🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. اگر کسی در قرائت "ایاک نَعبُد" را "ایاک نُعبِد" بگوید حکم نماز او چیست؟
الف) اگر جاهل قاصر باشد باطل است
ب) در مورد جاهل مقصّر صحیح است
ج) اگر مطمئن بوده صحیح است، نمازش صحیح است
د) در مورد جاهل مقصّر بنابر فتوا نمازش باطل است
۲. کدام دو سوره در قرائت یک سوره حساب میشود؟
الف) الفیل و الضحی
ب) حمد و توحید
ج) الضحی و انشراح
د) قدر و توحید
6⃣1⃣ جلسه شانزدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۲۱۳ تا ۲۳۵ (واجبات نماز: ۵. رکوع)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۶. نماز، واجبات نماز. ۵. رکوع (مسأله ۲۱۳ تا ۲۳۵ رساله نماز و روزه). ۲ شهریور ۱۴۰۲ .mp3
7.59M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه شانزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۶: "آثار يقين و رضا"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ وَ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَيُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اللهِ، وَ لاَيَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اَللهُ؛
فَإِنَّ اَلرِّزْقَ لاَيَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ، وَ لاَيَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ،
وَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ اَلْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ اَلْمَوْتُ»؛
ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ اللهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ اَلرَّوْحَ وَ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْيَقِينِ وَ اَلرِّضَا، وَ جَعَلَ اَلْهَمَّ وَ اَلْحَزَنَ فِي اَلشَّكِّ وَ اَلسَّخَطِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 انسان معمولاً آن جايی به فكر راضى كردن مردم، ولو با سخط إلهی مىافتد، كه در امور زندگى چشمش را به كمک آنان دوخته است،
پس يقين او به خدا ضعيف است،
يا دنبال اين است كه از آنها رزقی بگيرد، يا از آنها مقامى بگيرد، يا دنبال احترام آنهاست.
🍃 بالأخره علت اينكه اين و آن را راضى مىكند، به بهاى به خشم آوردن خداى متعال، اين است كه چشم به دست كسانى دارد كه آنها را راضی كرده،
🌱 چشم به دست آنها داشتن، معنايش اين است كه از خداى متعال مأيوس است،
🌱 يقين ندارد كه كار او، سرنوشت او، زمام امور او به دست خداست، اين را يقين ندارد،
🛑 وقتى يقين ندارد، دچار اين بَليّه میشود، كه برای رسيدن به مال و منال، يا پُست و مقامى دل اين و آن را به دست میآورد، ولو اينكه با سخط إلهی باشد، راهى كه آنها میخواهند برود ولو اينكه آن راه مرضیّ الهى نباشد،
وجه ارتباطش با يقين اين است،
✅ پس انسان اگر به درستى، به حكمت و تدبير الهى نسبت به خود و نسبت به عالم وجود، يقين داشته باشد، مردم را به چيزى كه موجب سخط الهى است، راضى نمىكند.
🍃 حرفى را براى خوشآيند زيد و عمرو به زبان نمیآورد، در حالى كه میداند خدا از اين حرف ناراضى است،
⛔️ اين، نشانه ضعف يقين است،
و الّا اگر واقعاً بداند كار دست خداست، در برابر خواستههای غير مشروع میایستد، اين ايستادگی دليل صحّت يقين است.
🍃 نقطه مقابل هم اين است كه اگر يک مشكلى، محروميّتی در زندگى دارد، اين و آن را متّهم نكند كه فلانى نگذاشت، ما به جايى برسيم.
اگر فلانى نبود، من فلان مقام را پيدا میكردم.
🍃 خير، بر طبق ضابطهها و سُنن الهی در آفرينش و تقديرات، اين نعمت روزى تو نشده، به فلانى ربطى ندارد،
اگر كسى يقين و رضا داشت، احساس راحتی مىكند، احساس امنيّت و آرامش مىكند؛ چون يقين دارد،
و میداند اين وضعيت موجود براساس حكمت إلهی، تدبير و تقدير إلهی است.
از كسى هم گلهمند نيست، حالت رضا و آرامش به او دست مىدهد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۲؛ فیض کاشانی
📆 ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۳ مکاسب محرّمه).
