🔹اسلام تایمز: از روز 28 جولای گذشته یعنی بعد از اتمام آخرین جلسه دادگاه «شیخ زکزاکی» و همسرش «زینت ابراهیم» که منتهی به آزادی بدون تشریفات آنها از زندان شد، دوستداران و پیروان شیخ در جای جای جهان هر روز انتظار شنیدن خبر انتقال شیخ را به خارج از این کشور به منظور درمان و معالجه دارند، اما از آن روز تاکنون هنوز گذرنامه رهبر جنبش اسلامی نیجریه در دست دولت ابوجا است.
🔹در این راستا، خبرنگار «اسلام تایمز» با «آدم احمد سوهو جوس» نماینده «شیخ زکزاکی» در استان جوس نیجریه تماس گرفت و در این باره با وی به گفتگو پرداخت.
🔹«شیخ آدم احمد» با اشاره به اینکه بعد از آزادی شیخ با وی و همسرش ملاقاتی داشت، درباره جلسه ملاقاتش گفت: ما بعد از آزادی «شیخ» با وی ملاقات و گفتگویی داشتیم و از همین جا باید بگویم که شیخ و همسرش نیاز به انتقال به بیمارستان دارند به ویژه همسر شیخ، که اصلا نمیتواند راه برود، زیرا بسیار بیمار است.
🔹«شیخ آدم احمد سوهو» درباره انتظار مردم نیجریه از دولت این کشور در قبال موضوع «شیخ زکزاکی» گفت: نیجریهایها امیدوارند که دولت به «شیخ زکزاکی» و همسرش اجازه بدهد که در خارج از کشور معالجه شوند، چراکه مردم نیجریه به خوبی درک کردهاند که این دو شخصیت نیجریهای به شدت مورد ظلم واقع شدهاند.
🔹این روحانی نیجریهای از دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست «سید ابراهیم رئیسی» خواست تا از همه راههای دیپلماتیک برای تحت فشار قرار دادن دولت نیجریه با هدف کمک به پیشبرد موضوع انتقال «شیخ زکزاکی» و همسرش به خارج از کشور استفاده کند.
#نیجریه #زکزاکی #ایران
@dolatedin
9.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️بر اساس یک سنت حوزوی و به منظور حفظ امانت، مهر شخصی مرحوم آیت الله سید محمد سعید #حکیم و مهر دفتر وی در حضور پسر بزرگش و تعدادی از شخصیتها و علمای برجسته دینی شکسته شد.
#عراق #مرجعیت #مهرشکنی
@dolatedin
🔹روز یکشنبه، با لغو پرواز العراقیه از مبدا تهران به مقصد نجف اشرف که در پی آن درگیریهایی میان کادر این هواپیمایی و مسافرین جا مانده از سفر در فرودگاه امام خمینی رخ داد، دفتر این شرکت بیانیهای با مضمون لزوم پیروی از دستورات هیات وزیران #عراق صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است که با توجه به مصوبه هیات وزیران و دستور نخستوزیری از تاریخ 24 اوت تنها دستگاه رسمی برای اعطای ویزا، وزارت فرهنگ و گردشگری عراق میباشد. همزمان با این اتفاق، دولت عراق به سفارت ایران در بغداد اعلام کرد که سهمیه در نظر گرفته شده برای زائرین ایرانی زیارت #اربعین 30 هزار نفر خواهد بود.
🔹این درحالی است که هفته گذشته مقامات ایرانی تمایل خود را برای اعزام 500 هزار زائر ایرانی برای شرکت در زیارت اربعین رسانهای کردند. دو روز پس از آن روسیا الیوم از قول یک منبع مطلع عراقی خبر داد که دولت این کشور با درخواست نیم میلیون زائر ایرانی موافقت نکرده و کاهش شدید صادرات گاز #ایران به عراق، از 49 به 3 میلیون متر مکعب، در واکنش به همین عدم موافقت بوده است.
🔹اما احمد موسی، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن اعلام کاهش صادرات گاز ایران به عراق به 8 میلیون متر مکعب، از علت این کاهش ناگهانی و ارتباط آن به موضوع زیارت اربعین، اظهار بیاطلاعی کرد.
🔹گفتنی است پیش از این در دی ماه سال گذشته نیز ایران صادرات گاز خود به عراق را به علت انباشت بدهی عراق قطع کرده بود.
@dolatedin
✍️ صبح دوشنبه، محمد عثمان الخُشت، رئیس #دانشگاه_قاهره، در چهارمین دوره اردوی رهبران آینده مصر، دوباره به بحث دینی داغ و دامنهدار این سالهای مصر پرداخت؛ «تجدید الخطاب الدینی» (نوگرایی گفتمان دینی).
🔹رئیس جمهور، عبدالفتاح #السیسی نیز ماه گذشته در جمع شرکتکنندگان «همایش بینالمللی دارالافتاهای جهان»، محور سخنرانی خود را تصحیح خطاب دینی قرار داد.
🔹اما ماجرای این تجدید و تطویر و تصحیح خطاب دینی چیست؟
🔹#سیسی از همان مراسم تحلیف خود در ۲۰۱۴، کلیدواژه #تجدید_خطاب_دینی را مطرح کرد و خواستار خوانشی تازه و معاصر از دین شد و از آن زمان این پروژه اصلاح دینی خود را به جد دنبال کرده است.
🔹این پروژه از سال ۲۰۱۷ و با تعیین #الخشت به ریاست دانشگاه قاهره، که در طول تاریخ خود در برابر الازهر دوقطبی فکری مصر را شکل میدهد، برگزید. چندی نگذشت که کتاب تازه الخشت با عنوان «نحو تأسيس عصر ديني جديد» در همان سال به چاپ رسید و از آن زمان این استاد فلسفه به مهمترین رسانه علمی پروژه سیسی تبدیل شد.
🔹در ژانویه ۲۰۲۰ هیئت کبار العلماء #الازهر همایشی بینالمللی با عنوان «تجديد الفكر الإسلامي» برگزار کرد و #احمد_الطیب و الخشت برای سخنرانی در این موضوع در کنار یکدیگر نشستند. الخشت در این جلسه از «عصر دینی جدیدی» سخن گفت که با «عبور از تراث»، به جای «احیای علوم دینی» به سراغ «توسعه علوم دینی» میرود، عصر دینی جدیدی که «ممکن نیست منشأ آن نهادهای دینی کلاسیک باشد». در مقابل احمد الطیب در مقام پاسخ به سخنرانی طوفانی الخشت برآمد و جلسه عملا به مناظره این دو انجامید و پس از آن گفتگوهای بسیاری را در جامعه علمی و دینی #مصر پیرامون این موضوع شکل داد.
🔹این موضوع بار دیگر در ماه مه گذشته با موضعگیری متفاوت احمد الطیب، ابعاد تازهای پیدا کرد؛ در حالی که شیخ الازهر پیش از آن ماجرای تجدید خطاب دینی را «فتنهای سیاسی و نه مسألهای تراثی» میخواند و بارها در موضوعات دینی اینچنینی با سیسی درگیر شده بود، در چندین برنامه ماه رمضان خود به این موضوع پرداخت و آن را لازمه بقا و حیات اسلام دانسته و خود را از «علمای تجدید» و «جنگاوران عرصه اجتهاد» به شمار آورد. وی «تقدیس تراث فقهی و مساوی دانستن آنها با شریعت اسلامی» را از مشکلات امروز مسلمانان خواند که به «جمود فقه اسلامی» انجامیده است، هر چند خود و الازهر را از این جمود برکنار شمرد.
🔹موضوع تجدید خطاب دینی در مصر بسیار دامنهدارتر از این چند خط بوده است و چنانکه دست کم آمار گوگل ترندز نشان میدهد سیسی به خوبی توانسته گفتمان #تجدید_دین را که پیش از او چندان در مصر خبرساز نبوده، به موضوعی داغ در تمامی این سالها تبدیل کند. شاید همین واقعیت شیخ الازهر را از ادبیات سلبی پیشین خود به داعیهدار همیشگی تجدید دین کشانده است. ظاهرا احمد الطیب چنین پنداشته که ماندن در جبهه مخالفت با نوگرایی، در این دوقطبی تنها از او شخصیتی متحجر و واپسگرا میسازد. از این رو گرچه سخن از تجدید میزند، همچنان در دل آن همان گفتمان #وسطیه پیشین خود را تبلیغ میکند.
🔹این روزها برای احمد الطیب همچون روزهای آغازین حکومت سیسی نیست که غالبا چهره پیروز نزاع با دولت بود؛ روزهایی که سیسی -همانطور که به زبان میآورد- واقعا از دست او خسته شده بود. روزهایی که احمد الطیب به راحتی از کشتارهای #رابعه تبری جست، مقابل فشار سیسی برای منع #طلاق_شفوی ایستاد، و نپذیرفت قریب صد استاد الازهری با تمایلات اخوانی را اخراج کند. اما شیخ الازهر با تثبیت قدرت سیسی، روز به روز سنگرهای تازهای را از دست داده است، که آخرین آنها دستور سیسی برای تعیین مستقل #مفتی_اعظم مصر بود.
@dolatedin
روزنامه سوزوجو، از ارگان های مطبوعاتی جناح مخالف دولت در در شماره امروز خود مدعی شد، علی ارباش، رئیس #سازمان_دیانت #ترکیه که چندی است با اظهارات خود توجه ها را در میدان سیاست به خود جلب کرده است تصمیم دارد تا خود را برای دوره پس از اردوغان به عنوان کاندید ریاست جمهوری مطرح کند.
بر اساس این ادعا دلیل رفتارهای اخیر ارباش که با اظهارات ضدسکولار تلاش دارد تا توجه طبقه دیندار و محافظه کار را به خود جلب کند تصمیم او برای آینده سیاسی خود است.
@dolatedin
🔹شب گذشته #شورای_علمای_شیعه_افغانستان با صدور بیانیهای نسبت به اعلام کابینه رسمی دولت #طالبان موضعگیری کرد.
🔹در بخشی از این بیانیه که با یادآوری آیه مبارکه (و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا) [اسرا، ۳۴] آغاز میشود، آمده: «شورای علمای شیعه افغانستان کابینه غیرفراگیر اعلام شده از سوی تحریک اسلامی طالبان را به صلاح و منفعت کشور ندانسته، غیرعادلانه تلقی مینماید که موجب بروز مشکلاتی برای جامعه و کشور خواهد شد».
🔹گفتنی است در روز سهشنبه و درست پیش از اعلام کابینه، شورای علمای شیعه #افغانستان سومین نشست مشورتی خود را پس از تحولات اخیر برگزار و در قطعنامهای خواستار تسریع تشکیل حکومتی همهشمول و درج #مذهب_جعفری و قانون احوال شخصیه اهل تشیع در قانون اساسی شده بود.
🔹در همان روز طالبان درحالیکه پیش از این تشکیل دولتی فراگیر و همهشمول را وعده داده بود، اسامی وزیران کابینه دولت جدید را که همگی از جریان طالبان و اکثریت از قوم پشتون هستند را اعلام کرد.
@dolatedin
✍️ الیویه روآ (Olivier Roy) استاد نظریههای اجتماعی و سیاسی در دانشگاه اروپایی فلورانس ایتالیاست. تخصص او در پیوند دادن دین و سیاست و همچنین مباحث مربوط به اسلام سیاسی و تأثیرات آن بر جوامع اروپایی و اسلامی از او چهرهای برجسته در میان متخصصان جنبشهای جدید اسلامی ساخته است. این اسلامشناس فرانسوی که به نظریه «شکست اسلام سیاسی» شناخته میشود، باور دارد که اسلام سیاسی نه تنها زاده مدرنیسم است، بلکه هیچ راهی جز پذیرش منطق آن ندارد.
🔹الیویه روآ، این روزها با تحولات اخیر #افغانستان، به شدت محل رجوع بسیاری از مجامع علمی و رسانهای قرار گرفته است. بیشک مهمترین سؤال پیش روی این داعیهدار #شکست_اسلام_سیاسی آن است که چرا شاهد رویش دوباره #اسلامگرایی در افغانستان هستیم.
🔹روآ چند روز پیش در گفتگویی با بی بی سی عربی، به مناسبت بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر و قدرت گرفتن دوباره طالبان، به تازهترین دیدگاههای خود پیرامون جنبشهای اسلامی و آینده پیوند اسلام و سیاست پرداخت.
🔹او در این مصاحبه همچنان تأکید میکند که اسلام سیاسی به عنوان پروژهای برای اداره کردن کشور و برقراری حکومت اسلامی شکست خورده است و ما شاهد جایگزینی برای پروژه اسلام سیاسی هستیم و آن عبارت است از نوعی اصولگرایی جدید و اسلامگرایی فرهنگی در جوامع بدون الگوی سیاسی.
🔹در این الگوی جدید حکومتهای استبدادی عربی به عنوان جایگزینی برای اسلام سیاسی مجری اسلامگرایی میشوند. وی معتقد است که ما پس از دوره اسلام سیاسی در دهه 1990، الان به دوره #پساسلفیت منتقل شدهایم؛ از نگاه او الگوی سلفیت در حال کشیدن نفسهای آخرش است و ما شاهد نوعی تنوع و تسامح در میدان دینداری هستیم.
🔻متن این مصاحبه را با کمی تلخیص در ادامه تقدیم میکنیم:
🔸بی بی سی عربی: شما از مهمترین نظریهپردازان بیاثر بودن نظریه #جنگ_تمدنها هستید، آیا هنوز بر این موضع خودتان بعد از گذشت 20 سال از حوادث 11 سپتامبر پابرجا هستید؟
🔹الیویه روآ: بله، بنده معتقد هستم نظریههایی که بعد از حوادث 11 سپتامبر درباره جنگ تمدنها شکل گرفت درست نبود. زمانی که حملههای 11 سپتامبر رخ داد صداهایی بلند میگفت: «مسلمانان ارزشهای ما را به چالش میکشند». منظور از این ارزشها، ارزشهایی مانند دموکراسی، حقوق همجنسگراها، فمینیسم و... بود. اما ما بعد از 16 سال از این قضیه شاهد بودیم که آمریکاییها دونالد ترامپ را به ریاستجمهوری انتخاب کردند، کسی که برنامههایش عبارت بود از مخالفت با فمینیسم و همجنسگرایی و مخالفت با حقوق اقلیات. پس مسئله دیگر مسئله ارزشهای غربی نیست که بخواهد جایگاهش را در جهان سنتی حفظ کند. مثلا اگر به آمریکا دقت کنید در آنجا جنگ تمدنها نیست بلکه جنگ فرهنگها و ارزشها است؛ زیرا در آمریکا از دهه 1970 به بعد یك جبهه مسیحی ملیگرا به وجود آمد که مخالف با همجنسگرایی و اقلیات و مهاجران بود و در نقطه مقابل آن نیز یک جبهه لیبرال.
🔸بی بی سی عربی: شما در آثار خود از شکست پروژه اسلام سیاسی سخن گفتهاید اما میبینیم که امروز طالبان دوباره به قدرت بازگشتهاند، آیا هنوز هم بر نظرتان پابرجا هستید؟
🔹الیویه روآ: البته، #اسلام_سیاسی به عنوان پروژهای برای مدیریت قدرت و جامعه از طریق یک دولت اسلامی شکست خورد. برای مثال شما اگر به #اخوان المسلمین در مصر بنگرید که به علت قلع و قمع آنها و یا از دست دادن پایگاه مردمی خود در مصر شکست خوردند و یا در تونس نیز نتوانستند مخالفان را جذب کنند و مجبور شدند که در بازی دموکراسی وارد شوند. باید در نظر داشت که به موازات شکست پروژه اسلام سیاسی، نوع دیگری از اصولگرایی دینی و فرهنگی ظهور کرد که دیگر رنگ و بوی سیاست به خود ندارد و نوعی بازسازی اسلامگرایی توسط استبدادهای عربی است.
🔹اگر به دهه 1990 نگاه کنید میبینید که این اسلامگرایان بودند که مجری حسبه (هیئتهای امر به معروف و نهی از منکر) بودند و به مجازات همجنسگرایان میپرداختند، اما الان این کار را چه کسانی انجام میدهند؟ دادگاههایی که زیر نظر دولتها است.
نظریه من این است که ما پس از پروژه اسلام سیاسی در دهه 1990 به یک دورهای منتقل شدهایم که میتوان آن را دوره پساسلفیت نامید. زیرا الگوی سلفیه نفسهای آخرش را میکشد و ما الان شاهد تنوع در میدان دینداری هستیم. در دهه 1990 مسلمان خوب فقط مسلمان سلفی بود اما الان ما شاهد بازگشت صوفیه در مصر و مغرب و حتی ترکیه هستیم. در مغرب کسانی را میبینیم که در علنی کردن روزهخواری در ماه رمضان تردیدی به خود راه نمیدهند.
🔹جنبشهای #بهار_عربی ایده دستیابی به شهروندی غیرمشروط به وابستگی دینی را مطرح کردند. ما در حال حاضر نسلی داریم که نسبت به نسلهای قبلی مدارای بیشتر و سختگیری کمتری نسبت به مسائل هویتی دارد. تنها مشکل پیدا کردن یک مدل سیاسی مناسب است.
(ادامه دارد)
@dolatedin