1⃣2⃣ جلسه بیست و یکم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۲۹۴ تا ۳۰۵ (واجبات نماز: ۸. سلام - ۹. ترتیب - ۱۰. موالات)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۱. نماز، واجبات نماز. ۸. سلام ۹. ترتیب ۱۰. موالات (مسأله ۲۹۴ تا ۳۰۵ رساله نماز و روزه). ۴ آبان ۱۴۰۲ .mp3
8.79M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و یکم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۱: «بدهکارِ پروردگار عزیز»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَنْهُ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ؛
فَقَالَ لِنَفْسِهِ: "مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ، وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ"؛
قَالَ: فَأَوْحَى اَللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ: "ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً".»
🖊 شرح حدیث:
🍃 مرد عابدی در بنى اسرائيل ۴۰ سال عبادت خدا را میكرد، يک روز يک قربانى كرد، قربانى او در نزد خداوند متعال مقبول واقع نشد،
علامت قبول قربانى مثلاً اين بوده است كه آتشی بيايد آن را بسوزاند، چنانچه در قرآن هست،
به هر حال اين عابد فهميد كه قربانى او مورد قبول پروردگار متعال (جلّ شأنه) قرار نگرفته است.
🌱 در اينجا انسانها دو گونهاند:
بعضیها از خداوند متعال گله مند مىشوند،
ولى بعضى به فكر فرو میروند كه چرا قربانىشان را خداى متعال قبول نكرده،
اين عابد از قسم دوّم بود،.
🍃 فَقَالَ لِنَفْسِهِ: «مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ»
اين بلايی كه بر تو نازل شد، اين مشكلى كه برای تو بهوجود آمد، اين از ناحيه خود توست.
🍃 «وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ»
گناه، گناه خودِ توست، كارى كردی كه قربانى تو قبول نمیشود.
🌱 در قرآن دارد: «ذلك بما قدّمت يداك» (الحجّ - ۱۰)،
وقتى كه احساس كرد اشكال از خود اوست،
🍃 «فأوحی الله (تعالى) إليه: ذمُّك لنفسك أفضل من عبادتك أربعين سنة»
همين كه خودت را مذمت كردی، و تقصير را به جانب خودت دانستی، يعنی حقيقت را فهميدی كه مشكل از ناحيه خودِ توست، اين، از آن ۴۰ سال عبادتی كه كردی با فضيلت تر است.
✅ اينگونه روايات، نظام ارزشی اسلام را براى ما ترسيم مىكند،
اينكه چه چيزهايی با چه اولويتهايى ارزشمندتر است،
عبادت خيلى ارزش دارد،
سجده براى پروردگار خيلى ارزش دارد،
امّا آنچه اساس قضيه است اين است كه انسان چكشی در دست بگيرد، و مرتّب بر سر اين پيل وحشى نفس كه در درون او است، بكوبد،
اين نفس سركش را بايد مهار كرد.
❌ هر بلايی، هر اشكالی هست، از ناحيه اوست،
اين كه انسان به عبادات و تضرّع إلى الله توصيه شده است، براى اين است كه قدر خود و جاى خود را در مقابل پروردگار بفهمد،
اين نه از باب اين است كه خداى متعال به اين تضرّع احتياج دارد، (العياذ بالله) مثل بندگانی كه متكبرند، خوششان میآيد افراد در مقابل آنها خضوع كنند، اين نيست!
قضيه اين است كه آنچه انسان را اصلاح مىكند همين تضرّع است، همين كوچک شدن، و احساس تقصير است.
🍃 در فقرهای از دعاى مباركه صحيفه سجاديه اين طور دارد: «و أمّا أنت فأهل أن لايغترّ بك الصدّيقون»،
حتّی صديقون جا دارد كه در مقابل تو اغترار پيدا نكنند،
ببينيد چقدر فاصله است بين اين حالت و حالت بعضى از ماها كه تا يک كار كوچكی، يک عمل خوبى، يک مجاهدتی برای خدا مىكنيم، خيال مىكنيم كه طاووس علييّن شدهايم!
اينها نظام ارزشی اسلام را برای ما توضيح میدهد.
✅ خودتان را در مقابل پروردگار بدهكار بدانيد!