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. اگر ذکر «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» در حال آرامش گفته نشود، حکم نماز چیست؟
الف) اگر به وجوب طمأنینه در حال ذکر جاهل قاصر باشد باطل است
ب) اگر عالماً و عامداً در این حال بگوید، نمازش بنابر احتیاط واجب باطل است
ج) در مورد جاهل مقصّر صحیح است
د) در مورد جاهل مقصّر بنابر فتوا نمازش باطل است
۲. به نظر مقام معظّم رهبری (حفظهالله) حکم قرار دادن دستها بر زانو در حال رکوع چیست؟
الف) احتیاط مستحب قرار دهد
ب) احتیاط واجب قرار دهد
ج) لازم نیست قرار دهد
د) واجب است قرار دهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 ملاک، علمدار است
🎥 گزیدهای از فرمایشات آیتالله حقشناس (رضواناللهعلیه) پیرامون رهبر معظّم انقلاب (دام ظلّه العالی)
📆 به مناسبت سالگرد قمری ارتحال آیتالله حق شناس (رضواناللهعلیه)
#️⃣ #حکیمانه
🌺 نکات مهمّ سخنان آیتالله حقشناس (رضواناللهعلیه)
📆 (۹ رجب) سالگرد ارتحال آیتالله حق شناس (رضوان الله علیه)
#️⃣ #حکیمانه
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
1.29M
✅ اعتکاف و روزهداری در سفر
1⃣ در چه صورت میتوان در سفر روزه گرفت؟
2⃣ صیغه نذر را میتوان در سفر خواند؟
3⃣ برای کسی که روزه قضای ماه رمضان بر عهدهاش هست، چه حکمی جاری است؟
@karimi_bayan_ahkam
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
✅ اعتکاف و روزهداری در سفر 1⃣ در چه صورت میتوان در سفر روزه گرفت؟ 2⃣ صیغه نذر را میتوان در
🎙 استاد بزرگوار حضرت حجتالإسلام والمسلمین کریمی (حفظهالله)
📌 مسئول دفتر استفتائات مقام معظّم رهبری (حفظهالله) در حوزه مروی
❓نذر روزه مستحبّی در سفر
📌 پرسش و پاسخ منتخب فقهی :: Leader.ir
https://www.leader.ir/fa/faq?s=219
❓نذر روزه مستحبّی در حضر و سفر
📌 پرسش و پاسخ منتخب فقهی :: Leader.ir
https://www.leader.ir/fa/faq?s=219
7⃣1⃣ جلسه هفدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۲۳۶ تا ۲۵۰ (واجبات نماز: ۶. سجود)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۷. نماز، واجبات نماز. ۶. سجود (مسأله ۲۳۶ تا ۲۵۰ رساله نماز و روزه). ۶ مهر ۱۴۰۲ .mp3
8.76M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه هفدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۷: "عملِ کمِ دائمی با یقین"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عن... اِبْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«إِنَّ اَلْعَمَلَ اَلدَّائِمَ اَلْقَلِيلَ عَلَى اَلْيَقِينِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَلله مِنَ اَلْعَمَلِ اَلْكَثِيرِ عَلَى غَيْرِ يَقِينٍ»
🖊 شرح حدیث:
حضرت سه خصوصيّت را ذكر كردند:
1⃣ كم بودن عبادت
2⃣ لكن دائمى بودن و پيوسته بودن
3⃣ على يقينٍ، با يقين و ايمان روشن و واضح.
✅ انسان يک عملى را، يک خيری را انجام بدهد،
اين، پيش خداى متعال فضيلتش بيشتر از آن كار كثيری است كه بر غير يقين باشد.
🌱 گاهى انسان عملى را "على يقين بالله" انجام مىدهد، نه "يقين به آن عمل"،
اگر رجاءً آن عمل را انجام دهد، منافات با يقين ندارد،
🍃 چون يقين بالله دارد، يقين بسمع الله و بصره دارد، میداند كه خدا میبيند و میشنود.
❌ عمل على غير يقين، فايدهای ندارد.
✅ آن نكته دوام هم از نكاتی است كه هم در روايات، هم در كلمات بزرگان، بر آن تأكيد شده است.
🍃 استمرار عمل صالح خيلى مهم است،
و الّا انسان، يک شب تا صبح دعا بخواند، و توسل و توجّه، بعد به كلّ رها كند، كأن لم يكن شيئاً مذكوراً، اين فايدهای ندارد.
🍃 آن عملى مطلوب است كه استمرار داشته باشد.
🌱 لذا شما نمازهاى پنجگانه را كه شارع مقدّس فريضه قرار داده است، و راضى نيست به ترک يک ركعتش، براى همين است كه اين دارو را مستمرّاً مصرف كنيم.
