🌺 حدیث جلسه ۷: «ارادهی خير و شرّ الهی در مورد انسان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ اَلسِّمْطِ قَالَ] قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ اَلاِسْتِغْفَارَ،
وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ، وَ يَتَمَادَى بِهَا، وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَعْلَمُونَ» بِالنِّعَمِ عِنْدَ اَلْمَعَاصِي».
🖊 شرح حدیث:
🍃 وقتی خدای متعال براى يک انسانى ارادهی خیر کند، یا نسبت به كسی ارادهی سوء میکند (اين ارادهی خير يا سوء بیعلّت نيست، برمیگردد به عمل او، مثلاً علّت ارادهی خير مىتواند دعای او باشد، يا دعای دیگران برای او، و از این قبیل عوامل، که موجب میشود خدای متعال براى بندهاش خیر بخواهد.)
وقتی که ارادهی خیر کرده است، و این بنده گناهی مرتکب شد، خداوند متعال بعد از این گناه، یک نقمتی، یک عذابی، یک درد و ناراحتیای به این شخص میدهد تا استغفار را به یاد او آورد.
🌱 گاهی انسان خطایی انجام میدهد، بعد بلافاصله یک مشکلی برایش پیش میآید
🌱 یک بیماریای، یک حادثهی تلخی (در روایت دارد)،
🌱 گاهى عثرهای (لغزش و افتادن به زمين) برای او پیش میآید، برای این که او را متنبّه کند، به یاد او بیاورد که استغفار کند.
✅ این لطف و کمک الهی به او است.
🛑 امّا اگر ارادهی شرّ كند، پناه بر خدا! او را غفلت فرا میگیرد،
❌ نه اينكه خدای متعال مانع استغفار او بشود، اگر در همان حالت این شخص تصمیم بگیرد، میتواند استغفار کند.
❇️ امّا زمینه را خدای متعال طوری فراهم میکند، که استغفار از یادش میرود.
🍂 گناه هایی انجام میدهد، همینطور روی هم متراکم مىشود، تا اينكه از یاد میبرد که استغفار بکند.
✅ این، دلیل روگردانی خدا از انسان است: و هو قول الله تعالی «سنستدرجهم مِن حيث لايعلمون».
🌱 استدراج یعنی میدان دادن.
🍃 گاهی کسی خطایی میکند، میبینید خطا میکند، نمیخواهید نجاتش بدهید.
همینطور به او میدان میدهید تا خطا را زیادتر كند، زیادتر کند تا سقوط کند. اين، استدراج است.
🍃 بعد حضرت در ذیلش میفرمایند: این استدراج به وسیلهی نعمتهایی است که در هنگام معصیت، خدای متعال به انسان میدهد. در حالی که معصیت کرده، نعمت به او میدهد.
این استدراج و میدان دادن است برای اینکه پیش برود و با سر سقوط کند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۸؛ فیض کاشانی
📆 ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۴ مکاسب محرّمه)
❇️ حکم چاپ و نشر اسماء متبرکه در تبلیغات انتخابات
5⃣2⃣ سؤال: اگر اسم برخی از نامزدها از قبیل عبدالله که کلمه «الله» در آنها وجود دارد، در اوراق تبلیغاتی یا پوسترها چاپ شده، در اختیار مردم قرار گیرد، چه حکمی دارد؟
✅ جواب: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست(*)، اگرچه جزئی از یک اسم مرکب باشد.
ولی چاپ و نشر آن اشکالی ندارد.
[(*) البته نظر مقام معظّم رهبری در مسّ اسماء جلاله تغییر کرده است، آخرین نظر معظم له: «بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (عليهمالسّلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو اجتناب شود.» (سایت لیدر، رساله آموزشی)]
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
❇️ دور انداختن اقلام و برگههای تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه
6⃣2⃣ سؤال: آیا لازم است هنگام انتخابات، مأموران شهرداری پس از گردآوری برگههای تبلیغاتی آنها را بهخاطر داشتن اسماء متبرکه یا آیات قرآن بررسی کنند؟
آیا میتوانند آنها را به سطل زباله بیاندازند؟
✅ جواب: فحص و بررسی لازم نیست، و تا زمانی که وجود اسماء جلاله یا آیات قرانی در آنها احراز نشود، انداختن آن در سطل زباله اشکال ندارد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
9⃣2⃣ جلسه بیست و نهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ (نماز مسافر، شرط اول: مسافت شرعی)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۹. نماز، نماز مسافر (مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ رساله نماز و روزه). ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
9.59M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
نماز مسافر.pdf
452.1K
🌺 جزوه جلسه ۲۹ به بعد (pdf)
🍀 نماز مسافر
🍃 ۱. وجه تسمیه قصر
🍃 ۲. وجوب قصر
🍃 ۳. شرایط هشتگانه وجوب قصر
🍃 ۴. جاهایی که نماز تمام است
🍃 ۵. اماکن تخییر
🍃 ۶. احکام نماز مسافر
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. مقدار مسافت شرعی را بیان کنید، و محلّ شروع و پایان آن را به تفصیل توضیح دهید.
