eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۶۷. اصول۱، کفایة؛ ج۱، ص ۶۹. الثالث عشر في المشتقّ... و يدلّ علیه. ۱۷ دی ۱۴۰۲ .mp3
9.43M
🎙جلسه ۶۷. اصول۱، کفایةالأصول؛ الثالث عشر: في المشتق ج۱، ص ۶۹؛ و يدلّ علیه 📆 یکشنبه‌‌‌‌‌‌‌؛ ۱۷ دی ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶۷: «اصرار بر گناه مانع قبول اعمال نیک» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ] قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: «لَا وَ اَللَّهِ؛ لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ شَيْئاً مِنْ طَاعَتِهِ عَلَى اَلْإِصْرَارِ عَلَى شَيْءٍ مِنْ مَعَاصِيهِ». 🖊 شرح حدیث: ✅ بسیار مطلب مهمّی است. 🍃 گاهی انسان کارهای نیکی هم دارد، عبادت، ذکر، دعا، توسّل هم دارد، امّا احساس نمی‌کند که این عبادت و اطاعت در دل او اثری کرده است!علّت چیست؟علّت، اصرار بر معصیت است. 🛑 کسی که بر معاصی یا بر معصیت خاصّی اصرار دارد، خدای متعال طاعت و عبادت او را قبول نمی‌کند. البته اگر آن اطاعت واجب بود، تکلیف ساقط می‌شود، لکن قبول، یک مرحله‌ی بالاتر از سقوط تکلیف است. 🍃 قبول الهی معنایش این است که: این حسنه، این عبادت برای او مایه‌ی خیر و ثواب بشود. که یکی از انواع خیر و ثواب، همین تأثیری است که در نفس او می‌گذارد. البته ثواب الهی در آخرت هم به جای خود محفوظ است. ◀️ پس این‌که ما می‌بینیم عبادت در دل ما اثر نمی‌گذارد، روح ما را خاشع نمی‌کند، معرفت و بصیرت را در ما زیاد نمی‌کند، با این‌که خاصیت عبادت این‌هاست، لااقلّ یکی از عللش اصرار بر معصیت است. 🍃 یک وقت معصیتی كه از انسان سر می‌زند، یک بار است، انسان غفلت کرده، جهالت کرده، بعد هم استغفار می‌کند، توبه می‌کند، آن زنگار گناه را از خود دور می‌کند. 🛑 یک وقت اين گناه در او مستمرّ است! این همان چیزی است که مضرّ به عبادت انسان است. 🍃 تعبیر «لا والله» که حدیث با آن شروع شده است، تأکید در نفی قبول است. 🛑 عدم قبول یعنی اثر عبادت بر آن مترتّب نمی‌شود. چه آثار دنیوی آن، که يكى از آن‌ها همين تأثیر سازنده بر نفس و قلب انسان است، چه آثار اخروی آن، يعنى مقامات درجات رضوان الهى. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۳؛ فیض کاشانی 📆 ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ (جلسه ۳۳۵ مکاسب محرّمه)
مشتق؛ کفایه.pdf
1.28M
📜 ۱۹.۹. الثالث عشر: في المشتق ◀️ استدلال بر اشتراط التلبّس في الحال 🍃 دلیل ۳. برهان التضادّ 🌱 مقدمه: اقسام الفاظ متباین
📜 ۱۹.۹. الثالث عشر: في المشتق ◀️ استدلال بر اشتراط التلبّس في الحال 🍃 دلیل ۳. برهان التضادّ 🌱 مقدمه: اقسام الفاظ متباین
📜 ۱۹.۱۰. الثالث عشر: في المشتق ◀️ استدلال بر اشتراط التلبّس في الحال 🍃 دلیل ۳. برهان التضادّ 🍂 ۱. اشکالات بر برهان تضادّ
📜 ۱۹.۱۰. الثالث عشر: في المشتق ◀️ استدلال بر اشتراط التلبّس في الحال 🍃 دلیل ۳. برهان التضادّ 🍂 ۲. اشکالات بر برهان تضادّ
جلسه ۶۶. فقه۵، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ البلوغ؛ ج۳، ص ۲۸۲. بل یمکن بملاحظة بعض ما ورد. ۱۸ دی ۱۴۰۲ .mp3
10.34M
🎙جلسه ۶۶. فقه۵، الکلام في شروط المتعاقدین المکاسب، ج۳، ص ۲۸۲؛ مسألة: بطلان عقد الصبیّ... بل یمکن بملاحظة بعض ما ورد 📆 دوشنبه‌؛ ۱۸ دی ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶۶: «نجات از ايمان عاریتی، من مقصّرم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [ابُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ عِيسَى بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ] عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ قَالَ: «أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ: "اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِي مِنَ اَلْمُعَارِينَ وَ لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ"» [قَالَ: قُلْتُ: «أَمَّا اَلْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ اَلرَّجُلَ يُعَارُ اَلدِّينَ، ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ»؛ فَمَا مَعْنَى لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ؟ فَقَالَ: «كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ؛ فَإِنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِم فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَللهِ مُقَصِّرُونَ إِلّا مَنْ عَصَمَهُ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.»] 🖊 شرح حدیث: 🍃 فرمودند: اين دعا و درخواست را از خداى متعال زياد بكن! 1⃣ اولاً: بگو! «اللهم لا تجعلني من المعارين!» پروردگارا مرا از كسانی كه ايمان آن‌ها عاريتی است قرار مده! 2⃣ «و لا تُخرِجني من التقصير»، من را از حدّ تقصير خارج نكن. 🌱 «قيل: امّا المعارون فقدعرفت»، شخصى به حضرت عرض كرد: اين‌كه فرموديد: «لاتجعلني من المعارين»، معناى معارون را فهميديم. 🌱 «انَّ الرجل يعار الدين ثمّ يخرج منه». معناى معارين اين است كه دين او عاريتی است، اصيل و ريشه دار نيست، عميق نيست، مثل سَرِبار ماشين بارى كه بار را از همه طرف ريسمان كشی می‌كنند، گاهى چمدانی را بالاى بار می‌گذارند، اين را مى‏گويند سَرِبار، در اولين دست انداز كه ماشين تكان خورد آن چمدان پايين مى‌افتد،‌ دين عاريتی این‌طوری است، وقتی مشكلى پيش بيايد، به گردنه‌ها، به دست اندازها كه انسان می‌رسد، دين او سرازير می‌شود، اين دين عاريتی است. 🌱 سپس می‌پرسد: «فما معنا لا تخرجني من التقصير؟» 🌱 حضرت می‌فرماید: «كلُّ عملٍ تريد به الله تعالی فكن فيه مقصّراً عند نفسك»، هر كارى كه براى خدا انجام می‌دهید، خود را در قبال پروردگار مقصر بدانيد، اعتقاد پيدا نكنيد كه حقّ عبادت را، حقّ اطاعات را به‌جا آورديد. 🌱 «فانّ الناس كلّهم في اعمالهم فيما بينهم و بين الله مقصّرون إلّا من عصمه الله (تعالى)». جز اهل عصمت، همه مردم در قبال پروردگار مقصّرند، قادر به شكر نعمت‌های الهى نيستند. 🍃 «فان تعدّوا نعمة الله لا تحصوها». كثرت نعم الهى به قدرى است كه از ميزان درک و ظرفيت فهم ما بيرون است، اگر انسان بخواهد شكر اين نعمت‌ها را بكند، همه عمر را هم كه مشغول باشد باز كم می‌آورد. 🍃 حضرت سيد الشهداء (سلام الله عليه) در دعای عرفه می‌فرماید: "اگر من يک نعمت از نعم تو را هم بخواهم شكر كنم تا آخر عمر نمی‌توانم"، يک نعمت را در نظر بگيريد، فقط سلامتى امروزتان را، نه فردا، و نه ديروز، همين را بخواهيد شكر كنيد نمى‌توانيد؛ چون اين شكری كه می‌كنيد خودش يک نعمت و توفيق الهى است، همه كس موفّق به شكر، ذكر و توجّه به خدا، نمی‌شوند، موفق شديد، اين شد نعمت خدا، حالا اين نعمت را شكر كنيد. اگر آن‌را شكر كرديد باز يک نعمت ديگر است، همين‌طور هلّم جرّاً تا آخر عمر، چه برسد به همه نعمت‌های الهی. 🛑 پس شكر نعم الهى ممكن نيست، اين، اقلّ تقصيری است كه انسان ممكن است كرده باشد. ❌حالا تقصير در رفتار، توجّه به غير خدا، طلب مطامع و حطام دنيا، تخلّف ها، زورگوئی ها، بد اخلاقى ها، كه ما خودمان توجّهى به آن‌ها نمی‌کنيم، چه بسا از ما سر زده است، پس ما هميشه مقصّريم، اين را فراموش نكنيم. تا اگر نمازی خوانديد، شبى را به احياء گذرانديد، توسّل و گريه خوبى داشتيد، فوراً خوشحال شويد، به اين عبادات مغرور نشويد، كه اغترار بِالله از مهالک عظیمى است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۱؛ فیض کاشانی 📆 ۲۷ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۸ مکاسب محرّمه).