آنچه را كه از خدمات انجام میدهید بخشى از واجب و وظيفه لازم خود در مقابل خداى متعال بدانيد،
چه خدماتى كه به مردم میكنيد،
چه عباداتی كه میكنيد،
چه روحيات و نفسانيات و خلقيّات خوبى كه در خودتان بوجود مىآوريد،
اينها بخشى از آن كاری است كه بايد در مقابل ذات اقدس الهى انجام داد.
🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۲؛ فیض کاشانی
📆 ۲۸ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۹ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۲۱ (نکات تکمیلی)
🌺 ۸. سلام
❇️ واجبات سلام
🍃 و هو واجب على الأقوى، و جزء من الصلاة،
1⃣ فيجب فيه جميع ما يشترط فيها من الاستقبال، و ستر العورة، و الطهارة و غيرها،
🍃 و مُخرج منها، و محلّل للمنافيات المحرّمة بتكبيرة الإحرام؛
🍃 و ليس ركناً، فتركه عمداً مبطل، لا سهواً؛
فلو سها عنه و تذكّر بعد إتيان شيء من المنافيات عمداً و سهواً أو بعد فوات الموالاة، لا يجب تداركه؛
🌱 نعم، عليه سجدتا السهو للنقصان بتركه؛
و إن تذكّر قبل ذلك أتى به و لا شيء عليه، إلّا إذا تكلّم، فيجب عليه سجدتا السهو.
2⃣ و يجب فيه الجلوس، و كونه مطمئنّاً.
3⃣ و له صيغتان،
هما: «السلام علينا و على عباد اللّه الصالحين»،
«و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»،
و الواجب إحداهما،
فإن قدّم الصيغة الاولى كانت الثانية مستحبّة، بمعنى كونها جزء مستحبّيّاً لا خارجاً،
و إن قدّم الثانية اقتصر عليها؛
🌱 و أمّا «السلام عليك أيّها النبيّ» فليس من صيغ السلام، بل هو من توابع التشهّد و ليس واجباً، بل هو مستحب و إن كان الأحوط عدم تركه لوجود القائل بوجوبه.
🍃 و يكفي في الصيغة الثانية «السلام عليكم» بحذف قوله: «و رحمة اللّه و بركاته» و إن كان الأحوط ذكره، بل الأحوط الجمع بين الصيغتين بالترتيب المذكور.
4⃣ و يجب فيه المحافظة على أداء الحروف و الكلمات على النهج الصحيح مع العربيّة،
5⃣ و الموالاة.
و الأقوى عدم كفاية قوله: «سلام عليكم» بحذف الألف و اللام.
🌺 مسائل تکمیلی سلام
🍃 مسألة ۴: يستحبّ التورّك في الجلوس حاله على نحو ما مرّ، و وضع اليدين على الفخذين. و يكره الإقعاء.
🍃 مسألة ۵: الأحوط أن لايقصد (۱) بالتسليم التحيّة حقيقة (۲)،
بأن يقصد السلام على الإمام أو المأمومين أو الملكين؛
نعم، لا بأس بإخطار ذلك بالبال،
فالمنفرد يخطر بباله الملكين الكاتبين حين السلام الثاني (مكارم: بل و المؤمنين أيضاً)،
و الإمام يخطرهما مع المأمومين،
و المأموم يخطرهم مع الإمام،
و في «السلام علينا و على عباد اللّه الصالحين» يخطر بباله الأنبياء و الأئمّة و الحفظة (مكارم: و جميع المؤمنين).
__________________________
(۱). الامام الخميني: و كذا لا يجرّده عن التحيّة، بل يأتي به بقصد ما هو المطلوب شرعاً و لو ارتكازاً، كما هو المتعارف عند عامّة المكلّفين
مكارم الشيرازي: بل الأقوى وجوب قصد التحيّة إجمالًا. و العجب ممّن قال بعدمه، بل أوجب عدم القصد؛ فهل يكون السلام أو غيره من أجزاء الصلاة ألفاظاً بلا معنى أو مجرّد لقلقة اللسان؟! كلّا، بل يراد منها معانيها و لو إجمالًا، فإنّ الألفاظ أمارات للمعاني
(۲). الخوئي: لا يبعد الجواز إذا قصد به تحيّة المقصودين بها واقعاً
🍃 مسألة ۶: يستحبّ (۳) للمنفرد (۴) و الإمام الإيماء بالتسليم الأخير إلى يمينه بمؤخّر عينه أو بأنفه أو غيرهما على وجه لا ينافي الاستقبال؛
و أمّا المأموم فإن لم يكن على يساره أحد فكذلك، و إن كان على يساره بعض المأمومين فيأتي بتسليمة اخرى مومئاً إلى يساره، و يحتمل استحباب تسليم آخر للمأموم بقصد الإمام، فيكون ثلاث مرّات.
__________________________
(۳). الامام الخميني: الأولى الإتيان بالكيفيّة المذكورة رجاءً
(۴). مكارم الشيرازي: الأظهر من روايات الباب أنّ المنفرد يسلّم تجاه القبلة، و كذا الإمام؛ و أمّا المأموم يسلّم تسليمين إلى جانبين إن كان على جانبيه بعض المؤمنين
📚 العروة الوثقی مع التعليقات
🌺 ۱۰. موالات
❇️ القول في الموالاة
🍃 مسألة ١ - يجب الموالاة في أفعال الصلاة بمعنى عدم الفصل بين أفعالها على وجه تنمحي صورتها بحيث يصح سلب الاسم عنها،
فلو ترك الموالاة بالمعنى المزبور عمداً أو سهواً بطلت صلاته،
و أما الموالاة بمعنى المتابعة العرفية فواجبة أيضا على الأحوط، فتبطل الصلاة بتركها عمداً على الأحوط، لا سهواً.
📚 تحرير الوسیلة
📚@doros_howze_asghari
❇️ دعوت از نامزدها برای تبیین مواضع در مسجد
4⃣ سؤال: با توجه به نزدیکی زمان انتخابات، آیا دعوت بسیج از نامزدها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟
✅ جواب: باید بر طبق قوانین و مقرّرات نظام اسلامی عمل شود.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
💐بسمالله الرحمن الرحیم
🌹یا صاحب الزمان ادرکنا
🌺پذیرش طلبه پایه اول
🌸از میان داوطلبین مقطع سیکل
(پایه هشتم,نهم،دهم)
🗂دوره اول ثبت نام تا پایان ماه مبارک رمضان
☎️شماره تماس
۰۲۱۵۵۶۲۳۹۷۵🕑روزها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🌷حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله _ فیلسوف الدوله) @hhaghshenas
2⃣2⃣ جلسه بیست و دوم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۳۰۶ تا ۳۱۴ (احکام نماز: قنوت - تعقیب نماز)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۲. نماز، قنوت (مسأله ۳۰۶ تا ۳۱۴ رساله نماز و روزه). ۱۱ آبان ۱۴۰۲.mp3
9.1M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و دوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۲: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ لِي: «يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ؛
وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلاَّ بِالتَّوَاضُعِ، وَ اَلتَّخَشُّعِ، وَ اَلْأَمَانَةِ، وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اَللهِ، وَ اَلصَّوْمِ، وَ اَلصَّلاَةِ، وَ اَلْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ اَلتَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ اَلْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ اَلْمَسْكَنَةِ وَ اَلْغَارِمِينَ وَ اَلْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ، وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، وَ كَفِّ اَلْأَلْسُنِ عَنِ اَلنَّاسِ إِلاَّ مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي اَلْأَشْيَاءِ.»
🖊 شرح حدیث:
❓آيا كسانى كه آئين تشيع را قبول كردند، به همين اكتفا مىكنند كه بگويند ما اهل بيت را دوست داريم، محب اهل بيت هستيم،
آيا همين براى شيعه بودن كافى است؟
🍃 سوگند به خدا شيعه ما نيست، مگر آن كسی كه تقواى الهى و طاعت الهى را پيشه كند،
البته اعتقاد به امامت آن بزرگواران شرط اصلى است، لكن كافى نيست.
🍃 سپس فرمود: شيعه را به اين صورت میشناختند،
لابدّ در زمان حضرت سجاد و حسنين (عليهم السلام) چنين وضعی بوده است،
میفرماید: «ما كانوا يعرفون»
شيعه شناخته نمیشد مگر با اين خصوصيات،
يعنى در جامعه هر كس با اين خصوصيات بود، مردم میگفتند: "هذا من شيعة اهل البيت"،
به هم نشان میدادند، معرفى میكردند كه اين شيعه است، از رفتارش پيداست.
❇️ آن خصوصيّت عبارت بود از:
1⃣ تواضع و تخشّع،
🌱 تخشّع يعنى در مقابل پروردگار و در عبادت شان اهل خشوع بودند.
2⃣ و الأمانة: در رفتارشان با ديگران، مردمان امينی بودند.
3⃣ و كثرة ذكر الله
4⃣ و الصوم
5⃣ و الصلوة
6⃣ و البّر بالوالدين
7⃣ و التعهّد للجيران من الفقراء، و اهل المسكنة، و الغارمين، و الايتام،
نسبت به رسيدگی به همسايگان و مستمندان متعهّد بودند.
8⃣ و صدق الحديث، مردمان راستگويی بودند.
9⃣ و تلاوة القرآن، با قرآن و تلاوت آن مأنوس بودند.
🔟 و كفِّ الالسن عن الناس إلاّ من خيرٍ،
زبان به آزار و غيبت اين و آن باز نمىكردند، اگر در مورد كسى صحبت میكردند، به خير او صحبت میكردند.
1⃣1⃣ و كانوا امناء عشائرهم في الاشياء.
در همه چيز در بين عشيره و فاميل خودشان جزو امناء محسوب میشدند.
✅ شيعه با اين صفات شناخته میشد،
رفتار او اين را نشان میداد،
گرچه به زبان اظهار تشيع نكرده بود.
🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۲۹ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۰ مکاسب محرّمه).
قنوت و تعقیبات.pdf
902.6K
📜 جزوه جلسه ۲۲
🍃 ۱. مستحبّات قنوت
🍃 ۲. تعقیبات
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
❇️ وجوب نامزد شدن برای انتخابات
5⃣ سؤال: شخصی، توانایی انجام مسئولیت را در خود میبیند؛ آیا خود را در معرض مسئولیت قرار دادن، و ثبت نام کردن در انتخابات بر او واجب است؟
✅ جواب: بر کسانی که حقیقتاً خود را دارای شرایط برای خدمتگزاری به نظام اسلامی میدانند، واجب کفایی است.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
3⃣2⃣ جلسه بیست و سوم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۳۱۵ تا ۳۲۱ (احکام نماز: ترجمه نماز)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۳. نماز، ترجمهی نماز (مسأله ۳۱۵ تا ۳۲۱ رساله نماز و روزه). ۱۸ آبان ۱۴۰۲ .mp3
8.51M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و سوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۳: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ لِي: يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ...
قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللهِ! مَا نَعْرِفُ اَلْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ اَلصِّفَةِ؟
فَقَالَ: «يَا جَابِرُ! لاَ تَذْهَبَنَّ بِكَ اَلْمَذَاهِبُ، حَسْبُ اَلرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلاَّهُ، ثُمَّ لاَ يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالاً؟!
فَلَوْ قَالَ: "إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اَللهِ" فَرَسُولُ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ثُمَّ لايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لايَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً،
فَاتَّقُوا اَللهَ وَ اِعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اَللهِ، لَيْسَ بَيْنَ اَللهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ،
أَحَبُّ اَلْعِبَادِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ»
🖊 شرح حدیث:
🍃 پس از آنکه حضرت صفات شيعه (حدود ۱۱ ویژگی) را بيان فرمودند، جابر عرض مىكند كه امروز كسى را با اين خصوصيّت نمیشناسیم،
🍃 حضرت در جواب میفرمایند: ذهنت را متشطّط نكن، فكرت به اين سو و آن سو نرود، درست فكر كن!
❓آيا كافى است كه كسى فقط بگويد من على را دوست دارم، و ولايت او را قبول دارم؟!
هيچ فعلى، عملى با اين ادعاى حبّ ولايت از او صادر نشود؟ آيا اين كافى است؟!
❓حضرت يک تمثيل سادهای میکنند، میفرمایند: اگر كسى بهجای اينكه بگويد من على را دوست دارم، بگويد من پيغمبر را دوست دارم، پيغمبر (صلىاللهعليهوآله) كه بالاتر از على (عليهالسّلام) است، لكن هيچ عمل به سنّت پيغمبر و دستورات او نكند آيا فايدهای دارد؟!
معلوم است كه نه، پس در مورد على (عليهالسّلام) به طريق اولى.
🍃 و بعد حضرت استنتاج میفرمایند: خداوند قوم و خويشی با كسی ندارد،
ملاک اتقی بودن و عمل به طاعت الهى است،
اين، ملاک محبوبيت انسان و تقرّب او پيش خداست.
✅ البته اگر چنانچه كسى اعمال را انجام بدهد، امّا محبّت اولياء الله را نداشته باشد، اين هم اهل نجات نيست، چون بزرگترين و مهمترين احكام الهى همين مسأله ولايت الله و ولايت اولياء الله و امامت است.
اگر اين را كسی قبول نكند، مهمترين فرائض الهى را عمل نكرده است، پس ولايت شرط است، امّا شرط لازم، نه شرط كافى.
🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۴ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۱ مکاسب محرّمه).
🌺 جزوه جلسه ۲۳ (ترجمهی نماز)
📜 مقدّمة ۶. "حضور قلب در نماز"
📚 تحریر الوسیلة
📚@doros_howze_asghari
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. معنای دقیق تری که برای «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» بیان کردیم کدام گزینه است؟
الف) به نام خدا که رحمت و فیض بیدریغ او در دنیا همه انسانها را در بر میگیرد، و رحمت و بخشایش ابدی او به مؤمنان اختصاص دارد
ب) به نام خداوند بخشنده مهربان
ج) به نام ذاتی که مستجمع تمام صفات کمالیه است، که رحمتی عامّ برای همه موجودات دارد، و رحمتی اختصاصی برای مؤمنان در دنیا و آخرت
د)به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
۲. أفضل دعاها برای قنوت کدام است؟
الف) رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً...
ب) تسبیحات أربعة
ج) دعای فرج
د) کلمات الفرج
4⃣2⃣ جلسه بیست و چهارم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۳۲۲ تا ۳۳۳ (احکام نماز: مبطلات نماز)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۴. نماز، مبطلات نماز (مسأله ۳۲۲ تا ۳۳۳ رساله نماز و روزه). ۲ آذر ۱۴۰۲ .mp3
8.44M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۴: «بهترین مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ] قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ):
«مَنْ عَمِلَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ اَلنَّاسِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 هركس كه به واجبات عمل كند، جزو بهترين مردم است.
🍃و في رواية: "فهو من اعبد الناس".
🌱 "خير الناس"، و "أعبد الناس" دو تعبير از يک حقيقت است، چون عبادت پرودگار و عبوديت ذات اقدس الهى بهترين فضیلتها و ارزشها براى انسان است.
بنابراين، وقتى أعبد الناس بود، طبعاً خير الناس است.
🍃 اساس كار، فرائض الهى است،
اگرچه نوافل و مستحبات خيلى ارج و قدر دارند، مايه قرب إلى الله میشوند، در اين شكّی نيست، امّا اساس عبادات فرائض است.
🍃 حدّاقل و آن نصاب تقرب إلى الله فرائض است،
فرض بفرمائيد پزشک يک اندازه معينی از مواد غذایى كه مثلاً كالرى زاست، و ادامه حيات بيمار وابسته به آن است، براى او تجويز مىكند، اين حداقل است، بيشتر شد چه بهتر!
🍃 امّا اين، حدّ نصاب است،
اگر از اين حدّ نصاب پايين تر آمد مايه هلاكت است.
✅ فرائض را هم به لحاظ كيفيت چند نوع میشود انجام داد:
1⃣ انسان گاهى نمازهاى پنچگانه كه بالاترين عبادات است، با حضور قلب مىخواند، خود را در مقابل خداى متعال احساس مىكند، از او مىخواهد، او را از صميم قلب ستايش مىكند.
2⃣ و گاهى نماز بیروح و غافلانه انجام میدهد.
◀️ اين دو قابل مقايسه نيستند.
✅ البته فرائض فقط واجبات نيست، اعمّ از واجبات و ترک محرمّات است.
🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۳ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۵ مکاسب محرّمه).
مبطلات نماز.pdf
1.05M
🌺 جزوه جلسه ۲۴ (مبطلات نماز)
📜 مبطلات نماز؛ مطالب تکمیلی
🍃 احکام سلام
📚 العروة الوثقی
📚 تحریر الوسیلة
📚@doros_howze_asghari