۲. مسافت امتدادی و تلفیقی را توضیح داده، و بیان کنید که در مسافت تلفیقی در چه صورتی نماز شکسته است (بنابر نظر حضرت آقا)؟
❇️ از بین بردن اقلام و برگههای تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه
7⃣2⃣ سؤال: اگر کارگر شهرداری بعد از گردآوری کاغذها و اوراق انتخاباتی یقین داشته باشد که در لابهلای آنها اسماء متبرکه یا آیات قرآنی وجود دارد، در اینصورت چه وظیفهای دارد؟
آیا باید آنها را جدا کند؟
✅ جواب: جدا کردن اسماء متبرکه لازم نیست، و میتوانند همه آنها را یکجا به وسیله آب تبدیل به خمیر کنند.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۷. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۸. هذا، ثمّ إنّه ربما يؤيّد صحّة الفضولي. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲.mp3
9.3M
🌺 حدیث جلسه ۷: «بهترین مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ] قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ):
«مَنْ عَمِلَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ اَلنَّاسِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 فرمود: هركس كه به واجبات عمل كند، جزو بهترين مردم است.
🍃و في رواية: "فهو من اعبد الناس".
🌱 "خير الناس"، و "أعبد الناس" دو تعبير از يک حقيقت است،
چون عبادت پرودگار و عبوديت ذات اقدس الهى بهترين فضیلتها و ارزشها براى انسان است.
بنابراين، وقتى أعبد الناس بود، طبعاً خير الناس است.
🍃 اساس كار، فرائض الهى است،
اگر چه نوافل و مستحبات خيلى ارج و قدر دارند، مايه قرب إلى الله میشوند، در اين شكّی نيست، امّا اساس عبادات فرائض است.
🍃 حدّاقل و آن نصاب تقرب إلى الله فرائض است.
فرض بفرمائيد پزشک يک اندازه معينی از مواد غذایى كه مثلاً كالرى زاست، و ادامه حيات بيمار وابسته به آن است، براى او تجويز مىكند، اين حداقل است، بيشتر شد چه بهتر!
🍃 امّا اين، حدّ نصاب است، اگر از اين حدّ نصاب پايين تر آمد مايه هلاكت است.
فرائض را هم به لحاظ كيفيت چند نوع میشود انجام داد.
🌱 انسان گاهى نمازهاى پنچگانه كه بالاترين عبادات است، با حضور قلب مىخواند، خود را در مقابل خداى متعال احساس مىكند، از او مىخواهد، او را از صميم قلب ستايش مىكند.
🌱 و گاهى نماز بیروح و غافلانه انجام میدهد.
🍃 اين دو قابل مقايسه نيستند.
البته فرائض فقط واجبات نيست، اعمّ از واجبات و ترک محرمّات است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۳ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۵ مکاسب محرّمه).
جلسه ۸. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۶. الأوامر... الفصل الثاني... الخامس... إن قلت نعم، لكن هذا کلّه. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.83M
🎙جلسه ۸. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۰۶؛ المبحث الخامس... إن قلت: نعم، لكن هذا کلّه
📆 شنبه؛ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۸: «نعمت همراه شکر استدراج نیست»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [اِبْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«إِنِّي سَأَلْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرْزُقَنِي مَالاً فَرَزَقَنِي،
وَ إِنِّي سَأَلْتُ اَللَّهَ أَنْ يَرْزُقَنِي وَلَداً فَرَزَقَنِي وَلَداً،
وَ سَأَلْتُهُ أَنْ يَرْزُقَنِي دَاراً فَرَزَقَنِي،
وَ قَدْ خِفْتُ أَنْ يَكُونَ ذَلِكَ اِسْتِدْرَاجاً؟
فَقَالَ: أَمَا وَ اَللَّهِ، مَعَ اَلْحَمْدِ فَلاَ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 شخصی خدمت حضرت عرض کرد: از خدا مال خواستم، خدا داد.
فرزند خواستم، داد.
از خدا خانهای خواستم، به من داد.
میگوید هر چه از خدا خواستم، خدای متعال به من داد.
❓میترسم این، استدراج باشد، مهلتدادن و میداندادن باشد؛ برای اینکه من فرصت گناه پیدا کنم، و مبتلای به گناه بشوم.
✅ حضرت فرمودند: در صورتی که این نعمتهای خدای متعال را شکر کنی، و حمد الهی را به جا بیاوری، ديگر استدراج نیست.
🍃 پس استدراج این است که انسان غفلت کند و میدان پیدا کند با این نعمت الهی و بهرههای زندگی، لذّت ها و فرصتهایی که در زندگی برای او پیش میآید از: مال، عزّت و فرزند و ساير چیزها، او را غافل کند.
🌱 مثل رانندهاي که در جادّهای صاف و هموار، همینطور حركت مىكند، غفلت میکند، هر آن ممكن است خوابش بگیرد! این، استدراج است.
حضرت فرمودند: اگر حمد بکنی، استدراج نيست.
🍃 حمد انسان را متوجّه مىكند که این نعمت را خدا به او داده، حمد نعمت مستلزم توجّه، ذكر و عبادت الهى است.
پس درست نقطهی مقابل آن چیزی است که استدراج را در انسان به وجود میآورد؛ يعنى غفلت.
حمد که شد، دیگر غفلت نیست.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۸؛ فیض کاشانی
📆 ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۵ مکاسب محرّمه)
❇️ اسراف در تبلیغات انتخاباتی
8⃣2⃣ سؤال: آیا چاپ گسترده اوراق تبلیغاتی که اکثراً بدون مطالعه در معابر رها شده، یا سر از سطل زباله در میآورند، جایز است؟
✅ جواب: تبلیغات انتخاباتی مطابق قوانین اشکالی ندارد، ولی باید از روشهایی استفاده نمایند که اسراف در آن رخ ندهد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۸. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۶۴. و احتجّ للبطلان بالأدلة الأربعة. ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.49M
🌺 حدیث جلسه ۸: «ذکر کثیر در مقام عمل»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اَللهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِكْرُ اَللهِ كَثِيراً؛
ثُمَّ قَالَ: لاَ أَعْنِي "سُبْحَانَ اَللهِ وَ اَلْحَمْدُ للهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلّا اَللهُ وَ اَلله أَكْبَرُ"، وَ إِنْ كَانَ مِنْهُ؛
وَ لَكِنْ ذِكْرَ اَللهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّمَ، فَإِنْ كَانَ طَاعَةً عَمِلَ بِهَا، وَ إِنْ كَانَ مَعْصِيَةً تَرَكَهَا.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 از دشوارترين، يا مهمترين چيزهايی كه خداى متعال بر بندگان خود واجب و فرض كرده است، ذكر كثير است، كه در اين آيه شريفه: «يا ايّها الذين امنوا اذكروا الله ذكراً كثيرا، و سبّحوه بكرةً و اصيلاً» به آن امر فرمود.
❌ مىفرمايند: اين ذكر كثيری كه بر بندگان فريضه است، اين كلمات شريفه نيست، اگر چه اين كلمات هم ذكر خداست،
🍃 امّا مراد من به ياد خدا بودن است در آنچه حلال و حرام كرده است.
كه وقتى انسان به يک منطقه ممنوعهای از ممنوعات شرع مقدّس برسد، آنجا كه جاذبههاى گوناگونى او را به سوى گناه میكشد، به ياد خدا بيفتد، و از لغزيدن و فرو غلطيدن در گنداب گناه خوددارى كند.
✅ ذكر كثيری كه "من اشدّ ما فرض الله علی العباد" است، اين است.
🍃 اگر اطاعت خدا است بر طبق آن عمل كند،
اگر معصيت خداست استنكاف كند و ترک كند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۸ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۶ مکاسب محرّمه).
جلسه ۹. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۷. الأوامر... الفصل الثاني... الخامس... و أما إذا کان بمعنی الإتیان بالفعل. ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
9.9M
🎙جلسه ۹. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۰۷؛ المبحث الخامس... و أمّا إذا کان بمعنی الإتیان بالفعل بداعي حسنه
📆 یکشنبه؛ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