اگر مستمرّ مصرف كرديم، آنوقت علاج مىكند.
🌱 يک نافله يا دو نافله از نوافل را هميشه بخوانيد!
🌱 ذكر يا دعایى را میخواهيد انجام بدهيد، مستمرّاً انجام بدهيد!
كم، ولى مستمرّ دائم.
🍃 كسانى كه اهل ذكر و اهل توجّه و سلوکاند وجوهی هم برايش ذكر مىكنند.
به هر حال، آنچه در روايات است اين است كه:
"عمل مستمرّ و دائم" باشد.
🌱 حالا، من غير إختيارٍ، گاهى فوت شود، مضرّ به استمرار نيست، امّا اينكه انسان گهگاه يک كاری را، يک عملى را انجام بدهد، فايده لازم را نمیبخشد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۲؛ فیض کاشانی
📆 ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۴ مکاسب محرّمه).
📜 سجده
🍃 نکات تکمیلی جلسه ۱۷
🌱 اقسام سجده
🌱 اهمیّت و عظمت سجده
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
📜 جزوه جلسه ۱۷ (نکات تکمیلی)
🌺 واجبات سجده
❇️ و واجباته امور:
1⃣ أحدها: وضع المساجد السبعة على الأرض،
و هي الجبهة و الكفّان و الركبتان و الإبهامان من الرجلين.
✅ و الركنيّة تدور مدار وضع الجبهة،
فتحصل الزيادة و النقيصة به دون سائر المساجد،
فلو وضع الجبهة دون سائرها تحصل الزيادة، كما أنّه لو وضع سائرها و لم يضعها يصدق تركه.
2⃣ الثاني: الذكر؛
و الأقوى كفاية مطلقه، و إن كان الأحوط اختيار التسبيح على نحو ما مرّ في الركوع،
إلّا أنّ في التسبيحة الكبرى يبدّل العظيم بالأعلى.
3⃣ الثالث: الطمأنينة فيه بمقدار الذكر الواجب، بل المستحبّ أيضاً إذا أتى به بقصد الخصوصيّة؛
فلو شرع في الذكر قبل الوضع أو الاستقرار عمداً، بطل و أبطل،
و إن كان سهواً وجب التدارك إن تذكّر قبل رفع الرأس؛
و كذا لو أتى به حال الرفع أو بعده و لو كان بحرف واحد منه، فإنّه مبطل إن كان عمداً،
و لا يمكن التدارك إن كان سهواً، إلّا إذا ترك الاستقرار و تذكّر قبل رفع الرأس.
4⃣ الرابع: رفع الرأس منه.
5⃣ الخامس: الجلوس بعده مطمئنّاً، ثمّ الانحناء للسجدة الثانية.
6⃣ السادس: كون المساجد السبعة في محالّها إلى تمام الذكر، فلو رفع بعضها بطل و أبطل إن كان عمداً،
و يجب تداركه إن كان سهواً؛
نعم، لا مانع من رفع ما عدا الجبهة في غير حال الذكر ثمّ وضعه، عمداً كان أو سهواً، من غير فرق بين كونه لغرض كحكّ الجسد و نحوه أو بدونه.
7⃣ السابع: مساواة موضع الجبهة للموقف،
بمعنى عدم علوّه أو انخفاضه أزيد من مقدار لبنة موضوعة على أكبر سطوحها أو أربع أصابع مضمومات، و لا بأس بالمقدار المذكور، و لا فرق في ذلك بين الانحدار و التسنيم؛
نعم، الانحدار اليسير لا اعتبار به، فلا يضرّ معه الزيادة على المقدار المذكور،
و الأقوى عدم اعتبار ذلك في باقي المساجد، لا بعضها مع بعض و لا بالنسبة إلى الجبهة، فلا يقدح ارتفاع مكانها أو انخفاضه ما لم يخرج به السجود عن مسمّاه.
8⃣ الثامن: وضع الجبهة على ما يصحّ السجود عليه من الأرض و ما نبت منها غير المأكول و الملبوس، على ما مرّ في بحث المكان.
9⃣ التاسع: طهارة محلّ وضع الجبهة.
🔟 العاشر: المحافظة على العربيّة و الترتيب و الموالاة في الذكر.
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. در عبارت «فقد سجده آدم ثلاثة ایام» کدام قسم از سجده است؟
الف) سجده تلاوت
ب) سجده سهو
ج) سجده تعظیم
د) سجده نماز
۲. در سجده رکن دائر مدار چیست؟
الف) قرار دادن اعضاء هفتگانه
ب) ذکر سجده
ج) قرار دادن پیشانی
د) آرامش و طمأنينه در هنگام ذکر
8⃣1⃣ جلسه هجدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۲۵۱ تا ۲۶۳ (واجبات نماز: ۶. سجود؛ ادامه بحث)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۸. نماز، واجبات نماز. ۶. سجود (مسأله ۲۵۱ تا ۲۶۳ رساله نماز و روزه). ۱۳ مهر ۱۴۰۲ .mp3
8.91M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه هجدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۸: "جایگاه قضای الهی"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اِبْنِ سِنَانٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ عَبْدِالله بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْجُعْفِيِّ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«أَحَقُّ خَلْقِ اللهِ أَنْ يُسَلِّمَ لِمَا قَضَى اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ عَرَفَ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؛
وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَضَاءِ أَتَى عَلَيْهِ اَلْقَضَاءُ، وَ عَظَّمَ اَللهُ أَجْرَهُ؛
وَ مَنْ سَخِطَ اَلْقَضَاءَ مَضَى عَلَيْهِ اَلْقَضَاءُ، وَ أَحْبَطَ اَللهُ أَجْرَهُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 شايستهترين مردم براى اينكه تسليم قضاى الهى بشود، آن كسى است كه معرفت او به خدای متعال تامّ و تمام باشد،
آن كسی كه خدا را میشناسند، شايستهترين است براى اينكه خود را به خدا محوّل كند، تسليم قضاى الهى بشود.
🍃 وقتى شما خاطر جمعيد كه اين رانندهای كه پشت فرمان نشسته
اوّلاً: ماهر است،
ثانياً: دلسوز است،
ثالثاً: راه را بلد است،
ديگر خاطرتان جمع است.
اگر ديديد راست رفت، كج رفت، تند رفت، كُند رفت، مشكلى پيدا نمىكنید، نگران نمیشوید، تسليميد، چون میشناسید كه او مىداند، عالم است.
🌱 كسی كه خدا را بشناسد، حكمت الهى را، علم الهى را، بصيرت الهى را، قدرت الهى را، اگر اينها را انسان بداند، طبعاً به راحتى تسليم اراده الهى مىشود، پس نتيجهاش اين است كه آن كسى كه تسليم قضاى الهى نمىشود، او معرفتش كم است، نمیداند،
كسانى كه اضطراب دارند، دستپاچه مىشوند، در مقابل حوادث عالم خودشان را ملامت مىكنند، ديگران را ملامت مىكنند، جنجال راه مىاندازند، اينها كسانى هستند كه معرفتشان نسبت به ذات اقدس حق متعال، معرفت ناقصی است.
(🌱 قضاى الهى يک حكم قطعى است، در مقابل قدر، كه قدر قابل تغيير است،
قَدَر يعنى اندازهها، قوانين، ضوابط كه میتواند اراده الهى آن را متوقّف كند، جابجا كند،
وقتى جابجا شد، متوقّف شد، حكم نهايى صادر شد، اين قضاست.)
🍃 بعد فرمود: كسی كه راضی شد به قضاى الهى به آنچه كه واقع مىشود، قضا مىآيد، او هم پيش خدا اجر دارد، به خاطر اين رضاى او.
🛑 و آن كسى كه خشمگين مىشود از قضاى الهى، از آنچه حكم نهايى الهی است، با اين خشم خود نمىتواند قضا را عوض كند، واقعيت را تغيير بدهد، امّا اجر او ضايع مىشود.
🍃 «گر تو نمیپسندی تغيير ده قضا را»
كه حافظ مى گويد، يعنى نمىتوانی قضا را تغيير بدهى.
📚 الشّافي (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۴؛ فیض کاشانی
📆 ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۵ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۸ (نکات تکمیلی)
🌺 واجبات سجده
❇️ و واجباته امور:
1⃣ أحدها: وضع المساجد السبعة على الأرض،
و هي الجبهة و الكفّان و الركبتان و الإبهامان من الرجلين.
✅ و الركنيّة تدور مدار وضع الجبهة،
فتحصل الزيادة و النقيصة به دون سائر المساجد،
فلو وضع الجبهة دون سائرها تحصل الزيادة، كما أنّه لو وضع سائرها و لم يضعها يصدق تركه.