جلسه ۶۸. اصول۱، کفایة؛ ج۱، ص ۷۰. الثالث عشر في المشتقّ... و يدلّ علیه... و قد یقرّر هذا. ۱۸ دی ۱۴۰۲ .mp3
11.25M
🎙جلسه ۶۸. اصول۱، کفایةالأصول؛ الثالث عشر: في المشتق ج۱، ص ۷۰؛ و يدلّ علیه... و قد یقرّر هذا وجهاً علی حدة 📆 دوشنبه‌‌‌‌‌‌‌؛ ۱۸ دی ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶۸: «عدم تصمیم بر توبه، اصرار بر گناه است» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلىٰ مٰا فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» (آل عمران - ۱۳۵) قَالَ: «اَلْإِصْرَارُ هُوَ أَنْ يُذْنِبَ اَلذَّنْبَ فَلاَ يَسْتَغْفِرَ اَللَّهَ، وَ لاَ يُحَدِّثَ نَفْسَهُ بِتَوْبَةٍ؛ فَذَلِكَ اَلْإِصْرَارُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 در معنای اصرار، حضرت این‌طور فرمودند: "اصرار همین است كه انسان گناه را انجام می‌دهد، و استغفار نمی‌کند." ❌ نه استغفار می‌کند، نه عزم توبه در دل می‌پروراند. 🍃 گاهی انسان قصدش توبه است؛ اگرچه خود این تسویف، «سوف افعل»، «سوف افعل»، مذموم است، لکن بالأخره تصمیم بر توبه دارد. 🍂 و گاهی تصمیم بر توبه هم ندارد، هیچ اهميتی نمی‌دهد به این‌که گناه کرده! این، اصرار است.بنابراین، در صدق اصرار، تكرير گناه لازم نیست. اگر چنان‌چه گناه تکرار شد، اصرار صدق می‌کند، باقى ماندن بر خود آن گناهی هم که انسان انجام داده است، اين هم اصرار است، اگر طلب مغفرت از خدا نکند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۳؛ فیض کاشانی 📆 ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ (جلسه ۳۳۶ مکاسب محرّمه)
جلسه ۶۷. فقه۵، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ البلوغ؛ ج۳، ص ۲۸۴. و الحاصل أنّ مقتضی ما تقدّم. ۱۹ دی ۱۴۰۲ .mp3
12.49M
🎙جلسه ۶۷. فقه۵، الکلام في شروط المتعاقدین المکاسب، ج۳، ص ۲۸۴؛ مسألة: بطلان عقد الصبیّ... و الحاصل أنّ مقتضی ما تقدّم من الإجماع المحکي 📆 سه‌شنبه‌؛ ۱۹ دی ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶۷: «بدهکارِ پروردگار عزیز» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عَنْهُ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ؛ فَقَالَ لِنَفْسِهِ: "مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ، وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ"؛ قَالَ: فَأَوْحَى اَللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ: "ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً".» 🖊 شرح حدیث: 🍃 مرد عابدی در بنى اسرائيل ۴۰ سال عبادت خدا را می‌كرد، يک روز يک قربانى كرد، قربانى او در نزد خداوند متعال مقبول واقع نشد، علامت قبول قربانى مثلاً اين بوده است كه آتشی بيايد آن را بسوزاند، چنان‌چه در قرآن هست، به هر حال اين عابد فهميد كه قربانى او مورد قبول پروردگار متعال (جلّ شأنه) قرار نگرفته است. 🌱 در اين‌جا انسان‌ها دو گونه‌اند: بعضی‌ها از خداوند متعال گله‌مند مى‌شوند، ولى بعضى به فكر فرو می‌روند كه چرا قربانى‌شان را خداى متعال قبول نكرده، اين عابد از قسم دوّم بود،. 🍃 فَقَالَ لِنَفْسِهِ: «مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ» اين بلايی كه بر تو نازل شد، اين مشكلى كه برای تو به‌وجود آمد، اين از ناحيه خود توست. 🍃 «وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ» گناه، گناه خودِ توست، كارى كردی كه قربانى تو قبول نمی‌شود. 🌱 در قرآن دارد: «ذلك بما قدّمت يداك» (الحجّ - ۱۰)، وقتى كه احساس كرد اشكال از خود اوست، 🍃 «فأوحی الله (تعالى) إليه: ذمُّك لنفسك أفضل من عبادتك أربعين سنة» همين كه خودت را مذمت كردی، و تقصير را به جانب خودت دانستی، يعنی حقيقت را فهميدی كه مشكل از ناحيه خودِ توست، اين، از آن ۴۰ سال عبادتی كه كردی با فضيلت تر است.اين‌گونه روايات، نظام ارزشی اسلام را براى ما ترسيم مى‏كند. اين‌كه چه چيزهايی با چه اولويت‌هايى ارزشمندتر است، عبادت خيلى ارزش دارد، سجده براى پروردگار خيلى ارزش دارد، امّا آن‌چه اساس قضيه است اين است كه انسان چكشی در دست بگيرد، و مرتّب بر سر اين پيل وحشى نفس كه در درون او است، بكوبد، اين نفس سركش را بايد مهار كرد. ❌ هر بلايی، هر اشكالی هست، از ناحيه اوست. اين كه انسان به عبادات و تضرّع إلى الله توصيه شده است، براى اين است كه قدر خود و جاى خود را در مقابل پروردگار بفهمد، اين نه از باب اين است كه خداى متعال به اين تضرّع احتياج دارد، (العياذ بالله) مثل بندگانی كه متكبرند، خوش‌شان می‌آيد افراد در مقابل آن‌ها خضوع كنند، اين نيست! قضيه اين است كه آن‌چه انسان را اصلاح مى‏كند همين تضرّع است، همين كوچک شدن، و احساس تقصير است. 🍃 در فقره‌ای از دعاى مباركه صحيفه سجاديه اين طور دارد: «و أمّا أنت فأهل أن لايغترّ بك الصدّيقون»، حتّی صديقون جا دارد كه در مقابل تو اغترار پيدا نكنند، ببينيد چقدر فاصله است بين اين حالت و حالت بعضى از ماها كه تا يک كار كوچكی، يک عمل خوبى، يک مجاهدتی برای خدا مى‏كنيم، خيال مى‏كنيم كه طاووس علييّن شده‌ايم! اين‌ها نظام ارزشی اسلام را برای ما توضيح می‌دهد.خودتان را در مقابل پروردگار بدهكار بدانيد! آن‌چه را كه از خدمات انجام می‌دهید بخشى از واجب و وظيفه لازم خود در مقابل خداى متعال بدانيد، چه خدماتى كه به مردم می‌كنيد، چه عباداتی كه می‌كنيد، چه روحيات و نفسانيات و خلقيّات خوبى كه در خودتان بوجود مى‌آوريد، اين‌ها بخشى از آن كاری است كه بايد در مقابل ذات اقدس الهى انجام داد. 🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۲؛ فیض کاشانی 📆 ۲۸ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۹ مکاسب محرّمه).
جلسه ۶۹. اصول۱، کفایة؛ ج۱، ص ۷۱. الثالث عشر في المشتقّ... و يدلّ علیه... ثمّ إنّه ربما أورد. ۱۹ دی ۱۴۰۲ .mp3
10.57M
🎙جلسه ۶۹. اصول۱، کفایةالأصول؛ الثالث عشر: في المشتق ج۱، ص ۷۱؛ و يدلّ علیه... ثمّ إنّه ربما أورد علی الاستدلال 📆 سه‌شنبه‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ۱۹ دی ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶۹: «روح الهی در وجود مؤمن» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدِ بْنِ غَزْوَانَ عَنِ اِبْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ قَالَ:] دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): فَقَالَ لِي: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ اَلْمُؤْمِنَ «بِرُوحٍ مِنْهُ» تَحْضُرُهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ، يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِي؛ وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ، وَ يَعْتَدِي؛ فَهِيَ مَعَهُ تَهْتَزُّ سُرُوراً عِنْدَ إِحْسَانِهِ، وَ تَسِيخُ فِي اَلثَّرَى عِنْدَ إِسَاءَتِهِ؛ فَتَعَاهَدُوا عِبَادَ اَللَّهِ نِعَمَهُ بِإِصْلاَحِكُمْ أَنْفُسَكُمْ تَزْدَادُوا يَقِيناً، وَ تَرْبَحُوا نَفِيساً ثَمِيناً؛ رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَأً هَمَّ بِخَيْرٍ فَعَمِلَهُ، أَوْ هَمَّ بِشَرٍّ فَارْتَدَعَ عَنْهُ. ثُمَّ قَالَ: نَحْنُ نُؤَيِّدُ اَلرُّوحَ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ، وَ اَلْعَمَلِ لَهُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 روایت بسیار خوبی است. 🍃 می‌فرماید: خداوند متعال مؤمن را تأیید می‌کند با روحی. یک روحی از طرف پروردگار در مؤمن وجود دارد، که او را کمک و تأیید می‌کند. امّا این روح همیشه با انسان همراه نیست. چه موقع حاضر می‌شود و حضور دارد؟آن وقتی که انسان کار نیک انجام می‌دهد و تقوی پیشه می‌کند. این روح الهی، این احساس الهی که مایه‌ی کمک اوست، در او حضور پیدا می‌کند. ❌ امّا آن وقتی که گناهی انجام می‌دهد، به کسی تعدّی می‌كند، از حدّ الهی و شرعی عبور می‌کند، این روح از او غایب می‌شود. 🍃 این روح هنگام انجام کار نیک با سرور و خشنودی اهتزاز و هیجان پیدا می‌کند. 🍂 وقتی کار بدی انجام می‌دهد، این نورانیتی که در دل انسان به خاطر عبادت، به خاطر توجّه و تقوا پدید می‌آید، اين روح الهی، این، توجّه الهی از انسان دور می‌شود، فاصله می‌گیرد، کأنّه چراغی در درون انسان روشن بود، بر اثر گناه خاموش می‌شود. 🍃 بندگان خدا! نعمت‌های خدا را به یاد بیاورید! به‌وسیله‌ی اصلاح نفس خودتان آن‌ها را حفظ کنید! اگر این کار را کردید، یقین شما افزایش پیدا می‌کند، و با این کار نیکی که انجام می‌دهید یک درآمد نفیس و گرانبهایی به دست می‌آورید. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۴؛ فیض کاشانی 📆 ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ (جلسه ۳۳۷ مکاسب محرّمه)
🌷نتیجه المپیاد علمی (حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس و حوزه علمیه حضرت آیت الله مجتهدی رضوان الله تعالی علیهما) ⛳️ورود از مرحله استانی به مرحله کشوری 🌸تبریک به اساتید طلاب و نخبگان معظم ❤️معاونت نخبگان حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله _ فیلسوف الدوله)
کسب ۲۹ رتبه‌ی برتر از میان ۴۱ رتبه راه یافته به مرحله کشوریِ هفتمین دوره المپیاد حوزوی در استان تهران توسط حوزه آیت الله مجتهدی رحمه الله (۱۵رتبه) و آیت الله حق شناس رحمه‌الله (۱۴رتبه) را خدمت اساتید و طلاب گرامی تبریک عرض می‌نماییم 🟧تفسیر: آقای محمد امین مشتاقی نیا رتبه ۱(آیت‌الله مجتهدی) آقای وحید عبدلی رتبه ۳(آیت‌الله مجتهدی ) آقای علی ابراهیم آبادی ۴(آیت‌الله مجتهدی) آقایان علی عبدالله پور و مهدی اکبری(آیت‌الله مجتهدی) محمد مهدی احمدی،محمد هادی پایدار حسینی(آیت الله حق‌شناس) شایسته تقدیر 🟥 نحو: آقای علیرضا قیصری رتبه۱(آیت الله حق‌شناس) آقای محمد حسن طیبی رتبه ۲(آیت‌الله مجتهدی) 🟨 صرف: آقای سید علی تاجزاد رتبه۱(آیت الله حق‌شناس) آفای محمد حسن علیخانی رتبه۴(آیت الله حق‌شناس) آقای سید محمد صادق میر صانع رتبه۲(آیت الله حق‌شناس) آقایان علی هنرور و محمد باقر صادقیان (آیت‌الله مجتهدی) ابوالفضل مرادی، امیرحسن‌شادلو، مرتضی قاسمی، سبحان اکبری، محمد حسن خوبروی(آیت الله حق‌شناس) شایسته تقدیر 🟩کلام: آقای وحید عبدلی رتبه ۱(آیت‌الله مجتهدی) آقای مهدی اکبری رتبه ۲(آیت‌الله مجتهدی) آقای محمد باقری رتبه ۴(آیت‌الله مجتهدی) آقای علی محمد برخوردار، شایسته تقدیر(آیت‌الله مجتهدی) 🟫بلاغت: آقای امیر حسین عسکری رتبه۱(آیت الله حق‌شناس) آقای عرفان سلیمانی رتبه ۲(آیت الله حق‌شناس) آقای محمد حسین روزبهانی رتبه ۳(آیت‌الله مجتهدی) آقای محمد هادی رفیعی رتبه۴(آیت الله حق‌شناس) 🟦منطق: آقای علی ابراهیمی رتبه ۱(آیت‌الله مجتهدی) آقای محمد هوشیاری رتبه ۲(آیت‌الله مجتهدی) نخبگان حوزه علمیه آیت الله مجتهدی ره
📌 الحمدلله نیم‌سال اول تحصیلی تمام شد، و رفقای عزیز آماده امتحانات می‌شوند. إن شاءالله در امتحانات مهمّ زندگی سربلند باشید. 🍃 قصور و تقصیری بود به بزرگواری خودتان عفو بفرمایید.
هدایت شده از اطلاع‌رسانی سابق داخلی حوزه
برنامه امتحانات نیمسال اول حوزه آیت الله مجتهدی ره
🌷آغاز ثبت نام برادران_سال چهارم 🏢دانش پژوهان حوزه مجازی اخلاق 📆روزهای پنجشنبه _به صورت مجازی ✏️ثبت نام تا نیمه دی ⛳️شروع کلاس های ترم - ۵ بهمن ماه ☎️برای ثبت نام از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با شماره ۰۲۱۵۵۶۲۳۹۷۵ تماس حاصل بفرمایید 📌قابل ذکر است زمان ثبت نام دانش پژوهان خواهر خرداد ماه میباشد 🕌حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
توضیحی پیرامون (احکام نماز).mp3
506.1K
💎توضیحاتی پیرامون درس 📜 احکام نماز 📚 رساله نماز و روزه ❇️ استاد اصغری
1️⃣ جلسه اول 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۱، و مقدمه (اهمیّت نماز)
جلسه ۱. نماز (مقدمه و مسأله ۱ رساله نماز و روزه). ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ .mp3
8M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه اول 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