دسامبر 2019 در ابوظبی برگزار شد، منشور «حلف الفضول الجديد» توسط رهبران مذهبی یهودی، مسیحی و مسلمان امضا شد و رئیس مجمع، شیخ عبدالله #بن_بیه، آن را منشوری دانست که توسط خاندان ابراهیمی در ابوظبی ایجاد شده است و میتواند یک مرجع مذهبی قوی باشد.
🔹این ایده میتوانست موضوع یک بحث کلامی صرف بین موافقان و مخالفان باشد، اما خطر سیاسی آن چیزی است که ایستادن در مقابل آن را ایجاب میکند، این خطری است که پژوهشگر هبه جمال الدین در کتاب خود «الدبلوماسية الروحية والمشترك الإبراهيمي: المخطط الاستعماري للقرن الجديد» بر آن تأکید میکند و به گفته وی ترویج این اشتراک مذهبی راه را برای از بین رفتن تضاد وجودی بین پروژه #شهرکسازی استعماری صهیونیستی و حقوق تاریخی مردم فلسطین هموار میکند.
@dolatedin
✍️ «الثقافة الاسلامیة»؛ شش دهه زیست اسلامگرایی در بستر نهاد آموزش
👤حامد دهقانی
✂️ برش هایی از متن
🔹 درس «ثقافت اسلامی» با روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان در ۱۳۷۱ش، به منظور اسلامیسازی دانشگاهها، در کلیه موسسات تحصیلات عالی در نظر گرفته شد و از آنزمان تا امروز این مضمون در افغانستان تدریس میگردد. اما این طالبان نبود که ماده درسی «ثقافت اسلامی» را سامان داده بود، بلکه اسلامگراهای اخوانی بودند که بسیار پیشتر این مسیر را پرداخته و پیموده بودند. حتی هنوز هم برخی دروسی که در زیرمجموعه «ثقافت اسلامی» در افغانستان تدریس میگردد، همان نگاشتههای چند دهه پیش علمای اخوانی است، همچون درس «خصایص کلی اسلام» که به قلم شیخ یوسف قرضاوی است، گرچه این اثرِ فشردهشده بدون آنکه نامی از قرضاوی برده شود، تدریس میگردد.
🔹 اخوان المسلمین، اعم از مصری و غیرمصری، نقش بسیار مهمی در توسعه بوروکراتیک پادشاهی سعودی، به ویژه در زمینه آموزش داشتند. از روزگار ملک فیصل، اخوانیها در تأسیس نهادهای علمی و دانشکدهها در عربستان، تنظیم برنامههای درسی، تألیف و تدریس کتابهای درسی نقش عمدهای داشتهاند، آن هم در زمانهای که سعودیها خود هیچ کس را نداشتند که بتواند این خدمات بزرگ را انجام دهد.
🔹 از همین رو بود که تا همین چند سال پیش حضور نیرو و اندیشه اخوانی در دانشگاههای عربستان، به ویژه دانشگاههای اسلامی، احساس میشد و همین واقعیت بود که بن سلمان را واداشت پس از به قدرت رسیدن، به شدت کمپین اخوانزدایی از آموزش عالی را دنبال کند. گرچه پیش از این نیز سیاست سعودیگزینی تکمیل شده بود و به ندرت میتوانستیم استادی غیر سعودی در دانشگاههای اسلامی بیابیم، اما ماده درسی «الثقافة الاسلامیة» بیآنکه بدیلی داشته باشد، هنوز پابرجا بود و بستر زیست اخوانیها دانسته میشد؛ در همین راستا، در فوریه ۲۰۱۸ دکتر احمد العیسی، وزیر آموزش عربستان نامهای فوری برای همه مدیران دانشگاهها ارسال کرده و به ضرورت رسیدگی سریع به بازنگری در محتوای دروس «الثقافة الاسلامیة» به منظور ارتقای فرهنگ اعتدال و هویت اصیل ملی تأکید کرد.
🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.
#طالبان #عربستان #اخوان_المسلمین
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