2⃣ الثاني: الذكر؛
و الأقوى كفاية مطلقه، و إن كان الأحوط اختيار التسبيح على نحو ما مرّ في الركوع،
إلّا أنّ في التسبيحة الكبرى يبدّل العظيم بالأعلى.
3⃣ الثالث: الطمأنينة فيه بمقدار الذكر الواجب، بل المستحبّ أيضاً إذا أتى به بقصد الخصوصيّة؛
فلو شرع في الذكر قبل الوضع أو الاستقرار عمداً، بطل و أبطل،
و إن كان سهواً وجب التدارك إن تذكّر قبل رفع الرأس؛
و كذا لو أتى به حال الرفع أو بعده و لو كان بحرف واحد منه، فإنّه مبطل إن كان عمداً،
و لا يمكن التدارك إن كان سهواً، إلّا إذا ترك الاستقرار و تذكّر قبل رفع الرأس.
4⃣ الرابع: رفع الرأس منه.
5⃣ الخامس: الجلوس بعده مطمئنّاً، ثمّ الانحناء للسجدة الثانية.
6⃣ السادس: كون المساجد السبعة في محالّها إلى تمام الذكر، فلو رفع بعضها بطل و أبطل إن كان عمداً،
و يجب تداركه إن كان سهواً؛
نعم، لا مانع من رفع ما عدا الجبهة في غير حال الذكر ثمّ وضعه، عمداً كان أو سهواً، من غير فرق بين كونه لغرض كحكّ الجسد و نحوه أو بدونه.
7⃣ السابع: مساواة موضع الجبهة للموقف،
بمعنى عدم علوّه أو انخفاضه أزيد من مقدار لبنة موضوعة على أكبر سطوحها أو أربع أصابع مضمومات، و لا بأس بالمقدار المذكور، و لا فرق في ذلك بين الانحدار و التسنيم؛
نعم، الانحدار اليسير لا اعتبار به، فلا يضرّ معه الزيادة على المقدار المذكور،
و الأقوى عدم اعتبار ذلك في باقي المساجد، لا بعضها مع بعض و لا بالنسبة إلى الجبهة، فلا يقدح ارتفاع مكانها أو انخفاضه ما لم يخرج به السجود عن مسمّاه.
8⃣ الثامن: وضع الجبهة على ما يصحّ السجود عليه من الأرض و ما نبت منها غير المأكول و الملبوس، على ما مرّ في بحث المكان.
9⃣ التاسع: طهارة محلّ وضع الجبهة.
🔟 العاشر: المحافظة على العربيّة و الترتيب و الموالاة في الذكر.
⏺ يشترط مباشرة الجبهة لما يصحّ السجود عليه؛
فلو كان هناك مانع أو حائل عليه أو عليها، وجب رفعه، حتّى مثل الوسخ الّذي على التربة إذا كان مستوعباً لها بحيث لم يبق مقدار الدرهم منها و لو متفرّقاً
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. "اگر چیزی بین پیشانی و مهر حائل شود، نماز باطل است" کدام عبارت گویای مطلب فوق است؟
الف) یجب مساواة موضع الجبهة للموقف
ب) یجب طهارة محلّ وضع الجبهة
ج) يشترط مباشرة الجبهة لما يصحّ السجود عليه
د) یجب المحافظة على العربيّة و الترتيب و الموالاة في الذكر.
۲. حکم ترک عمدی جلسه استراحت چیست؟
الف) حرام قطعی است، و نماز باطل است.
ب) حرام نیست، اما نماز باطل است.
ج) بنابر احتیاط واجب نباید ترک کند، ولی نماز صحیح است.
د) ایرادی ندارد، و نماز صحیح است.
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺احکام انتخابات مبتنی بر نظرات مقام معظّم رهبری (حفظهالله)🌺
🍀https://eitaa.com/doros_howze_asghari🍀
عرض ادب و احترام محضر سروران بزرگوار؛
🍃 در ایام باقیمانده تا انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی،
در ۳۷ روز باقیمانده،
احکامی پیرامون انتخابات محضرتان تقدیم میگردد.
إن شاءالله مرضیّ امام عصر (عجّل الله فرجه) باشد، و مجلسی قوی و انقلابی تشکیل گردد.
❇️ حکم شرکت در انتخابات
1⃣ سؤال: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب و عدم شرکت، حرام است؟
✅ جواب: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari