هدایت شده از مطول استاد احمدی
۶.از نکات بسیار جالب و بدیع در کشاف در حیطه قرائات ، قرینه گرفتن یک قرائت برای تفسیر و تحلیل قرآن است. در ملک یوم الدین ، زمخشری قائل به نعت بودن آن برای الله است ولی با سوالی مواجه می شود که چگونه ملک -که اضافه آن استقبالیه و لفظیه است و تبعا نکره می باشد - نعت معرفه یعنی الله واقع شده است؟! وی دو پاسخ ذکر می کند در پاسخ دوم می گوید اضافه ملک به یوم اضافه ماضویه است از باب تنزیل مستقبل محقق به منزله ماضی، این بیان چون مقدار استبعاد دارد نیاز به شاهد دارد و زمخشری قرائت ابوحنیفه را شاهد بر آن گرفته و می گوید:« و یجوز ان یکون المعنی ملک الامور یوم الدین کقوله: و نادی اصحاب الجنة و : نادی اصحاب الاعراف و الدلیل علیه قرائة أبي حنيفة : ملک یوم الدین » ملک فعل ماضی و یوم الدین مفعول آن است. اگر عبارت : الدلیل علیه قرائة... در کشاف سرچ شود با موارد زیادی از این دست مواجه خواهیم شد.
۷.از دیدگاه زمخشری قرائت اهل حرمین (مدینه و مکه) مرجح قرائت است وی در ملک یوم الدین شش قرائت را نقل می کند و سپس می گوید: و ملک هو الاختیار لأنه قرائة أهل الحرمین (ص ۵۷)
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت همراهان عزیز
به تازگی با درخواست یکی از مدارس علمیه قم تدریس درس فقه، شرح لمعه از کتاب الاجاره آغاز شده است که اصوات آن به مرور بارگذاری می شود ان شا الله.
فقه ج ۱.m4a
34.63M
❇️ مقدمه (۱) معرفی شهیدین ره و آثار فقهی و اصولی ایشان
✅ اشاره به عظمت فقهی شهیدین ره
✅ موازنه فقهی بین شهید اول و شهید ثانی
✅ معرفی آثار اصولی شهید اول ره
✅ معرفی آثار فقهی شهید اول ره
✅ آثار شهید ثانی ره
فقه ج ۲.m4a
35.42M
❇️ مقدمه (۲) تبیین متد کلی اجتهاد در معاملات
✅ تقسیم ابواب فقه از دیدگاه شهید اول ره در ذکری
✅ چهار اصطلاح برای واژه معاملات
✅ تاسیسی و امضایی بودن احکام و نقش آن در متد استنباط
✅ سامان بخشی شارع به معاملات عرفیه و صورت های مختلف آن
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم
#ویژه
🌺بزگترین عید الهی یعنی عید غدیر خم تبریک و تهنیت باد.🌺
•┈•••••✾ 🌺 ✾•••••┈•
🍀فضیلت و شرافت فوق تصور روز غدیر خم🍀
✍🏻مرحوم سید ابن طاووس "قدس سره" در اقبال الاعمال بيش از ۵۰ صفحه راجع به فضیلت و اعمال عید غدیر مطرح کرده است و هکذا در کتابهای دیگر دستورات و سفارشات زیادی وارد شده که به چند مورد اشاره می شود.
💠۱- روز عید غدیر خم، بزرگترین عید الهی و اسلامی و نسبتش با اعیاد فطر و قربان و روز جمعه مانند ماه به ستارگان است.
💠۲- در مقابل روزهای خاصی که روزه گرفتن در آنها معادل هفتاد سال است، روزه گرفتن در روز غدیرخم برابر با عمر دنیا است و روزه اش معادل صد حج و صد عمره است و روایات وارده در ثواب روزه روز غدیرخم شگفت انگیز و بهت آور است.
💠۳- هدیه دادن و خوشحال نمودن دیگران و صله رحم، ثواب فوق العاده ای دارد؛ برای مثال اگر کسی در این روز، مومنی را اطعام دهد مانند آن است که همه پیامبران و صدیقان را روزی داده باشد.
💠۴- انفاق یک درهم، معادل ۲۰۰ درهم و در بعضی از روایات برابر با صد هزار درهم در روزهای دیگر است؛ افطار دادن به مومن روزهدار در عید غدیر، همانند افطار دادن به صد هزار پیغمبر و صدیق و شهید و صالحین می باشد آن هم در حرم الهی. (البته یا با رعایت پروتکل های بهداشتی یا با جایگزین سازی)
💠۵- خداوند از آتش آزاد می کند دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر آزاد کرده است. (دقت فرمایید برتریت عید غدیر را بر فضیلت ماه مبارک رمضان که بهت آور و شگفتانگیز است.
💠۶- زیارت حضرت علی "علیه السلام" از نزدیک و اگر نشد از دور (زیارت امین الله)
🔰مخصوصا زیارت غدیریه که از حضرت امام
هادی علیه السلام نقل شده با سند معتبر و بيش از صد فضیلت برای آن حضرت بیان شده و از دور و نزدیک در هر زمان و مکان خوانده میشود.
🔰فضایل روز عید غدیر به قدری زیاد است که در اقبال الاعمال مرحوم سید ابن طاووس بیشاز ۳۰ مزیت و فضیلت برای روز غدير نیز ذکر نموده است توأم با اعمال و دعاها و نمازهای گوناگون. ولی عمده مطلب فهم و معرفت سر و علت این فضایل بی نظیر است.
•┈•••••✾ 🌺 ✾•••••┈•
🍃سر مطلب چیست؟
سر مطلب اين است که روح اسلام، اعتقاد به ولایت و امامت آن حضرت می باشد. به طوری که خداوند متعال با اینکه در عالم هستی مخلوقی برتر و بهتر و محبوب تر از پیامبر اسلام "صلی الله علیه وآله" نیافریده است ولی صراحتا و با شدت و تهدید مي فرمايد 🔅(وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ، 📚مائده آیه ۶۷)🔅يعنی اگر ولایت و امامت علی "علیه السلام" را تبليغ و اعلان نکنی مثل اين است که نبوت و رسالتت را انجام ندادی.
و این مطلب، فوق تصور عقل بشر است.
در کتب اهل سنت نقل شده است که:
🔅"علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی"🔅
علی برای من، همچون سر من است برای بدنم. 📚{تاریخ بغداد، ج ٧، ص ١٢}
یعنی نبوت نبی"صلی الله علیه وآله" بدون ولایت علی "علیه السلام" مانند بدن بدون سر است.
💠خلاصه مطلب اين است که خداوند حکیم از آفرینش جهان هستی مخصوصا ما انسانها که اشرف مخلوقات ناميده شده ایم، غرض و هدفی دارد و برای رسیدن به آن هدف، در درون انسان، فطرت و عقل قرار داده و در بیرون، از جان آدمی، راه و صراط مستقیم تدوینی به نام قرآن و صراط مستقیم تکوینی به نام نبی"صلی الله علیه وآله" معرفی نموده است.
💠و این دو ( قران و نبی صلی الله علیه وآله) با علی بن ابیطالب متحدند.
🔅علي مني و انا من علی🔅
🔅علی مع القرآن و القرآن مع علی🔅
بدون علی بن ابیطالب و اولاد معصومین آن حضرت "علیهم السّلام" نه فرد و نه جامعه، نمیتوانند به تکامل برسند چه در عقاید و چه در اخلاقیات و احکام و قوانین فردی و اجتماعی.
➖و چون شیاطین جن و انس و طاغوت ها و منافقين و مستکبرین نگذاشتند ائمه معصومین "علیهم السلام" آشکارا مردم و جامعه را به کمال مطلوب برسانند، خداوند حکیم و عادل برای اینکه خلقتش عبث و بیهوده نشود فرزند عزيز صاحب غدير، بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را ذخیره نموده تا در زمان مقتضی ظاهر سازد تا آفرینش به هدف برسد.
•┈•••••✾ 🌺 ✾•••••┈•
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیت الله جوادی آملی: از غریبترین ایام زندگی ما همین روز مباهله است، مباهله از واجبات رکنی است
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم
#ویژه
💠سلام و تبریک ۲۵ ذی الحجه، روز نزول سورهٔ انسان، که دهر و هل أتی و أبرار نیز گفته می شود.💠
🔅وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ، إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكورًا 🔅
و غذا را با اینکه دوست دارند ( و نیاز شديد دارند) به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می کنند؛ ما شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام می کنیم و هیچ گونه پاداش و تشکر و سپاسی را از شما نمی خواهیم.
📚(سوره الإنسان، آیهٔ ۸ و ۹)
✍ راویان و بزرگان شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که این آیات بلکه این سوره، در شأن حضرت علی، حضرت فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)، بعد از سه روز روزه و اعطای افطارشان به مسکین و یتیم و اسیر،، نازل شده است؛ عمدهٔ مطلب، فهم و درک و تدبر در نکته و سرّ معنی آیات است.
✍ چکیده و خلاصهٔ مطلب اینکه در این سوره، خداوند متعال به خلقت انسان از نطفه امشاج و مراحل دیگر اشاره میکند و به کمال فعلیّت و تمامِ عینیّتِ، هدف و غرض از خلقت و آفرینش انسان که در وجود مبارک و نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) محقق و مجسم و آشکار نموده، اشاره فرموده است و آن هدف عبارت است از مقام خلیفة اللهی و نهایت و اوج معرفت و اخلاص کامل، به حدی که ذره ای در کارهای فردی و اجتماعی اش جز رضایت و خشنودی خدا، اراده و خواست و انگیزهٔ دیگری نداشته باشد و این مقام برای غیر معصوم عملاً امکان نداردچون انسان های معمولی، حتی انسان های مخلص، بعد از محبت و خدمت به دیگران، توقعِ تشکر عملی و یا زبانی دارند، گرچه این توقعات، اگر انگیزه و عامل اصلی محبت و خدمت انسان نباشد، منافات با اخلاص ندارد. ( در کتب فقهی و اخلاقی مفصل بحث شده است)ولی همین مقدا را نیز معصوم (ع) از کسی انتظار ندارد.
✍🏻 چون "کمال" معرفت و عبادت خالصانه، جز به جلب رضایت کامل خداوند متعال بدون هیچ شائبه نفسانی محقق نمی شود.
🔸رسد آدمی به جايی که به جز خدا نبیند
🔸بنگر که تا چه حد است مکان آدميت.
🔅علی (علیه السلام): «غايَةُ الإخْلاصِ الخَلاصُ»🔅
نهایت اخلاص، رهایی و آزاد شدن از همه چیز است، جز خدا.
📚﴿غررالحکم ص ۱۸۷﴾
🔸رخت خود را من زِ رّه برداشتم
🔸غیر حق را من عدم انگاشتم.
🔸پیامبر اکرم ”صَلَّی الله عَلیهِ و آلِه وَسَلَّمِ” فرمود: «مَا بَلَغَ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الْإِخْلَاصِ حَتَّی لَا یُحِبَّ أَنْ یُحْمَدَ عَلَی شَیْءٍ مِنْ عَمَلٍ لله»
بنده ای به حقیقت و واقعیت اخلاص نمی رسد تا اینکه دوست نداشته باشد به چیزی از کارهایی که برای خدا انجام می دهد، تعریف و تمجید کنند.
📚﴿بحارالأنوار ج ۷۲ ص ۳۰۴﴾
🙌🏻خداوند متعال را برای نعمت بزرگ ولایت، که الگوی ما در امور دنیوی و اخروی است حمد و سپاس می گوییم. «الحَمدُ لِلّه رَبِّ العَالَمِین».
🙌🏻عمدهٔ مسئلت از ساحت قدوسی و محضر ربوبی، معرفت و اخلاص کامل است برای همه مان در همه کارهایمان " بحق فاطمة و أبیها وبعلها و بنیها و السر المستودع فیها
علیهم السلام "
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مؤمنی ارموی
•┈•••••✾ 🌺 ✾•••••┈•
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام
به اطلاع همه ی دوست داران مباحث بلاغی می رساند، در راستای استفاده بیشتر از مباحث کتاب شریف مطول ، سلسله جلسات بلاغت کاربردی از این هفته پنج شنبه ها برگزار می شود ان شا الله. زمان و مکان جلسه متعاقبا اعلام خواهد شد.
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام
ادامه درس مطول از روز یکشنبه (۱۰ مهر) ان شا الله
ساعت و مکان اطلاع رسانی خواهد شد
هدایت شده از مطول استاد احمدی
سلام عليكم
ان شاء الله درس مطول از فردا ساعت ١۶ در کتابخانه محقق برگزار میگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ زمزمه ابیاتی از حافظ توسط استاد مطهری در محفل خانواده (سال ۱۳۵۴)
می صبوح و شکرخواب صبحدم تا چند
به عذر نیمشبی کوش و گریه سحری
🔹به مناسبت ۲۰ مهرماه، روز بزرگداشت حافظ
___________________________________
«تحصیل و طهارت»
@mtganjali
هدایت شده از مطول استاد احمدی
🔰جلسه دوم بلاغت کاربردی فردا ساعت 11 در کتابخانه محقق تهرانی برگزار میگردد ان شاء الله.
✅لازم به ذکر است، با بررسی جوانب مختلف و مشاوره با دوستان حاضر در درس، برنامه بلاغت کاربردی با محوریت تفسير کشاف ادامه خواهد یافت.
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_بزرگان
#ویژه
🔵 تذکّرات مهم آیتالله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتابهای «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کماعتنایی به این کتابها در برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه اظهار نگرانی کردند.
👇متن بیانات معظّمٌله، بدین شرح است:
🔸 مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد میکردند که نمیتوان بهآسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیتالله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.»
🔸در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند.
🔸 «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را بهعنوان کتاب سطح تدریس میکردهاست. ویژگیهای علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب بهطور طبیعی بهعنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد.
🔸 کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفتهاست. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس میکردهاست؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست.
🔸 از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که میگفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشتبام منزل به درس مرحوم آخوند گوش میکرد. صبحها که به درس آقای شریعت میرفتم، مطالب آخوند را سادهتر بیان میکرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را میفهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، اینگونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد میکردند.
🔸 دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علیمحمّد نجفآبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود.
🔸 توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست.
🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
🔸 توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب میتوانند از سالها تجربۀ اساتید گرانقدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کردهاند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهرهمند شوند.
🔸 از سوی دیگر، این سه کتاب، سالها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شدهاند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتابها نگارش یافته، محور درسهای خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بودهاند و جایگزینکردن آنها با متون دیگر -که به هیچوجه، این ویژگیها را ندارند- بهمعنای محرومساختن طلّاب و جامعۀ علمی از دهها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیانهای علمی حوزهها میانجامد و خسارت جبرانناپذیری به همراه دارد. اگر جمعی این کار را بکنند، در دیگران هم تأثیر میگذارد و حوزه به آن سمت حرکت خواهد کرد و این کمبود، دوباره جبران میشود.
📎 کانال معظم له در تلگرام
👉 @raveshsonnati
دروس و بحوث
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همراهان عزیز به تازگی با درخواست یکی از مدارس علمیه قم تدریس درس
با سلام تدریس کتاب الاجاره در ۴۳ جلسه به پایان رسید به زودی باقی اصوات در این کانال بارگذاری خواهد شد ان شا الله
هدایت شده از مطول استاد احمدی
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
کم کم دم غروب، حرم غرق شور شد
صدها ملک ز سردرِ آن، در عبور شد
یک "خانواده" آمد و خندان سلام داد
صحن از نگاه عاشقشان در سرور شد
"آغوش امن مادر" و "آرامش حرم"
آسوده شد خیال پدر، رفت و دور شد
پستی رسید وقت دعا در حریم امن
در پیش بیدفاع، شجاع و جسور شد
"زن" میفشرد "زندگی"اش را به سینهاش
"آزادی" از نگاه عدو، لخت و عور شد
با خون نشست بال شهادت به شانهاش
آغوش، گرم و گرم! شبیه تنور شد
وقتی گلوی نازک کودک شکسته شد
صد تکه مثل تُنگ ظریف بلور شد
شیر از کنارههای لبش میچکید که
چادر نماز، غرق به خون، غرق نور شد
#شاهچراغ
@ostovarmeymandi
دروس و بحوث
با سلام به درخواست مکرر دوستان ، صوت جلسه اول و دوم از سلسله جلسات روش شناسی شهیدین «ره» خدمت عزیزان تقدیم می شود 👇
انا لله و انا الیه راجعون
این تصویر ، همیشه دنیایی از خاطرات شیرین و معنوی اوایل طلبگی در مدرسه شهید آیه الله دستغیب ره شیراز ، را به دنبال داشت، خاطراتی که بخشی از آن با طلبه شهید مرحوم حجه الاسلام محمد مویدی گره خورده است.شخصیتی دوست داشتنی ، مهربان ، جهادی ، فداکار ، مسؤولیت پذیر ، اجتماعی و در عین حال فکور...
اما این تصویر دیگر شیرینی و لذت قبل را به دنبال ندارد بلکه غمی عمیق و جان سوز را در خود جای داده است...
مصاحبه ورودی حوزه ، درس عقاید و منطق ، منش و روش تربیتی و مسوولیت های شبانه روزی او چهره ای موثر و خدوم از این استاد شهید در ذهن ما به یادگار گذاشته است.
به نوبه خود شهادت ایشان را به حوزه علمیه فارس ، مدرسه شهید آیه الله دستغیب ره و مردم خونگرم بیضاء و به ویژه به خانواده و بستگان تسلیت عرض می کنم. حشره الله مع محمد و اهل بیته الطاهرین علیهم السلام.
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
💠 أفقه فقها
[به مناسبت نهم جمادیالأولی سالروز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوانالله علیه"]
❖ شیخ شمسالدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی میتوان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد.
برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادیالاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشتهشد. آنگاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند.
📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻
● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم میدانند.
● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مىشويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد.
● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازهاى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد.
شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مىكند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مىكند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مىدهد كه فقه مثل موم در دستش بود.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308
@zanjani_net
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
#سخن_معصوم
🏴شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. 🏴
✍🏻استاد علی مومنی
💢(مصیبتی بزرگتر از مصیبت کربلا)
امام_صادق "علیه السلام" فرمود:
🔅ولَا کَیَوْمِ مِحْنَتِنَا بِکَرْبَلَا وَ إِنْ کَانَ کَیَوْمِ السَّقِیفَةِ وَإِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَفَاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَزَیْنَبَ وَأُمِّ کُلْثُومٍ وَفِضَّةَ وَقَتْلِ مُحَسّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَأَمَرّ🔅
(هیچ بلا و مصیبتی) مثل روز محنت و بلا ومصیبت ما در کربلا نیست، اگرچه روز سقیفه و سوزاندن درب خانه بر امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه و کشته شدن محسن در اثر لگد به پهلوی (مادرم زهرا) بزرگتر، تلختر و دردناکتر از روز محنت در کربلا بود؛ زیرا که این روز سقیفه و مصیبتهای وارده بر فاطمهی زهرا (س) و علی(ع) اصل و ریشهی بلاها و مصیبتهای بعدی بر اهل بیت (ع) است.
📚(الهدایه الکبری، چاپ بیروت، ص ۴۱۷)
✍🏻اگرچه در ظاهر، مضمون این حدیث به نظر عجیب بیاید ولی با دقت بیشتر و مطالعه عمیق تر در روایات و احادیث و تاریخ و بررسیِ دقیق حوادثِ بعد از رحلت پیامبر اکرم "ص" روشن و آشکار می شود که ریشهی آن همه مصیبتهای جانسوز و جانکاه و تلخ و ناگوار در کربلا و مصیبت های وارده بر بقیه معصومین "علیهم السلام" از روز سقیفه بود که حق مسلّم الهیِ حضرت علی "ع" غصب شد و به گردن مبارکش طناب و ریسمان انداخته و کشان کشان و با دست های بسته برای بیعت اجباری به مسجد آوردند و تنها حامی آن حضرت، فاطمهی زهرا "س" بود که با لگد و غلاف شمشیر مورد بی حرمتی قرار گرفت و درِب خانه اش را آتش زدند و فدکش را غصب نمودند، به صورتش سیلی زده و بین در و دیوارش گذاشتند و پهلویش را شکسته و محسنش را سقط کردند.
✍🏻تحمل این همه مصیبتهای جانسوز و جانگداز، فقط برای دفاع از خلافت بلافصل امیرالمؤمنین "ع"و پرده برداشتن از چهره نفاق غاصبین و خائنین حق ولایت و امامت بود.
🔰مرحوم آیة الله غروی کمپانی در باره اینکه ریشه کربلا از سقیفه است چنین سروده است:
🔸فما رَماهُ اِذْ رَماهُ حَرمَلَه
🔸وإنَّما رَماهُ مَنْ مَهَّدَ لَه
🔸سهمٌ اَتی مِن جانِبِ السقیفَة
🔸و قَوسُهُ عَلی یدِ الخَلیفَة
🔸و ما أصابَ سَهْمُهُ نَحْرَ الصَّبِی
🔸بل کبِدَ الدینِ وَ مُهجَةَ النَّبی.
➖حرمله نبود که تیرانداخت ، بلکه تیرانداز کسی بود که زمینه ساز آن تیر حرمله بود.
تیری از سوی سقیفه آمد که کمان آن به دست خلیفه بود و تیر او نه بر گلوی کودک (علی اصغر) بلکه بر دل دین و قلب پیامبر نشست.
🔅اللهم العن ظالمی حق فاطمه و عجل فرج ولدها المهدی "علیه السلام🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati